PDA

Volledige versie bekijken : morele problemen van de toekomst

pit24
28 december 2005, 17:23
Onze technologie evolueert inorm, de macht van sommige mensen neemt gevaarlijke proporties aan. We worden langs alle kanten beinvloed, geindoctrineert.

Nu wat als iemand een "drankje" "pil" of wat dan ook uitvind dat ons volledig in controle houd. Hoe zou je dan omgaan met het gebruik?

Ja kan bv moordenaars deze pil geven en ze perfect laten gedragen, nooit meer misdaad.

Of je kan iemand deze pil geven en een moord laten begaan waar hij later niets meer van weet, is deze persoon dan een moordenaar?

Ik stel eigenlijk 2 vragen

-Is het verstandig om zo'n pil te gebruiken voor het goede?
-Als iemand een vreselijke misdaad begaat onder invloed van zo'n pil, is hij dan een moordenaar?

Je krijgt hier een beetje het probleem van a clockwork orange maar dan uitgebreider.

--------------------------------------------

Persoonlijke mening, deze pil mag onder geen enkele omstandigheid gebruikt worden.

Cazzz
28 december 2005, 17:31
1) nope, mensen manipuleren is een deel van hun vrijheid wegnemen vind ik. En een pil kan natuurlijk bijwerkingen hebben en is nooit 100 % zeker.
2) nope, iemand die gedrogeert wordt door iemand anders waar hij het niet van af weet.. Is geen moordenaar imo.. Als die persoon bv drugs pakt en dan een moord begaat of hij wordt de drugs toegediend door iemand anders en dan een moord begaat.. Is die persoon wel een moordenaar..

Wat heeft dit met actualiteit eigenlijk te maken en is er bv zo'n pil op komst of ben je gewoon nieuwsgierig? :p

pr0ph3t
28 december 2005, 22:13
laat zo'n pille maar weg die gaan meer slecht dan goed doen imo

Avilowca
29 december 2005, 01:25
Zoals DeHaene zegt: "lost 't op alst zich voordoe".

twoen
29 december 2005, 14:48
da pilleken maakt iedereen gelijk en dan is er geen concurentie en vooruitgang meer

Time
29 december 2005, 15:01
Zoals DeHaene zegt: "lost 't op alst zich voordoe".
Wanneer het al te laat is dus.

NSA.Rhinox
30 december 2005, 09:01
Verstandig? Nee, vroeg of laat wordt dit misbruikt. En dan...

Technisch gezien is de persoon die een mensenleven neemt een moordenaar. Ma het feit dat hij onder invloed is van een pil, waarvoor hij niet gekozen heeft, verzacht zijn schuld (niettegenstaande dat hij een moordenaar blijft ofc). Ik denk dat deze persoon dan ontoerekeningsvatbaar verklaart mag worden.

En da om 9u 's ochtends :wtf:

boe
30 december 2005, 10:05
Onze technologie evolueert inorm, de macht van sommige mensen neemt gevaarlijke proporties aan. We worden langs alle kanten beinvloed, geindoctrineert.

Nu wat als iemand een "drankje" "pil" of wat dan ook uitvind dat ons volledig in controle houd. Hoe zou je dan omgaan met het gebruik?

Ja kan bv moordenaars deze pil geven en ze perfect laten gedragen, nooit meer misdaad.

Of je kan iemand deze pil geven en een moord laten begaan waar hij later niets meer van weet, is deze persoon dan een moordenaar?

-Als iemand een vreselijke misdaad begaat onder invloed van zo'n pil, is hij dan een moordenaar?

Je krijgt hier een beetje het probleem van a clockwork orange maar dan uitgebreider.

--------------------------------------------

Persoonlijke mening, deze pil mag onder geen enkele omstandigheid gebruikt worden.Ook een (B)film met wesley snipes trouwens.

Fighting Hobbit
30 december 2005, 11:19
Gaan we discussiëren over mogelijke problemen van de toekomst?

Komaan zeg.
Het is gewoon een hypothese om te zien hoe de mensen hier tegenover een risico als dat van dat pilletje staan. Risico in die zin dat de goede toepassingen ervan geweldig zouden zijn, maar als het in slechte handen terecht komt is het meer dan een ramp.
Persoonlijk denk ik dat het niet goed is zoiets te gebruiken, je geeft zo anderen de macht over een persoon en vermoord in zekere zin die persoon omdat die eerder een zombie wordt. Macht is corrupt en zal ooit misbruikt worden, kijk naar dictators, macht weegt te zwaar op de schouders van één iemand.

-*De_Jelle*-
3 januari 2006, 16:33

De reden waarom je deze pil niet zou kunnen gebruiken, is omdat je niet weet wat het goede is. Je kan bijvoorbleed van een fiets zeggen dat het een goede fiets is omdat : Hij zit lekker, gaat snel, noem maar op. We benoemen een fiets als goed op basis van zijn nut. Bij mensen kun je hetzelfde moeilijk toepassen omdat je het nut niet weet van een mens.

