PDA

Volledige versie bekijken : KSO 3de jaar

Oscar Z. Acosta
31 december 2005, 06:26
Hoi, ik zit nu in het 2de jaar BSO Kantoor (ben één jaar blijven zitten)
En de richting interesseert me eigenlijk niet.
Mijn lessenrooster is als volgt:

Leerjaar 2° BSO: Kantoor.
Godsdienst/zedenleer
2

L.O
2

Project algemene vakken
6

Frans
4

Engels
3

Nederlands
2

Boekhouding
3

Toegepaste economie
2

Dactylo
2

Toegepaste informatica
4

Kantoortechnieken
2

Deze vakken krijg ik dus nu.
Het niveau ligt wat te laag voor wat ik aan zou kunnen.

Nu zou ik graag in september KSO gaan volgen, en aangezien dit pas vanaf de tweede graad (derde jaar) gaat, kan ik het niet eerder dan september gaan doen.

http://www.kunsthumaniorahasselt.be/

Maar in deze school bieden ze geen algemene kunst richting aan...

http://users.pandora.be/kunstschool.genk/index_2nieuws.htm

Of wel zou ik in september naar deze school gaan, die me al meer bevalt dankzij de algemene kunstrichting. :)

Iemand die deze scholen misschien kent en/of ervaring mee heeft?
Of iemand die KSO gevolgd heeft of nu volgt...?

Mvg, Oscar Z. Acosta

Oscar Z. Acosta
31 december 2005, 12:41
Niemand?

sick minds
31 december 2005, 13:21
Als ik jou was zou ik gewoon verder doen met kantoor, ook al steekt het enorm tegen. De richting die ik volg (emt) ben ik ook kotsbeu en er zullen er vast nog meer zijn die niet geintresseerd zijn in hun richting.
Als je dan afgestudeerd bent in KSO, wat kun je dan uw toekomstige werkgevers bieden.
je zal natuurlijk ook algemene vakken krijgen, maar het voornaamste is tekenen, schilderen... En wees nu eerlijk, heb je in die richting een grote werkzekerheid.
als je verder doet met BSO heb je een grotere kans, en grotere keuze in jobmogelijkheden. Als je dan werk gevonden hebt, kun je nog altijd cursussen, of avondschool volgen inzake kunst. Bedienden zijn er altijd nodig en kunst kun je als hobby doen.

Tis mijn mening maar.

Armodon
31 december 2005, 13:24
Ehm waar staat Wiskunde???

infeKted
31 december 2005, 13:26
Kun je wel van BSO overgaan naar KSO?

sick minds
31 december 2005, 13:27
als je de uren optelt (32) denk ik niet dat ze dat hebben, of misschien 1 uurtje

sick minds
31 december 2005, 13:30
of als je het niveau te laag vindt kun je misschien in overleg met clb en directeur een hogere richting kiezen. Dat mag wel meer.

nirvana100
31 december 2005, 13:31
volgens mij niet, ik denk dat je alleen naar kso kan gaan vanaf aso en tso
Ik heb 2jaar kso gedaan, kijk als je niet echt getalenteerd bent zou ik het niet doen, de kans dat je dan blijft zitten is te groot; Ook kso heeft (zoals iemand anders al aanhaalde) veel minder werkzekerheid.
Ik zou zeggen ga eens gaan informeren bij de scholen, desnoods eens naar het clb ofzo. En denk er dan nog eens heel goed over na

Armodon
31 december 2005, 13:34
als je de uren optelt (32) denk ik niet dat ze dat hebben, of misschien 1 uurtje

:help: 1uur...of je met dat diploma deftig werk kunt krijgen..?

Oscar Z. Acosta
31 december 2005, 13:51
Artistieke Opleiding
2de graad / 3de en 4de leerjaar

Welke leerlingen kiezen voor deze afdeling ?
Dit is de afdeling voor nieuwsgierige leerlingen die een veelzijdige artistieke opleiding nastreven.
Je krijgt de kans om stap voor stap op een evenwichtige en gevarieerde manier je totale persoonlijkheid te ontwikkelen.

Wat biedt deze afdeling ?
Deze afdeling biedt een ruime waaier aan toekomstmogelijkheden. Daarom streeft zij ook naar een ruime basisopleiding. Als leerling krijg je de kans om op een evenwichtige en veelzijdige manier je totale persoonlijkheid te ontwikkelen. Samen kiezen we een thema. Rond dat onderwerp is er een constante wisselwerking tussen theoretische en praktische vakken.

De nadruk ligt op een proces-gerichte methodische basisopleiding. Er wordt gewerkt rond collectief gekozen thema's en projecten. Daarbij is er een constante wisselwerking tussen de algemene theoretische vakken en de praktische kunstvakken.

