PDA

Volledige versie bekijken : overgewicht ongevaarlijk

Racemaniac
29 januari 2006, 15:02
'k heb hier net de nieuwste natuur en techniek binnengekregen (wetenschappelijk tijdschrift), en blijkbaar is men (s'werelds meest gezaghebbende wetenschapsgroepen rond gezondheid) recent tot de conclusie gekomen dat overgewicht heel ongevaarlijk is...

De onderzoeken (van het CDC, Center for Disease Control) die finaal moesten bewijzen hoe gevaarlijk overgewicht is, zijn in het tegengestelde utigedraaid, overgewicht is helemaal niet zo slecht voor de gezondheid. Men wou da natuurlijk niet direct geloven dus de Harvard School of Public Health (blijkbaar zowat de hoogste autoriteit) organiseerde een congres waar men de resultaten enkel maar kon bevestigen...

Het onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met wat nu als licht overgewicht wordt bestempeld zelfs minder sterfte kans hebben, dus de verhoogde sterftekans situeert zich enkel bij mensen met zwaar overgewicht. en zelfs daar is de verhoging in sterftekans (de jaarlijkse kans om te overlijden wordt verdubbeld) nog beperkt (ter vergelijking: Epidemiologen geven een correlatie van die orde te weinig geloofwaardigheid om zelfs maar conclusies over te trekken).

'k vind dit wel verrassend nieuws, het dateert al van halverwege 2004....

overigens staat er ook al de voorbije 2 maanden in natuur en techniek dat de hele hysterie rond fijnstof die er nu aan de gang is (vooral in nederland voorlopig, gelukkig), steunt op weinig wetenschappelijk bewijs, het is allemaal vermoedens die niet bewezen kunnen worden, en wss is fijnstof dus bijlange niet zo gevaarlijk als men tegenwoordig beweert....

Darth-Falcon
29 januari 2006, 15:03
bullshit

ik ben 25 kilo afgevallen en heb me in jaren niemeer zo goed gevoeld

Racemaniac
29 januari 2006, 15:09
bullshit

ehhhhhmmmm
lees da mss nog eens?
1. het gaat over levensbedreigendheid, ge zult u wss wel fitter voelen en zo (DUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH), maar ge gaat ni persé langer leven (tenzij eht zwaar overgewicht was, maar dan nog is't ni spectaculair)

overigens, denkt gij echt da 's werelds hoogste instanties zomaar ff gaan zeggen da ze fout waren als da ni het geval was???????

eniac
29 januari 2006, 15:09

Het gaat erom of je daardoor nu wel langer zal leven of niet. En daar kan je niet zomaar "bullshit" op zeggen ;)

eniac
29 januari 2006, 15:10

Het gaat erom of je daardoor nu wel langer zal leven of niet. En daar kan je niet zomaar "bullshit" op zeggen ;)

Vlaams_front
29 januari 2006, 15:19
'k heb hier net de nieuwste natuur en techniek binnengekregen (wetenschappelijk tijdschrift), en blijkbaar is men (s'werelds meest gezaghebbende wetenschapsgroepen rond gezondheid) recent tot de conclusie gekomen dat overgewicht heel ongevaarlijk is...

De onderzoeken (van het CDC, Center for Disease Control) die finaal moesten bewijzen hoe gevaarlijk overgewicht is, zijn in het tegengestelde utigedraaid, overgewicht is helemaal niet zo slecht voor de gezondheid. Men wou da natuurlijk niet direct geloven dus de Harvard School of Public Health (blijkbaar zowat de hoogste autoriteit) organiseerde een congres waar men de resultaten enkel maar kon bevestigen...

