PDA

Volledige versie bekijken : Meer vlaamse schlagers op de radio?

Tweak37
5 januari 2006, 01:56
Volgens onze grote vriend bourgeois moet het vlaamse levenslied dus een prominentere plaats krijgen op de radio. Hoe hij dat gaat doen is een raadsel.(geen quota zoals hij tig keer zei, maar ik denk dat we over een tijdje... quota kunnen verwachten :sop: ) In ieder geval moeten mensen zoals laura lynn en jo valy meer te horen zijn op de radio, dit zou dan ook weer de cd verkoop moeten aanzwengelen en dat is meteen ook gunstig voor de werkloosheid (wat een man :love: ) Voor of tegen? :) Mag de regering zoiets opleggen?

Time
5 januari 2006, 01:58
Eh, dat hij samenwerkt met Pascal Vynck zijn seniorenradio. Vlaamse schlagers zijn toch zowa hetzelfde publiek...?

Maar naar een radio die zich op de klassieke Vlaamse liederen concentreerT is er al laaaaaaaang vraag hoor.:)

pina
5 januari 2006, 02:01
dan heb je een te klein publiek. Het komt erop neer dat hij wil hebben dat vlaamse artiesten in eigen land populairder worden. Dat de hitlijsten worden gedomineerd door artiesten van hier ipv het zoveelste r 'n b gedoe. Dat kan je alleen maar door u te richten naar een groot en divers publiek, en niet naar alleen de fans.

en ja, ze mogen dat opleggen. Het gebeurt in de buurlanden ook

Defkes
5 januari 2006, 02:04
Eh, dat hij samenwerkt met Pascal Vynck zijn seniorenradio. Vlaamse schlagers zijn toch zowa hetzelfde publiek...?

Maar naar een radio die zich op de klassieke Vlaamse liederen concentreerd is er al laaaaaaaang vraag hoor.:)

Moe aan het worden zeker?

Nuja. Voor mij moeten er zeker geen Vlaamse liederen op de radio komen. Of toch niet van iedereen. Muziek à la Frank Gallan, Jo Vally, Laura Lynn vind ik maar niks. Gorki daarentegen is zeker te pruimen...

Voor zij die in de kempen wonen en graag naar Vlaamse muziek luisteren: radio Lichtaart is een aanrader. Ze hebben vandaag zelfs Get Ready nog aan het spelen geweest :rofl: .

pina
5 januari 2006, 02:05
en dat een mod die typo in die titel eens verbetert... :eek:

en wat maakt het nu eigenlijk uit: op donna, radio 2 e.d. is het toch allemaal popmuziek. Stubru is toch meer en meer mainstream muziek aan het draaien. Waarom dan niet Vlaamse muziek ertussen gooien? En daarbij, Vlaamse muziek hoeft daarom niet persé schalgers te zijn. Hetzelfde gebeurt trouwens ook met het uitdelen van subsidies: de overheid geeft subsidies aan vlaamse artiesten om hen een duwtje in de rug te geven.

Vlaams_front
5 januari 2006, 02:07
Volgens onze grote vriend bourgeois moet het vlaamse levenslied dus een prominentere plaats krijgen op de radio. Hoe hij dat gaat doen is een raadsel.(geen quota zoals hij tig keer zei, maar ik denk dat we over een tijdje... quota kunnen verwachten :sop: ) In ieder geval moeten mensen zoals laura lynn en jo valy meer te horen zijn op de radio, dit zou dan ook weer de cd verkoop moeten aanzwengelen en dat is meteen ook gunstig voor de werkloosheid (wat een man :love: ) Voor of tegen? :) Mag de regering zoiets opleggen?

Ik ben voor het voorstel om meer vlaamse muziek te spelen op de vlaamse radio. Tegenwoordig moet alles in het engels zijn voor god weet welke reden. Er is meer dan genoeg vlaamse muziek dus waarom die niet draaien in plaats van weer diezelfde engelse brol altijd?

Dat wil echter niet zeggen dat ik het ermee eens ben om quotas op te leggen aan privé bedrijven. Dat de openbare omroep al dan niet verplicht wordt om meer vlaamse muziek te draaien vind ik ok, zelfs met quotas maar vrije radiostations moeten ook vrij blijven.

Piejie
5 januari 2006, 02:11
Ik ben voor het voorstel om meer vlaamse muziek te spelen op de vlaamse radio. Tegenwoordig moet alles in het engels zijn voor god weet welke reden. Er is meer dan genoeg vlaamse muziek dus waarom die niet draaien in plaats van weer diezelfde engelse brol altijd?
Misschien omdat meeste vlaamse muziek op niet veel trekt. Je kan nu natuurlijk stellen dat ik veralgemeen, maar kan er iemand mij 10 vlaamse zangers/groepen geven die effectief een groot publiek kunnen bereiken en zodoende verdienen om op de radio te komen?

Fredo
5 januari 2006, 02:12
Ze zouden beter radio donna eerst eens afschaffen. Dat is een onderdeel van de VRT, maar draait bijna exact dezelfde zever als q-music, 4fm enz. Het is een puur commerciële zender, die geen aandacht heeft voor genres die het moeilijk hebben. Het is niet de taak van de overheid zoiets te financieren. Laat dat maar over aan commerciele zenders.

Verder ben ik tegen allerlei quota's etc. maar de Geert heeft in terzake ook wel duidelijk gezegd dat hij dat niet ging opleggen.

Defkes
5 januari 2006, 02:13
Ik ben voor het voorstel om meer vlaamse muziek te spelen op de vlaamse radio. Tegenwoordig moet alles in het engels zijn voor god weet welke reden. Er is meer dan genoeg vlaamse muziek dus waarom die niet draaien in plaats van weer diezelfde engelse brol altijd?.

Die Engelse brol is voor velen vaak nog altijd beter dan het doorsnee Vlaamse lied.

pina
5 januari 2006, 02:15
Misschien omdat meeste vlaamse muziek op niet veel trekt. Je kan nu natuurlijk stellen dat ik veralgemeen, maar kan er iemand mij 10 vlaamse zangers/groepen geven die effectief een groot publiek kunnen bereiken en zodoende verdienen om op de radio te komen?het is net de bedoeling om het aan te moedigen, niet omdat het populair is. Laura Lynn bewees dat er nog plaats is voor zo'n muziek in Vlaanderen. Dat stond niet voor niks op de nummer 1, en dat was niet alleen dankzij senioren hoor.

Vlaams_front
5 januari 2006, 02:19
Die Engelse brol is voor velen vaak nog altijd beter dan het doorsnee Vlaamse lied.

Mischien, maar als overheidsradio heb je niet de taak om commerciele brol te draaien. Ik vind het net de taak van de VRT om vlaamse liederen te spelen, ook al zijn die zogezegd niet populair genoeg. Er zijn zoveel vlaamse zangers die gewoon niet aan de bak komen, bekende maar ook onbekende. Persoonlijk luister ik graag naar laura lynn of wim soutaer.

Defkes
5 januari 2006, 02:21
Mischien, maar als overheidsradio heb je niet de taak om commerciele brol te draaien. Ik vind het net de taak van de VRT om vlaamse liederen te spelen, ook al zijn die zogezegd niet populair genoeg. Er zijn zoveel vlaamse zangers die gewoon niet aan de bak komen, bekende maar ook onbekende. Persoonlijk luister ik graag naar laura lynn of wim soutaer.

Gene Tomas, Laura Lynn, Wim Soutaer, Natalia,... Het wordt zot gedraaid (op bijna elke zender) en is bijna altijd een hit. Dan kan ik begrijpen dat Koen Krucke en Frank Galan naast de boot vallen en de rest gevuld is met Engelse 'brol'.

Fredo
5 januari 2006, 02:23
Gene Tomas, Laura Lynn, Wim Soutaer, Natalia,... Het wordt zot gedraaid (op bijna elke zender) en is bijna altijd een hit. Dan kan ik begrijpen dat Koen Krucke en Frank Galan naast de boot vallen en de rest gevuld is met Engelse 'brol'.

