PDA

Volledige versie bekijken : Wekken dromen gevoelens op?

go_ndw
17 december 2005, 12:51
Ik weet dat als je bvb. een nachtmerrie hebt je angst hebt.
Maar kan je verliefd worden ook van/in/door een droom?

Ik heb juist een droom gehad over een meisje en ik kan die maar niet loslaten.
Het meisje lijkt verdacht op een meisje van mijn werk en ik had dit zeker niet zien aankomen. Ook noemde ze in mijn droom anders en was ze wat jonger maar toch. En ik mis die droom nu echt ik wil gewoon terug in't slaap vallen om in die droom te geraken...

Enige ervaringen met gevoelens <-> dromen?
Of kennis?

jvc
17 december 2005, 12:57
Ik heb al een keer gedroomd over een meisje dat ik regelmatig zag en ben er sindsdien verliefd op geweest. En het heeft een heel eind geduurd voor ik erover was. Dus ja het kan zeker en vast.

murdoc
17 december 2005, 12:58
ik weet alleen dat ik ferm kan mottig zijn alzik slechte dingen gedroomd heb :p , kan soms de hele dag duren

dus ik denk dat het in de positieve zin ook wel kan

Thales
17 december 2005, 13:01
idd
droomde ook over meisje, verliefd enzo , bij elkaar ... was echt zalig
en toen schoot ik wakker
doet je toch wel iets

Cartek
17 december 2005, 13:03
dromen zitten in het onderbewustzijn (sigmund freud was hier de grondlegger van). overdag verdringen we gevoelens, gedachten. in je slaap komen deze naar boven. dromen zijn iets heel speciaals, IEDEREEN droomt maar meestal weet je er niets meer van 's ochtends. Als je bijvoorbeeld droomt da ge 2 ballonen krijgt van uw nichtje dan wilt da zeggen da ge graag aan haar borsten zou komen. tis dus niet altijd letterlijk, ge moet de link proberen te leggen, maar meestal gaat da nie want ge weet nie wa da ge gedroomt hebt. En als ge der nog iets van weet dan is da gewoon maar een klein stukske.

Glor
17 december 2005, 13:03
Niet dat ik er veel van weet maar ik heb gehoord dat dromen een uiting van het onderbewustzijn zijn, dus ja het kan zeker dat dat meisje bij jou wel iets losmaakt/heeft losgemaakt dat jij nog niet had beseft of erkend en dat je via die droom er mee hebt kennisgemaakt. Nu moet je zelf nadenken over wat je ermee wilt doen ih :p Kan zijn dat ik de bal compleet naast sla maar dat is mijn eerste gedacht :)

Fredo
17 december 2005, 13:05
dromen zitten in het onderbewustzijn (sigmund freud was hier de grondlegger van). overdag verdringen we gevoelens, gedachten. in je slaap komen deze naar boven. dromen zijn iets heel speciaals, IEDEREEN droomt maar meestal weet je er niets meer van 's ochtends. Als je bijvoorbeeld droomt da ge 2 ballonen krijgt van uw nichtje dan wilt da zeggen da ge graag aan haar borsten zou komen. tis dus niet altijd letterlijk, ge moet de link proberen te leggen, maar meestal gaat da nie want ge weet nie wa da ge gedroomt hebt. En als ge der nog iets van weet dan is da gewoon maar een klein stukske.

Is Freud niet achterhaald?

Glor
17 december 2005, 13:09
Freud was gewoon nen oversekste freak imo :)

Cartek
17 december 2005, 13:13
Freud was gewoon nen oversekste freak imo :)

idd, die legde altijd de link naar sex. :)
maar em was wel de eerste die met die dromen en da onderbewustzijn kwam.

go_ndw
17 december 2005, 13:42
Maar het rare is dat ze in mijn droom anders noemt en wat jaren jonger is...
In mijn sig. staat de link naar de beschrijving van die droom...Want ik denk dat ik hem het best kan vasthouden door hem neer te schrijven. Het is eigenlijk vrij beangstigend.

NapalmBenny,
17 december 2005, 14:22

Ik heb juist een droom gehad over een meisje en ik kan die maar niet loslaten.
Het meisje lijkt verdacht op een meisje van mijn werk en ik had dit zeker niet zien aankomen. Ook noemde ze in mijn droom anders en was ze wat jonger maar toch. En ik mis die droom nu echt ik wil gewoon terug in't slaap vallen om in die droom te geraken...

Enige ervaringen met gevoelens <-> dromen?
Of kennis?

't was zeker een natte droom :p?

wlibaers
17 december 2005, 14:43

Altijd al geweest, echt correct wetenschappelijk werk is er niet uitgekomen. Maar hij is wel universeel bekend en veel van zijn rare ideetjes zijn in ons taalgebruik opgenomen.

evil aardappel
17 december 2005, 15:16
Heb eens ooit gedroomd dat ik een donkerblauwe volvo had, sindsdien ben ik verliefd op donkerblauwe volvo's (is maar een dwaas vb, maar toch :p).

