PDA

Volledige versie bekijken : 6de jaars en eindwerk (gip) verdedigingen

Siana
24 januari 2006, 19:41
Zelf ben ik nu in men 6de TSO, en maandag heb ik 2de gip verdediging.
De eerste was met 2 leerkrachten en zonder juryleden. Maar nu is het met 2 leerkrachten en met 2 juryleden. Nu ben ik super hard aan het stressen, want ik zie dat echt nie zitten om daar voor die juryleden te zitten.

Weet iemand hoe je dit het best kunt aanpakken?
Mss is het wel een domme vraag maar ik zit er wel zwaar mee in, en das echt nie goe voor m'n hart :$

Dus als er iemand tips weet (buiten heel die gip van buiten leren, want dat ga ik al doen) zeg het mij aub!!!

met vriendelijk groeten
Siana

Avilowca
24 januari 2006, 19:47
Ik zit in het 6de ASO en ik weet niet wat een gip is.

^^pathfinder^^
24 januari 2006, 19:47
rustig blijven, spontaan blijven, NIET panikeren

Santa
24 januari 2006, 19:48
Nooit zoiets moeten doen maar zoiets uit je kop leren is zowa het domste daje kunt doen denkek. Dan val je zowiezo door de mand :p
KKen zo domme sletten uit mn middelbaar die een spreekbeurt ofzo uit hun kop leerden, en dan zaten ze in de helft vast omdat ze niet op een woord konden komen en begonnen ze te wenen enzo :p

ChfZ | Hanky
24 januari 2006, 19:49
Als ge uw eige GIP hebt gemaakt en ge hebt nix gepikt van een ander, dan kunde normaal gezien alles uitlegge en moete gene schrik emme..

aapieschaapie
Ik zou het daar persoonlijk niet echt moeilijk mee hebben om gip voor te stellen
Natuurlijk zijn er wel de zenuwen, maar als je alles goed voorbereid moet het echte werk wel meevallen imo

Poppel
Geïntegreerde Proef

Een eindwerk die alle 6de jaars maken.. En daar normaal al van het begin van het jaar mee bezig zijn. Dus ik weet niet wat jij allemaal in de les uitspookt maar opletten zal er wel niet bij zitten :unsure:

LSDsmurf
Gewoon geen zorgen maken, ze gaan u niet opeten :)

GIP staat voor geïntegreerde proef. ASO heeft dat (meestal) niet denk ik, toch niet op mijn oude school. Wij hadden in het 5de en 6de een "zelfstandig werk".

EternalSilence
24 januari 2006, 19:50

:wtf:
in mijn school moet de ASO ook een GIP maken
kijk, dit vind ik nu dom hee, sommige scholen verplichten leerlingen een GIP te maken, en andere dan weer niet.. hoe dom is da .. :doh:
ik vind da iedereen een GIP moe maken... of ge nu een blokbeest of ne werker zijt.. nondedju

anyway:: mijne GIP gaat over een heel domotica systeem, en infeitelijk moet ik nog mijne GIP gaan verdedigen, maar da gebeurd ergens voor de vakantie.. en ik ben totaal chill (ma alst zover zal zijn.. dan ga ik ongeloofelijk stressen .. :crazy: )

Poppel
24 januari 2006, 19:50
GIP staat voor geïntegreerde proef. ASO heeft dat (meestal) niet denk ik.
waarom TSO dan wel? :wtf:

DISCRIMINATIE !!

Avilowca
24 januari 2006, 19:52
Bij ons heet dat gewoon een eindwerk, en wij moeten dat ook gaan verdedigen voor een jury, en daarna nog eens brengen voor 50 a 60 man.

gewoon nog nooit van de naam GIP gehoort.

xDama
24 januari 2006, 19:54
Let vnl. op uw uitspraak en taal. Naar het schijnt letten ze daar enorm op want bij ons hebben ze ons daar al dikwijls op aangewezen.

Voor de rest rustig blijven. Rustig je werkjes nog eens overlezen en beetje denken wat je allemaal zal vertellen en dat komt wel in orde.

Ble$$ed^
24 januari 2006, 19:54
als da over u eindwerk is en je hebt da zelf gemaakt ... en ni teveel gepikt van hier en daar :p hoef je da ni te leren . Gewoon een spreekschema opstellen misschien =-)
In ieder geval zenuwen ga je zowiezo hebben eh :p Ik had 3 leerkrachten en 6 jury leden ofzo ;D

Eerst alles gepresenteerd en dan kwamen de vragen , was redelijk goed allemaal :) als je iets fout zegt :p maak gebruik van een beetje humor of 'zeg ochja da had ik moeten weten , ik zal der nog is naar kijken'

geen vrees het moet al heel slecht zijn eer ze je voor een gip buizen

Darth-Falcon
24 januari 2006, 19:56
ik vind heel da jury gedoe van GIP's echt belachelijk

die van mij opt einde vant jaar heeft 45 min geduurd en die hebben een half uur over stomme dinges staan zagen die geeneens iets me mijne GIP te maken hadden

roslar
24 januari 2006, 19:57
Bij ons telde die voorstelling niet voor veel mee, dus ik nam het gedacht dat het toch niet meetelde mee naar binnen. Ik kreeg de reactie dat ik onverschillig, boers en dialect sprak overkwam. :rofl:

Radiance
24 januari 2006, 19:58
Inderdaad, klinkt allemaal veel erger dan het is. Besef gewoon dat jij dat eindwerk gemaakt hebt, jij hebt daar veel tijd ingestoken (dat mag k toch hopen :p ), jij weet meer over het onderwerp dan het gemiddeld jurylid hoor, zonder twijfel (in 't hoger onderwijs is dat vaak niet waar, maar hier : geen probleem).

