PDA

Volledige versie bekijken : Serieus getwijfeld rond studierichting/belang van WeWi bij latere studies?

FroFro
12 januari 2006, 18:44
Hmk, om een lang verhaal kort te maken; kzit nu in 5 Latijn-Wiskunde, heb helemaal geen problemen, maar twijfel al sinds 1 september tusse da en 5 Wetenschappen-Wiskunde. Nu hebt ge nog de kans om te veranderen tot 15 januari, morgen de laatste dag dus aanegzien het dan weekend is ;) Ik doe Latijn zeer graag, maar ga later tijdens mijn hogere studies zeer waarschijnlijk de wetenschappelijke toer op (ingenieur, mogelijk gevolgd door pilootstudies), vandaar dak twijfel dus.

Nu hebbek 2 uur chemie en 2 uur fysica, en die van wetenschappen krijgen een extra uur chemie en een extra uur fysica, allebei zelfstandig werk (ook nog een uur bio en aardrijkskunde, maar da boeit mij ni zo hard, 't is vooral de fysica die mij aanbelangt). Qua theorie leren die van WeWi evenveel als wij van LaWi, die hebben trouwens samen me ons les, alleen krijgen die een extra uur voor proeven.

Nu zijn mijn vragen; Heeft da extra uurtje proeven bij WeWi veel nut? Ga da u echt slimmer maken, of gaat ge later (bij hogere studies) minder goe kunne "denken" bij het oplosse van problemen als ge LaWi volgt? Kortom; ga ek tijdens mijn hogere studies op een punt komen te staan waarek er echt geen knijt van snap en in mezelf denk "Fuck, ik had WeWi moete doen!"?

Kzou morgen dus nog op 't allerlaatste nipperke kunnen veranderen, maar 't liefst blijf ik Latijn doen, uit interesse, maarja... Khad maar 3 jaar eerder gebore moete worde, dan konde Latijn doen én die extra uren chemie/fys >_> Grmbl.

Hellrabbit
12 januari 2006, 18:46
nie nodig ... plain and simple :)

omtrent dieje laatste zin : hebt ge het nu over LaWe?
want da heb ik gedaan en dan verliest ge uw 8 wiskunde wel (die veel belangrijker zijn voor als ge burgie zou willen doen)

jvc
12 januari 2006, 18:47
Hmk, om een lang verhaal kort te maken; kzit nu in 5 Latijn-Wiskunde, heb helemaal geen problemen, maar twijfel al sinds 1 september tusse da en 5 Wetenschappen-Wiskunde. Nu hebt ge nog de kans om te veranderen tot 15 januari, morgen de laatste dag dus aanegzien het dan weekend is ;) Ik doe Latijn zeer graag, maar ga later tijdens mijn hogere studies zeer waarschijnlijk de wetenschappelijke toer op (ingenieur, mogelijk gevolgd door pilootstudies), vandaar dak twijfel dus.

Nu hebbek 2 uur chemie en 2 uur fysica, en die van wetenschappen krijgen een extra uur chemie en een extra uur fysica, allebei zelfstandig werk (ook nog een uur bio en aardrijkskunde, maar da boeit mij ni zo hard, 't is vooral de fysica die mij aanbelangt). Qua theorie leren die van WeWi evenveel als wij van LaWi, die hebben trouwens samen me ons les, alleen krijgen die een extra uur voor proeven.

Nu zijn mijn vragen; Heeft da extra uurtje proeven bij WeWi veel nut? Ga da u echt slimmer maken, of gaat ge later (bij hogere studies) minder goe kunne "denken" bij het oplosse van problemen als ge LaWi volgt? Kortom; ga ek tijdens mijn hogere studies op een punt komen te staan waarek er echt geen knijt van snap en in mezelf denk "Fuck, ik had WeWi moete doen!"?

Kzou morgen dus nog op 't allerlaatste nipperke kunnen veranderen, maar 't liefst blijf ik Latijn doen, uit interesse, maarja... Khad maar 3 jaar eerder gebore moete worde, dan konde Latijn doen én die extra uren chemie/fys >_> Grmbl.

Blijf maar verder Latijn doen, dat uurtje fysica/chemie zal niet echt het verschil maken hoor als je wilt verder doen voor Ingenieur. Alles wordt toch terug van nul gegeven in het hoger.

Hellrabbit
12 januari 2006, 18:48
Blijf maar verder Latijn doen, dat uurtje fysica/chemie zal niet echt het verschil maken hoor als je wilt verder doen voor Ingenieur. Alles wordt toch terug van nul gegeven in het hoger.

yups, en op vlak van chemie gade zelfs zien da ze het redelijk anders aanpakken dan da ge gewoon zijd vanuit uw middelbaar (ok, nu ook wel nie overdrijven, maar toch :))

FroFro
12 januari 2006, 18:51
hmk \o> ty voor de snelle replies :p

En die laatste zin; 3 jaar gelede was het idd anders, dan hadde oa dus da extra fys/chemie, maar geen bio, en 6 uur wiskunde. Kheb nu wel bio en 7 uur wiskunde.

[T-RAW]Freak
12 januari 2006, 18:52
En als het op inzicht aankomt, gaat dat uurtje daar niet zo heel veel verschil in brengen. Denk maar aan de zogenaamde voorsprong op inzicht die je hebt op de TSO afdelingen, waar ikzelf inzit, dus niemand moet hier iets persoonlijk oppakken :D

Maar daar geloof ik niet in, je hebt dat inzicht of je hebt dat niet, als je iets in het hoger niet begrijpt qua oefeningen, dan moet je daar dan genoeg op oefenen.

Algemeen besluit, blijf maar waar je zit :D

killgore
12 januari 2006, 18:52
Zelfde gehad, La-Wi gedaan en uiteindelijk was er niet zoveel verschil tussen onze wetenschappen en die van we-wi. Enkele zaken meer, ma tmeeste bestond uit wat wij gauw theoretisch zagen op 5 min. deden zij dan een praktische test die gauw 1 à 2 lessen in beslag nam.
Aan univ beginnen ze trouwens toch van een vrij laag niveau op te bouwen, ik kan perfect mee met alle scheikunde bv op het moment. (volgend semester zal ek u weten te zeggen of et ook zo is vo fysica :p).
Aan de andere kant kregen die we-wi'ers bij ons veel meer bio en aardr (het eerste int 5e, dan enorm overdreven theoretisch, en het 2e int 6e, ma da was gewoon altijd theoretisch tot en met), wat vrij veel meer blokwerk betekende.
Kweet niet hoe het met u zat, ma ik was niet super in latijn en was er meestal vrij makkelijk door zonder veel te doen :p.
Al bij al niets te klagen achteraf :).
edit: kheb wel 8 uur wiskunde gedaan en wij hebben daar wel extra toepassingen in fysica gezien :) (vooral ivm integraalrekening).

Tom!
12 januari 2006, 18:53

Je gaat daar niet "slimmer" van worden, nee.
Deze richting is ook prima voor verdere wetenschappelijke studies, als je graag latijn doet moet je dat gewoon blijven doen.