Yo-Han
17 december 2005, 16:48
Dromen zijn idd onderbewuste verlengingen van waar je met bezig bent in het leven op emotioneel vlak..een verlangen ,een angst bvb..liefde is een mooi verlangen hé

ook ooit al eens dromen gehad over meisjes die ik niet ken bvb(compleet vreemden) en in de droom is de liefde met hen fantastsich...als je zo een droom onthoudt blijft die wel hangen :) ..de meisjes zijn dan misschien personen die je in een glimp op de trein zag ofzo en niet meer herinnert,onderbewust dus ...of samenraapsel van je bekende personen

dat je droomt over liefdes angsten en personen in reeel je leven is heel logisch ,verlengde van je onderbewustzijn en gevoelens hé

een maffe Rus(een biogeneticus) die hier nu woont vroeg me regelmatig

what's the difference between dreams and reality?

ik antwoordde eens 'fysics'

hij zij 'gravity'

ik zeg fysics..geen zwaartekracht, geen tijdsbesef/lijn , de natuurwetten op zen kop/buiten emoties

de emoties blijven, (wel zonder fysische gevoelens zoals echte pijn moeheid etc) omdat dromen net uit emoties voortkomen

Ik zou zelfs dromen als een soort emtionele overloop durven zien,mensen die onvast slapen en weinig dromen dus, voelen zich meestal niet te goed,denk dat het niet alleen vermoeidheid is ,maar dat je hersenen die overloop/mental drain periode nodig hebben of alleszinds nuttig gebruiken

Arcan
17 december 2005, 17:03
Maar het rare is dat ze in mijn droom anders noemt en wat jaren jonger is...
In mijn sig. staat de link naar de beschrijving van die droom...Want ik denk dat ik hem het best kan vasthouden door hem neer te schrijven. Het is eigenlijk vrij beangstigend.
ja... ik ben ook al eens in een droom verliefd geweest :)
maarja, als je dan wakker komt en besseft dat het niet echt is, geeft het wel een rot gevoel...
heb je al gedacht aan een combinatie van twee meisjes? dat het meisje in je droom eigenlijk een mengeling was van die op je werk en nog iemand anders?

Cazzz
17 december 2005, 17:07
ik heb toch ook al paar keer gedroomd da ik samen me een meisje was ofzo(iemand die ik ken) en toen ik wakker werd, ben ik er verliefd op geworden.. Dus het is mogelijk :p

Dj Aero
17 december 2005, 17:10
ik heb overlaatst van een meisje gedroomd en ik werd in mijn droom verliefd op haar... ik werd smorgens wakkeer maar en ik was verliefd. maar toen dak wakker was, ware alle gevoelens al weg

go_ndw
17 december 2005, 17:10
Het is niet het meisje waarvan ik dacht dat ik er dromen van zou. Ze is leuk en zeker niet onknap...Maar ze is redelijk jong en naief. Niet alleen dit maar ook dat ik niet single ben + dat zowel mijn huidige vriendin als dat meisje bij mij op't werk, werken. Het is inderdaad vreselijk om uit zo'n droom wakker te worden!

themuslim
17 december 2005, 17:26
FREUD is volledig weerlegd dus hem nog gebruiken om dergelijke onderwerpen te verklaren is zeker niet aan te raden...

Arcan
17 december 2005, 18:02
FREUD is volledig weerlegd dus hem nog gebruiken om dergelijke onderwerpen te verklaren is zeker niet aan te raden...
ja, laten we allemaal de Koran gebruiken om onze dromen te interpreteren...

>P>Barney
17 december 2005, 18:14
Dan mag je niet dromen over varkens é !! :rofl:

Fredo
17 december 2005, 18:25

omg nu heb je echt jezelf overtroffen

rime
17 december 2005, 18:36
Dan mag je niet dromen over varkens é !! :rofl:
:bow:

Hmgrwngd
17 december 2005, 21:07
Er is maar 1 iets lastigs aan dromen: het wakkerworden... :sad:

Mijn droomwereld is toch zoveel leuker en spannender dan de echte wereld... :D

Featherfoot
17 december 2005, 21:53
Als wakker worden met nen odol een gevoel is dan kunnen dromen gevoelens opwekken ja.

boogje
17 december 2005, 22:22

Frued gebruikte eigenlijk een methode die allesbehalve representatief is:) zo nam hij 5 mensen, vergeleek die etc. en daaruit kon hij al meteen een conclusie afleiden. Daarom dat zijn traptheorie nogal aan de foute ( lees : te weinig trappen) zit.

da was toch Freud ni? :p

NemesisBE
17 december 2005, 22:48
ik droom ook regelamtig van meisjes waarvan ik denk van: wtf, zou ik daarop verliefd op kunnen worden.
ma als ge dan ff goe nadenkt, dan beginde zo die hun goeie kantjes bovne te halen en denkte van: ahja, natuurlijk, daarom :]

themuslim
17 december 2005, 22:55

ben je soms retarded ofzo? staat er in de koran hoe je dromen moet interpreteren? Je hebt de koran niet eens gelezen, dus aub, in't vervolg, gebruik je hersencellen of zwijg...

