PDA

Volledige versie bekijken : 150 jongeren slaags geraakt in Diest

Gamerke 1988
7 januari 2006, 16:11
Jongeren op de vuist in Diest

In Diest, in de provincie Vlaams- Brabant, is er vrijdagnacht een grote vechtpartij geweest tussen een 150-tal jongeren. De relletjes begonnen rond middernacht en duurden 2 uur. Het is nog niet duidelijk waarom de groepjes autochtone en allochtone jongeren zijn beginnen vechten. De politie van Diest moest versterking inroepen uit Brussel.

Uiteindelijk was er een waterkanon nodig om de jongeren uiteen te drijven. 2 jongeren werden opgepakt, maar zijn alweer vrijgelaten.

bron:http://www.vtm.be/nieuws/index_nieuwsbinnenland.shtml?p=110

Een schande voor de politie eigenlijk.. Van de 150 man pakken ze 2!! op en die laten ze dezelfde dag nog lopen. :doh:

Heeft iemand mischien meer details over deze vechtpartij?

nTFs
7 januari 2006, 16:13
Idioten vind je overal.
Bij het minste beginnen ze heden ten dage al te meppen.

Piejie
7 januari 2006, 16:17
Er waren naar het schijnt wel geen gewonden

Unnamed
7 januari 2006, 16:29
150 man? Is dat een afgesproken oorlogje ofzo? Ik snap ook niet hoe ze aan dat getal komen. Misschien was de politie hard bezig met ze te tellen i.p.v. ze te arresteren.

Cartek
7 januari 2006, 17:12
Er waren naar het schijnt wel geen gewonden

Als er geen gewonden waren kan het toch nie echt een vechtpartij geweest zijn ze.

pit24
7 januari 2006, 18:09
Als er geen gewonden waren kan het toch nie echt een vechtpartij geweest zijn ze.

VTM blaast nieuws graag op, wss STOND er 150 man ofzo wat tegen elkaar te roepen.

Iemand wat meer informatie?

Gentille
7 januari 2006, 18:37
zoals die 100 man in Frankrijk zeker :ironic:, waarschijnlijk gewoon een afgesproken vechtpartij, veel geroep en scheldpartijen maar niet echt tot een gevecht gekomen, overroepen imo

fr][st][
7 januari 2006, 18:43
Dat moet dan wel afgesproken zijn , en gezien er de laatste jaren al heel veel spanningen waren in Brussel is het niet echt verwonderlijk. Laat ons blij zijn dat het bij slagen gebleven is , de volgende keer brengen ze misschien messen of andere wapens mee .
toppunt van sociale onrust

NeFerMeTu
7 januari 2006, 18:48
Verwondert me vooral dat het hier nog niet eerder gebeurd is...

En de politie van Diest: Tja, over deze mensen heb ik al lang geen enkel goed woord meer. Naar goede gewoonte zijn ze er weer eens niet zonder versterking op durven afgaan en hebben ze dan maar 2 makkelijke slachtoffers opgepakt. Niet de eerste keer, vriend van me kent een gerechtsdeurwaarder die al vaker te horen gekregen heeft dat ze niet durven komen wanneer ze om versterking vroeg...

Piejie
7 januari 2006, 18:56

Nachtelijke rellen met honderdvijftig jongeren in Diest

DIEST - Op de Grote Markt in Diest vond vrijdag tussen middernacht en 02.00 uur een grote vechtpartij plaats waarbij zo'n 150 jongeren betrokken waren. Autochtone en allochtone jongeren zouden er om een nog onbekende reden met mekaar slaags geraakt zijn. De herrieschoppers keerden zich nadien tegen de politie.
De politie van Diest moest versterking in roepen van collega's uit Brussel. Meteen daarna werd ook het waterkanon ingezet. Twee jongeren werden administratief opgepakt. Ze zijn intussen weer vrijgelaten. Er werd ook een café ontruimd. Niemand zou gewond zijn.

