PDA

Volledige versie bekijken : Vanuit TSO:Industriële Wetenschappen naar Burgerlijk Ingenieur (Univ)

Deadmaster
1 januari 2006, 20:55
Geachte,

Is het mogelijk om vanuit het TSO - richting Industriële Wetenschappen naar Burgerlijk Ingenieur (Universiteit) te gaan?

Volgens deze site kan dat wel : http://www.vti-tielt.be/tso.htm#IW.
Zijn er mensen die dat hebben gedaan? En hoe gaat dat dan in zijn werking?

Zelf heb ik ASO gedaan, dus ik vroeg mij gewoon af of dat dat mogelijk was.

Groet,
Deadmaster

zweebee
1 januari 2006, 20:58
ja da gaat zeker

spray-bunny
1 januari 2006, 20:58
Dat is eigenlijk een ideale voorbereiding voor industrieel ingenieur, maar burgie moet ook wel lukken denk'k. Ik ken ook 2 mensen die na industriele wetenschappen handelsingenieur gedaan heeft zonder problemen.

Teh_Patriot
1 januari 2006, 20:59
Het kan zeer zeker .. Al eens de lessenrooster bekeken van een IW'er ?

Die krijgen ook 8 uur wiskunde ..

Tom!
1 januari 2006, 21:01
Je zal (gemiddeld genomen) op theoretisch vlak natuurlijk wat achterstand hebben op leerlingen die van een 8u wiskunde ASO richting komen, maar het is zeker mogelijk.

spray-bunny
1 januari 2006, 21:03
Je zal (gemiddeld genomen) op theoretisch vlak natuurlijk wat achterstand hebben op leerlingen die van een 8u wiskunde ASO richting komen, maar het is zeker mogelijk.
ik denk het niet, aangezien je in industriele wetenschappen ook al techniek ziet die je in humaniora niet ziet.

Epyon
1 januari 2006, 21:06
Zelf heb ik IW gedaan en een studie burgerlijk is perfect mogelijk. IW is in feite bedoeld als aanloop tot industrieel ingenieur (master), maar burgerlijk is ook een optie, uiteraard als je er de intellectuele capaciteiten en doorzettingsvermogen voor hebt :) .
Voordelen aan een opleiding IW is de sterke wiskunde (ook 8 uur), fysica, thermodynamica en elektriciteit/elektronica. Een gekend nadeel is de chemie, mensen uit een ASO richting hebben daar een grondiger lessenpakket in.

MilM
1 januari 2006, 21:11
Het is idd mogelijk. :)

xyus89
1 januari 2006, 21:13
ik ken 2 mensen die dit zonder moeilijkheden hebben gedaan. ik zeg niet dat ze geen fuck gdn hebbe maar zeker niet xtreem veel gedaan.

xyus

killgore
1 januari 2006, 21:38
Het enige waar ge mssch achterstand kunt hebben tov sommige aso'ers is wiskunde (n/o, maar ik betwijfel dat de wiskunde in tso even zwaar is als aso-8u). Aan de andere kant hebde dan weer technische voorsprong (let wel: die kunde int eerste jaar (in gent) niet echt gebruiken).
Ik weet niet wat ge van scheikunde & natuurkunde al gezien hebt, maar daar (scheikunde toch) geldt het zowiezo dat je eigenlijk alles van 0 kunt leren als je genoeg bijhoudt onder het jaar (en bijhouden is niet zo een immens werk).

Tomas_be
1 januari 2006, 21:48
ja is zeker mogelijk ik ken iemand die dat ook doet en van u richting komt

Teh_Patriot
1 januari 2006, 21:52

Ik denk dat gij u beter moet leren informeren, op welk gebied precies zullen zij tekort komen ? Zeker en vast niet op technisch gebied en op wiskundig gebied staan ze gelijk :)

Ze krijgen fysica en chemie, now u tell me waar da ze tekort komen ?

Nefbrethilion
1 januari 2006, 22:01
of het gaat lukken hangt van u af natuurlijk :)
ik zit zelf in tweede jaar burgie, kom wel uit ASO. Maar ik kan u wel zegge, technisch is die richting niet hoor. tis allemaal heel theoretisch enzo. Als ge er nix op tege hebt om veel les te hebben, veel te leren, dan zal het wel lukken. Maar als ge liever zo'n systeem hebt als int middelbaar, veel oefeningen, nadruk op uitrekenen en oplossingsmethodes volgen (ipv ze algemeen kunnen toepassen en modelleren) dan kunt ge beter industrieel gaan doen.
voor de rest een vette richting, ik beklaag het mij niet

Memphis
1 januari 2006, 22:02
Wees er maar zeker van dat de 8uur wiskunde in een WEWI zwaarder is als de 8uur in IW. Toch blijft het perfect doenbaar, mits wat extra inzet ;)

Bontus
1 januari 2006, 22:09
Wees er maar zeker van dat de 8uur wiskunde in een WEWI zwaarder is als de 8uur in IW. Toch blijft het perfect doenbaar, mits wat extra inzet ;)
Zal dan eerder van de leerkracht afhangen denk ik want verschillen die jaarprogramma's dan zoveel?
ik heb WeWi 6uur gedaan (en nu 2de jaar i.ing) er zitten er dus veel in men 'klas' die uit IW komen, en die kunnen industrieel toch perfect aan dus mits goeie inzet zal je burgelijk aankunnen. Je zal wel talent moeten hebben voor wiskunde, want ook zonder wiskundig talent komt je door je humaniora, je moet jezelf dan goed genoeg kennen en NIET voor een ingenieursrichting kiezen.