Sivve
17 december 2005, 23:05
ben je soms retarded ofzo? staat er in de koran hoe je dromen moet interpreteren? Je hebt de koran niet eens gelezen, dus aub, in't vervolg, gebruik je hersencellen of zwijg...

well, somebody's feelings got hurt :p nee snap het hoor, vriend van me is ook moslim en ik ken hem heel goed dus ik snap je reactie. En ja wakker worden na dat je zo een echt stapelverliefde droom hebt gehad is niet leuk:(

Master P
17 december 2005, 23:07
Wat als hetgeen we 's nachts dromen eigenlijk 'de realiteit' is en hetgeen we overdag doen eigenlijk hersenspinsels zijn??

(komt ni van mij die bedenking, denk dat het in ne show van Theo Maassen komt en dat hij zegt dat de Indianen dat dachten)

Hmgrwngd
17 december 2005, 23:08
Wat als hetgeen we 's nachts dromen eigenlijk 'de realiteit' is en hetgeen we overdag doen eigenlijk hersenspinsels zijn??

(komt ni van mij die bedenking, denk dat het in ne show van Theo Maassen komt en dat hij zegt dat de Indianen dat dachten)

waarom moet er iets vast staan ?

Gewoon aanvaarden dat de beide bewustzijnsvormen belangrijk zijn.
(en er zijn er nog veel ... )

flowepoweranger
17 december 2005, 23:22

Wat als dit allemaal hersenspinsels zijn van mij? Dan praat ik nu tegen mijzelf.

themuslim
17 december 2005, 23:25
Ik heb op school (vak: algemene psychologie) gezien dat dromen een mix is tussen hersenactiviteiten die dus pulsen stromen en persoonlijke verlanens/ervaringen(mening van Freud) etc...

V!$u4L
18 december 2005, 00:11

Absoluut, happens frequently. Ik heb ooit eens relatie gehad met een meisje waar ik verliefd op werd in m'n droom, worked like a charm.
MAAR dat is omdat in je onderbewustzijn ergens dingen hebt opgevangen en wederzijds ook, allee bij mij toch... Ik had het echt, toen ik wakker was, helemaal niet in het snotje. Na droom, net zoals bij jou, Amor op bezoek. Psychoanalyse verklaart hier veel. Anywayz, good luck, en neem eens poolshoogte hoe het zit met die deerne...

go_ndw
18 december 2005, 12:15
Dag 2 ondertussen en ik kan die droom maar niet uit mijn hoofd zetten. Het is aan de ene kant heel lastig, maar aan de andere kant word je er curieus van. Zo heb ik gisteren alle meisjes zitten 'bekijken' of ze voldeden aan het meisje dat ik in mijn droom heb gezien. Vaak vrij onbewust zelfs dat ik dat deed. Dat meisje van mijn werk die erop leek was er niet.

Cazzz
18 december 2005, 12:20
Het kan ook zijn da ge der nu over gedroomd hebt omda ze zo vaak in u kop zit omda ge me vrage zit.. Vaak zeggen dromen ook niks ze :) Je kunt er van alles en niks uit verwachten..

evil aardappel
18 december 2005, 13:18
Denk wel dat het overmorgen over zal zijn... .

Tha_nOn
18 december 2005, 14:55
ik weet dat als ik zoiets voor heb in een droom dat ik mijzelf ga wijsmaken da ik verliefd ben op die persoon

terwijl ik daarna er eigelijk wel op uitkom dat dat neit zo is
hangt van persoon tot persoon af zeker:p, het kan natuurlijk altijd wel zijn da ge stiekem er gevoelens voor had en jada jada jada

FilmFabriek
18 december 2005, 14:59
De laatste maanden droom ik nemeer. :s
Daarvoor wel vaak...
Is wel raar als alles zo lijkt alsof het echt is en dat gij kunt bepalen wat ge doet in uw droom en dan wakker worden, en zo denken van "wtf was dat?". :p

Massman
18 december 2005, 15:05
ik heb veel voor dat ik wakker word met een héél goed gevoel door een droom die me blij maakte :)

is wel fijn :)

Firefoxbt
18 december 2005, 15:07
iemand ook altijd in nachtmeries het slowmo-effect?

Avilowca
18 december 2005, 17:47
kheb toch ook smorgens al is vloekend mijne koffie ingeschonken omdat 't allemaal maar een droom was :p

sneax
18 december 2005, 18:00
Ach ja kheb ook zo wel al dromen gehad die gevoelens achterlaten, ni alleen verliefdheid maar ook angst, onzekerheid etc... de dromen zelf vergeet ge snel maar het gevoel blijft achter.

Nu ik ben een zeer goed lucide dromer (ik kan express in een droom geraken waar ik volledig besef dat ik droom, ik denk aan iets en hop it happens - meestal halve orgieën dan ma kom :p ), maar vandenacht heb ik voor den eerste keer toch iet ska meegemaakt.

Als ge zo lucide droomt wil ik altijd checken of ik effectief droom, meestal helpt een simpele rekensom, een tekst tweemaal lezen etc... omdat dat in een droom altijd onlogisch en verward gebeurd. Nu tis den eerste keer dat ik naar de muur keek en een plakaatje met het nummer 320 zag. Ik hield het nummer in mijn gedachten, probeerde mij de nummers perfect voor te stellen, checkte het plakaatje nog is en het was nog altijd 320. Normaalgezien faalt dat allemaal maar nu lukte alles dus ... das het laatste wat ik mij herriner aangezien ik toen besloot dat het dus geen lucide droom was.