De tweede graad biedt een groot gamma aan algemene en artistieke vakken. Binnen de artistieke vakken ligt de nadruk op waarnemingstekenen, kleurenleer, compositie, publiciteit en ruimtelijke vormstudies. Via onderzoek en experiment word je met de beeldentaal vertrouwd gemaakt.

Wat na de tweede graad ?
Je hebt nu de ideale basis om de derde graad Artistieke Opleiding aan te vatten.

Frans 2
Engels 1
Nederlands 4
Wiskunde 3
Informatica 1
Biologie 1
Aardrijkskunde 1
Geschiedenis 1
Kunstgeschiedenis 2
Lichamelijke Opvoeding 2
Katholieke Godsdienst 2

Kunstinitiatie 1
Beeldende Vorming
- Compositie (2)
- Kleur (2)
- Ruimte - volume (2) 6
Toegepaste Beeldende Vorming 4
Waarnemingstekenen 2
Presentatietekenen 2

Deze richting zou ik willen doen, 3 uur wiskunde dus... :)

coap
31 december 2005, 13:56
kso = aso
kantoor is useless richting je word daar opgeleid om een assitentje te worde vo al het lastige werk later te doen . Dat diploma is bijna nix waard. Imo zou ge is moeten gaan zien in het tso , of daar geen richting is die u ni aantstaat. ALs ge niet goed in wiskunde zijt ge kunt nog altijd stw,JGZ,toerisme,.. gaan doen. (1 tot 3u) wiskunde. ma de stap van kso naar aso is imo te hoog gegrepen of je moet al heel gemotiveert zijn en dan nog

EternalSilence
31 december 2005, 13:59
ik doe nu TSO : ICT
kom van het ASO : IW

had beter in het IW gebleven
tso is geen papagaaien werk
en om de 1 of andere reden kan ik maar 'begrijpen' van sommige vakken gewoon niet begrijpen
het zijn die het minst leren, maar het meest begrijpen de meeste punten halen bij ons :doh:
Aan een weekske of 2 blokken hebde niets in het ict ..

ik ga ook alleszins nie door doen in ict
miss moet je maar beter doen zoals Coap zegt
de sprong naar BSO naar ASO is groot (kan dit wel .. :wtf: )

hatetn
31 december 2005, 14:28
ik ga ook alleszins nie door doen in ict
miss moet je maar beter doen zoals Coap zegt
de sprong naar BSO naar ASO is groot (kan dit wel .. :wtf: )

denk et nie
omgekeerd wel natuurlijk
ge kunt wel van bso naar tso als ge ne a hebt en u jaar opnieuw doet
mss nog ne keer ne a en da ze u dan in aso laten:unsure:
ma kdenk persoonlijk van nie ze

sick minds
31 december 2005, 14:31
ik ken iemand die van ASO naar TSO ging, daar een paar jaar bleef en terug naar ASO ging.

FuLcRuM
31 december 2005, 14:36
Aan alle mensen die BSO hier weer gaan beschouwen als de vuilbak en "lege" richting:

In BSO (laat ons de richting kantoor nemen) volg je een opleiding waardoor je een administratieve / verkoopsjob kan doen.

Wat is uw BSO diploma waard als je afstudeert ten opzichte van een ASO diploma op de arbeidsmarkt?
Veel MEER!
Waarom? Héél simpel, je hebt werkervaring, en je hebt een opleiding genoten die er volledig op afgestemd is om onmiddelijk te beginnen werken na je schoolcarriere, wat totaal NIET het geval is bij ASO. Als je als ASO'er niet gaat verderstuderen sta je minder ver dan een BSO'er...

En nu kan je gaan whinen en zeggen "dat is niet waar" enzo, maar dat is gewoon omdat je je beter voelt dan een BSO'er en je de feiten niet kan aanvaarden...

Neem van mij aan dat een BSO'er meer voordeel heeft dan een ASO'er, enkel en alleen op voorwaarde als de beide afgestudeerden onmiddellijk zouden beginnen werken

dee
31 december 2005, 14:39
Ge zit in het 2de en al 1 keer blijven zitten. Hoe komde juist op die conclusie dat het niveau wat laag ligt voor u? :wtf:

NapalmBenny,
31 december 2005, 14:55
@15, groot gelijk, meestal bestemt men bso maar als "prul", terwijl het hun keuze is,veel bso richtingen bieden echt wel veel toekomst, stukken meer dan aso. Als ge na aso niet verderstudeert, heb je juist niets en hang je.

De meesten voelen zich idd maar "te goed" en willen zich zogezegd niet verlagen tot dat niveau.

