PDA

Volledige versie bekijken : Belgie is het meestvervuilende land van europa

evil aardappel
25 januari 2006, 10:09
Heb dit net gehoord op de radio, het blijkt dat belgie het meest vervuilende land van europa. Het gaat hem vooral over bv. onzuiver water en fauna (te veel jacht mss? te grote vleesindustrie? Ik zou het echt niet weten).
Dit bleek uit een amerikaanse studie van twee amerikaanse studenten, het rare is dat wij vorig jaar op 109de plaats stonden en dit jaar maar liefst op de 39ste plaats beland zijn van vervuilers.
Wat kan er dan gebeurt zijn op een jaar tijd? Volgens mij zit die studie van die amerikanen toch fout of zoiets... dit begrijp ik echt niet. En ik vraag mij af op de hoeveelste plaats de VS staat

Sorry voor het gebrek aan een artikel, heb er nog geen gevonden, maar vond dit dit wel belangrijk om mee te delen.

Cin
25 januari 2006, 10:13
België is de grootste Europese vervuiler
wo 25/01/06 - België is de grootste vervuiler van Europa. Wereldwijd staat België op de 39e plaats. Dat blijkt uit de milieuprestatie-index van 2006, een jaarlijkse vergelijkende studie van de Amerikaanse universiteiten van Yale en Columbia.
Bos

België is een dichtbevolkt en industrieel land, waardoor het moeilijk is om het even goed te doen als een groen land, bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland.

Maar in vergelijking met Nederland, dat op de 27e plaats staat, scoren we ook slecht. Vooral de waterkwaliteit is er erg aan toe volgens de index. Ook met de planten en dieren gaat het slecht in ons land.

Nieuw-Zeeland, Finland en Zweden zijn de meest milieuvriendelijke landen. Volgens de onderzoekers nemen zij meer milieumaatregelen en zetten zij meer geld in voor het milieu dan andere landen. Tsjaad en Niger zijn de grootste vervuilers.

Tja, we zijn dichtbevolkt, maar een klein industrieel land vergelijken met een reus zoals Duitsland en Frankrijk... (dixit Tobback)

zweebee
25 januari 2006, 10:15
Canada op de achtste plaats <o/
Zweden, Finland toppers zoals verwacht

tbegint duidelijk te worden waar dak ga wonen later ;)

evil aardappel
25 januari 2006, 10:20
Kwil toch al heel mijn leven naar zweden ofzoiets :p, maar dat belgie vervuilend is weet ik en wat ik nog erger vind is dat ze hun er langs geen kanten met bezig houden. Buiten een paar organisaties die proberen, maar er worden hier geen maatregels getroffen.
Ik weet dat hier weinig natuur is, maar het milieus maken we wel hard kapot.

Btw. heeft iemand een link naar die lijst?

Le Roy Landis
25 januari 2006, 10:31
Heb dit net gehoord op de radio, het blijkt dat belgie het meest vervuilende land van europa. Het gaat hem vooral over bv. onzuiver water en fauna (te veel jacht mss? te grote vleesindustrie? Ik zou het echt niet weten).
Dit bleek uit een amerikaanse studie van twee amerikaanse studenten, het rare is dat wij vorig jaar op 109de plaats stonden en dit jaar maar liefst op de 39ste plaats beland zijn van vervuilers.
Wat kan er dan gebeurt zijn op een jaar tijd? Volgens mij zit die studie van die amerikanen toch fout of zoiets... dit begrijp ik echt niet. En ik vraag mij af op de hoeveelste plaats de VS staat

Sorry voor het gebrek aan een artikel, heb er nog geen gevonden, maar vond dit dit wel belangrijk om mee te delen.
hangt er natuurlijk af welke parameters die amerikaantjes nemen.
Moest het % vet in voedsel een parameter zijn, dan stond vsa ongetwijfeld op #1.

eniac
25 januari 2006, 10:32

Als ik mij niet vergis moet je wel aan wat voorwaarden voldoen om in die Scandinavische landen te gaan wonen. Daar vast werk hebben was er één van, dacht ik toch.