NapalmBenny,
1 januari 2006, 22:09
Tegenwoordig willen ze precies allemaal burgerlijk doen :O, dat is wel 5 jaar lank ziekelijk achter de boeken zitten he, dag in dag uit, velen onderschatten dat. Ik ken er een paar die industrieel doen, en wat die al niet moeten leren :O, en dan nog een stap hoger gaan :s. Echt elke dag leren die he :s, zelfs int weekend :s. En dat is echt inoefenen, en niet zo van ik lees dat eens van voren naar achteren.

Loop niet tegen de lamp.

En dat zou normaal perfect te doen zijn vanuit die richting.

Teh_Patriot
1 januari 2006, 22:29

Dit is zo een statement van mensen die TSO minderwaardig vinden, wel mijn vriend ik kan u zeggen dat een IW richting uit het TSO gelijkwaardig staat aan een richting wetenschappen wiskunde 8uur ;)

slijpschijf
1 januari 2006, 22:38
Dit is zo een statement van mensen die TSO minderwaardig vinden, wel mijn vriend ik kan u zeggen dat een IW richting uit het TSO gelijkwaardig staat aan een richting wetenschappen wiskunde 8uur ;)

goed dat ge het zelf gelooft, dan is er toch al iemand:applause:

Memphis
1 januari 2006, 22:40

Dat komt meestal van iemand die zelf TSO (IW?) doet :p
Een maat van mij doet IW, en als ik zie wat die moet doen voor wiskunde tegenover mij, dan krijg ik het ervan als mensen gaanbeweren dat de IW evensterk is als de WEWI.

Teh_Patriot
1 januari 2006, 22:53
Dat komt meestal van iemand die zelf TSO (IW?) doet :p
Een maat van mij doet IW, en als ik zie wat die moet doen voor wiskunde tegenover mij, dan krijg ik het ervan als mensen gaanbeweren dat de IW evensterk is als de WEWI.

Ik heb IW gedaan, twee jaar ( de eerste twee in het middelbaar off course) en dan ben ik overgestapt naar elektronica ..

Why ? Vrij simpel, ik heb de lessenroosters bekeken en iw zou voor mij te theoretisch zijn, ik had nogtans mooi punten hoor ( 70 ) .. Anyway, ik denk dat het ook een beetje van school tot school afhangt hoor ..

Ik heb nen maat die nu in burgerlijk zit die afkomstig is van WEWI en keb zijne cursus wiskunde gezien van int zesde jaar en eerlijk gezegd. De cursus van wiskunde van IW zag er niet veel verschillend uit hoor .. Qua inhoud en qua dikte ..

Zeta Reticula
1 januari 2006, 23:08
Dat gaat zeker. Maar dat hangt uiteraard van jezelf af.

Waldorf
1 januari 2006, 23:35
Ik zou niet inzien waarom je vanuit IW geen burgerlijk ingenieur kan doen. Er zijn genoeg studenten uit Latijn-Wiskunde die deze richting volgen en daarmee vergeleken hebben IW'ers toch een betere voorbereiding.

En IW mag dan wel TSO zijn, ik weet uit mijn ervaring dat je WeWi (enkel de laatste twee jaar) kan volgen nadat je in het derde en vierde IW hebt gedaan. Wat mij betreft zijn die richtingen qua niveau aan elkaar gewaagd.

simpele duif
2 januari 2006, 00:05
is heel zeker te doen, als je echt genoeg gemotiveerd bent
mijn broer zat ook in IW en behaalde in het zesde jaar 84%, begon dan aan burgerlijk ingenieur en is nu bezig aan zijn laatste jaar (vorig jaar haalde hij grote onderscheiding btw, dus het is zeker mogelijk)

lord of me
2 januari 2006, 01:17
Ik zit zelf in 5 IW 8u wiskunde. Mensen die in WiWe zitten in dezelfde school zien identiek hetzelfde alleen de taalvakken (Frans, Nederlands , Engels ) zijn "iets" makkelijker + Elektriciteit en Mechanica hebben we meer .Ik moet me aansluiten bij de meerdereheid dat na 6 IW het perfect mogelijk is om Burgerlijk Ingenieur te worden als je gemotiveerd bent.(je bent zelfs lichtelijk beter voorbereid...)

Psychodweep
2 januari 2006, 14:20
Das allemaal schoolgebonden en persoonsgebonden hoor.
In sommige scholen geven ze wisk op een "gemakkelijker" niveau en bij een andere school ist dan weer kweetnie hoe moeilijk.

In het algemeen zijnt vooral ASO (wewi8) studenten die verder burgerlijk doen. Tschijnt da ze bij burgerlijk al int begin u duidelijk maken van gij komt uit die richting... als je er nie door geraakt in 1ste jaar, dan hebde x % kans om nog te slagen int 2de en x % kans om int 3de te slagen etc... (lage percentages natuurlijk)...

Tzijn hoofdzakelijk de mensen die veel puntjes haalden in IW die kunnen slagen in burg. Mensen die altijd hun voeten eraan hebben geveegd en minimalistisch hebben gewerkt in het secundair zullen die gewoonte niet snel afleren. En in burg. moet je wel alles bijhouden, anders ben je zeker eraan.

Tom!
2 januari 2006, 14:42
Ik denk dat gij u beter moet leren informeren, op welk gebied precies zullen zij tekort komen ? Zeker en vast niet op technisch gebied en op wiskundig gebied staan ze gelijk :)

Ze krijgen fysica en chemie, now u tell me waar da ze tekort komen ?
Ik betwijfel dat ze (gemiddeld genomen, het hangt uiteraard ook van je school een leerkracht af) dezelfde wiskunde hebben gezien. Evenveel uren wiskunde duidt niet noodzakelijk op het gezien hebben van dezelfde stof, dat is blijkbaar iets dat velen hier wel denken.