Waar hoor jij Laura Lynn? naar 't schijnt wil zelf radio 2 die muziek niet draaien.

Defkes
5 januari 2006, 02:25
Waar hoor jij Laura Lynn? naar 't schijnt wil zelf radio 2 die muziek niet draaien.

Het is een nummer 1 hit geweest in België dus het zou me verbazen dat ze het niet draaien ;).

NeoGeo
5 januari 2006, 02:26
Ze zouden beter radio donna eerst eens afschaffen. Dat is een onderdeel van de VRT, maar draait bijna exact dezelfde zever als q-music, 4fm enz. Het is een puur commerciële zender, die geen aandacht heeft voor genres die het moeilijk hebben. Het is niet de taak van de overheid zoiets te financieren. Laat dat maar over aan commerciele zenders.

Verder ben ik tegen allerlei quota's etc. maar de Geert heeft in terzake ook wel duidelijk gezegd dat hij dat niet ging opleggen.

Het is toch normaal dat VRT verschillende radiostations heeft die zich elk op een ander deel van de markt richten. Dat is toch het eerlijkste tov de bevolking? Vergeet ook niet dat Donna en Q-Music met elkaar concurreren, wat altijd goed is!

Het probleem is dat er blijkbaar geen VRT-radiostation is dat tegemoetkomt aan de vraag naar meer Vlaamse muziek. De VRT moet dus ofwel een nieuw kanaal creëren, ofwel meer Vlaamse muziek draaien op een bestand kanaal.

Radio2 lijkt me het meest aangewezen, Donna moet concurreren met QMusic, Radio1 brengt liever kwaliteit, Klara heeft het meer voor klassieke muziek en StuBru vervult al een andere functie: het draaien en promoten van Belgische muziek (Millionaire, Arsenal, Absynthe Minded, Deus, ...).

Piejie
5 januari 2006, 02:27
Denk toch dat er zowiezo geen toekomst meer is voor "het vlaamse lied", zeker als je bekijkt dat de beste vlaamse artiesten toch in een andere taal zingen (meestal Engels). Denk dat inspanningen via radio daar echt niks aan gaan veranderen hoor...

Vlaams_front
5 januari 2006, 02:29

nathalia produceert ook vooral in het engels. Waarom zouden frank galan of koen krucke uit de boot moeten vallen?

Defkes
5 januari 2006, 02:31
nathalia produceert ook vooral in het engels. Waarom zouden frank galan of koen krucke uit de boot moeten vallen?

Ze moeten niet uit de boot vallen, maar ik kan het begrijpen als dit gebeurt.

Edit: ikzelf ben fan van het zwaardere metalwerk en mij hoor je toch ook niet klagen dat ze hier een aparte zender voor moeten oprichten...? Imo is het gwn onmogelijk omdat het luisterpubliek te klein is. Net als bij Koen Krucke of Frank Galan...

Piejie
5 januari 2006, 02:34
Omdat eerstgenoemde een veel breder en groter publiek aanspreekt...

Fredo
5 januari 2006, 02:34
Het is een nummer 1 hit geweest in België dus het zou me verbazen dat ze het niet draaien ;).

Het zou u verbazen woow nu ben ik overtuigd... not. Ik dacht dat het enkel gespeeld wordt bij een overzicht van de ultratop 50 of hoe heet dat onding :). Crazy frog werd toch ook niet op elk radiostation gedraaid toen het op 1 stond?

Het is toch normaal dat VRT verschillende radiostations heeft die zich elk op een ander deel van de markt richten. Dat is toch het eerlijkste tov de bevolking? Vergeet ook niet dat Donna en Q-Music met elkaar concurreren, wat altijd goed is!

Ik vind dat eerlijk gezegd niet normaal... eigenlijk moet de overheid helemaal GEEN media in handen hebben. Als er enkel commerciële radiozenders zouden zijn, dan zou enkel de muziek gedraaid worden waar echt een markt voor is. En als ze dan toch belastingsgeld willen verspillen, dan aub niet aan radiozenders die exact dezelfde muziek draaien als zoveel anderen. Dat is gwn nutteloos.

sneax
5 januari 2006, 02:38
Ik vind gelijk welke vorm van controle op media (tv zender, radio, krant, boeken etc...) niet aanvaardbaar. Ik vind ook dat van die schlager liekes wel meer op de radio mogen maar das ieders smaak en aan de andere luisteraars hun smaak kan ik niets veranderen ...

Ik vind één en canvas enzo daar mag de staat wel zeggensschap in hebben en dus ook alle afgeleide radioposten (wat er toch ook al veel zijn?).

Defkes
5 januari 2006, 02:41
Het zou u verbazen woow nu ben ik overtuigd... not. Ik dacht dat het enkel gespeeld wordt bij een overzicht van de ultratop 50 of hoe heet dat onding :). Crazy frog werd toch ook niet op elk radiostation gedraaid toen het op 1 stond?

Ik luister niet naar elk radiostation, maar na 3 weken was ik dieje kikker toch wel kotsbeu gehoord zenne :).

Vlaams_front
5 januari 2006, 02:41
Omdat eerstgenoemde een veel breder en groter publiek aanspreekt...

De commerciele waarde mag niet van belang zijn voor een overheidsradio. Die moet muziek van en voor het volk brengen, muziek van de eigen taal.

Piejie
5 januari 2006, 02:43
De commerciele waarde mag niet van belang zijn voor een overheidsradio.
Die is overal maar dan ook overal van belang :)

Fredo
5 januari 2006, 02:47
Ik luister niet naar elk radiostation, maar na 3 weken was ik dieje kikker toch wel kotsbeu gehoord zenne :).

Ja da komt ervan als ge ganse dagen nr TMF en JIM tv kijkt, maar zeg nu eens op welke radiozender gij ganse dagen Laura Lynn hoort?

NeoGeo
5 januari 2006, 02:48
Ik vind dat eerlijk gezegd niet normaal... eigenlijk moet de overheid helemaal GEEN media in handen hebben. Als er enkel commerciële radiozenders zouden zijn, dan zou enkel de muziek gedraaid worden waar echt een markt voor is. En als ze dan toch belastingsgeld willen verspillen, dan aub niet aan radiozenders die exact dezelfde muziek draaien als zoveel anderen. Dat is gwn nutteloos.

Kerel :/

Ik ben BLIJ dat de VRT er is hoor, ik ken geen enkel Vlaams alternatief voor Canvas en StuBru hoor.

Ik aanvaard het gewoon dat iedereen een andere smaak heeft en dus -ze betalen net als ik belastingen- aanvaard ik het ook dat er zenders zijn als Donna (klotemuziek) en één (wat een stormvloed aan k*tprogramma's dit jaar).

Defkes
5 januari 2006, 02:50
Ja da komt ervan als ge ganse dagen nr TMF en JIM tv kijkt, maar zeg nu eens op welke radiozender gij ganse dagen Laura Lynn hoort?

Laura Lynn is slechts 1 van de Vlaamse artiesten e :). Op Donna en q-music speelden ze haar muziek wel eens. Tel daar nog eens de liederen van Gene Thomas, Clouseau e.a. bij en je hebt al een ferm pakje Vlaamse artiesten die vaak worden gedraaid. Op dit moment is het dat Kippensoep gedoe. Weer een nummer 1 en weer wordt het regelmatig gedraaid.

En ik ben 20 en de TMF/Jimtv fase al licht ontgroeid :).

Mr. SLASH
5 januari 2006, 03:11
jaa nog meer jo vally en will tura , meer van dat :unsure: tuurlijk nie , tenzij gorki en consoorten wel natuurlijk :)

Shyheim
5 januari 2006, 03:57
Argh, de gedachte dat ik dagelijks stoten à la Dana Winner en Clouseau op de radio zou horen alleen al maakt mij gek.