V!$u4L
18 december 2005, 18:03
iemand ook altijd in nachtmeries het slowmo-effect?
Niet altijd. maar vroeger had ik een achtervolgingsnachtmerrie of een vrije val vertraagd... KEWL! Zwetend wakkerworden en blij zijn dat het voorbij is.

[.::@petros::.]
18 december 2005, 18:23

Zijn theorieën bevatten een kern van waarheid maar hij overdreef en overschatte zijn theorie, ook waren zijn methoden niet geschikt om mensen te genezen, toch niet zoals hij beschreef. :)

kleinen gamer
18 december 2005, 18:46
heb onlangs gedroomd over een meisje dat ik elke ochtend aan de bushalte zie staan, maar meetal staat haar muziek op
dus nu ben ik bezig met een snood plan
heb haar een flyer gegeven van een birthday fest hier is een link met info http://emocrewgent.proboards76.com/index.cgi?board=organisatiereclame&action=display&thread=1132938651
en nu ist de bedoeling dak ezo me haar aan de praat raak en da ze nr het bday fest gaat dak ze dan beter leer kennen

liquido
18 december 2005, 20:41
Ach ja kheb ook zo wel al dromen gehad die gevoelens achterlaten, ni alleen verliefdheid maar ook angst, onzekerheid etc... de dromen zelf vergeet ge snel maar het gevoel blijft achter.

Nu ik ben een zeer goed lucide dromer (ik kan express in een droom geraken waar ik volledig besef dat ik droom, ik denk aan iets en hop it happens - meestal halve orgieën dan ma kom :p ), maar vandenacht heb ik voor den eerste keer toch iet ska meegemaakt.

Als ge zo lucide droomt wil ik altijd checken of ik effectief droom, meestal helpt een simpele rekensom, een tekst tweemaal lezen etc... omdat dat in een droom altijd onlogisch en verward gebeurd. Nu tis den eerste keer dat ik naar de muur keek en een plakaatje met het nummer 320 zag. Ik hield het nummer in mijn gedachten, probeerde mij de nummers perfect voor te stellen, checkte het plakaatje nog is en het was nog altijd 320. Normaalgezien faalt dat allemaal maar nu lukte alles dus ... das het laatste wat ik mij herriner aangezien ik toen besloot dat het dus geen lucide droom was.

wow , :eek:
echt raar , wil ik ook wel kunnen :)

Cazzz
18 december 2005, 21:03
ja das echt wel bangelijk lucide dromen :D ik heb het 1 keer voorgehad dat ik het daadwerkelijk doorhad en heb dan een meisje doen strippen en meer :p euhm, daarvoor had ik het ook soms dat ik het doorhad.. Ik had vaak een droom dat ik briefjes van 100 frank vond, ik was toen nogal tamelijk jong(jaja, de frank, waar is die nog..) en ja, da was veel voor mij toen, dus ik pakte da op, en derneffe lag der nog 1, en nog 1 en nog 1 enzovoort.. Toen werd ik wakker en was ik boos da het een droom was.. Ma op den duur kreeg ik die droom zo vaak da ik in die droom zei na het 3de briefje, pfffft.. kzen wer aant dromen :D en dan ben ik wakker geworde en sindsdien heb ik da nimeer gehad denk ik..

Godzilla*Akira
18 december 2005, 21:22
Ik heb meestal negatieve dromen en meestal word ik slecht wakker en duurt dat toch nen halve dag voor dat da gevoel weg is.
Het rare is als ik in mijn bed slaap droom ik meestal niet, maar als ik wakker word en zet mij in de zetel ofzo (beetje tv kijken) en ik val in de zetel int slaap, heb ik altijd en droom ik ook altijd van die weirde fucked up dromen.
Echt raar ze

CAS
18 december 2005, 21:47
Dag 2 ondertussen en ik kan die droom maar niet uit mijn hoofd zetten. Het is aan de ene kant heel lastig, maar aan de andere kant word je er curieus van. Zo heb ik gisteren alle meisjes zitten 'bekijken' of ze voldeden aan het meisje dat ik in mijn droom heb gezien. Vaak vrij onbewust zelfs dat ik dat deed. Dat meisje van mijn werk die erop leek was er niet.

Kheb da ook al gehad, da ge over iemand droomd van het andere geslacht en dus totaal ni weet wie da meiske is :s En de volgende nacht is ze er dan ni... de trut!

Als het die van uw werk nu is, gade ze dan eens aanspreken erover ofzo?