Ik heb hier onmiddellijk gezegd dat het zeker mogelijk is en ben absoluut niet van mening dat je een waardeoordeel over richtingen kan vellen, maar om het cliché (als ik dat zo mag noemen) dat TSO steeds gemakkelijker is nu wat te gaan "compenseren" door zelfs te zeggen dat IW een betere voorbereiding op burgerlijk ingenieur zou zijn (zoals ik hier ergens las), nuja... Enige zin voor realisme is niet misplaatst.

Hoe je het ook draait of keert, in het ASO is er een grotere nadruk op theorie, zeker in de wetenschappelijke (c.q. wiskundige) richtingen. Ik ga er direct mee akkoord dat er binnen het TSO daar vast gradaties in zijn en dat IW hoogstwaarschijnlijk de richting is die het dichtst aanleunt bij wetenschappelijke ASO-opleidingen, maar dat maakt ze nog niet hetzelfde en ook niet de ideale voorbereiding op een (zeker in het begin) zeer theoretisch gerichte universitaire opleiding.

slijpschijf
2 januari 2006, 15:26
Doe een fatsoenlijke IQ-test (geen internetbrol) en dan pas weet ge of ge het aankunt! Ge gaat der natuurlijk voor moeten werken ze :)

EternalSilence
2 januari 2006, 15:27
heu

:s :doh: :crazy:

IW : da is toch ASO, geen TSO ?
op je vraag: ja dat gaat

epsilon
2 januari 2006, 15:29
heu

:s :doh: :crazy:

IW : da is toch ASO, geen TSO ?
op je vraag: ja dat gaat
IW is wel degelijk TSO, ik heb het 6 jaar gedaan. :)

jvc
2 januari 2006, 15:33
Zelf heb ik IW gedaan en een studie burgerlijk is perfect mogelijk. IW is in feite bedoeld als aanloop tot industrieel ingenieur (master), maar burgerlijk is ook een optie, uiteraard als je er de intellectuele capaciteiten en doorzettingsvermogen voor hebt :) .
Voordelen aan een opleiding IW is de sterke wiskunde (ook 8 uur), fysica, thermodynamica en elektriciteit/elektronica. Een gekend nadeel is de chemie, mensen uit een ASO richting hebben daar een grondiger lessenpakket in.

Waarom heb ik dan evenveel chemie gezien als mijn leerling collegas uit Wetenschappen-Wiskunde?

IW is gewoon hetzelfde als wetenschappen-wiskunde maar je ziet fysica veel uitgebreider en geen biologie en esthetica enzo. De hoeveelheid taalvakken zijn zelfs bijna identiek.

gravendelver
2 januari 2006, 15:58
het is inderdaad schoolgebonden, maar normaal is dat zeker mogelijk, iw is een van de zwaardere (mss de zwaarste) wiskundige richting denk ik

pit24
2 januari 2006, 16:22
Imho is dat de laatste 2 jaar verandert.

Wij in het ASO hebben 6uur +2uur en geen 8uur meer.

Dit is een zéér belangrijk verschil. Diegene die vroeger 8 uur deden, daar hing de leerstof wat aan elkaar, nu totaal niet.

bv: in de 6uur die ik met de rest van mijn klas heb, hebben wij complexe getallen en integralen gezien(in alle vormen en maten :) )

Bij mijn 2 uur uitbreiding: linaire transformaties, determinanten, eigenvectoren.
Nu het grappige is dat wij eigenlijk niks over matrices hebben gezien.(buiten absolute basis, optellen, vermenigvuldigen,...)

Nu in het 2de semester zie ik in de 6uur: ruimtemeetkunde, statistiek/kansrekenen, MATRICES.

maw, alle harde theorie erachter zien wij in de 6uur(maar niks over transformaties, detirminanaten,...)

in mijn 2uur seminarie: niet-euclidische meetkunde en transformaties

----------------------------------

Of de 8uur WI in de IW hetzelfde zijn als in de WEWI is dus imho niet echt duidelijk omdat elke ASO school zelf kiest wat ze in die uitbreiding geven.
Wij zien bv kegelsneden erg sumier.
De 8 uur in de IW daarintegen is wel samenhangend dacht ik.

Dus of het niveau hetzelfde is hangt af van: school, leerkracht, 2uur uitbreiding.

Er kan dan ook niet echt een waardeoordeel over uitgesproken worden, al is in deze thread al meermaals gezegd dat ALS je IW hebt gedaan dat Burgie normaal wel zou moeten lukken mits genoeg inzet. Al blijft IW een voorbereiding op industrieel ingenieur.

Tom!
2 januari 2006, 16:29
Het probleem dat pit24 aanhaalt bestaat inderdaad maar is ook schoolgebonden. Bij kleinere scholen is het bijvoorbeeld praktisch onmogelijk om de (vaal kleine) 8-uurs richting(en) apart wiskunde te geven, vandaar dat ze vaak (gedeeltelijk) samen zitten met de 6-uurs. Bij ons was dat zo in het 5e jaar, maar in het 6e volledig apart. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als de stof goed georganiseerd is, maar wanneer dat natuurlijk niet uitkomt zoals je voorbeeld i.v.m. matrices, dan is dat slecht geregeld...

Blackstone
2 januari 2006, 16:49
Dit is zo een statement van mensen die TSO minderwaardig vinden, wel mijn vriend ik kan u zeggen dat een IW richting uit het TSO gelijkwaardig staat aan een richting wetenschappen wiskunde 8uur ;)ho ho ho, daar gaan we weer. Waar juist laat hij uitschijnen dat hij TSO minderwaardig vindt? Maarja, dit is dan ook typisch zo'n statement van TSO'ers die het niet kunnen verdragen dat ASO gemiddeld gezien moeilijker is (dit meen ik niet voor alle duidelijkheid, ik wil hem gewoon laten inzien dat zijn reply op niet veel slaat).

