PDA

Volledige versie bekijken : 3de keer je éérste hoger onderwijs

lien001
28 december 2005, 11:40
hallo , ik heb een vraagje.

ik ben begonnen aan mijn 1ste keer, regentaat opleiding (2 jaar terug)
ik ben die studies moete stoppen, omdat ik een accident heb gehad, en mijn examens en groot stuk 2de semester mistte...

het jjaar erop, ben ik opnieuw begonnen, maar was ik niet geslaagd.
vanaf dit jaar werk ik dus.

in principe ben ik dus 2 keer, het éérste jaar aangevat.

nu heb ik me laten wijsmaken, en schijnt waar te zijn ook, dat je slechts 3 keer je éérste jaar mag doen, want bij de 4de keer ben je niet meer "gesubsidieerd door de overheid", en bedraagt het inschrijvingsgeld 1500 euro, ipv de normale 500 euro.

vraagje 1: is dit waar
vraagje 2: indien waar, is dat enkel geldig als je 3 Keer DEZELFDE richting wilt doen (in mijn geval, regentaat lerarenopleiding).

vraagje 3: de eerste keer heb ik het jaar dus NIET uitgedaan, zou die dus meetellen bij de "3 keren niet geslaagd"reeks, of telt die niet mee aangezien ik hem niet heb uitgedaan (vroegtijdig gestopt) en dus ook een eindresultaat heb gekregen.

Spoox
28 december 2005, 12:04
bij mijn weten is dat niet waar
ik heb zelf in die situatie gezeten dus kan het weten (wel verschillende richtingen)

DSK
28 december 2005, 12:36
je krijgt wel geen beurs meer de 3e keer (tenzij je onder een bepaald contract naar school gaat), maar van hoger inschrijvingsgeld heb ik nog niet gehoord

Emerxill
28 december 2005, 12:41
Dat heb ik ook ooit gehoord van 2 (ex)klasgenoten van mij, ma als ge een goei reden hebt om dat 3x te te doen dan maken ze wel een uitzondering. 2)
In uw geval van dat accident zal wel een goei reden.

Ma wat daar effectief van aan is weet ik ook niet...

Belgianbonzai
28 december 2005, 12:45
denk ook dat dat enkel voor beurzen is.
Die krijgen één herkansing, daarna moeten ze hetzelfde betalen als niet beurs-studenten.

maxdevis
28 december 2005, 12:55
Meestal geldt dat je maar 4 zittijden (partitiëels en eindexamens als 1 zittijd gerekend) mag afleggen van eenzelfde richting van eenzelfde jaar.

voor meer info: zie het schoolreglement

AkiMbO
28 december 2005, 13:01
Hangt het niet af van het type onderwijs dat je wenst te volgen?

Ik bedoel dus Unief <-> hogeschool ...

Bij unief waren ze dacht ik minder tolerant

Blor007
28 december 2005, 13:38
Bij de Unief:

Als ge een 3de keer wilt beginnen moet ge een motivatiebrief schrijven; de decaan kan dan beslissen of ge nog eens moogt of nie.
Da kunt ge dan nog eventueel aanvechten en nog ies in beroep gaan denk ik :P

Anyways een accident zal zeker een geldige reden zijn !

***ARF***
28 december 2005, 13:44
en het geld ook enkel voor dezelfde richtingen als ik mij niet vergis
dus als ge telkens dezelfde richting doet gaan ze der op reclameren
als ge u eerste jaar in een ander richting doet gaan ze de ni op ligge zage