PDA

Volledige versie bekijken : Hersenen & Alchohol ?

Myst!Q
26 januari 2006, 12:17
Ik heb met de klasgenoten staan babbelen over de werking van alchohol en de hersenen ...

Nu werden er een paar vragen gesteld waarop niemand een concreet antwoord wist maar we toch willen weten.

Bijvoorbeeld :

Waarom als je dronken bent voel je je soms wel ok maar van zodra je neerligt begint je wereld te draaien en meestal met kots(neigingen) als gevolg ..

Waarom krijg je bijvoorbeeld van het bier "bavik" de dag erna enorme koppijn en van andere bieren niet ? ( kleine noot : Kben niet de enige die hier last van heeft :p )

Waarom kan je toch een behoorlijke hoeveelheid korte drank drinken zonder er slecht uit te zien maar oppeens uwe klop te krijgen .. ( ik drink gene korte drank vo zat te zijn ofzo, ma blijkbaar anderen wel )

De reden waarom je een kater hebt weet ik al : De alchohol "droogt" je hersenen uit waardoor je een bonkende hoofdpijn zal hebben, de enige goede manier om dit tegen te gaan is enorm veel water drinken de dag achteraf en stevig eten, ik weet dat het bij mij allezins helpt ;)

Maar daarom zijn mijn vragen nog ni beantwoord en aangezien hier wel enkele genieën zitten ... :p

Mvg.

maxdevis
26 januari 2006, 12:24
De reden waarom je een kater hebt weet ik al : De alchohol "droogt" je hersenen uit waardoor je een bonkende hoofdpijn zal hebben, de enige goede manier om dit tegen te gaan is enorm veel water drinken de dag achteraf en stevig eten, ik weet dat het bij mij allezins helpt ;)

wrong
de enige goede manier is tussen je alcohol-consumpties water te drinken.

Myst!Q
26 januari 2006, 12:26
wrong
de enige goede manier is tussen je alcohol-consumpties water te drinken.

Nogtans het helpt bij mij en vele anderen :p

Asserti
26 januari 2006, 13:23
als ik wa water drink voor ik ga slapen helpt da genoeg

TekkaBlade
26 januari 2006, 13:25
Ik heb met de klasgenoten staan babbelen over de werking van alchohol en de hersenen ...

Nu werden er een paar vragen gesteld waarop niemand een concreet antwoord wist maar we toch willen weten.

Bijvoorbeeld :

Waarom als je dronken bent voel je je soms wel ok maar van zodra je neerligt begint je wereld te draaien en meestal met kots(neigingen) als gevolg ..

Waarom krijg je bijvoorbeeld van het bier "bavik" de dag erna enorme koppijn en van andere bieren niet ? ( kleine noot : Kben niet de enige die hier last van heeft :p )

Waarom kan je toch een behoorlijke hoeveelheid korte drank drinken zonder er slecht uit te zien maar oppeens uwe klop te krijgen .. ( ik drink gene korte drank vo zat te zijn ofzo, ma blijkbaar anderen wel )

Maar daarom zijn mijn vragen nog ni beantwoord en aangezien hier wel enkele genieën zitten ... :p

Mvg.

Misselijk = andere ligging van de maag. Komt niet ten goede in zo'n situaties
draaien = meer bloed in de hersenen als je ligt en dus ook alcohol...
korte drank een klop? de alcohol heeft evenveel tijd nodig als die van een gewoon pintje, enkel de hoeveelheid is aanzienlijk meer... maw, bij een pintje merk je dat bijna niet, bij korte drank wel.

Hmgrwngd
26 januari 2006, 13:29
Het drinken van meer dan 3 glazen alcohol per dag verhoogt de kans op kanker van mond en keelholte, het strottenhoofd en de slokdarm.

De kans op deze vormen van kanker is extra groot voor wie zowel drinkt als rookt.

Vrouwen die meer dan 2 glazen alcohol per dag gebruiken, hebben daarbij een
verhoogd risico op borstkanker.

Zware drinkers hebben bovendien kans op kanker aan de aan de lever en de dikke darm.

Wist niet dat alcohol die vormen van kanker in de hand werkt...

serial
26 januari 2006, 13:31
dat ligt dan aan u...

Hmgrwngd
26 januari 2006, 13:36
dat ligt dan aan u...

Nee, iedereen heeft het altijd over levercirrose, Korsakov-syndroom enzo; maar nooit over de verhoogde kans op die andere vormen van kanker...

serial
26 januari 2006, 13:40
ah lol nu zie ik het ook :p
"Het drinken van meer dan 3 glazen alcohol per dag verhoogt de kans op kanker van mond en keelholte, het strottenhoofd en de slokdarm"

deze had ik dus over het hoofd gezien en heb ik idd ook nog niet van gehoord :(

Ferux
26 januari 2006, 14:34
www.bierengezondheid.com

evil aardappel
26 januari 2006, 16:08
Maar als je 2 pintjes per dag drinkt heeft wel een positieve werking ;). Is in oorsprong zelfs een geneesmiddel als ik mij niet vergis.