Fraggie
18 december 2005, 21:51
Idno, ik werk nu bijna 1.5jaar samen met een meisje die eigelijk weinig gemeen heeft met me. We schieten wel op, maar soms omdat het moet ;). Kheb zo'n maand of 3 geleden gedroomt dat wij samen iets hadden en die droom is ondertussen al een stuk of 3x terug gekomen. Maar toch weet ik dat er niets tussen ons kan groeien.. en eigelijk verlang ik ook niet naar haar

KIA_Killer
18 december 2005, 22:06
mmm op m'n nieuwe school was er 'n meisje dat ik de eerste 2 maanden zowat ja zeg maar, geen aandacht gaf en dan in de herfstvakantie droomde ik over haar en .. ja ik heb haar beter leren kennen en nu ben ik verliefd op haar enja eigenlijk heb ik de indruk dat ze ook iets voor me voelt, anyhow we gaan geregeld uit en die droom heeft echt wel een soort van voorzet gegeven voor me :) 'k denk dus wel dat er in dromen iets van waarheid kan zitten :)

Arcan
18 december 2005, 22:30
ik heb soms dat ik n nachtmerrie heb, en dat ik weet dat het maar een nachtmerrie is. Dan probeer ik zo mn ogen open te trekken, zoveel mogelijk totdat ik wakker word :D

Arcan
18 december 2005, 22:34
mmm op m'n nieuwe school was er 'n meisje dat ik de eerste 2 maanden zowat ja zeg maar, geen aandacht gaf en dan in de herfstvakantie droomde ik over haar en .. ja ik heb haar beter leren kennen en nu ben ik verliefd op haar enja eigenlijk heb ik de indruk dat ze ook iets voor me voelt, anyhow we gaan geregeld uit en die droom heeft echt wel een soort van voorzet gegeven voor me :) 'k denk dus wel dat er in dromen iets van waarheid kan zitten :)
mja, ik weet het niet, een droom is gewoon een opstapeling van de dingen die je tijdens die dag hebt gezien of aan hebt gedacht.
pak nu bv. dingen dat je nooit in real life zou doen, degoutante sex met een of ander ding/iemand. dan wilt dat niet noodzakelijk zeggen dat je het wilt :sop:
maar soms kan het ook wel zo zijn dat het bepaalde gevoelens weergeeft, verstrekt, die je in je onderbewuste hebt. En kan het bv. zijn dat het je duidelijk maakt dat je verliefd bent op iemand...
maar zoals ik zeg, ga best niet blindelings op je dromen af :D

Cartek
18 december 2005, 22:38

zei de boze moslim, en starte de jihad meteen. :D

?therapy?
18 december 2005, 22:47
zei de boze moslim, en starte de jihad meteen. :D
:naughty:

Ma bon, ik heb last van deja vu's en ik vin da nie altijd leuk :p
dus als ik iets droom en ik herriner het mij is het altijd wel freaky :p

KIA_Killer
19 december 2005, 13:32
mja, ik weet het niet, een droom is gewoon een opstapeling van de dingen die je tijdens die dag hebt gezien of aan hebt gedacht.
pak nu bv. dingen dat je nooit in real life zou doen, degoutante sex met een of ander ding/iemand. dan wilt dat niet noodzakelijk zeggen dat je het wilt :sop:
maar soms kan het ook wel zo zijn dat het bepaalde gevoelens weergeeft, verstrekt, die je in je onderbewuste hebt. En kan het bv. zijn dat het je duidelijk maakt dat je verliefd bent op iemand...
maar zoals ik zeg, ga best niet blindelings op je dromen af :D

hehe zeker niet :) maarja 'k ben er nu wel verliefd op 'n 't blijkt dat zij mij ook wel ziet staan :) aleja 'k zie ook wel maar wat er van komt :]

ciao, Kersten

TechnoGuardian
19 december 2005, 14:00
ik weet nie of het hier thuis hoort maar tgaat ook over dromen dusjah :p

ik heb vroeger in mijne jonge tijd (ik spreek hier over de leeftijd van 12 jaar ofzo hé) es een droom gehad over een meiske en ik kon ze mij perfect voorstellen hoe ze eruit zag en al.

Nu het rare daaraan is dat ik de volgende dag de eerste dag vant school was en we worden in klassen ingedeeld. En plots staat da meiske gewoon langs mij :s

Ik had ze nog nooit gezien ofzo alleen nog maar in mijn dromen.

Da vond ik wel erg freaky en is me nog altijd bijgebleven en ik zit bijna 10 jaar verder nu :s

Dus vraag ik mij af of ik toen de toekomst heb gezien in mijn dromen? is da mogelijk of is het toeval?

?therapy?
19 december 2005, 18:59
ik weet nie of het hier thuis hoort maar tgaat ook over dromen dusjah :p

ik heb vroeger in mijne jonge tijd (ik spreek hier over de leeftijd van 12 jaar ofzo hé) es een droom gehad over een meiske en ik kon ze mij perfect voorstellen hoe ze eruit zag en al.

Nu het rare daaraan is dat ik de volgende dag de eerste dag vant school was en we worden in klassen ingedeeld. En plots staat da meiske gewoon langs mij :s

Ik had ze nog nooit gezien ofzo alleen nog maar in mijn dromen.

