PDA

Volledige versie bekijken : Pelgrims sterven na steniging van duivel

Avilowca
12 januari 2006, 18:04
Pelgrims sterven na steniging van duivel
do 12/01/06 - Op de laatste dag van de hadj, de islamitische bedevaart, zijn er minstens 345 doden gevallen toen er gedrang ontstond. Dat gebeurde in Mina, in de buurt van de heilige stad Mekka.

De pelgrims kwamen om tijdens het ritueel van de steniging van de duivel.
Hadj
(foto Belga)

De pelgrims gaan dan naar een brug en gooien steentjes naar drie grote zuilen. Die zuilen staan symbool voor de duivel. Door de grote mensenmassa werd er weer flink gedrumd aan de brug. Een persoon zou gevallen zijn en heeft zo een domino-effect veroorzaakt.

Volgens Saudische overheid zijn er minstens 345 doden geteld, maar dat cijfer kan nog oplopen. Er zouden ook meer dan duizend gewonden zijn.

Het is niet de eerste keer dat er doden vallen tijdens dat ritueel. De zuilen waren dit jaar zelfs speciaal breder gemaakt zodat meer mensen tegelijkertijd steentjes konden gooien.

Wie omkomt bij de hadj, gaat volgens de islam rechtstreeks naar de hemel.

--------------------------------------------------------------------

Ik vind het opmerkelijk dat er elk jaar doden vallen bij deze optocht. Waarom wordt hier niets aan gedaan ?

Wundagore
12 januari 2006, 18:18
Vanuit mijn standpunt over religies zijn het alleen smoesjes om u beter te doen voelen en om een zondebok te hebben.
het zogenaamde iedereen die sterft tijdens what's-it-called is gewoon om goed te praten dat er mensen omkomen.

Maarja als de VN een opmerking zou moeten maken over hun rituelen met fatale afloop dan zouden we WWIII ontketend hebben door aanslagen van extremistische heethoofden.

sneax
12 januari 2006, 18:33
ach waarom moet er iets aan gedaan worden - zolang ze maar niemand verplichten om daar op bedevaart te gaan mogen ze doen wat ze willen

ng
12 januari 2006, 18:38
Hmmm, laat ze maar doen. Geeft er commentaar op en ze bezien u scheefn, in un geval is da nen bomaanslag. Verbied et en tis helemaal omzeep.

Conclusie: der nix aan doen en nix op zeggen, als ze da leuk en normaal vinden is da goed voor hun.

Eagle-Eye
12 januari 2006, 20:26
Mijn eerste reactie toen ik het zonet op het nieuws hoorde was: "Zij smeten naar de duivel, en de duivel smeet terug.". :unsure:

Timmie
12 januari 2006, 20:36
ach waarom moet er iets aan gedaan worden - zolang ze maar niemand verplichten om daar op bedevaart te gaan mogen ze doen wat ze willen
Eigenlijk verplichten ze wel ... volgens mij is het nog altijd 1 van de 5 pijlers van de islam om zeker 1 maal naar Mekka op bedevaart te gaan.

denkimi
12 januari 2006, 20:42
Eigenlijk verplichten ze wel ... volgens mij is het nog altijd 1 van de 5 pijlers van de islam om zeker 1 maal naar Mekka op bedevaart te gaan.
indien het mogelijk is. als ze er de middelen niet toe hebben moeten ze niet.
gelukkig maar, anders zouden er nog veel meer moslims op hetzelfde moment naar mekka willen gaan.

BBQezel
12 januari 2006, 21:26
wel grappig dat ondanks alles wat die mensen doen toch nog kunnen sterven tijdens een "eenvoudige" pelgrimstocht
dat ze daar eens nog striktere veiligheidsmaatregelen nemen

EternalSilence
12 januari 2006, 21:28
Het is niet de eerste keer dat er doden vallen tijdens dat ritueel. De zuilen waren dit jaar zelfs speciaal breder gemaakt zodat meer mensen tegelijkertijd steentjes konden gooien.
:rofl: :D
hoe belachelijk is dit niet
echt wel dom vind ik

Wie omkomt bij de hadj, gaat volgens de islam rechtstreeks naar de hemel.
miss is dit in de ogen van de nabestaanden heel positief
hoewel een dode nooit positief is natuurlijk

Gentille
12 januari 2006, 21:32
ik denk dat het bijna onoverkommelijk is dat er daar doden vallen, hoe streng de veiligheidsmaatregelen ook zijn, 2,5 miljoen mensen die 7 maal ( dacht ik) een rondje moeten lopen rond die blok (Kaaba ofzo). Als er iets gebeurd is het onzettend moeilijk voor de hulpdiensten om door zo een mensenzee hulp te bieden, maar men kan idd toch proberen het dodental te minimaliseren, je zal altijd ouderen hebben die bezwijken en die soms daar willen sterven om zo in de hemel te geraken.