Hmgrwngd
26 januari 2006, 17:24
Maar als je 2 pintjes per dag drinkt heeft wel een positieve werking ;). Is in oorsprong zelfs een geneesmiddel als ik mij niet vergis.

Enkel rode wijn heeft een gezonde werking dacht ik ?
En dan nog lag het niet eens aan de alcohol , maar aan de andere stoffen die erin zaten.

Heeft hier een tijdje geleden nog gestaan.

metaphore
26 januari 2006, 17:32
oeh ... mijn biologie heeft de verklaring voor het fenomeen dronken zijn :p
kherinner mij toch iets daarvan ... maar ben der nu aan aant leren, binnen 5 dagen zal ik da wel terug gezien hebben.

kdacht dat het in elk geval een effect gaf als inhibitor op u achterhersenen
die zorgen voor de coordinatie van bewegingen, en is u evenwichtscentrum
dus alcohol tast gewoon de goede impulsoverdracht in die delen aan waardoor u evenwicht etc wel heel wat slechter wordt :)

maar het exacte verhaaltje kan ik u dus binnen een paar dagen vertellen ... als ik mij nie vergis over onze cursus toch :s

evil aardappel
26 januari 2006, 18:10
En dan nog lag het niet eens aan de alcohol , maar aan de andere stoffen die erin zaten.

Is goed tegen hart -& vaatziekten en er waren nog wat dingen maar ben het vergeten, is lang geleden maar ik had er wel een mooi artikel over gelezen. En hadden het over bier.
Nuja, als ik drink heb ik er de volgende dag geen last van ook al ben ik strontzat geweest, ik drink af en toe er water tussen en voor dat ik ga slapen ook.

Stichero
26 januari 2006, 18:34

ma was da nie van een bepaalde leeftijd? 38-40 ofzo

FeNiX4LiFe
26 januari 2006, 18:37
en zelf dat wordt gecontesteerd in sommige kringen.

Men gaat ervan uit dat iemand die een glas of 2 rode wijn per dag kan betalen van zodanige sociale aard is dat deze betere verzorging kan betalen dan de doorsnee mens.

Maar er zitten idd stoffen erin die positief werken.

Maar laat ons niet vergeten: Alcohol is en blijft een harddrug. Overdaad schaadt.

go_ndw
26 januari 2006, 18:38
Het is ook zo dat alcohol je laatst ontwikkelde hersenmogelijkheden gaat afbreken, waardoor je het vrij onvolwassen gedrag krijgt.

EternalSilence
26 januari 2006, 18:40
ne kater wa is da? :unsure:
ik mag zoveel drinken als ik wil, zo veel mengen kwa drank als ik wil
ik heb de dag erna nooit een kater :woohoo:
bij mijn pa juist hetzelfde.
en als ik zat ben (dat kan ik dan nog wel zijn :p) dan val ik in slaap (allee kom dan rap moe)

denkimi
26 januari 2006, 18:41
De reden waarom je een kater hebt weet ik al : De alchohol "droogt" je hersenen uit waardoor je een bonkende hoofdpijn zal hebben, de enige goede manier om dit tegen te gaan is enorm veel water drinken de dag achteraf en stevig eten, ik weet dat het bij mij allezins helpt ;) mis, je moet veel water(houdende drank) drinken vlak na de alcohol, zodat de uitdroging opgevangen wordt. dan zul je normaal gezien geen kater hebben. de dag erna is te laat

Ferux
26 januari 2006, 18:42

Kheb het hier al 100'en keren of zo verkondigt dat dat rodewijnverhaal een fabeltje is en dat de goede effecten wel degelijk aan de alcohol te danken zijn. In die thread waard gij trouwens ook redelijk actief :p.

Tot 3 alcoholconsumpties/dag = gezonder dan helemaal geen alcohol.

Meer = ongezonder tot heel ongezond.

Ether
26 januari 2006, 18:46

De gemiddelde mens drinkt ook geen 3 glazen alcohol per dag he
en ja, alles is kankerverwekkend tegenwoordig :/

PureFun
26 januari 2006, 18:46
Elke alcoholische drank verlaagt de kans op krans(slag)ader/hart ziekten. Matig alcohol gebruik is dus niet enkel schadelijk.
Enkel rode wijn verlaagt relevant de kans op verscheidene kankers voornamelijk door anti-oxidanten zoals resveratol afkomstig uit de schil van de druiven (daarom is dit beschermend effect minder/niet aanwezig bij witte wijn en andere alcohol).
<3 Met dank aan de examens waarvoor ik oa deze leerstof moest kennen :p

Edit:

Kheb het hier al 100'en keren of zo verkondigt dat dat rodewijnverhaal een fabeltje is en dat de goede effecten wel degelijk aan de alcohol te danken zijn.

http://dx.doi.org/10.1016/j.bcp.2005.12.018
Resveratrol inhibeert tumors zoals multiple myeloom.

http://pubs.acs.org/cgi-bin/sample.cgi/jafcau/2006/54/i01/html/jf052263o.html
Flavonol (ook aanwezig in rode wijn, niet verwant met reseratrol) verlaagt bloeddruk via een farmacologisch bekend mechanisme (ace inhibitors).

http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/jafcau/2005/53/i25/abs/jf050988m.html
Polyphenolen in rode wijn verminderen atherosclerose.