En hetzelfde met het verschil tussen aso en tso, daar blijft men ook zo'n verschillen zien, terwijl de meeste aso richtingen totaal niet kunnen tippen aan tso en werkelijk compleet nutteloos zijn. Na tso zonder verder te studeren heb je 1000x meer kans om onmiddelijk aan de slag te gaan, en als je verder wilt studeren kan je nog alle richtingen uit die je maar wilt, mits hier en daar bijschaving moest je in totaal iets anders verderstuderen.

Moest er bij mij thuis een aso-diploma komen aangevlogen met mijn naam erop :p, ik maakte er een vliegerke van, en stak het in brand :p en weg ermee :p.

Ik zou gewoon in bso-kantoor blijven, en achteraf via bijscholing bepaalde kennis bijschroeven, avondschool in boekhouding of zo als dat kan.

sir oinksalot
31 december 2005, 14:59
@15, groot gelijk, meestal bestemd men bso maar als "prul", terwijl het hun keuze is,veel bso richtingen bieden echt wel veel toekomst, stukken meer dan aso. Als ge na aso niet verderstudeerd, heb je juist niets en hang je.

De meesten voelen zich idd maar "te goed" en willen zich zogezegd niet verlagen tot dat niveau.

En hetzelfde met het verschil tussen aso en tso, daar blijft men ook zo'n verschillen zien, terwijl de meeste aso richtingen taal niet kunnen tippen aan tso en werkelijk compleet nutteloos zijn. Na tso zonder verder te studeren heb je 1000x meer kans om onmiddelijk aan de slag te gaan, en als je verder wilt studeren kan je nog alle richtingen uit die je maar wilt, mits hier en daar bijschaving moest je in totaal iets anders verderstuderen.

Moest er bij mij thuis een aso-diploma komen aangevlogen met mijn naam erop :p, ik maakte er een vliegerke van, en stak het in brand :p en weg ermee :p.met een praktische opleiding bso sta je inderdaad wel goed (bv houtbewerking, bouw...) maar ik zit nu in men laatste jaar kantoor, en kom nu echt wel tot de conclusie dat het een richting is zonder enige toekomst, en fulcrum wat je zegt over werkervaring... we moeten inderdaad 2 jaar 2dagen in de week stage doen, maar wat moeten we daar doen... een beetje overtypen en wat gaan kopieëren, je leert er veel mee...
ik ben in iedergeval nog van plan na dit jaar een technische opleiding van iets te volgen, want voor het loon moet je het ook niet gaan doen in de "kantoor sector"

DagothUhr
31 december 2005, 15:05
Ik heb al werk vanaf de eerste juli,
En ja ik heb bso gedaan, met een bijkomend jaar,

Kheb een nettoloon van 1400 euro, wat boven het gemiddelde is blijkbaar,
Zelf ben ik tevreden over mn werk,

Ik doe cnc programmatie + bijkomend machinewerk,
Kortom schrijnwerkerij, deuren

Denk eraan zonder personen zoals ik, dat er geen deuren zouden staan in jullie huis,
en zonder de rest zou je huis er zelf niet staan...

EDIT
wel wat offtopic, maar kheb nog nooit gereplyed in een aso bso thread omdat iedereen
toch vooroordelen had, en het geen enkel nut had om mijn mening uit te schrijven in een topic vol kemphanen.

Timmie
31 december 2005, 15:13
Aan al diegenen die ASO hier beginnen vergelijken met BSO heb ik maar 3 woorden: appels en peren.
Het is inderdaad juist dat je op je 18e meer "toekomst" hebt als je van BSO komt, maar het is dan ook de bedoeling dat als je ASO gedaan hebt je onmiddelijk gaat verder studeren. (en dan schat ik die toekomst toch wat hoger in als mijn ganse leven in een kantoor administratief werk te gaan doen ... - bij wijze van spreken)

Hellrabbit
31 december 2005, 15:35
Aan al diegenen die ASO hier beginnen vergelijken met BSO heb ik maar 3 woorden: appels en peren.
Het is inderdaad juist dat je op je 18e meer "toekomst" hebt als je van BSO komt, maar het is dan ook de bedoeling dat als je ASO gedaan hebt je onmiddelijk gaat verder studeren. (en dan schat ik die toekomst toch wat hoger in als mijn ganse leven in een kantoor administratief werk te gaan doen ... - bij wijze van spreken)

grote ²

Moest er bij mij thuis een aso-diploma komen aangevlogen met mijn naam erop :p, ik maakte er een vliegerke van, en stak het in brand :p en weg ermee :p.

Leuk, ik zou namelijk hetzelfde doen met een TSO-diploma of een BSO-diploma, niet omdat ik erop neer kijk, maar omdat het gewoon niet in men interesse ligt.