Genious
12 januari 2006, 23:01
een brug van verschillende verdiepingen misschien, meer plaats. :D
en eventueel wanden aan plaatsen, met een open strook in, breed genoeg om te mikken met een steen, maar veel te nauw om zomaar door te vallen.

Blue-Bora
13 januari 2006, 19:03
Mijn eerste reactie toen ik het zonet op het nieuws hoorde was: "Zij smeten naar de duivel, en de duivel smeet terug.". :unsure:

Den duivel had beter aan kernbom gedropt daar.

Kvind het kant en klare onzin!
Die moeten is meegaan met hunne tijd vind ik

We leven ni meer in het stenen tijdperk waarda den bliksem en donder word aanzien als een boze god en dergelijke he.

Gentille
13 januari 2006, 19:07
Den duivel had beter aan kernbom gedropt daar.

Kvind het kant en klare onzin!
Die moeten is meegaan met hunne tijd vind ik

We leven ni meer in het stenen tijdperk waarda den bliksem en donder word aanzien als een boze god en dergelijke he.

nja dat is nu éénmaal hun geloof, Mekka is voor de moslims het lourdres voor de Christen, enkel zijn de moslims veel geloviger en gaan ze niet naar zo een bedevaartsoord als ze ziek of gehandicapt zijn, zoals 60% van de christen wel doen

thugangel
13 januari 2006, 19:20
gentil: je zal altijd ouderen hebben die bezwijken en "die soms daar willen sterven om zo in de hemel te geraken."

dit is dan zelfmoord :) en zelfmoord =/= hemel.

Blue-Bora:
Gij vindt wat gij vind.. en ZIJ vinden van niet.
Jou woord tegen een geschiedenis van XXXXXX aantal jaar en zoveel gelovigen?

goed, dit is een onderwerp dat zeker gaat uitdraaien in flames...

Gentille
13 januari 2006, 20:05
gentil: je zal altijd ouderen hebben die bezwijken en "die soms daar willen sterven om zo in de hemel te geraken."

dit is dan zelfmoord :) en zelfmoord =/= hemel.

Blue-Bora:

goed, dit is een onderwerp dat zeker gaat uitdraaien in flames...

ja i know, maar ik had eens gehoord dat er daar ook zieke mensen naar toe gaan in de hoop dat ze daar zouden sterven en zo naar de hemel kunnen gaan, dacht dat eens gelezen te hebben, kan er ook naast zitten :p

AkiMbO
13 januari 2006, 20:13
Blue-Bora:

Hij heeft wel gelijk...

Ik stel het volgende voor:
Ze blijven allemaal thuis, en kijken op tv naar mekka of eender wat.
Zo vallen er tenminste geen doden!

Nuja, ik had al langer door dat sommigen daar in die streken niet zoveel om een mensenleven geven als de meeste mensen langs hier....:ironic:

thugangel
13 januari 2006, 20:18
Hij heeft wel gelijk...

Ik stel het volgende voor:
Ze blijven allemaal thuis, en kijken op tv naar mekka of eender wat.
Zo vallen er tenminste geen doden!

Nuja, ik had al langer door dat sommigen daar in die streken niet zoveel om een mensenleven geven als de meeste mensen langs hier....:ironic:
mooie voorstel :unsure:,

Ja want daar zijn het allemaal bloedlustige moordenaars, ha ha ha man wa ne ezels hier :unsure:

AkiMbO
13 januari 2006, 20:26
Moest je beter (kunnen) lezen dan zou je merken dat het woord 'sommigen' in de zin voorkomt. Dit wil dus zeggen dat ze NIET ALLEMAAL zo zijn.

Ik heb het er bewust ingezet, en nog lees je erover.... en dan ben ik de ezel zeker?
Ik ben me er al langer van bewust dat men hier veelal uit onmacht naar het woord 'veralgemening' grijpt, maar dit slaat alles.