Ferux
26 januari 2006, 19:17
Allez vooruit, 'k zal ook is moeite doen:

Een artikel uit EOS magazine van enkele jaren terug.

EOS Magazine voorkant (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier1.jpg)
Eos Bierartikel p. 1 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier2.jpg)
Eos Bierartikel p. 2 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier3.jpg)
Eos Bierartikel p. 3 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier4.jpg)
Eos Bierartikel p. 4 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier5.jpg)
Eos Bierartikel p. 5 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier6.jpg)
Eos Bierartikel p. 6 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier7.jpg)

TekkaBlade
26 januari 2006, 19:28
Allez vooruit, 'k zal ook is moeite doen:

Een artikel uit EOS magazine van enkele jaren terug.

EOS Magazine voorkant (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier1.jpg)
Eos Bierartikel p. 1 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier2.jpg)
Eos Bierartikel p. 2 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier3.jpg)
Eos Bierartikel p. 3 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier4.jpg)
Eos Bierartikel p. 4 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier5.jpg)
Eos Bierartikel p. 5 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier6.jpg)
Eos Bierartikel p. 6 (http://users.telenet.be/leefdaal/eosoverbier/eosoverbier7.jpg)

we betwisten niet dat ook bier in matige dosis goed is voor je, we zeggen enkel dat rode wijn nog beter is omwille van de extra stoffen die je erin terugvindt.

Mr. M
26 januari 2006, 20:06
als ik wa water drink voor ik ga slapen helpt da genoeg
idd
veel water drinke voor ge gaat slapen helpt veel omdat idd zoals al gezegd een kater gewoon het te kort van vloeistof in u hersenen is waardoor u hersenen (die vasthangen via pezen aan u schedel) aan u schedel trekken (en da doe zeer :p)

Ferux
26 januari 2006, 20:11
we betwisten niet dat ook bier in matige dosis goed is voor je, we zeggen enkel dat rode wijn nog beter is omwille van de extra stoffen die je erin terugvindt.

Uit het artikel blijkt dat bier, net zoals rode wijn blijkbaar, ook een aantal unieke ingrediënten bevat die het 'een streepje voor' geven.

debuutje1
26 januari 2006, 20:23
Misselijk = andere ligging van de maag. Komt niet ten goede in zo'n situaties
draaien = meer bloed in de hersenen als je ligt en dus ook alcohol...
korte drank een klop? de alcohol heeft evenveel tijd nodig als die van een gewoon pintje, enkel de hoeveelheid is aanzienlijk meer... maw, bij een pintje merk je dat bijna niet, bij korte drank wel.

volledig verkeerd....

misselijk en draaiierig: door de alcohol in je bloed gaat je evenwichtsorgaantje dat dus net achter je oor ligt, ook minder goed functioneren, heeft absoluut niets te maken met je maag. door dat dit orgaantje niet goed functioneerd door de alcohol moet het lichaam zijn balans op een ander manier berekenen . dit gebeurd dan door je voeten bv als die op de grond staan. moment dat je gaat liggen, hebben je voeten meestal geen contact meer met de grond en begin je je draaiierig te voelen. oplossing is bv met 1 voet proberen op de (liefst koude) vloer te houden.

draaien: zelfde oorzaak

en tegen een kater: net voo het slapen gaan minstens halve liter water drinken, of inderdaad tijdens het bierdrinken. nooit cola en bier mengen want in cola zit cafeine, en cafeine werkt enkel de alcohol in de hand. same dus voor koffie :) ook seks is een heel goed middel tegen de kater, maar dat duurt enkel zo lang als de seks duurt.

Hellrabbit
26 januari 2006, 20:44
volledig verkeerd....

misselijk en draaiierig: door de alcohol in je bloed gaat je evenwichtsorgaantje dat dus net achter je oor ligt, ook minder goed functioneren, heeft absoluut niets te maken met je maag. door dat dit orgaantje niet goed functioneerd door de alcohol moet het lichaam zijn balans op een ander manier berekenen . dit gebeurd dan door je voeten bv als die op de grond staan. moment dat je gaat liggen, hebben je voeten meestal geen contact meer met de grond en begin je je draaiierig te voelen. oplossing is bv met 1 voet proberen op de (liefst koude) vloer te houden.