Thallyos
5 januari 2006, 08:35

De overheid geen media in handen hebben? Dan gaan we evolueren naar een systeem zoals in de V.S. met allerlij hele nauwe zender die maar één soort muziek draaien. Ik luister niet veel naar de radio, maar als ik het doe luister ik graag naar Radio 1, Klara & Stubru. Ik zie niet direct een commercieel alternatief voor Klara komen, of zelfs nog maar voor Stubru. De muziek die ze op Stubru draaien is idd wat meer mainstream geworden, maar er is nog genoeg ruimte voor andere muziek die je op geen enkele commerciele zender gaat horen (duyster, Head Room, Brussel Vlaams, Jungle Fever e.d.)

boozeke
5 januari 2006, 08:40
zou ni erg zijn,der is tegenwoordig toch enkel boecht te hore op de radio,me die viezen r 'n b enzo..dus mag alty verandering in kome :D

EvilTwin
5 januari 2006, 08:48
Meer klote-fucking Laura Lynn op de radio? Nee dank u, ik sla nog liever een roeste vijs door mijn ... voet.

zweebee
5 januari 2006, 10:25
staatsinmenging :(

België heeft zoveel talent in de zachtere rockmuziek: deus, zornik, gorki, absynthe minded, camden en nog veel meer. Als ge de goede Belgische muziek wil propageren, laat deze dingen dan aan bod komen ("goed" is relatief natuurlijk, ik vind het goed. - Stubru brengt deze dingen al aan bod).

Ik begrijp niet waarom muziek van lage kwaliteit nog meer uitgezonden moet worden. Er is geen gigantisch aanbod dus wat gaan ze doen? Altijd laura lynn, tura en clouseau draaien? Diversiteit nihil dan.
No offense maar die mensen krijgen meer dan genoeg kansen. Donna, radio2, tien om te zien, Eurosong etc.
Ze spreken al een enorm publiek aan en ze hebben daar de mogelijkheden toe. Nog vergroten? nee.

Trouwens het is gewoon verkeerd om één bepaald muziekgenre voor te trekken (en op welke criteria oordeel je dan?). Moest ik in Bourgois zijn positie zitten, dan zou ik die soft rock muziek verspreiden. Waarom? Ik heb het graag en het zou mensen kunnen aanzetten tot muzikaal gedrag, wat hen zou afleiden van andere onbenulligheden zoals TV & Computer.
Is dat dé oplossing? Natuurlijk niet, das gewoon een persoonlijke mening, net zoals dit de persoonlijke mening van onze minister is ...

Weg ermee dus

Grutman
5 januari 2006, 11:29
TV: overheidszenders afschaffen behalve eentje met nieuwsdienst en andere actualiteit en wat degelijke programma's (niet puur vermaak)

Radio: De zenders wat meer beperken (stuk of 3?)
-Radio1: actualiteit en kwaliteit
-Stubru: fixeren op die bovenstaande Belgische 'soft rock' natuurlijk niet alleen belgisch, maar toch (moet daarom niet met quota zijn)
-een wat zachtere zender met Nederlanstalige/Vlaamse popmuziek/levensliederen...

Resultaat: veel minder overheid in de media dan nodig (=waarvoor ze gemaakt zijn)
en dus meer geld over voor andere dingen :)

deyoeri
5 januari 2006, 11:42
Het is een feit dat er voor dat soort muziek een breed publiek is en dat dat publiek ook deze muziek op de radio wilt horen. Dat deze Vlaams is doet er weinig toe I think. Maar ja, meer Vlaamse muziek op de radio? Ja, StuBru promoot jonge, talentvolle Vlaamse artiesten/groepen, maar het is jammer dat dat niet meer gebeurd imo. Als je vandaag de radio nog maar waagt op te zetten krijg je of wel van die rnb-kwatsj die commercieel is tot over the top ofwel de foute nummers van q-music. StuBru heeft ook wat aan kwaliteit in geboet als je het mij vraagt, zelf ben ik liefhebber van de hardere rock en metal en als ik deze wil horen moet ik ofwel Punx ofwel Whiplash op StuBru opzetten...nou ja, als het van mij afhangt: meer schlagers => nee meer (goede) Vlaamse muziek => waarom niet?

boozeke
5 januari 2006, 11:46
Waarom genen underground-metalzender
belgië stikt vant talent qua metal ook ze..

SkY
5 januari 2006, 12:50
Ik denk dat de meeste onder jullie zich wat blindstaren op de woorden 'schlager' en 'Laura Lynn' (en minister Bourgeois ook misschien). Ik luister weinig naar de radio maar als het toch gebeurd lijkt het mij inderdaad dat Vlaamse en Nederlandse muziek weinig aan bod komen.
We hebben zo’n prachtige talenten in België op gebied van muziek (Engels en Nederlands) dat ze zeker wat meer gesteund mogen worden.

Daarom niet meer schlagers op de radio, maar meer muziek gemaakt door Belgische artiesten vooral om ze te steunen!

zarathustra
5 januari 2006, 13:36
Als er een groot publiek voor is dan dient een publieke omroep daar zeker meer aandacht aan te besteden en het feit dat die lynn zo'n hit heeft gehad bewijst dat er een publiek voor is. Die mensen betalen ook allemaal belastingen eh :/

pzonic
5 januari 2006, 13:53
Het feit dat belgische muziek niet vaak op de radio komt is gewoon omdat het over het algemeen zwakker is dan de muziek uit het buitenland.
Waarom verplicht iets draaien als er beter is ?
Zou de belgische muziek (over het algemeen) beter zijn, dan zou er meer vraag zijn en zou het meer gedraaid worden.
Geen vraag = niet spelen imho, kvind het soms echt zielig hoe sommige belgische artiesten klagen en zagen dat ze niet op de radio mogen komen, ja sorry als je geen muziek kan maken die de mensen aanspreekt blijf dan weg en zaag niet (cru gezegd)

showb1z
5 januari 2006, 14:18
Het feit dat belgische muziek niet vaak op de radio komt is gewoon omdat het over het algemeen zwakker is dan de muziek uit het buitenland.
Zou de belgische muziek (over het algemeen) beter zijn, dan zou er meer vraag zijn en zou het meer gedraaid worden.
Geen vraag = niet spelen imho, kvind het soms echt zielig hoe sommige belgische artiesten klagen en zagen dat ze niet op de radio mogen komen, ja sorry als je geen muziek kan maken die de mensen aanspreekt blijf dan weg en zaag niet (cru gezegd)

Maar er is wel veel goeie belgische muziek en die komt ook veel op de radio. Op Stubru wordt er toch zeker genoeg aandacht besteed aan groepen als dEUS, Millionaire, Absynthe Minded, Zornik, Janez Detd, Hooverphonic, Admiral Freebee, Daan, K's Choice, Stash, Sioen, Ozark Henry, Woodface, Flatcat, Starflam, Soulwax, Stijn,... (niet da ik al die groepen geweldig vind, maar da's persoonlijke smaak). Kijk maar naar de afrekening, een paar maand geleden stonden er meer als 10 belgische groepen in.
Waar het hier om gaat is Nederlandstalige muziek. En buiten Gorki, De Mens en 't hof van commerce die ik ook op stubru en radio 1 hoor heeft die tegenwoordig niet veel meer te bieden dan kleffe schlagers en kinderliedjes (K3 enzo). En blijkbaar zijn er niet zo veel mensen die dat interessant vinden (begrijpelijk).

SkY
5 januari 2006, 14:20

Dana Winner en Will Tura kunnen mijn hart ook niet veroveren maar ik denk dat je niet beseft welk talent wij in huis hebben, of hadden. Net doordat ze hier niet geaccepteerd werden naar Amerika getrokken en hebben daar nu grotere successen.

Bekijk maar eens: http://tijdloze.stijnshome.be/index.php?p=stat&q=nat

Een kijken naar ons eigen België dan. Het begint een cliché te worden, maar als je naar de naakte cijfers kijkt, kan je niet anders dan tot de conclusie komen dat dEUS enorm veel betekend heeft voor de rockmuziek in België. Bij de eerste editie in 1987 werd België ocharme enkel vertegenwoordigd door O La La La van TC Matic. In 1994 bleef het aantal nummers van eigen bodem nog steeds steken op 4. En toen was er dEUS. Niet alleen kwamen de songs van de gODen massaal in de Tijdloze (6 nummers in '99, '02 en '03), maar opeens kregen de Tijdloze stemmers ook aandacht voor eigen bands als K's Choice, Zita Swoon, Novastar, De Mens en Hooverphonic. En er is ook nog Mia natuurlijk...