Enig realiteitsbesef zou u trouwens geen kwaad kunnen (net als sommige anderen hier): het is niet omdat ge evenveel uur les van iets hebt, dat ge dat vak ook even intensief bestudeert. De dikte van de cursus wilt nog minder zeggen. Draai of keer het hoe ge wilt, maar gemiddeld hebben vakken als wiskunde en zeker de taalvakken een hogere moeilijkheidsgraad in We-wi8. Niet dat het iets uitmaakt in feite (want het is vooral motivatie waar het om draait), maar ik begrijp niet waarom veel mensen dit hardnekkig blijven ontkennen.
Ik ben het wel met pit24 eens dat het niveau sterk afhangt van de school, maar ik heb het hier over 'het gemiddelde'.

Dusjattoo
2 januari 2006, 18:27
ho ho ho, daar gaan we weer. Waar juist laat hij uitschijnen dat hij TSO minderwaardig vindt? Maarja, dit is dan ook typisch zo'n statement van TSO'ers die het niet kunnen verdragen dat ASO gemiddeld gezien moeilijker is (dit meen ik niet voor alle duidelijkheid, ik wil hem gewoon laten inzien dat zijn reply op niet veel slaat).

Gij staat misschien niet achter het idee dat TSO minderwaardig is tov ASO maar er zijn daadwerkelijk nog veel mensen die daar wel achterstaan. (geheel onterecht btw) Want wat zijt ge met uwe kennis van wiskunde of economie als er verwarming of elektriciteit moet gelegd worden in uw huis? Der zijn genoeg mensen die BSO of TSO gevolgd hebben en e pak meer geld verdienen dan ASO'ers met nog een extra hoger diploma op zak. (nu niet beginnen over dr en ir ed, tis int algemeen) Goed kunnen leren is nu eenmaal niet alles. Nu ik heb zelf IW gedaan en erna Bur. Ir., maar ik ben er na 1 jaar in september mee gestopt. De reden was dat ik het te theoretisch vond (zoals eerder gezegd door iemand) niet omdat het niet doenbaar was "omdat ik van IW kwam".
Ik kwam van een IW-richting waar er 7u wiskunde werd gegeven, het enige verschil met een 8u richting was dat we minder statistiek kregen. En zeker op het vlak van chemie en fysica ed liggen de richtingen gelijk, met zelfs een lichte voorsprong op fysica voor IW. Chemie en fysica krijgen beide richtingen 3u normaal gezien.. Maar op IW is fysica wel "pure" fysica, terwijl ze bij WEWI met fysica ook elektriciteit en mechanica zien. Wat bij IW aparte vakken zijn.
De taalvakken hangen dan weer van de school zelf af.. We kregen bvb duits, frans en engels... Maar voor talen ga je geen TSO volgen natuurlijk.
Een verschil in voorbereiding tussen WEWI en IW is er wel, maar niet op het niveau van de opleiding (zoals velen beweren). De nadrukken liggen gewoon anders. ASO; theoretische aspecten <--> TSO; technische aspecten. (best wel logisch) Voor Burg Ir. te volgen moet ge niet alleen goed kunnen leren maar ge moet er gewoon ook aanleg (en vooral intresse) voor hebben. Zoals voor alles wat je gaat doen later. :) K ken genoeg mensen die goed konden leren maar zelfs al niet doorgeraakten op het ingangsexamen.

zarathustra
2 januari 2006, 18:35
Tegenwoordig willen ze precies allemaal burgerlijk doen :O, dat is wel 5 jaar lank ziekelijk achter de boeken zitten he, dag in dag uit, velen onderschatten dat. Ik ken er een paar die industrieel doen, en wat die al niet moeten leren :O, en dan nog een stap hoger gaan :s. Echt elke dag leren die he :s, zelfs int weekend :s. En dat is echt inoefenen, en niet zo van ik lees dat eens van voren naar achteren.

overdrijver spotted !

anyway, ja dat is mogelijk (al denk ik dat een wewi-8 nog iets beter is). Maar goed ik kom uit de LaWi8 en dat gaat ook :p

Ironpole
2 januari 2006, 18:41
Doe een fatsoenlijke IQ-test (geen internetbrol) en dan pas weet ge of ge het aankunt! Ge gaat der natuurlijk voor moeten werken ze :)

Da maakt dus bijna niks uit. Een hoog IQ hebben wilt niet rechtstreeks zeggen dat je alle studies aankunt die er zijn, ge kunt daardoor bvb handig, goed inzicht hebben of heel creatief zijn maar helemaal niet goed kunnen leren.

DjProbe
2 januari 2006, 18:49
ik kom uit de IW
doe nu 2de jaar HIR , gaat ook dus :D
iemand van mijn klas doet IR
zit ook in 2de jaar :D dus geen probleem :D

2 januari 2006, 18:53
ik ben wel van informatice crimi gaan doen

slijpschijf
2 januari 2006, 19:06
Da maakt dus bijna niks uit. Een hoog IQ hebben wilt niet rechtstreeks zeggen dat je alle studies aankunt die er zijn, ge kunt daardoor bvb handig, goed inzicht hebben of heel creatief zijn maar helemaal niet goed kunnen leren.

Dat maakt alles uit! Kwil iemand met een IQ dat minder dan 100 is wel ies ir zien doen :D. Die mag zoveel leren als hij wil, die zal er nooit doorgeraken.