draaien: zelfde oorzaak

Dus als ge gaat slapen gewoon proberen een voet op de grond te houden? Da ga ek de volgende keer eens testen :p

stoffer
26 januari 2006, 20:49
Dus als ge gaat slapen gewoon proberen een voet op de grond te houden? Da ga ek de volgende keer eens testen :p

idd da helpt wel en is een aanrader :p

Kepa
26 januari 2006, 20:52
verhoogt naar het schijnt ook het mannelijkheids(macho)gevoel :unsure:
(wel psychologisch)

SilentSpring
26 januari 2006, 20:54
en tegen een kater: net voo het slapen gaan minstens halve liter water drinken, of inderdaad tijdens het bierdrinken. nooit cola en bier mengen want in cola zit cafeine, en cafeine werkt enkel de alcohol in de hand. same dus voor koffie :) ook seks is een heel goed middel tegen de kater, maar dat duurt enkel zo lang als de seks duurt.
dus bier + cola werkt ook redelijk goe voor beke zat te zijn? dan kannek volgende keer zegge dak ma 3 pinte gedronken eb en 3 cola's fzo:p
alhoewel, tis toch evenduur, kannek evengoe pinte pakken, ma meestal staan die al getapt, en soms smaakt da wel es slecht

DogFacedGod
26 januari 2006, 21:04
ik heb lijk veel last van een enorm irritante pieptoon als ik ga slapen wanneer ik teveel gedronken heb.

debuutje1
26 januari 2006, 21:26
dus bier + cola werkt ook redelijk goe voor beke zat te zijn? dan kannek volgende keer zegge dak ma 3 pinte gedronken eb en 3 cola's fzo:p
alhoewel, tis toch evenduur, kannek evengoe pinte pakken, ma meestal staan die al getapt, en soms smaakt da wel es slecht

cafeine dehydrateert ook nog ens.... dus als je iemand een echt heel goeie kater wilt laten voelen: smorgen lekker kopke koffie zetten :)

Tesla
26 januari 2006, 21:38
ik heb lijk veel last van een enorm irritante pieptoon als ik ga slapen wanneer ik teveel gedronken heb.

:wtf:

zijt ge zeker da het ni ligt aan de muziek da ze op cafe/fuif/whatever gespeeld hebben? :p

Chimmy
26 januari 2006, 21:46
Hoe komt het dat we soms rapper zat worden en soms kunnen blijven gaan en haast niks voelen?
Kan wel een degelijke hoeveelheid bier verdragen over het algemeen, maar ben laatst aangeschoten geraakt van 1 kastbeelbier :s
Kasteelbier is wel zwaar, maar niet zwaar genoeg om van een al aangeschoten te worden als je iets gewend bent.

debuutje1
26 januari 2006, 21:46
denk da eerder ook ;) bij mij is het vooral ruis da ik hoor na een fuif.... zat of ni zat ;)

metaphore
26 januari 2006, 21:47
:wtf:

zijt ge zeker da het ni ligt aan de muziek da ze op cafe/fuif/whatever gespeeld hebben? :p

idd :)
da ligt aan te luide muziek, niet aan alcohol :P

cola en koffie zorgen voor hardere katers ^^
die werken ook deshydraterend op het lichaam, dus als ge wa wilt ontnuchteren ofzo drinkt dan geen fles cola leeg :)

tzal ook door u nieren moeten afgebroken worden en dus zal er minder alcohol afgebroken worden waardoor ge dus langer dronkel blijft :)
dus redbull en vodka is een leuke combinatie :)

SilentSpring
26 januari 2006, 21:50
cafeine dehydrateert ook nog ens.... dus als je iemand een echt heel goeie kater wilt laten voelen: smorgen lekker kopke koffie zetten :)
lol, eerste dak doe ak opsta is ne tas koffie drinken, altijd:p. ma heb toch nog nooit ne kater gehad, drink meestal ma iets van 4 pintjes, hangt van de prijs af, en soms es ne bacardi fzo da ne maat niemee moet emmen. die kortendrank is wel bucht imo, smaakt verdomde goed, ma als ge thuiskomt loopte tegen alle muren (en da moest mn ma weer just zien:sop: )

btw: @ da van 1 bier al aangeschote raken, kan best zijn, had da dinsdag ook, me paar mate 1pintje gedronke over de middag voor 1 z'n verjaardag, et 1ste lesu daarachter voeldek me toch straffer of normaal:p, en da van 1 pilsje:wtf: kpeis dat vooral afhangt van de snelheid waarmee ge da drinkt, want wij adde nieveel tijd dus twas rap binneslokke eiglijk

debuutje1
26 januari 2006, 21:50
Hoe komt het dat we soms rapper zat worden en soms kunnen blijven gaan en haast niks voelen?
Kan wel een degelijke hoeveelheid bier verdragen over het algemeen, maar ben laatst aangeschoten geraakt van 1 kastbeelbier :s
Kasteelbier is wel zwaar, maar niet zwaar genoeg om van een al aangeschoten te worden als je iets gewend bent.

een tip: om er beter tegen te kunnen: Voor je uitgaat: frieten, pita, pizza, whatever , foie gras,........ hoe vettiger hoe prettiger. boterhammen (bruin) met karnemelk helpt ook, maar das niet te drinken/eten. heeft iets te maken met de alcohom die emulsie aangaat met het vet in je maag waardoor het minder wordt opgenomen in je bloed. soit. van da kasteelbier: do not underestimate the power of kasteelbier/duvel/ (voor de mensen van brugge: trippel van de garre)/ enz... dat zijn geen gewone pintjes ;)

maarer ligt heel veel aan wat je gegeten hebt. veel en vettig is et best als je uitgaat. om weer sneller nuchter te worden: bakje friet eten. helpt echt.

