PDA

Volledige versie bekijken : Vrijstellingen univ

evil aardappel
28 december 2005, 20:13
Ik heb een vraagje ivm vrijstellingen aan univ, sorry voor de zoveelste "school"thread btw., maar om vrijstellingen te verkrijgen voor 1 bepaald vak moet je dan deelnemen aan alle examens of mag ja alleen aan dat vak meedelen? Heb gezocht naar examenregelement en gekeken op site hoe dat zit, maar dat staat er nietc"cht duidelijk in... , als er iemand is die dit weet?
Thnx.

systech
28 december 2005, 20:21
Volgens mij moet je dan enkel hebben deelgenomen aan dat vak...

Hellrabbit
28 december 2005, 20:47
moet je niet zowiezo aan elk examen hebben meegedaan?

blanco afgeven kost toch nie veel moeite? :p

TekkaBlade
28 december 2005, 20:48
je hoeft niet meegedaan te hebben aan alle vakken.
je zal wel merken op je inschrijvingsformulier voor de examenperiode dat je een curriculum behaald hebt.

Als je niet aanwezig bent op het examen zodner geldige reden kan dit echter wel een invloed hebben op je studiebeurs.

MilM
28 december 2005, 20:49
Of je er wettelijk recht op heb, weet ik niet. Ik dacht dat het eerder om een toegeving ging in de plaats, maar ben nie zeker. (maakt nie zoveel uit ook)

Maar normaal gezien als je slaagt voor dat éne vak, ben je ervoor vrijgesteld het jaar erachter.

U bent toch ebzig over één richting en niet over het switchen van de ene naar de andere richting ?

Als je niet aanwezig bent op het examen zodner geldige reden kan dit echter wel een invloed hebben op je studiebeurs.
Is sinds kort afgeschaft dacht ik ?

Het enige verschil is dat er afwezig opsta en dat bij pro forma er een 0 sta.
Maar ik denk dat je niet meer verplicht bent pro forma af te geven.

evil aardappel
28 december 2005, 20:50
Blanco afgeven kost idd geen moeite, maarja het mondelinge examens... .
En ik ben wel bezig over switchen... maakt dit verschil mss?
Biomedische -> Geneeskunde (moet ingangsexamen nog afleggen, dus kan niet direkt switchen ...).

MilM
28 december 2005, 20:52
Blanco afgeven kost idd geen moeite, maarja het mondelinge examens... .
En ik ben wel bezig over switchen... maakt dit verschil mss?

is het precies hetzelfde vak ?
Ik denk wel dat ze nog soepel zijn als de vakken goed overeenkomen.

murdoc
28 december 2005, 20:52
deelnemen op examen:
- gaan en examen invullen
- gaan en pro forma afgeven
- vooraf formulier invullen dat je niet deelneemt

en ik denk dat je enkel vrijstellingen (vakken waarvoor je meer haalt dan 10) krijgt als je aan alle examens deelneemt of vooraf laat weten dat je niet deelneemt...

dus als je gewoon enkele examens wilt doen, ga zo'n formulier halen, vul het in en stuur het op, dan ben je zeker in orde.

(als je dit niet doet heb je volgens mij sowieso geen recht op 2e zit)

MilM
28 december 2005, 20:53
Ik ben naar examens geweest zonder iets te laten weten ...
verschillende keren zelfs :p

Heeft geen invloed

Enkel een "afwezig" ipv een 0
Ik heb dat ook gelezen op d einfo van de Ugent, dat het niet meer verplicht is pro forma af te geven en dat het geen vershcil uitmaakt.

evil aardappel
28 december 2005, 20:57
is het precies hetzelfde vak ?
Ik denk wel dat ze nog soepel zijn als de vakken goed overeenkomen.

Het is dezelfde leerstof ongeveer (ik moet meer leren), alleen noemt het bij ons algeme chemie en in geneeskunde noemt dat "CEL I: ...".

Peephole
28 december 2005, 21:14
Vraag het misschien eens aan je univ?

evil aardappel
28 december 2005, 21:16
Ja, denk dat ik eens naar dat infocenter ga gaan... maar zou kunnen dat het gesloten is tot nieuwjaar... .

GhO$T
28 december 2005, 21:29
Efkes info dienst van u toekomstige richting contacteren is inderdaad veiligste, heb dat ook gedaan en dan een mooi lijstje gekregen met welke vakken van de huidige richting je een vrijstelling kon krijgen in u nieuwe richting die ge van plan zijt te doen.

Als ik bepaalde examens niet meevolgde ben ik ook zo'n blad gaan indienen met de vakken die ik niet meedeed, omdat ze mij dat zo gezegd hadden op den unief zelf, tkan al veranderd zijn of mss is't gewoon niet verplicht maar 'aan te raden'.

/edit: herinner mij het weer: volgens die mensen van den unief moest ik vooraf laten weten dat ik niet ging deelnemen ofwel pro forma indienen om achteraf nog recht te hebben op 2e zit...)