Een diploma ASO is dan ook geen einddoel ofzo he, das maar een tussenstop.
Het is een universitair diploma wat ik wil behalen, wat kan dat ASO diploma mij dan nog schelen? :p

FuLcRuM
31 december 2005, 15:57

voila, zo simpel als dat: ASO = verderstuderen BSO= arbeidsmarkt

Oscar Z. Acosta
1 januari 2006, 16:46
Maar ga ik nu in september het 3de jaar KSO kunnen doen? :p

Waldorf
1 januari 2006, 23:37
Maar ga ik nu in september het 3de jaar KSO kunnen doen? :p

Vanuit BSO zou me dat sterk verbazen. Zoals eerder gezegd, is KSO hoger dan BSO.

Fighting Hobbit
1 januari 2006, 23:40
Ehm waar staat Wiskunde???
Dat hoort als ik me niet vergis bij project algemene vorming.

Oscar Z. Acosta
22 april 2006, 23:33
Jammer dat het niet gaat van in het tweede jaar. :(
Zit nog maar in het eerste. :sad:

NSA.Rhinox
23 april 2006, 00:35
voila, zo simpel als dat: ASO = verderstuderen BSO= arbeidsmarkt

Ni 100% correct.

ASO is idd verderstuderen maar iemand uit BSO kan evengoed hogere studies aan. (De praktijk leert ons wel dat er weinig BSO'ers hoger gaan, maar ze zijn er wel.)

Spliffsnatcher
24 april 2006, 14:46
Uiteraard kan je KSO na BSO doen, zelfs ASO na BSO gaat, straks komt hier nog iemand beweren dat secundair onderwijs moeilijk is.

In het secundair doe je gewoon waar je zin in hebt, ik ken mensen die na hun elektrotechnieken burgelijk ingenieur zijn gaan doen en er door waren dankzij motivatie.

Ikzelf heb industriele wetenschappen gedaan TSO dus, en heb ook veel ASO'ers achter mij gelaten in het hoger

vind je romeinen fijn doe dan latijn
vind je lassenfijn doe dan las
vind je wetenschap fijn doe dan wetenschappen
vind je techniek fijn doe dan industriele
vind je monteren fijn doe dan st-lucas.

Naar school gaan is in de eerste plaats moeite doen en misschien voor 20 procent u verstand gebruiken, geloof mij vrij in het ASO zitten qua logisch verstand meer pinos dan in een TSO, maar ze kunnen wel hard werken, iets wat ik pas geleerd heb in het hoger

Anoniem0
24 april 2006, 15:09
ik heb kso gestudeerd.
architectuur.
daarachter ben ik naar stlucas getrokken voor architectuur verder te studeren (hoger onderwijs)
dus kso is niet het einde.
maar wete
me goed te werken en hard u best te doen kom je overal. (hoe cliché het mag klinken)
ben nu ontwerper (hum hum) HVAC
vele centen en nen toffe job. :p

Hiapoe
24 april 2006, 15:17
Gewoon doen wat ge graag doet, anders lukt het toch niet!
Of dat nu BSO, TSO, KSO of ASO is...

Ikzelf heb ASO(Wet-Wisk) gedaan en dan Toegepaste Informatica... gewoon gedaan wat ik wou doen dus. En nu heb ik schone interessante job, waar ik elke dag met plezier naar toe ga! DAT moet je doel zijn...

Ik heb nooit mensen begrepen die hun job vervloeken en het niet graag doen... stop er dan mee! Of zaag er niet over!

Ok, ik heb wel graag es een dagje vrij, dus het weekend is altijd welkom... maar ik zit nooit af te tellen tijdens de week tot het weer es weekend is.

maw: 1 goeie raad: doen wat ge graag doet!!

Marsmillo
24 april 2006, 15:31
Effe duidelijkheid scheppen:

Iemand van ASO kan naar een lagere richting gaan met een b-attest, moet geen jaar opnieuw doen daarvoor of wat dan ook. Met een a-attest kan je natuurlijk ook van een ASO richting naar een lagere richting gaan. (n.a. TSO, KSO of BSO)

Iemand van TSO kan met een b-attest zonder een jaar opnieuw te doen naar een BSO richting gaan. Met een a-attest kan hij ook naar een KSO gaan. Wilt hij echter naar het ASO kan hij dit enkel met een a-attest en moet hij een zijn jaar opnieuw doen. TSO en KSO zijn gelijkwaardig aan elkaar

Iemand van BSO kan met zijn a-attest enkel in het BSO naar het volgende jaar, wilt hij hoger gaan (KSO of TSO) moet hij zijn jaar opnieuw doen en op zijn minst beschikken over een a-attest

Ingewikkeld boeltje, maar eindelijk is het vrij simpel, degene die hoger zit kwa richting kan zonder probleem afzakken naar een lagere richting (ook met een b-attest) en zonder een jaar opnieuw te moeten doen:

ASO
TSO - KSO
BSO

Dit is dus de volgorde, ASO kan zogoed als alles, BSO kan niets zonder een jaar opnieuw te doen.