2s2k
26 januari 2006, 21:51
of ik nu water drink of nie, ik heb praktisch nooit last van een kater :x

debuutje1
26 januari 2006, 21:52
@den freddie: van 4 pintjes ga je geen kater krijgen in de eerste plaats vrees ik..... dus koffie drinken a volonte dan ;) kan geen kwaad. :P

SilentSpring
26 januari 2006, 21:53
een tip: om er beter tegen te kunnen: Voor je uitgaat: frieten, pita, pizza, whatever , foie gras,........ hoe vettiger hoe prettiger. boterhammen (bruin) met karnemelk helpt ook, maar das niet te drinken/eten. heeft iets te maken met de alcohom die emulsie aangaat met het vet in je maag waardoor het minder wordt opgenomen in je bloed. soit. van da kasteelbier: do not underestimate the power of kasteelbier/duvel/ (voor de mensen van brugge: trippel van de garre)/ enz... dat zijn geen gewone pintjes ;)

maarer ligt heel veel aan wat je gegeten hebt. veel en vettig is et best als je uitgaat. om weer sneller nuchter te worden: bakje friet eten. helpt echt.
is da dan daarmee ook soms dat ze op sommige dinges me hamburges enzo afkomen?

@ debuutje: mja, kpeis nie dat geestig is vo ne kater te en, dus laat da ma achterwege (alhoewel ek op 100 dage es ga probere om 1 te ebbe, da's tenslotte iets speciaal), ma kdrink altijd net genoeg om da prettig gevoel in mn kopke te hebben^^, wak wel al ondervonden heb, binnen zijde nie zat fzo e, en eens ge uit de muziek enzo wegzijt aan vestiaire enzo krijgde precies ne klop

ah, nu ferux et zegt, +10 pinte vo ne kater, dan kannek et geloven. ier is meestal 2€ vo ne gewoon colake, pintje enzo, dusja, mn ma betaalt mn uitgaan omdak nie overdreve wegga enzo, damee dak nooit zoveel drink

Asserti
26 januari 2006, 21:55
ik dacht dat vet en alcohol juist NIET samengingen :/

Ferux
26 januari 2006, 21:56
Aan de mensen die zeggen dat ze nooit een kater hebben: drinken jullie dan werkelijk redelijk veel (10+) en dan nog geen kater?? Ik heb er redelijk snel last van en moet dan toch water beginnen drinken tussen de pinkes en voor het slapengaan.

Ether
26 januari 2006, 21:57
een tip: om er beter tegen te kunnen: Voor je uitgaat: frieten, pita, pizza, whatever , foie gras,........ hoe vettiger hoe prettiger. boterhammen (bruin) met karnemelk helpt ook, maar das niet te drinken/eten. heeft iets te maken met de alcohom die emulsie aangaat met het vet in je maag waardoor het minder wordt opgenomen in je bloed.

Erm, ik dacht ergens gelezen te hebben dat die mythe dus nie klopt? Omda je maag dan al belast is door da vettig eten, en daar nog keer de alcohol bovenop? Nu ja, ik persoonlijk geloof daar ook nie te veel van, da hangt gewoon af van dag tot dag, eten is denkek wel belangrijk, maar eer da nu vettig is of nie, voor mij maakt da nie echt uit.. Soms bennek ne zaterdagavond al aangeschoten na 2 pintjes (dus na eten enzo..), soms bennek de zondagmorgen na de voetbal ('s ochtends 1 stutje gegeten, nie echt veel dus :p ) na 4 pinten nog bloednuchter, hangt der gewoon echt van af.. Vermoeidheid en dergelijke..

Ivm die kater: Ik denk dat da ook met de leeftijd komt? Vroeger haddek daar echt nix van last van, kwas de friste man, ma de laatste tijd hebbek toch af en toe wa last van de maag (nie overgeven ofzo, mo gewoon nie 100% he..)
Mss komt da ook omda je nu wel meer kan verdragen dan vroeger, dat daardoor je maag overhoop ligt, maar kheb toch al van veel mensen gehoord da ze vroeger nooit geen kater hadden, en sinds e bepaalde leeftijd wel.. Zal ook wel beetje met aanleg te maken hebben zeker? :)

Ether
26 januari 2006, 21:57
is da dan daarmee ook soms dat ze op sommige dinges me hamburges enzo afkomen?