Da vond ik wel erg freaky en is me nog altijd bijgebleven en ik zit bijna 10 jaar verder nu :s

Dus vraag ik mij af of ik toen de toekomst heb gezien in mijn dromen? is da mogelijk of is het toeval?
Ja :p
bij mijn broer hij droomde altijd van een ongeluk met den auto en em eeft da ongeluk gehad same spot enal vanuit droom

DéWé
19 december 2005, 19:47
Ik lees boeken in mijn dromen, maar als ik dan besef dat ik droom (dus al in de fase van het wakker worden) dan lukt het nietmeer... :)

V!$u4L
19 december 2005, 20:03

We hebben een profeet onder ons, of een helderziende! Nice! Niet freaky vinden, wel afvragen of je het nog kan.

Ja :p
bij mijn broer hij droomde altijd van een ongeluk met den auto en em eeft da ongeluk gehad same spot enal vanuit droom

En we hebben een doemprofeet zelfs, now that's creepy... (Final Destinationitis)

Hmgrwngd
19 december 2005, 21:49
OK. nieuw vraagje over lucide dromen:

Is er iemand die een techniek weet om efficiënter en langer te kunnen beseffen daje droomt?
Ik heb heel vaak dat ik doorheb da ik droom; en zelfs zonder al te enthousiast te worden, word ik snel wakker. (wat jammer is)

Meestal is het het volgende scenario:
Een voorvermoeden in de droom zorgt ervoor da ik me afvraag of ik droom; dan ben ik er zeker van...
-> Dan draai ik heel snel rond mijn as (een tip vanop een website -> werkt!) ...
-> Dan bevind ik me meestal in een gewenste omgeving, met de gewenste personen... (heeft te maken met je verlangens/wilskracht/emoties)

Maar dan word ik redelijk snel wakker... :sad:

Iemand tips om lucide dromen langer te laten duren?
(heb er ooit eentje gehad die echt eeuwen duurde; maar dat leek me eerder toeval te zijn.)

Thales
19 december 2005, 22:28
heh
stel je voor daje denkt daje droomt, maar dat infeite niet het geval is en je bv begint te roepen in de les enzo gelijk een halve wacko en allemaal dingen begint te doen

Robust²
19 december 2005, 23:33
Heh, interessant topic :)
Ik had laatst ook een droom over iemand, die vroeger alsens, en mss nu nog steeds onderbewust, toch wat meer betekende dan m'n gewone vriendinnen, maar ik kan me helemaal niet meer herrineren of ze er eigenlijk ook wel zo uitzag in die droom, weet alleen dat zij het was.
Wel eigenlijk was zij het ook niet, het ging net over een kloon van haar... Dit intrigeerd mij ook wel, want kan er echt niets uit maken.

Fireball
21 december 2005, 00:41
mijn vraag: hoe kunde ervoor zorgen da ge lucide gaat dromen? bestaan daar trukjes voor? want da zou zo cooool zijn dan eh:d

edraket
21 december 2005, 01:52
soms heb ik zo als ik ergens ben, of in een bepaalde situatie ben, dat er mij iets bekend voorkomt, da ik da beeld , die één seconde al ooit eens in mijn droom gezien heb. Is echt raar, maar ik besef het meestal niet echt...

ge0x.
21 december 2005, 08:32
soms heb ik zo als ik ergens ben, of in een bepaalde situatie ben, dat er mij iets bekend voorkomt, da ik da beeld , die één seconde al ooit eens in mijn droom gezien heb. Is echt raar, maar ik besef het meestal niet echt...Dat heeft eigelijk weinig te maken met een droom, komt gewoon door dat de rechterhelft van je hersenen iets trager werken en dan lijkt het dat je het al is meegemaakt hebt, ook wel Deja-vu genoemd.

mijn vraag: hoe kunde ervoor zorgen da ge lucide gaat dromen? bestaan daar trukjes voor? want da zou zo cooool zijn dan eh:dAls je in je droom beseft dat je aan het dromen bent.

°Knopke°
21 december 2005, 21:11
Nog niet gehad , maar 'k denk ook wel dat het kan =).
'k Heb altijd van die ' fictie ' dromen .. Zeker als ik naar films gekeken heb ..
Dan zittik ineens achter vampieren , dan zitten er pratende dieren rondom mij , dan kwam er een stukske in van ' the brothers Grimm ' =s.

Fireball
21 december 2005, 21:20
Als je in je droom beseft dat je aan het dromen bent.

jaja da weet ik, maar hoe kunde die dromen krijgen... hoe kunde ineens bewust worden in uw droom? bestaan daar trukjes voor?

WooZ
21 december 2005, 22:13
Ik weet nog dat ik als kind 1x in mijn droom besefte dat ik aan het dromen was. Ik (en dit is echt waar) klopte op mijn voorhoofd en opeens was ik wakker. :p

Iets anders, heeft de plaats waar je slaapt ook invloed op dromen? Op vakantie in Frankrijk sliep ik namelijk in een kamer met een wierookachtige geur, en ik heb zowat elke nacht gedroomd daar.

Hmgrwngd
21 december 2005, 23:49
Ik weet nog dat ik als kind 1x in mijn droom besefte dat ik aan het dromen was. Ik (en dit is echt waar) klopte op mijn voorhoofd en opeens was ik wakker. :p

Iets anders, heeft de plaats waar je slaapt ook invloed op dromen? Op vakantie in Frankrijk sliep ik namelijk in een kamer met een wierookachtige geur, en ik heb zowat elke nacht gedroomd daar.