Leren leren kunde leren :), dus dat mag het probleem niet zijn (tenzij ge mss 1 of andere afwijking/ziekte hebt :p)

jvc
2 januari 2006, 19:07
Dat maakt alles uit! Kwil iemand met een IQ dat minder dan 100 is wel ies ir zien doen :D. Die mag zoveel leren als hij wil, die zal er nooit doorgeraken.

Leren leren kunde leren :), dus dat mag het probleem niet zijn (tenzij ge mss 1 of andere afwijking/ziekte hebt :p)

Tja in een richting zoals Burgelijk Ingenieur moet ge idd slim zijn, met alleen leren geraak je er niet want sommige oefeningen dat je daar krijgt ben je niets mee als je weinig inzicht hebt.

Blackstone
2 januari 2006, 19:10
Ik kwam van een IW-richting waar er 7u wiskunde werd gegeven, het enige verschil met een 8u richting was dat we minder statistiek kregen.Nogmaals: er is niet noodzakelijk een verband tussen het aantal uur dat een bepaald vak gegeven wordt, en de moeilijkheidsgraad ervan! Het is toch perfect mogelijk dat de ene richting enkel de 'basis' ziet en daarop een massa oefeningen maakt, terwijl een andere richting van die 'basis' slechts een paar oefeningen maakt en vervolgens dieper ingaat op moeilijkere oefeningen + uitlegt hoe we aan die basis komen. (over-gesimplificeerd voorbeeld uiteraard)

Het is allerminst mijn bedoeling om We-Wi af te schilderen als 'de beste richting', maar als bepaalde personen komen verkondigen dat IW wél 'de beste richting' is, kan ik het niet laten daarop te reageren :p

EternalSilence
2 januari 2006, 19:11
IW is wel degelijk TSO, ik heb het 6 jaar gedaan. :)
.. ik heb 2 jaar IW gedaan, kon door doen, maar niet veel goesting om alle dagen zoveel te leren
IW is hoofdzakelijk papagaaien werk
en in VTI Waregem staat er wel degelijk dat IW = ASO is
staat zo op de diploma's en zo op de examens..

Tom!
2 januari 2006, 19:17
.. ik heb 2 jaar IW gedaan, kon door doen, maar niet veel goesting om alle dagen zoveel te leren
IW is hoofdzakelijk papagaaien werk
en in VTI Waregem staat er wel degelijk dat IW = ASO is
staat zo op de diploma's en zo op de examens..
Op hun site staat er nochtans "Beroepsopleiding" en "Technische opleiding", onder deze laatste valt bij hen uiteraard IW. Het is een technische school, vandaar de T in VTI. Ook op de roosterfiches die je er kan downloaden staat de kop "Derde Graad TSO" voor de laatste graad IW. Waar staat er volgens jou dat dit ASO is dan?

jvc
2 januari 2006, 19:19
Je mag gerust veronderstellen dat er een groot verschil is van niveau in bepaalde scholen, van IW en Wewi. Ik spreek uit ervaring.

Ironpole
2 januari 2006, 20:04

Met een laag IQ, inderdaad, die zal da niet kunnen. Maar dan is het nog niet zeker dat iemand met een hoog IQ het kan ze. Een hoog IQ hebben geeft je gewoonweg geen garantie om te slagen.

Hellrabbit
2 januari 2006, 20:09
Want wat zijt ge met uwe kennis van wiskunde of economie als er verwarming of elektriciteit moet gelegd worden in uw huis?

burgies mogen hun eigen elentriek leggen hoor :p

dee
2 januari 2006, 21:04

100? 98% van de mensen ligt rond de 100. Aangezien er geen exacte punten zijn is er zelf een deviatie van 30 boven en onder. Als dat maar alles is :D

Tom!
2 januari 2006, 21:08
100? 98% van de mensen ligt rond de 100. Aangezien er geen exacte punten zijn is er zelf een deviatie van 30 boven en onder. Als dat maar alles is :D
Hoezo zou 98% daar rond liggen? Dat ligt er gewoon aan wat jij nog 'rond' noemt, een afwijking van 1, 10 of 30...?

Dusjattoo
2 januari 2006, 21:10
Het is allerminst mijn bedoeling om We-Wi af te schilderen als 'de beste richting', maar als bepaalde personen komen verkondigen dat IW wél 'de beste richting' is, kan ik het niet laten daarop te reageren :p
Idem maar dan We-Wi vervangen door IW en IW door We-Wi :p

burgies mogen hun eigen elentriek leggen hoor :p
Iedereen mag zenne eigen elentrik leggen ze. :p Zolang de installatie maar goedgekeurd wordt.. En tussen mogen en kunnen is nog ne wereld van verschil. ;)
Sommige richtingen Burgie mogen wel hun eigen huis tekenen. Bouwkunde zeker (duh), werktuigbouwkunde weet k ni zeker..

slijpschijf
2 januari 2006, 21:32
Sommige richtingen Burgie mogen wel hun eigen huis tekenen. Bouwkunde zeker (duh), werktuigbouwkunde weet k ni zeker..

Alle richtingen, maar dan moeten ze wel 3 jaar stage volgen ipv 2 jaar (bij de archies).

Bontus
2 januari 2006, 21:44
8 wiskunde in wewi zien meer uitbreidingen naar algebra, eigenvectoren en zo.
8 wiskunde in IW zien uitbreiding naar Elektriciteit en Thermodynamica.

conclusie: WeWi 8uur: iets handiger om IR te gaan doen.
IW: perfect om IG te gaan doen.