Misschien een domme tip, maar drink een pintje voor ge naar 't school vertrekt, gaat u veel losser voelen (nu ook niet aan te raden om 7u 's morgens ;) ).

Bij mij ging het goed 2 jaar terug, 5 domme vraagjes "om toch maar iets te vragen", en dan keken ze zo es naar mekaar omdat niemand nog vragen had, ging heel vlot. Was GIP over een stagebedrijf btw.

Nibblerken
24 januari 2006, 20:00
De eerste was met 2 leerkrachten en zonder juryleden. Maar nu is het met 2 leerkrachten en met 2 juryleden. Nu ben ik super hard aan het stressen, want ik zie dat echt nie zitten om daar voor die juryleden te zitten.

Mss is het wel een domme vraag maar ik zit er wel zwaar mee in, en das echt nie goe voor m'n hart :$

Dus als er iemand tips weet (buiten heel die gip van buiten leren, want dat ga ik al doen) zeg het mij aub!!!

met vriendelijk groeten
Siana

Ze gaan u daar nie ondervragen alsof ge een misdaad hebt begaan dus gewoon rustig zijn. Normaal is dat gewoon wat vragen van waarom hebde dat gedaan, of als er ergens een foutje inzit moete dat kunnen uitleggen.
Tis niet dat ze super moeilijke vragen stellen.

Just be cool :)

sneax
24 januari 2006, 20:03
Ge hebt dat werk gemaakt dus weet ge ook wel hoe het ineenzit? Ge kunt uw ideeën verdedigen? Gewoon wat uitleg geven ... ge moet het eerder zien als een trots 'uw werk', en het met plezier uitleggen.

whoopie
24 januari 2006, 20:05
hier noemt het voor de ASO'ers een eindwerk, en in het tso noemt het een gip.

Verschil is dat aso gewoon een eindwerk over iets maken dat ze zelf kiezen, terwijl hier in tso je een stage van 2 weken moet doorlopen bij een bedrijf, en daarna rond dat bepaald bedrijf je eindwerk moet maken. Vandaar dat het GeIntegreerde Proef noemt, omdat je tijdje intern in een bedrijf meewerkte

mightybunny
24 januari 2006, 20:05
de GIP proef gaat vooral om het redeneren waarom heb je het zo aangepakt?
Waarom niet dat gedaan. Gewoon zorgen dat je goede argumenten hebt en geen schrik hebben om toe te geven dat het misschien niet de goede richting was die je genomen hebt.
Vooral kalm blijven maak een klein schema zodat je na vragen terug de draad kunt oppikken. Nooit nen ganse tekst voorbereiden !!!!
Anders val je direct door de mand als ze vragen beginnen stellen. Oefen eens thuis probeer u schema'tje uit en zorg dat je alles gezegd hebt dat je wilt zeggen.

kristofke_1
24 januari 2006, 20:08
ik had vorig jaar pas een "echte" jury van 8 personen op het einde van het jaar ( BSO), de 2 keren ervoor gewoon de leerkrachten, was als "voorbereiding"
Ik kan op dat gebied wel een redelijk stresskonijn zijn, zeker als je binnenkomt en 8 vreemde personen voor je ziet + 2 leerkrachten.
Maar het is zoals de meeste hier zeggen: van zodra dat je je uitleg begint te doen valt er een hele last van je schouders (bij mij was dat toch zo) en als je je voldoende voorbereid hebt kan het normaal geen probleem vormen. Kalm blijven is de boodschap, hoe moeilijk het soms lijkt, maar eigenlijk niet is.

Het is inderdaad allemaal vele minder erg dan ze er soms over doen (vooral onze leerkrachten konden ons zo wel de schrik aanjagen :)

LSDsmurf
24 januari 2006, 20:13
waarom TSO dan wel? :wtf:

DISCRIMINATIE !!
Op mijn school had je in het 5de en 6de in ASO een zelfstandig werk. Het vak en het onderwerp mocht je zelf kiezen, maar het moest wel goed gekeurd worden door een leerkracht die je dan een gans jaar begeleid.

Met die leerkracht moest je dan normaal enkele afspraken maken wat je exact ging doen en enkele controletijdstippen enzo. Maar het niveau lag eigelijk erg ongelijk.

Sommige mensen met een lakse begeleider konden iets relatief simpel doen en veel punten halen terwijl anderen die hard werkten soms weinig punten krijgen. Veel hing af van de leerkracht :D

Als je bijvoorbeeld iets deed waar je al een serieuze voorkennis bij had en waarvan de leerkracht weinig weet (bijvoorbeeld PHP) dan kon je het jezelf redelijk makkelijk maken. Maar als je een werk maakt waar je weinig over weet, bijvoorbeeld een werk in het duits over een bepaald aspect van WOII, en dat dan nog bij een strenge leerkracht dan had je jezelf goed gekloot IMO.

gamer1
24 januari 2006, 20:15
Wij hebbe op oude school geen eindwerk moete doen. Alleen voor esthetica zo 20blz'jes make ofzo.
Nu int eerste op hoger moete wel project doen, ma in groepkes.