Hellrabbit
12 januari 2006, 18:54
Geen biologie? :|
Schandalig, hoe ouderwets :p
Zo een leuk vak nog :)
Maar als ge nu 1 uur chemie en fysica had gekregen (zoals de niet-wetenschappelijke richtingen bij ons vroeger) had ek het wel aangeraden, maar met 2x 2uur zoude goe moeten toekomen.

metaphore
12 januari 2006, 19:00
kzou ook lawi blijven doen als ge da toch graag doet

die extra uurtjes fysica en chemie zijn wel handig maar niet noodzakelijk, zeker niet als ge exact dezelfde theorie ziet...

en btw opt unief ziede al u wetenschappen terug opnieuw, in principe vanaf het begin ... maar dan ziede bv de eerste week wat ge in heel de aso van fysica gezien hebt en dan begint ge uit te breiden :p

dus latijn blijven doen want met een uurtje meer van proeven wint ge nix ...

edit: btw heb vanuit 4lawi gekozen voor 5wewi met 8 uur .... maar bij ons was er wel een groter verschil in hoeveelheden wetenschappen, en khad die wel nodig voor ingangsexamen

btw als piloot zult gij ook zware ingangsexamens moeten doen ... dan zult ge uwe wiskunde, chemie, fys en bio wel goed moeten kennen :P

PureFun
12 januari 2006, 19:00
In de meeste gevallen zal het al dan niet hebben van dat extra proeven uurtje slechts weinig verschil maken als je het vergelijkt met de verschillen van het vak gegeven door verschillende leerkrachten.
Als je geluk hebt heb je een gepassionneerde leerkracht die ongeacht of iets al dan niet in het leerplan staat toch beslist om het concept uit te leggen omdat die het interessant vindt. Vaak zorgt die extra info waarover je in het middelbaar al gehoord hebt ervoor dat de cursussen in hogere opleidingen minder zwaar en duidelijker zijn.

Anyway het feit dat in jou school de 2 en 3 uurs fysica de 2 uren gemeenschappelijk hebben bewijst imo dat het extra proeven uurtje niet belangrijk is. Als je in de middelbare school al de nodige logica voor fysica nog niet begrepen hebt kan je die gerust later inhalen, elke cursus uit 1ste kan begint met een weliswaar snelle herhaling van de basis. Desnoods kan je in het 6de nog deelnemen aan de extra lessen die vb gegeven worden voor leerlingen die het arts toelatingsexamen willen afleggen. Zo krijg je een opfrissing van je fysica en worden er mss onderdelen die jij in 2uurs niet gezien hebt uitgelegd.
Je doet latijn nu graag, dus blijf gewoon la-wi doen. Het mogelijke voordeel dat de extra jaren latijn opleveren weegt zeker op tegen die extra proeven uurtjes. Stoppen met latijn voordat je in het 5de allerhande poezie vertaalt, het ene al erotischer getint dan het andere, zou zonde zijn.

metaphore
12 januari 2006, 19:08
Man man man
Ik kom uit het TSO en heb voorsprong op die van WeWi, dus niet altijd veralgemenen jongeman!

straffen toebak...
wa hebt gij gedaan als ik vragen mag?

FroFro
12 januari 2006, 19:12
Desnoods kan je in het 6de nog deelnemen aan de extra lessen die vb gegeven worden voor leerlingen die het arts toelatingsexamen willen afleggen.
Kunt ge daar een beetje meer over uitleggen aub? Nog nooit van gehoord. :)

Stoppen met latijn voordat je in het 5de allerhande poezie vertaalt, het ene al erotischer getint dan het andere, zou zonde zijn.
ATM bezig met Tibullus :) (net vandaag begonnen, daarvoor Catullus)

--

@iedereen, bedankt, stelt me toch al wa meer gerust ^^

metaphore
12 januari 2006, 19:20
Industriële Wetenschappen en ik doe nu Industrieel Ingenieur.
In mijn klas hebben de meeste WeWi gedaan maar ik kan niet echt zeggen dat ze voor op mij zijn. Integendeel.

mja gij hebt vrij veel fysica gehad zeker?

meestal zijn de mannen uit wewi die industrieel ing. gaan doen ook maar tsjieftsjaffers zenne :p alé als ik da zo bekijk vanuit onze wewi toch :)

maar van wiskunde kan ik thans moeilijk voorstellen dat gij daarmee voorstaat?
8uur wiskunde gehad ofwa?

Kunt ge daar een beetje meer over uitleggen aub? Nog nooit van gehoord.
In de vakantie van het ingangsexamen, dat is dus na het eerste ingangsexamen dat altijd begin juli is. Heb je nog een cursus van chemie en andere vakken ook waarschijnlijk waarbij je een week of iets meer les krijgt over de zaken die belangrijk zijn voor het ingangsexamen en die de meeste niet wetenschap richtingen niet gezien hebben of maar vluchtig.

maar normaal is da voor ne lawi-er nie echt nodig zenne
btw als ge van zin bent voor arts ofzo te gaan kunt ge wss op u eigen school wel enkele extra lesjes krijgen van de leerkrachten die weten wat het ingangsexamen inhoudt, of in elk geval oefenbundels etc krijgen
(bij ons was da toch zo)

voor piloot moet ge int leger studeren, voor int leger te studeren moet ge door heel wat tests geraken

Mich
12 januari 2006, 19:27

Je situatie lijkt erg op de mijne. IK heb de eerste vier jaar in het middelbaar lawi gedaan. Toen we moesten kiezen tussen wewi en lawi heb ik voor wewi gekozen, puur om het feit dat je dat latijn toch niet nodig hebt later, en er de laatste jaren vooral nog wordt vertaald. Ik ben nu bezig met industriele wetenschappen, en over het algemeen ben ik blij dat ik dat uurtje meer heb gedaan. Het is zeker geen wereld van verschil. Mijn broer bijvoorbeeld is afgestudeerd in lawi8 en zit nu in z'n vierde jaar burgelijk ingenieur. Het is dus zeker geen noodzaak, maar hoe meer fysica/chemie je hebt gehad, des te beter je bent voorbereid voor een ingenieursopleiding.

WolCoM
12 januari 2006, 19:33
Bof kheb 4 jaar latijn gedaan, en doe nu wi-we en heb er nog geen seconde spijt van gehad.

Avilowca
12 januari 2006, 19:36
Ik doe zelfs wetenschappenwiskunde nu in het 6de jaar. En ik kan je verzekering, er is wel degelijk een verschil in niveau tussen mensen met 2 uur chem/fys en wij met 3 uur chem/fys.

Zo moet je bijvoorbeeld opmerken dat je niet elk 3de uur proeven doet. Dat 3de uur is volgens LICAP-D vrij in te vullen. Je leerkracht kan er dus ook voor kiezen (zoals bij ons) om een uitgebreide proef te doen, en de volgende uren theorie daarrond te geven.

