PDA

Volledige versie bekijken : Vogelgriep in België

Pol
14 januari 2006, 12:43
Onderzoek naar vogelgriep bij Brusselaar

BRUSSEL - De overheid onderzoekt een mogelijk geval van H5N1 griepvirus (vogelpest) bij de mens. Het gaat om een persoon die in Brussel woont maar die op 12 januari terugkeerde uit Turkije.
De betrokkene verbleef begin januari in een gebied waar vogelpest voorkomt en kreeg nadien koorts, en dat is een van de symptomen van de gevreesde griep. Op basis van de voorgeschiedenis besliste men om de gezondheidsinspecteur van de Franstalige Gemeenschap te verwittigen en om de persoon te verwijzen naar het Sint-Pieters ziekenhuis te Brussel, dit overeenkomstig de procedure voor de behandeling van een mogelijk geval van vogelpest bij de mens. De patiënt wordt momenteel geobserveerd en de nodige stalen worden onderzocht in het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. In de loop van de namiddag zullen de eerste resultaten bekend zijn.

Bron : nieuwsblad.be

Wat denken jullie? Breekt hij uit of niet?

Armodon
14 januari 2006, 12:51
Heb in de Standaard gelezen dat wij het 5e land zijn met het meeste risico tot die gevaarlijk H5N1 virus.

Ik begin toch wat schrik te krijgen.

Cazzz
14 januari 2006, 13:01
hoor het ook juist op de radio.. Nu ja, ik lig er niet van wakker, ben er vrij zeker van dat het hier niet zal uitbreken.. Wel grappig dat onze school de laatstejaars-reis naar Istanbul heeft gepland

Dieleman_F
14 januari 2006, 13:21
zolang hij niet overdraagbaar is van mens tot mens is er niets te vrezen, wanneer het wel overdraagbaar is vrees ik dat ieder land er mee te maken zal hebben en doden zal hebben ten gevolge van de vogelgriep.

Fredo
14 januari 2006, 13:28
zolang hij niet overdraagbaar is van mens tot mens is er niets te vrezen, wanneer het wel overdraagbaar is vrees ik dat ieder land er mee te maken zal hebben en doden zal hebben ten gevolge van de vogelgriep.

en de mensen die het belachelijk vonden dat sommigen tamiflu gekocht hebben zullen als eerste onder de grond zitten moehahahaha

Psychodweep
14 januari 2006, 13:31
In de Standaard stond er zo'n artikel een jaar geleden over dat virus.... en dat het binnen x-aantal maanden Europa zou kunnen bereiken, en dat indien dit een wereldpandemie wordt, België zeker nie genoeg vaccins heeft. De wachtlijsten bij de pharmaceutica bedrijven zou heel lang zijn, en België vond het niet nodig om vroeger in actie te schieten... nou ja, zo ver zijn we nog niet.

Arcan
14 januari 2006, 13:39
eet gewoon een tijdje geen kip ofzo, geen probleem :p

Avilowca
14 januari 2006, 13:47
eet gewoon een tijdje geen kip ofzo, geen probleem :p

Je zou toch denken dat de mensen zich nu toch wel deftig hadden geïnformeerd...

Door het eten van gevogelte kan je GEEN vogelgriep krijgen.

Tenzij je het beest keelt en het onmiddelijk daarna rauw verslindt :p

Dionysius
14 januari 2006, 13:52
Men wist toch sowieso dat dit vroeg of laat ging gebeuren. En maar de mensen dom houden van het zal zeker niet voor het voorjaar zijn enz. terwijl de mensen heen en terug reizen van Turkije. :ironic:
Door zo ver heen en terug te reizen is er veel meer kans dat als er zoiets uitbreekt dat binnen de kortste keren heel de wereld er mee te maken heeft.

Arcan
14 januari 2006, 13:53
Je zou toch denken dat de mensen zich nu toch wel deftig hadden geïnformeerd...

Door het eten van gevogelte kan je GEEN vogelgriep krijgen.

Tenzij je het beest keelt en het onmiddelijk daarna rauw verslindt :p
ofja, woon niet in dezelfde ruimte dan je kippen dan :D

Tae
14 januari 2006, 14:09
Ik ga maandag toch maar voor de zkerheid mijn dosis Tamiflu (nu het nog kan) gaan halen, ik ben hier alles behalve gerust in zker na het zien van de reportage van Koppen !

Zolang het niet overdraagbaar is via mensen is er niet echt heel groot risico, maar als dit wel het geval is dan zitten we hier serieus in de problemen.

Er is wel een zaak geweest ivm vogelgriep in Thailand waarvan het dochtertje is besmet geraakt met dit virus en het oogst waarschijnlijk heeft doorgegeven aan haar moeder zonder dat zij in contact is geweest met die kippen.

Als je weet dat je maar 50% kans maakt om dit te overleven (maar als dit uitbreekt onder een bevolking dan is het de kans dat je geen goede verzorging krijgt en alle ziekenhuizen overvol liggen dan zal die 50% wel geen 50% meer zijn voor te overleven), dan is dit toch eens om er serieus bij stil te staan !

Fredo
14 januari 2006, 14:10
Ik ga maandag toch maar voor de zkerheid mijn dosis Tamiflu gaan halen, ik ben hier alles behalve gerust in zker na het zien van de reportage van Koppen !

Zolang het niet overdraagbaar is via mensen is er niet echt heel groot risico, maar als dit wel het geval is dan zitten we hier serieus in de problemen.

Er is wel een zaak geweest ivm vogelgriep in Thailand waarvan het dochtertje is besmet geraakt met dit virus en het oogst waarschijnlijk heeft doorgegeven aan haar moeder zonder dat zij in contact is geweest met die kippen.

kdenk da ge eerst een tijdje op een wachtlijst zult staan.