Bron: De Standaard

nTFs
7 januari 2006, 18:56
150 man? Is dat een afgesproken oorlogje ofzo? Ik snap ook niet hoe ze aan dat getal komen. Misschien was de politie hard bezig met ze te tellen i.p.v. ze te arresteren.[/QUOTE]

Natuurlijk is da afgesproken.
Die bellen op voorhand naar de flikken om te zeggen met hoeveel ze zijn.:ironic:

marcel
7 januari 2006, 20:34
waarom meer mensen oppakken dan nodig?

en de politie van Diest lijkt mij ook niet bepaald een korps dat rellen met 150 man aan kan...
t is niet alsof elk korps over een oproer-politie beschikt he

eniac
7 januari 2006, 20:39
Lol, niemand gewond?

Als er ergens een ongeluk gebeurt en mensen hebben al zo erg als een sneetje, worden ze geklasseerd onder "lichtgewond". En nu is er een "grote vechtpartij" ZONDER gewonden?

Ofwel was het wat sparring en sloegen ze met moussen bokshandschoenen :p

killgore
7 januari 2006, 20:44
Lol, niemand gewond?

Als er ergens een ongeluk gebeurt en mensen hebben al zo erg als een sneetje, worden ze geklasseerd onder "lichtgewond". En nu is er een "grote vechtpartij" ZONDER gewonden?

Ofwel was het wat sparring en sloegen ze met moussen bokshandschoenen :p
kdenk eerder dat het gewoon is dat er niemand naar het ziekenhuis gegaan is (zie ek meeste ook niet doen na vechtpartij).

Genious
7 januari 2006, 21:06
Natuurlijk is da afgesproken.
Die bellen op voorhand naar de flikken om te zeggen met hoeveel ze zijn.:ironic:

Ik vermoed dat Unnamed bedoelt dat die 2 groepen onderling hebben afgesproken om op dat moment, op die plaats eens te vechten (voor welke reden dan ook)

marcel
7 januari 2006, 21:12
een goeie rascist-fight waarschijnlijk...
komt vaker voor rond Brussel

[deleted]
8 januari 2006, 16:06
[deleted]

zarathustra
8 januari 2006, 16:11
zoals die 100 man in Frankrijk zeker :ironic:, waarschijnlijk gewoon een afgesproken vechtpartij, veel geroep en scheldpartijen maar niet echt tot een gevecht gekomen, overroepen imo

Ik ga er vanuit dat je deze uitspraken doet omdat je er was? Of je geeft gewoon even ongefundeerde kritiek? :confused:

eniac
8 januari 2006, 17:33
Ik ga er vanuit dat je deze uitspraken doet omdat je er was? Of je geeft gewoon even ongefundeerde kritiek? :confused:

Op het nieuws gisteravond leek het allemaal maar een storm in een glas water. Na een veldslag verwacht ik heel wat meer dan wat ik zag...

Cartek
8 januari 2006, 18:09
kdenk eerder dat het gewoon is dat er niemand naar het ziekenhuis gegaan is (zie ek meeste ook niet doen na vechtpartij).

als er 100 man op mekaar slaat dan is da nie zoals 1 tegen 1 ge kunt onverwachts ne keiharde schop geven terwijl iemand op de grond ligt of met iemand anders vecht, moest er echt gevochten geweest zijn dan zouden er zeker (zwaar) gewonden geweest zijn :)

Timmie
8 januari 2006, 20:28
Op het nieuws gisteravond leek het allemaal maar een storm in een glas water. Na een veldslag verwacht ik heel wat meer dan wat ik zag...
De camera staat daar ook niet klaar vanaf het begint.
Er zal misschien pas gefilmd zijn toen de gemoederen al bedaard waren...