Dit onderzoek verbaast me niet eens zoveel: klein en zeer dichtbevolkt land, daardoor ook weinig natuur, grote verkeersdrukte (veel transitverkeer), ...

bhaalspawn
25 januari 2006, 10:42
Allé, ik dacht dat ze beweerden dat de kwaliteit van het water er de voorbije jaren fameus op was vooruit gegaan :confused:

Nuja, wa wilde als de groenen niet meer in de regering zitten :p

Kermit
25 januari 2006, 10:42
een artikel: http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/details/060125VervuilingIndex/index.shtml

killgore
25 januari 2006, 11:28
Canada op de achtste plaats <o/
Zweden, Finland toppers zoals verwacht

op ene ijsvlakt in zweden?

Ge denkt toch niet dat grote steden daar zo extreem veel beter zijn als bij ons :s. Het enige probleem is dat het hier in vlaanderen gewoon 1 grote stad is :p.

@Bhaalspaawn: Hier (denderstreek) is alles vrij deftig in orde om het water proper te houden, het enige probleem is dat dit in wallonië nog niet zo is :). Dat beleid is bij mijn weten een beleid van het gewest en niet van de federale regering :).

zweebee
25 januari 2006, 12:29
atm zou ik graag naar Canada gaan met uitwisselingsproject van de unief (volgend jaar of het jaar daarop, hangt af van de voorwaarden etc.).

Zoals in de sportthread al gezegd heb ik al een dikke 20 jaar asthma en hier leven is nu ni echt bevorderend. Ik woon al heel mijn leven in "groene" gemeentes, maar als ik tijdens het lopen door de hoofdstraat van onze gemeente moet dan slik ik zoveel uitlaatgassen in ... en da blijft nog de volle kilometer in mijn longen ofzo, echt irritant :)
Plus ik ben al altijd een "natuurmens" geweest en ik voel mij veel beter als ik rust, groen en zuivere lucht rond mij heb :) (maar wie ni natuurlijk ^^)
Komt daar nog bij da ik ongelofelijk graag - en veel - ski, dus daar komen Canada & Zweden weer om de hoek loeren :D

Achja ne mens kan blijven dromen e ;)

Tuurlijk weet ik dat het in de steden hetzelfde is hoor :p Da's normaal.
En inderdaad, er zullen wel voorwaarden te zijn om daar te immigreren (al vraag ik mij af wat herman van molle daar dan doet ^^)

O.T. : Onderzoek bevestigt wat we al lang weten eigenlijk e ...

Preske
25 januari 2006, 12:39

iedere studie van amerika is eigenlijk te verwaarlozen, omdat ze daar andere normen en waarden hebben om alles te meter.
Komt er nog bij, het zijn studentjes...

evil aardappel
25 januari 2006, 12:41
Allé, ik dacht dat ze beweerden dat de kwaliteit van het water er de voorbije jaren fameus op was vooruit gegaan :confused:

Nuja, wa wilde als de groenen niet meer in de regering zitten :p

Moesten de groenen hun eens bezig houden met de natuur, maar dat kan hun geen fluit schelen.

Avilowca
25 januari 2006, 12:45
een studie door 2 studenten =/

Moest dat nu de conclusie zijn van een extensief onderzoek door verscheidene zelfstandige onderzoekbureau's zou ik er iets van geloven.

Dieleman_F
25 januari 2006, 13:00
Waar staat amerika eigenlijk?

pina
25 januari 2006, 13:04
en iedereen maar juichen dat onze groene partij niet meer deel uitmaakt van de regering :applause:

atm zou ik graag naar Canada gaan met uitwisselingsproject van de unief (volgend jaar of het jaar daarop, hangt af van de voorwaarden etc.).ik wil later ook naar canada verhuizen :)

Grim
25 januari 2006, 13:10
en iedereen maar juichen dat onze groene partij niet meer deel uitmaakt van de regering :applause:

Kom kom, laat ons serieus blijven ;) Of Mieke Vogels nu naar het parlement fiets of braaf thuis blijft, het effect op de ozonlaag blijft hetzelfde.

evil aardappel
25 januari 2006, 13:14
Ja Canada is een schoon land, herinner mij zelfs dat er gewoon een beer op de weg lag toen wij daar geweest waren en die rondliepen aan uw "gehuurde chalet". Heel veel natuur en ongeloofelijk.
De VS daarentegen, die jagen op alles wat beweegt, Alaska is nu ook een staat van hun en je kan het al raden dat de berenpopulatie daar heel hard gedaald is... echt erg. Maar hier in Belgie ist ok niet veel beter, hier jagen sommige debielen ook wel eens graag want het is prestigeues :ironic:.

bhaalspawn
25 januari 2006, 13:15
Is de nummer 1 op die lijst het properste of het meest vervuilende land?