Bovendien leer je in dat 3de uur goed hoe je proeven moet opstellen en daar een onderzoek van uit te typen. Dat lijkt belachelijk, maar als je later wetenschappen zal studeren ga je dat van zelf altijd moeten doen. Het gaat niet over wat vraagjes invullen, maar op eigen initiatief je onderzoek uit te schrijven in een paper.

FroFro
12 januari 2006, 19:38
@metaphore, alsek voor piloot ga ganek naar Sabena Flight Academy ofzo, ni naar 't leger :) mijn oge zoude mij trouwes ni binnelate in 't leger ^^

@Mich & WolCoM, hebde gelle enkel extra proefjes of ook meer theorie? Moest onze wewi nu een uur meer theorie zijn, dan zou ik quasi zeker veranderen :)

pro_Vlaming
12 januari 2006, 19:40
Liefste Frofro,

Je kent me wel, doe nu Lucht-en Ruimtevaarttechniek, ingenieurstudie ook dus. Ik weet niet hoe het zit in België, maar dat uurtje maakt het inderdaad echt niet.

Blijf gewoon Latijn doen, je bent nu toch bezig. Lees de rest niet, nu weet je waar het om draait.

Ze beginnen later toch vanaf 0.

mvg.

Dhr. Tom

Monkey
12 januari 2006, 19:43
ivm die toelatingsproef geneeskunde: die wetenschappen/wiskunde vragen tellen maar voor de helft, en zijn op basisniveau (ben naar die voorbereidende lessen geweest in mn school, als brave student, maar achteraf gezien was da bijlange ni nodig), van zodra je IETS van wetenschappen hebt gezien kan da geen probleem zijn.

de andere helft is oa een stilleestekst en een iq test...kun je niet voorbereiden dus

killgore
12 januari 2006, 19:44
@Mich & WolCoM, hebde gelle enkel extra proefjes of ook meer theorie? Moest onze wewi nu een uur meer theorie zijn, dan zou ik quasi zeker veranderen :)
Asge graag latijn doet en ge kunt die richting makkelijk genoeg aan : niet veranderen.

Trouwens, klees juist da gij 2u chem & fys hebt :). Ik heb elk van beide vakken 1u in de week gehad in men laatste jaren. Zoals ik zei kan ek nu perfect mee, dus da uurke extra bij u in wet. richting doet er echt niet toe :). edit: eerste jaar burgie @ugent dus ;).

jvc
12 januari 2006, 19:56
mja gij hebt vrij veel fysica gehad zeker?

meestal zijn de mannen uit wewi die industrieel ing. gaan doen ook maar tsjieftsjaffers zenne :p alé als ik da zo bekijk vanuit onze wewi toch :)

maar van wiskunde kan ik thans moeilijk voorstellen dat gij daarmee voorstaat?
8uur wiskunde gehad ofwa?

In de vakantie van het ingangsexamen, dat is dus na het eerste ingangsexamen dat altijd begin juli is. Heb je nog een cursus van chemie en andere vakken ook waarschijnlijk waarbij je een week of iets meer les krijgt over de zaken die belangrijk zijn voor het ingangsexamen en die de meeste niet wetenschap richtingen niet gezien hebben of maar vluchtig.

maar normaal is da voor ne lawi-er nie echt nodig zenne
btw als ge van zin bent voor arts ofzo te gaan kunt ge wss op u eigen school wel enkele extra lesjes krijgen van de leerkrachten die weten wat het ingangsexamen inhoudt, of in elk geval oefenbundels etc krijgen
(bij ons was da toch zo)

voor piloot moet ge int leger studeren, voor int leger te studeren moet ge door heel wat tests geraken

Ik had 8h wiskunde, 2h fysica, 2h chemie, 2h mechanica, 1h elektronica en 2h elektriciteit in het laatste jaar. Eigenlijk heb ik een stuk meer fysica gehad dan wewi omdat zij mechanica, elektriciteit en basisfysica in 1 vak zien.
Het is gewoon, die wewi'ers uit mijn klas stoefen nogal graag van hoe hard ze wiskunde en chemie e.d. erin kregen gestampt. Wel jammer dat de meeste gebuisd waren voor hun proefexamen van wiskunde.
Tussen IW en WeWi is er niet echt veel verschil, talen zijn praktisch hetzelfde (kreeg ook duits enzo), wij kregen theorie van technische vakken en wewi dan biologie.

[TFT]Poky
12 januari 2006, 20:04
ivm met toelatings proef, ik zou daar ni zo gemakkelijk over spreken zenne :s heb het zelf meegemaakt. Moest ik latijn wisk gedaan hebben zou da echt een pak moeilijker zijn geweest (mijn school lwi : 1 fys, 1chem, 1bio)

En op de 2e deel moet ge ni zoveel rekenen hoor die stillees tekst is ni zo gemakkelijk alsook de iq test. En dan nog maar te zwijgen over die psychologische test :s daar hebt ge dus geen flauw idee van hoe da zal verlopen!

metaphore
12 januari 2006, 20:09
ivm die toelatingsproef geneeskunde: die wetenschappen/wiskunde vragen tellen maar voor de helft, en zijn op basisniveau (ben naar die voorbereidende lessen geweest in mn school, als brave student, maar achteraf gezien was da bijlange ni nodig), van zodra je IETS van wetenschappen hebt gezien kan da geen probleem zijn.

de andere helft is oa een stilleestekst en een iq test...kun je niet voorbereiden dus

kweet nie, als ik geen wewi gedaan had maar lawi ofzo had ik in elk geval nog stukken leerstof in moeten halen ... en da had meer tijd en moeite gekost
en de kans had groter geweest da ik er niet van de eerste keer door was.

en de helft is inderdad op kennis en de andere helft op inzicht

maar uiteindelijk moet ge wel minimum den helft halen voor kennis, als ge op het ene deel 9/20 had en op het andere deel 20/20 dan was je er nog niet door hé :)
dus voor ingangsexamen geneeskunde is die wewi mss wel handig
maar zeker niet noodzakelijk nee!

FroFro
12 januari 2006, 20:17
Poky'](mijn school lwi : 1 fys, 1chem, 1bio)

mja kheb het dubbel chem en fys :) (ook maar 1 uur bio, en dan maar van ne seniele vent da geen les geeft, voor ons kerstexamen moeste we 7 blaren fzo leren, eindexamen zal wel weer de laatste les de laatste 50 blaren erdoor vlammen zijn. Schandalig, merja...)

en @metaphore, gij hebt dus blijkbaar in uw wewi ook meer theorie dan ulle lawi? onze lawi heeft eveveel theorie als wewi :) anyhow, kzal me wel op alle mogelijke manieren voorbereiden voor de ingangsexamens ze, tesnoods koopek ne zelfstudieboek en leerek et daaruit alsek in 't school ni genoeg zie ^^

pit24
12 januari 2006, 20:25
Voor burgie gewoon latijn wiskunde doen.