Nuja, ik had al langer door dat sommigen daar in die streken niet zoveel om een mensenleven geven als de meeste mensen langs hier...

Quxan
13 januari 2006, 20:39
wat ik me eigenlijk afvraag: wat zit er in dat vierkant gebouw? Kzie nergens een duurtje, maar er staat wel een airco(?) op het dak: klik (http://math.arizona.edu/~hermi/kaaba.jpg)

:offtopic: @thugangel, ik hoop dat de vergelijking tss nonnen en moslima's niet verder gaat dan het dragen van een hoofddoek, anders -> poor boy...

Gentille
13 januari 2006, 20:40
wat ik me eigenlijk afvraag: wat zit er in dat vierkant gebouw? Kzie nergens een duurtje, maar er staat wel een airco(?) op het dak: klik (http://math.arizona.edu/~hermi/kaaba.jpg)

:offtopic: @thugangel, ik hoop dat de vergelijking tss nonnen en moslima's niet verder gaat dan het dragen van een hoofddoek, anders -> poor boy...

denk dat niemand echt weet wat er zich daar in bevind, enkel bevoorrechten mogen daar in.

denkimi
13 januari 2006, 20:47
denk dat niemand echt weet wat er zich daar in bevind, enkel bevoorrechten mogen daar in.
blijkbaar een meteoriet of zo. wie weet zit er wel niets in, maar ja. iemand die lang genoeg gehersenspoeld is (door een godsdienst) kunt ge alles wijsmaken

Conradus
13 januari 2006, 20:52
Tja wie weet wat er inzit. Het staat er nu ook al zo lang :)
In elk geval hadden de Saoudi's wat bredere bruggen/etc kunnen plaatsen. Dat moet toch makkelijk te betalen zijn van de inkomsten van een paar miljoen pelgrims...

Fighting Hobbit
14 januari 2006, 14:43
Het is gewoon normaal dat er in een massa van 5 miljoen mensen die op elkaar gepakt zitten doden vallen. Deze ongevallen hebben geen echte religieuze reden, het is gewoon een zuiver ongeval, wat kunnen die mensen daaraan doen?

AkiMbO
14 januari 2006, 15:20
Het is gewoon normaal dat er in een massa van 5 miljoen mensen die op elkaar gepakt zitten doden vallen. Deze ongevallen hebben geen echte religieuze reden, het is gewoon een zuiver ongeval, wat kunnen die mensen daaraan doen?

Thuisblijven, zoals ik al voorstelde. Of zich een beetje volwassen gedragen.

Op bvb rockfestivals is iedereen aangeschoten,dronken of stoned, en zelfs daar kunnen de mensen hun manieren houden en respect opbrengen voor elkander.
Waarom zouden ze dat daar niet eens kunnen?

Btw, waar zit den imam ? Zijn voorraad goedkope argumenten en veralgemeningen is wss uitgeput.

Fredo
14 januari 2006, 15:37
Thuisblijven, zoals ik al voorstelde. Of zich een beetje volwassen gedragen.

Op bvb rockfestivals is iedereen aangeschoten,dronken of stoned, en zelfs daar kunnen de mensen hun manieren houden en respect opbrengen voor elkander.

Btw, waar zit den imam ? Zijn voorraad goedkope argumenten en veralgemeningen is wss uitgeput.

wat voor onzin zit jij hier eigenlijk te verkopen... manieren houden, respect...??? Hoeveel man is er op een rockfestival? 100.000 ofzo? op verschillende dagen samen ... Daar een paar miljoen op hetzelfde moment. Alsof ze het leuk vinden als er zo'n paar doden vallen. Als door een plotse gebeurtenis, zoals een accident, plots een massa in beweging komt dan is daar niet veel aan te doen en worden mensen nu eenmaal bedolven. Met respect etc heeft da niets te maken.

AkiMbO
14 januari 2006, 15:55
Ah? Was er dan een bom ontploft ? Was er een trein die kwam aanrazen ?

Of wilden de kindjes allemaal zo snel mogelijk aan het steentje komen.....