En dit alleen nog maar van de tijdloze van stubru én de grotere namen, er is nog veel meer te ontdekken!

Vraag eens aan enkele mensen welke nationaliteit de bands Hooverphonic en The Scabs hebben. Golden Earring? (Ja ik neem graag Nederland er ook nog bij.)

joyraider
5 januari 2006, 14:21
da ze maar doen.. schlagers zijn in mijn ogen even grote troep als al die r'n'b en boyband-crap. er wordt sowieso meer & meer naar online radio geluisterd, en zodoende ben ik niet verplicht om naar kutzenders als donna of q-music te luisteren :)

Piejie
5 januari 2006, 14:29
Dana Winner en Will Tura kunnen mijn hart ook niet veroveren maar ik denk dat je niet beseft welk talent wij in huis hebben, of hadden. Net doordat ze hier niet geaccepteerd werden naar Amerika getrokken en hebben daar nu grotere successen.
Bekijk maar eens: http://tijdloze.stijnshome.be/index.php?p=stat&q=nat
En dit alleen nog maar van de tijdloze van stubru én de grotere namen, er is nog veel meer te ontdekken!
Vraag eens aan enkele mensen welke nationaliteit de bands Hooverphonic en The Scabs hebben. Golden Earring? (Ja ik neem graag Nederland er ook nog bij.)
Sorry maar hier geef je enkel voorbeelden van vlaamse artiesten die meestal in het Engels zingen en die daarin wel uitblinken, maar ik denk wel dat deze thread gaat over mensen die in het nederlands zingen.

killgore
5 januari 2006, 14:36
we zitten nu eindelijk de laatste jaren met supergoede vlaamse muziek (we zijn het land dat procentueel het meest # inheemse platen koopt!), ook al is het 90% v/d keren niet vlaams. Laat het zo aub, meeste vlaamse muziek is gewoon zo saaaaai :(.

ec8or
5 januari 2006, 14:38
Sorry maar hier geef je enkel voorbeelden van vlaamse artiesten die meestal in het Engels zingen en die daarin wel uitblinken, maar ik denk wel dat deze thread gaat over mensen die in het nederlands zingen.
het gaat eerder over het talent dan wel de taal... wat heeft laura lynn buiten die opgedrongen en door ons strotgeramde '1000x bedrogen' nog gebracht wat haar zo goed maakt? ik bedoel dus talentgewijs of technisch/kwalitatief van een hoog niveau...
ik bedoel niet de juiste marketing hanteren om zo alle muzikale analfabeten en ongeletterden van het land op de been te krijgen...

laura lynn is gewoon simpele muziek voor simpele mensen en dat is haar enige sterkte - ze mag blij zijn dat er zoveel simpelen zijn.

^^pathfinder^^
5 januari 2006, 14:38
care imo, ik luister toch nie veel radio en als ik het dan luister luister ik stubru, en ik zie ze daar nie meteen schlagers opzetten(of het is de Peter vande Veire show)

Tweak37
5 januari 2006, 14:39
Opgepast, het gaat over het vlaamse levenslied he, dat is geen clouseau ofzo of die idool poppemiekes en al helemaal niet de belgische rockscene. Het gaat om mensen als Jo Vally enzo, die idd nog maar weinig aan bod komen.

ec8or
5 januari 2006, 14:42
Opgepast, het gaat over het vlaamse levenslied he, dat is geen clouseau ofzo of die idool poppemiekes en al helemaal niet de belgische rockscene. Het gaat om mensen als Jo Vally enzo, die idd nog maar weinig aan bod komen.
so what? dat ze dan wat betere muziek maken... het begint al zo erg te worden hier dat op de radio ook al positieve discriminatie door begint te sijpelen... fuck that.

Thallyos
5 januari 2006, 14:44
Tja, die gasten moeten niet klagen, maar werken en hun muziek verbeteren dan.

Die gasten uit onze rockscène hoor je helemaal niet klagen (wat zouden ze ook). Ze maken goeie muziek, waar een publiek voor is. Ik heb nog niet veel mensen horen klagen dat ze te weinig Jo Vally ofzo horen op de radio.

Ik zou ook graag gewoon wat beginnen zingen (/zagen) en dan wat klagen dat mensen niet genoeg naar mijn muziek luisteren. Als je goeie muziek gaat maken wordt dat wel opgepikt en krijg je wel je publiek (en via dat publiek kom je wel op de radio). Het feit dat die mensen niet veel meer op de radio raken zal er wel ergens mee te maken hebben dat ze kwalitatief niet zo sterk zijn.

SkY
5 januari 2006, 14:58

De meeste mensen praten hier dan ook over Belgische muziek, muziek van Belgen.

Om maar enkele schitterende groepen/mensen te noemen die in het Nederlands zingen: Yevguenie, Blof, Acda en de Munnik, Flip Kowlier, Jan de Wilde, Katastroof, Laïs, Raymond van het Groenewoud, De Mens, Gorki, Kommil Foo, Novastar,...

Prachtige Nederlandse muziek voor een breed publiek me dunkt.

Gamerke 1988
5 januari 2006, 15:01
komaan, je hebt me duizend maal belogen? :ironic:

nee dus:doh:

zarathustra
5 januari 2006, 16:21
so what? dat ze dan wat betere muziek maken... het begint al zo erg te worden hier dat op de radio ook al positieve discriminatie door begint te sijpelen... fuck that.

het feit is dat ik dat crap vind, jij vindt dat crap, 95% op dit door overwegende mannelijke jongeren gedomineerde forum vind dat crap. (DUH) maar over de hele bevolking gezien zijn er denk ik veel mensen die dat wel graag horen.

En dan zeg je mss ja, 'oude mensen' edoch die omvatten wel een *heel* groot percentage van de bevolking en dus van de geldschieters van de openbare omroep

zweebee
5 januari 2006, 16:25
edoch!

ec8or
5 januari 2006, 16:33
het feit is dat ik dat crap vind, jij vindt dat crap, 95% op dit door overwegende mannelijke jongeren gedomineerde forum vind dat crap. (DUH) maar over de hele bevolking gezien zijn er denk ik veel mensen die dat wel graag horen.

En dan zeg je mss ja, 'oude mensen' edoch die omvatten wel een *heel* groot percentage van de bevolking en dus van de geldschieters van de openbare omroep
het is niet dat ik het crap zou vinden, ik denk dat je zo objectief mogelijk gezien ook kunt praten van rotzooimuziek. dus enkel op de kwaliteit van het 'stuk'.

en wat dan nog dat ze een groot deel van de bevolking omvatten, die "muziekliefhebbers" zonder diepgang, dat wilt toch niet zeggen dat je daarom moet verplichten dat die muziek gedraaid wordt op een of ander radiostation?
als het zo aanslaat en het brengt hoge luistercijfers met zich mee, zal er heus wel een of ander radiostation opspringen - maar het moet niet, het MAG NIET verplicht worden vind ik.

pzonic
5 januari 2006, 17:24
Moeten de radionetten van de VRT meer aandacht besteden aan het Vlaamse levenslied?
aantal stemmen: 847

- ja, ik wil een apart radionet voor het Vlaamse levenslied
44 (5%)

- ja, ik wil een ruimer aanbod binnen de bestaande radionetten
147 (17%)

- nee, het is niet de taak van de VRT om het Vlaamse levenslied te steunen
186 (22%)

- nee, ik heb geen behoefte aan het Vlaamse levenslied
470 (55%)

bron: vrtnieuws.net (http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/versie2/nieuws/overzicht/nnII_nieuws_hoofdpunten/index.shtml)

Mss iets betrouwbaarder en gevarieerder qua publiek dan hier (? :))