Over het niveau IW/WeWi kan je niet discussieren daar dat in elke school verschillend is.

metaphore
12 januari 2006, 20:25
mja kheb het dubbel chem en fys :) (ook maar 1 uur bio, en dan maar van ne seniele vent da geen les geeft, voor ons kerstexamen moeste we 7 blaren fzo leren, eindexamen zal wel weer de laatste les de laatste 50 blaren erdoor vlammen zijn. Schandalig, merja...)

en @metaphore, gij hebt dus blijkbaar in uw wewi ook meer theorie dan ulle lawi? onze lawi heeft eveveel theorie als wewi :) anyhow, kzal me wel op alle mogelijke manieren voorbereiden voor de ingangsexamens ze, tesnoods koopek ne zelfstudieboek en leerek et daaruit alsek in 't school ni genoeg zie ^^

ja wij zagen wel meer fysica dan de lawi bij ons ...
kweet niet of da nu nog het geval is want das een nieuw systeem enzo dachtek

seg welke school zit gij... want bij ons hadden lawi ook 2u fys, 2u che en 1u bio ... en bio werd ook gegeven door ne seniele kerel dieje compleet aant doordraaien was :D

stoffer
12 januari 2006, 20:43
Man man man
Ik kom uit het TSO en heb voorsprong op die van WeWi, dus niet altijd veralgemenen jongeman!

Please.

Enigste dat belangrijk is bij ingenieursrichtingen is de wiskunde. Wetenschappen int middelbaar zijn toch om te lachen.
Wij hadden nog WiWe8 en LaWi8 en hadden dus samen les. Kheb wel de WiWe8 gedaan omdat Latijn me echt niet boeit. (Ksnap eig niet dat dit iemand kan boeien :p)

FroFro
12 januari 2006, 20:44
school = KA Vaartland (vroeger KTA) in Willebroek
leeraar bio = Torfs, gast die om de 2 minute nemeer weet waarem zit, af en toe es zin heeft tege iemand te zegge dattem lelijk is en het nekeer nodig vond mij te laten pompe in het midde van de klas (om maar enkele voorbeelde te geven).

jvc
12 januari 2006, 20:48
Please.

Enigste dat belangrijk is bij ingenieursrichtingen is de wiskunde. Wetenschappen int middelbaar zijn toch om te lachen.
Wij hadden nog WiWe8 en LaWi8 en hadden dus samen les. Kheb wel de WiWe8 gedaan omdat Latijn me echt niet boeit. (Ksnap eig niet dat dit iemand kan boeien :p)

Ik weet het maar iedereen op dit forum weigert te geloven dat er een richting is in het TSO dat ook theoretisch is en waarbij je een deftig niveau wiskunde hebt. Om maar niet te zwijgen dat er zelfs meerdere van zo'n richtingen zijn in het TSO. Ik hoor alleen maar ASO, ASO ASO.
Dan voel ik mij wel geneigd mijn ervaringen mee te delen met dikkenek WeWi gastjes uit mijn klas. Jij zegt dat wiskunde alleen telt, dat kan allemaal maar het is metaphore die er nog aan twijfelt dat er in het TSO 8h wiskunde kan gegeven zijn.

Doe je oogjes open en dan zal je mss zien dat niet alleen ASO bestaat.

Hellrabbit
12 januari 2006, 20:50
ja wij zagen wel meer fysica dan de lawi bij ons ...
kweet niet of da nu nog het geval is want das een nieuw systeem enzo dachtek

seg welke school zit gij... want bij ons hadden lawi ook 2u fys, 2u che en 1u bio ... en bio werd ook gegeven door ne seniele kerel dieje compleet aant doordraaien was :D

Nee zenne, bij ons had LaWi ook maar 1 uur fysica en 1 uur chemie (vraag maar aan men broer :p). Met dat van dieje seniele kerel moet ek wel instemmen. :)

Oh, en Avilwoca, geloof me vrij : dat verschil is echt te verwaarlozen, de dingen die ge meer ziet zijn worden er toch op 1 les (max 2) ingepompt aan een unief en verder is het voor iedereen nieuw. En verslagen schrijven is niet meteen rocket science :s

FroFro
12 januari 2006, 20:52
Mneh, verslagen schrijven kan ik wel ;p

Hellrabbit
12 januari 2006, 20:52
Ik weet het maar iedereen op dit forum weigert te geloven dat er een richting is in het TSO dat ook theoretisch is en waarbij je een deftig niveau wiskunde hebt. Om maar niet te zwijgen dat er zelfs meerdere van zo'n richtingen zijn in het TSO. Ik hoor alleen maar ASO, ASO ASO.
Dan voel ik mij wel geneigd mijn ervaringen mee te delen met dikkenek WeWi gastjes uit mijn klas. Jij zegt dat wiskunde alleen telt, dat kan allemaal maar het is metaphore die er nog aan twijfelt dat er in het TSO 8h wiskunde kan gegeven zijn.

Tsss, geen biologie krijgen = afgeschreven ;)
j/k :p
Maar ik zou het in mijn richting nie bepaald gemakkelijker hebben (understatement) moest ik uit een IW komen, terwijl ik nu uit een LaWe kom (met ocharme 5u wiskunde), smpelweg omdat biologie dan bijna allemaal nieuw zou zijn. Op zich is biologie natuurlijk niet moeilijk, maar ik zou er nog is 3x zo lang aan bezig zitten als ek al die dingen al is nie had gekregen en een stuk als erfelijkheid zou helemaal een ramp zijn.

Dieleman_F
12 januari 2006, 20:53
mijn zus heeft vorig jaar lat-wis (8uur) gedaan, en doet nu burgie archie en heeft geen problemen van haar wetenschappen, die extra wiskunde daarentegen is wel enorm handig.

Hellrabbit
12 januari 2006, 20:53
Mneh, verslagen schrijven kan ik wel ;p

Ik hoop het voor u, verslagen schrijven kan iedereen :p

Ze nemen u trouwens terug bij het handje op dat vlak en leggen nog is mooi uit waar ge in uw verslag op moet letten, wat de juiste schrijfstijl is om mee te werken, wat er juist allemaal moet instaan, hoe ge uw grafiekskes moet benoemen en hoe uw verwijzingen moeten gebeuren ...:sleep:

FroFro
12 januari 2006, 20:56
Hmk, maar 't is dus ni da die van wewi, enkel en alleen door elke week proefjes (met bijbehorend verslag natuurlijk), ne grote voorsprong gaan hebbe. Daarvoor zennek al content :)

Khad wel liever 8 uur wiskunde gehad ipv 7, maja, kutschool zeker >_>

Hellrabbit
12 januari 2006, 20:57
Hmk, maar 't is dus ni da die van wewi, enkel en alleen door elke week proefjes (met bijbehorend verslag natuurlijk), ne grote voorsprong gaan hebbe. Daarvoor zennek al content :)

Khad wel liever 8 uur wiskunde gehad ipv 7, maja, kutschool zeker >_>

Voorsprong schmoorsprong, als er al ene is wordt die toch direkt weer weggewerkt :p

jvc
12 januari 2006, 20:58
Tsss, geen biologie krijgen = afgeschreven ;)
j/k :p
Maar ik zou het in mijn richting nie bepaald gemakkelijker hebben (understatement) moest ik uit een IW komen, terwijl ik nu uit een LaWe kom (met ocharme 5u wiskunde), smpelweg omdat biologie dan bijna allemaal nieuw zou zijn. Op zich is biologie natuurlijk niet moeilijk, maar ik zou er nog is 3x zo lang aan bezig zitten als ek al die dingen al is nie had gekregen en een stuk als erfelijkheid zou helemaal een ramp zijn.