Conradus
14 januari 2006, 16:56

ffs heb wat respect voor die mensen en hun geloof. Heb je nog nooit in een drukke rij gestaan voor de bioscoop ofzo, wanneer iedereen begint te drummen als de deuren opengaan? Stel je dat nu eens voor met 2 miljoen mensen rond je.

ozkaaan
14 januari 2006, 17:10
de kaaba was de allereerste moskee dacht ik en daar ligt de begraafplaats van abraham of mohammed , ik weet het nie goe

Rage
14 januari 2006, 18:15
Ik vind dat nogal een zielige dood. Ik neem aan dat daar jonge mensen tussenzaten (volwassenen bedoel ik) En die zijn gewoon doodgegaan omdat ze een steentje moesten werpen?
Het is toch erg dat hun geloof hen tot zoiets verplicht eigenlijk? Daar bedoel ik eerder mee, ze zijn verplicht om 1maal naar mekka te gaan als ze de middelen hebben. Misschien willen ze eigenlijk niet gaan, maar hun geloof in 'iets' verplicht hun, want anders mogen ze de hemel niet binnen?

Allez, bij mij kan zoiets er niet in. Ik heb niets tegen geloof in het algemeen. Iedereen die wil geloven mag geloven voor mijn part. (Er is geen bewijs dat er een god is, maar ook geen bewijs dat er geen god is) Maar ik vind dat de Moslim leiders toch een aantal dingen mogen veranderen aan die verplichtingen.

Zoiets was mogelijk voor de christelijke kerk vroeger. een simpel voorbeeldje is de gesproken taal in de kerk van latijn naar de lokale taal.

Want daar staat het precies al een hele tijd "stil".

Maar het is vooral belangrijk om eerst te weten te komen van de moslims zelf of ze zelf wel verandering willen of niet.

denkimi
14 januari 2006, 18:26

het was de laatste dag en de kindjes wilden gewoon nog allemaal een steentje gooien voor de zon onderging

wat voor onzin zit jij hier eigenlijk te verkopen... manieren houden, respect...??? Hoeveel man is er op een rockfestival? 100.000 ofzo? op verschillende dagen samen ... Daar een paar miljoen op hetzelfde moment. Alsof ze het leuk vinden als er zo'n paar doden vallen. Als door een plotse gebeurtenis, zoals een accident, plots een massa in beweging komt dan is daar niet veel aan te doen en worden mensen nu eenmaal bedolven. Met respect etc heeft da niets te maken.
er waren daar op dat moment 60000 mensen. er mogen maar 2.5 miljoen pelgrims per jaar naar mekka van saoudi arabie. alles tesamen was er daar 1 groot voetbalstadium aanwezig en toch moeten ze elkaar nog plattrappelen.

Cazzz
14 januari 2006, 19:11
Ik vind dat nogal een zielige dood. Ik neem aan dat daar jonge mensen tussenzaten (volwassenen bedoel ik) En die zijn gewoon doodgegaan omdat ze een steentje moesten werpen?
Het is toch erg dat hun geloof hen tot zoiets verplicht eigenlijk? Daar bedoel ik eerder mee, ze zijn verplicht om 1maal naar mekka te gaan als ze de middelen hebben. Misschien willen ze eigenlijk niet gaan, maar hun geloof in 'iets' verplicht hun, want anders mogen ze de hemel niet binnen?

Allez, bij mij kan zoiets er niet in. Ik heb niets tegen geloof in het algemeen. Iedereen die wil geloven mag geloven voor mijn part. (Er is geen bewijs dat er een god is, maar ook geen bewijs dat er geen god is) Maar ik vind dat de Moslim leiders toch een aantal dingen mogen veranderen aan die verplichtingen.

Zoiets was mogelijk voor de christelijke kerk vroeger. een simpel voorbeeldje is de gesproken taal in de kerk van latijn naar de lokale taal.

Want daar staat het precies al een hele tijd "stil".

Maar het is vooral belangrijk om eerst te weten te komen van de moslims zelf of ze zelf wel verandering willen of niet.

Dat is toch allemaal een keuze. Mensen kiezen daar ook allemaal zelf voor(hun geloof dus).. Ik kan begrijpen dat er mensen tegen modernizering zijn zoals bv een aantal moslims(ik haat de modernizering ook hard trouwens). Laat die mensen gewoon met rust leven, ze hebben niemand's oordeel nodig.

