PDA

Volledige versie bekijken : Jeugd kiest weer voor Chiro of scouts

Thallyos
5 januari 2006, 08:53
Tegen de demografische trend in, piekte het gezamenlijke ledenaantal van Chiro, VVKSM-scouts en gidsen, KSJ-KSA-VKSJ, KLJ en FOS-scouts in 2005. Vorig jaar waren bij deze vijf verenigingen samen 217.650 jongeren actief, net iets meer dan tien jaar geleden.

Van 1995 tot 2000 daalde het aantal leden van de jeugdbewegingen ieder jaar. 2000 was met 212.521 aangesloten jongeren een dieptepunt. Vooral de VVKSM-scouts en de KSJ-KSA-VKSJ lieten toen pluimen. Ze verloren elk bijna 4 procent ten opzichte van 1995. De Chiro verloor een half procent van haar leden.

Sindsdien is de trend omgebogen. De VVKSM-scouts heeft zich volledig hersteld, de 71.721 leden in 2005 zijn een absoluut record. Het KSJ-KSA-VKSJ-verbond bleef nog tot 2004 lichtjes leden verliezen, maar 2005 betekende de ommekeer. De KLJ kende haar dieptepunt in 2001, het ledenaantal is sindsdien opnieuw met twee procent per jaar gestegen. De kleinere FOS-scouts kent als enige een spectaculaire groei: van 6.000 naar 7.200 leden in tien jaar tijd. Die groei zette zich pas vanaf 2000 in.

Opvallend is de gemiddelde veroudering van de leden van de jeugdbewegingen. Tot 2000 verloor de Chiro elk jaar een pak leden boven de twaalf jaar, en kwamen er meer jongere leden bij. Na 2000 steeg het aantal +12-jarigen opnieuw.

,,Tot vijf jaar geleden waren ook wij heel bezorgd om dat fenomeen van verkleutering . Tieners haakten massaal af, en we bleven zitten met heel jonge groepen. Toen die ouder werden, zijn ze wel gebleven, en dat geeft nu een sterke impuls aan onze werking'', zegt Rudy Verhoeven, verbondscommissaris van de VVKSM-scouts.

Volgens Verhoeven is de ongedwongen en jonge aanpak van zijn scouts - anders dan de scouting in buurlanden Engeland en Frankrijk - het geheim van het succes. ,,Ginds staan vaak dertigers en veertigers in de leiding en moet het allemaal wat 'volksverheffender' zijn. De nadruk ligt op het sociale en pedagogische, bij ons meer op amusement. We hebben weinig leiding ouder dan 25 jaar.''

,,Bij de KLJ zijn we zeer gericht bezig om meer leden te werven. We informeren onze leiders over hoe ze het best leden aantrekken en doen actief aan prospectie om KLJ-werkingen op te zetten in dorpen waar geen jeugdbeweging is. Elk jaar vullen we zo vijf zwarte gaten'', zo legt KLJ-voorzitter Frans De Wachter uit hoe zij de negatieve trend ombogen.

Je ziet het, jeugdbewegingen worden weer meer populair. Wie van jullie zit erin/heeft in eentje gezeten en wat vond je ervan?

Ik ben al een aantal jaar leider in Chiro en dit komt toch wel als een verrassing. Volgens wat ik overal zie worden jeugdbewegingen door vele jongeren als iets stom beschouwd, wat tijdverspilling in je weekend. Hebben jullie andere ervaringen?

Emu
5 januari 2006, 10:16
Mee eens, tijdverspilling in het weekend. Ik heb het ook ooit gedaan een klein jaar. Kon me niet echt boeien en was altijd hetzelfde. Er zaten bovendien weinig leuke mensen.

^^pathfinder^^
5 januari 2006, 11:39
bij ons zijn er dit jaar ook veel meer bijgekomen.

Juventa!

deyoeri
5 januari 2006, 11:44
Mee eens, tijdverspilling in het weekend. Ik heb het ook ooit gedaan een klein jaar. Kon me niet echt boeien en was altijd hetzelfde. Er zaten bovendien weinig leuke mensen.

Second, boeide mij weinig. Idiote spelletjes spelen, rondlopen in een bos en je gedragen als een klein kind...zijn niet bepaald dingen waar ik mijn zondagnamiddag aan wil spenderen.

boozeke
5 januari 2006, 12:10
nooit ingeweest.
maat vn mij is verlamd geraakt door uit nen boom te valle me een van die activiteiten..is nu dood(zelfmoord)
ben dus blij dak da nooit gedaan heb

pieta
5 januari 2006, 12:12
ben vanaf dit jaar leider bij de scouts, 1 jaar ff nie der bij geweest om een pauze te pakken..op de laatste vergadering had de hoofdleider een grafiekske gemaakt waarin we een steiging van 300 procent zagen, wat natuurlijk wel goed is, enigste probleem wat veel jeugdbewegingen kennen is dat er te zeinig leiders gaan zijn.

Darth-Falcon
5 januari 2006, 12:21
6 jaar ksj gedaan, was wel fun

BuffaloKampioen
5 januari 2006, 12:24
Second, boeide mij weinig. Idiote spelletjes spelen, rondlopen in een bos en je gedragen als een klein kind...zijn niet bepaald dingen waar ik mijn zondagnamiddag aan wil spenderen.

²²²²

Een week op een kamer zitten zonder hygiëne, vol met stank,... In een bos rondlopen met de korte broek en de loempe bergschoenen, snachts nen drop uitvoeren,... Wat is er daar in hemelsnaam wijs aan? :D Maja ieder zijn ding

Emu
5 januari 2006, 12:30
Persoonlijk denk ik dat dit stijging gewoon te maken heeft met dat de ouders de laatste jaren van de generatie beginnen zijn die zelf voor hun eigen ook wat vrije tijd willen hebben. Omdat ze al een druk genoeg leven hebben.

De kinderen dan "dumpen" bij een jeugdbeweging is dan de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing. Natuurlijk zullen heel wat kinderen daar plezier hebben. Maar voor mij was het niet weggelegd.

SkY
5 januari 2006, 12:40
Ik zit al van mijn 6 jaar in de KSA van Denderhoutem, nu reeds 2 jaar leiding. Ik vind het spijtig dat jeugdbewegingen de laatste tijd zo'n slechte naam krijgen en ben daarom ook verbaast met deze stijging! Maar tegelijkertijd ook zéér blij dit te mogen lezen!

Of de groepen in je jeugdbeweging goed draaien (vooral 12+) hangt voor een groot deel af van de leiding maar de jongeren zelf spelen ook een enorm grote rol hierin! Zo komt er bij onze oudere groepen elke week wel iemand nieuw proberen (vrienden en vriendinnen), sommigen blijven sommigen gaan.

Het spijtige is dat de mensen die gaan (de meeste toch) dié jeugdbeweging en meestal de jeugdbewegingen in het algemeen in een slecht daglicht stellen. Stomme spellekes, saai,... als elke week opnieuw kinderen blijven komen, aan wie ligt het dan vraag ik mij af? Zeker diegene hier die vroeger niet of slechts even in een jeugdbeweging gezeten hebben komen nu verkondigen dat wij voor niets deugen.

Ze zijn natuurlijk niet alleen! De media... ik denk dat dit zowat het eerste bericht in maanden is over jeugdbewegingen die ietwat positief klinkt! Doden en zwaargewonden… Maandag mag er in de krant “half miljoen jongeren en kinderen hebben zich afgelopen zondag weer rotgeamuseerd!”

Je kan me niet ontdoen van het feit dat jeugdbewegingen voor de meeste kinderen niet goed zijn! Krijg je later kinderen? Stuur ze naar de jeugdbeweging zou ik zo zeggen!

deyoeri
5 januari 2006, 12:45
Krijg je later kinderen? Stuur ze naar de jeugdbeweging zou ik zo zeggen!

Neen. ;)

Sturen, na-ah. Laten gaan : ja, als zij dat leuk vinden.

SkY
5 januari 2006, 12:52
Ge snapt mij wel.

^^pathfinder^^
5 januari 2006, 12:52
ben vanaf dit jaar leider bij de scouts, 1 jaar ff nie der bij geweest om een pauze te pakken..op de laatste vergadering had de hoofdleider een grafiekske gemaakt waarin we een steiging van 300 procent zagen, wat natuurlijk wel goed is, enigste probleem wat veel jeugdbewegingen kennen is dat er te zeinig leiders gaan zijn.
² that

deyoeri
5 januari 2006, 12:53
Ge snapt mij wel.

Tuurlijk snap ik je. Maar je woordkeuze beviel me enkel niet ^^

Anti-flag
5 januari 2006, 13:19
Ik zit al vrij lang in de chiro , zondagnamidagen zijn meestal wel leuk , maar eigelijk is het gewoon (vooral als aspirant ) , uitkijken naar bivak en weekend:p bivak is 10 dagen feesten:)

Avilowca
5 januari 2006, 14:28
ik heb een jaar of 8 scouts gedaan. Toch wel leuke tijden gehad, zeker de laatste 3 kampen waren fenomenaal.