Ja tuurlijk, moest ik meer geinteresseerd zijn in Biologie was ik ook naar het ASO geweest. Ik heb in het 1ste en 2de jaar wel 2h biologie gehad, maar kvond dat een vreselijk vak :p

metaphore
12 januari 2006, 21:02

zit er hier ne gefrustreerde ofzo :P
kheb toch nie gezegd dak der aan twijfel :)

kheb het zelf niet als minderwaardig laten blijken ...
ik dacht gewoon dat da een richting was met 5u wiskunde ofzo maar gewoon super veel fysica
:) kheb nooit iets gezegd over tfeit dat die tso richting al dan niet minderwaardig is dan aso
en kga der nix over zeggen ook nie want kzou bijgod nie weten wa jullie leren etc

in tis wat hellrabbit zegt
opt unief is de voorsprong van 2 jaar 2uur per week meer fysica in nog geen week ingehaald

ze slagen de basis fysica, dus +- alles wa ge gezien hebt int aso te zien in pakt 2 lessen ofzo
tzijn straffe mannen die profs

stoffer
12 januari 2006, 21:03

Ik doe Burgerlijk, zit ondertussen in mn 3e jaar
Heb nogal veel mensen zien komen en der ook veel zien gaan :(
Ik denk dat ik dan toch iets kan zeggen over het verschil tussen diegenen die uit het ASO komen en diegenen die uit het TSO komen.
Kspreek dus eigenlijk niet alleen uit ervaring mor ook gebasseerd op feiten
Kijk, ge zijt ook net aan je 1e jaar begonnen en hebt nog geen echte resultaten gezien dus kvind het eig niet kunnen dat je zo'n zaken zegt:

Tis wel just dat sinds die nieuwe veranderingen ge nu de 8 uurs eig in TSO zou kunnen volgen. Maar volgens mij (en volgens de proffen die ik nog heb gehad) is dit toch een grote vergissing. En er is nog steeds een verschil tussen ASO & TSO.

Hellrabbit
12 januari 2006, 21:07
Uiteindelijk maakt het allemaal geen knijt uit wa nu de minieme verschillen zijn, het heeft grotendeels te maken met inzet bij uw verdere studies en wa ge daar te zien krijgt. Kan allemaal heel goed zijn dat iemand WeWi8 heeft gedaan, maar als die nu niks met speciaal veel wiskunde heeft gedaan zal mijn wiskunde-niveau toch een stuk hoger liggen binnen een jaar (om het zacht uit te drukken)

dunno
12 januari 2006, 21:07
Kon je geen Latijn Wetenschappen nemen in je school?
Bij ons krijgen ze 6u Wiskunde daar + de wetenschapsvakken+latijn dan nog.

Dieleman_F
12 januari 2006, 21:10
Er heerst hier op dit forum nogal al een sfeer van gefrustreerde TSO'ers :p

Mijn mening hierover is dat er volgens mij wel een verschil is (maar wie ben ik om hierover te spreken), maar natuurlijk niet alle richtingen. Ik heb hier vroeger nog belachelijke discussies gehoord van mensen die beweerden dat TSO zoveel meer inzicht had dan ASO, en dat met het argument dat zij (die in moeilijke tso richting zaten, wat ik wel geloof) beter zouden zijn in wiskunde dan een economie-moderne talen :doh:. Dat is toch compleet logisch. Maar in het geheel is ASO toch op een hoger niveau wat theorie betrefd, denk ik.

Hellrabbit
12 januari 2006, 21:10
Ja tuurlijk, moest ik meer geinteresseerd zijn in Biologie was ik ook naar het ASO geweest. Ik heb in het 1ste en 2de jaar wel 2h biologie gehad, maar kvond dat een vreselijk vak :p

Goh, in het 1e en 2e jaar was ik ook geen fan van biologie hoor. :p
Die dingen worden pas interessant in den 3e graad.

jvc
12 januari 2006, 21:13
Ik doe Burgerlijk, zit ondertussen in mn 3e jaar
Heb nogal veel mensen zien komen en der ook veel zien gaan :(
Ik denk dat ik dan toch iets kan zeggen over het verschil tussen diegenen die uit het ASO komen en diegenen die uit het TSO komen.
Kspreek dus eigenlijk niet alleen uit ervaring mor ook gebasseerd op feiten
Kijk, ge zijt ook net aan je 1e jaar begonnen en hebt nog geen echte resultaten gezien dus kvind het eig niet kunnen dat je zo'n zaken zegt:

Tis wel just dat sinds die nieuwe veranderingen ge nu de 8 uurs eig in TSO zou kunnen volgen. Maar volgens mij (en volgens de proffen die ik nog heb gehad) is dit toch een grote vergissing. En er is nog steeds een verschil tussen ASO & TSO.

We hebben al een proefexamen van wiskunde gekregen dat voor 40% meetelt voor het 1ste semester. We waren met 120 industrieel ingenieurs en het slaagpercentage ligt op 48%. Ik had 18/20 waardoor ik 2des was.
Nu dit alleen zegt natuurlijk weinig. Alleen krijg ik het van die WeWi8'ers die dan maar beweerden dat ze al die wiskunde er in getraind zijn en zo goed van alles kunnen.

Mijn lief zit nu in het 6de jaar WeWi6 en is er zelf van verschoten omdat zij ook niet echt veel hoogs verwachte van IW. Ik kan je ook zeggen dat er wel af en toe mensen uit het 6de jaar IW voor burgelijk gingen en aangezien het slaagpercentage van mijn vroegere school op 90% ligt denk ik niet direct dat ze allemaal gebuisd waren. Mijn kozen zit nu in het 3de jaar burgelijk in gent en weet tenminste dat IW een deftige richting is, ik heb veel gesprekken over allerlei leerstof met hem. Mijn lerares wiskunde was ook wel een tamelijk zotte, die leeft voor wiskunde. Ze geeft nog altijd raad enzo aan alle oudleerlingen die in Gent studeren (ze woont daar).

Ik weet nog verleden jaar toen ik naar de SIDin beurs ofzo ging waar alle scholen vertegenwoordigd zijn dat ik naar de hogeschool van Gent ging kijken en dat ze nog al tamelijk veel lof spraken over mijn school. Nu dat kan natuurlijk wel zijn om leerlingen te lokken.