BongZrGooD
9 januari 2006, 02:24
Er was 150 man bij betrokken, so?
Ik heb soortgelijke dingen meegemaakt, en iedere keer was het gewoon hetzelfde...Dit is geen uitzondering.
Een paar man krijgt ambras in een straat waar veel uitgaansgelegenheid is, ze worden op straat gezet en gaan verder... Het geroep en getier krijgt natuurlijk een hoop omstaanders en er moet er maar één overdreven hysterisch panikerend de flikken bellen.
95% van de "betrokkenen" weet niet waarover het gaat en dan komen die flikken daar aan met geweldig veel machtsvertoon en het spelleke begint.
Wat ik op het nieuws gezien heb waren mensen die zeiden dat de meeste aggressie van de politie bleek te komen...Dat is natuurlijk ook weer relatief, het is een schromelijk verkeerd ingeschatte situatie geweest waarbij de machtsontplooiing gewoon olie op het vuur was.
Als dit een echte georganiseerde vechtpartij was, dan waren er -zoals hier al vermeld- zeker gewonden geweest.
Dit was gewoon een uit de hand gelopen alledaags knokpartijtje, er heeft er éne wa teveel naar nen anderen zijn lief gelachen...een paar pinten teveel op en PATS...
Gauw de flikken bellen en zwaar overdrijven, dan naar 4040 sms'en...
Het nieuws op maat gemaakt...:p

Groetjes,
BongZ

eniac
9 januari 2006, 08:28
De camera staat daar ook niet klaar vanaf het begint.
Er zal misschien pas gefilmd zijn toen de gemoederen al bedaard waren...

Daarom zei ik ook duidelijk:

Na een veldslag verwacht ik heel wat meer dan wat ik zag...

Na een veldslag zie je heus wel wat meer dan paar groepjes die zo nog rustig tegen de camera komen babbelen. En als zelf gezegd wordt dat niemand gewond is, ffs, bij een massaal gevecht tussen 150 man, het mag nog maar twee minuten duren, zijn er sowieso die moeten afgevoerd worden.

spray-bunny
9 januari 2006, 19:54
In Lokeren gebeuren zo'n dingen elk jaar wel.
Vorig jaar was het St. Anna school tegen het technische. Stonden ze met een 200 tal mensen op de markt met oa loden pijpen tegen iedereen zijn muil te kloppen. En dat terwijl het markt was:D. Dat was eigenlijk best wel grappig. De politie heeft dan heel de markt moeten afzetten.
Vandejaar BLO tegen technisch (niet zo erg), BLO is afgemaakt...

Met als constante de politie die hun kantoor een straat verder hebben, maar steeds een kwartier te laat komen om dan met al hun combi's met zwaailichten en sirenes indruk proberen te maken. (waarop ze door iedereen worden uitgelachen :p )

ec8or
10 januari 2006, 11:07
In Lokeren gebeuren zo'n dingen elk jaar wel.
Vorig jaar was het St. Anna school tegen het technische. Stonden ze met een 200 tal mensen op de markt met oa loden pijpen tegen iedereen zijn muil te kloppen. En dat terwijl het markt was:D. Dat was eigenlijk best wel grappig. De politie heeft dan heel de markt moeten afzetten.
Vandejaar BLO tegen technisch (niet zo erg), BLO is afgemaakt...

Met als constante de politie die hun kantoor een straat verder hebben, maar steeds een kwartier te laat komen om dan met al hun combi's met zwaailichten en sirenes indruk proberen te maken. (waarop ze door iedereen worden uitgelachen :p )
wat een stoere marginalen daar in Lokeren :ironic:

spray-bunny
10 januari 2006, 18:52
wat een stoere marginalen daar in Lokeren :ironic:
Zo'n dingen gebeuren in elke stad... Dat verhaal diende niet om stoer te doen, wel om aan te tonen dat de media weer eens overdrijven over bepaalde feiten, terwijl het helemaal geen plaatselijk fenomeen in Diest is.

En vechten staat imo totaal los van al dan niet marginaal/stoer (willen) zijn.

eniac
10 januari 2006, 19:29
Au contraire, vechten is onlosmakelijk verbonden met marginaal zijn en stoer willen zijn. Niet noodzakelijk beide kanten, maar toch altijd 1.

spray-bunny
10 januari 2006, 19:39
Au contraire, vechten is onlosmakelijk verbonden met marginaal zijn en stoer willen zijn. Niet noodzakelijk beide kanten, maar toch altijd 1.
Probeer dat maar eens te bewijzen:D

Ik zou het eigenlik niet precies weten want ik heb nog nooit gevochten, ik ben nogal pacifistisch ingesteld...