Maar als je wat ouder wordt heb je daar geen tijd meer voor. Die 6 uur de zondagnamiddag dat ik weg was begon echt wel te wegen. zeker met werk en school.

Tweak37
5 januari 2006, 14:41
Ik ben zelfs absoluut niet voor zon dingen. Maar als kinderen zich daar amusren, goed voor hen he :)

Inspector Monkfish
5 januari 2006, 14:49
Ik heb er nooit ingezeten en ik ben daar heel blij om.

Ten eerste, al die activiteiten staan me geen geen bal aan

En ten tweede, ik krijg het schijt van hun bijna (psychotische obsessie) met alcohol. Precies of alcohol is dé voorwaarde om er volledig bij te horen. Ja, dan kunnen ze dik mijn kloten kussen. Dat laatste is veel het geval bij de jeugdbewegingen van groot-Dendermonde. Ik weet niet hoe het er elders aan toegaat.

dee
5 januari 2006, 14:57
Heb er ingezeten toen ik klein was. Sindsdien is er veel verandert.
Als ik het merendeel van de scouts hier zie dan moet ik direkt aan alcohol, drugs en clochards denken. Leiding...wat is dat?
De chiro ietske minder. Daar hebde nog een onderverdeling "voor altijd kind".
En die broekskes, man man man.

Armodon
5 januari 2006, 15:02
Heb vroeger in de Chiro gezeten...saai, domste spellekes da ge u maar kunt bedenken. En dat gebouw stonk gewoon naar de urine(kattepis?). En als ge in zoeen oudere groep zat was er zoeen spel dat ze de muketiers ofzo noemde, de bedoeling was een zakdoek uit het kamp van de andere te stelen. Jawadde er werd wa gedaan met stoelen, baseballs,.. werd er op u gemot.

Thallyos
5 januari 2006, 15:10
Ik ga niet ontkennen dat het er af en toe ruw aan toe kan gaan in een jeugdbeweging, maar hey, daar wordt je een vent van :)

Spelletjes hangen altijd af van de leiding. Ik durf gerust zeggen dat mijn gastjes maar weinig thuiskomen met het gevoel dat het saai is geweest.

Heb er ingezeten toen ik klein was. Sindsdien is er veel verandert.
Als ik het merendeel van de scouts hier zie dan moet ik direkt aan alcohol, drugs en clochards denken. Leiding...wat is dat?
De chiro ietske minder. Daar hebde nog een onderverdeling "voor altijd kind".
En die broekskes, man man man.

Tijdens de activiteiten zal er nooit gedronken worden (of het zou eens bij de oudere gasten zijn). Als er met de leiding samen enzo wordt weggegaan is het meestal wel enorm zwaar doorzakken ja, maar dat heeft dan weer niets te maken met het leiding geven zelf.

Die uniformen enzo, die horen er allemaal gewoon bij. Ik sta nog altijd elke zondag daar in korte broek, weer of geen weer.

^^pathfinder^^
5 januari 2006, 15:15
Ik ga niet ontkennen dat het er af en toe ruw aan toe kan gaan in een jeugdbeweging, maar hey, daar wordt je een vent van :)

quote of the week!

dee
5 januari 2006, 15:20

Spelletjes hangen altijd af van de leiding. Ik durf gerust zeggen dat mijn gastjes maar weinig thuiskomen met het gevoel dat het saai is geweest.

Tijdens de activiteiten zal er nooit gedronken worden (of het zou eens bij de oudere gasten zijn). Als er met de leiding samen enzo wordt weggegaan is het meestal wel enorm zwaar doorzakken ja, maar dat heeft dan weer niets te maken met het leiding geven zelf.

Ik doelde hier wel mee op de leiding zelf. Het zou nogal grof zijn om een bende kinderen zat over het straat te zien lopen. Het is echt wel het voorkomen van de leiding.

Die uniformen enzo, die horen er allemaal gewoon bij. Ik sta nog altijd elke zondag daar in korte broek, weer of geen weer.

Scouts uniformen gaan nog. Het zijn die ultra korte chiro broekskes. :s

^^pathfinder^^
5 januari 2006, 15:33
Ik doelde hier wel mee op de leiding zelf. Het zou nogal grof zijn om een bende kinderen zat over het straat te zien lopen. Het is echt wel het voorkomen van de leiding.

Scouts uniformen gaan nog. Het zijn die ultra korte chiro broekskes. :s

wij hebben strikte regels omtrent alcohol drinken(en roken). Enkel in het leidingslokaal na de activiteit, NOOIT in het bijzijn van de kinderen,...

Thallyos
5 januari 2006, 15:42
wij hebben strikte regels omtrent alcohol drinken(en roken). Enkel in het leidingslokaal na de activiteit, NOOIT in het bijzijn van de kinderen,...

Meer nog, zelfs voor de chiro wordt er absoluut niets van alcohol gedronken. Alleen als de gasten nadien wegzien wordt er al wel eens een pint gedronken. Vergeet niet dat leiders onder elkaar gewoon een gezellige bende is, wij amuseren ons ook hoor :)

En btw, ik draag die korte chirobroekjes ook, daar is niets mis mee. Als je natuurlijk inzit met je imago enzo als je in zo'n broek gezien zou worden ... :unsure:

SkY
5 januari 2006, 17:20
Je hebt pas een goede jeugdbeweging als de leiding zich onderling kan amuseren en zich goed voelt onder elkaar, en dat gebeurd inderdaad wel eens tussen pot en pint :) Ouders die jong zijn geweest weten dat en snappen dat. Ouders weten ook dat dat niet gebeurd tijdens de ronde. Als wij eetfestijn hebben dan staan wij daar ook niet met onze cola en drinken we een pintje in de keuken, ouders die niet te bekrompen zijn snappen dat.
Als we op inschrijving gaan is het gewoon zalig om bij ouders te komen die zelf nog in de KSA of een andere jeugdbeweging gezeten hebben. Daar ben je niet al te snel buiten :)

En jeugdbewegingen direct associëren met alcohol... Een jeugdbeweging is een sociaal gebeuren en daar hoort soms eens een pint bij net als op de voetbal, na school,...

En als ik mezelf nog eens mag citeren uit bovenstaande tekst

“Je hebt pas een goede jeugdbeweging als de leiding zich onderling kan amuseren en zich goed voelt onder elkaar!”

EternalSilence
5 januari 2006, 17:24
zijn jeugdbewegingen ooit niet populair geweest dan? :wtf: :eek:

de Chiro .. :D
ik mocht daar niet in gaan van mijn moeder. .ze vond die bende (lees: mijn maten) te geweldig, en had liever dat ik in de scouts ging, aleen, zijn er geen scouts in desselgem, wel ene chiro, maar daar mag ik dus nie in
daarmee da ik nooit in een jeugdbeweging heb gezeten .. ipv daarvan zat ik te werken bij mijn pa op de zondag .. :sop:

NSA.Rhinox
5 januari 2006, 17:37
Vroeger wou ik bij de chiro en voetbal aansluiten, maar ik mocht ni van mijn ouders door familiebezoeken op zondag. (Onderliggende reden was dat ze geen zin had om elke zondag een wasmachine vol modder te hebben). Achteraf bekeken ben ik blij dat ik da nooit gedaan heb. 3/4e van die gasten zijn ofwel drugs-, ofwel alcoholverslaafd, ofwel beide. En als ge dan hoort wavoor spellekes da die doen... Me ne man of 5 op nen boterham hun aftrekken en diene da het laaste klaarkomt diene moet da opeten, no thx :oink:

chosen1
5 januari 2006, 17:41
ik ga nimmer naar de chiro omdat die hier bij onze deel-gemeente op niets trekt! we hadde 2 jaar lang geen enkele dag een planning dus ginge we maar iets in brand steken of iets oud stuk slagen of gewoon in het lokaal roken en gezelschapsspelen spelen :s

Rage
5 januari 2006, 17:43
Ik ben 10 jaar Chiro"kind" geweest, en 1 jaar leider.

Toen ik het eerste jaar begon zaten we op ons hoogtepunt, dit bleef zo een 4 jaar duren. (op bivak 100 kinderen, en meer dan 20 leiding enzovoorts) Van toen ging het alleen maar bergaf :(

Toen ik leiding was: We waren met 8 leiding! (door dit probleem moesten we 1 groep weglaten, en daar de oudsten van mergen met een andere groep enzovoorts) Soms op een zondag waren er maar 11 kinderen (minimumrecord! van dat jaar, op bivak waren we met 40 kinderen.)

Het jaar erna was ik gestopt met chiro (geen tijd enz) Maar ik speelde soms nog wel eens leiding. Want ze hadden toch veel hulp nodig! ze waren toen met 6!!! Ene keer moest ik leiding zijn voor de Rakwi's, samen met een ander oud-leiding. Wij hadden mooi programma gemaakt enzovoorts, we kwamen die zondag op de chiro: niet één rakwi!!!