NSA.Rhinox
24 januari 2006, 20:17
Kheb net men 4e gip achter de rug en alles wat ik kan zeggen is: maak het zelf maar leer het ni vanbuiten. Laat zien da ge zeker bent van uw zaak, en boven alles: begin niet te paniker of te liegen. Tis beter van te zeggen "ik weet het niet" als iets stom uit uw botten kramen.

Gl, I know your pain :)

Siana
24 januari 2006, 20:27
terwijl hier in tso je een stage van 2 weken moet doorlopen bij een bedrijf, en daarna rond dat bepaald bedrijf je eindwerk moet maken. Vandaar dat het GeIntegreerde Proef noemt, omdat je tijdje intern in een bedrijf meewerkte

Wij hebben idd op stage gemoeten (4weken) maar daar moesten we ene apart deel van maken.
De gip is over alle vakken en dat staat op het meeste punten... dus eigenlijk handelt het grootste deel van de gip niet over de stage.

En bedankt voor de tips! en idd ik heb er al super veel werk ingestoken. Kheb wel een voorbeeld gehad (NIET overgeschreven) maar gewoon om te zien hoe je er moest aan beginnen, anders kon je er noch kop, noch staart aan krijgen.

groetjes
Siana

SilentSpring
24 januari 2006, 20:29
Geïntegreerde Proef

Een eindwerk die alle 6de jaars maken.. En daar normaal al van het begin van het jaar mee bezig zijn. Dus ik weet niet wat jij allemaal in de les uitspookt maar opletten zal er wel niet bij zitten :unsure:
wij ebben da ier ook nie, in de plek daarvan voor alle hoofdvakken jaarwerken... vinnek nog veel dommer, vb jaarwerk godsdienst: stel uw eigen geloofsbelijdenis samen, + nief naam voor uzelf bedenken, eel da zooitje moet min 4 blz lang zijn. oe dak da ooit ga volkrijgen... oe kannek nu 4 pagina's zevere dak nie in god geloof en dat al bs is. vooe eco jaarwerk vb ook: 3 artikels per thema van de cursus zoeken en die dan samenvatten, wa ist verdomde nut daarvan. afgezien van die zevers ebben we in de komende maande vollenbak sb's en dergelijke, en dan kakken ze dagge tijdig aan die jaarwerke moet beginne:sop:

=CID=Drone
24 januari 2006, 20:33
op de VTS ( Vrije Technische Scholen ) in st-niklaas waren ze zo beleefd om alles voor de GIP
( uitleg wa GIP inhoud enzo ) vlak voor de examens van december uit te leggen, zowa hetzelfde moment als wat ge moest doen voor u stage ( niet dat ge enige hulp kreeg naar het zoeken van een plaats :help: )

dan verschieten ze ervan dat ge tijd te kort hebt om alles in orde te krijge ( GIP & stage ) :cry:

BlueIce
24 januari 2006, 20:53
ik bén dit jaar jury :D

'k weet wel bijlange nog nie hoe 'k da ga moeten aanpakken ze.. 'k stond amper een jaar geleden zelf nog voor ne jury (wel hogeschool ma soit, dan ist mss nog erger). ' k zou gewoon zien dat ge weet waarover ge praat, zeker overkomen en nie aan uzelf twijfelen. Bereid u thuis wa voor, welke vragen zou een leek kunnen hebben bij uw onderwerp?

=CID=Drone
24 januari 2006, 20:55
innige deelneming bleu ice :evil:

viewer
24 januari 2006, 20:57
6e jaar aso (wetenschappen wiskunde) niks van eindwerk, niks van gip :applause:

nuja, wel het hele jaar door zelfstandig werk (pakweg zo'n 5-6 lesuren per week), en op het einde van het jaar voor zowa alles mondeling exaam.

menlor
24 januari 2006, 21:03
Wel euhm voor de stress ff weg te laten vloeie , neem ik altijd iets koud vast, da relaxeert. En jah eens da ge begonnne zijt, gewoon voortdoen, iedereen wa aankijken niet alleen u leerkrachten.

Hetergste is ( zoals bij mij ) een jurylid da constant zit te noteren, te zuchten en u raar bekijken en nee knikken. En dan met vragen afkomen da ik al had uitgelegd. Maar leerkracht heeft em wel gezegt dat ik da al had uitgelegd pwnd :D ma da die zo nee knikte, super irritant :D

ma het ga je goed :p gewoon goe voorbereiden

Babs
24 januari 2006, 21:08
ik heb mijne gip vorig jaar gedaan
ze waren ons steeds aan het opjagen van "het is voor nen jury" en ik natuurlijk ook paniek
later bleek dat het enkel leerkrachten waren met een taske koffie en nen koek
begon ik daar op mn gemak alles uit te leggen

aub leer je gip niet vanbuiten, zo zet je alleen jezelf in de zak
je gaat waarschijnlijk over je woorden struikelen en de kluts kwijt zijn
je gip KENNEN is het belangrijkste, en dat doe je al voor een groot stuk aangezien je (normaal!) hem helemaal zelf hebt gemaakt

ik ben niet direct van de slimste maar kwas toch mooi 2de van de klas voor het totaal van de gip :)

xDama
24 januari 2006, 21:13
ik bén dit jaar jury :D

'k weet wel bijlange nog nie hoe 'k da ga moeten aanpakken ze.. 'k stond amper een jaar geleden zelf nog voor ne jury (wel hogeschool ma soit, dan ist mss nog erger). ' k zou gewoon zien dat ge weet waarover ge praat, zeker overkomen en nie aan uzelf twijfelen. Bereid u thuis wa voor, welke vragen zou een leek kunnen hebben bij uw onderwerp?