Natuurlijk zal niemand voor deze pil stemmen, we weten immers wat macht met een persoon kan doen.

Als je een moord pleegt onder invloed van zo'n pil, stel ik me de vraag : Weet de persoon dat er een kans bestaat dat hij zal moorden als hij deze pil inneemt? Zoja, dan kan je enige schuld bij de moordenaar leggen. Als dit niet het geval is, lijkt het me vrij duidelijk dat hij geen schuld heeft.

ps: Dit hoort volgens mij eerder op Algemene discussies. :)

killgore
3 januari 2006, 17:34
Het is gewoon een hypothese om te zien hoe de mensen hier tegenover een risico als dat van dat pilletje staan. Risico in die zin dat de goede toepassingen ervan geweldig zouden zijn, maar als het in slechte handen terecht komt is het meer dan een ramp.
Persoonlijk denk ik dat het niet goed is zoiets te gebruiken, je geeft zo anderen de macht over een persoon en vermoord in zekere zin die persoon omdat die eerder een zombie wordt. Macht is corrupt en zal ooit misbruikt worden, kijk naar dictators, macht weegt te zwaar op de schouders van één iemand.
next to that draait zowat een hele maatschappij rond concurrentie tussen mensen. Maak iedereen gelijk (neem concurrentie weg) en maatschappij stort in :). Niet goed.

En kvind de oorspronkelijke post niet meer die jij quote ("gaan we nu al over toekomst beginnen discussiëren? komaan zeg" of zo): 1 van de belangerijkste zaken die mensen van veel gewone, "domme" beesten onderscheid is dat wij vooruit kunnen denken en, zoals we veronderstellen, de meeste dieren, buiten instictieve zaken (bv. bouwen dam door otters), niet.

Shade
6 januari 2006, 18:32

als zo een pilleke wordt uitgevonden zal het gebruikt worden(eerst door catagorie twee, en misschien later door categorie 1)
Op uw eerste vraag, ja(in bepaalde mate)
op uw tweede vraag hangt af van geval tot geval...je zal situaties krijgen van het principe: I know that you know that I know that you know that I know what you know ;)

voor zo zaken is er maar 1 oplossing: aanpakken als het zich voordoet. Je kan immers voor ieder mogelijk senario uitzonderingen en misbruiken bedenken en beide richtingen.

Shade

CyberOps
6 januari 2006, 18:41
thread doet mij denken aan de film "equilibrium"..
Maar persoonlijk denk ik niet dat het ooit zover zal komen, maja zeg nooit nooit :p

sheebs
8 januari 2006, 03:01
lol wie gelooft nu in ene pilleke waarmee je de controle over iemand kan krijgen:

test: ik laat mijn moeder plaatsnemen tussen mijzelf en een vriend (die staat 20 meter verder) mama enemt pilletje en gehoorzaamt. Ik zeg: vermoord mijn vriend.. AAAAAAH mama loopt... vriend zegt: vermoord sheebs he... AAAAH mama loopt mijn kant op. Ik zeg: ben ju helemaal op je kop gestekt: vermoord hem!... AAAAAH

jezus wie gelooft daar nu in? het is mogelijk mensne in trance te bregen door bepaalde natuurlijke/chemische stoffen maar ik denk nie da je iemand een slaafse marionnet kunt maken hoor

Fighting Hobbit
8 januari 2006, 09:51
lol wie gelooft nu in ene pilleke waarmee je de controle over iemand kan krijgen:

test: ik laat mijn moeder plaatsnemen tussen mijzelf en een vriend (die staat 20 meter verder) mama enemt pilletje en gehoorzaamt. Ik zeg: vermoord mijn vriend.. AAAAAAH mama loopt... vriend zegt: vermoord sheebs he... AAAAH mama loopt mijn kant op. Ik zeg: ben ju helemaal op je kop gestekt: vermoord hem!... AAAAAH

jezus wie gelooft daar nu in? het is mogelijk mensne in trance te bregen door bepaalde natuurlijke/chemische stoffen maar ik denk nie da je iemand een slaafse marionnet kunt maken hoor
Het is een ethische discussie, geen wetenschappelijke...

pit24
8 januari 2006, 19:40
Dat is het inderdaad. Als je het geen toffe discussie vind dan is dat zeer jammer.

Nu is hier niemand voorstander van zoiets? Altijd interessant.
----------------------
Het is natuurlijk niet echt "actualiteit" maar ik zie het wel mogelijk dat men zoiets in de toekomst kan maken. Daar gaat het echter niet over, dit is een puur ethische discussie. Ik had ze hier gezet in de hoop een beetje volwassen te kunnen discussieren erover. Dus plz geen gezaag meer over het al dan niet mogleijk zijn van zo'n pil.