Het onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met wat nu als licht overgewicht wordt bestempeld zelfs minder sterfte kans hebben, dus de verhoogde sterftekans situeert zich enkel bij mensen met zwaar overgewicht. en zelfs daar is de verhoging in sterftekans (de jaarlijkse kans om te overlijden wordt verdubbeld) nog beperkt (ter vergelijking: Epidemiologen geven een correlatie van die orde te weinig geloofwaardigheid om zelfs maar conclusies over te trekken).

overigens staat er ook al de voorbije 2 maanden in natuur en techniek dat de hele hysterie rond fijnstof die er nu aan de gang is (vooral in nederland voorlopig, gelukkig), steunt op weinig wetenschappelijk bewijs, het is allemaal vermoedens die niet bewezen kunnen worden, en wss is fijnstof dus bijlange niet zo gevaarlijk als men tegenwoordig beweert....

Conclusie is dus:

Licht overgewicht: levensverlengend/gezond

Zwaar overgewicht: Bijlange na niet zo slecht/ongezond als men wel dacht.

Klopt dat of heb ik het verkeerd begrepen?

klootvis
29 januari 2006, 15:32
Ik voel ergens een verdraaiing van de feiten. Heb ergens gelezen in een analoge studie dat er geen rechtstreeks verband is tussen zwaarlijvigheid en mortaliteit (maw: zwaarlijvigheid zal niet direct resulteren in meer sterfgevallen dan bij gezonde mensen).
Wat ergens nog altijd als een paal boven water staat, is dat zwaarlijvigheid rechtstreeks verantwoordelijk is voor een verhoogd risico op hart-en vaatziekten, levercrisissen etc... Het blijft dus een ongezonde levenswijze, met verhoogd risico op aandoeningen, maar dit reflecteert zich niet in absolute mortaliteitscijfers

Mvg

Dieleman_F
29 januari 2006, 15:53
stond paar maanden geleden ook in eos, maar ik was te lui om het te lezen :p

ik vrees alleen dat heel dikke mensen dit als argument gaan gebruiken, terwijl echt overdreven toch slecht is voor je hart enzo?

Arcan
29 januari 2006, 15:56
is het niet zo dat vet cholesterol veroorzaakt en bijgevolg opstopping van de aders, wat tromboses veroorzaakt en hartinfracten?
héél gezond...

spray-bunny
29 januari 2006, 16:01
Ik voel me al direct veel minder schuldig als ik naar de Mc-Donalds ga:woohoo:

AkiMbO
29 januari 2006, 16:07
is het niet zo dat vet cholesterol veroorzaakt en bijgevolg opstopping van de aders, wat tromboses veroorzaakt en hartinfracten?
héél gezond...

Tuurlijk .... !

Overgewicht is misschien MINDER schadelijk dan men dacht, maar het is en blijft levensbedreigend.
Zeker vergeleken met iemand die niet met overgewicht kampt, zal de levensduur korter zijn.

Dus bij deze plaats ik een domper op de vreugde van de veel te dikke medemens.

Arcan
29 januari 2006, 16:23
Tuurlijk .... !

Overgewicht is misschien MINDER schadelijk dan men dacht, maar het is en blijft levensbedreigend.
Zeker vergeleken met iemand die niet met overgewicht kampt, zal de levensduur korter zijn.

Dus bij deze plaats ik een domper op de vreugde van de veel te dikke medemens.
nee, dat deed ik! :p

LSDsmurf
29 januari 2006, 17:02
Wistek al een paar maand. We hebben dat bij het vak sociologie gezien dat mensen met licht overgewicht langer leven dan mensen met onder of normaal gewicht.

eniac
29 januari 2006, 17:13
héél gezond...

Hangt er maar vanaf hoe je eet. Ik heb last van overgewicht, doch mijn bloed is dik in orde en mijn cholesterolwaarden zijn prima. (ik snoep dan ook niet veel ofzo)

Je hebt veel mensen die geen last hebben van overgewicht, die er totaal niet naar moeten kijken en die dat dan ook niet doen (veel snoepen, vet eten, etc). Die hebben vaak ook veel meer last met hun cholesterol.