Blijkbaar het properste aangezien Nederland op 27e plaats staat en België op de 39e...
Als we dan van 109 komen dan denk ik niet dat we moeten klagen hé.
En bovendien: alle landen van Europa behoren tot de 40 properste landen.
Zo slecht is het dan allemaal precies niet (zeker als ze ongerepte natuur meerekenen)

edit: nevermind, als ze dit jaar met totaal andere maatstaven werken dan vroeger, kunde moeilijk vergelijken

evil aardappel
25 januari 2006, 13:16
Ik weet het eigenlijk ook niet, heb het mij ook afgevraagd :p.

BambooZelD
25 januari 2006, 13:20
Kom kom, laat ons serieus blijven ;) Of Mieke Vogels nu naar het parlement fiets of braaf thuis blijft, het effect op de ozonlaag blijft hetzelfde.

nee , maar moest iedereen die het kan met de fiets naar zijn werk gaan , zou het wel iets uitmaken..

Maar ja da beginnen ze weer te zagen dat de groene te veel regeltjes willen opstellen.

face it , wilt ge een propere leefomgeving, dat moet er meer regels komen waar iedereen zicht MOET aanhouden ...

en zoals te verwachten moest weer iemand de schuld op de Walen steken ...

pina
25 januari 2006, 13:51
Kom kom, laat ons serieus blijven ;) Of Mieke Vogels nu naar het parlement fiets of braaf thuis blijft, het effect op de ozonlaag blijft hetzelfde.laat ik het anders stellen: er zijn hier veel mensen die juichen dat groen geen echte rol speelt in het politieke landschap. Toegegeven, je hoort er niet veel van, en toen ze in de regering zaten waren er een aantal problemen, maar ze hebben ook een aantal zaken verwezenlijkt. Maar het is toch wel duidelijk dat vlaanderen nood heeft aan een groene partij. Mensen die proteststemmen uitbrengen, doen dat bijna altijd aan het andere uiterste, terwijl het tijd wordt dat de mensen eens nadenken (met dit gegeven is dat geen slecht moment) om een proteststem uit te brengen tvv groen, want de huidige regering doet het duidelijk niet echt goed inzake milieubeleid. Een proteststem is daarom niet het teken dat men echt voor die partij is of dat het leidt tot een regeringsdeelname (daar twijfel ik zelfs sterk aan), maar het geeft toch een signaal. Net zoals VB door zijn proteststemmen een duidelijk signaal geeft.

DGEN
25 januari 2006, 14:29
face it , wilt ge een propere leefomgeving, dat moet er meer regels komen waar iedereen zicht MOET aanhouden ...

lukt nooit :)
bv met fietsen naar je werk?
--> liever lui dan moe :oink:

ec8or
25 januari 2006, 14:33
nee , maar moest iedereen die het kan met de fiets naar zijn werk gaan , zou het wel iets uitmaken..

Maar ja da beginnen ze weer te zagen dat de groene te veel regeltjes willen opstellen.

ja utopisch gezien mss wel, maar realistisch gezien is het een ander paar mouwen vrees ik.
en meer regels, hoe bedoel je? geef eens een voorbeeld.