Spliffsnatcher
24 april 2006, 17:45
van waar haal je dat idee? ik heb IW gedaan in tso en zou in principe wetenschappen wiskunde mogen doen.

nu ja maakt niet echt veel uit. Secundair is spelen

pzonic
24 april 2006, 20:15
ik heb IW gedaan in tso en zou in principe wetenschappen wiskunde mogen doen.

Ik weet niet precies wat die IW inhoud, maar ik ben behoorlijk zeker dat het zo simpel niet ligt. Waarom zou men anders, als het toch gelijkwaardig is aan 1 van de moeilijkste richtingen van ASO, die IW in het TSO opgedeeld hebben ipv in het ASO.

Voor de duidelijkheid, ik heb latijn-wetenschappen gevolgd.

vind je romeinen fijn doe dan latijn

Latijn is geen 'Romeinenleer' ofzo hoor ...

geloof mij vrij in het ASO zitten qua logisch verstand meer pinos dan in een TSO

Hoe kan jij dat nu weten? Ik zeg toch ook niet in het TSO hebben ze allemaal geen inzet, gewoon omdat ik nooit les gevolgd heb in het TSO.

Oscar Z. Acosta
24 april 2006, 20:52
Kan ik nu over 2 jaar het derde jaar KSO doen of niet?
Man man zeg. :s

pzonic
24 april 2006, 21:01
Kan ik nu over 2 jaar het derde jaar KSO doen of niet?
Man man zeg. :s

Ik denk van niet, maar je vraagt het mss best gewoon aan een leraar ofzo van je of aan het clb die weten dat veel beter.

Waldorf
24 april 2006, 22:18
Ik weet niet precies wat die IW inhoud, maar ik ben behoorlijk zeker dat het zo simpel niet ligt. Waarom zou men anders, als het toch gelijkwaardig is aan 1 van de moeilijkste richtingen van ASO, die IW in het TSO opgedeeld hebben ipv in het ASO.

Industriële Wetenschappen wordt bij TSO ingedeeld omdat er een beperkte hoeveelheid (vier uur geloof ik) praktijk is van elektriciteit en mechanica, dus met behoud van 32 uur theorievakken en qua zwaarte zijn die zeker gelijkwaardig aan een wetenschappelijke richting. Puur afgaande op het aantal uren is IW zelfs zwaarder omdat je daar 36 uur les hebt tov 32 uur in ASO.

pzonic
25 april 2006, 01:00
Industriële Wetenschappen wordt bij TSO ingedeeld omdat er een beperkte hoeveelheid (vier uur geloof ik) praktijk is van elektriciteit en mechanica, dus met behoud van 32 uur theorievakken en qua zwaarte zijn die zeker gelijkwaardig aan een wetenschappelijke richting. Puur afgaande op het aantal uren is IW zelfs zwaarder omdat je daar 36 uur les hebt tov 32 uur in ASO.

Waarom nog niet direct zeggen dat het BSO moeilijker is dan het ASO als je toch bezig bent.
Ik heb het eens ff opgezocht en in de laatste 2 jaren valt biologie, fysica & chemie weg in IW. Toch belangrijke wetenschappen dacht ik voor mensen die die richting willen uitgaan.
En over het algemeen is het niveau van ASO toch hoger dan in TSO, ... 'nederlands' in het ASO is niet hetzelfde als 'nederlands' in het TSO, alleen al het feit dat ze in het eerste jaar al een onderscheid maken in geschiedenis, speciale edities voor TSO speciale editie voor ASO, ...
Ik wil nu zeker de TSO richtingen niet afbreken want er zijn heel wat vaardigheden die je daar leert die ASO'ers nooit onder de knie zullen krijgen, maar er is een deftige reden waarom je niet van het TSO naar het ASO kan gaan maar wel omgekeerd.
Sorry als het grof overkomt, zeker niet de bedoeling.

Spliffsnatcher
25 april 2006, 01:42
euhm chemie en fysica valt helemaal niet weg.

Mijn lessenpaket bestond uit 8 uur wiskunde aangevuld met chemie,fysica,sterkteleer,mechanica,elektronica,el ektriciteit
en dan nog enkele meer praktisch gerichte vakken en labos.
+ de standaard dingen zoals frans duits engels aardrijkskunde en geschiedenis.

En over dat nederlands, hmm echt veel waarde hecht ik niet aan secundair onderwijs.

van dat logisch verstand ach dat is wat veralgemenend van mij, komt door het feit dat wij met de klas regelmatig interscholen quizzen deden en dat de tso klassen procentueel sterk vanvoor stonden.