Natuurlijk, je hebt ook de dikkertjes die continu met eten in hun mond zitten, dat is dan nogal wiedes dat die gaan kampen met cholesterol en dat hun aders gaan dichtslibben.

spray-bunny
29 januari 2006, 17:53
Wistek al een paar maand. We hebben dat bij het vak sociologie gezien dat mensen met licht overgewicht langer leven dan mensen met onder of normaal gewicht.
Bij sociologie?:confused:

Preske
29 januari 2006, 19:29

vrij logisch eigenlijk. Qua gezondheid zijn ze zo goed als gelijk aan "gewone" mensen, en ze hebben een iets betere weerstand door hn extra vetlaagske

LSDsmurf
29 januari 2006, 20:29
Bij sociologie?:confused:
Ja, maar dat was niet echt leerstof maar eerder een voorbeeld bij de leerstof.

Nahrtent
29 januari 2006, 20:36
pff overgewicht gezond, das ehct dikke stierescheit:p
trouwens, gewicht heeft weinig met cholesterol te maken :) ik ga 2 keer per week naart frietkot bestel ne klein met 3 stukke vlees en stoofvleessaus en ik weeg amper 43 kilo (kzen 13.5 jaar :p )laat die autoriteiten maar zevere als ze zich daardoor belangrijk voelen

DéWé
29 januari 2006, 20:40
trouwens, gewicht heeft weinig met cholesterol te maken :) ik ga 2 keer per week naart frietkot bestel ne klein met 3 stukke vlees en stoofvleessaus en ik weeg amper 43 kilo (kzen 13.5 jaar :p )laat die autoriteiten maar zevere als ze zich daardoor belangrijk voelen

lol, uwe leeftijd heeft er nu nie echt iets mee te maken e ;) lengte wel natuurlijk... En ge kunt makkelijk zegge: ik weeg amper 43 kilo maar ge moet ook rekening houden met de hoeveelheid beweging die ge hebt. En nu zegge da die autoriteiten zomaar zeveren is nog grotere "stierescheit".

Nahrtent
29 januari 2006, 20:42
ja lap zie, mijnen eersten dag opt actualiteits forum begint goe, kzal zeggen dak ne meter 70 zen , en dan ?

Arcan
29 januari 2006, 22:13
lol, dude als je daar een gewoonte van maakt (slechte eetgewoonte) weegt ge aan uw 21 120kg. nu groei je nog enzo, maar dat zal wel veranderen

denkimi
29 januari 2006, 22:36
ik groei nie meer, ben 17 jaar, een meter 70 en weeg 55 kilo. nochtands eet ik alles wat ik wil en let ik nergens op. ik eet dus minstens 3 keer per week frieten, elke dag masaal veel chips en/of snoep. ik drink ook haast alleen maar cola enz.
toch kom ik geen kilo bij.

DéWé
29 januari 2006, 22:41
ik groei nie meer, ben 17 jaar, een meter 70 en weeg 55 kilo. nochtands eet ik alles wat ik wil en let ik nergens op. ik eet dus minstens 3 keer per week frieten, elke dag masaal veel chips en/of snoep. ik drink ook haast alleen maar cola enz.

Later zult ge da wel merke :)

Dieleman_F
29 januari 2006, 23:05
dikte is niet zo belangrijk, maar dat neemt niet weg dat te vettig wel gevolgen heeft, ik snap zelf niet dat je daar over kan stoefen :p

sneax
29 januari 2006, 23:17
Natuurlijk is het gezonder om iets dikker te zijn. Natuurlijk wordt dit hier weeral volledig verkeerd begrepen. Dik zijn op zich (= veel vet hebben), kan op zichzelf misschien niet zo gevaarlijk zijn maar wel alles wat er toe leidt dat ge dik zijt en de gevolgen er van.

(Ongevarieerd eten, vet eten, niet sporten)

Massis
30 januari 2006, 01:34
Hangt er maar vanaf hoe je eet. Ik heb last van overgewicht, doch mijn bloed is dik in orde en mijn cholesterolwaarden zijn prima. (ik snoep dan ook niet veel ofzo)

Je hebt veel mensen die geen last hebben van overgewicht, die er totaal niet naar moeten kijken en die dat dan ook niet doen (veel snoepen, vet eten, etc). Die hebben vaak ook veel meer last met hun cholesterol.