Dit jaar: opeens een grote groei! Aantal leiding is verdriedubbelt! Ook veel meer jung!

Chiro lives again!

w00t

SkY
5 januari 2006, 17:56
Vroeger wou ik bij de chiro en voetbal aansluiten, maar ik mocht ni van mijn ouders door familiebezoeken op zondag. (Onderliggende reden was dat ze geen zin had om elke zondag een wasmachine vol modder te hebben). Achteraf bekeken ben ik blij dat ik da nooit gedaan heb. 3/4e van die gasten zijn ofwel drugs-, ofwel alcoholverslaafd, ofwel beide. En als ge dan hoort wavoor spellekes da die doen... Me ne man of 5 op nen boterham hun aftrekken en diene da het laaste klaarkomt diene moet da opeten, no thx :oink:

Vergeet ge niet dat ze ondertussen allemaal in de gevangenis zitten of zelfmoord hebben gepleegd? Thuis waren ze nochtans bankier of juwelier… vreemd.

Anti-flag
5 januari 2006, 17:57
AL die verhalen over alcoholverslaafden enzo gaan er weer helemaal niet over hoor:ironic: Tuurlijk word er gedronken , maar nooit tijdens activiteiten , alleen tijdens chiro feestjes , en als je wat ouder bent , op bivak. Ge moogt zelfs niet roken int bijzijn van klein mannen bij ons . Drugs is totaal verboden:)wat je buiten de chiro doet ,is natuurlijk uw eigen zaak

en dat verhaal van klaarkomen op nen boterham , alstublieft e, da wordt al 10 jaar verteld...

+ het feit van ne verspilde zondag , dat is persoonlijke mening. Kben veel liever daar dan thuis:)

Irtimid2001
5 januari 2006, 19:51
Ik heb ooit 6jaar bij de scouts gezeten en ik vond het totaal geen tijdverspilling, was een plezante tijd. Maar eens bij de Jin's vond ik er echt niets meer aan en ben ik er dan ook uitgestapt. Een jeugdbeweging is iets wat ik aan iedereen aanraad, maar als het niet kan boeien, moet je die kinderen niet forceren.

Thallyos
5 januari 2006, 19:56
Het valt echt wel op dat de negatieve verhalen komen van mensen die nooit in een jeugdbeweging gezeten hebben (of die er maar heel even bij geweest zijn). Ik vraag me toch nog altijd af waar al die verhalen over drugs, alcohol enzo vandaag komen.

Het zal wel van een groot deel van die bekrompen ouders enzo komen denk ik dan. Ik heb al meer of genoeg huisbezoeken meegemaakt om te weten dat heel wat mensen die zelf ook nooit erin gezeten hebben er zo ontzettend negatief over doen. Al wat wij doen is ons op zondagnamiddag goed amuseren en proberen de kinderen leuk bezig te houden.

Bontus
5 januari 2006, 20:35
De Scouts draait enorm goed bij ons feitelijk (350 leden en 47 leiding) zelf nu men 12de jaar dat ik erin zit. Om eerlijk te zijn de laatste 6 jaar zijn wel 10 keer beestiger dan de eerste. Maar door die eerste worden de minder sociale/minder geëngageerde/minder geïnteresseerde er wel uitgefilterd :)
Men kennissenkring zou bijzonder klein zijn zonder jeugdbeweging feitelijk.
Ik raad het aan!

^^pathfinder^^
5 januari 2006, 21:29

HAHAHAHAH!

drugs verslaafden en alcohol verslaafden!

en als kers op de taart op een boterham rukken, sjees!

Armodon
5 januari 2006, 21:34
Het vuilste wat ik op het Chiro kamp had meegemaakt was dat een jonge van onze groep (sloebers 10jarige) een banaan moest opeten die in 4 onderbroeken van de leiding had gezeten.

Bontus
5 januari 2006, 22:22
Het vuilste wat ik op het Chiro kamp had meegemaakt was dat een jonge van onze groep (sloebers 10jarige) een banaan moest opeten die in 4 onderbroeken van de leiding had gezeten.
Ge hebt enorme verschillen tussen de chiro's/scouts/KSA/... onderling. Dus dat is helemaal geen referentie.

chosen1
5 januari 2006, 23:05
Het valt echt wel op dat de negatieve verhalen komen van mensen die nooit in een jeugdbeweging gezeten hebben (of die er maar heel even bij geweest zijn). Ik vraag me toch nog altijd af waar al die verhalen over drugs, alcohol enzo vandaag komen.

Het zal wel van een groot deel van die bekrompen ouders enzo komen denk ik dan. Ik heb al meer of genoeg huisbezoeken meegemaakt om te weten dat heel wat mensen die zelf ook nooit erin gezeten hebben er zo ontzettend negatief over doen. Al wat wij doen is ons op zondagnamiddag goed amuseren en proberen de kinderen leuk bezig te houden.

ik heb 9 jaar bij de chiro gezeten en bij ons was het echt zo dat we gewoon een namiddag in een lokaal zaten te roken en drinken!

Thallyos
6 januari 2006, 00:00
Dat hangt dus af van chiro tot chiro natuurlijk. Bij ons (en met mij) zou het geen waar zijn. (ik rook ten eerste al niet :p)

Quilombo
6 januari 2006, 05:28
chiro is t beste wa mij ooit is overkomen
zat eerst in chiro van mn dorp, dan verhuisd naar nen andere

en die in mijn dorp trok in feite op niks, waren stel dronkelappe, we deden altijd dezelfde stomme spellekes

die ergens anders was keigoed, zalige activiteiten altijd (nooit onozel ofzo), educatief verantwoord en vooral enooooooooooooorme vriendschappen opgebouwd, nog nooit ergens anders zo'n band gehad met mensen, was echt superzalig, op t einde deed het er eigenlijk nooit echt toe wat we deden, was altijd show door t volk waarmee we t deden

ABCDEFGHIJKLMNO
6 januari 2006, 09:28
Héél lang geleden in de scouts gezeten. Vond ik heel aangenaam.

Tegenwoordig heb ik het idee dat bv. de Chiro eerder een kleutertuin is waar men al vroeg leert drinken :D Ik heb genoeg gehoord van anderen hoe ferm ze pinten achterover konden kappen en het groene gras kunnen roken ;)
Gelukkig is dit beeld van mij gebaseerd op een paar enkelingen destijds uit mijn streek en is dit niet representatief voor de ganse Chiro vereniging in Vlaanderen.

dyab
7 januari 2006, 17:01
Je ziet het, jeugdbewegingen worden weer meer populair. Wie van jullie zit erin/heeft in eentje gezeten en wat vond je ervan?

Ik ben al een aantal jaar leider in Chiro en dit komt toch wel als een verrassing. Volgens wat ik overal zie worden jeugdbewegingen door vele jongeren als iets stom beschouwd, wat tijdverspilling in je weekend. Hebben jullie andere ervaringen?

Ik zit in de Chiro, heb 1 jaar aspi gedaan en ben nu Leiding van de Rakwi's (4-5-6 studiejaar). Heb mij nog geen moment verveeld noch spijt gehad van mijn keuze!

Er zijn ook zeer goede vriendschappen ontstaan dankzij de Chiro...

Ik heb lang geleden in de scouts gezeten, maar na een maand heb ik het daar afgetrapt want die vervelende kakkers konden mij niets schelen. Ik weet ook wel dat die scoutsgroep zeker niet representatief is voor de gehele scoutsvereniging van België/Europa/de wereld maar daar vond ik het echt stom. Een van mijn beste vrienden zit in de scouts, wij zitten samen op de bus en ieder jaar met de dag van de jeugdbeweging hebben we elks ons eigen uniform aan. Dat zijn echt de grappigste schooldagen van allemaal om al die starene mensen te zien kijken ;). De scouts-chiro rivaliteit beperkt zich bij mij van 2 tot 5 op zondag, en gelukkig want leden met ADHD proberen te verhinderen dat ze met kastanjes naar de scouts beginnen te gooien is niet altijd gemakkelijk :lol:
Dus:

Als je 't mij vraagt: Chiro :woohoo: ;)

denkimi
7 januari 2006, 17:22
k'ben 10 jaar in de ksa geweest en nu overgestapt op klj

Cypher
7 januari 2006, 20:27
Voor mij zou het niet uitmaken wat je doet van jeugdbeweging. Maar kies er gewoon de beste uit in de buurt. Ik draai al ongeveer 15 jaar mee hier in de scouts en ik kan u verzekeren dat we elke week andere activiteiten doen, gevarieerd en altijd plezant. Ik kan me niet herinneren dat ik op 15 jaar met tegenzin vertrokken ben naar daar.