Neen, das omda je honger krijgt van te drinken :p

El Di@bLo
26 januari 2006, 22:03
IK heb al twee keer gehad dat ik na een overdreven alcoholconsumptie (echt overdreven) harde kramp had in men ene shouder en arm, voor een dag. Zou dit door de alcohol kunnen komen, of gewoon toeval?

Tae
26 januari 2006, 22:04
Ik neem altijd mijn fles anderhalve liter water mee als ik op stap ben en de kroeg in duik.

Het best is natuurlijk tijdens het drinken ook veel water te drinken om erge katers te voorkomen.

De ene dag is niet de andere soms drink ik heel weinig en sta ik op met barstende koppijn die meestal overgaat na enkele uren en dan begin ik er los op 't eten.

De andere dag kan ik heel veel verzetten en sta ik op met geen hoofdpijn maar voel toch altijd wel moe en voldaan.

In ieder geval als je geen kater wil moet je gewoon geen alcoholische dranken benuttigen, dan zul je nooit last hebben van een kater.

Btw iemand die ook veel last heeft van een kater soms nog enkele dagen verder duurt in de week vooral vermoeidheid en snel ziek worden ?

Ferux
26 januari 2006, 22:33
IK heb al twee keer gehad dat ik na een overdreven alcoholconsumptie (echt overdreven) harde kramp had in men ene shouder en arm, voor een dag. Zou dit door de alcohol kunnen komen, of gewoon toeval?

Als het zo overdreven was, zult ge gewoon ergens tegengelopen zijn en het u niet meer herinneren. Ik heb dat ook al meegemaakt, dat de volgende dag mijn scheenbeen openligt of zo en mij dat niet meer herinner..

Tesla
27 januari 2006, 01:34
ik dacht dat vet en alcohol juist NIET samengingen :/

die indruk heb ik ook ja
als ik een goe pak frit eet en daarna wa pinten verzet, zal die hele boel rapper de neiging hebben om er weer uit te komen :D

bovendien neemt uw lichaam meer vetten op wanneer ge alcohol in uw lichaam hebt
en wat krijgt ge dan na verloop van tijd? jawel, een bierbuikje :p da wordt in feite ni veroorzaakt door bier maar wel door al de kebabs en fritten da ge erdoor draait tijdens een avondje uit :p

Hmgrwngd
27 januari 2006, 02:07
/START verantwoordelijkheids-boost:

Dit is nu officieel een thread die bespreekt hoe je het best buitensporige drugservaringen meemaakt.

Ik hoop dat jullie beseffen dat een overdosis alcohol dodelijk is?
(Dat het misschien niet zo goed is om mensen advies te geven hoe je gewoon maar de schade moet beperken?)

15pinten drinken is niets om trots op te zijn, het is zelfs een grote verspilling van je geld en je gezondheid.

Een alcoholroes hoeft niet gigantisch intens te zijn; 2,5 pro mille in je bloed is niet noodzakelijk beter dan 1 promille.

/STOP verantwoordelijkheids-boost

serial
27 januari 2006, 04:46
ik ben pottetoe van de whiskey en zal straks posten of ik een kater heb of niet :niceone:

TekkaBlade
27 januari 2006, 08:05
Eten voor je gaat drinken is sowieso beter... Of dit nu boterhammetjes zijn of iets anders... het zal weinig verschillen...

Zoals reeds aangehaald... Alcohol zorgt ervoor dat vetten sneller worden opgenomen in het lichaam. Dus wil jij vettig eten voor je gaat drinken, be my guest!
De mensen die in dat fabeltje geloven denken aan een "olielaag" die je over je maag legt en je darmen... Ze denken dus dat de alcohol niet opgenomen zal worden... Het enige waar dit fabeltje voor zorgt is een verhoogde kans op diarree.

debuutje1
27 januari 2006, 08:19
heb niet gezegd dat het NIET zal opgenomen worden in het bloed eh. en natuurlijk wordt dat vet opgenomen, zou maar stom zijn van ons lichaam om dat te laten liggen. feit is, vet in je lichaam, alcohol zal minder snel worden opgenomen. van die bierbuikjes spreek ik me niet uit, ik heb r geen lst van ;)

TekkaBlade
27 januari 2006, 09:24
heb niet gezegd dat het NIET zal opgenomen worden in het bloed eh. en natuurlijk wordt dat vet opgenomen, zou maar stom zijn van ons lichaam om dat te laten liggen. feit is, vet in je lichaam, alcohol zal minder snel worden opgenomen. van die bierbuikjes spreek ik me niet uit, ik heb r geen lst van ;)

Het wordt sowieso opgenomen hoor... Of dat nu traag of snel gebeurt, in the end krijg je hetzelfde effect...

En zoals ik al zei... vet + lichaam dat extra water afstoot = vragen om op de pot te zitten.

evil aardappel
27 januari 2006, 10:36

Dit is nu officieel een thread die bespreekt hoe je het best buitensporige drugservaringen meemaakt.