Piejie
5 januari 2006, 17:46
Novastar
Novastar heeft nog nooit in het nederlands gezongen hoor :)

Piejie
5 januari 2006, 18:09
why?
Is toch logisch dat VRT betrouwbaarder is qua polls hé. Denk niet dat alle bevokingsgroepen aanwezig zijn op Games.telenet.be. VRT is een veel algemenere website met een breder (niet in de zin van groter) publiek dan Games.telenet.be

killgore
5 januari 2006, 18:18
Is toch logisch dat VRT betrouwbaarder is qua polls hé. Denk niet dat alle bevokingsgroepen aanwezig zijn op Games.telenet.be. VRT is een veel algemenere website met een breder (niet in de zin van groter) publiek dan Games.telenet.be
err, nee dus.

als poll op site is afgenomen:

alle mensen zonder inet buitengesteld
alle mensen die niet naar vrtnieuws.net surfen buitengesteld (bv. veel jongeren, mensen die et nieuws toch al op tv/krant zien)

en vrt kunde moeilijk betrouwbaar noemen zu, echt onpartijdig stellen die zich NOOIT op.

pzonic
5 januari 2006, 18:23
err, nee dus.

alle mensen die niet naar vrtnieuws.net surfen buitengesteld (bv. veel jongeren, mensen die et nieuws toch al op tv/krant zien)

en vrt kunde moeilijk betrouwbaar noemen zu, echt onpartijdig stellen die zich NOOIT op.

n/o maar er zijn weldegelijk jongeren die geintereseerd zijn in politiek en actualiteit, en wss meer dan je denkt.

Ik zeg niet dat die poll betrouwbaar is, maar hij is mijn insziens toch betrouwbaarder dan deze hier, want hier zitten hoofdzakelijk gamers en mss 85% jongeren.
Op vrtnieuws komen bij wijze van spreken mensen van 9 tot 99 jaar, want het nieuws belangt iedereen aan.

En de vrt is volgens mij toch zeer betrouwbaar, dat is ook één van de doelen van de vrt hé

JackM
5 januari 2006, 18:25
waaro meer vlaamse schlagers en bvb niet meer vlaamse dj's? :wtf:

Piejie
5 januari 2006, 18:27
err, nee dus.

Ik maakte dus wel een vergelijking tussen VRT polls en Games.telenet.be polls hé, mensen die geen internet hebben doen er dus niet toe, want ik vergelijk 2 websites met elkaar. Het publiek van VRT zal hoe je het ook draait of keert wel veel breder zijn dan dat van Games.telenet.be en dat is zeker geen verwijt ofzo. Jongeren komen daar zeker ook op. Er zullen daar natuurlijk wel geen 13-jarigen komen verklaren dat ze België willen splitsen als het dat is wat je met jongeren bedoelt...:crazy:

wizz
5 januari 2006, 18:55
Dat ze op de radio doen wat ze willen

Skoran
5 januari 2006, 19:49
Ik luister nooit naar de radio want kvind het toch allemaal dikke crap.
Maar die zeldzame keren dat ik bij mijn ouders in de auto zit wil ik niet nog ergere muziek dan het nu is

Cazzz
5 januari 2006, 20:13
Wat willen ze hiermee bereiken? Ons nationaliteitsgevoel wat opkrikken?

killgore
5 januari 2006, 20:16
Ik maakte dus wel een vergelijking tussen VRT polls en Games.telenet.be polls hé, mensen die geen internet hebben doen er dus niet toe, want ik vergelijk 2 websites met elkaar. Het publiek van VRT zal hoe je het ook draait of keert wel veel breder zijn dan dat van Games.telenet.be en dat is zeker geen verwijt ofzo. Jongeren komen daar zeker ook op. Er zullen daar natuurlijk wel geen 13-jarigen komen verklaren dat ze België willen splitsen als het dat is wat je met jongeren bedoelt...:crazy:
1)Mijn punt was: vrtnieuw heeft een even beperkte doelgroep als tng. Op tng komen veel jongeren, die dan vooral geinteresseerd zijn ingames, op vrtnieuws mensen die cst willen update vant nieuws hebben en zich niet tevreden stellen met nieuws-programma & krant. kvinnet zo belachelijk dat het omdat het een nieuwssite is ineens veel betere polls zouden moeten zijn. Ge blijft nl. in selecte doelgroep. Als vrt op straat een enquete houdt zitte al met een veeeel heterogenere doelgroep en dan zou ek het begrijpen, maar online polls, even beperkt als die op een site als tng.
2)hou u politieke meningen hier aub buiten en begin niet te verklaren dat iedereen die wilt dat belgië barst een klein kind van 13 jaar is (wa ge duidelijk wilt zeggen me u uitspraak).

Piejie
5 januari 2006, 23:21
vrtnieuw heeft een even beperkte doelgroep als tng. Op tng komen veel jongeren, die dan vooral geinteresseerd zijn ingames, op vrtnieuws mensen die cst willen update vant nieuws hebben en zich niet tevreden stellen met nieuws-programma & krant. kvinnet zo belachelijk dat het omdat het een nieuwssite is ineens veel betere polls zouden moeten zijn. Ge blijft nl. in selecte doelgroep. Als vrt op straat een enquete houdt zitte al met een veeeel heterogenere doelgroep en dan zou ek het begrijpen, maar online polls, even beperkt als die op een site als tng.
Komaan jongen, als je al niet meer gelooft dat VRT een objectievere en juistere weergave is van de werkelijkheid dan Games.telenet.be, dan ben je echt slecht bezig :s

EDIT: Als alle internet polls hetzelfde zijn volgens jou, is dus een poll ivm allochtonen op de site van het VB een even correcte weergave van de werkelijkheid als een poll over hetzelfde onderwerp op VRT?

hou u politieke meningen hier aub buiten en begin niet te verklaren dat iedereen die wilt dat belgië barst een klein kind van 13 jaar is (wa ge duidelijk wilt zeggen me u uitspraak).
Waar zeg ik dan mijn politiek mening? :unsure:

zarathustra
5 januari 2006, 23:38
het is niet dat ik het crap zou vinden, ik denk dat je zo objectief mogelijk gezien ook kunt praten van rotzooimuziek. dus enkel op de kwaliteit van het 'stuk'.

och ik denk dat het onmogelijk is om muziek te beoordelen op een objectieve wijze.

Voor mij persoonlijk eg. zou ik er geen moment over wakker liggen als morgen alle muziek uit de wereld weg zou zijn.

en zweebee.. wtf? wat voor spamreply was dat nu weer? Omdat iemand eens een woord gebruikt dat niet alledaags is :ironic:

pina
5 januari 2006, 23:44
1)Mijn punt was: vrtnieuw heeft een even beperkte doelgroep als tng. Op tng komen veel jongeren, die dan vooral geinteresseerd zijn ingames, op vrtnieuws mensen die cst willen update vant nieuws hebben en zich niet tevreden stellen met nieuws-programma & krant. kvinnet zo belachelijk dat het omdat het een nieuwssite is ineens veel betere polls zouden moeten zijn. Ge blijft nl. in selecte doelgroep. Als vrt op straat een enquete houdt zitte al met een veeeel heterogenere doelgroep en dan zou ek het begrijpen, maar online polls, even beperkt als die op een site als tng.
2)hou u politieke meningen hier aub buiten en begin niet te verklaren dat iedereen die wilt dat belgië barst een klein kind van 13 jaar is (wa ge duidelijk wilt zeggen me u uitspraak).polls van beiden zijn niet representatief voor de hele belgische/vlaamse bevolking

polls van deze site kunnen representatief zijn voor gamers algemeen in vlaanderen (aangezien deze site het meest aantal bezoekers heeft), mits gebruik makend van een foutmarge, maar nog meer van de community.

polls van vrt site zijn representatief zijn voor de bezoekers van de site en eventueel van de internetgebruikers in belgie (met foutenmarge). Ongetwijfeld is er daar een grotere verscheidenheid aan soorten bevolkingsgroepen aangezien ze een meer heterogeen publiek hebben. De site handelt dan ook over actualiteit, zaken die iedereen aangaan.

indien je eenzelfde poll zou houden over de actualiteit op beide sites, dan is het vanzelfsprekend dat de vrt-site meer representatief is voor de algemene opinie dan deze site, idem maar omgekeerd indien je een poll zou houden over spel vh jaar of zo.

zweebee
6 januari 2006, 09:58

Gisteren gezien (denk da het op man bij hond was) hoe zo'n liedjes gemaakt worden?