Maar de beide zijn mogelijk het hangt vooral af van je eigen motivatie en algemeen logisch denkvermogen. Is dat beperkt kies dan toch maar IG.

chosen1
2 januari 2006, 21:54
stel: ik zou een ingenieursrichting gaan doen na mijn WeWi! ik haal mijn diploma ingenieur (hopelijk)! wa voor werk zou ik dan kunne gaan doen?

GigaTexel
2 januari 2006, 21:57
te zien wa optie ge kiest eh :)

Tom!
2 januari 2006, 21:59
stel: ik zou een ingenieursrichting gaan doen na mijn WeWi! ik haal mijn diploma ingenieur (hopelijk)! wa voor werk zou ik dan kunne gaan doen?
Heb je het nu specifiek over burgerlijk? Want je hebt natuurlijk nog industrieel of bio...

Bontus
2 januari 2006, 21:59
Echt veel dingen, er hangt veel af van de master die je kiest. je kan dan terecht in (oa):
bouw, chemie, industrie, elektronica (beetje pover in België maar ook als alternatief informaticus kunde ergens komen), rekenbedrijven, ...

nu pik ik er enkel industrieel ingenieur elektromechanica uit (wat ik zelf aan het doen ben) en dit vind ik op de site van men school:

*

Automatisering
*

Landbouwmachines
*

Transport
*

Elektrisch materiaal
*

Elektrotechniek
*

Kunststoffen
*

Voeding
*

Chemie
*

Overheid
*

Bouw
*

Software-ontwikkeling
*

Elektronica
*

Distributie
*

Technisch-commerciële dienst
*

Onderwijs en opleiding
*

Ziekenhuizen
*

...

Ook de functies van de industrieel ingenieur elektromechanica binnen het bedrijf zijn divers :

*

onderhoudsingenieur
*

software ingenieur
*

technisch ingenieur
*

technisch-commercieel directeur
*

testingenieur
*

ontwerpingenieur
*

projectingenieur
*

verkoopsingenieur
*

onderzoeksingenieur
*

materiaalkundige
*

productiechef
*

algemeen directeur
*

....

Dusjattoo
2 januari 2006, 22:02
Maar de beide zijn mogelijk het hangt vooral af van je eigen motivatie en algemeen logisch denkvermogen. Is dat beperkt kies dan toch maar IG.

Als ge weinig motivatie en algemeen logisch denkvermogen hebt dan moogt ge voor ind. ing. ook passen zenne (in een fantsoenlijke opleiding toch).. Vooral in de hogere jaren.

Alle richtingen, maar dan moeten ze wel 3 jaar stage volgen ipv 2 jaar (bij de archies).
Kweet ni welke richting gij voorhebt ma burgies moeten helemaal geen stage lopen.. (Archies wel) En kzie ne burgie ELT of Scheikunde nog geen bouwplannen tekenen.. :p

edit:
De electronica is op gebied van onderzoek toch niet zo pover in België hoor. IMEC oa (spin-off van KUL).
"IMEC (Interuniversitair Micro-Elektronica Centrum) is het grootste onafhankelijke Europese onderzoekscentrum op het gebied van micro-elektronica, nanotechnologie, ontwerpmethodes en technologieën voor ICT-systemen."
IMEC (http://www.imec.be/)

Quadreg
2 januari 2006, 22:02
8 wiskunde in wewi zien meer uitbreidingen naar algebra, eigenvectoren en zo.
8 wiskunde in IW zien uitbreiding naar Elektriciteit en Thermodynamica.

Ik moet zeggen dat ik in mijn 6jaar IW toch niet zoveel van die uitbreiding gezien heb ze, maar er is idd wel een niveau verschil.
'k veronderstel dat Teh_Patriot IW op dezelfde school als mij heeft gedaan (st lucas ? ) en daar wordt toch een zware nadruk op de wiskunde gelegd, meer dan op andere scholen.

Tom!
2 januari 2006, 22:09
Kweet ni welke richting gij voorhebt ma burgies moeten helemaal geen stage lopen.. (Archies wel) En kzie ne burgie ELT of Scheikunde nog geen bouwplannen tekenen.. :p
Het klopt dat elke ir. dit kan, ongeacht zijn/haar specializatie.

Elke ingenieur mag architect worden
De Standaard, 23/11/2005

De Orde van architecten mag ingenieurs zonder diploma bouwkunde niet weigeren.
Een burgerlijk ingenieur die geen specialisatie in de architectuur (,,bouwkunde'') heeft gevolgd, mag toch het beroep van architect uitoefenen. De Orde van architecten is, volgens het Hof van Cassatie, verplicht een ingenieur in te schrijven op de lijst van stagiairs, ook al is het geen ingenieur in de bouwkunde.

De uitspraak dateert van 22 september en staat vermeld in De Juristenkrant .

Het Hof van Cassatie tikt de Orde van Architecten op de vingers. Die Orde heeft tot twee keer toe geweigerd een burgerlijk ingenieur op de lijst van architecten-stagiairs in te schrijven, omdat de ingenieur geen specifieke opleiding in de bouwkunde had gevolgd.

De ingenieur kon nochtans een mooie reeks diploma's voorleggen. De betrokkene was ingenieur mechanica van de KU Leuven en behaalde bijkomende diploma's in de wetenschappen, bedrijfskunde en woningdecoratie. Toch vonden de Orde van Architecten en haar Raad van Beroep dat dit niet volstond. Volgens de Orde sluiten de opleidingen die de ingenieur in kwestie heeft gevolgd, onvoldoende aan bij het beroep van architect.

Het Hof van Cassatie verwerpt die redenering. Het volstaat dat iemand ingenieur is om tot het beroep van architect te worden toegelaten.