Ik was verleden jaar tesamen met iemand anders eerste van de klas voor wiskunde en die gast zit nu in het eerste jaar Licentiaat Wiskunde en het lukt hem wel.

Nuja, ik wind me mss teveel op in zo'n dingen. Ik had maar beter ASO gedaan zo te zien.

Wie weet geraak ik niet eens door het eerste jaar en had ik geluk en al de rest gelijk, heb nog geen echte examenreeks gemaakt dusja.

Ja ik word gefrustreerd :p

Ik heb intussen wat van mijn niet relevante/domme posts weggedaan, alleen heb ik wat pijn aan mijn hart als ik de laatste zin uit de quote van stoffer lees. Ik ben er 100% zeker van dat de wiskunde die ik heb gekregen in het IW wel degelijk van niveau was, kom voor mijn part eens naar mijn vroegere school kijken :p
Jammer maar helaas.

stoffer
12 januari 2006, 21:45
ffkes vragen
Wie is uw kozen en welke optie eeft em gekozen?

FroFro
12 januari 2006, 21:50
Mja, wij hebbe ook iets totaal nieuw vanaf dees jaar genaamd onderzoekscompetentie, vergelijkbaar me een eindwerk, voor elk van de 2 polen. Die van wetenschappen moeten enkele blaren over DNA schrijven, wij van latijn moete ne langen tekst vertalen (onderwerp komedie), en daar dan alle belangrijke gebeurtenissen/personen uithalen en daar dan weer een verslag van schrijven. Onze gemeenschappelijke pool wiskunde is pas in 't zesde aan de beurt, maar wa ze daarvoor gaan (kunnen) vragen, kzou't totaal ni weten tbh :unsure: Kveronderstel ni da onze school de enige school is die da doe? Zal wel van het ministerie kome zeker :p

metaphore
12 januari 2006, 21:51
We hebben al een proefexamen van wiskunde gekregen dat voor 40% meetelt voor het 1ste semester. We waren met 120 ingenieurs en het slaagpercentage ligt op 48%. Ik had 18/20 waardoor ik 2des was.
Nu dit alleen zegt natuurlijk weinig. Alleen krijg ik het van die WeWi8'ers die dan maar beweerden dat ze al die wiskunde er in getraind zijn en zo goed van alles kunnen.

Mijn lief zit nu in het 6de jaar WeWi6 en is er zelf van verschoten omdat zij ook niet echt veel hoogs verwachte van IW. Ik kan je ook zeggen dat er wel af en toe mensen uit het 6de jaar IW voor burgelijk gingen en aangezien het slaagpercentage van mijn vroegere school op 90% ligt denk ik niet direct dat ze allemaal gebuisd waren. Mijn kozen zit nu ook in het 3de jaar burgelijk in gent en weet tenminste dat IW een deftige richting is, ik heb veel gesprekken over allerlei leerstof met hem. Mijn lerares wiskunde was ook wel een tamelijk zotte, die leeft voor wiskunde. Ze geeft nog altijd raad enzo aan alle oudleerlingen die in Gent studeren (ze woont daar).

Ik weet nog verleden jaar toen ik naar de SIDin beurs ofzo ging waar alle scholen vertegenwoordigd zijn dat ik naar de hogeschool van Gent ging kijken en dat ze nog al tamelijk veel lof spraken over mijn school. Nu dat kan natuurlijk wel zijn om leerlingen te lokken.

Ik was verleden jaar tesamen met iemand anders eerste van de klas voor wiskunde en die gast zit nu in het eerste jaar Licentiaat Wiskunde en het lukt hem wel.

Nuja, ik wind me mss teveel op in zo'n dingen. Ik had maar beter ASO gedaan zo te zien.

Ahja en ik denk ook niet dat WeWi een eindwerk van een jaar moet doen... In mijn richting moest je zelf iets ontwerpen en ik denk niet dat er hier veel zijn die een programma hebben gemaakt voor Barco om monitoren te testen.

Ja ik word gefrustreerd :p

uh ik dacht da gij zei da ge industrieel ingenieur deed...
mm wel knap als ge 18/20 haalt bij proefexamen brurgi :eek:

aso is uiteindelijk maar wa algemene vorming hé ... heel vele bent ge niet met alles uit aso :)
kheb dan wel wewi gedaan, en ik kon ws iets meer van wis dan hellrabbit uit lawe. maar opt einde van dit jaar zal da volledig tegenovergesteld zijn want ik krijg geen wiskunde meer. Mijn kennis op vlak van andere zaken zal dan weer sterker zijn (hoop ik :( )

in elk geval wa ge kiest in aso is nie van zulk een groot belang, uiteindelijk gaat ge doen wat ge wilt en als ge het echt wilt dan haalt ge het ook wel (ge moet de capaciteiten hebben ook natuurlijk)

maar tussen al die wetenschappelijke richtingen zit zo bitter weinig verschil dat ge best kiest voor het gene wat ge op de moment het liefst doet.

jvc
12 januari 2006, 22:10
uh ik dacht da gij zei da ge industrieel ingenieur deed...
mm wel knap als ge 18/20 haalt bij proefexamen brurgi :eek:

aso is uiteindelijk maar wa algemene vorming hé ... heel vele bent ge niet met alles uit aso :)
kheb dan wel wewi gedaan, en ik kon ws iets meer van wis dan hellrabbit uit lawe. maar opt einde van dit jaar zal da volledig tegenovergesteld zijn want ik krijg geen wiskunde meer. Mijn kennis op vlak van andere zaken zal dan weer sterker zijn (hoop ik :( )

in elk geval wa ge kiest in aso is nie van zulk een groot belang, uiteindelijk gaat ge doen wat ge wilt en als ge het echt wilt dan haalt ge het ook wel (ge moet de capaciteiten hebben ook natuurlijk)

maar tussen al die wetenschappelijke richtingen zit zo bitter weinig verschil dat ge best kiest voor het gene wat ge op de moment het liefst doet.

Uhm ik doeo ok industrieel ingenieur, 18 bij burgelijk, ge zijt zot zeker :p
Kheb mijnen tekst wa veranderd om vergissingen te voorkomen.
Tussen industrieel en burgelijk is er nog altijd wel tamelijk groot verschil.

jvc
12 januari 2006, 22:11
ffkes vragen
Wie is uw kozen en welke optie eeft em gekozen?

Sam Vanloocke, hij doet fysica.

beware
12 januari 2006, 22:12
hangt ervan af wa je wilt 'bereiken' ...
wil je nog wat dichters zien en zo wa kennis opdoen van antieke cultuur , doe dan latijn voort.
Ik heb ook zitten twijfelen na 't 4e tussen lawi en wewi.
Nu zit ik in mijn (hopelijk) laatste maanden latijn wiskunde en heb toch wel spijt da ik geen wetenschappen gedaan heb , immers al de hogere studies die mij boeien bevatten een stevige brok wetenschappen die ik een beetje gemist heb door latijn te doen.