Dieleman_F
14 januari 2006, 19:21

gijzeldrama
optreden van pearl jam
woodstock? :unsure:

get it ;)

Fredo
14 januari 2006, 19:33
gijzeldrama
optreden van pearl jam
woodstock? :unsure:

get it ;)

gijzeldrama? :rofl:

Crashtestdummy
14 januari 2006, 20:05
kvint mo onnozeleirs wi, zoveel kilometers gon reizn vo nen steen ip een of andern beduivelden muur te gon smijtn :oink:

Fighting Hobbit
14 januari 2006, 20:26
kvint mo onnozeleirs wi, zoveel kilometers gon reizn vo nen steen ip een of andern beduivelden muur te gon smijtn :oink:
Tja, wij gaan ook naar festivals e.d. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer...

ozkaaan
15 januari 2006, 00:11
het was de laatste dag en de kindjes wilden gewoon nog allemaal een steentje gooien voor de zon onderging

er waren daar op dat moment 60000 mensen. er mogen maar 2.5 miljoen pelgrims per jaar naar mekka van saoudi arabie. alles tesamen was er daar 1 groot voetbalstadium aanwezig en toch moeten ze elkaar nog plattrappelen.
tis niet op een moment dat iedereen plots doodging he
en een derde van die doden gingen dood wegens ineenstirting van een appartement

viewer
15 januari 2006, 18:56
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ka%27aba

De ka'aba (kaäba, ka'bah) is een gebouw van ca. 12 × 10 × 15 meter in de grote moskee in Mekka. Het is het centrale heiligdom van de islam, en staat wel bekend als Beit Allah ("Huis van Allah"). Als onderdeel van de hadj, de bedevaart naar Mekka, loopt men zeven keer rond de ka'aba. Ook legt de ka'aba de islamitische gebedsrichting vast - men bidt altijd in de richting van de ka'aba, dus in de richting van Mekka.

In een hoek van de ka'aba bevindt zich de Hadjar al-Aswad, een zwarte meteoriet. Volgens de islamitische overlevering werd deze door de engel Djibril (Gabriël) aan Ibrahim (Abraham) gegeven, en waren het Ibrahim en Ishma'il (Ismaël) die de ka'aba gebouwd hebben. Volgens de overlevering wordt door het beroeren van deze steen geacht iemand te reinigen van zonden. Door het reinigen van al de zonden zou de steen zwart zijn geworden.

DéWé
15 januari 2006, 23:11

Die mensen geloven nog echt in hun godsdienst in tegenstelling tot de meeste mensen in het hedendaagse westen. En dan noemt gij hen kindjes die met steentjes willen gooien... Zij weten dat er een risico is dat ze vertrappeld worden maar dat risico nemen ze. Voor mensen zoals zij die nog echt gelovig zijn is dat gewoon een bijkomen risico dat niet zoveel uitmaakt. Iedereen gaat zowiezo ooit dood en nu komen ze al zeker in de hemel terecht. Dat jij niet gelovig bent is jouw zaak maar dat geeft je niet het recht kleinerend te doen tegenover mensen die het wel zijn...

btw: de brug waar het allemaal gebeurde zal in 2007 herbouwt worden en het resultaat zal een brug met 4 verdiepingen zijn.

spray-bunny
16 januari 2006, 00:08
gijzeldrama? :rofl:
heizeldrama... Uitlachen is blijkbaar veel makkelijker als iets opbouwends zeggen:sleep:

Die mensen zijn trouwens vertrappeld omdat er een bus bagage verloor, waardoor een paniekreactie van de massa ontstond. Is het kinderachtig om te gaan lopen als er een koffer tegen hoge snelheid tegen uw gezicht dreigt te vliegen? Denk het niet:)
edit: hier ben ik nie zo zeker van, heb al verschillende verklaringen gelezen

Het waren er 2 miljoen, ik vind het vrt nieuws toch wel iets betrouwbaarder als bron dan jij...

3at
16 januari 2006, 00:26
tis ook een manier om in de hemel te geraken voor hun, beter dan dat ze zichzelf opblazen imo

DGEN
16 januari 2006, 02:20
tjah...misschien was het zo een xxx jaar geleden ook al jaarlijkse kost :oink: (elk jaar genaaide mensen..)
nu ja...alles was zeker kalmpjes verlopen tot op de laatste dag...dan wil iedereen (miljoentje?) nog ff rap rap alles doen

ik kijk er niet meer van op..

tis ook een manier om in de hemel te geraken voor hun, beter dan dat ze zichzelf opblazen imo
:scream:

Stichero
16 januari 2006, 07:39
das gewoon te verwachten met zo'n grote massa é
is da nie hetzelfde met die christelijke vieringen in zuid-oost azie?
de zwarte christus ofzoiet :unsure: