PDA

Volledige versie bekijken : Solden bij Belgisch leger

Timmie
10 januari 2006, 11:08
Het ministerie van Defensie heeft de lijst vrijgegeven van al het materiaal (hoovercrafts, tanks, ...) dat je kan kopen bij het Belgisch leger.

Ik vraag mij af welke aankopen ze gaan doen om deze verkopen op te vangen. ( Augusta's, ... )

http://www.mil.be/sales/doc/index.asp?LAN=nl&ID=88

Bied maar zou ik zeggen ;)

virox
10 januari 2006, 11:31
't leger heeft toch een hele tijd geleden gezegd dat ze gignen investeren in nieuw materiaal?

Kermit
10 januari 2006, 11:35
ja, weer nen hoop geldverspilling
kwestie van prioriteiten zeker
maja, das het systeem e, elke minister moet zijn potteke ledigen

Emu
10 januari 2006, 11:36
Downloadspeed van dat document is ook precies volgens legersnelheid 11kb/sec :crazy:

Timmie
10 januari 2006, 11:38
Jep, dat klopt.
Wat hebben ze de afgelopen jaren gekocht:

Nieuwe transportvliegtuigen: A400M's (7)
http://www.flug-revue.rotor.com/FRTypen/Fotos/airbusm/A400ML.jpg

Nieuwe vrachtwagens: Iveco 8T (400)
http://www.mil.be/def/viewpic.asp?LAN=nl&FILE=newstext&ID=901

Nieuwe Multiple Purpose Protected Vehicle: Dingo (220)
http://www.mil.be/def/viewpic.asp?LAN=nl&FILE=subjecttext&ID=23847

Nieuwe Light Multirole Vehicle (620)
http://www.mil.be/def/viewpic.asp?LAN=nl&FILE=subjecttext&ID=39117

Maar dat is louter ter vervanging van oud materieel (C-130's, M113's, Iltis Jeeps, Man vrachtwagens).

Vervanging voor de Augusta's, F16's, ...? We houden straks geen luchtmacht meer over ... (op onze nieuwe heli's na dan :ironic: )

Epyon
10 januari 2006, 12:16
Wij hebben ten eerste geen luchtmacht. De luchtverdediging in Belgie is zo klein (geworden) dat ze de luchtmacht hebben afgeschaft en het een afdeling van de landmacht gemaakt hebben.
Ten tweede denk ik niet dat ze met het geld van die verkopen iets zullen doen, want er zal geen geld zijn. Niemand is geintereseerd in antiek legermateriaal dat niet meer voldoet aan hedendaagse normen voor een operatief leger. Zie bvb de Howitser artilleriekanonnen die, na een zeer dure opknapbeurt in een Waals bedrijf te hebben gekregen, al jaren staan te roesten in enkele hangars. Idem voor de Leopardtanks en dergelijke: geen enkel leger kan zo'n materiaal (dat stamt uit de tijd van de Koude Oorlog) nog gebruiken in hedendaagse omstandigheden.
Alsof dat nog niet genoeg is zal het leger nu ook nog nieuwe pantservoertuigen met 92 mm boordkanon aankopen, terwijl dat niet eens een NATO standaard is. Er is slechts één bedrijf dat nog dergelijke kanonnen en munitie maakt (zéér toevallig een Waals bedrijf) dus die dingen zullen later ook nooit een koper vinden.

SkY
10 januari 2006, 12:23
Ben ik nu compleet mis of kan je dus gewoon als particulier een tank kopen?

CyberOps
10 januari 2006, 12:27
Downloadspeed van dat document is ook precies volgens legersnelheid 11kb/sec :crazy:
twas ook 't eerste dat mij opviel :p

Santa
10 januari 2006, 12:29
Haha dacht ik juist ook :p En moeje dan een gewoon personenwagenrijbewijs ebben of een vrachtwagenrijbewijs? :p

Timmie
10 januari 2006, 12:29
Wij hebben ten eerste geen luchtmacht. De luchtverdediging in Belgie is zo klein (geworden) dat ze de luchtmacht hebben afgeschaft en het een afdeling van de landmacht gemaakt hebben.
Ten tweede denk ik niet dat ze met het geld van die verkopen iets zullen doen, want er zal geen geld zijn. Niemand is geintereseerd in antiek legermateriaal dat niet meer voldoet aan hedendaagse normen voor een operatief leger. Zie bvb de Howitser artilleriekanonnen die, na een zeer dure opknapbeurt in een Waals bedrijf te hebben gekregen, al jaren staan te roesten in enkele hangars. Idem voor de Leopardtanks en dergelijke: geen enkel leger kan zo'n materiaal (dat stamt uit de tijd van de Koude Oorlog) nog gebruiken in hedendaagse omstandigheden.
Alsof dat nog niet genoeg is zal het leger nu ook nog nieuwe pantservoertuigen met 92 mm boordkanon aankopen, terwijl dat niet eens een NATO standaard is. Er is slechts één bedrijf dat nog dergelijke kanonnen en munitie maakt (zéér toevallig een Waals bedrijf) dus die dingen zullen later ook nooit een koper vinden.
Ik moet u helaas teleurstellen Epyon.
Het leger heeft nog wel degelijk een luchtmacht.
http://www.mil.be/aircomp/index.asp?LAN=nl

Wat gij bedoelt is het licht vliegwezen (zoals de huidige alouettes en augusta's), die zijn inderdaad onderdeel van de landmacht.

Paar jaar geleden zijn er trouwens nog een groot aantal leopards verkocht aan Argentinië. Ons materieel is wel oud, maar kan nog gebruikt worden door zo'n landen ... (F16's aan pakistan bv?)

Gentille
10 januari 2006, 13:06
ik wist niet dat het leger nog zoveel materiaal in stock had staan, ze hebben nu al materiaal te weinig en invergelijking wat ze aankopen en wat ze nu verkopen gaat het er niet op beteren

Epyon
10 januari 2006, 13:07
Het Licht Vliegwezen en dergelijke bestaat sinds de invoering van de Eenheidstructuur in januari 2002 niet meer :) . Er is nu maar één macht meer, de krijgsmacht, onderverdeeld in vier componenten. Dit is gedaan om dat geen enkel component - buiten de landmacht in feite - groot genoeg was om een eigen krijgsmacht te vormen.

Anyhow, discussie ging over die would-be verkopen dacht ik :) . En die F16's aan Pakistan is een fabeltje, dat komt er nooit door. Polyvalent materiaal zie ik nog verkocht geraken, bvb de niet bewapende verkenningsheli's enzo. Dat is ook heel wat makkelijker om te verkopen wegens geen bewapening (de bureaucratie rond wapenhandel is _enorm_). Zo heeft Belgie een jaar of twee terug nog Allouettes verscheept.

twoen
10 januari 2006, 14:34
ik heb effe een mailtje gestuurd voor zo een bootje

veel kan da toch nie kosten

ik ben benieuwd

mss wordt vanaf morgen men telefoon afgetapt

Vampire
10 januari 2006, 17:21

Dit stond op die site:

Verkoop per opbod van militair materieel.

* Verkoop catalogus beschikbar 15 dagen voor de verkoop.

* Agenda van de verkopen.

* Open voor iedereen. (Militair personeel biedt zich aan in burgerkledij)

* Betaling de dag zelf van de verkoop- Cash, bancontact, visa..

Blijkbaar wel dus. Al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk...

Asserti
10 januari 2006, 17:28
:rofl: wie wilt er samenleggen voor ne leopard? :lol:

blijkbaar mag niet iedereeen dit kopen:

General provision : Dissemination of the catalogue does not necessarily mean that it is certain that the reader of the catalogue can or will be accepted as contractor for one or more items

Avilowca
10 januari 2006, 17:33
Dit stond op die site:

Blijkbaar wel dus. Al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk...

Ik denk dat ze eerst wel een screening doen van de persoon die iets wilt aankopen. Ik kan me best inbeelden dat er ergens een verveelde rijke verzamelaar een tank wil aankopen voor zijn verzameling. niet ?

spray-bunny
10 januari 2006, 18:44
Aan het 'amerikaantje' in belsele staat er ook een tank. Dat is een gewone winkel dus denk ik wel dat het mogelijk is. Ik weet ook van mensen die oldtimer tanks /jeeps bezitten als particulier.

Preske
10 januari 2006, 18:48
Het ministerie van Defensie heeft de lijst vrijgegeven van al het materiaal (hoovercrafts, tanks, ...) dat je kan kopen bij het Belgisch leger.

Ik vraag mij af welke aankopen ze gaan doen om deze verkopen op te vangen. ( Augusta's, ... )

http://www.mil.be/sales/doc/index.asp?LAN=nl&ID=88

Bied maar zou ik zeggen ;)

flahaut heeft misschien een nieuw huis nodig. Zijn oud is waarschijnlijk vuil

Holy Paladin
10 januari 2006, 21:54
nen tank heeft ook kogels nodig he en daar geraakt ge wss nog minder gemakkelijk aan

Asserti
10 januari 2006, 21:59
ga naar Rusland, vroeger meer als nu, maar er zal nog wel genoeg liggen.

wlibaers
10 januari 2006, 22:25
Anyhow, discussie ging over die would-be verkopen dacht ik :) . En die F16's aan Pakistan is een fabeltje, dat komt er nooit door. Polyvalent materiaal zie ik nog verkocht geraken, bvb de niet bewapende verkenningsheli's enzo. Dat is ook heel wat makkelijker om te verkopen wegens geen bewapening (de bureaucratie rond wapenhandel is _enorm_). Zo heeft Belgie een jaar of twee terug nog Allouettes verscheept.

België zou ze dan ook niet rechtstreeks aan Pakistan verkopen, maar met de VS als tussenpersoon. Vermits we ze van de VS hebben, en er geen bezwaar is tegen wapens verkopen aan de VS, is het strikt wettelijk een vrij zuivere handel.

En dan geeft de VS ze meteen door aan dat landje dat nog hopen geld nodig heeft om de gevolgen van de aardbeving op te lossen :ironic:

Epyon
11 januari 2006, 10:06
Dat was idd de idee, maar dat is ook al een eindje gekelderd :) . Bovendien moet je eigenlijk sowieso via Amerika verkopen, General Dynamics laat immers de herverkoop van hun toestellen niet zomaar toe.

ec8or
11 januari 2006, 11:26
En dan geeft de VS ze meteen door aan dat landje dat nog hopen geld nodig heeft om de gevolgen van de aardbeving op te lossen :ironic:
idd, de goedgelovige naieve wanna-feel-good westerling zal wel doneren voor pakistan, dan kan de regering leuk doorgaan met wapens kopen en hun leger uit te breiden/te moderniseren.

agent orange
11 januari 2006, 12:08
amai wa hebben die allemaal tekoop mistrals m109's 120mm mortieren allemaal tuig wat nieens zo oud is belachelijk belgie zo goed doen we t of wille ze t vredelievende landje gaan spele.tzelfde met pakistan iedereen ma geld storten en wij verkopen er f16's aan dat ze eerst de mensen helpen daar die problemen hebben voor ze hun luchtmacht gaan uitbreiden......

Asserti
11 januari 2006, 12:40
zo, ook eens een mailtje gestuurd. Veel kan zonen Iltis toch nie kosten :D

Boris Barowski
11 januari 2006, 12:42
da vraag ik mij ook af, voor hoeveel ze dat er verkopen :p

Asserti
11 januari 2006, 12:54
heb al mail terug zie :D da gaat daar sneller dan bij de ambtenarij :p

en tis dan nog van Yvonne, wie weet zo'n hete legerdame :D

hopelijk houdt ze mij niet in de gaten :$
antwoordt krijg ik terug als attachment in een txt file :ironic:
en hun pc's typen al evenhard in pc taal gelijk ne pc uit de jaren 80 die leert spreken

Your
E-
mail
has
been
scanne
d
agains
t
Potent
ial
Virus
and
Spywar
e/Gray
ware
danger
s by
the
MOD
BE
SECURI
TY
SYSTEM
S.

prijs wordt dus bepaald door opbod, plaatsen van verkoop komen begin februari op de site.