Natuurlijk, je hebt ook de dikkertjes die continu met eten in hun mond zitten, dat is dan nogal wiedes dat die gaan kampen met cholesterol en dat hun aders gaan dichtslibben.

idd, ik ben 1m78 en 79kg , bloed , hart en cholesterol zijn prima (18j)
men zus is 1m65, 50kg , en heeft te hoge cholesterol...

Kepa
30 januari 2006, 01:48
Natuurlijk is het gezonder om iets dikker te zijn. Natuurlijk wordt dit hier weeral volledig verkeerd begrepen. Dik zijn op zich (= veel vet hebben), kan op zichzelf misschien niet zo gevaarlijk zijn maar wel alles wat er toe leidt dat ge dik zijt en de gevolgen er van.

(Ongevarieerd eten, vet eten, niet sporten)
ik denk dat het ook veel met de levenstijl van de "iets overgewicht" te maken heeft.... Vrouwen hebben toch ook een langere levensduur dan mannen, leven anders en bestaan uit een hogere vet%... Het is wel leuk dat overgewicht minder schadelijk lijkt op medisch niveau, maar gewoon het fit zijn en u in vorm te voelen (en beter uit te zien) is al reden genoeg om te vermageren imo...

Vlaams_front
30 januari 2006, 02:10
Ik ben behoorlijk dik, maar met mijn cholesterol is alles in orde nochtans.
nja, ik eet niet echt vettige dingen eigenlijk maar ben toch dik (I blame alcohol)

Een goei bierbuikske is gezond. :p

Fredo
30 januari 2006, 03:54
Hoe hatelijk zijn die kleine kindjes niet die eerst de resultaten van die studie volledig uit verband rukken en dan alles afdoen als bullshit. Op basis van hun levens"wijsheid" gaan ze even de resultaten van topwetenschappers weerleggen.

sneax
30 januari 2006, 08:39
Mja bartrelgion alocohol daar verdikt ge ook wel neig van eh. Anyway ik ben gelukkig met mijn lichaam en ik moet toegeven dat ik sommige fatties die zagen dat ze te dik zijn of kweeniewa wel veracht. Ik denk: tis hun eigen schuld etc...

Wete wa zalig is wa ik vroeger altijd deed? Alst zo da fattie program was op VT4 dat ze moesten afvallen, altijd e goe pak friet eten me veel accesoires tijdens dannek aant zien was xD

Emu
30 januari 2006, 11:01
Uw gewicht op zich is niet zo van belang maar wel dingen zoals colesterol en andere stoffen in uw bloed/lichaam.

menlor
30 januari 2006, 21:58
...nu als licht overgewicht wordt bestempeld zelfs minder sterfte kans hebben ...
Ik moest dit gewoon quoten: dus met licht overgewicht zijde onsterfelijk ^^

Nu serieus. Ik denk wel dat als ge geen last hebt van overgewicht, cholesterol, diabetes en alle daaraan geweten ziektes/aandoeningen. Ge wel langer Kunt leven aangezien, dikkere vetlaag => minder koude enzo.

Siana
5 februari 2006, 12:47
Overgewicht is ongevaarlijk als je van nature zwaar gebouwd bent.
Als je zwaarlijvig bent door veel te eten (vette dingen enz.) dan is het wel gevaarlijk omdat er dan teveel LDL-cholesterol in je bloed zit en die zorgen voor de vernauwing van de aders en vergroten dan ook de kans op hart-en vaatziekten.

Moest je nu zwaarlijvig zijn en je eet 50%vette dingen (LDL-cholesterol) en je eet 50% gezonde voeding (HDL-Cholesterol) dan is er geen reden tot paniek.

wizz
5 februari 2006, 13:26
Mja bartrelgion alocohol daar verdikt ge ook wel neig van eh. Anyway ik ben gelukkig met mijn lichaam en ik moet toegeven dat ik sommige fatties die zagen dat ze te dik zijn of kweeniewa wel veracht. Ik denk: tis hun eigen schuld etc...