"Euh ja wel, ik heb bijvoorbeeld een zin 'Ik zal je nooit vergeten' he. Dan zoek ik voor de volgende zin iets dat rijmt op -eten. Dan ga ik het lijstje af: weten, verbeten, enz.."

Nu moogde mij es vertellen waar de kwaliteit van deze muziek ligt ?
Natuurlijk zullen er in andere stijlen ook wel artiesten zijn die zo tewerk gaan, zo naief zijn we niet. Maar in het 'Vlaamse Schlager Genre' is de tekst wel het belangrijkste item. Ik kan mij niet inbeelden dat mensen naar zulke muziek luisteren omwille van hun fantastisch ritme, geweldig gevonden melodie, laat staan om het zangtalent of de fijnbesnaardheid van de andere 'instrumenten' (die er bijna noooit zijn).

flowepoweranger
6 januari 2006, 11:52
Als daar echt grote vraag naar zou zijn zal het aanbod van commerciële zenders wel volgen.
En dat de vrt elk genre aan bod moet laten komen is zever, trash metal of weetikveel wat wordt toch ook over het hoofd gezien zoals eerder vermeld in deze thread (nu ja misschien een uurke in wiplash op stubru, radio 2 zal toch ook wel eens af en toe ne jo vally erin smijten?)

ec8or
6 januari 2006, 11:54
Gisteren gezien (denk da het op man bij hond was) hoe zo'n liedjes gemaakt worden?

"Euh ja wel, ik heb bijvoorbeeld een zin 'Ik zal je nooit vergeten' he. Dan zoek ik voor de volgende zin iets dat rijmt op -eten. Dan ga ik het lijstje af: weten, verbeten, enz.."

Nu moogde mij es vertellen waar de kwaliteit van deze muziek ligt ?
Natuurlijk zullen er in andere stijlen ook wel artiesten zijn die zo tewerk gaan, zo naief zijn we niet. Maar in het 'Vlaamse Schlager Genre' is de tekst wel het belangrijkste item. Ik kan mij niet inbeelden dat mensen naar zulke muziek luisteren omwille van hun fantastisch ritme, geweldig gevonden melodie, laat staan om het zangtalent of de fijnbesnaardheid van de andere 'instrumenten' (die er bijna noooit zijn).
idd, dat is toch net wat ik zeg ;)

zweebee
6 januari 2006, 12:45
yep ik bevestig het gewoon :p

ABCDEFGHIJKLMNO
6 januari 2006, 13:11
zoals?

Peter Evrard :applause:

;)

Deus ex Machina
6 januari 2006, 16:50
De zoveelste Politieker die toch maar iet zegt om met zen kop nog es op tv te mogen komen.
Margriet Hermans heeft zichzelf trouwens geout als Bi seksueel. Wat kan mij dat schelen, Wat me wel kan schelen is dat zij daar haar loon zit te verdienen door niets te doen, samen met nog een een bende, genoeg om heel sesamstraat te vullen.

pit24
6 januari 2006, 16:53
De zoveelste Politieker die toch maar iet zegt om met zen kop nog es op tv te mogen komen.
Margriet Hermans heeft zichzelf trouwens geout als Bi seksueel. Wat kan mij dat schelen, Wat me wel kan schelen is dat zij daar haar loon zit te verdienen door niets te doen, samen met nog een een bende, genoeg om heel sesamstraat te vullen.

Imho kan je beter niks doen dan iets verkeert doen. :)

Deus ex Machina
6 januari 2006, 17:12
Imho kan je beter niks doen dan iets verkeert doen. :)

maar ze doen iets verkeerd, ze worden vet betaald voor niets te doen.

killgore
6 januari 2006, 17:28
polls van vrt site zijn representatief zijn voor de bezoekers van de site en eventueel van de internetgebruikers in belgie (met foutenmarge). Ongetwijfeld is er daar een grotere verscheidenheid aan soorten bevolkingsgroepen aangezien ze een meer heterogeen publiek hebben. De site handelt dan ook over actualiteit, zaken die iedereen aangaan.
das nu juist het probleem, zelfs al bekijk je internetbevolking alleen, vrtnieuws is echt niet zo heterogeen als je denkt.
Daar gaat maar een vrij beperkte doelgroep op afkomen, nl. de mensen die continu nieuws-updates willen weten & mensen die de tijd niet nemen om de krant te lezen of nieuws te bezien. Dat is geen representatief ding, mssch ietsje representatiever als tn, maar nog altijd verre van werkelijkheid. Op inet is dit gewoon onmogelijk aangezien je niet aan willekeurige selectie kan doen. Daarom dat ik het zo zever vind dat polls van vrtnieuws correcter zouden moeten zijn als die van tng, beiden trekken nl. een (deels overlappende) doelgroep aan van de maatschappij (en beiden trekken redelijk veel mensen aan). Het is niet omdat de doelgroep van de vrt niet voor het grootste deel uit <30 jarigen bestaat dat ze representatiever is voor de muziekkeuze van de belgische bevolking dan de groep die tng bezoekt.
Als je nu een poll zou houden puur over het nieuws dat vrt brengt, dan pas zou het representatieve van vrtnieuws.net veel hoger liggen als op tng.
Mensen staren zich nog steeds blind op: het is iets v/d overheid, het is iets "publiek" (kan nie op beter woord komen), dus het is representatiever <-- dikke bullshit. Ik durf trouwens wedden dat moest een dergelijke poll gehouden worden op vtm nieuws dat er veel meer mensen zouden afkomen: ah ja, die luistere toch allemaal naar die idool-crap en zo :ironic:. Compleet hetzelfde met vrt zu ;).

In dit geval speciaal kan je nog extra gaan bekijken: meeste mensen die veel naar radio luisteren zullen niet echt snel nog vrtnieuws bezoeken want ze krijgen om het half uur het nieuws al te horen ;). Maar dat is dan weer specifiek voor dit geval een extra argument.

Tweak37
7 januari 2006, 00:57
De polls van vrt zijn al correcter omdat ze gewoon ettelijke malen meer mensen bereiken...

Voters: 106. You have already voted on this poll

En ik kan je wel enigzins volgen in het feit dat ook vrt niet echt heterogeen is, maar wel veel heterogener als dit beperkte groepje (100 mensen, nog niet eens een procent van deze community, dus wrs niet een representatief voor tng, die dan ook nog is grotendeels mannelijk zijn, minderjarig en - n/o - gamer, dus mss niet echt wereldwijs...)
Maw, je kunt gerust stellen dat de vrt een stuk representatiever is.

Nu terug een beetje ontopic graag. In andere landen bestaan zulke quota dus al. Als je nu even die bedroevend zwakke vlaamse levensliederen loslaat, en het grotere plaatje bekijkt, kunnen jullie je er dan in vinden dat het overwicht van de angelsaksische wereld terecht is?

Zelf heb ik mijn twijfels hierover, maar langs de andere kant mag zoiets ook niet opgelegd worden.

killgore
7 januari 2006, 15:16
Nu terug een beetje ontopic graag. In andere landen bestaan zulke quota dus al. Als je nu even die bedroevend zwakke vlaamse levensliederen loslaat, en het grotere plaatje bekijkt, kunnen jullie je er dan in vinden dat het overwicht van de angelsaksische wereld terecht is?