DeathDemon
25 januari 2006, 14:33
lukt nooit :)
bv met fietsen naar je werk?
--> liever lui dan moe :oink:

Hehe, zo ken ik iemand die op een fabriek werkt, en daar krijg je een premie als je met de fiets naar het werk komt. Die gaat gewoon met de auto, parkeert die 500 meter van z'n werk, neemt z'n fiets uit het koffer en kan z'n premie innen. :D

ec8or
25 januari 2006, 14:34
Hehe, zo ken ik iemand die op een fabriek werkt, en daar krijg je een premie als je met de fiets naar het werk komt. Die gaat gewoon met de auto, parkeert die 500 meter van z'n werk, neemt z'n fiets uit het koffer en kan z'n premie innen. :D
lachen geblazen :unsure:

Warlock
25 januari 2006, 14:35
Belgie is geen land maar een gedrocht van een stad
vergelijk da eens met Parijs en omgeving ofzo ipv met andere landen die veel groter zijn en waar de steden verspreid liggen

Ferux
25 januari 2006, 14:42
Belgie is geen land maar een gedrocht van een stad
vergelijk da eens met Parijs en omgeving ofzo ipv met andere landen die veel groter zijn en waar de steden verspreid liggen

Da's typisch een mening van iemand die in verstedelijkt gebied woont. Ik woon Tussen Brussel en Leuven in een dorp van 4000 inwoners, met de E40 en de steenweg Tervuren-Leuven vlakbij. Maar toch is hier heel veel groen. Ge kunt hier op plaatsen komen waar kilometers in de omtrek geen dorp te bespeuren is.

zweebee
25 januari 2006, 14:42
zo zie je maar Ray, we groeien naar elkaar toe ^^

evil aardappel
25 januari 2006, 16:04
Ik woon ook in een landbouwgebied met hier en daar een woonwijk. Maar dit is neig aant veranderen, de laatste 10 jaren is het er wel ferm aant veranderen en het platteland is aant verdwijnen.
In nederland is het naar het schijnt heel mooi "gestructureerd".

evil aardappel
25 januari 2006, 16:12
laat ik het anders stellen: er zijn hier veel mensen die juichen dat groen geen echte rol speelt in het politieke landschap. Toegegeven, je hoort er niet veel van, en toen ze in de regering zaten waren er een aantal problemen, maar ze hebben ook een aantal zaken verwezenlijkt. Maar het is toch wel duidelijk dat vlaanderen nood heeft aan een groene partij. Mensen die proteststemmen uitbrengen, doen dat bijna altijd aan het andere uiterste, terwijl het tijd wordt dat de mensen eens nadenken (met dit gegeven is dat geen slecht moment) om een proteststem uit te brengen tvv groen, want de huidige regering doet het duidelijk niet echt goed inzake milieubeleid. Een proteststem is daarom niet het teken dat men echt voor die partij is of dat het leidt tot een regeringsdeelname (daar twijfel ik zelfs sterk aan), maar het geeft toch een signaal. Net zoals VB door zijn proteststemmen een duidelijk signaal geeft.

Idd, maar kan mij gewoon niet goed herinneren dat de groenen veel aandacht besteden aan het milieubeleid... maar geef u wel gelijk.

multavici
25 januari 2006, 19:42
Ik anders wel.

Ma kijk, ik snap niet da de politici al die studies blijven negeren. Een paar weken geleden nog een voorstel van Van de Lanotte gehoord om nog meer kavels open te stellen :doh: Tjah... wat wil je dan, dan wordt Vlaanderen zeker 1 grote stad. Het verschil met Nederland is dat Nederlanders gewoon veel compacter wonen, en een veel betere ruimtelijke ordening hebben. Hier in België is het precies de droom van iedereen om "op den buiten" te gaan wonen, voor de natuur. Dat is een heel ironische situatie natuurlijk. Die mensen gaan op het platte land gaan wonen maar willen wel een kast van een villa, gaan elke dag met de auto naar het werk in een of andere stad, ... tjah van natuur blijft er dan niet veel meer over he. Mensen moeten veel geconcentreerder gaan wonen imo, in de steden dus, dat zou ook veel beter zijn voor de samenleving in de steden want nu trekken de meeste rijke mensen weg uit de stad, en is wonen er in de stad veel meer arme mensen, wat dan ook zorgt voor meer sociale problemen in de stad.

ng
25 januari 2006, 20:12
Waar staat amerika eigenlijk?
Juist gehoord in het nieuws, Amerika doet het beter dan België......

Dit vind ik nu niet bepaald geloofwaardig, aangezien zij zelfs eens niet het kyoto-akkoord willen volgen...