In welke school? Ge weet maar nooit :p

themuslim
24 januari 2006, 21:19
GIP staat voor geintegreerde proef aangezien deze verdediging geintegreerd is mé uw vakken en normaal gezien ook mé uw stage...

no idea of iemand da al heeft gepost ier :p

vegitto
24 januari 2006, 21:21
Ik heb gewoon een GIP op het einde van het jaar met jury and stuff, voor frans is da mijn 2 stages bespreken en de verschillen zeggen en andere dingen voor andere vakken.

Pfff morgen GIP verslag van stage afgeven

Hellrabbit
24 januari 2006, 21:28
goddank dat wij zoiets nooit hebben moeten maken, zelfs geen eindwerk of wat dan ook

killgore
24 januari 2006, 21:31
kijk, dit vind ik nu dom hee, sommige scholen verplichten leerlingen een GIP te maken, en andere dan weer niet.. hoe dom is da .. :doh:
Ik moest ook geen GIP maken (aso) (zelfs nog nooit van gehoord tot nu), ma ik had wel een eindwerk of 4-5, en da moest in de heflt van de gevallen vrij uitgebreid zijn en zo vakoverschrijdend mogelijk. De meeste hiervan moeste dan ook mondeling verdedigen op uw examen :).

Zoveel verschil zit er dus ook weer niet in ze :p.

Sneakytje
24 januari 2006, 21:43
Heb 2 jaar geleden mijn GIP moete doen, en ter ondersteuning moesten wij een powerpoint presentatie maken. Daar is veel werk in gestoken en de resultaten waren er dan ook naar. Ze zeggen niet voor niets: een goede voorbereiding is het halve werk (ofzoiets:p) maar voor zoiets klopt dat.

Weet vooral goed, waar ja alles vandaan gehaald hebt, tot getallen toe, of vanwaar ze komen. Want als ze je bv vragen waarom je in godsnaam zo een getal ergens in je balans staan, moet je kunnen antwoorden. Ok dat je niet van elk cijfer precies meer weet waar je het hebt uitgevonden dat geeft niet, maar vooral naar eindresultaten enzo kijken of alles wel 'logisch' is.

Wat ook belangrijk is, als je weet waar die mensen zelf mee bezig zijn beroepshalve. Daar gaan ze zich dan vooral op richten. Een boekhouder zal eerder zo'n dingen vragen uit je balans. Terwijl iemand die met taal bezig is of secretaresse is ofzo eerder naar de brieven gaat kijken. Dat was bij ons toch zo.

Nog een tip: doorblader je GIP eens zelf en kijk waar je zelf vraen bij zou stellen, en probeer er dan een antwoord op te geven. Oefen het thuis eens voor jezelf, je ouders, of weet ik veel wie :p

Succes alvast :niceone:

Cartek
24 januari 2006, 21:45
ik zit in et 6e jaar tso en moet ook ne gip doen, die ik moet voorstellen eind juni. der zitten daar zo'n 4 leerkrachten en ongeveer 8 mensen die een bedrijf hebben. kzie da ook nie echt zitten mja tzal wel lukken

dee
24 januari 2006, 22:21
Die voorstellingen zijn echt belachelijk imo. Die gasten hebben uwe gip nog nooit gezien. Gij komt daar in de klas aan, die lezen wat in uw boekske terwijl ge bezig zijt en stellen wat vragen over iets dat ze toevallig hebben gelezen.
Ge moet daar echt niet bang voor zijn. Ik had een gip over de automatisering van een watertoren. Ik heb uiteindelijk meer over de werking van een watertoren vertelt dan wat anders. (en dat was mijn gip niet maar ik kende dat dus maakte het toch niet veel uit)

NapalmBenny,
24 januari 2006, 23:01
Gip = Eindwerk.

Dat valt ommes goe mee, hoewel ik toen op het punt stond te kotsen :d:D.

Die stellen echt geen vragen die buiten het eindwerk vallen, meestal vragen die iets uit uwen getypten bundel, iets wat er dan letterlijk in staat.

En buizen doen ze u nooit.

Vlaams_front
24 januari 2006, 23:05
Pff GIP. Kheb mezelf tamelijk zat gedronken voor ik binnen moest. Bepaalde vragen dan totaal fout geinterpreteerd enzo ma toch na buite gegaan mee 85%.
Stond zelfs in commentaar "Leuke knul". Letterlijk dus hé. :p

Waldorf
24 januari 2006, 23:11
Bij een presentatie is een goede voorbereiding het halve werk. Oefen dat twee, drie keer voor jezelf in en je bouwt al wat vertrouwen op omdat je weet waarover je spreekt. Let vooral op het begin en einde omdat die het langst bijven nazinderen bij de jury, het midden ken je normaal gezien toch al en dat beter dan de jury. Daar zullen ze dus niet echt snel op inpikken.

Spreek geen dialect, bouw pauzes in je presentatie (zelfs tien seconden zwijgen is niet overdreven) en pak een steunblaadje mee met daarop alle belangrijke punten. 't Is niet erg dat je een punt vergeet zolang je er achteraf op terugkomt, dat overkomt iedereen. Als je het een beetje inoefent, is het eigenlijk niet eens zo moeilijk.

virox
24 januari 2006, 23:11
GIP: Da's nie echt zo speciaal ze, ze stelden wa vraagjes over uw GIP vooral waarom ge iets zo gedaan had enzo en dan moest ge da uitleggen. Of iets specifieks dat erin stond daj nog es moest uitleggen. Ze kijken gewoon of ge zelfs wel door hebt wat ge daar geschreven hebt. En dan stellen ze gewoon nog wat parate kennis vragen over je vakken. Voorbereiding van mij NIETS, terwijl anderen hun GIP verschillende keren overleesden, sommigen leerden zelfs stukken uit hun cursussen bang dat ze dat zouden vragen ... Voor een GIP is da allemaal niet nodig. In't hoger daarentegen gaat et er wel een serieus stukske anders aan toe.