Zelf heb ik mijn twijfels hierover, maar langs de andere kant mag zoiets ook niet opgelegd worden.
Der is veel commerciële rommel ook, die imho zeker niet beter is dan die vlaamse schlagers, maar iets forceren is nooit goed zoals je zegt. Zo moet in frankrijk 40% (!!!) van de liedjes frans zijn. N/o, ikvind enkele franse chansoniers vreselijk goed, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat men 40% van de tijd vult zonder in herhaling te vallen, want veel goede, nieuwe franse muziek heb ik de laatste jaren toch niet echt gehoord. Als we naar zo een quota gaan in belgië vrees ik dat er snel zal teruggegrepen worden naar "piraat"-zenders ;). We hebben goeie muziek (land dat zowat meeste inheemse platen koopt), wees daar al mee tevreden, of da nu int vlaams is gezongen of int swahili of int engels.

fr][st][
7 januari 2006, 18:45
arm vlaanderen

trouwens , quota opleggen is nooit goed

Marsmillo
10 januari 2006, 17:42
Taal speelt toch geen rol, waarom meer Vlaamse muziek?
Als je perse quota's wil opleggen laat die dan nog zo vrij om Belgische muziek te draaien. De taal waarin ze zingen speelt toch niet zoveel rol...

Maar ben niet voor quota's.

Bigbuddha
11 januari 2006, 17:08
tja ;) als een normaal bedrijf of een eenmans zaak een slecht product op de markt brengen dan gaan ze faiet, very simple.

Dat geld ook voor muziek. Ongeacht de taal. Op Stubru wordt wel "vlaamstalige" muziek gedraaid. Ik noem Monza, Gorki, Hof van Commerce, Stijn, Clement Perens Explosition, De Mens, Super Diesel, Spinvis, enz...

Dit is gewoon goed. Heeft niets met Vlaamstalig te maken.

In plaats van een quota op te leggen starten ze maar een stationneke op. Dan zijn de luisteraars tenminste nog zo vrij op zelf van post te veranderen zoals nu.

ComputerVISTA
11 januari 2006, 17:22
Ok dadde Vlaams minded zijt tot daar aan toe maar laat aub die Vlaamse schlagers achterwege, ge zult meenig persoon van migraine verlossen... Ok er zijn enkele goede Vlaamse artiesten maar er zijn er te veel die het niet waardig zijn door de lucht gestuurd te worden. En terwijl ze dan toch aan het schrappen zouden zijn, please zwier er die r&b gelijk mee af :p

Met een dikke vette IMO achter.

twoen
11 januari 2006, 17:25
iemand gisteren gekeken naar recht van antwoord?

al zappend erop geraakt en het onderwerp interesseerde me wel dus bennek blijve kijke

Het ging dus over het feit da vele mensen vinden dat er te weinig vlaamstalige muziek gedraaid wordt op de radio.

De 2 partijen waren:

Wim Oosterlinck die vond dat de nederlandstalige artiesten maar betere muziek moeten maken en dat ze zo automatisch meer gedraaid zullen worden.

De bitch van xfactor (ik kan nie op haar naam kome maar ze heeft veel noten op hare zang omda ze denkt da omda ze aan het eurosongfestival meegedaan heeft met Soldiers of love da ze kan zingen) zij vond dat ze veel mooie liedjes heeft gemaakt die van hoge kwaliteit waren en da die nooit op de radio geraakt zijn omdat radiostations ze stelselmatig boycotten.

en dan was er nog zo een vtm-kijkend ventje uit het publiek die zen mening moest laten horen door te roepen en te tieren dat het gedaan moest zijn met engelstalige muziek.....grappig

vinden julie dat de muziekzenders moeten verplicht worden om meer nederlandstalige muziek te draaien?

Bosvos
11 januari 2006, 17:28
iemand gisteren gekeken naar recht van antwoord?

al zappend erop geraakt en het onderwerp interesseerde me wel dus bennek blijve kijke

Het ging dus over het feit da vele mensen vinden dat er te weinig vlaamstalige muziek gedraaid wordt op de radio.

De 2 partijen waren:

Wim Oosterlinck die vond dat de nederlandstalige artiesten maar betere muziek moeten maken en dat ze zo automatisch meer gedraaid zullen worden.

De bitch van xfactor (ik kan nie op haar naam kome maar ze heeft veel noten op hare zang omda ze denkt da omda ze aan het eurosongfestival meegedaan heeft met Soldiers of love da ze kan zingen) zij vond dat ze veel mooie liedjes heeft gemaakt die van hoge kwaliteit waren en da die nooit op de radio geraakt zijn omdat radiostations ze stelselmatig boycotten.

en dan was er nog zo een vtm-kijkend ventje uit het publiek die zen mening moest laten horen door te roepen en te tieren dat het gedaan moest zijn met engelstalige muziek.....grappig

vinden julie dat de muziekzenders moeten verplicht worden om meer nederlandstalige muziek te draaien?

ipv dat radiostations alles dooreen draaien (en dus sommigen kwaad zijn als ze iets vergeten) => themastations

geef de vlaamse muziek een eigen station, commerciële muziek een station en zo verder, ... er moet daarom geen radiostation zijn voor de meest underground frostbitten metal he...

Feignasse
11 januari 2006, 17:31
Hangt ervan af over wat voor muziek het gaat. Muziek in het genre van De Mens, Noordkaap, Monza, etc. valt best mee. Maar "het Vlaamse levenslied"? Nee, hou dat maar op Radio 2 :oink:

Edit: maar ik ben geen voorstander van verplichtingen of quota...

Bigbuddha
11 januari 2006, 17:33
copy paste ...

tja als een normaal bedrijf of een eenmans zaak een slecht product op de markt brengen dan gaan ze faiet, very simple.

Dat geld ook voor muziek. Ongeacht de taal. Op Stubru wordt wel "vlaamstalige" muziek gedraaid. Ik noem Monza, Gorki, Hof van Commerce, Stijn, Clement Perens Explosition, De Mens, Super Diesel, Spinvis, enz...

Dit is gewoon goed. Heeft niets met Vlaamstalig te maken.

In plaats van een quota op te leggen starten ze maar een stationneke op. Dan zijn de luisteraars tenminste nog zo vrij op zelf van post te veranderen zoals nu.

denkimi
11 januari 2006, 17:34
Hangt ervan af over wat voor muziek het gaat. Muziek in het genre van De Mens, Noordkaap, Monza, etc. valt best mee. Maar "het Vlaamse levenslied"? Nee, hou dat maar op Radio 2 :oink:
het gaat daar niet echt over, meer over wim soutaerd, gene thomas, laura lynn en andere van die commerciele zaagliedjes

ComputerVISTA
11 januari 2006, 17:35
Wim Oosterlinck heeft imo dik gelijk!

Marsmillo
11 januari 2006, 17:44
Wim Oosterlinck ging wel vrij brutaal en grof tekeer. Hier en daar probeerde bij op zijn woorden te letten, maar eindelijk voelde je duidelijk aan dat hij het kotsbeu is. Zijn luisteraars willen dit soort van muziek niet horen (of toch in mindere maten) dus draait hij ze niet. Lijkt me logich...

Zouden ze beslissen een radio kanaal bij te maken, ga ik daar niet over brommen... Maar ze moeten niet overdrijven en alle radiozenders verplichten hun geliefkoosde muziek te draaien. Het is niet omdat ik graag gorki en zornik hoor dat ik wil dat ze op iedere radio zender gespeeld worden, nee ik stem af op stubru en ben tevreden. Dus geef deze zage mensen een eigen radio en het gevaar op een quote is geweken.

BTW, mij is het al opgevallen dat de aanhouder in dit soort van zaken wint. Dus als ze gaan blijven doordrammen op het feit dat er te weinig vlaamse muziek gespeeld word zal uiteindelijk een of andere regel verschijnen. En dat is iets wat ik dan weer niet wil! Akkoord dat ze een eigen radio zender krijgen, maar iedereen hun smaak opdringen gaat er voor mij over!

Algemene zenders, zouden misschien wat meer vlaamsemuziek mogen inplannen. Omdat ze net algemeen zijn en een groote publiekgroep willen aanspreken... Voor meer ga je naar je themazender.

Trouwens, waar in de jeugd in dit alles?
Ik zie geen (of toch zeer weinig) jongeren hun mening gevraagd worden...