Vechten heeft volgens mij eerder te maken met overdreven emoties en de opvoeding ( al dan niet leren tot constructief argumenteren enzo...)

Die vechtende parlementsleden in Japan ( of waar was het nu ook weer?) lijken me ook allesbehalve marginaal of stoer...

ec8or
11 januari 2006, 08:55
Vechten heeft volgens mij eerder te maken met overdreven emoties en de opvoeding ( al dan niet leren tot constructief argumenteren enzo...)

Die vechtende parlementsleden in Japan ( of waar was het nu ook weer?) lijken me ook allesbehalve marginaal of stoer...
vechten is en blijft marginaal, vooral vechten omdat je je gelijk niet kunt krijgen in een of andere discussie/twist.

en pochen over vechten vind ik evenzeer de marginaliteit zelve - want daarmee toon je aan dat je fier bent op marginale gedragingen van jou of van anderen...

ec8or
11 januari 2006, 08:59
Zo'n dingen gebeuren in elke stad... Dat verhaal diende niet om stoer te doen, wel om aan te tonen dat de media weer eens overdrijven over bepaalde feiten, terwijl het helemaal geen plaatselijk fenomeen in Diest is.

En vechten staat imo totaal los van al dan niet marginaal/stoer (willen) zijn.
je haalt een paar zaken door mekaar precies.. jouw verhaal diende om aan te tonen dat de media overdrijft, maar je begint zelf met cijfers als '200' te goochelen en je voegt er nog aan toe dat dat helemaal geen plaatselijk fenomeen is in Diest. (vertel me nu eens hoe de media overdreef dan, in jouw ogen?)

spray-bunny
11 januari 2006, 09:04
vechten is en blijft marginaal, vooral vechten omdat je je gelijk niet kunt krijgen in een of andere discussie/twist.

en pochen over vechten vind ik evenzeer de marginaliteit zelve - want daarmee toon je aan dat je fier bent op marginale gedragingen van jou of van anderen...
mar·gi·naal (bn.)
1 in de marge aangebracht
2 tegen de bestaansgrens aan
3 onbeduidend

yup, vechten is vast en zeker onbeduidend, in de marge aangebracht of tegen de bestaansgrens aan:applause:
ok tis muggeziften, maar marginaal lijkt me hier echt niet de juiste term. Niet enkel marginalen vechten, en niet alle vechters zijn marginalen. Zwak lijkt me de juiste term:tongue:

Ik was ook niet aan het pochen (dat zou 'marginaal' zijn :D ). Ik zeg enkel dat het grappig was om ineens 20 man voorbij te zien lopen, gevolgd door een razende bende van nog eens 100 man, dit terwijl het markt is en het daar dus volloopt met mémé en pépé.
Niet grappig, ok dan, het was waarschijnlijk situatiehumor:sop:

je haalt een paar zaken door mekaar precies.. jouw verhaal diende om aan te tonen dat de media overdrijft, maar je begint zelf met cijfers als '200' te goochelen en je voegt er nog aan toe dat dat helemaal geen plaatselijk fenomeen is in Diest. (vertel me nu eens hoe de media overdreef dan, in jouw ogen?)
het cijfer van 200: ik stond erbij dus ik kon wel tamelijk goed schatten hoeveel mensen het waren. (niet op de man precies ntrlk)
Over het overdrijven: als een gebeurtenis zoals in Diest in het nieuws belicht wordt ( en nog overdreven wordt ook... zie oa ook de post van eniac.), maar een voorval zoals in Lokeren niet (waar er volgens mij meer schade was) dan is dat volgens mij overdrijven (oa qua partijdigheid ) van de media. Beeldvorming (over allochtonen) was dus wel een beter woord geweest dan overdrijven, vergeef het mij:)

ec8or
11 januari 2006, 09:17
mar·gi·naal (bn.)
1 in de marge aangebracht
2 tegen de bestaansgrens aan
3 onbeduidend

yup, vechten is vast en zeker onbeduidend, in de marge aangebracht of tegen de bestaansgrens aan:applause:
ok tis muggeziften, maar marginaal lijkt me hier echt niet de juiste term. Niet enkel marginalen vechten, en niet alle vechters zijn marginalen. Zwak lijkt me de juiste term:tongue:

Ik was ook niet aan het pochen (dat zou 'marginaal' zijn :D ). Ik zeg enkel dat het grappig was om ineens 20 man voorbij te zien lopen, gevolgd door een razende bende van nog eens 100 man, dit terwijl het markt is en het daar dus volloopt met mémé en pépé.
Niet grappig, ok dan, het was waarschijnlijk situatiehumor:sop:
idd, haal de van dale er maar bij, lijkt wel de nieuwe rage te worden hier op het forum :ironic:

soit, als jij vechten niet marginaal (of gelijkgestelde andere term) vindt dan is dat jouw zaak...

spray-bunny
11 januari 2006, 09:30
idd, haal de van dale er maar bij, lijkt wel de nieuwe rage te worden hier op het forum :ironic:

soit, als jij vechten niet marginaal (of gelijkgestelde andere term) vindt dan is dat jouw zaak...
Ik zei enkel dat vechten niet marginaal is. Want dat lijkt me alsof je vechten gaat associëren met de 'lagere klasses' van de bevolking, wat niet kan volgens mij. Ik bedoelde er dus niet mee dat ik vechten goedkeur.
n/o maar als je de term marginaal verkeerd gebruikt dan mag ik die toch wel ff duiden zkr:sop:
edit: en daarbij geloof ik niet in rages, en doe ik er dus zeker ook niet aan mee... Ik ben gewoon mezelf:cool:

ec8or
11 januari 2006, 09:44
Ik zei enkel dat vechten niet marginaal is. Want dat lijkt me alsof je vechten gaat associëren met de 'lagere klasses' van de bevolking, wat niet kan volgens mij. Ik bedoelde er dus niet mee dat ik vechten goedkeur.
awel, ik wou er niet zelf over beginnen, maar het is wel zo in grotere lijnen (kijk maar naar jouw verhaaltje : BLO, Technische Instituut, ...) waar wordt meer gevochten? in 't GITO of in een richting latijns-grieks? en verder doorgetrokken, op het GITO, wie zit daar het meeste? (wederom, zonder echt te willen veralgemen). en nog wat verder, lokeren, is nu ook niet meteen de meest mondaine plaats in belgie...

spray-bunny
11 januari 2006, 10:59
awel, ik wou er niet zelf over beginnen, maar het is wel zo in grotere lijnen (kijk maar naar jouw verhaaltje : BLO, Technische Instituut, ...) waar wordt meer gevochten? in 't GITO of in een richting latijns-grieks? en verder doorgetrokken, op het GITO, wie zit daar het meeste? (wederom, zonder echt te willen veralgemen). en nog wat verder, lokeren, is nu ook niet meteen de meest mondaine plaats in belgie...Dat is allemaal waar wat je zegt, mij gaat het er dus vooral om dat je niet mag veralgemenen naar marginaal zijn. Dat er ergens een verband is tussen sociale klassen en geweld is inderdaad moeilijk te ontkennen.

ec8or
11 januari 2006, 11:04

vs.

Dat is allemaal waar wat je zegt, mij gaat het er dus vooral om dat je niet mag veralgemenen naar marginaal zijn. Dat er ergens een verband is tussen sociale klassen en geweld is inderdaad moeilijk te ontkennen.
je spreekt jezelf hier toch onnoemelijk erg tegen?

spray-bunny
11 januari 2006, 11:09
ik wist al dat je hiermee ging afkomen :D
Het punt dat je mist is dat je vechten direct associeerde met marginalen, alsof enkel marginalen zouden vechten... (veralgemenen dus).
Ook het college ( aso- waar ik naar school ging) en de handel zijn gaan vechten (welliswaar met een beperktere groep)

ec8or
11 januari 2006, 11:12
niet enkel, ik heb jouw verhaal gelezen over 'lokeren' 'BLO' 'Technisch Instituut' en 'massa gevecht' - daaruit voelde ik dat het toch de ietwat meer marginaal gerichtere pubers zijn geweest die deel namen aan die bepaalde happening.