GigaTexel
11 januari 2006, 19:25
http://www.mil.be/sales/index.asp?LAN=nl

das bij mij vrij leeg...hoe kunnen jullie zien wat er te koop is?

Asserti
11 januari 2006, 19:36
check de link in de startpost

LeSec
11 januari 2006, 20:16
check de link in de startpost

werkt bij mij precies ook niet? Of ligt het aan de vuurvos?

Holy Paladin
11 januari 2006, 20:24
als firefox het niet toont ligt dat nie aan firefox maar aan de site he :)

Gentille
11 januari 2006, 20:27
bij IE zie ik ook niets meer

GigaTexel
11 januari 2006, 21:28
ziedet :)

The Densimeter
11 januari 2006, 22:12
In die tanks zulle de wapensysteme wel verwijderd/onklaar gemaakt zijn.

en zo ne legerjeep in huis halen is niks als miserie; da is nie waterdicht, da start nie, en als hij toch start zuipt hij benzine gelijk zot.

veel succes met jullie legeruitrusting

wlibaers
11 januari 2006, 22:45
zo, ook eens een mailtje gestuurd. Veel kan zonen Iltis toch nie kosten :D

Waarschijnlijk niet. Geen zinnig mens wil er een :D

Asserti
11 januari 2006, 23:05
geen zinnig mens? man! da zijn wel verzamelstukskes, en als 4*4 zijn da wel GOEDE bakskes ze

@the densimeter, dat hij benzine zuipt gelijk zot, waar haal je dat? Hij kan 600 km doen met volle tank = 68l
6,8l per 100km vind ik niet bepaald veel eh, en natuurlijk moet je dat niet gebruiken als alledaagse auto :ironic:

wlibaers
12 januari 2006, 00:06
geen zinnig mens? man! da zijn wel verzamelstukskes, en als 4*4 zijn da wel GOEDE bakskes ze

Als ze niet te veel gebruikt werden en steeds goed onderhoud kregen misschien wel. In Canada, waar ze veel gebruikt worden, klagen ze nogal hard over de betrouwbaarheid van die oude bakjes.

ec8or
12 januari 2006, 13:23
@the densimeter, dat hij benzine zuipt gelijk zot, waar haal je dat? Hij kan 600 km doen met volle tank = 68l
6,8l per 100km vind ik niet bepaald veel eh, en natuurlijk moet je dat niet gebruiken als alledaagse auto :ironic:
tooooeeeet :unsure:

68/6 = 11,3333 l/km -ofte- 8,8235 km/l

of dat nu veel is of niet laat ik in het midden.

math was ook niet je sterkste vak zeker ;)

Asserti
12 januari 2006, 15:48
hm :unsure:

da komt door die examens :sop:

Emu
12 januari 2006, 16:28
Die tank is wel cool, waar kank die bestellen :p

agent orange
12 januari 2006, 20:24
The Belgium government has acquired two M-class frigates from the Netherlands. Belgian Defence Minister André Flahaut and Dutch junior defence minister Cees van der Knaap have sealed the deal at a festive signing ceremony in the military museum in Brussels. Belgium's Council of Ministers approved the military spending of more than EUR 1 billion back in July to pay for the frigates and to upgrade its fleet of jeeps and armoured vehicles. The Netherlands is selling off its four M-class frigates and will replace them with smaller patrol vessels that can operate in shallower waters. The frigates may continue to operate mainly from the Dutch port of Den Helder as the Dutch sold the ships on the understanding they would be part of the joint Belgian-Dutch naval unit

dan verkopen wij onze brol om 2 hollandse fregatten tekope die dan bij hun in den helder blijven....

DiDoria
12 januari 2006, 20:39
hoovercrafts hier I come!!!!

A_BELGIAN_DUDE
18 januari 2006, 20:22
Ik kan niets zien van die toestellen, met Firefox en IE niet.
Kun je me meer specifieke links geven?

Timmie
19 januari 2006, 00:35
waarschijnlijk is het offline ... :)