Ik zou zeggen denk er GOED over na , anders kan je later mss (zoals mij) spijt krijgen over je keuze , en da is nie de bedoeling ofc ;)

metaphore
12 januari 2006, 22:18
hangt ervan af wa je wilt 'bereiken' ...
wil je nog wat dichters zien en zo wa kennis opdoen van antieke cultuur , doe dan latijn voort.
Ik heb ook zitten twijfelen na 't 4e tussen lawi en wewi.
Nu zit ik in mijn (hopelijk) laatste maanden latijn wiskunde en heb toch wel spijt da ik geen wetenschappen gedaan heb , immers al de hogere studies die mij boeien bevatten een stevige brok wetenschappen die ik een beetje gemist heb door latijn te doen.

Ik zou zeggen denk er GOED over na , anders kan je later mss (zoals mij) spijt krijgen over je keuze , en da is nie de bedoeling ofc ;)

echt geen spijt hebben, als ge liever wetenschappen doet wel, maar als ge dat latijn met veel plezier gedaan hebt dan is u keuze de beste geweest...

zoals al heel veel gezegd is, maakt u basis aan wetenschappen niet zo veel uit, deze wordt helemaal opnieuw gezien in unief, en het belang is miniem...
ge moet er gewoon geen tijd meer aan besteden als ge al veel wetenschappen gehad hebt, anders ist gewoon zelf ff moeite doen om die basis wat beter onder de knie te krijgen... maar uiteindelijk zal die achterstand tot het niets vervliegen als ge heel u cursus uit hebt want dan is die basis nog 2% van het geheel ofzo ;)

beware
12 januari 2006, 22:23
echt geen spijt hebben, als ge liever wetenschappen doet wel, maar als ge dat latijn met veel plezier gedaan hebt dan is u keuze de beste geweest...

zoals al heel veel gezegd is, maakt u basis aan wetenschappen niet zo veel uit, deze wordt helemaal opnieuw gezien in unief, en het belang is miniem...
ge moet er gewoon geen tijd meer aan besteden als ge al veel wetenschappen gehad hebt, anders ist gewoon zelf ff moeite doen om die basis wat beter onder de knie te krijgen... maar uiteindelijk zal die achterstand tot het niets vervliegen als ge heel u cursus uit hebt want dan is die basis nog 2% van het geheel ofzo ;)

ff vergeten te melden :
-heb wel maar 1 uur bio (waar vrij veel leerstof elk jaar niet gezien wordt wegens te weinig tijd , dus is echt basis )
-1 uur fysica
-1 uur aardrijkskunde (vind ik eig totaal nie erg da ik da weinig heb :p )
- 1 uur chemie

nu latijn op zich was nog vrij plezant en altijd wel vrij vlotjes erdoor ,nja ma als ik kijk naar latere studiekeuze ben ik al blij met die (belangrijke) wiskunde:)

metaphore
12 januari 2006, 22:29
ff vergeten te melden :
-heb wel maar 1 uur bio (waar vrij veel leerstof elk jaar niet gezien wordt wegens te weinig tijd , dus is echt basis )
-1 uur fysica
-1 uur aardrijkskunde (vind ik eig totaal nie erg da ik da weinig heb :p )
- 1 uur chemie

nu latijn op zich was nog vrij plezant en altijd wel vrij vlotjes erdoor ,nja ma als ik kijk naar latere studiekeuze ben ik al blij met die (belangrijke) wiskunde:)

1uur fysica ... da gaat u mss int begin wa problemen geven om direct mee aan te pikken maar tegen de examens geeft u da geen problemen meer
1 uur aardrijkskunde ... :s da hadden wij in wewi ook maar 1tje zenne
1uur chemie ... da kan u int begin ook ff wa problemen geven... tegen de examens is da ook geen probleem meer

tis dus maw gewoon heel ff int begin da ge last kunt hebben omdat die profs over de herhaling heen vliegen, maar normaal staat het wel allemaal mooi in de cursussen dus leer dat dan gewoon al is ipv ene filmke te zitten kijken ofzo :D

backdraft
12 januari 2006, 23:04
ik studeer nu voor industrieel ingenieur(2e bach), maar heb in het middelbaar Latijn-Wiskunde gevolgd met 1 uur fysica en 1 uur chemie, maar wat we daarin gezien hebben in 2 jaar, hebben we in 2 lessen of zo behandeld in het hoger. zij die wetenschappen volgenden hadden 2 uur meer fysica en 1 uur meer chemie (zij zagen dus veel meer en hadden niet simpelweg oefensessies extra)
eigenlijk wist ik al van in het 4e middelbaar dat ik iets in de richting van ingenieur ging studeren, maar gewoon omdat ik graag latijn deed ben ik dat blijven doen. da heb ik mij zeker niet beklaagd want vanaf het 5de middelbaar wordt latijn pas echt "geestig": gedaan driloefeningen, geen woordjes vanbuiten leren, maar wel veel cultuur, filosofie, komedie en teksten vertalen

ik moet zeggen dat ik niet echt veel last ondervonden heb toen ik het eerste jaar ingenieur gedaan had. fysica was geen probleem aangezien dat eigelijk voornamelijk bewijzen vanbuiten leren is :) de wiskunde had ik al gezien in het middelbaar. enkel met de chemie had ik het moeilijk. ze beginnen inderdaad wel van nul, maar ze gaan er wel vanuit dat je alles al eens gezien hebt (wat bij mij niet het geval was) en leggen daarom een vrij hoog tempo op
(misschien lag het ook wat aan de docent dat men punten ervoor op nix trokken want die geeft echt gestoord moeilijke examens waar de meeste weinig voor scoren)

twas voor mij ook een heftig dilemma, maarja, kiezen is verliezen he :)

beware
12 januari 2006, 23:16
1uur fysica ... da gaat u mss int begin wa problemen geven om direct mee aan te pikken maar tegen de examens geeft u da geen problemen meer
1uur chemie ... da kan u int begin ook ff wa problemen geven... tegen de examens is da ook geen probleem meer

tis dus maw gewoon heel ff int begin da ge last kunt hebben omdat die profs over de herhaling heen vliegen, maar normaal staat het wel allemaal mooi in de cursussen dus leer dat dan gewoon al is ipv ene filmke te zitten kijken ofzo :D

thx voor de geruststelling alvast :p
ben aant nadenken om ofwel informatica te gaan studeren ofwel revalidatiewetenschappen & kinesitherapie , vandaar de twijfel over de wetenschappen :)

zarathustra
12 januari 2006, 23:35
zonder de rest van de reply's te lezen: gewoon zoveel mogelijk wiskunde :p alles wat ge al eens gezien hebt zal er sneller terug ingaan als je het opnieuw ziet. Die paar uurtjes fysica of chemie doen er niet zoveel toe.