MilM
28 december 2005, 21:33
Het einde van de pro forma examens

http://www.ugent.be/nl/personeel/onderwijs/dowazine/april2005/07.htm :)

Nogmaals, het is veranderd.

Gedaan dus met het verhaal van de pro-forma's voor de studiebeurs, kinderbijslag, overdracht, vrijstelling, of voor welke reden ook.

TekkaBlade
28 december 2005, 21:43
Het einde van de pro forma examens

http://www.ugent.be/nl/personeel/onderwijs/dowazine/april2005/07.htm :)

Nogmaals, het is veranderd.

Dank je voor het opzoeken van die info :]

Dit is pas van start gegaan dit academiejaar vermoed ik?

MilM
28 december 2005, 21:47
Van vorig jaar denk ik.
Ze deelden toen de punten mee op minerva in februari en voor de examens stond daar al ergens dat er geen verschil meer was tussen pro forma en niet gaan. (enkel dus die "afwezig" ipv 0 op het blad)

Want daarvoor ging ik ook altijd pro forma gaan afgeven.

evil aardappel
28 december 2005, 21:51
Thnx :D, en moet je iets laten weten ofzo aan de prof als je niet komt opdagen op het mondeling examen of maakt dat niet uit?
Alleszins al dikke merci, het was dat dat ik wou weten!

GhO$T
28 december 2005, 22:08
gohja ge kunt altijd es bellen naar die prof (zijn assistent(e) ) uit beleefdheid, ma van belang is da nie echt, tis nie da ze op u gaan wachten alst uwen beurt is en ge zijt er nie ^^ gewoon den volgenden onder de slachtbank dan in de plaats :oude evil:

TekkaBlade
28 december 2005, 22:10
gohja ge kunt altijd es bellen naar die prof (zijn assistent(e) ) uit beleefdheid, ma van belang is da nie echt, tis nie da ze op u gaan wachten alst uwen beurt is en ge zijt er nie ^^ gewoon den volgenden onder de slachtbank dan in de plaats :oude evil:

Normaal doet dat er idd niet toe... Tenzij je met een kleine groep zit en die prof je kent :p Dàn kan je het op je volgende examen wel wat moeilijker hebben :p

GhO$T
28 december 2005, 22:17
Normaal doet dat er idd niet toe... Tenzij je met een kleine groep zit en die prof je kent :p Dàn kan je het op je volgende examen wel wat moeilijker hebben :p
mja mijn advies is wel in de veronderstelling dat hij er toch mee gaat stoppen en dat hij die mens dus nooit meer gaat terugzien.
Anders kunde die proffen inderdaad maar beter te vriend houden en dus schoon vooraf verwittigen.

evil aardappel
28 december 2005, 22:35
Kga ze wel nog terugzien :p.

MyDyingBride
28 december 2005, 22:41
Thnx :D, en moet je iets laten weten ofzo aan de prof als je niet komt opdagen op het mondeling examen of maakt dat niet uit?
Alleszins al dikke merci, het was dat dat ik wou weten!
Zijt ge van Ugent?

Anyhow, bij ugent is het zo, dat ge u moet uitschrijven voor de vak(ken) waarvoor ge geen examen wenst te doen. Dat uitschrijven is eigenlijk niets speciaals, maar dat is gewoon omdat ze dan aan uw prof kunnen meedelen wie eventueel het examen niet doet. Ge kunt dit zeer simpel doen via een e-mail :)

Als ge van ugent zijt en ge zit in de blandijn, dan kan ik u nog verder helpen :p

evil aardappel
28 december 2005, 22:45
UGent UZ :), naar wie mailt ge dan? Prof ofzo, want ge hebt ook zone dropbox op minerva... .

MyDyingBride
28 december 2005, 22:48
UGent UZ :), naar wie mailt ge dan? Prof ofzo, want ge hebt ook zone dropbox op minerva... .
Voor mijn faculteit ziet dit er zo uit

http://www.flwi.ugent.be/nl/students/uitschrijven.xml

Best dus eens op de website van je faculteit kijken

DGEN
28 december 2005, 22:49
ik kreeg vrijstellingen voor een paar vakken van m'n eerste jaar in rotterdam.
Dit omdat ik het jaar ervoor al door was voor vakken van dezelfde richting in maastricht...

MyDyingBride
28 december 2005, 22:55
ik kreeg vrijstellingen voor een paar vakken van m'n eerste jaar in rotterdam.
Dit omdat ik het jaar ervoor al door was voor vakken van dezelfde richting in maastricht...
Aangezien er hier nu toch een topic over is, zal ik er ook maar meteen gebruik van maken om iets te vragen

ik doe nu onder andere engels (taal -en letterkunde), maar ik ben wellicht van plan om volgend jaar hogeschool te gaan doen (communicatie-management) ipv den unief. Daar ga ik ook 6uur engels krijgen, maar zou ik daar al vrijstelling kunnen voor krijgen, als ik dit jaar nog door m'n engels ben aan den unief? Of is dat nie mogelijk omdat het twee verschillende richtingen zijn?