Scouts/chiro/ksj-groepen verschillen hard van dorp tot dorp. Hier bij ons is de scouts het grootst (wij zijn met 240 leden en 37 man leiding) de ksj is enkele jaren terug ermee gestopt (tekort aan leden en geen motivatie in de leidersploeg) en de chiro is sinds kort terug aan 't opkomen (waren 2 jaar terug met 20 ofzo en zijn toch al terug met 50 doordat ze gemengd zijn geworden).

Als je voor een jeugdbeweging kiest moet je ook er zeker van zijn dat je er 100% achter staat. Er zijn groepen die elke week hetzelfde doen en constant gewoon in de zetel liggen te niksen, als dit je niet aanstaat, kies dan voor een andere groep. Ook het uniform verschilt hard. Ik ken scoutsgroepen waar ze gewoon hun hemd en een das aan doen en er zich eigenlijk niet om bekommeren. Er zijn ook andere uiteindes (zoals bij ons) die elke week, door weer en wind in hun korte short en hemd gereed staan, en daar wordt geen uitzondering op gemaakt, wij zijn trots op ons uniform.

Voor iedereen die er wat voor openstaat is het zeker een aanrader om te proberen, dat kan zeker geen kwaad. Maar ik ben hier niet enkel om jeugdbewegingen te promoten, het maakt niet uit wat je doet. Sport, jeugdbeweging, jeugdhuis, ... Ik zou zoveel vriendschappen zijn misgelopen als ik nooit in een soort beweging had gezeten. Kies gewoon hetgene dat je het beste ligt.

just my 2 cents

dyab
8 januari 2006, 01:08
Voor mij zou het niet uitmaken wat je doet van jeugdbeweging. Maar kies er gewoon de beste uit in de buurt. Ik draai al ongeveer 15 jaar mee hier in de scouts en ik kan u verzekeren dat we elke week andere activiteiten doen, gevarieerd en altijd plezant. Ik kan me niet herinneren dat ik op 15 jaar met tegenzin vertrokken ben naar daar.

Scouts/chiro/ksj-groepen verschillen hard van dorp tot dorp. Hier bij ons is de scouts het grootst (wij zijn met 240 leden en 37 man leiding) de ksj is enkele jaren terug ermee gestopt (tekort aan leden en geen motivatie in de leidersploeg) en de chiro is sinds kort terug aan 't opkomen (waren 2 jaar terug met 20 ofzo en zijn toch al terug met 50 doordat ze gemengd zijn geworden).

Als je voor een jeugdbeweging kiest moet je ook er zeker van zijn dat je er 100% achter staat. Er zijn groepen die elke week hetzelfde doen en constant gewoon in de zetel liggen te niksen, als dit je niet aanstaat, kies dan voor een andere groep. Ook het uniform verschilt hard. Ik ken scoutsgroepen waar ze gewoon hun hemd en een das aan doen en er zich eigenlijk niet om bekommeren. Er zijn ook andere uiteindes (zoals bij ons) die elke week, door weer en wind in hun korte short en hemd gereed staan, en daar wordt geen uitzondering op gemaakt, wij zijn trots op ons uniform.

Voor iedereen die er wat voor openstaat is het zeker een aanrader om te proberen, dat kan zeker geen kwaad. Maar ik ben hier niet enkel om jeugdbewegingen te promoten, het maakt niet uit wat je doet. Sport, jeugdbeweging, jeugdhuis, ... Ik zou zoveel vriendschappen zijn misgelopen als ik nooit in een soort beweging had gezeten. Kies gewoon hetgene dat je het beste ligt.

just my 2 cents

zeer mooi gezegt en ik ² u volledig. Er zijn in mijn gemeente 2 chiro's en 2 scoutsen. de scoutsen zijn allebei groter dan de chiro's maar ik voelde mij echt meer welkom en op mijn gemak bij de chiro dan bij de scouts. op sommige momenten vloek ik wel eens dat ik niet eerder daar in de chiro ben gegaan maar tjah. Ik moet wel zeggen dat ofdat het nu chiro of scouts is, het uniform wel gerespecteerd word. Altijd korte broek en chiro t-shirt, trui of hemd, tenzij dat het vriest, dan durven de jongste groepen wel eens in lange broek komen. Maar of het nu chiro, scouts, Klj, FOS of whatever is, kies waar je jezelf het beste bij voelt want uiteindelijk heeft elke chiro hetzelfde doel: ervoor zorgen dat iedereen een toffe zondagnamiddag kan hebben!

DBK
8 januari 2006, 01:17
iemand dak ken is in de chiro buitengepest toen ik van plan er in te gaan, is maar een geval maar is de reden dat ik nooit in een jeugdbeweging ben gegaan.
denk wel dat het leuk is voor de rest, ken toch wel enkele mensen die er al lang inzitten.

sQueal
10 januari 2006, 13:29
Zit nu ook al een 15tal jaar in een jeugdbeweging (zijnde KSA) en ik kan verzeker je dat het mij EXTREEM veel goed deed en doet.

Je leert omgaan met mensen, problemen, ouderen (de ouders van de leden bedoel ik hiermee), kinderen, ...
Wat me hier opvalt is dat sommigen zeggen: dat is niets voor mij; ik zit liever binnen; kan ik ergens wel begrijpen; maar ik heb hier toch vele voorbeelden van dat dat vaak door de ouders komt. Ik leg even uit :)

Ik sta bij de kleinste mannekes, 5-6-7 jaar, en vaak is dat de eerste keer dat de ouders van die kinderen hun kind achterlaten bij een bende jongeren / vrijwilligers / niet pedagogisch opgeleiden / niet-familie of vrienden / ...
De meeste ouders zijn daar heel open in, en geven hun kind de KANS om de gigantische voordelen van een jeugdbeweging mee te mogen beleven.
Natuurlijk hebben die ouders veel vragen, vooral als ze de eerste keer op kamp gaan; zijn er genoeg leiders voor de kinderen, wie zorgt er voor het eten, wie is de hoofdverantwoordelijke, om hoe laat moeten ze gaan slapen, wat doen ze de hele dag, ...
Nadat je zoiets hebt uitgelegd aan de meeste ouders (bij ons is dat dmv een huisbezoek bij elk lid) zijn die tevreden daarmee, en sturen hun kind met een gerust(?) hart mee op kamp, en nemen dat risico, (dat voor een jonge ouder veel groter lijkt dan het is, maar je zou voor minder).
Dan is komt nu het punt waar ik wil komen; laat je een kind van 5-6 jaar zelf beslissen of het naar een jeugdbeweging gaat of niet?
Mijn mening is 100% NEEN, en ik trek dit zelfs door tot 14 jaar.
Ik heb in de loop der jaren misschien wel 100 kinderen met een bang hartje voor de eerste keer zien komen, en de tweede keer hebben ze dat nog, na een keer of 5 hebben de meeste er zwaar hun plezier in. Een klein deel vindt het nog altijd niet zo "tof".
Dan komen de ouders van die kinderen in het beste geval naar ons gestapt en zeggen dan; " ik laat ze nog 1 keer komen, en dan mag hij kiezen of hij komt". Daar heb ik zwaar mijn twijfels bij, want iemand van 6 jaar zal zowiezo zeggen dat hij er geen zin in heeft. Zulke beslissingen zouden volledig aan de ouders moeten liggen, en ja, je kind verplichten naar de jeugdbeweging te gaan.

Misschien een gedurfde stelling, maar ik ben er heilig van overtuigd dat dit het beste voor een kind / jongere (?) is.

zarathustra
10 januari 2006, 14:04
dat is allemaal heel leuk tot je gepest wordt in die jeugdbeweging en dan elke week gedwongen wordt om te gaan.

Cypher
10 januari 2006, 14:08
Ik snap je redenering ergens wel ergens. Maar toch denk ik dat je het bij het verkeerde eind hebt. Ik heb al alle leeftijden gehad van 6-14 dus ik spreek ook een beetje uit ervaring.

Er zijn kinderen die in het begin een duwtje in de rug nodig hebben van hun ouders. Dit kan gaan van de eerste keer dat ze komen tot de 5e keer ofzo. Asl ze het nadien niet leuk vinden en toch moeten komen van hun ouders dan heb je er toch heel wat last mee.

Bij sommigen gaat dit over na een half uurtje als ze zich echt aan het amuseren zijn. Anderen gaan gewoon de etter uithangen en irritant beginnen doen, nog anderen gaan gewoon aan de kant zitten.
Bij een jeugdbeweging moet je er de sfeer inhouden, en als je dan je tijd moet steken in ofwel die bengels te berispen ofwel die "bleiter" te betrekken in het spel, is dit in mijn ogen verloren tijd. Die tijd kan je beter steken in kinderen die het wel plezant vinden en actief meedoen zodat zij een superleuke activiteit hebben.

Als je dit doortrekt naar een wat oudere leeftijd dan is er een 75% kans dat de kinderen zowiezo stoppen op een wat oudere leeftijd. Of ook gewoon daar verdergaan met de belhamel uit te hangen.