Stressen voor een GIP is totaal niet nodig, wandel daarbinnen probeer de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden en ga weer buiten... 't zijn verdorie leerkrachten die ge al een jaar of meer les van hebt die gaan jou niet doodbijten ze... en die externe juryleden hebben in mijn geval totaal nie moeilijk gedaan.

Hellrabbit
24 januari 2006, 23:57
Voorbereiding van mij NIETS, terwijl anderen hun GIP verschillende keren overleesden, sommigen leerden zelfs stukken uit hun cursussen bang dat ze dat zouden vragen ... Voor een GIP is da allemaal niet nodig. In't hoger daarentegen gaat et er wel een serieus stukske anders aan toe.

bwa, als ge daar tijd en moeite in hebt gestoken, dan weet ge nogaltijd waar het over gaat enzo, het is nie de bedoeling da ge leert wa in uw werk staat, maar da ge in uw werk schrijft wa ge leert he :p

Tw33tst3r
25 januari 2006, 04:02
offtopic:
hier noemt het voor de ASO'ers een eindwerk, en in het tso noemt het een gip.

Verschil is dat aso gewoon een eindwerk over iets maken dat ze zelf kiezen, terwijl hier in tso je een stage van 2 weken moet doorlopen bij een bedrijf, en daarna rond dat bepaald bedrijf je eindwerk moet maken. Vandaar dat het GeIntegreerde Proef noemt, omdat je tijdje intern in een bedrijf meewerkte

Het noemt geintegreerde proef omdat het gwn een vakoverschrijdende proef is, maw alle vakken worden geintegreerd in 1 proef...
ook ooit moeten maken was enigste wr ik op door was tbh...

eigenlijk is een gip een eindwerk gelijk een ander en of ge zelf moogt kiezen of iets opgelegd krijgt hangt van uw school/leerkrachten af...
het gaat dus nie altijd om stages ofzo, mijn gip was bvb een volledig beheersprogramma voor een fictieve videotheek in het nederlands, frans en engels

ontopic: hoe kan je een gip van buiten leren? het gaat er om om te bewijzen dat je weet wat gedaan hebt en waarom je het niet anders gedaan hebt
tegen de stress ging ik gwn wat drinken met klasgenoten die ook nog niet aan de beurt waren...
mr dat is vr iedereen anders natuurlijk

greetz Tweet
P.S.: niet teveel drinken natuurlijk of ge komt aan gelijk ene van mijn klas toen :p

Mr. M
25 januari 2006, 04:18
ni voor stressen en gewoon rustig da doen
ik heb e paar jaar gelede da ook gedaan (3 a 4 jaar gelede), was ook redelijk stressed ma da lukt zeker
die mense wete ook wel da iedereen wa stressed is enzo en tis meer voor de show da voorbrengen dan iets anders (natuurlijk moet ge het serieus doen he)

ma da lukt zeker :)

ge moet natuurlijk u gip ni vanbuite kennen he
ge moet gewoon zien da ge slides maakt (wij moeste da toch) en da ge bij elk stukske weet +- wat er in u gip staat en het dan in eige woorden wa uitlegt

da hebbe ze trouwens liever dan da ge het woord voor woord kunt opzeggen
als ge weet over wa het gaat, en wie weet da ni als ge er juist u gip hebt over moete maken, dan gaat ge da zeker goe doen

en als ge het vorige keer voor die leerkrachte hebt kunne doen kunde het nu voor de jurryleden ook he, da maakt ni uit zenne, als ge het kent kent ge het

good luck alleszins he, k ben zeker da ge da wel gaat kunne

Suicide Monkey
25 januari 2006, 19:15
Mijn in het 6de GIP trok gewoon op de ballen omdat ik niet echt wist wat ik allemaal in men boekske moest zetten. Ik had de punten van het 1ste trimester nodig om de schade van het 2de en 3de te beperken :x Gelukkig deed ik het in men laatste jaar van men graduaat veel beter, kreeg toen rond de 80% voor men verdediging :cool: Ik had toen ook wel een schone powerpoint presentatie en dan een animatiefilmpje hoe je kon zien hoe men machine ongeveer werkte die ik samen met iemand anders had ontworpen. Men boekje was toen ook veel beter uitgewerkt, normaal was dat iets van 20blz per persoon terwijl het over de 100 blz was geworden met al de uitleg over de gebruikte onderdelen en was dan nog een mapje met wat documentatie :crazy:

Necrolite
25 januari 2006, 19:25
Als ge uw eige GIP hebt gemaakt en ge hebt nix gepikt van een ander, dan kunde normaal gezien alles uitlegge en moete gene schrik emme..

idd, kheb zelfs nooit iets voorbereid voor een GIP (of miss bitter weinig)
Ge stelt gewoon u product voor, wa ge gedaan hebt en wat het doet.
Ze zullen u wsl toch midden in uwen uitleg onderbreken en vragen stellen.
GIP verdedigingen zijn niets om schrik van te hebben (indien je je werk zelf gemaakt hebt natuurlijk!)