Volgens De Juristenkrant heeft de Orde van architecten vroeger wel ingenieurs zonder opleiding bouwkunde tot het beroep van architect toegelaten. ,,Zonder tekst of uitleg heeft de Orde plotseling het geweer van schouder veranderd. Men kan zich afvragen of de Orde de markt probeert af te schermen.''

(fvg)

www.cass.be

Dusjattoo
2 januari 2006, 22:23
Ik had het over bouwplannen tekenen zonder bijkomende opleiding..
Dus zonder die extra stage te moeten volgen..

Want eigelijk zijt ge dan een extra diploma aant halen, in dit geval architect.

slijpschijf
2 januari 2006, 22:32
Ik had het over bouwplannen tekenen zonder bijkomende opleiding..
Dus zonder die extra stage te moeten volgen..

Want eigelijk zijt ge dan een extra diploma aant halen, in dit geval architect.

Dus een archie heeft eig geen diploma gehaald na 5 jaar studie??:doh: Die moeten ook 2 jaar stagen doen ze!! :wtf:

Dusjattoo
2 januari 2006, 22:39
Dat is voor mensen die nog geen diploma Architect hebben. :ironic: Zoals ne Ir of ing..

De stage voor archies of gewone architecten is enkel als ze tot de Orde der Architecten willen behoren.. Maw om zelfstandig architect te worden. ;)

SIO
2 januari 2006, 23:34
is mss beetje offtopic maar zou het graag weten:

zijn er specifieke beroepen waarin de industrieel ingenieur bouwkunde zelf veel op pc tekent? en is dit dan 3u of praktisch constant of bestaat alletwee?

(en ik heb het dan niet op architect daar deze sector nogal overvol zit de laatste jaren zegt men..)

Dusjattoo
3 januari 2006, 00:23
Mja als ge zoiets zoekt dan moet ge vooral bij de ingenieursbureaus zijn denk k.. Die bedenken meestal oplossingen voor allerhande problemen en werken ze uit, waarna iemand anders ze dan in uitvoering brengt. Maar het uittekenen zelf daarvan is maar een fractie van het werk..
Een job waar ge als ing bouw constant op pc zit bestaat ni echt denk k, daarvoor moeten ze die mensen teveel betalen. ;) Daar zijn mensen met e diploma (bouwkundig) tekenaar voor.

Hellrabbit
3 januari 2006, 00:28
Iedereen mag zenne eigen elentrik leggen ze. :p Zolang de installatie maar goedgekeurd wordt.. En tussen mogen en kunnen is nog ne wereld van verschil. ;)

wat ik dus bedoelde was dat burgies hun eigen plannen mogen goedkeuren, net zoals ze dus ook zelf bouwplannen mogen goedkeuren, ongeacht van hun specialisatie die ze gevolgd hebben

ik vraag mij af wat ik als bio-ir allemaal zou mogen :unsure:

zarathustra
3 januari 2006, 00:41
wat ik dus bedoelde was dat burgies hun eigen plannen mogen goedkeuren, net zoals ze dus ook zelf bouwplannen mogen goedkeuren, ongeacht van hun specialisatie die ze gevolgd hebben

ik vraag mij af wat ik als bio-ir allemaal zou mogen :unsure:

kuikens openknippen bij het lokale kip aan het spit kraampje?

Dusjattoo
3 januari 2006, 00:43
Ne burgie scheikunde bv mag toch niet zomaar zijn eigen bouwplannen goedkeuren hoor laat staan die van andere. Daar ben ik vrij tot zeer zeker van.
Bouwkunde mag enkel zen eigen plannen zelf ondertekenen, en die van anderen als em/ze lid is van de orde der architecten (op zelfstandige basis dan). (Nagevraagd bij archies en burgies bouw)

simpele duif
3 januari 2006, 01:13
ik ken een landbouwingenieur die zelf haar bouwplannen mocht tekenen, dus het kan echt wel hoor...

Hellrabbit
3 januari 2006, 01:34
Ne burgie scheikunde bv mag toch niet zomaar zijn eigen bouwplannen goedkeuren hoor laat staan die van andere. Daar ben ik vrij tot zeer zeker van.
Bouwkunde mag enkel zen eigen plannen zelf ondertekenen, en die van anderen als em/ze lid is van de orde der architecten (op zelfstandige basis dan). (Nagevraagd bij archies en burgies bouw)

mijn vader is burgie scheikunde en die mag zijn eigen bouwplannen in ieder geval goedkeuren, of ie dat ook van anderen mag weet ik niet

ik weet ook niet of dat nog steeds het geval is, maar in lang vervlogen tijden dus wel :)
en zara : mijn droom wordt eindelijk realiteit

GADGET
3 januari 2006, 12:39

ik heb een afwijking ! :help:

:offtopic:
tot wanneer hebde examens ? Derna nog ies naar fre e :p

slijpschijf
3 januari 2006, 13:31
ik heb een afwijking ! :help:

:offtopic:
tot wanneer hebde examens ? Derna nog ies naar fre e :p

Neen, gij hebt nooit "goesting" :p

7den peis ik, nog een week of 5 :( :doh:

dee
3 januari 2006, 14:01
Hoezo zou 98% daar rond liggen? Dat ligt er gewoon aan wat jij nog 'rond' noemt, een afwijking van 1, 10 of 30...?

Ja dat hangt af van de afwijking (hier 30 gezegd), het vrij logisch dat hoe kleiner de afwijking des te kleiner het percentage mensen.
Maar wat ik dus wilde zeggen is dat ge pas speciaal zijt vanaf 130 en boven.
En dat 100 het gemiddelde is van een (verschillende soorten en groot genoeg genomen) groep personen van dezelfde leeftijd.