Avilowca
14 januari 2006, 14:14
Ik ga maandag toch maar voor de zkerheid mijn dosis Tamiflu (nu het nog kan) gaan halen, ik ben hier alles behalve gerust in zker na het zien van de reportage van Koppen !

Maar wat ben je met die Tamiflu. Tamiflu is een virusremmer. Het maakt dus compleet niets uit of je nu Tamiflu neemt of niet, je sterft altijd.

Tae
14 januari 2006, 14:18
Maar wat ben je met die Tamiflu. Tamiflu is een virusremmer. Het maakt dus compleet niets uit of je nu Tamiflu neemt of niet, je sterft altijd.

Alle beetjes helpen he !

Beter op tijd voorzorgsmaatregelen nemen voor het te laat is, als het kwaad al niet geschied is :evil:

Nee ik probeer hier geen paniek te zaaien, zo kleinzerig ben ik ook niet maar lichtzinnig neem ik het toch ook niet op hoor.

Eerst krijg je te horen dat het zo geen vaart gaat lopen en nu hoor je al dat er al iemand hier geinfecteerd is met het virus.

Het komt toch altijd maar dichter en dichter !

Preske
14 januari 2006, 14:48

en dat, m'n beste, is hoe ziektes uitbreken.

"ma da kan geen kwaad, zolang het ni dit of dat doet, is er geen gevaar"
nu ziektes hebben de neiging van te muteren. Het is een kwestie van tijd tot het zover is.
En dan zal het kot te klein zijn en zal iedereen zeggen "en waarom zijn er geen voorzorgen genomen"

In de Standaard stond er zo'n artikel een jaar geleden over dat virus.... en dat het binnen x-aantal maanden Europa zou kunnen bereiken, en dat indien dit een wereldpandemie wordt, België zeker nie genoeg vaccins heeft. De wachtlijsten bij de pharmaceutica bedrijven zou heel lang zijn, en België vond het niet nodig om vroeger in actie te schieten... nou ja, zo ver zijn we nog niet.

een pandamie is sowieso een wereld epidemie. Nog eens wereld voor pandamie te zetten doet het woord zowat te niet :)

Eagle`
14 januari 2006, 14:54
tuurlijk gaat het hartje europa bereiken ge moet niet naief zijn, de bosporus oversteken is nog juist a matter of time imo

en dat, m'n beste, is hoe ziektes uitbreken.

nu ziektes hebben de neiging van te muteren. Het is een kwestie van tijd tot het zover is.

da is toch wat er al gebeurd is, de vogelinfluenza heeft zich toch al gemengd met de menselijk vrius, tot een sterker virus da nu ook dodelijk is voor de mens

Avilowca
14 januari 2006, 15:52
Ik hoorde op het nieuws dat iemand die besmet was met vogelgriep genezen is verklaart in Turkije en nu gewoon de straat op mag.

Moet die niet in quarantaine geplaatst worden totdat er absolute zekerheid is dat ze genezen is?

EternalSilence
14 januari 2006, 15:56
Onderzoek naar vogelgriep bij Brusselaar

BRUSSEL - De overheid onderzoekt een mogelijk geval van H5N1 griepvirus (vogelpest) bij de mens. Het gaat om een persoon die in Brussel woont maar die op 12 januari terugkeerde uit Turkije.
De betrokkene verbleef begin januari in een gebied waar vogelpest voorkomt en kreeg nadien koorts, en dat is een van de symptomen van de gevreesde griep. Op basis van de voorgeschiedenis besliste men om de gezondheidsinspecteur van de Franstalige Gemeenschap te verwittigen en om de persoon te verwijzen naar het Sint-Pieters ziekenhuis te Brussel, dit overeenkomstig de procedure voor de behandeling van een mogelijk geval van vogelpest bij de mens. De patiënt wordt momenteel geobserveerd en de nodige stalen worden onderzocht in het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. In de loop van de namiddag zullen de eerste resultaten bekend zijn.

Bron : nieuwsblad.be

Wat denken jullie? Breekt hij uit of niet?

ja lap
we hebben het zitten
miljaarde
en no offence, maar vele zeggen miss ::: oo who cares
kerel i care miss wel, mijn pa is boer, dit kan een grote ramp worden voor alle pluimvee boeren. niet dat wij veel pluimvee hebben, maar er ligt een gigantisch pluimvee bedrijf achter onze deur
en ik wil nie hebben dan al die kiekens worden afgemaakt, omdat diene kleine (:angry: .. wrom screenen zuldder nie alle mensen die uit de besmette gebieden komen,of gewoon toegang verbieden? :s )

als dit virus zich kan ontwikkelen op da kind, dan kan da virus in no time heel brussel verpesten (in hoeverre het al nie verpest is natuurlijk :ironic: )

Dionysius
14 januari 2006, 16:15
Geen vogelgriep in België

BRUSSEL - Uit de eerste resultaten van het onderzoek op de persoon die in het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel werd opgenomen met symptomen van griep, blijkt dat het niet om vogelgriep zou gaan, zo heeft minister van Volksgezondheid Rudy Demotte op een persconferentie gezegd.
Er werd aan vogelgriep gedacht omdat de persoon was teruggekeerd van een verblijf in een regio in Turkije waar vogelgriep voorkomt.

De betrokkene verbleef begin januari in een gebied waar vogelpest voorkomt en kreeg nadien koorts, en dat is een van de symptomen van de gevreesde griep. Op basis van de voorgeschiedenis besliste men om de gezondheidsinspecteur van de Franstalige Gemeenschap te verwittigen en om de persoon te verwijzen naar het Sint-Pieters ziekenhuis te Brussel, dit overeenkomstig de procedure voor de behandeling van een mogelijk geval van vogelpest bij de mens.