ik zeg dus niet dat iedereen die vecht d'office een marginaal is, maar dat afgaande op jouw verhaal, het een lokerse-marginalen happening was min of meer :)

spray-bunny
11 januari 2006, 11:19
niet enkel, ik heb jouw verhaal gelezen over 'lokeren' 'BLO' 'Technisch Instituut' en 'massa gevecht' - daaruit voelde ik dat het toch de ietwat meer marginaal gerichtere pubers zijn geweest die deel namen aan die bepaalde happening.

ik zeg dus niet dat iedereen die vecht d'office een marginaal is, maar dat afgaande op jouw verhaal, het een lokerse-marginalen happening was min of meer :)
ik geloof niet echt in de verdeling van 'aso=elite', 'al de rest die eronder zit=marginalen'.

ec8or
11 januari 2006, 11:29
ik geloof niet echt in de verdeling van 'aso=elite', 'al de rest die eronder zit=marginalen'.
zo heb ik het ook niet gesteld - jij trekt alles door naar het extreme.

Blezz
11 januari 2006, 12:41
Ik zou graag even verduidelijking scheppen omtrent de gebeurtenis, aangezien ik er zelf bij was: (het is een samenvatting van wat er rondverteld werd, dus er kan wel iets overdreven zijn, etc.)

Vorige vrijdagavond kreeg een groepje turken (ja, sorry maar zo werden ze omschreven) ruzie met enkele jongeren uit de Sensation, een danscafé op de markt. Deze begonnen buiten te vechten, en veel volk liep toen uit alle cafés om te kijken wat er aan de hand was. Een getuige meldde dat die turken baseballknuppels en messen bijhadden, er gaat zelfs het gerucht dat er ene met een geweer stond te zwaaien. Goed, er werd dus wat gevochten, en de politie werd erbij gehaald. Toen deze aankwam gingen de ruziemakers natuurlijk lopen. Ondertussen stond er al wel +- 100 man rond de markt en de kaai. De politie had ondertussen ook al backup gevraagd.

Nu, naast de markt ligt een straatje dat leidt naar de Kaai, een ander pleintje. In dat straatje ligt het jongerencafé "De Max", en de mensen en bezoekers daarvan hebben regelmatig troubles met de politie, omwille van lawaai, en dat we regelmatig in dat bewuste straatje staan. De politie begon toen op te treden tegen al de mensen die oorspronkelijk kwamen kijken naar die ruzie. Ze hebben zelf iemand opgepakt die gewoon langs de kant stond te pissen, en nog een 2e persoon.

Toen escaleerde het natuurlijk, omdat al het volk het zo belachelijk vond van de flikken omdat ze wederom de verkeerde mensen aanpakken en oppakten. Geduw en getrek, en nog meer politie als gevolg. Uiteindelijk bleef er veel volk buitenstaan enzo, en toen is het waterkanon nog gearriveerd en zijn ze de Max nog binnengevallen, etc. Rond 1u hebben ze dan heel de Kaai ontruimd. Rond 2u heeft de politie de aftocht geblazen, en heeft de cafébaas van de Max z'n café terug opengedaan, waar het direct stampvol zat, en goeie sfeer was met hits als "Sound of da Police, Copkiller, etc." :)

Kortom: het volk dat naar een oorspronkelijk gevecht kwam kijken werd aangepakt door de flikken, en werd dus pissed omdat de verkeerde mensen werden aangepakt. Door een veel te groot machtsvertoon van de politie werd het volk nog meer pissed, wat ergens wel logisch is.

Ik herhaal het nog eens: dit is wat er rondgaat enzo, het grote deel zal wel correct zijn, doch hier en daar kan ik iets verkeerd gezegd hebben ofzo.

En als laatste wil ik erbij vertellen dat het gerucht de ronde doet dat het volgende vrijdag Rematch is :)