Ik hoop dat jullie beseffen dat een overdosis alcohol dodelijk is?
(Dat het misschien niet zo goed is om mensen advies te geven hoe je gewoon maar de schade moet beperken?)

15pinten drinken is niets om trots op te zijn, het is zelfs een grote verspilling van je geld en je gezondheid.

Een alcoholroes hoeft niet gigantisch intens te zijn; 2,5 pro mille in je bloed is niet noodzakelijk beter dan 1 promille.

Als ge er leute aan hebt, 15 is idd niet om fier op te zijn, 20 daarentegen :d.

pegasimus
27 januari 2006, 11:15
Vettig eten helpt altijd. Maar frieten alleen is ook ni zo goed. Ge moet nog e stuk vlees derbij pakken ofzo. Iet goe vettig, vb: servela.

Ik heb meestal nooit echt ne kater met bijhorende koppijn enzo. Denk dat ik dat meestal krijg terwijl ik nog slaap, want als ik plots snachts wakker wordt, wat zelden gebeurd, dan heb ik wel barstende koppijn.
Hangt er natuurlijk van af welk bier ge drinkt, hoe gij reageert op dat bier.
Van primus krijg ik meestal het schijt, van cristal meestal koppijn... dermee dat ik het bij jupiler en stella hou.

Maar bovenstaande technieken zijn zeer goed. Water tussen pinten door drinken, als ge thuiskomt water drinken of smorgens. Meestal helpt fanta ook wel bij mij. Maar idd blijf van de cola af.
Als ge bv moet rijden en ge drinkt 4-5 cola's is uwe hele maag omzeep vr de rest vd avond en de dag derna. Dat zegt genoeg.

Mr. M
27 januari 2006, 12:05
hahaha blijf van de cola af :D
ik heb daar toch totaal geen last mee ze
als ik nu pakt e pintje of 5 drink + wa wijn enzo bij ne maat op ze kot (en ja ik drink bier en wijn door mekaar, heb daar toch ook nog gene last mee gehad ze, stom volksrijmke)
en dan als k thuis kom begin k aan de cola, dan doe mij da ni echt iets ze :s

water helpen werkt idd wel (door het vochttekort)
ma waarom fanta zou werke en cola ni snap k toch ni ze :p

volgens mij meer iet wa in uwe kop zit

soms hebde is ne kater, als ge da ni te doen vind moet ge stoppe me alcohol drinken, ge hoort toch ook niemand die weed rookt zage: ja ma soms word ik daar loom van, wa kan ik daar tege doen

en leer gewoon u grenze kennen en dan hebde da ook ni meer voor (en ze respecteren he)

en da van da vettig ete daar geloof k toch ook ni veel van ze, volgens mij zit da puur int koppeke en ja, dan kan da idd precies wel helpe
ma of het er echt mee te make heeft, i doubt it

[TFT]Poky
27 januari 2006, 14:10
imo is ne goeie fond leggen het beste wa ge kunt doen. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Katers da heb ik gewoon nooit kweet ni hoe da komt, ziek zijn da genoeg maar de volgenden dag slecht da heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat ik wel heb is onmenselijke honger de volgenden dag (of ik den avond dervoor ziek ben geweest of niet da maakt niet uit)

En is het niet dat in een shotke evenveel alcohol zit als in een pint?

murdoc
27 januari 2006, 14:33

Een kater is niet altijd het gevolg van stoerdoenerij :p ,
de meesten onder ons komen dat wel eens tegen.

Mensen die alcohol drinken gewoon om zo zat mogelijk te raken zijn imo triestig bezig. Mensen die alcohol drinken omdat ze vb graag een pintje/whiskey/whatever drinken, zijn daarentegen niet triestig bezig. Maar het resultaat de dag erna kan hetzelfde zijn jammergenoeg:unsure: .

vegitto
27 januari 2006, 14:58
Ik drink niet vaak maar als het van da(dikwijls enkel als ik in engeland zit met mijn lief) is het toch well veel zenne dan is da zon afmeet gedoe van 1 pint (engele maat) 2 alcopops+ beetje 40% drank en beetje bier, smaakt heel lekker en ge word er rap zat van, ik down meestal daar 2 van en dan gewoon beetje aan de fleskes tutteren met mijn lief en vrienden. Strontzat maar nooit een kater en ik drink ook geen water ertussen :unsure:

KoenDK
27 januari 2006, 15:16
bij mij is het nog erger

drinken van 10 pils : kater + koppijn
drinken van ... (dunno, maar kben eens gepakt geweest, en toen was het 2 promille) : niks van kater , geen koppijn

ik denk dat ik dan gewoon nog zat opsta :p

nog eentje

ik merk ieder jaar op carnaval aalst (lees 3 dagen zuipen)
dat ik me beter voel na het drinken van bier (dag nadien dan)

is natuurlijk niet echte goede raad,
maar gewoon een 'feit' in mijn geval

:x

evil aardappel
27 januari 2006, 15:21
Gepakt toen ge aant rijden was met uw auto ofwa? Goe bezig.

murdoc
27 januari 2006, 15:55
Gepakt toen ge aant rijden was met uw auto ofwa? Goe bezig.

op jim zouden ze zeggen:

He's an inspiration for birth control!