De patiënt wordt momenteel geobserveerd en de nodige stalen worden onderzocht in het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. In de loop van de namiddag zullen de eerste resultaten bekend zijn.

,,Geen paniek''

Marc Van Ranst, viroloog aan de KU Leuven en voorzitter van het wetenschappelijk comité bij het interministerieel commissariaat influenza, zegt dat er geen reden tot paniek is. ,,Het gaat voorlopig enkel om een verdacht geval. De kans is veel groter dat de persoon een ander virus opliep, dan dat het gaat om het vogelgriepvirus'', benadrukt Van Ranst allereerst. ,,Bovendien gaat het H5N1-virus tot nu toe nog altijd niet over van mens op mens. De personen met wie het verdacht geval in contact is geweest, zijn ook allen verwittigd.''

Volgens de viroloog toont het huidige onderzoek vooral aan dat de controlemechanismen die werden uitgewerkt door het interministerieel commissariaat influenza, goed werken: ,,De persoon wordt op de juiste plaats onderzocht, de diensten werden verwittigd zoals voorgeschreven en de juiste tests worden gedaan'', aldus Van Ranst.

Ook reizen naar Turkije houdt volgens Van Ranst vooralsnog geen extra risico in, als de toerist de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen in acht neemt.

Bron: Het Nieuwsblad

Geen paniek dus. :unsure:

Preske
14 januari 2006, 16:32
tuurlijk gaat het hartje europa bereiken ge moet niet naief zijn, de bosporus oversteken is nog juist a matter of time imo

da is toch wat er al gebeurd is, de vogelinfluenza heeft zich toch al gemengd met de menselijk vrius, tot een sterker virus da nu ook dodelijk is voor de mens

maar het gaat enkel van vogel - mens
mens - mens is maar een kleine stap verwijderd

EternalSilence
14 januari 2006, 16:35
Geen vogelgriep in België

BRUSSEL - Uit de eerste resultaten van het onderzoek op de persoon die in het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel werd opgenomen met symptomen van griep, blijkt dat het niet om vogelgriep zou gaan, zo heeft minister van Volksgezondheid Rudy Demotte op een persconferentie gezegd.
Er werd aan vogelgriep gedacht omdat de persoon was teruggekeerd van een verblijf in een regio in Turkije waar vogelgriep voorkomt.

De betrokkene verbleef begin januari in een gebied waar vogelpest voorkomt en kreeg nadien koorts, en dat is een van de symptomen van de gevreesde griep. Op basis van de voorgeschiedenis besliste men om de gezondheidsinspecteur van de Franstalige Gemeenschap te verwittigen en om de persoon te verwijzen naar het Sint-Pieters ziekenhuis te Brussel, dit overeenkomstig de procedure voor de behandeling van een mogelijk geval van vogelpest bij de mens.

De patiënt wordt momenteel geobserveerd en de nodige stalen worden onderzocht in het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid. In de loop van de namiddag zullen de eerste resultaten bekend zijn.

,,Geen paniek''

Marc Van Ranst, viroloog aan de KU Leuven en voorzitter van het wetenschappelijk comité bij het interministerieel commissariaat influenza, zegt dat er geen reden tot paniek is. ,,Het gaat voorlopig enkel om een verdacht geval. De kans is veel groter dat de persoon een ander virus opliep, dan dat het gaat om het vogelgriepvirus'', benadrukt Van Ranst allereerst. ,,Bovendien gaat het H5N1-virus tot nu toe nog altijd niet over van mens op mens. De personen met wie het verdacht geval in contact is geweest, zijn ook allen verwittigd.''

Volgens de viroloog toont het huidige onderzoek vooral aan dat de controlemechanismen die werden uitgewerkt door het interministerieel commissariaat influenza, goed werken: ,,De persoon wordt op de juiste plaats onderzocht, de diensten werden verwittigd zoals voorgeschreven en de juiste tests worden gedaan'', aldus Van Ranst.

Ook reizen naar Turkije houdt volgens Van Ranst vooralsnog geen extra risico in, als de toerist de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen in acht neemt.

Bron: Het Nieuwsblad

Geen paniek dus. :unsure:

geen paniek ...
toch wel :p
het is echt maar een manier van tijd voor alleer de hele wereld met het tot nu toe nog niet dodelijk virus voor de mensen (tenzij in een paar uitzonderingen) zal besmet zijn...
en als het hem dan gaat gaan muteren, ja da is het helemaal gedaan .. :doh:

Santa
14 januari 2006, 16:36
Ik heb daa eerlijk gezegd ook zeer veel schrik voor :s

Cazzz
14 januari 2006, 17:42
Zo'n virus.. hoe snel kan da mutere zoda da dodelijk is voor de mens?

Arcan
14 januari 2006, 17:43
euh.. het is al dodelijk voor de mens.

DiDoria
14 januari 2006, 17:47

Duurt wel even.
Kijk naar HIV, als dat muteert om via de lucht over te zetten DOOOOOMED!!!! Maar dan wel in het ².....
Nu HIV heeft daar wel meer tijd en minder kans toe door zijn "zijn" maar virussen zoals dit gaan makkelijker. Er zijn zoveel griepvirussen die via de lucht gaan dus het zal er wel van komen. Het gaat nu al vn mens naar dier dus het is al wat geëvolueerd

Maar de schatting is 100, 150 miljoen doden... Ze bazeren zich daarmee op de cijfers van de spaanse griep en zijn nakomelingen, bevolkingsdichtheid in vergelijk met toen en aantal mensen ook natuurlijk :)
Dacht wel ff van WTF :p

DiDoria
14 januari 2006, 17:48

Maar gaat nog niet van mens tot mens. Dan sluit je best de scholen wel :p (zijn ze ook van plan als het uitbreekt)

A_BELGIAN_DUDE
14 januari 2006, 17:49
Hij bedoelt waarschijnlijk op grote schaal (pandemie).
Het kan morgen zijn of nooit, men kan dat niet voorspellen.