Kortom, dwing geen kinderen om te doen wat ze echt niet graag doen (tenzij groentjes opeten ;)). Je kan de kinderen een kans geven maar elke week dezelfde ellende meemaken is op den duur ook te belastend op de andere leden.

my 2 cents

sQueal
10 januari 2006, 14:26
Ja, mijn defenitie van jeugdbeweging is dat iedereen welkom is; ook de moeilijke gevallen, want zei hebben het het meeste nodig.

En ivm pesten; ik heb nog nooit geweten dat iemand op jonge leeftijd in een jeugdbeweging zwaar gepest is... (oudere leeftijden wel); misschien weet ik er niet van; maar ik denk dat je als leider zulke dingen ZEKER kan oplossen (in tegenstelling tot een schoolomgeving waar je met de " speeltijd " zit. maw: Vrij spel op jonge leeftijd: NOT done :)

spray-bunny
10 januari 2006, 18:48
ik heb 9 jaar in de scouts gezeten. Bij de verkenners werd het toch wat overdreven. De activiteiten duurden meestal van 14u tot 17u. Eerst was dat een uurke zitten in het lokaal, pintjes drinken en roken. Dan met wat geluk een uurtje tamme activiteiten, met rook/bierpauze tussen. Dan op het laatste nog eens pintjes drinken.
Was maar flauwtjes imo, dat kan ik op café ook...

sQueal
10 januari 2006, 21:58
Voorbeeld van hoe jeugdbeweging NIET mag zijn é

Dieleman_F
10 januari 2006, 22:05
ik zit al vanaf het 1ste leerjaar bij een kleine scouts, wat wil zeggen niet te veel domme regels en een grappige sfeer, en het is nog steeds tof. Het is wel een jongensscouts maar infeite is dat niet erg, is zelf ontspannender denk ik.

spray-bunny
10 januari 2006, 22:09
Voorbeeld van hoe jeugdbeweging NIET mag zijn é
idd. Aleh, de eerste keer is da wel zalig. Maar dat niets doen steekt snel tegen:s
En de waarden die zo'n jeugdbeweging je normaal bijbrengen waren dan ook ver te zoeken.

Preske
11 januari 2006, 00:18

laat me raden, ge had 3 leden meer? :p

OT: ik heb 3 maand in de chiro gezeten, en toen was ik het beu. Ik werd er constant gekloot door haast iedereen van de groep, en ben gewoon niet meer gegaan.

Dieleman_F
11 januari 2006, 13:35
laat me raden, ge had 3 leden meer? :p

OT: ik heb 3 maand in de chiro gezeten, en toen was ik het beu. Ik werd er constant gekloot door haast iedereen van de groep, en ben gewoon niet meer gegaan.

bij ons is dat soms :p
twee jaar geleden met 4 op kamp geweest, of dan sluiten ze een jaar een tak omdat er toch niemand is, maar we zijn terug aan het groeien :applause: .

daFour
13 januari 2006, 10:48
kben er vanad het begin ingeweest in de ksa (ten rode) en kheb me dat nooit beklaagd,zalige momenten beleefd,prachtige reizen gedaan..veel bier gedronken ;)..Nu ben ik 19 jr en ga ik nog es graag naar de bar als oud-leider...

aan al diegene die het nooit gedaan hebben en er een negatief beeld over hebben,hang je op.Je weet niet wat je gemist hebt!

mythe
27 januari 2006, 22:52
Chiro.
En valt te zien in welke chiro je zit. Bij ons is de sfeer er keigoed. Onder de aspi's.
Dus niet alle chiro's zijn dezelfde. t'is niet omdat 1 chiro dom is dat de rest ook dom is.
Belgen bekijken als zo he :s één marrokaan pleegt misdaad, alle marrokanen doen dat. BELACHELIJK.

Affain :p ikke chiro, dat blijft zo.
En weetnie, chiro is nog steeds grootste jeugdbeweging in vlaanderland. En zal waarschijnlijk nog lang tijdje zo blijven.

viewer
28 januari 2006, 17:17
kben zelf bij de ksj (precies de enige hier :confused: ), en ik heb er nie over te klagen.

De chiro zou niks voor mij zijn ,en dit vooral omdat ze elke week activiteit hebben, de ksj heeft alleen maar activiteiten in de vakantie (en af en toe is er iemand jarig en geeft hij een ton :p). Ook organiseren we elk jaar met onze vereniging een vrij grote fuif, en aangezien ik volgend jaar leider wordt zal ik dan mee in die organisatie zitten, hetgeen volgensmij best wel tof is!

'k zit bij de ksj vanaf men twaalfde, omdat ik naar een andere middelbare school ging dan men vrienden vd lagere school, en ze op die manier toch nog regelmatig kan zien.

Bij ons wordt er ook wel eens een pintje gedronken, maar dan alleen door de oudere (feitelijk vooral de oudste :p) groep en de leiding. We hebben tijdens de vakantie meestal wel een tweedaagse, en deze bestond tijdens de kerstvakantie vooral uit playstationen, drinken en roken (voor de rokers), af en toe een spelleke en wa eten maken+verorberen. Lekker relaxed eigenlijk.

De jongere groepen hebben natuurlijk wel meer spellekes enzo.

Drugs is trouwens op de ksj streng verboden, en der wordt int algemeen nie licht overheengegaan als er iemand betrapt wordt, en zeker nie als der andere leeftijdsgroepen bijzijn. Roken en drinken op activiteiten met jongere groepen is uit den boze.

ComputerVISTA
28 januari 2006, 19:27
Als ik klein was heb ik ooit 1 grote vakantie gedaan met speelpleinwerking (waar ik kleine pagader was en dus geen leider (of hoe ze dat noemen))

Persoonlijk zou ik men kinderen daar nooit of te nimmer maartoe sturen. Als ik zie hoe (hier althans) nonchalant de begeleiding omspringt met die kinderen vind ik sommige gewoonweg levensgevaarlijk!

SilentSpring
28 januari 2006, 20:00
nooit ingezeten, maar goed ook. chiro en scouts moeten wss nog echte jeugdbewegingen zijn (pa was vroeger leider in zeescouts), ma vooral de ksa stelt et in ne slecht daglicht. ne 'maat' van ons zit daarin, en vb vorig jaar, z'n doop: paar gaste die op hem stonden te pissen. tof wi, natuurlijk is da uitgelekt in ons jaar en dien heeft het mogen aanhore:p. wak er vooral dom aan vind zijn al die stoeme naampjes voor de verschillende leeftijdsgroepen... In diene ksa van die gast die bepist werd ebben ze zon boekje, en die gast maakt da, jong toch, wekke zever da daarin staat, nie te geloven. Ook, em gaat nooit weg fzo, ma zit wel altijd te stoefe oeveel hoegaarden's enzo ze daar wel drinken. zegt veel overt niveau imo, als ge u al moe lam zuipen vo fun te hebben.

soit, nie veralgemenen natuurlijk, ma ben toch blij dak er nooit ingegaan ben. die van de chiro zijn al volwassener vinnek, 1 uit mn klas zit daarin, en op die dag van de jeugdbeweging vorig jaar kwam ie samen me zn maat in volledig chirouniform (dus met uberkort broekje) das pas lef emmen. als ge dan die van ksa ziet me van die stickers op hun hemd van jongknape enzo...
in da ksa geval doen ze dus ook van die domme spellekes, zeker dom vo ne gast van 17-18. belletje trek enzo, da vinden ze daar geestig...

EternalSilence
28 januari 2006, 23:38
:eek: :wtf: :wtf: :x
amai.. waar is da ?

hier is da toch deftig ze

(oke .. het hier in desselgem vroeger nie veel beter geweest, het jeugdcafe zat vol met drugsverslaafden (lees:: 1 of 2 die aan de drugs zaten :p) , maar nu verbeterd het er :D.. miss ga ik er nog eens binnen ^^)

Handsome Hermit
29 januari 2006, 21:52
het pedagogische verantwoorde nut van chiro en scouts is mij altijd al ontgaan. Het niveau bevindt zich volgens mij bij vele ergens ver onder nul.
Als ge er naartoe wilt gaan, mij ni gelaten, ik hou u ni tegen.
Laten we het met een gezegde in het algemeen nederlands zeggen:
Ieder zijn meug, nietwaar?

JanVH
29 januari 2006, 23:04
Ah, het befaamde 'witten boterham' spelletje.
Redelijk naïef dat ge dat geloofd...

JanVH
29 januari 2006, 23:04
Ah, het befaamde 'witten boterham' spelletje.
Redelijk naïef dat ge dat geloofd...

-DickHead-
2 februari 2006, 17:15
Op onze chiro is het ledenaantal toch wel sterk aan het afnemen. Nu zijn we gemiddeld met 30. We komem van 100 (ong 5 jaar geleden). Ik heb me dan ook voorgenomen om binnen een paar jaartjes als leiding, aan goede ledingwerving te doen.