Bontus
27 januari 2006, 16:29

Dit komt door de "alchohol acceleratie"
uw evenwichtsorgaan zit in uw oren, dat weet ge waarschijnlijk. En dat werkt een beetje zoals een waterpas. met vocht dus. Houd ge uw hoofd schuin dan vertaalt uw oor dat naar uw hersenen: "ik sta niet recht".
Simpel uitgelegd, en da is het ook.
Door alcohol te drinken, komt er een minieme hoeveelheid alcohol in uw bloed en uiteindelijk ook in uw evenwichtsorgaan. De verandering van samenstelling in uwe 'waterpas' doet u draaierig voelen.
Het is dus ook zo dat als ge het alcoholniveau in uw bloed constant houdt, dat ge na een tijd u niet meer zat voelt. Dat is omdat uwe 'waterpas' dan aangepast is, dus dat gevoel klopt. (uw reactiesnelheid is wel nogal drastisch verlaagd)
The day after begint het omgekeerde proces. het niveau alcohol daalt, uwe waterpas wordt terug wateriger. En ge wordt terug draaierig. Voelt ge absoluut goed als ge 's morgens opstaat.
Kortom: veel korten drank opeens is geen probleem tot het in uw bloed komt.
Als ge traag het alcoholniveau doet stijgen kunde perfect zatjes en losjes komen zonder draaierig of misselijk te worden. Kijk maar naar alle cafégangers die kunnen dat perfect.

cG`
27 januari 2006, 17:35

Wij hebben gezien dat voor mannen 2 glazen alcohol (bier dacht ik, dus natuurlijk gene vodka ofzo he) en voor vrouwen 1 glas kans op hartaanval en dergelijke vermindert t.o.v. een persoon die geen alcohol drinkt. 1 of 2 glazen per dag betekent uiteraard niet da als ge een week niks hebt gedronken da ge dan de zondag 12 pinten moogt drinken he (voor diegene die zo zouden denken).

Kan zijn dat het hier al staat heb niet heel de thread gelezen.

Massis
27 januari 2006, 18:12
ook seks is een heel goed middel tegen de kater, maar dat duurt enkel zo lang als de seks duurt.

jup, zien da de seks lang duurt zeker? :p

btw: bier vernietigd hersencellen, orgasmes kweken hersencellen, dus veel zuipen en veel seksen en dan blijfde just eve slim :p

pegasimus
27 januari 2006, 18:25
Orgasmes kweken hersencellen? nog nooit van gehoord eig...
Maar tis zo dat ge tot op een bepaalde leeftijd hersencellen blijft kweken zo tot uw 18-20 dacht ik. Dus vanaf die leeftijd is het alleen maar bergaf vrees ik... maar normaal gezien hebt ge der toch genoeg :)

In fanta zit toch gene cafeïne? of vergis ik mij? daarmee dan..
En het verschil tussen ne hele avond pinten drinken of ne hele avond mazoutjes da voelde ik vroeger wel zunne. Dus drink ik nu alleen maar pinten.
Het volksverhaaltje van bier en wijn is venijn heb ik toch ook nog nooit gemerkt, maar das mss de overdaad die schaadt.

Het korte dranken fenomeen is eigenlijk heel simpel uit te leggen.
In een jenever en een pint zit evenveel alcohol (als de juist maten gebruikt worden). Maar zo een jeneverke drinkt ge in 1 à 2 slokken uit en een pint daar doet ge veel langer over. Dus de alcohol van dat jenever komt ineens drek in uw bloed en met een pint komt dat geleidelijk aan hé.

Dat van de dag erna bier drinken dat helpt idd, ma slechts ffkes dus derna voelt ge u toch terug slecht normaal gezien.
Of ge moet zat opstaan dan merkt ge ook niks van ne kater idd.

[TFT]Poky
27 januari 2006, 19:19
heb juist in mijnen cursus geleerd dat het zeer goed mogelijk is dat ge de volgenden dag een hongergevoel hebt.
Dit wil zeggen dat er nog alcohol in u maag is en dat zorgt dan weer dat er gastrine geproduceerd wordt en dat zorgt ervoor dat ge honger hebt :)

Hellrabbit
27 januari 2006, 19:49
Poky']heb juist in mijnen cursus geleerd dat het zeer goed mogelijk is dat ge de volgenden dag een hongergevoel hebt.
Dit wil zeggen dat er nog alcohol in u maag is en dat zorgt dan weer dat er gastrine geproduceerd wordt en dat zorgt ervoor dat ge honger hebt :)

ik haat gastrine :(

en als ek ne kater heb, dan heb ek meestal idd ook fermen honger, hetgeen meestal nie goe samen gaat:(