jvc
25 januari 2006, 19:30
Ik had verleden jaar hetzelfde probleem en ik heb mijn verdediging gewoon goed voorbereid en meer dan 10 keer geoefend met mijn gippartner voor mijn ouders, zijn ouders, mijn zus, iedereen dat je maar kunt vinden. Verdediging was hierdoor zeer goed (zelfs met alle zenuwen erbij).

moemi
25 januari 2006, 21:59
ik heb da ook deez jaar... zit in't KSO en moet dus een eindwerk maken. (onderwerp : papier, ge krijgt 10m papier dat ge moet gebruiken en daar moedet mee doen, meer uitleg krijgde ni, ge zijt volledig vrij..) Normaal is maandag de eerste keer dat we voor de jury moeten komen om te tonen wat we hebben, tot nu tie vind mn leraar da wel goed, dus stress hebbek niet eigenlijk ... tga wel lukken :p

l4mp
25 januari 2006, 22:32

met vriendelijk groeten
Siana

hehe ikzelf had juist hetzelfde voor met mijn gip (ook tso).

uiteindelijk viel het nogal mee hoor!

gewoon denken: ik heb het gemaakt, het werkt, en ik weet hoe!
rustig uwen uitleg doen, anders doen ze moeilijk. En ook zeer kalm blijven bij irritante vragen!

zie ook da ge goe voorbereid zijt dan gaget een stuk minder stresserend zijn.

gl :niceone:

thugangel
25 januari 2006, 22:36
hehe ikzelf had juist hetzelfde voor met mijn gip (ook tso).

uiteindelijk viel het nogal mee hoor!

gewoon denken: ik heb het gemaakt, het werkt, en ik weet hoe!
rustig uwen uitleg doen, anders doen ze moeilijk. En ook zeer kalm blijven bij irritante vragen!

zie ook da ge goe voorbereid zijt dan gaget een stuk minder stresserend zijn.

gl :niceone:

volledig mee eens...

gewoon zorgen da ge uw boeltje kent, dan is er dus compleet nix meer aan.
de dag voor de verdediging zijn we nog samen met men gippartner naar een bedrijfje gegaan dat gespecialiseerd is in industriele schakelkasten -ontwerpen. ( dat was mijn eindwerk dan ook)
daar hebben zij ons dan alles heel vriendelijk uitgelegd.
(moest dat mogelijk zijn voor u.. zou ge hetzelfde gaan kunnen doen dus :p , wij hadden meer problemen met de leerkrachten daarom zijn we dus ook extern hulp gaan zoeken :), ons leeraars waren verbaast :p )

mvg

ps. ook TSO - elektrotechnieken

MonkeyPenis
25 januari 2006, 22:40
ot
thugangel wie zijt ge ? gaat ge na vti ?

RaDa
25 januari 2006, 22:49
Ik doe Informaticabeheer, en voor mijn GIP moet ik af en toe een werkje doen , nu heb ik bv voor economie een verslag moeten maken van mijn stagebedrijf (zo jaarrekening analyseren enzo)

Da werd dan ook gequoteerd voor nederlands en software (BIN normen enzo)

13 februari heb ik dan 2 weken stage, daarna krijg ik een stageopdracht, die moet ik dan maken en in juni moet ik die voorstellen.

jeroenrams
26 januari 2006, 09:06
In boekhouden - informatica moesten wij int 6e ook voor de jury onze gip uitleggen en hun vragen beantwoorden. Nix aan vond ik :) ok, op voorhand een beetje stress. Maar als je een heel schooljaar aan al die taken en dat bundeltje hebt zitten werken, dan vond ik het eerder een "eer" om dat daar even te mogen voorstellen en daar mee staan pronken dan zo een kruisverhoor :) Ik kon toch op al hun vragen antwoorden en wist perfect wat er vanvoor tot achter in stond. En als je dat weet hoef je geen schrik of stress te hebben. Dan zal alles wel vanzelf gaan.

Da Turtle
26 januari 2006, 10:26
http://www.health-psychology.com/ontspanning/tekst2.html :p, stond bij ons in slides :)

the boogyman
26 januari 2006, 11:55
Ik heb mijn GIP in mijn laatste jaar(TSO,elektronische installatietechnieken) vorig jaar gedaan(ben atm volop in de running voor ne goeie job) en da was bij ons gewoon chillen! :p Een heel jaar zitten ze u daar te stressen dat ze enorm streng gaan zijn op die GIP en zo;den dag dadde daar zelf toekomt ist zowa 30° buiten en 37°binnen en zitten die juryleden daar allemaal te braden! :rofl: We moesten ook een powerpointpresentatie(@projector) maken die we mochten gebruiken voor zowel als leidraad voor uw eigen als voor de juryleden en leerkrachten.. :) Ik ben daar buitengebolt met 92% en ze zeiden dat't zeer goed was(ma twas dan ook een eindwerk waar'k 100% geinteresseerd in was en da maakt veel! :) )

Mijn ervaring: nie panikeren,die juryleden zitten daar zeker nie om u te buizen;ze stellen gewoon soms wa geniepige vragen om ies het vuur aan de schenen te leggen maar verder niks...