Vind de houding ASO TSO BSO nog altijd stevig verkeerd want vanuit moderne talen of economie geraak je ook niet binnen in IW. Net zoals er toch zovelen zijn die denken van even tso te gaan doen en ongeloofelijk buizen op hun technische wetenschappen. Wet van ohm lukt nog net de rest slaagt soms wat tegen.

en zoals hier boven gezegd TSO is 36 uur/week

Marsmillo
25 april 2006, 16:29
Iedere richting is nog appart, binnen ASO bvb kan je met een b-attest ook afzwakken naar een lichter ASO richting, Net zoals dat in TSO ook het geval is. Iemand van IW kan net een b-attest binnen tso blijven zonder zijn jaar opnieuw te moeten doen (maar dan geen IW meer maar gewoon algemaan TSO)

Dit even tussendaar, nu over daar de topic starter.
Als je eind dit schooljaar een a-attest krijgt van je 2de BSO en je wilt naar het KSO zal je daar niet naar het 3de kunnen, maar zal je opnieuw je 2de jaar doen, maar is KSO dan é.

Iemand van BSO kan dus wel naar TSO/KSO gaan, maar zal altijd zijn jaar opnieuw moeten doen, let wel op, want zonder een a-attest moet je zelf een jaar naar beneden gaan (dus van 2 BSO naar 1 KSO met een b-attest)

Je kan dit gerust navragen in het CLB van jou school, zij zullen u graag verder helpen. Maar dit is wat zij aan mij gezegt hebben toen ik naar een hogere richting wilde gaan. Dit omdat er echter wel een verschil is tussen ASO - TSO/KSO - BSO kwa leerstof

Voorbeeldje, in het 2de TSO krijgen ze sommige zaken te zien die maar in het 4de BSO word gezien (of totaal niet gezien worden). Dit hangt natuurlijk ook een stuk af van school tot school en van leerprogramma tot leerprogramma.

Ik wil hier niet mee zeggen dat ASO/TSO/KSO of BSO nu al dan niet beter is é, het is enkel een totaal ander leerprogramma waar de ene richting meer op algemene vakken is gericht en de andere meer op technische zaken. En aluwel iemand van een hogere richting kan aansluiten aan een zogezegde mindermoeilijke richting, kan ik je garanderen dat iemand van ASO die in BSO terechtkomt het ook zeer moeilijk kan hebben (dan wel niet in de algemene vakken, maar dan in de meer technische vakken normaal gezien)

Maar zoals ik al zei, spreek iemand van het CLB aan die zal u zeker de nodige info geven, en misschien zijn de zaken al terug aangepast want ik spreek al over een tijdje terug é :)

Waldorf
25 april 2006, 19:54
Waarom nog niet direct zeggen dat het BSO moeilijker is dan het ASO als je toch bezig bent.
Ik heb het eens ff opgezocht en in de laatste 2 jaren valt biologie, fysica & chemie weg in IW. Toch belangrijke wetenschappen dacht ik voor mensen die die richting willen uitgaan.
En over het algemeen is het niveau van ASO toch hoger dan in TSO, ... 'nederlands' in het ASO is niet hetzelfde als 'nederlands' in het TSO, alleen al het feit dat ze in het eerste jaar al een onderscheid maken in geschiedenis, speciale edities voor TSO speciale editie voor ASO, ...
Ik wil nu zeker de TSO richtingen niet afbreken want er zijn heel wat vaardigheden die je daar leert die ASO'ers nooit onder de knie zullen krijgen, maar er is een deftige reden waarom je niet van het TSO naar het ASO kan gaan maar wel omgekeerd.
Sorry als het grof overkomt, zeker niet de bedoeling.

Nu, als je vanuit een TSO-richting naar Wetenschappen-Wiskunde kan overschakelen, zal het qua zwaarte wel gelijkwaardig zijn, zeker... En als je een beetje nadenkt: hoe zou het in godsnaam mogelijk zijn om de laatste twee jaren van IW over te schakelen naar WW als alle wetenschappelijke vakken wegvallen? Beetje gezond verstand kan geen kwaad, denk ik.

pzonic
27 april 2006, 15:10
Nu, als je vanuit een TSO-richting naar Wetenschappen-Wiskunde kan overschakelen, zal het qua zwaarte wel gelijkwaardig zijn, zeker... En als je een beetje nadenkt: hoe zou het in godsnaam mogelijk zijn om de laatste twee jaren van IW over te schakelen naar WW als alle wetenschappelijke vakken wegvallen? Beetje gezond verstand kan geen kwaad, denk ik.

gezond verstand ... omg

Je kan niet zomaar overstappen van IW in het TSO naar WW in het ASO.
dat zou pas makkelijk zijn, eerst 4 jaren TSO doen om dan met een ASO diploma naar huis te gaan zeker :naughty:
Lees eens alles voordat je iets post, iemand zei dat de moeilijkheid gelijkwaardig is.
En ik beweer niet dat die wetenschapsvakken wegvallen, ik heb dat gelezen.