In ieder geval heb ik vanmiddag kip gegeten. Wanneer het virus zich zou verspreiden over West-Europa zou ik ook wel geen gevogelte meer eten.

Tae
14 januari 2006, 17:55
Ik heb dan weer vernomen dat je kip warm maakt dat het dan weer geen kwaad kan ???

Ik vind toch dat de mensen wat beter mogen geinformeerd worden wat betreft deze griep, zo kunnen misverstanden vermeden worden.

In ieder geval geloof ik wel in zoiets dat de moeder aarde zichzelf vernield als het in gevaar komt, dus in dit geval brengt de mens de natuur in gevaar (luchtverontreiniging, bodemverontreiniging, etc.) en door dit onevengewicht in de aarde beschermt het zich daartegen dus tegen de boosdoener.

Misschien wel ver gezocht maar klinkt toch meer redelijk, dan geloven in een god of wat dan ook. Dat ffe terzijde lol.

Ik vind toch persoonlijk dat landen als Turkije beter te mijden zijn om toch maar niet het risico op te lopen dat het wel eens zover gaat komen (waarschijnlijk komt het er toch eens van zowiezo !).

Cazzz
14 januari 2006, 17:56
Duurt wel even.
Kijk naar HIV, als dat muteert om via de lucht over te zetten DOOOOOMED!!!! Maar dan wel in het ².....
Nu HIV heeft daar wel meer tijd en minder kans toe door zijn "zijn" maar virussen zoals dit gaan makkelijker. Er zijn zoveel griepvirussen die via de lucht gaan dus het zal er wel van komen. Het gaat nu al vn mens naar dier dus het is al wat geëvolueerd

:offtopic:

Sorry voor het vragen maar je kent er blijkbaar wel wat van.. Hoe komt dit dat het HIV niet zo makkelijk kan evolueren en bv die vogelgriep wel? en wat bedoel je met ².... :p

DiDoria
14 januari 2006, 18:02
:offtopic:

Sorry voor het vragen maar je kent er blijkbaar wel wat van.. Hoe komt dit dat het HIV niet zo makkelijk kan evolueren en bv die vogelgriep wel? en wat bedoel je met ².... :p

Veel is een groot woord ze :)

Maar er zijn enorm veel griepvarianten. Als je je laat inënten ben je mss beschermd tegen 3 en niet tegen de 100den andere die hier in belgië zitten. Als een virus in u komt muteert het ook (om u afweersyteem te slim af te zijn). Nu omdat het griepvirus al zoveel varianten heeft en het al varianten heeft gemaakt vn varianten die dan niet meer besmetelijk zijn voor ons, is het maar een mum van tijd dat het zich trg veranderd om ons trg aan te vallen (dat speciaal soort dan).

Het HIV-virus, wel wat ik me nog weet. Virussen moeten een eiwit mantel hebben om door de lucht te gaan (anders sterven ze binnen de paar seconden) HID heeft dit totaal niet. griep heeft dat al standaard eigelijk. Dus eer HIV zich aanpast hebben we er wel iets tegen.
Er waren ook nog andere reden ze

o.a. dat ze zeer afhankelijk zijn van het "gastheer" en daarom dus ook niet lang alleen kunnen leven. (ook door het hier boven vernoemde)

denkimi
14 januari 2006, 20:35
ik trek er mij allemaal niets van aan. vogelgriep bestaat al langer dan vandaag en heeft al decenia de tijd gehad om te versmelten met een mensengriep. toch heeft hij dat nog niet gedaan dus denk ik niet dat hij dat ooit zal doen.

wlibaers
14 januari 2006, 21:27
ik trek er mij allemaal niets van aan. vogelgriep bestaat al langer dan vandaag en heeft al decenia de tijd gehad om te versmelten met een mensengriep. toch heeft hij dat nog niet gedaan dus denk ik niet dat hij dat ooit zal doen.

Gewoonlijk gebeurt er niets. Soms wel, en dan krijg je toestanden zoals de Spaanse griep.

Holy Paladin
14 januari 2006, 23:19
is die vogelgriep dan zo veel meer besmettelijk dan gewone griep? kheb nog nooit de griep gehad (niemand in heel de familie zelfs, voor zover ik weet) maar wel veel bij mensen met griep geweest.. daarom dak mij nie veel zorgen maak,

wlibaers
15 januari 2006, 00:05
is die vogelgriep dan zo veel meer besmettelijk dan gewone griep? kheb nog nooit de griep gehad (niemand in heel de familie zelfs, voor zover ik weet) maar wel veel bij mensen met griep geweest.. daarom dak mij nie veel zorgen maak,

Minder besmettelijk, maar gevaarlijker als je het toch krijgt. Waar men zich zorgen over maakt is dat het zou kunnen combineren met gewone griep, zodat een dodelijk en heel besmettelijk virus ontstaat.

MyDyingBride
15 januari 2006, 10:44
Het wordt pas heel gevaarlijk voor de mens als varkens ermee besmet geraken, want een varken kan zowel drager zijn van dit variant als van een menselijke vorm van de griep. Eens hij die twee heeft, is de kans dat die twee zich gaan mengen waardoor er ne soort van 'supervirus' ontstaat, die miljoenen menselijke slachtoffers kan maken.