1 tip: begin niet te strijden met een oud-leerkracht over iets uit zijn vakgebied als ge weet da ge gelijk hebt! :rofl:

Mr. M
26 januari 2006, 14:55
idd, wa the boogyman aanhaalt is zeker juist
die mensen zitte daar om u wa te testen, NIET om u te buizen, ze gaan hier en daar wa vraagskes stellen ma als ge weet over wa ge het hebt zoude die normaal gezien ni al te moeilijk moete zijn

gewoon rustig blijven en ge geraakt daar zeker wel door :)

vloet
26 januari 2006, 15:06
ksnap nog altij niet wrm zoveel mensen daar schrik voor hebben he, worden de leerlingen tegewoordig bang gemaakt fzo? :wtf:
De enigste stress da ik ooit gehad heb met een gip was om het optijd af te krijgen, maar voor die jury zelf? alsge het zelf gemaakt hebt enal, waarom dan schrik hebben? ( en ja, soms worde zenuwachtig van de mensen ROND u, die daar staan kapot te gaan van de stress en de zenuwen, daar kreeg ik het nu van se :doh: )
Kging daar zelfs altijd met plezier binnen bij wijze van spreken, laat die stom vrage ma komen :p
( alleen alzek iets ni goe had afgekregen was het wel spannend wa ze ervan gingen zeggen :p )

die stress is ECHT ni nodig als ge alles in orde hebt, tzijn ok maar mensen die u werk komen beoordelen, geen gemutteerde monsters die u gan opeten fzo.

tword allemaal veel erger ingeschat dan het is. ( zoals hier al gezegd is )

en tja, anders stelde u die mense naakt voor fzo... ( de oude truc)

thugangel
26 januari 2006, 16:49
ot
thugangel wie zijt ge ? gaat ge na vti ?
:offtopic:
vti? Men broertje zit in vti Beringen (3de IW ),
ikzelf zit nu in diepenbeek khlim, zat vorig jaar in Technisch instituut heilig hart hasselt. :)

Mr. M
26 januari 2006, 17:16
ksnap nog altij niet wrm zoveel mensen daar schrik voor hebben he, worden de leerlingen tegewoordig bang gemaakt fzo? :wtf:
De enigste stress da ik ooit gehad heb met een gip was om het optijd af te krijgen, maar voor die jury zelf? alsge het zelf gemaakt hebt enal, waarom dan schrik hebben? ( en ja, soms worde zenuwachtig van de mensen ROND u, die daar staan kapot te gaan van de stress en de zenuwen, daar kreeg ik het nu van se :doh: )
Kging daar zelfs altijd met plezier binnen bij wijze van spreken, laat die stom vrage ma komen :p
( alleen alzek iets ni goe had afgekregen was het wel spannend wa ze ervan gingen zeggen :p )

die stress is ECHT ni nodig als ge alles in orde hebt, tzijn ok maar mensen die u werk komen beoordelen, geen gemutteerde monsters die u gan opeten fzo.

tword allemaal veel erger ingeschat dan het is. ( zoals hier al gezegd is )

en tja, anders stelde u die mense naakt voor fzo... ( de oude truc)
ze worde bang gemaakt me dinge als: heel u jaar hangt hier vanaf
enzo
ma das een foute manier van de leerkrachte om u probere extra u best te late doen
alleen wekt ge daar meer schrik mee op waardoor ge rapper zou falen juist

der is echt ni veel aan en da lukt echt zeker als ge weet over wa ge het hebt
die mensen komen idd u gewoon beoordelen, ni u doomsday vellen ofzo of u afmaken :)

mathieu
26 januari 2006, 17:56
kmoe woensdag ook een tussenevaluatie gaan doen voor mijne gip ma deze keer ist alleen voor leerkrachten, de vorige keer wast me 4 bedrijfsleiders erbij, en een deel int frans :p da was zwaar nie goe 4x mijne draad laten valleen op me reuze 3 min spreke :s, ma da deel in ndl liep van een lijen draadje :p

ma het beste da ge kunt doen is daarvoor een pint of 2 drinke en nie te vroeg gaan, want als ge bij de mense van u klas zit gade alleen maa rbeginne stesse;)

allesinds al veel geluk me de gip, troost u het volgende is 100dagen :d:p ale in maart ma soit ;):p

Siana
29 januari 2006, 19:57
wish me luck morge gastjes!
en nog eens merci voor al de goede raad!

10.40u, niet vergeten! 40 minuten lang :)

Groetjes
Sïana

Mr. M
29 januari 2006, 20:06
will do
da komt allemaal in orde morge :)

btw het gevoel da er is als ge gedaan hebt ermee is kei goe :p :)

Siana
30 januari 2006, 13:00
Gipverdediging is goed gegaan! :niceone:

tis idd minder erg dan dat ik had verwacht, kheb wel op een paar vragen niet kunnen beantwoorden of matig, maar op de moeilijkere en meeste vragen wel!

kben wel content :)

Mr. M
30 januari 2006, 13:32
ah se, das goe he
en da ge ni op alles kunt antwoorde is ni erg he, zolang ge op de meeste kunt antwoorde en weet over wa ge spreekt is da goe he :)

alle proficiat alleszins :)

User_BELGIUM
30 januari 2006, 15:10
haha, de gip.. da brengt herinneringen op... :crazy:

tis duizend keer simpeler dan ze je late gelove

hoewel ik wel in het Frans moest klappen met ne leraar en 2 juryleden :p
da was ff stresse mor het ging heel vlot.