Ok ik ga niet ontkennen dat we af en toe graag een pintje drinken, maar Zondag op de chiro NOOIT.
Dat drugs verboden zijn op de chiro kan ik goed verstaan. Ok deze dingen kun je terugvinden bij de chiroleden. Maar je vinde deze ook evengoed terug buiten de chiro. Dus het is fout om te zeggen dat chiro voor drugsverslaafden staat.
Pesten, juist hetzelfde. Buiten de chiro wordt er ook gepest, je hebt nu eenmaal zo jongeren. Dit is natuurlijk ook geen reden om het toe te laten. Maar ik kan me toch geen grote pesterijen voorstellen. Zeker niet bij de 15+ers.

Ik zit in de chiro van af de jongste afdeling, ik geef wel toe dat ik toen af en toe een zetje nodig had van mijn ouders. Soms denk ik wel dat het danzij hen is dat ik nu nog steeds in de chiro zit. Nu kunnen ze me niet thuis houden, of ik verveel me dood zondag's
Als je leiding geeft bij de jongere afdeelingen vind ik het noodzakelijk dat er een programma is. Nu als aspi's hebben we al een paar weken geen serieus programma meer, maar dit komt omdat alle twee de leiders examens hebben. In zo'n situaties vind ik het helemaal niet erg, dan amuzeer ik me ook, maar ik zou het zo geen jaar willen. Een zondag zonder speciale voorbereiding vind ik wel te doen, het zijn ook maar mensen met een eigen leven.

Ik versta wel als je zegt dat jeudbewegingen stom zijn omdat je niet weet wat je mist. Nu spelen we "geen stomme spelletje" meer.

s.p.a.w.n.
6 februari 2006, 22:00
2de jaar leider in de scouts

onontbeerlijk in een opvoeding vind ik een jeugdbeweging
+ gvd een hoop vrienden en hopen plezier (soms wel veel te veel drank :p)

en je ziet ook alsje een goede activiteit geeft dat de leden zich echt te pletter ammuseren.

het hangt natuurlijk voor een groot deel af met wie je tesamen zit en wie de leidingsploeg is. Een lakse leiding zal resulteren in saaie vergaderingen etc...

en over "nurk de boterham" (of het witte oterhamspelletje) ... iedereen kent het, maar niemand kent iemand die het al ooit gedaan heeft
(wel wel eens vreemd was was testen of brandnetels (aka de romeinse viagra) werkte, en het werkte bij 4 van de 5 in de patrouille :p, maar het is nu ook weer niet dat we dat bij elkaar controlleerden hee of da werkte (toen wask 15 ofzo, dus waren we allemaal oversekste pubers :p)

over die drugs, op zondag (als er vergadering is voor leden), zijn drugs & alcohol strikt verboden,
s'avonds de vrijdag en de zondag in de scoutsbar, vloet er idd vrij veel alcohol, maar ook nooit drugs

dus ... dat hangt gewoon sterk van vereniging tot vereniging af

het is ook dom van scouts en chiro te vergelijken, daar dat totaal kan verschillen van gemeente tot gemeente
elke groep heeft zijn eigen traditie, en in de ene gemeente is de scouts beter, in de ander de chiro, en in nog een ander de ksa

JanVH
6 februari 2006, 22:23
'k vind het trouwens ook goed dat er weer meer interesse is in jeugdbewegingen, zit zelf al in de scouts van m'n 6 jaar en zou nu echt niet meer zonder kunnen.
't is echt een traditie geworden, die zaterdag naar de scouts gaan. :)

'k Hoop dat die trend blijft aanhouden, jeugdbewegingen dragen veel bij aan de sociale omgang van het kind, hoe je omgaat met andere kinderen, je krijgt imo ook een groter verantwoordelijkheidsgevoel in de scouts, als je leider bent van een patrouille, groepswerken, ... Ik kan zo blijven doorgaan... :)

Wij zitten sowieso in een redelijk grote scouts (+- 300) en 'k vind het echt goed dat scoutsen blijven bestaan! :)

metaphore
7 februari 2006, 01:58
²²²²

Een week op een kamer zitten zonder hygiëne, vol met stank,... In een bos rondlopen met de korte broek en de loempe bergschoenen, snachts nen drop uitvoeren,... Wat is er daar in hemelsnaam wijs aan? :D Maja ieder zijn ding

daar draait chiro of scouts dan ook niet echt om hé...
tgaat hem over vrienden maken en originele vrijetijdsbesteding.
De leiding zorgt elk weekend voor iets leuk en verassend, dat is nie door heb bos lopen met bergschoenen ofzo.
Uiteindelijk heb ik men beste vrienden in de jeugdbeweging gemaakt, tzijn mensen waarmee ik elk weekend op stap ga ...

Kdenk dat jeugdbewegingen zeer belangrijk zijn, vooral voor sociaal contact etc te stimuleren in deze tijden ...

s.p.a.w.n.
7 februari 2006, 10:48
Als ik klein was heb ik ooit 1 grote vakantie gedaan met speelpleinwerking (waar ik kleine pagader was en dus geen leider (of hoe ze dat noemen))

Persoonlijk zou ik men kinderen daar nooit of te nimmer maartoe sturen. Als ik zie hoe (hier althans) nonchalant de begeleiding omspringt met die kinderen vind ik sommige gewoonweg levensgevaarlijk!

speelpleinwerking is nie echt te vergelijken met scouts of chiro
in een jeugdbeweging ken je alle kinderen persoonlijk en kan je inspelen op hun gebreken en talenten, wat het zeer leuk maakt voor hen + op kamp wordt die ervaring van een jaar ver (of meer) dan gebundeld in een spetterende week of tien dagen

en een buitenlands Jinkamp is iets wat je nooit vergeet

wie van de niet jeugbewegers is hier bvb met 8 vrienden naar Kroatie en Venetie geweest aldaar bergtochten te doen, beachboy te spelen, goedkope pils te consumeren, gewedige nachten me te maken op nen overzetboot, een beetje aan cultuur te doen in knin en split

wie van de niet jeugdbewegers heeft hier het voorecht gehad een rockfestival te organiseren met bands als action in dc, funeral dress, belgian associalitie, allemaal niet zo groot, maar wel een heel evenement

wie van de niet jeugdbewegers heeft al eens de mogelijkheid gehad een volle week lang s'avond na school naar al zijn vrienden te gaan, om aldaar samen te koken, zich te ammuseren, er te slapen, samen op te staan etc .. (leefweek, ookwel veel gepintelier en dan pitten op de schoolbanken enzo :p)

ik kan je verzekeren, zo'n dingen zijn zo tof dat je ze nooit vergeet

maar vergis je niet, dat moet niet nefast zijn voor school etc ... ik doe nu mij tweede jaar architectuur, en dat is geen richting van de poes

ComputerVISTA
7 februari 2006, 13:29
Tja ik heb het eigenlijk over het algemeen over eender welke jeugdbeweging ik zie over 't straat gaan. 't Lijkt wel of ze allemaal onderbemand zijn en of sommigen gewoon maar doen wat ze willen. Mijn kinderen zouden er alvast niet naartoe gaan.

Sommigen doen echt gevaarlijk zondermeer.

s.p.a.w.n.
7 februari 2006, 13:57
Tja ik heb het eigenlijk over het algemeen over eender welke jeugdbeweging ik zie over 't straat gaan. 't Lijkt wel of ze allemaal onderbemand zijn en of sommigen gewoon maar doen wat ze willen. Mijn kinderen zouden er alvast niet naartoe gaan.

hehe, wij ebben ook al eens op de chiro in stasegem zitten zagen van allez, dai gvd die kinders da laat doen,

maar aan den anderen kant, wij zijn met 7 man voor 2à(gemiddeld) welpen, en dat is nog niet te heel goed in de hand te houden ze, ik denk da heel veel mensen het leider zijn onderschatten en zich baseren op soms enkele feiten die ze zien (vb, een baantje in stasegem waar ormaal nooit auto's rijden, komt er plots wel één af en de welpen gaan niet zo rap als het eig zou moeten aan de kant (aka, die auto moet een beetje vertrage (terwijl het een zone 30 baantje is) dan zie je die mensen al kijken van "onverantwoorde leiders", dan staai daar van Jah ... weer één die een slecht oog eeft op jeugdbewegingen, terwijl ge daar nie echt iets kunt aan doen, want het is niet dat er een voedpad ofzo aan da baantje is, je loopt tss de spoorweg en het dichte struikgewas ... je kan moeilijk vragen aan de welpen (3de tot 5de studiejaar) dat ze op zo'n baantje in een rij achter elkaar lopen eh

zo kank wel nog voorbeelden geven die eigenlijk niet echt gevaarlijk zijn, maar wel heel onverantwoord lijken

Tae
7 februari 2006, 14:08
Ik heb vroeger bij een jeugdbeweging gezeten maar dat was geen chiro of scouts beweging, eender een buurt jeugdhuis dat onafhankelijk werkte maar met een christelijk tint want de pastoor van de kerk was altijd chauffeur.