Boris Barowski
25 januari 2006, 20:14
de VS willen het niet volgen
belgie volgt het, maar doet niks en KOOPT schone lucht in rusland

dus dan vind ik de houding van belgie erger

ng
25 januari 2006, 20:24
Tja, durf ervoor wedden dat we lang niet het enigste land zijn dat het doen hoor. Tis nu ook niet een manier om er toch maar aan te voldoen, maar we proberen wel é.

Beter iets als niets.

evil aardappel
25 januari 2006, 20:44
Nogal logisch dat de VS beter scoort, dat is ongeloofelijk groot gebied met veel verlaten en onbewoonde streken en national parks. Moesten ze een een stad pakken in Amerika zou het wel een ander verschil geven ;).
En @Multavici, kan het niet beter zeggen :).
Maar ook een grote reden is de bevolkingstoename imo, sommige mensen kweken dant geen naam heeft maar dan verergert de situatie (en de vergrijsing als ge op lange termij denkt) en een groot immigratiecijfer.

Btw. was net naar dieren in nesten aant kijken, en guess what, ze waren de roofdieren uit de bomen aant halen want de bomen werden platgelegd.

vyeate
25 januari 2006, 21:51
Nogal logisch dat de VS beter scoort, dat is ongeloofelijk groot gebied met veel verlaten en onbewoonde streken en national parks. Moesten ze een een stad pakken in Amerika zou het wel een ander verschil geven ;).
En @Multavici, kan het niet beter zeggen :).
Maar ook een grote reden is de bevolkingstoename imo, sommige mensen kweken dant geen naam heeft maar dan verergert de situatie (en de vergrijsing als ge op lange termij denkt) en een groot immigratiecijfer.

Btw. was net naar dieren in nesten aant kijken, en guess what, ze waren de roofdieren uit de bomen aant halen want de bomen werden platgelegd.

Vergrijzing zorgt voor denataliteit....

Quxan
25 januari 2006, 21:54
Juist gehoord in het nieuws, Amerika doet het beter dan België......

Dit vind ik nu niet bepaald geloofwaardig, aangezien zij zelfs eens niet het kyoto-akkoord willen volgen...
Kyoto-akkoorden hebben meer te maken met hoe vuil je was dan met hoe vuil je bent. Aangezien Europa nog lange tijd in 2 gesplitst was met een enorm vervuilend oostelijk deel is de Kyotonorm voor ons veel gemakkelijker te halen dan voor de VS...

Box
25 januari 2006, 22:03
Laten we vooral met de vinger naar de regering wijzen, en niet naar onszelf kijken (al wil ik niet zeggen dat de regering vrijuit gaat hoor). Ge gaat toch niet zeggen dat ge zelf geen bijdrage zou kunnen doen om het milieu vooruit te helpen. Ik ben er van overtuigd dat als jan met de pet begint te tonen dat hij er om maalt (en dat kan en moet beginnen met kleine dingen zoals uw vuil in de vuilbak smijten en niet op't straat, uw picknick afval niet achterlaten in't bos maar het meenemen naar huis, ...) dat er heel wat verbetering merkbaar zal zijn. Bovendien zal de regering dan ook het signaal krijgen dat er mensen zijn die daar daadwerkelijk om geven, en zullen ze wel moeten stappen ondernemen...

PS: het principe van propere lucht kopen van andere landen om zelf naar hartelust te kunnen vervuilen vind ik een regelrecht schandaal. Dat geeft goed aan hoe weinig men eigenlijk wel om dit soort zaken maalt.

EternalSilence
25 januari 2006, 22:06
ja.. ook gehoord, toen ik thuis kwam
der hangt hier lijk zo ne walm volgens mij rond de industriezone waar ik in woon :p
ofja, van verre toch, lijk een beke donker

en dan komen ze af dat belgie het meest vervuilende land is
en dan vraagde u af waarom iedereen klaagt over die strenge milieu wetten
:wtf:
halen die dan niets uit ofwat? of doen we het verkeerd :s

een titel waar we verre van mogen op fier zijn (= dus niet fier maw ;))

vyeate
25 januari 2006, 22:08
atm zou ik graag naar Canada gaan met uitwisselingsproject van de unief (volgend jaar of het jaar daarop, hangt af van de voorwaarden etc.).