Edit: Hof van Commerce kwam ook tesprake, maar de reactie daarop was, dat is West-Vlaams en geen muziek. Aldus die xfactor bitch en die gast van Rad van Fortuin ...

XoN`-
11 januari 2006, 17:47
da is zijn station, hij bepaalt wat er gedraait wordt & as daar g'n vlaamstalige tssn zit (thank god 4 that) heeft da zeikwijf van xfactor toch nix te zeggen zeker.

Start dan u eigen radiostation op :unsure:

Dakantochnie
11 januari 2006, 17:48
Dat is dus één van de meeste idiote discussies die ooit al op tv heb gezien tbh.
Komaan zeg, je kán de mensen toch niet verplichten om naar een bepaald genre te luisteren? Gaan ze nu ook al een wet maken die zegt wat we allemaal goed moeten vinden? Dit ruikt sterk naar communistische ideeën vind ik trouwens.
Er wordt hier in ons kleine landje zéér goede muziek gemaakt (dan denk ik aan bijvoorbeeld Hooverphonic), maar die zingen nu toevallig niet in het Nederlands.
Het probleem is echter dat er nog maar zéér weinig artiesten in het nederlands zingen, laat staan dat ze muziek maken van hoogwaardige kwaliteit.
Hele dagen luisteren naar van die ouw zagen met hun hitjes uit de jaren 60 en Laura Lynn en consoorten dan maar?
Trouwens, als die artiesten ook nog ietwat willen verkopen in het buitenland is het imo maar heel normaal dat die in een voor iedereen verstaanbare taal (het Engels) zingen.

Ik overloop even de idiote discussie:
1. Het onderwerp wordt door mevrouw Liekens aangekondigd tesamen met de twee leuke mensen die ze ervoor hadden gevonden om het te verdedigen.
2. Het meest hippe ambetante mens van het moment (Lilianne St Pierre) gaat meteen in de aanval met de meest waanzinnige dingen die voor argumenten zouden moeten doorgaan.
3. Wim Oosterlinck trekt het hele gedoe totaal in het belachelijke en maakt wat flauwe mopjes.
4. Een iq-loos wezen uit het publiek gaat zich daar even op een even belachelijk kwade manier druk maken over het feit dat zijn o zo geliefde oldies niet meer gedraaid worden.
5. De heer aan de zijde van St Pierre maakt zich sterk door te zeggen dat Laura Lynn het in bejaardenclubs zeer goed doet.
6. Discussie is afgelopen en het was zeer leuke televisie.

Enfin ja, ze moeten iets bij VTM uitvinden om kijkcijfers te lokken zeker?

Hmgrwngd
11 januari 2006, 17:50

Het is duivelse muziek, zeg ik u.

Speel die Engelstalige platen achteruit en je krijgt een satanische boodschap te horen... :evil:

LoL; wat krijgen we in de plaats van die Engelstalige muziek?
Gene Thomas: "Ik hooooooooou van jooooooooooou"
-> "is dat dan niet hetzelfde als 'I love you' ? "
"Nee, Gene Thomas, da is er 1 van bij ons; ONZE Gene Thomas..."
[Ondertussen zit Gene Thomas (als dat zijn echte naam is) op een bergje geld: mwoehahahaaaa... ]

Vlaemsche cultuur = ? (Jo Vally ofzo? )

kaminikaze
11 januari 2006, 17:51
das zijn station nie hij werkt daar. en wie betaalt dat ? ===> ...
daar zien ze idd reden om te zeiken.

Preske
11 januari 2006, 17:59
Het is algemeen geweten dat Wim van Oosterdingens een wurggreep houd.

Heeft niemand die "reportage" gezien enige tijd geleden?
Twas met tien om te zien aan de zee, en meneer ging (liep) achter de schoon mamzellekes die daar rondliepen om hun te kussen, terwijl ze zelf ni rap genoeg weg konden zijn van die vent :p

Marsmillo
11 januari 2006, 18:00
Het Hof van Commerce geen muziek, dat is West-Vlaams. Dat was de reactie van Lilian St. Pierre in het Recht van Antwoord op Wim Oosterlinck's ractie dat ze wel vlaamse muziek draaien bvb: Hof van Commerce

LSDsmurf
11 januari 2006, 18:03
Goeie Vlaamse nummers die aanslagen bij het doelpubliek van de radiozender die gaan op de radio gedraaid worden maar van die achterlijke zaagliedjes van vergane sterretjes en 2de rangs zangers of zangeressen tjah..

In plaats van met zo'n domme quota voorstellen te komen zouden ze beter de handen uit de mouwen steken en zelf hun eigen radiozender oprichten.

Dakantochnie
11 januari 2006, 18:05
Ik heb de 2 threads merged.

DiDoria
16 januari 2006, 10:15
dan heb je een te klein publiek. Het komt erop neer dat hij wil hebben dat vlaamse artiesten in eigen land populairder worden. Dat de hitlijsten worden gedomineerd door artiesten van hier ipv het zoveelste r 'n b gedoe. Dat kan je alleen maar door u te richten naar een groot en divers publiek, en niet naar alleen de fans.

en ja, ze mogen dat opleggen. Het gebeurt in de buurlanden ook

Ik denk dat iedereen gewoon niet snapt hoedat die 50 cent dingen er eigelijk inkomen.... Er is gewoon publiek voor maar WAAR

Emu
16 januari 2006, 10:40
Vlaamse artiesten dat kan ik alleen maar steunen, maar men moet hier zeker ook niet in overdrijven.

Vlaams/Nederlandstalig gezongen, daar bedankt ik toch liever voor ;)

QplQyer
16 januari 2006, 11:24
Ik denk dat iedereen gewoon niet snapt hoedat die 50 cent dingen er eigelijk inkomen.... Er is gewoon publiek voor maar WAAR

Je bedoelt "er is een grote berg marketinggeld voor die hen een plekje in een ultratop koopt".

Ik geloof niet dat een Ultratop of wat dan ook, ook maar het minste een beeld geeft van wat veel verkocht is.

En quota's opleggen voor Vlaamstalige muziek is ridicuul, hoe durven ze het eigenlijk proberen op te dringen? Vlaamstalige muziek heeft jarenlang tv-programma's gehad om hun muziek tentoon te spreiden aan het publiek (tien om te zien en andere), dat zijn dingen die andere soorten muziek gewoonweg niet eens kennen.

En dan proberen ze het te verdedigen door te stellen dat ze toch de vlaamse taal wat moeten verdedigen, natuurlijk langs de andere kant zullen ze dan wel enkel bepaalde soorten vlaamstalige muziek onder die noemer laten vallen. Waardoor hun argument helemaal in het water valt.

Sommige politici toch ... hopen op een fanatieke meerderheid ipv een lauwe meerderheid dan maar.

DGEN
16 januari 2006, 11:49
in .nl waarderen ze de nederlandstalige muziek meer dan hier het geval is met 'vlaamstalige' muziek....gewoon...weinig kwaliteit hier :)

Tweak37
16 januari 2006, 19:06
in .nl waarderen ze de nederlandstalige muziek meer dan hier het geval is met 'vlaamstalige' muziek....gewoon...weinig kwaliteit hier :)

I don't think so. In Vlaanderen is er altijd al meer plaats geweest voor nederlandstalige (klein)kunst, wat in nederland toch een trapje lager staat. Weliswaar hebben we het hier wel over goeie muziek... :) Er is momenteel trouwens een heuse kleinkunst revival aan de gang sinds enkele jaren in vlaanderen. En die liedjes hoor je op bepaalde zenders zeker wel, en die zijn ook de moeite (merk je trouwens ook aan al die eindejaarstoppen)

killgore
16 januari 2006, 20:24
n/o, ma de hollanders zijn even zielig als de vlamingen :). Voor het grootste deel blijven ze in het genre schlager/volksmuziek en zijn er maar heel weinig uitspringers in andere genres (uit nl ken ek enkel heideroosjes eigenlijk en tuarres, als ge da nog nederlands kunt noemen).