Wete wa zalig is wa ik vroeger altijd deed? Alst zo da fattie program was op VT4 dat ze moesten afvallen, altijd e goe pak friet eten me veel accesoires tijdens dannek aant zien was xD

Terwijl we natuurlijk ondertussen weten dat dik zijn niets te maken heeft met veel eten :sleep:

Firefoxbt
5 februari 2006, 13:31

Muh... In Rubens z'n tijd was iedereen zowat dik... Tis onze maatschappij... Dik zijn "MAG NIET" anders ben je lelijk :sop: .

Btw, ik ben mager :unsure:

Raptyr
5 februari 2006, 23:33
En toch eet je beter wat gezonder, ga eens 5 km lopen, je zal wel zien wat ik bedoel. Er is ook nog een verschil tussen slank en (licht) gespierd en mager met een 'isolatielaag'.

hey69
6 februari 2006, 00:01
overgewicht hebben kan opdenduur parten spelen met je rug /onderrug, knieen , voeten enzovoorts, hoeft niet altijd cholestorol te zijn.
overgewicht is maar subjectief iets.. ik ken mensen die een keidikke buike hebben en die je zo als een ton zou kunnen rollen, maar die minder wegen dan mij. spier/beender/vetmassa verhoudingen zijn altijd verschillend van mens tot mens

GhostRider_007
9 februari 2006, 18:08
Ik heb een klein vraagje...

Een vriend van mij is rond 1m70-73 en weegt ongeveer 105kg. Dat is overgewicht... obviously, maar hij ziet er helemaal niet zo dik uit, vind ik toch. Maar hij is van nature (vader, nonkels, peter hebben het ook) breed van schouders en sterker dan de meeste.... Ik denk dat het daarom is dat hij niet zo dik lijkt... omdat hij zo'n brede schouders heeft, ook al heeft hij duidelijk overgewicht.

Kan iemand hier iets meer over zeggen, wat dit is.

Blackend
9 februari 2006, 18:55
Overgewicht gaat zeer vaak gepaard met hoge cholesterolwaarden, en dat is de voornaamste nefaste factor die aanleiding geeft tot hart en vaatziekten, niet zozeer dat 'meer gewicht' dat ge moet meesleuren..
Dus als ne mens wat dikker is, zónder hoge cholesterol, is er geen probleem. Cholesterol maakt uw epitheel (de laag die in contact komt met uw bloed) van uw vaatwanden 'week' waardoor gewoon uw bloedstroom al, die wanden kan beschadigen... En de 'herstelling' van die beschadiging zal de (slag)aderdiameter kleiner maken.. en da's niet moeilijk te snappen dat dat voor gróte problemen zorgt zoals hartinfacrt etc.
Dus bij matig overgewicht hebt ge dat probleem nog niet... bij zwaar overgewicht bijna steeds te hoge cholestrolwaarden...
En 't omgekeerde bestaat ook: magere mensen die gezond eten, met veel te hoge cholesterolwaarden (want ge maakt zelf ook cholesterol aan.. )

Volgende week : sexuele voorlichting! ;)

beton
9 februari 2006, 19:03
da leren ze in de wewi niet ze !
doe nu niet alsof ge er iets van weet he .. rex :)

Blackend
9 februari 2006, 20:29
blabla

Ok *kuch* dat was ik dus niet maar mijn allerleukste zus :/

Firefoxbt
9 februari 2006, 20:42
overgewicht hebben kan opdenduur parten spelen met je rug /onderrug, knieen , voeten enzovoorts, hoeft niet altijd cholestorol te zijn.
overgewicht is maar subjectief iets.. ik ken mensen die een keidikke buike hebben en die je zo als een ton zou kunnen rollen, maar die minder wegen dan mij. spier/beender/vetmassa verhoudingen zijn altijd verschillend van mens tot mens

daarom dat BMI zo onbetrouwbaar is... :)