Ik heb mij wel goed geamusseerd maar vanaf een bepaalde leeftijd 12jaar vind ik het welletjes geweest en moet je andere dingen doen zoals met uw eigen vrienden de wereld in trekken.

Aan de andere kant vind ik de jeugdbewegingen ook niet zo slecht want het houd de kinderen toch van straat, en op straat spelen is ook niet zo een veilige oplossing.

Ook natuurlijk is het een gemakkelijke oplossing voor de ouders om van hun kinderen ffe vanaf te zijn en wat tijd voor zichzelf vrij te maken, natuurlijk mag dit niet een gewoonte worden dat helaas deze tijden wel het geval is.

Cypher
7 februari 2006, 16:31
maar aan den anderen kant, wij zijn met 7 man voor 2à(gemiddeld) welpen

tbh heb je dan toch niet te klagen, wij hebben een redelijk grote leidersploeg nl 37 man voor 241 leden. we hebben 9 leiders voor 83 welpen.
Het in de hand houden van welpen doe je toch al van de eerste vergadering tegoei. Maak ze duidelijk wat er gebeurd as ze ni luisteren enzo.

Maar idd soms zijn die mannekes moeilijk in bedwang te houden. En as ge zo n voorval al direct als slechte indruk gaat interpreteren dan moet die mens zijn kinderen maar niet sturen nr een jeugdbeweging eh :)

t is en blijft een unieke ervaring die zeker helpt bij sociale vaardigheden en die gewoon ook in t algemeen tof is :)

Bontus
7 februari 2006, 16:43

Wij (scouts) zijn met 5-6 man leiding voor 15-20 gastjes. En de gemiddelde leeftijd van de leiding is ook ongeveer 20 jaar oud.
Heel wat anders dan die speelpleinwerking, dat vertrouw ik ook nie echt.

ComputerVISTA
7 februari 2006, 19:38
Wat ik nu zag (ik denk scouts) in Zottegem:

Zeg geven die kinderen iets te doen (mensen ambetaren met vragen of ze iets willen ruilen) En laten ze in't midden van't stad zo maar rondcrossen waar en wat ze maar willen. Terwijl zit de begeleiding dan in een cafee....

Trotoir op, trotoir af, straat op straat af... Voor auto's tussen auto's etc....

Eens ge dat gezien hebt hebt ge nog al snel een beeld gevormd van die zogezegd responsabele begeleiding

-DickHead-
7 februari 2006, 19:45
@ reteiP: Zo een kleine groep!

Wrs hebben wij binnen de kortste tijd ook wel een 20 tal leden, maar het kan nog altijd veranderen.

edit/
Zeg geven die kinderen iets te doen (mensen ambetaren met vragen of ze iets willen ruilen) En laten ze in't midden van't stad zo maar rondcrossen waar en wat ze maar willen. Terwijl zit de begeleiding dan in een cafee....

Trotoir op, trotoir af, straat op straat af... Voor auto's tussen auto's etc....

Eens ge dat gezien hebt hebt ge nog al snel een beeld gevormd van die zogezegd responsabele begeleidingZo een goed georganiseerd stadspel, is imo een van de leukste activiteiten: vrij rondlopen. Je voelt je volledig losgelaten (13-14 j)
Ik kan mij wel voorstellen dat je dan een bepaald negatief gedacht hebt over de verantwoordelijkheid van de leiding. Maar dan heb je wel een verkeerd beeld imo..

Dieleman_F
7 februari 2006, 20:28
De leiders kunnen er inderdaad niet altijd bij zijn, en inderdaad er zijn mss wel bepaalde gevaren op kamp enzo, maar moet je echt alle gevaren ontwijken?

weg met de curling-ouders! :D

s.p.a.w.n.
7 februari 2006, 20:41
tbh heb je dan toch niet te klagen, wij hebben een redelijk grote leidersploeg nl 37 man voor 241 leden. we hebben 9 leiders voor 83 welpen.
Het in de hand houden van welpen doe je toch al van de eerste vergadering tegoei. Maak ze duidelijk wat er gebeurd as ze ni luisteren enzo.

Maar idd soms zijn die mannekes moeilijk in bedwang te houden. En as ge zo n voorval al direct als slechte indruk gaat interpreteren dan moet die mens zijn kinderen maar niet sturen nr een jeugdbeweging eh :)

t is en blijft een unieke ervaring die zeker helpt bij sociale vaardigheden en die gewoon ook in t algemeen tof is :)

83 welpen zijn toch opgedeeld neem ik aan,
ik weet dat we een luxe hebben ze qua leiding, tis zo da we allemaal heel goed ons best doen, en ongeveer iedereen die in de jin komt wordt uiteindelijk haast leiding, wat niet altijd goed is, maar meestal wel

satsegem is een klein dorp van 3 a 4000 inwoners, en daar zijn twee jeugdbewegingen in (scouts&chiro), met op de grens van harelbeke en stasegem nog eens twee (zeescouts/ksa)
dan is twintig leden vrij goed eigenlijk :p

anyhows, das wel waar van in het begin moet heel duidelijk zijn wat kan en niet, maar u weet ook wel dat dat in de praktijk (zeker bij probleemgevallen) niet zo evident is :p

Cypher
7 februari 2006, 21:59
@computerXP leiding die op café zit tijdens een spel is idd niet verantwoord, maar stuur gewoon uw kinderen niet naar die jeugdbeweging er zijn heus jeugdbewegingen die het wel tegoei doen.

@spawn nee we hebben niet de luxe van 83 welpen op te delen, nu je kan er van uitgaan dat ze niet alle 83 tegelijk komen, deze zijn theoretische cijfers. in realiteit komt 75% van diie 83 maar dit is nog altijd 60 man. een serieuze groep om rekening mee te houden. de leiding past het programma wat aan aan de mogelijkheden. en idd t is ni evident om ze in toom te houden. maar imho zou elke jeugdbeweging verantwoordelijk genoeg moeten zijn om dit te doen. het voorbeeld van computerxp is extreem en deze mensen verdienen het niet eens om zichzelf een jeugdbeweging te noemen.
spijtig genoeg bestaat er niks zoals een keurmerk... het zou al makkelijker zijn voor ouders om te kiezen dan ;)

ComputerVISTA
7 februari 2006, 22:43

Wrs hebben wij binnen de kortste tijd ook wel een 20 tal leden, maar het kan nog altijd veranderen.

edit/ Zo een goed georganiseerd stadspel, is imo een van de leukste activiteiten: vrij rondlopen. Je voelt je volledig losgelaten (13-14 j)
Ik kan mij wel voorstellen dat je dan een bepaald negatief gedacht hebt over de verantwoordelijkheid van de leiding. Maar dan heb je wel een verkeerd beeld imo..

13 of 14 jaar? Doe daar maar een paar jaartjes vanaf.

Bose
9 februari 2006, 23:27
Toch nog even reageren op deze thread...

Ik zit al vanaf de jonsgte groep bij de ksa en ik moet zeggen, khem daar nooit spijt van gehad. omdat:
1) ik daar echt nieuw vrienden heb leren maken
2) ik daar zelfstandig geworden ben
3) sociale vaardigheden heb ontwikkelt.

als ge dan moet horen van mensen die zeggen dat jeugdbeweging zo maar iets is om de jong bezig te houden dan stelle kik mij daar toch vragen bij. Het is natuurlijk niet verplicht he ( tzou maar erg zijn :p ) maar om een standpunt in te nemen zoals sommige ( lees: computer xp: uwe post van: ik zou mijne kleine daar nie hene sturen ( het is een goed recht van dat te denken he...) ) vind ik er toch over. Vooal als ge dan ziet dat die posts gemaakt worden door manne die ofwel nooit op een jeugdbeweging hebben gezeten of zo naar de speelpleinen ( in de grote vakantie is dat ) zijn geweest. Oordeel toch nie over zaken die ge niet tot op den bodem kent.

En dan die verhalen van zuipen hier, boterhammen daar, ...
Ge zou toch van kunnen uitgaan dat als ge internet kunt gebruiken da ge nie zo naief bent om die zever te geloven. ( het zal er op sommige plaatsen wel is over zijn ma veralgemeen dat dan toch nie :) )

Maar het beste was toch nog altijd dak gelezen heb: da het gewoon in een tent zitten is, mee brakke eten, bergschoenen, ... ( kweet niemeer wie het gepost heeft ). n/o, ma dan hedde het toch wel fout hoor.
tis nie erg he als ge daar nie voor bent ma das nu toch nie levensbedreigend zo is zonder al te veel comfort leven.

En dan heb ik eigelijk ook nog een vraag; maar als ge uw kind nu nie naar de jeugdbewegingn laat gaan ( wat uw goed recht zou zijn maar kom ) wa laten ge die dan heel den tijd doen? zo op ne leeftijd van 10 jaar neemt... binnenzitten?...