en dan spreek ik voor burgie

Hellrabbit
12 januari 2006, 23:47

Zals backdraft al zei : het is vooral de chemie die een struikelblok vormt voor mensen die niet uit een wetenschappelijke richting komen (al is struikelblok wel weer een groot woord). Biologie is echt geen ramp dat ge die dingen nog nie gezien hebt, tis toch grotendeels vanbuiten leren, enkel erfelijkheid vereist wa inzicht. Aardrijkskunde valt echt te verwaarlozen.(ook al hoop ek da geologie volgend semester nie gaat tegenvallen :p). Maar voor fysica geldt grotendeels: als ge weg zijd met de stof die ge in een 1-uurs krijgt, dan zulde die van in 2-uurs ook wel kunnen etc... Da wordt nie echt veel moeilijker, ge ziet gewoon meer, terwijl chemie meestal wel wa uitgebreider wordt bekeken

metaphore
12 januari 2006, 23:57
Zals backdraft al zei : het is vooral de chemie die een struikelblok vormt voor mensen die niet uit een wetenschappelijke richting komen (al is struikelblok wel weer een groot woord). Biologie is echt geen ramp dat ge die dingen nog nie gezien hebt, tis toch grotendeels vanbuiten leren, enkel erfelijkheid vereist wa inzicht. Aardrijkskunde valt echt te verwaarlozen.(ook al hoop ek da geologie volgend semester nie gaat tegenvallen :p). Maar voor fysica geldt grotendeels: als ge weg zijd met de stof die ge in een 1-uurs krijgt, dan zulde die van in 2-uurs ook wel kunnen etc... Da wordt nie echt veel moeilijker, ge ziet gewoon meer, terwijl chemie meestal wel wa uitgebreider wordt bekeken

natuurlijk wordt de fysica ook wel moeilijker hé als ge kwantumfysica bekijkt enzo :) dan moet ik toch ook passen eigelijk
hebben wij weinig van gezien int secundair maar kvond het wel best het moeilijkste da we zagen (en golven, daar moet ik nix van weten :p )

Hellrabbit
13 januari 2006, 00:00
Golven zijn nog wel makkelijk als ge da ne keer deftig leert :)
En gij hebt nu idd een beetje kwantumfysica gekregen, maar weer : da was wss belachelijk weinig in vergelijking met wat ingenieurs krijgen in hun cursus, dus da is wel direkt weggewerkt.
Verder liepen die onderwerpen toch grotendeels samen?

metaphore
13 januari 2006, 00:02
Golven zijn nog wel makkelijk als ge da ne keer deftig leert :)
En gij hebt nu idd een beetje kwantumfysica gekregen, maar weer : da was wss belachelijk weinig in vergelijking met wat ingenieurs krijgen in hun cursus, dus da is wel direkt weggewerkt.
Verder liepen die onderwerpen toch grotendeels samen?

wij hebben in elk geval meer golf gezien dan jullie dachtek
en nog wat van wisselspanning dat toen heel moeilijk leek, maar nu ik da opnieuw gezien heb ist eigelijk nie zo moeilijk :P

SpArdA
13 januari 2006, 00:03
zonder de rest van de reply's te lezen: gewoon zoveel mogelijk wiskunde :p alles wat ge al eens gezien hebt zal er sneller terug ingaan als je het opnieuw ziet. Die paar uurtjes fysica of chemie doen er niet zoveel toe.

en dan spreek ik voor burgie

Ik heb er genoeg zien falen die uit een richting met 8 uur wiskunde kwamen.
Als ge alles al eens gezien hebt is het verleidelijk van te zeggen 'pff ik ken dit al, hier doe ik nie veel meer voor', en dan op het examen verschieten ze.
Met inzet kun je alles bereiken, de cursussen beginnen immers altijd van 'nul'.

Je hebt wel gelijk hoor, maar je moet ook de juiste ingesteldheid hebben. :)

Hellrabbit
13 januari 2006, 00:05
wij hebben in elk geval meer golf gezien dan jullie dachtek
en nog wat van wisselspanning dat toen heel moeilijk leek, maar nu ik da opnieuw gezien heb ist eigelijk nie zo moeilijk :P

Wisselspanningkjes hebben wij ook gezien hoor :)
maar das wa ik bedoelde, ge hebt meer gezien, maar allemaal in dezelfden trand ... Als ge onze fysica kon zoude in principe die van jullie ook wel moeten gekund hebben (nu nie da ek beweer da die van jullie nie zwaarder was natuurlijk). Bah, hadden ze da uur Duits maar laten vallen bij ons en een uur fysica in de plaats gegeven

metaphore
13 januari 2006, 00:09
mja tuurlijk had gij da gekunt :) maar der zouden der andere zijn die het niet meer hadden aangekunt en kga geen namen noemen :D

MilM
13 januari 2006, 00:33
Der zijn lijk posts gewist, maar die discussies over ASO vs TSO beginnen echt afgezaagd te worden :sleep: (dunno wie er nu begonnen is)

On-topic.
Da zelfstandig werk zal echt niet het verschil maken later tussen slagen of buizen hoor ;)
Uw basis wiskunde is nu vooral belangrijk. Dus La-Wi is een zeer goeie voorbereiding.

Hellrabbit
13 januari 2006, 00:34
mja tuurlijk had gij da gekunt :) maar der zouden der andere zijn die het niet meer hadden aangekunt en kga geen namen noemen :D

ok ok , ik snap uw punt volledig :p

maar idd, der zaten er zo een paar in ons klasje die echt wel geen bal van fysica konden en er altijd maar niptjes door geraakten :)

MilM
13 januari 2006, 00:37
thx voor de geruststelling alvast :p
ben aant nadenken om ofwel informatica te gaan studeren ofwel revalidatiewetenschappen & kinesitherapie , vandaar de twijfel over de wetenschappen :)

Voor informatica zijn wetenschappen niet zo belangrijk. Wel is de wiskunde belangrijk.
Persoonlijk vind ik informatica één van de 'vakken' waar ge uw wiskundig inzicht het meest kunt gebruiken.

L'tlMissStrange
13 januari 2006, 17:07
moete eens op je school vragen wat dat extra uurtje inhoudt.

Ik had ook 3u fysika en 3u chemie.
Fysika was bij ons een proef uitzetten in excel. Maar, wanneer je in de klas zit met mensen die totaal, maar dan ook totaal geen aanleg hebben om met een computer te werken, gaat dat echt niet vooruit. Wat ik in dat uur bijgeleerd had, kon ik evengoed op mezelf leren. Trouwens, onze leraar was ook niet zo'n held met de computer.

Chemie was bij ons extra proeven doen. Leuk maar volgens mij niet echt nodig als je lucht en ruimtevaart wil gaan doen. Bij ons was dat 3e uur chemie zelfs gevaarlijk: brandwonden, giftige dampen en enorme rookwolken.....(niks dervan was de bedoeling)

Volgens mij moet ge met de richting dat ge nu doet verder kunnen. Ge hebt ne goeie basis volgens mij en in het hoger onderwijs ligt veel, maar dan ook heel veel van uzelf af. De juiste richting gevolgd of niet als ge niet weet hoeveel studietijd ge nodig hebt komde d'er niet.

beware
13 januari 2006, 17:34
@ threadstarter : wa hebt ge gekozen ?