Zoals in de sportthread al gezegd heb ik al een dikke 20 jaar asthma en hier leven is nu ni echt bevorderend. Ik woon al heel mijn leven in "groene" gemeentes, maar als ik tijdens het lopen door de hoofdstraat van onze gemeente moet dan slik ik zoveel uitlaatgassen in ... en da blijft nog de volle kilometer in mijn longen ofzo, echt irritant :)
Plus ik ben al altijd een "natuurmens" geweest en ik voel mij veel beter als ik rust, groen en zuivere lucht rond mij heb :) (maar wie ni natuurlijk ^^)
Komt daar nog bij da ik ongelofelijk graag - en veel - ski, dus daar komen Canada & Zweden weer om de hoek loeren :D

Achja ne mens kan blijven dromen e ;)

Tuurlijk weet ik dat het in de steden hetzelfde is hoor :p Da's normaal.
En inderdaad, er zullen wel voorwaarden te zijn om daar te immigreren (al vraag ik mij af wat herman van molle daar dan doet ^^)

O.T. : Onderzoek bevestigt wat we al lang weten eigenlijk e ...

Als Canada binnen 10 jaar nog bestaat :sop:

Tzou wel jammer zijn:)

Damn French Bastards :(

ng
26 januari 2006, 13:46
Eigenlijk herinner ik mij uit mijn boek van aarderijkskunde dat Amerika de meeste vervuilende gassen, enz. uitstoot in gans de wereld. En ook in de grootste hoeveelheden eigenlijk.

Vraag mij dan wel af hoe ze dat op zo ne korte tijd hebben kunnen veranderen, vooral met Bush aan het roer zeggende dat hij eraan niet wilt meedoen omdat het niet gunstig is voor de economie.

Weet iemand al eigenlijk hoe ze het hebben bepaald?

pina
26 januari 2006, 15:03
deze studie ging voornamelijk over de vervuiling van het water, en niet over de uitlaatgassen die de landen produceren. Op vlak van uitlaatgassen, of "vuile lucht" staan de vs in de koppositie natuurlijk.

ng
26 januari 2006, 18:22
Ach zo, da wist ik ni.

Bedankt

evil aardappel
26 januari 2006, 18:29
Ja, maar blijkbaar ook op flora en fauna... .

pina
26 januari 2006, 19:39
ja, maar fauna en flora slaan op de dieren en de planten, en niet op de luchtververuiling

evil aardappel
26 januari 2006, 19:48
Ik wil gewoon zeggen dat het niet alleen op waterkwaliteit is gebaseerd... de luchtvervuiling er buiten gelaten.

Shade
26 januari 2006, 22:06
ff terzijde gelaten dat het artikel niet echt goed is opgesteld(combo eerste 2 zinnen geeft denk ik het omgekeerde beeld van wat ze eigenlijk moeten betekenen, if not dan blijft het gewoon ellendig opgesteld omdat het niet echt duidelijk is)...geeft het verder wezenlijke info(wat gecontroleerd is en hoe we ons relateren tov anderen?)...nie echt.

soit dat terzijde...
een studie door 2 studenten???ja echt wetenschap jongens.
meest vervuilend =/= meest vervuild (ik heb de indruk dat men kijkt naar de vervuiling die men vindt, niet naar diegene die wordt geproduceerd...op eerste zicht niet erg, in een gesloten systeem is dat immers hetzelfde, maar belgie(noch enig ander land op deze aardkloot) valt daar eigenlijk onder. Nog een reden dat ik het nogal een eigenaardig artikel vind.)
Waterkwaliteit in Belgie is niet denderend...feit dat de grote rivieren van Belgie hier niet ontspringen of dat vervuiling niet plots aan de grens(bvb met frankrijk) blijft hangen zie ik nergens hangen. Ook nergens gezien hoe men vervuiling kwantiseerd...per hoofd of per km²...of gewoon absolute cijfers?

Nuja, op de groenen stemmen als proteststem kan ik begrijpen(doe het ook), maar ik vertrouw die mensen evenmin met macht als het VB...

Shade