Hier (http://vtik.telenet.be/info/studierichtingen/lessenrooster5iw6iw.htm) = TSO ivg met ASO hier (http://www.olvo.opweb.nl/lessentabellen/toonklas.php?j=6&r=Wiskunde%20-%20wetenschappen%20A)

Opvallendste verschillen in wetenschappen: 2 uur biologie itt tot geen biologie - 3 uur fysica itt tot 2 uur fysica

epsilon
27 april 2006, 16:48
Opvallendste verschillen in wetenschappen: 2 uur biologie itt tot geen biologie - 3 uur fysica itt tot 2 uur fysica
Ik zit nu in't tweede jaar industrieel ingenieur en heb IW gedaan, dat extra uurtje fysica wordt daar in 1 of 2 lessen bijgehaald en die biologie heb ik nog niet gemist :p .
Elektriciteit en mechanica daar gaat het bij ons om, en daar zitten die van WW in de problemen.

spoelworm
27 april 2006, 17:03
gezond verstand ... omg

dat zou pas makkelijk zijn, eerst 4 jaren TSO doen om dan met een ASO diploma naar huis te gaan zeker :naughty:

Wanneer gaan mensen eens doorhebben dat een middelbaar diploma niks wil zeggen.
Elke idioot kan een aso of tso diploma halen.
Als ge later gaat soliciteren gaan ze heus niet vragen welke richting je hebt gedaan in het middelbaar maar wel wat je hebt gedaan in het hoger onderwijs.

jeltevdw
27 april 2006, 17:45
Blijkbaar zijn er nog steeds mensen die het niet door hebben of willen hebben.
Je kan namelijk geen vergelijkingen doen tussen bso, tso en aso.
Ik ben er trouwens vrij zeker van dat vele mensen van aso nog niet eens weten dat tso wordt onderverdeeld in 2 grote groepen.
Namelijk dat theoretische en praktische tso. Bij die theoretische tso hoort onder andere EM en IW. Deze 2 richtingen zijn op vlak
van Wiskunde en wetenschappen hoog in niveau. Maar op talen bijvoorbeeld scoort TSO bijvoorbeeld lager.
Wat ik persoonlijk steeds gemerkt heb is dat mensen uit de theoretisch tso veel logischer redeneren. Mensen uit bijvoorbeeld Latijnse
leren dat weer meer inzicht verwerven in Talen wat bijvoorbeeld heel nuttig uitkomt bij Rechten. Daar is het namelijk heel belangrijk
welke woordkeuze je gebruikt en dat je meer vanbuiten kan leren. Mijn vriendin bijvoorbeeld heet Latijn Moderne Talen gedaan en doet nu
rechten aan de unief. Zij heeft veel voordelen maar toch merk ik dat ze problemen heeft met wiskunde voor een vak zoals Economie.
Ik weet dat ik hier ook bij moet vertellen dat er heus wel zwaar wiskunde richtingen zijn binnen ASO. Zomaar 6 uur wiskunde vanuit het
ASO vergelijken met 6 uut wiskunde vanuit TSO is dom. ASO doet veel meer bewijsvorming terwijl TSO heeft de technische kant van de wiskunde
uitspit om de wiskunde in de wetenschappen te kunnen toepassen. Ikzelf ben een 2de jaars Industrieël Ingenieur student en als ik kijk naar
het volk dat uit ASO of TSO komt zie je duidelijk dat elke groep zijn capaciteiten heeft. Spijtig natuurlijk voor die van ASO dat het bij ons
enkel gebruikt kan worden voor Wiskunde en Chemie.
Kortom stop met vergelijken want zoiets kan je helemaal niet doen. Een BSO diploma kan ook heel waardevol zijn. Kijk bijvoorbeeld naar gespecialiseerde
lassers, die verdienen ook voldoende geld.
Kortom, ik hoop dat mensen eindelijk eens inzien dat de oude tijd voorbij is waar men mooi kon zeggen dat Latijn van boven stond en BSO helemaal onderaan.
De dag van vandaag heeft iedere richting duidelijk zijn voordelen.
Mijn vriendin moet bijvoorbeeld er niet aan denken om mijn studie te doen, maar ikzelf moet er ook niet aan denken om bijvoorbeeld rechten te doen.
Verder moet je alles ook nog eens relatief zien t.o.v. van personen. Kijk zeker niet naar studierichtingen zoals het clb vaak doet maar naar
de capaciteiten van een persoon. Iemand die bijvoorbeeld Wetenschappen wiskunde heeft gedaan maar zeer zware problemen heeft gehad met Wiskunde zal
het in de ingenieursstudie veel moeilijker hebben dat iemand die bijvoorbeeld goed in wiskunde was in EM.