En de kans dat dit gebeurt is zeer zeker reëel, kijk maar eens naar van die markten in zuid-oost azië. Varkens worden daar gewoon op ne markt opengesneden..gevolg mens kan direct besmet geraken met het 'supervirus'.

Cartek
15 januari 2006, 14:47
de vraag is niet of er een pandemie uitbreekt, de vraag is wanneer breekt ze uit. who cares dat al die vogels moeten sterven, dat die pluimveeboeren hun inkomen kwijt zijn dat is dus totaal nie belangrijk als je weet wat een pandemie kan aanrichten. 1/10 van de wereldbevolking zou uitgeroeid kunnen worden en gezonde mensen zijn hier zelfs gevoeliger voor om ziek te worden. de beursen zouden crashen, scholen sluiten, niemand gaat werken, iedereen blijft thuis niemand komt nog buiten, de ziekenhuizen kunnen de overrompeling niet aan, criminaliteit is onhoudbaar, overal ter wereld worden mensen in massagraven gedumpt.

killgore
15 januari 2006, 16:08
de vraag is niet of er een pandemie uitbreekt, de vraag is wanneer breekt ze uit. who cares dat al die vogels moeten sterven, dat die pluimveeboeren hun inkomen kwijt zijn dat is dus totaal nie belangrijk als je weet wat een pandemie kan aanrichten. 1/10 van de wereldbevolking zou uitgeroeid kunnen worden en gezonde mensen zijn hier zelfs gevoeliger voor om ziek te worden. de beursen zouden crashen, scholen sluiten, niemand gaat werken, iedereen blijft thuis niemand komt nog buiten, de ziekenhuizen kunnen de overrompeling niet aan, criminaliteit is onhoudbaar, overal ter wereld worden mensen in massagraven gedumpt.
WCS

Khoop da ze snel remedie of zo vinden :(.

Fredo
15 januari 2006, 16:38

nog ene die gisteren nr canvas gekeken heeft

drostof
15 januari 2006, 17:47
Blijkbaar is er dan toch al een mutant van het virus opgedoken. Een versie die veel minder dodelijk is (wel meer dan een gewoon griepje), maar wel overgaat van mens op mens. De juiste omstandigheden worden nog onderzocht. Maar het zou gaan om een andere streng van het oorspronkelijke virus en niet een mutant van het dodelijke H5N1-variant. Maar dat betekend uiteraard niet dat deze 'nieuwe versie' ook niet dodelijker wordt bij verspreiding (is ook gebeurd bij H5N1)

viewer
15 januari 2006, 20:06
bah, di is weer zo'n typische storm in een glas water volgens mij.

Zoek maar eens op hoeveel mensen er effectief besmet zijn geraakt met die ziekte. ge zult zien da di er (belachelijk) weinig zijn. Bedenk dan dat die mensen een veel zwakker imuunsysteem hebben dan wij, en dat die mensen vaak nog bij hun beesten in huis leven. En bedenk ten slotte dat nog geen 50% van die mensen aan de ziekte overleden is.

Het enige gevaar is volgensmij niet voor de mens, maar voor de kip. Dit kan wel weer eens uitdraaien op zo'n massa kippenslachting, met de logische funeste gevolgen voor kippenboeren.

Of het virus zou natuurlijk zodanig moeten evolueren dat het extreem gevaarlijk, en makkelijk overdraagbaar wordt, maar da kan (naar mijn weten) net zo goed gebeuren met de "normale" varianten van het griepvirus die ons elk jaar komen irriteren.

thugangel
15 januari 2006, 20:20
bah, di is weer zo'n typische storm in een glas water volgens mij.

Zoek maar eens op hoeveel mensen er effectief besmet zijn geraakt met die ziekte. ge zult zien da di er (belachelijk) weinig zijn. Bedenk dan dat die mensen een veel zwakker imuunsysteem hebben dan wij, en dat die mensen vaak nog bij hun beesten in huis leven. En bedenk ten slotte dat nog geen 50% van die mensen aan de ziekte overleden is.

Het enige gevaar is volgensmij niet voor de mens, maar voor de kip. Dit kan wel weer eens uitdraaien op zo'n massa kippenslachting, met de logische funeste gevolgen voor kippenboeren.

Of het virus zou natuurlijk zodanig moeten evolueren dat het extreem gevaarlijk, en makkelijk overdraagbaar wordt, maar da kan (naar mijn weten) net zo goed gebeuren met de "normale" varianten van het griepvirus die ons elk jaar komen irriteren.

bij hun beesten in huis?? :unsure:
ge weet toch dat ze in istanbul/ankara/samsun (bijna?) geen boerderijen hebben...
Ja eerlijk gezegt intreseert de kip mij niet :unsure:
liever de kippen dan wij hoor :)

viewer
15 januari 2006, 20:22
ge weet toch dat ze in istanbul/ankara/samsun (bijna?) geen boerderijen hebben...

De meeste van die griepvirussen ontstaan op het platteland in china, en meestal zelfs in dezelfde streek (naam weet ik niet meer).

en ja, daar wonen de mensen nog met hun beesten in huis.

Cazzz
15 januari 2006, 21:41
Het wordt pas heel gevaarlijk voor de mens als varkens ermee besmet geraken, want een varken kan zowel drager zijn van dit variant als van een menselijke vorm van de griep. Eens hij die twee heeft, is de kans dat die twee zich gaan mengen waardoor er ne soort van 'supervirus' ontstaat, die miljoenen menselijke slachtoffers kan maken.

En de kans dat dit gebeurt is zeer zeker reëel, kijk maar eens naar van die markten in zuid-oost azië. Varkens worden daar gewoon op ne markt opengesneden..gevolg mens kan direct besmet geraken met het 'supervirus'.

eigenlijk de perfect aanslag als je er bij nadenkt..