Tom!
3 januari 2006, 14:04
Ja dat hangt af van de afwijking (hier 30 gezegd), het vrij logisch dat hoe kleiner de afwijking des te kleiner het percentage mensen.
Maar wat ik dus wilde zeggen is dat ge pas speciaal zijt vanaf 130 en boven.
En dat 100 het gemiddelde is van een (verschillende soorten en groot genoeg genomen) groep personen van dezelfde leeftijd.
100 is het theoretisch gemiddelde (bij een gestandaardiseerde test), maar 100 zal helemaal niet altijd het gemiddelde zijn van een groep personen van dezelfde leeftijd...

PLUTOVSKI
3 januari 2006, 14:47
Ikzelf zit in men laaste jaar burgie wertuigkunde.
Ik ken er wel een paar die uit een technische richting komen en slagen (weliswaar met meer moeilijkheden in de kandidaturen door de vele wiskunde, maar da's voor 90% een harde noot om te kraken) Een stevig IQ(120+) komt idd goed van pas, maar kan gecompenseerd worden door hard werken. Ik ken er die nooit studeren, 3 dagen leren voor een examen en grootste onderscheiding halen en er zijn er ook die elke dag keihard studeren, alle oefeningen oplossen en met de hakken over de sloot voldoening halen. Dus dat verhaaltje van elke dag tussen de boeken: dit geldt maar voor een minderheid. Ikzelf studeer maar 1 à 2 avonden in de week(kga wel naar alle lessen,niet dat ik in alle lessen meeben), en 1 dag in 't weekend (behalve op 't eind ve semester, dan werk ik bijna alle dagen). Tegen de examens heb ik meestal minder dan de halve cursus bekeken, beetje gedisciplineerd werken in den blok en dat gaat vlotjes om onderscheiding - of met een beetje geluk grote - te halen.

De extra wiskunde en inzicht die je in 8u WE-Wi verwerft is wel veel waardevoller dan weten hoe je elentriek in een huis moet leggen. Wat ze in IW geven weet ik niet, maar als je inzicht (inzicht:alle formules begrijpen, weten wat ze betekenen en zelf kunnen bedenken of afleiden, zonder van buiten leren) hebt in wiskunde & fysica, dan moet dat lukken.

Om de eerste 2 jaar door te komen moet je wel wat doorzettingsvermogen hebben want er zitten saaie vakken tussen waarvan je enkel de grote lijnen nog nodig hebt in latere jaren

De laaste 3 jaren zijn al wat technischer, maar de meeste cursussen staan toch nog vol met berekeningen en analyses van technische problemen. Leer je bijvoorbeeld iets over pompen of elektromotoren, dan krijg je 2 pagina's over hoe die dingen (in grote lijnen) in elkaar zitten en 20 pagina's formules over hoe de krachten, stromen, spanningen, fluxen en energiestromen bepaald worden.

Als je niet weet of je het aankan: doe die 'ingansexamentest' op www.firw.ugent.be en als je dan nog twijfelt: doe het dan gewoon, het is een zeer interessante en waardevolle studie. 1 jaar studeren en dan buizen is niet zo erg, je hoeft je 't dan later nooit te beklagen en btw 5 jaar studeren is zo voorbij als ge u tussendoor wat amuseert.

Ik ga mij nu nog wat verdiepen in de mysteries van de stroom- en fluxverdringing in elektrische motoren. (Elektrische Energietechniek rules)

Goede blok en veel succes aan alle studenten!

ps: IQ is relatief: uw score op een bepaalde test wordt gedeeld door het groepsgemiddelde.
Bij een goede test - is het gemiddelde per definitie 100
- is het aantal deelnemers groot en de leeftijd +- gelijk

Dusjattoo
3 januari 2006, 14:49
ik ken een landbouwingenieur die zelf haar bouwplannen mocht tekenen, dus het kan echt wel hoor...

Iedereen mag zen eigen plannen tekenen, zolang ze maar goedgekeurd worden door een bevoegd persoon (mits meestal een goede betaling).. Wie een bevoegd persoon is, is nu de grote vraag. ;)
Tegenwoordig is daar veel verandert, ivm veiligheid ed.
Mja als we het 100% zeker willen weten zullen we het aan de Orde der Architecten moeten vragen.. (een éérlijk bestuurslid dan :crazy: )
Mja das allemaal :offtopic:

jvc
3 januari 2006, 15:57
Mijn lief zit nu in het 6de middelbaar wetenschappen-wiskunde en ik volg nu het eerste jaar industrieel ingenieur en heb 6 jaar IW gedaan. Ik had verleden jaar bijna evenveel chemie, veel meer fysica en meer wiskunde als haar. Ik kreeg een eindwerk waarbij ik software + hardware moest maken, andere van mijn klas mochten iets over koeltechnieken doen of een robot maken. Mijn lief mag nu een boek van 400blz lezen over God voor haar jaarwerk Godsdienst...

Bij mij zitten er in het 1ste jaar 120 ingenieurs waarvan de meeste wewi gedaan hebben en die gasten zijn zeer goede leerlingen die snel met alles mee zijn (ivm elektriek en vanalles) maar van het proefexamen wiskunde (telde mee voor 40% 1ste semester) konnen de meeste het niet echt zo goed en ik was 1 van de eerste (het slaagpercentage lag op 48%). Ik had in totaal 68% in mijn laatste jaar IW.

Om nog maar eens te herhalen: alle scholen hebben een ander niveau (aso, tso, bso).
Ik vind het jammer dat veel mensen de richting IW, EM en EE niet goed kennen uit het tso, dit zijn zeer goede richtingen waar praktijk met de theorie wordt gegeven.