PDA

Volledige versie bekijken : Privacy op belgische websites allerminst gegarandeerdµ

Kabouter Hya
11 januari 2006, 14:20
volgens artikel in de tijd

is privacy zo goed als onbestaande op meeste belgische websites.

wat zijn jullie meningen hierover

spray-bunny
11 januari 2006, 14:26
Ik heb het ook gelezen. En dan maar afkomen met die leuzes van 'only in america' terwijl maar liefst 96% van de belgische websites getest niet in orde zijn met onze privacywetgeving

|) ][ |V| ][
11 januari 2006, 18:26
wat is er dan zoal verkeerd op die sites ?

FroFro
11 januari 2006, 18:28
Beetje info zou idd welkom zijn O.o

spray-bunny
11 januari 2006, 19:19
Als je op een site komt, dan zou deze altijd moeten waarschuwen in een dialoogvenster voordat er cookies worden opgeslagen. Dat gebeurd in de realiteit zelden denk ik.
Daarnaast zou er op elke site een 'privacy policy' aanwezig moeten zijn, met algemene richtlijnen en al. Deze is er op vele sites wel, maar ze is op geen enkele gecontroleerde site in orde met de wet.
De webmasters doen er langs de andere kant niet veel aan omdat er een lage pakkans is (ondanks een mogelijke boete tot €500,000 dacht ik).
Het ging er dus in hoofdzaak over dat de sites dikwijls informatie van de surfers bewaart, zonder zich iets aan te trekken van de regelgeving daarond. Veel schending van de privacy dus.

killgore
11 januari 2006, 19:50
Heeft er iemand link naar wetgeving of zo hieromtrent?

Avilowca
11 januari 2006, 22:37
Als je op een site komt, dan zou deze altijd moeten waarschuwen in een dialoogvenster voordat er cookies worden opgeslagen. Dat gebeurd in de realiteit zelden denk ik.

De server kan nooit een cookie op je computer plaatsen zonder dat jou machine daar toestemming voor geeft.

De request wordt dus wel degelijk verstuurd, maar als jij je browser niet deftig instelt moet je achteraf niet klagen dat je allerhande cookies binnenhaalt.

JanVH
11 januari 2006, 22:45
11-01-2006

Luc van Aelst;

Belgische websites voldoen niet aan privacywetgeving

Overleg tussen overheid en privé-sector broodnodig

(tijd) - Het overgrote deel van de Belgische websites voldoet niet aan de Belgische privacywetgeving. Enkel een grondige samenwerking tussen de overheid en de privé-sector, gekoppeld aan strenge controles, kan de consument afdoende bescherming garanderen. Dat schrijft Lee & White Consultants (LWC) in een onlangs gepubliceerd rapport.

Ruim 96 procent van de door LWC onderzochte websites zondigt tegen de regels, zowel voorgeschreven in een Europese richtlijn als in de Belgische wet op de bescherming van de privacy van 8 december 1992. Meestal bestaat de inbreuk erin dat geen privacyverklaring op de website staat. Staat die er wel, dan voldoet ze vaak niet aan de wettelijke voorschriften.

Lage pakkans

Het probleem is volgens LWC dat veel bedrijven opzien tegen de moeite en de kostprijs om hun website conform de wet te maken. Gecombineerd met de lage pakkans verklaart dat waarom zoveel websites niet aan de wettelijke voorschriften voldoen. LWC wijst er nochtans op dat wie gepakt wordt een boete riskeert tot 500.000 euro.

De consultant pleit voor een combinatie van een bewustmakingscampagne en een repressievere aanpak. Het zou nuttig kunnen zijn de privacycommissie de bevoegdheid te geven boetes op te leggen. Nu kan enkel een rechtbank dat doen. De commissie kan wel inbreuken melden.

Om de situatie recht te trekken, is in de eerste plaats overleg nodig tussen de overheid en de privé-sector. LWC zegt dat het al positieve signalen ontving vanuit enkele beroepsorganisaties zoals Unizo en Voka. LVA

killgore
12 januari 2006, 11:56
Nu vraag ek me af hoe ze aan die cijfers komen zu :s, vele sites slaan idd cookies op, maar zoals gezegd kan dit niet zonder request. Als het te moeilijk is voor sommige gebruikers om dit uit te schakelen, dan ligt de schuld NIET bij ons, maar bij de ontwikkelaars van de browsers ... . En aangezien de meeste cookies geen persoonlijke data maar hoogstens een id of gebruikersnaam/wachtwoord bevatten DAT OPGEGEVEN IS BIJ DE SITE, zie ik niet in hoe men verder schending doet. Ook zie je bij een groot deel van de sites registraties wel een gebruikersovereenkomst waarin meestal wel iets over privacy vermeld staat omdat het meestal nogal vrij std. dingen zijn. (er zijn extreem veel sites die voor registratie via phpbb of iets dergelijks werken, waarin dit zover ik mij herinner vermeld staat). Ook is het bij velen van dergelijke sites niet nodige privé gegevens op te geven, een nickname en paswoord volstaan.
Ook gebruiken de meeste sites nogal eens een optie om op te slaan of je data moet onthouden worden of niet, dus geeft men toestemming nog eens extra om data op te slaan.
Dat er sites zijn die er echt zwaar over gaan kan ek begrijpen, ma 96%, no way. 96% van bedrijfssites kan ek mssch nog geloven, ma dan moeten ze die data correct doorgeven en niet alle sites vermelden.