GTM
15 januari 2006, 21:52
Ja eerlijk gezegt intreseert de kip mij niet :unsure:
liever de kippen dan wij hoor :)

De Turken die met vogelgriep besmet zijn (die kinderen) hebben met dode kippen gespeeld.

feesjah
15 januari 2006, 22:14
De Turken die met vogelgriep besmet zijn (die kinderen) hebben met dode kippen gespeeld.

yeah, i can see the joy in that :p

daarstraks struisvogel gegeten. dacht btw dat dode dieren geen kwaad konden ?

thugangel
15 januari 2006, 22:22

dat kan wel zijn :).
Ik probeerde enkel dat zin eruit te halen waar er werd gezegt dat ze daar met beesten in huis woonden. :)

Nuja ik weet niet hoe het in China zit..

euhmm ja ontopic:
Mm k zie die Pandamie? echt niet zitten hoor :unsure: .
dat ze er maar rap iets tegen vinden..

thugangel
15 januari 2006, 22:24
yeah, i can see the joy in that :p

daarstraks struisvogel gegeten. dacht btw dat dode dieren geen kwaad konden ?
ik dacht da ge niet in contact mocht komen met bloed van de dieren? ( bv bij het kelen :unsure: )
eten was weer niet schadelijk?
ja kweet dus ni wie ge moet gelove en wie ni...
de ene zegt si de andere la...

GTM
15 januari 2006, 22:24
dat kan wel zijn :).
Ik probeerde enkel dat zin eruit te halen waar er werd gezegt dat ze daar met beesten in huis woonden. :)

Nuja ik weet niet hoe het in China zit..

euhmm ja ontopic:
Mm k zie die Pandamie? echt niet zitten hoor :unsure: .
dat ze er maar rap iets tegen vinden..

Inderdaad. Hopelijk wordt het virus in Turkije tegengehouden, hoewel ik dat niet echt verwacht.

thugangel
15 januari 2006, 23:08
Inderdaad. Hopelijk wordt het virus in Turkije tegengehouden, hoewel ik dat niet echt verwacht.
Ja hopelijk wel,
of ze het gaan kunnen of niet Ja... das iets anders natuurlijk.
trouwens rondtrekkende vogels.. daar kan Turkije etc etc ook niets aan doen e? :)

drostof
16 januari 2006, 01:47
trouwens rondtrekkende vogels.. daar kan Turkije etc etc ook niets aan doen e?

Dacht niet dat iemand da hier ooit beweerd had...

Uiteraard is dat niet de schuld van Turkije, dat er soms fout/te laat gehandeld wordt bij bestrijding, dat is wel de fout van de Turkse regering.

:help: 't Is allemaal de schuld van de Chinezen, binnenkort overrompelen die ons gewoon. Eerst maken ze ons allemaal ziek, dan kopen ze alle bedrijven over, ze zorgen dat er geen olie meer voor ons is, en uiteindelijk beheersen zij de aarde. Doet mij veel aan van die horrorfilms met mieren denken. :help:

wizz
16 januari 2006, 01:55
Er komt geen pandemie, nu niet, nooit niet.
Ik snap niet dat de massa die bangmakerijen blijft slikken.

Het feit dat 1 bedrijf (het Zwitserse Roche) een monopolie heeft op het vaccin stoort blijkbaar niemand.
Het feit dat datzelfde bedrijf reeds miljarden heeft binnengerijfd met de productie van massa's ongebruikte (lees: ze gaan ook nooit gebruikt worden) vaccins is ook geen probleem.
Neen, dat is allemaal geen probleem, want enkele wetenschappelijke studies tonen aan dat er kans is op mutatie van het virus, wat een wereldwijde pandemie zou kunnen veroorzaken!
Rarara, wie betaalt die wetenschappelijke studies.......of anders gezegd, hoe zorg je ervoor dat je een nutteloos vaccin waar je een monopolie op hebt met miljoenen tegelijk kan verkopen?

DGEN
16 januari 2006, 02:15
tjah..mocht de vogelgriep hier nu echt uitbreken, wil ik wel zien hoe we hierop gaan reageren :p

allemaal in paniek?

viewer
16 januari 2006, 20:27
nog zoiets da ik nooit gesnapt heb: deze winter hadden alle vogels in belgië ophokplicht.

Nu kan ik daar wel inkome met die trekvogels en zo, moest het nu sjuust nie zijn dat die vogels NAAR het zuiden gaan, en die virussen vooral in het zuiden zijn. da zijn dan toch vogels van (fictief voorbeeld, kzou het begod nie wete) holland, denemarke enzo?

Als die beestjes terugkomen van de warme landen, dan zou ik er in kunne kome da onze kippe ophokplicht krijge.

Zie ik di verkeerd ofzo? mis ik een rede?

Bontus
16 januari 2006, 20:40
...
haha!
wedden van wel?
misschien is het u nog niet opgevallen maar als je de demografische modellen volgt (kwadratisch) zitten we binnen een paar jaar met 15 miljard op deze waterbol. En virusmutaties komen zeker en vast voor. Logisch gevolg: meer kans op mutaties + meer kans op verspreiding. Wees maar gerust dat het onderzoek daarop niet alleen gebeurd is door die ene firma uit Zwitserland. Er zijn trouwens genoeg domme/onwetende mensen in deze wereld die uit winstbejag nog zieke kippen zullen verkopen.
AIDS is één ding maar dit virus zou ik meer met de pest vergelijken. En het is zeer reëel dat er pandemie zal uitbreken.

Fredo
16 januari 2006, 21:10

Het feit dat 1 bedrijf (het Zwitserse Roche) een monopolie heeft op het vaccin stoort blijkbaar niemand.
Het feit dat datzelfde bedrijf reeds miljarden heeft binnengerijfd met de productie van massa's ongebruikte (lees: ze gaan ook nooit gebruikt worden) vaccins is ook geen probleem.
Neen, dat is allemaal geen probleem, want enkele wetenschappelijke studies tonen aan dat er kans is op mutatie van het virus, wat een wereldwijde pandemie zou kunnen veroorzaken!
Rarara, wie betaalt die wetenschappelijke studies.......of anders gezegd, hoe zorg je ervoor dat je een nutteloos vaccin waar je een monopolie op hebt met miljoenen tegelijk kan verkopen?

bestaat er nu al een vaccin tegen het H5N1 type ook, amai seg :niceone:

wizz
16 januari 2006, 23:04
bestaat er nu al een vaccin tegen het H5N1 type ook, amai seg

Neen, maakt dat het alles misschien nog iets ironischer?

haha!
wedden van wel?
misschien is het u nog niet opgevallen maar als je de demografische modellen volgt (kwadratisch) zitten we binnen een paar jaar met 15 miljard op deze waterbol. En virusmutaties komen zeker en vast voor. Logisch gevolg: meer kans op mutaties + meer kans op verspreiding. Wees maar gerust dat het onderzoek daarop niet alleen gebeurd is door die ene firma uit Zwitserland. Er zijn trouwens genoeg domme/onwetende mensen in deze wereld die uit winstbejag nog zieke kippen zullen verkopen.
AIDS is één ding maar dit virus zou ik meer met de pest vergelijken. En het is zeer reëel dat er pandemie zal uitbreken.

Waarvoor gaan we wedden? :crazy:

Fredo
16 januari 2006, 23:36
Neen, maakt dat het alles misschien nog iets ironischer?

Nee dat maakt uw post belachelijk...

MyDyingBride
17 januari 2006, 00:13
Ik snap niet dat de massa die bangmakerijen blijft slikken....
Uhmm?

In het afgelopen eeuw zijn er verschillende geweest

-1918 Spaanse griep: circa 40 miljoen doden
-1957 Aziatische griep: circa 1 miljoen doden
-1969 Hongkong griep: circa 1 miljoen doden

De massa verspreidt inderdaad over vele dingen 'bangmakerijen', maar hier spreken de cijfers voor zich.

wizz
17 januari 2006, 13:10
Nee dat maakt uw post belachelijk...

Oh ja? Ik dacht eerder dat die mensen die nu nutteloze vaccins aan het hamsteren zijn zich belachelijk maakten :ironic:
En jij moet leren lezen :sleep:

Santa
17 januari 2006, 13:30
Vaccins hamsteren heb ik nog niet gehoord, wel dingen zoals Tamifu.. en die konden de ziekte dacht ik toch stoppen of tot iets niet dodelijks maken :unsure:

spray-bunny
17 januari 2006, 14:05

Dat heet geen monopolie maar een octrooirecht... en ik zie eigenlijk niet wat daar op tegen is. Zou jij het tof vinden als je een geneesmiddel uitvindt (waar je ongetwijfeld miljoenen euros insteekt) en dat dan zomaar door iedereen mag gekopieerd worden zonder meer:wtf: Djeez wees realistisch, we leven in een kapitalistische maatschappij. En als een bedrijf geen geneesmiddelen uitvindt, wie gaat het dan wel doen?

En dat ze al miljarden verdiend hebben ligt niet aan la roche, maar aan de mensen die tamiflu kopen...

Geloof je nu echt dat enkel la roche onderzoek heeft gedaan naar het nut van dat vaccin en de eventuele mutatie van het vogelgriepvirus:wtf:

wizz
17 januari 2006, 16:40
Dat heet geen monopolie maar een octrooirecht... en ik zie eigenlijk niet wat daar op tegen is. Zou jij het tof vinden als je een geneesmiddel uitvindt (waar je ongetwijfeld miljoenen euros insteekt) en dat dan zomaar door iedereen mag gekopieerd worden zonder meer:wtf: Djeez wees realistisch, we leven in een kapitalistische maatschappij. En als een bedrijf geen geneesmiddelen uitvindt, wie gaat het dan wel doen?

En dat ze al miljarden verdiend hebben ligt niet aan la roche, maar aan de mensen die tamiflu kopen...

Geloof je nu echt dat enkel la roche onderzoek heeft gedaan naar het nut van dat vaccin en de eventuele mutatie van het vogelgriepvirus:wtf:

Een verschrikkelijke wereldwijde griepepidemie ligt op de loer. Wanneer ze uitbreekt kan niemand voorspellen, maar virologen waarschuwen jaar na jaar voor een nakende ramp die miljoenen doden zal maken. De Brusselse epidemioloog Luc Bonneux trekt van leer tegen de geldverslindende paniekzaaierij.

Luc Bonneux: GELDVERSPILLING

Luc Bonneux is epidemioloog bij het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg. Hij werpt een kritische blik op de doemscenario's over een wereldwijde epidemie, en vreest de spilzucht meer dan de griep.

De kans op een rampzalige pandemie is klein

,,Er is ooit één fatale, wereldwijde griepepidemie geweest: de Spaanse griep van 1918. De pandemieën van 1957 en 1968 troffen vooral de gebruikelijke risicogroepen: jonge kinderen en oude of zieke mensen. Ik zeg niet dat er geen nieuwe pandemie komt. Ooit komt ze er zeker, maar het kan net zo goed pas over dertig jaar zijn; we hebben er gewoon geen flauw benul van. Virologen lijken met veel zelfvertrouwen over de komende pandemie te spreken. Waarop is dat gebaseerd?

Weggegooid geld
,,De antivirale middelen verkorten bij gewone griep de ziekteperiode met gemiddeld één dag. Ik ben niet bereid daar veel geld voor uit te geven. Het farmaceutisch bedrijf Roche heeft nagenoeg een monopolie op de anti-grieppillen, en kan de prijzen opdrijven. Zo is er al snel geen geld meer om échte patiënten te behandelen, gaat de algemene zorg achteruit en moeten zieken leren leven met wachtlijsten.

De standaard: 2/09/05

Jarenlang was het een doordeweekse virusremmer, die een onopvallend bestaan leidde in de staart van de twintig best verkopende geneesmiddelen van de Zwitserse farmareus Roche. Tamiflu werd zelden genoemd in persberichten of krantenartikels. Het was, kort gezegd, geen sexy geneesmiddel.

Totdat begin vorig jaar de vogelgriep door het Aziatische continent raasde en er menselijke slachtoffers maakte. Roche zag het potentieel. Met persberichten werd Tamiflu aangeprezen als hét middel dat de effecten van de ziekte kon onderdrukken. De vraag in Azië nam spectaculair toe. Tamiflu was hot . Roche doneerde drie miljoen doses aan de Wereldgezondheidsorganisatie.

Toen de ziekte de afgelopen maanden het Europees continent begon te naderen, explodeerde de verkoop helemaal. In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Roche voor 859 miljoen Zwitserse frank (553 miljoen euro) aan Tamiflu-pillen. Dat was 263 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het tweede kwartaal lag de verkoop zevenmaal hoger dan het jaar ervoor. Geen enkel Roche-geneesmiddel vertoonde zo'n spectaculaire omzetstijging. De hamsterwoede sloeg toe. Overal in de wereld legden bezorgde overheden strategische voorraden aan. Op internet werden recordprijzen geboden voor een doosje. Roche kan de vraag haast niet bijbenen. Vorig jaar werd de productiecapaciteit verdubbeld, dit jaar zal dat opnieuw het geval zijn. Volgend jaar wordt een nieuwe Tamiflu-fabriek gebouwd in de VS, de vierde al.

de standaard: 22/10/05

Ik verzin dat hier niet ofzo he ;)

illoe
17 januari 2006, 21:14
Besmetting (met de huidige vorm van vogelgriep) kan niet voorkomen door kip te eten als die goed bereid is. Goed als in verwarmd boven de 60°. Het enige wat geschaad wordt door geen pluimvee meer te eten is de economie. ;-)

Persoonlijk vind ik de hele zaak vogelgriep wat opgeklopt. Het is een echt gevaar maar wordt behandeld als een hype. Massaal naar de tamiflu grijpen is daar een gevolg van :-p

Bontus
17 januari 2006, 22:41
Besmetting (met de huidige vorm van vogelgriep) kan niet voorkomen door kip te eten als die goed bereid is. Goed als in verwarmd boven de 60°. Het enige wat geschaad wordt door geen pluimvee meer te eten is de economie. ;-)

Persoonlijk vind ik de hele zaak vogelgriep wat opgeklopt. Het is een echt gevaar maar wordt behandeld als een hype. Massaal naar de tamiflu grijpen is daar een gevolg van :-p
Het vogelgriepvirus is dan ook nog niet gemuteerd met een menselijk griepvirus.
Het is nu inderdaad heel moeilijk om besmet te worden omdat je dan in aanraking moet komen met ziek pluimvee.
Het is dus nog niet overdraagbaar van mens op mens, dan begint de miserie pas.

viewer
18 januari 2006, 21:33
nog zoiets da ik nooit gesnapt heb: deze winter hadden alle vogels in belgië ophokplicht.

Nu kan ik daar wel inkome met die trekvogels en zo, moest het nu sjuust nie zijn dat die vogels NAAR het zuiden gaan, en die virussen vooral in het zuiden zijn. da zijn dan toch vogels van (fictief voorbeeld, kzou het begod nie wete) holland, denemarke enzo?

Als die beestjes terugkomen van de warme landen, dan zou ik er in kunne kome da onze kippe ophokplicht krijge.

Zie ik di verkeerd ofzo? mis ik een rede?

niemand?

Fredo
18 januari 2006, 22:27
De standaard: 2/09/05

de standaard: 22/10/05

Ik verzin dat hier niet ofzo he ;)

leuk leesvoer, maar weinig argumentatie...

Ja, roche maakt veel winst dankzij tamiflu, en dan? Het bedrijf dat als eerste een vaccin tegen aids zal vinden, zal ook veel winst maken. Afvoeren dus maar dat vaccin?
Ja, er is een wetenschapper die denkt dat het allemaal zo ver niet zal komen, en dan? Dat is mogelijk, het tegendeel ook. In ieder geval, tamilfu kost geen bergen geld, dus als er uiteindelijk niets gebeurt, zal je niet op water en brood moeten gaan leven omdat je wat tamiflu in huis gehaald hebt. En als je nog eens een gwn griepje hebt op een vervelend moment, ben je er op een dag vanaf.

Avilowca
19 januari 2006, 16:39
niemand?

er zijn grote haarden van besmetting in opper mongolïe en kazachstan

en dat zijn alleen geregistreerde gevallen.

die vogels trekken ook over ons land.

hendrik1
19 januari 2006, 16:56
Antivirale middelen zijn over de hele lijn vrij duur, net zoals Tamiflu. Voor 10 capsulen betaal je snel een kleine 30 euro. Als je weet dat zowat de hele stock is opgekocht door de regering dan weet je al genoeg zeker :)