Tot slot wil ik mezelf ook nog even voorstellen:
Ik heb EM (elektro-mechanica) gedaan in het middelbaar, ben door vele mensen aangewezen om toch maar geen ingenieurstudies te gaan doen.
Momenteel zit ik in mijn 2de jaar Industriële ingenieur Elektronica/ICT en hiervoor hoef ik mij niet kapot te blokken (ik moet er natuurlijk wel voor leren)
In mijn 1 jaar een half ervaring als student Ing merk ik dat ik vaak veel voordelen heb t.o.v. een student ASO. Waaronder bijvoorbeeld veel praktischer inzicht.
Ik ben buiten mijn studie ook actief als Actief Medewerker binnen PUB(Pandora User Base)/TIK, de telenet klantenvereniging.
Gelieve niet op mijn taal te letten, ik mag dan de gave logica hebben meegekregen op vlak van talen ben ik een ramp.

Mvg Jelte Vanderwaeren

Hellrabbit
27 april 2006, 18:23
Ik ben er trouwens vrij zeker van dat vele mensen van aso nog niet eens weten dat tso wordt onderverdeeld in 2 grote groepen.

Wat ik persoonlijk steeds gemerkt heb is dat mensen uit de theoretisch tso veel logischer redeneren. Mensen uit bijvoorbeeld Latijnse
leren dat weer meer inzicht verwerven in Talen wat bijvoorbeeld heel nuttig uitkomt bij Rechten. Daar is het namelijk heel belangrijk
welke woordkeuze je gebruikt en dat je meer vanbuiten kan leren. Mijn vriendin bijvoorbeeld heet Latijn Moderne Talen gedaan en doet nu
rechten aan de unief.

Tot zover je geloofwaardigheid :p

Hemelpje zeg, ik kom uit "een latijnse" en ik doe ingenieursstudies en mijn talen zijn een complete grap ... overigens heb ik allesbehalve nadelen tegenover mensen die uit een TSO komen (voor zover die er al zitten).

Ik weet niet of je het wel door hebt, maar "de latijnse" heeft 2 talenrichtingen, een wetenschapsrichting en een wiskunde-richting. Het enige "speciale" dat die laatste twee krijgen van talen is dat latijn, verder niets.

En jij kan makkelijk rechten gaan doen hoor, das immers een richting waar je 0 voorkennis voor nodig hebt.

jeltevdw
27 april 2006, 18:30
Tot zover je geloofwaardigheid :p

Hemelpje zeg, ik kom uit "een latijnse" en ik doe ingenieursstudies en mijn talen zijn een complete grap ... overigens heb ik allesbehalve nadelen tegenover mensen die uit een TSO komen (voor zover die er al zitten).

Ik heb dan ook nergens beweert dat je tso moet doen voor ingenieursstudies aan te kunnen. Er zijn ook ingenieurstudies met minder technische vakken (bv.Handelsingenieur)

Ik weet niet of je het wel door hebt, maar "de latijnse" heeft 2 talenrichtingen, een wetenschapsrichting en een wiskunde-richting. Het enige "speciale" dat die laatste twee krijgen van talen is dat latijn, verder niets.

Dat weet ik jah ...

En jij kan makkelijk rechten gaan doen hoor, das immers een richting waar je 0 voorkennis voor nodig hebt.
Ik denk het niet :D, ik ben iemand die logisch kan redeneren als het gaat om techniek enz.. Bij rechten gaat het over een heel andere manier van redeneren.

Hellrabbit
27 april 2006, 18:43
Ik heb dan ook nergens beweert dat je tso moet doen voor ingenieursstudies aan te kunnen. Er zijn ook ingenieurstudies met minder technische vakken (bv.Handelsingenieur)

... bio-ir

Waldorf
27 april 2006, 19:04
gezond verstand ... omg

Lees eens alles voordat je iets post, iemand zei dat de moeilijkheid gelijkwaardig is.
En ik beweer niet dat die wetenschapsvakken wegvallen, ik heb dat gelezen.

Hier (http://vtik.telenet.be/info/studierichtingen/lessenrooster5iw6iw.htm) = TSO ivg met ASO hier (http://www.olvo.opweb.nl/lessentabellen/toonklas.php?j=6&r=Wiskunde%20-%20wetenschappen%20A)

Kijk, op school waar ik ging, bestond die mogelijk wel en ik heb het bij andere scholen ook al gezien. Met alle respect, maar IW is toch een stukje moeilijker dan ASO-richtingen zoals Economie-Talen of Menswetenschappen. Nogmaals: IW is enkel onderverdeeld bij TSO omdat er een heel beperkt aantal uren praktijk inzitten, maar het theoretische lessenpakket blijft 32 uur. Sigh...