Gewoon weten wa er in je GIP staat en niet te veel in de details treden als je over een onderwerp moet spreken, anders vragen ze meer en meer en uiteindelijk weet je het zelf niet meer :p

haha
nu ik eraan terug denk
haha

voor het eerste deel moest ik bij een leerkracht en de directeur
het begon direct goed :p
"Geef mij de marketingstrategie van je bedrijf"
"De wat?"

hahahaha

CyberDude
30 januari 2006, 17:02
ik heb vorige vrijdag men gip moeten verdedigen... ze zeiden dat het werk zelf goed was :applause:

ma men mondeling... oejjj :rofl:
zo domme vragen da ze stelden...
men leercoach vroeg me "en wat heb je bijgeleerd dit jaar?"
en toen viel er 5 min stilte... met als antwoord "ik zou het niet weten" :rofl:

eigenlijk is dat iets om u totaal geen zorgen over te maken... als je weet wa er in je eindwerk staat dan komt dit in orde :)

ZackWhite
30 januari 2006, 18:20
pfff k'zit nog ma in't 5de TSO informatica beheer ma me mondelinge proeven kan ik gewoon ni stilstaan iemand daar iets voor want de leerkracht ergert zich daar fameus aan :p

User_BELGIUM
30 januari 2006, 18:22
pfff k'zit nog ma in't 5de TSO informatica beheer ma me mondelinge proeven kan ik gewoon ni stilstaan iemand daar iets voor want de leerkracht ergert zich daar fameus aan :p

ge zit toch toevallig nie in't St-AK he :p

ik zat de hele tyd te brielen met nen stylo/balpen ;)

Mr. M
30 januari 2006, 19:35
tja meer dan probere er op te lette kunt ge ni he
ikzelf kan ook totaal ni stilstaan als k mondeling iets doe (als k moet rechtstaan :p) en heb zelfs moeite me serieus mijn mondeling te doen omda ik anders rap stress
ma bij mijn GIP is da eigelijk ook goe gelukt (het stilstaan wa minder)
ma die leerkrachte wete ook wel da iedereen daar bijna gestressed staat he
als ge u best doet en laat zien da ge u stof kent is er geen ene leerkracht die u gaat buizen omda ge wa op u benen staat te bewege ze :)
gene schrik voor hebben
probeer er gewoon op te lette da ge het ni TE erg hebt en dan komt da dik in orde

gjamps2
30 januari 2006, 19:54
hey

i zouw ook een beetje deftig kleren aandoen (kostum met das :applause: ) en haar een beetje doen daar letten ze ook een beetje op

ikke moet ook gip doen ma ik heb eigelijk nog niet veel gedaan heb al ene keer punten gekregen en dat was een 5/10 :applause: (is door ) maar iedsereen had 5 en minder (ene met een 6 :eek: )

:offtopic: ma maar ik moet nog super veel informatie zoeken weten julie mss iets van mk2 (spaanderplaat)

gtz geert

[NeO]-mtr
30 januari 2006, 20:21
Een GIP voorstellen is inderdaad gemakkelijk en niets om u zenuwachtig over te maken. GIJ weet (normaal gezien) meer over uw GIP dan de jury dus gij zou ook zonder problemen erover moeten kunnen vertellen.

De vragen die ze u stellen zijn dingen die ze niet zo duidelijk vinden of zaken die je misschien niet verklaard/uitgelegd hebt. Als kenner (iemand die zich er namelijk een jaar lang mee heeft bezig gehouden) zou je daar zonder problemen op moeten kunnen antwoorden. Dit kunt ge natuurlijk voorkomen door uw presentatie zo volledig mogelijk te maken. Vervolgens nog een korte demonstratie geven en ge zijt er vanaf, echt niets aan ze. :)

mythe
30 januari 2006, 22:31
u GIP NIET vanbuiten leren.
Want anders gaan ze vragen bijstellen, omdat ze gaan zien of je je GIP wel verstaat.
Je bent beter je GIP goed te verstaan en weten wat er in de tekst staat dan hem echt vanbuiten te leren.
En gewoon rustig blijven, spontaan zijn en vriendelijk.
Als ze iets vragen, niet beginnen panikeren!

Mr. M
30 januari 2006, 22:42
idd vanbuiten lere zou ik NIET doen
da hebbe ze ook totaal ni graag en da valt op
tis beter da ge weet wat er instaat en da ge er over kunt vertellen dan da ge het vanbuite zit af te rammelen
da komt ni plezant over ook ni om naar te luistere
en die mense zitte daar ook wa tege hun goesting he :p

Myst!Q
30 januari 2006, 22:43
Alsek u ene goeie tip mag geven !

Zorg da ge kleren aanhebt waar ge uzelf goed invoelt, weliswaar nog deftig ook é .. Ik heb gewoon een degelijke jeans broek aangedaan met een hemd waar dak mij goed invoelde .. En da geeft toch wel een klein beetje meer zelfvertrouwen, alsde trouwens weet waarmee ge bezig zijt voor uw gip dan mag da normaal geen probleem geven .. Zelf niet tijdens de vragenronde ( ze kunnen u altijd nekken ) en nie panikeren als ge moeilijke vragen krijgt, ik heb op mijn vragenronde om 3/4 nie kunnen antwoorden .. Simpelweg omda ze het al ver moesten zoeken om een vraag te vinden omda mijne presentatie gewoonweg goed was .. Keb da dus gehoord van nen leraar achteraf é ..

bbbart
11 september 2013, 17:04
Heeft soms iemand een idee voor een onderzoekscompetentie (of gip of zelfstandig werk) met een kleine proef want ik vindt er geen. Onderwerpen mogen chemie fysica aardrijkskunde of bio zijn

Bioshiit
11 september 2013, 17:24
6de jaar IW wil dus zeggen eindwerk :unsure:
Iemand tips bij het schrijven of dergelijk ?