De groeten...

Bose
9 februari 2006, 23:31

zalig gewoon... u zouden ze ne prijs moeten geven :p

zavVi
10 februari 2006, 02:52
paar jaar geleden 2 keer zo een kamp meegedaan, 1 keer naar de meeting op zondag geweest :p
hangt er wat vanaf met wie ge daar zit eh, men vrienden hadden mij toen gezegd dat ik moest meegaan ..dus :)

in alle geval ik vergeet da nooit, wat dus evenveel wil zeggen dat ik mij daar goe geamuzeerd heb... tis zo precies een 10dagen doen wat ge thuis onder controle nooit doet en dat met een groep gaste ... ( twas KSA )

moest ik daar op mijn alleen toekomen op 15 jaar... kzou het ni lang volhoude denk ik

en wa Rhinox daar zegt, ....mja das ni voor alleman leuk natuurlijk, maar das waar ik vandaan kom wel gewoon realiteit om zulke dingen te doen... deugnieterij eh, geeft spannende verhale... toch ?

s.p.a.w.n.
14 februari 2006, 16:25
paar jaar geleden 2 keer zo een kamp meegedaan, 1 keer naar de meeting op zondag geweest :p
hangt er wat vanaf met wie ge daar zit eh, men vrienden hadden mij toen gezegd dat ik moest meegaan ..dus :)

in alle geval ik vergeet da nooit, wat dus evenveel wil zeggen dat ik mij daar goe geamuzeerd heb... tis zo precies een 10dagen doen wat ge thuis onder controle nooit doet en dat met een groep gaste ... ( twas KSA )

moest ik daar op mijn alleen toekomen op 15 jaar... kzou het ni lang volhoude denk ik

en wa Rhinox daar zegt, ....mja das ni voor alleman leuk natuurlijk, maar das waar ik vandaan kom wel gewoon realiteit om zulke dingen te doen... deugnieterij eh, geeft spannende verhale... toch ?

hehe, idd spanende verhalen waar ge later hartelijk mee lacht

amdr
14 februari 2006, 16:37
chiro en scouts suckt een pak.
Zo saai as iets en enorm belachelijk tbh :/

Thallyos
14 februari 2006, 17:39
U ook bedankt voor uw mooie, gefundeerde en degelijke bijdrage in dit topic, thank you, come again ;)

amdr
14 februari 2006, 17:41
You're welcome :p
Heb er 4 zondagen of zo ingezeten en was gewoon ni echt mijn ding ;x
Zat der vol van die alternatieve zuipende hippi's ^o)

-DickHead-
14 februari 2006, 18:51
:oink:

Alternative zuipende hippi's.. :unsure:

Uw laatste post moet je toch nog wel eens doorlezen imo

amdr
14 februari 2006, 19:57
mja nee twas echt zo :p
Van die rare alternatievelingen, die hun eigen constant kapot zopen...En het waren dan nog eens halve hippis... Klopt volledig hoor :D

Jense777
25 februari 2006, 21:50
Laat dat van dat drinken en smoren maar weg. Drugs en alcohol worden niet getolereerd in 99,9 % van de chiro's, scouts of KSA's.

Ik zit nu 7 jaar in 't chiro bij ons. Ik heb mij al dikwijls beklaagd dat ik mij niet vroeger heb bij aangesloten. Je maakt er mooie tijden mee, en herinneringen die je meedraagt tot op je sterfbed. Soms loop het is wat minder, ja, maar da's toch overal zo?

Myst!Q
25 februari 2006, 21:57
Ik lees hier dingen zoals : stuurt uw klein mannen later naar daar, ze gaan da leuk vinden en si en la .. zo dadde zondagnamiddag in uwe luie zetel een taske koffie kunt drinken.

Als ge met zo een mentaliteit bezig zijt krijgde beter later geen klein mannen .. Laat uw kinderen potverdikke toch zelf eens kiezen of ze da willen doen .. Ge kunt evengoed de zondagnamiddag in uw luie zetel zitten met een taske koffie als de kinderen thuis zijn ook ..

Ik ben nog altijd pissed voor het feit dat ik de ksa & voetbal vroeger heb moeten opgeven door scheiding van ouders .. we zijn moeten verhuizen want noch pa of ma wou een toegeving doen voor het huis .. met als gevolg dattek nen enorme vriendenkring ben kwijtgeraakt maja .. da is het leven nu eenmaal zeker ..

s.p.a.w.n.
28 februari 2006, 19:43
Ik lees hier dingen zoals : stuurt uw klein mannen later naar daar, ze gaan da leuk vinden en si en la .. zo dadde zondagnamiddag in uwe luie zetel een taske koffie kunt drinken.

Als ge met zo een mentaliteit bezig zijt krijgde beter later geen klein mannen .. Laat uw kinderen potverdikke toch zelf eens kiezen of ze da willen doen .. Ge kunt evengoed de zondagnamiddag in uw luie zetel zitten met een taske koffie als de kinderen thuis zijn ook ..

Ik ben nog altijd pissed voor het feit dat ik de ksa & voetbal vroeger heb moeten opgeven door scheiding van ouders .. we zijn moeten verhuizen want noch pa of ma wou een toegeving doen voor het huis .. met als gevolg dattek nen enorme vriendenkring ben kwijtgeraakt maja .. da is het leven nu eenmaal zeker ..

u situatie is idd klotig

zelf benk toch voor een verplichting van ouders uit (dus als de ouders willen da hun kinderen erinzitten, moeten ze ze soms een beetje pushen) ... ikzelf ging er bvb zonder die push in het 3de jaar welpen uit zijn geweest en man ik zou wa gemist hebben. Ik ken zo wel meer mensen die daar blij mee zijn, en ik ken er ook een hoop die het jammer vinden dazet door die paar saaiere vergaderingen eens opgegeven hebben, en nu beseffen wa ze gemist hebben.

metaphore
28 februari 2006, 20:59
Laat dat van dat drinken en smoren maar weg. Drugs en alcohol worden niet getolereerd in 99,9 % van de chiro's, scouts of KSA's.

Ik zit nu 7 jaar in 't chiro bij ons. Ik heb mij al dikwijls beklaagd dat ik mij niet vroeger heb bij aangesloten. Je maakt er mooie tijden mee, en herinneringen die je meedraagt tot op je sterfbed. Soms loop het is wat minder, ja, maar da's toch overal zo?

drugs worden bij ons nie getolereerd, maar alcohol is ons motto :)
aléja op ne zondag wordt er nooit gedronken

maar feesten doen wij altijd met de chiro
en op leidingsweekend ofzo zullen der altijd genoeg bakken aanwezig zijn!

belgarath03
28 februari 2006, 21:05
ik heb in de scouts gezeten tot het niet meer kon met mijn been, nu ben ik wel altijd aanwezig op fuiven en mijn zus zit in de leiding en ik ga af en toe mee als foerier, dat je moet drinken om erbij horen is toch hier niet het geval, maat van mij is verkenner en is straight-edge, gaat perfect en niemand vindt dit erg

Bontus
28 februari 2006, 21:49
...

Zal even resumée geven: 47 man leiding + 350 leden
Welpen waar ik sta zijn met 55 ongeveer ingeschreven en 11 leiding.
Maar opgesplitst in 2 afzonderlijke welpentakken:
Dan tel ik wel voor onze tak afzonderlijk en hoeveel er gemiddeld komen en je zit aan 4 leiding en 10-20 welpen.
En op kamp 18-22 schat ik.

De meeste jeugdverenigingen uit de buurt die ik ken zijn toch kleiner :sop:

Dieleman_F
1 maart 2006, 13:59
hehe, idd spanende verhalen waar ge later hartelijk mee lacht

het kamp is altijd leuker dan op het moment zelf, want dan vervloek je de luxe die er niet is wel eens, maar de momenten van de grootste slappelach is zonder twijfel altijd op scoutskampen :p

Jense777
1 maart 2006, 16:30
drugs worden bij ons nie getolereerd, maar alcohol is ons motto :)
aléja op ne zondag wordt er nooit gedronken

maar feesten doen wij altijd met de chiro
en op leidingsweekend ofzo zullen der altijd genoeg bakken aanwezig zijn!Wel ja, dat bedoelde ik. Maar echte "alcohol" verslaafden, neen.

Mr. Punkfish
4 maart 2006, 11:49
ik heb in de scouts gezeten tot het niet meer kon met mijn been, nu ben ik wel altijd aanwezig op fuiven en mijn zus zit in de leiding en ik ga af en toe mee als foerier, dat je moet drinken om erbij horen is toch hier niet het geval, maat van mij is verkenner en is straight-edge, gaat perfect en niemand vindt dit erg

bij mij op de chiro hetzelfde, er zijn er die bier binnenkappen alsof het water is en er zijn er die het niet drinken... gaat perfect. ;)