Je droomt elke nacht hoor. (tenzij je REM-onderdrukkende middelen neemt.)
Je moet ze gewoon leren herinneren.

Quilombo
22 december 2005, 00:28
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucid_dreaming
zeer boeiend, lucide dromen -> eerst leren uw dromen te onthouden (anders weet je niet da je snachts lucide gedroomd hebt :p)
lucide dromen steunt op het feit dat uw droom gestuurd wordt door uw gedachten en dat je bv. als je achtervolgd wordt en je denkt "oh nee, ze gaan me inhalen" dan halen ze je ook effectief in: alles wat je denkt dat gaat gebeuren gebeurt ook. zo kan je leren je eigen dromen te sturen (mij lukt het enkel in dutjes, maar das meer Hypnagogia (http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia))
verder heb k ook al es slaapverlamming gehad (was reuzefijn, ik kon vliegen én was wakker, maar ik wist wel dat het niet echt was, was wel zalig.. link staat onder bij lucid dreaming, sleep paralysis)

edit:
http://www.lucidity.com/NL11.DreamRecall.html
http://www.lucidity.com/
http://www.ld4all.com/
...

Pol
22 december 2005, 00:50
mijn vraag: hoe kunde ervoor zorgen da ge lucide gaat dromen? bestaan daar trukjes voor? want da zou zo cooool zijn dan eh:d
munt eten, king muntjes, munt thee
(munt zou dromen "opwekken")

Hmgrwngd
22 december 2005, 14:01
munt eten, king muntjes, munt thee
(munt zou dromen "opwekken")
Vannacht opnieuw kort lucide gedroomd;
maar twas redelijk simpel om door te hebben da ik droomde:
Ik zat tegen mezelf te praten... :crazy:

Dusja, je hoeft geen Einstein te zijn om door te hebben da er iets niet pluis is.

boogje
22 december 2005, 14:33
Nu we hier toch over dromen bezig zijn: heb sinds zovele maanden eigenlijk nog eens een droom herrinerd. this wel een vreemde :

Ik, 3 meisjes en een jongen zijn in een ondergrondse garageparking, en we hoorden gebonk, gejuich en harde muziek boven ons ( dus ik dacht : we zijn op de parking onder een rockconcert ofzoiets..)

iig, na een tijdje vroeg die jongen of ik naar boven ging, en ik materiaal moest halen ( hij heeft niet gezegd welk, maar in men droom wist ik precies wel waarover het ging). ik ging de trap op, en opeens valt het gebonk weg wanneer ik de deur open, en kom ik in een gezellige living kamer terecht. geen muziek, geen gejuich, enkel mijn vader in de stoel. hij zei iets ( weet ik jammergenoeg niet meer wat) en ik zei toen nog : " alles oké hoor!". Toen nam ik een mes ( :wtf: ) en ging dus terug naar beneden. Toen ik beneden was, zag ik dat de rest opeens zo zakken had vol met pakjes ( kerstmispakjes) meenamen ( de koffers van de auto's waren dus opengebroken zag ik ) en ik weet het volgende stukje nog PERFECT :

ik : " hé? we gaan toch niet alles pikken? dat meen je toch niet?"
Toen antwoorde één van de meisjes, die trouwens verdomd knap was : "jawel hoor! hier!" Ze gaf me een zak en ipv het te weigeren nam ik het om een of andere reden aan, en ik volgde haar naar buiten, en de jongen stapte achter mij, alsook de twee meisjes.

maar dan, opeens toen we buitenkwamen hoorden we politiewagens komen en ik direct in paniek van : " shit, (*rest weet ik niet meer)* ". Toen nam dat super knappe meisje een mes en stak dat in men lichaam en ze zei iets van : " sorry, blablablabla" toen kwam die jongen, die dus achter mij liep en zei : " prettige feestdagen, Boghe !!( men achternaam) *lacht* "

weird, echt weird. vooral dat ik het begin me niet herriner maar dat einde zo duidelijk was.

phatom
22 december 2005, 17:46
als pure geilheid een gevoel is ...ja dan want kwor zo meestal wakker als ik zoals gewoonlijk over blote madammen droom.

V!$u4L
23 december 2005, 19:18
Heb je soms niet zo het gevoel dat je weet dat je in een nachtmerrie zit ofzo, en dat je dan in je droom opzettelijk luid begint te roepen of te schoppen? Plots wordt je wakker en denk je dat je maar eventjes in het echt hebt geroepen, maar eigenlijk brulde je de hele tijd gewelddadig waarbij het hele huishouden wakkergemaakt is.
Dat is raar...

CAS
23 december 2005, 19:32
Heb je soms niet zo het gevoel dat je weet dat je in een nachtmerrie zit ofzo, en dat je dan in je droom opzettelijk luid begint te roepen of te schoppen? Plots wordt je wakker en denk je dat je maar eventjes in het echt hebt geroepen, maar eigenlijk brulde je de hele tijd gewelddadig waarbij het hele huishouden wakkergemaakt is.
Dat is raar...

Of dat u vriendin u wakker maakt omda ge ze al voor de 4de keer uit het bed gestampt hebt :p

Bij een nachtmerrie word ik wel soms hard zwetend wakker :sad:

waffel
23 december 2005, 19:34
ola, als da waar is
hmm ik hoop dat er ne meisje vlug mooi droomt over ik ...
hihihihi :music:

Amaboulaba
23 december 2005, 21:01
Kheb bijna met elke vriendin van een maat sex gehad. Wàt zou Freud hierover te melden hebbn?

eXowomb
23 december 2005, 21:04
Kheb bijna met elke vriendin van een maat sex gehad. Wàt zou Freud hierover te melden hebbn?

dat ge met bijna elke vriendin van uw maten sex wilt hebben lijkt mij de meest voor de hand liggende reden.

MarG
23 december 2005, 21:17
Ik heb ook heel vaak dromen. Mijn ergste droom ooit, die ik herhaaldelijke keren heb moeten beleven, was een tennismatch?! waar de bal zeer traag ging en bij elke toets een vervelend geluid te horen was. Voor de rest was alles geluidsloos. Ik werd telkens badend in het zweet wakker.

Verschillende mensen hebben het erover dat het enkel emotioneel voelbaar is. Maar ik heb al dromen gehad waar ik met pijn wakker werd ( door in een heksenketel gegooid te worden of een mes in de rug te krijgen ). Hoe verklaart men dat eigenlijk?

Grtz,
MarG

Amaboulaba
23 december 2005, 22:09
Das te voor de hand liggend! Er moet een andere reden zijn

pina
23 december 2005, 22:23
Kheb bijna met elke vriendin van een maat sex gehad. Wàt zou Freud hierover te melden hebbn?dat je nog in de orale fase zit en dreigt vast te blijven zitten in de anale fase ;)

Grayfox
24 december 2005, 13:59
Echt? Heb je soms online artikels om dit te ondersteunen? (pm aub, ga deze topic wss niet meer openen)

tides
24 december 2005, 15:48
dat je nog in de orale fase zit en dreigt vast te blijven zitten in de anale fase ;)

:niceone: :lol:

Van wat we geleerd hebben op school is Freud trouwens nog niet volledig weerlegt, maart zijn theorie wordt toch niet volledig meer aanvaard en zeker niet door iedereen. Er zijn ondertussen al veel nieuwe stromingen in de psychologie ontstaan.
Mja het probleem hiermee is dat psychologie niet echt een "exacte" wetenschap is, de menselijke geest zit nu eenmaal te ingewikkeld in elkaar om puur emperisch (als dat de juiste term is :unsure: ) te verklaren

Anyway, deze nacht tamelijk bizar gedroomt over een ijsbeer die losliep op mijn school en een paar leraars had gedood toen ze hem probeerden te vangen :crazy:

wlibaers
24 december 2005, 16:08
:niceone: :lol:

Van wat we geleerd hebben op school is Freud trouwens nog niet volledig weerlegt, maart zijn theorie wordt toch niet volledig meer aanvaard en zeker niet door iedereen. Er zijn ondertussen al veel nieuwe stromingen in de psychologie ontstaan.
Mja het probleem hiermee is dat psychologie niet echt een "exacte" wetenschap is, de menselijke geest zit nu eenmaal te ingewikkeld in elkaar om puur emperisch (als dat de juiste term is :unsure: ) te verklaren

Anyway, deze nacht tamelijk bizar gedroomt over een ijsbeer die losliep op mijn school en een paar leraars had gedood toen ze hem probeerden te vangen :crazy:

Een fundamenteel probleem met Freud is dat z'n ideetjes eigenlijk niet weerlegd kunnen worden. Heb je de uiterlijke tekenen van complex X? Dan heb je complex X. Heb je die tekenen niet? Dan heb je ook complex X, maar dan een verdrongen vorm. M.a.w. iedereen heeft per definitie complex X, zelfs als daar geen enkel praktisch bewijs voor gevonden wordt.

tgc_9012
25 december 2005, 14:42
heb onlangs gedroomd over een meisje dat ik elke ochtend aan de bushalte zie staan, maar meetal staat haar muziek op
dus nu ben ik bezig met een snood plan
heb haar een flyer gegeven van een birthday fest hier is een link met info http://emocrewgent.proboards76.com/index.cgi?board=organisatiereclame&action=display&thread=1132938651
en nu ist de bedoeling dak ezo me haar aan de praat raak en da ze nr het bday fest gaat dak ze dan beter leer kennen
Frontline is zalig :niceone:

evil aardappel
25 december 2005, 15:05
Die gast die dat organiseerd voor zijn verjaardag moet wel populair zijn he, even een line-up van bands en dan nog in de frontline voor een verjaardag :/, heb ik nog nooit geweten... .

ZoDiaK
25 december 2005, 15:47
Tis al lang geleden dat ik mij nog een droom kan herinneren. Wel jammer want als ik ze me wel kan herinneren, en het is een goeie, dan loop ik meestal wel heel den dag goedgezind rond.

Darkness
3 januari 2006, 17:31
ik heb het dus zitten he, gisterennacht een superromantische droom gehad over mij en een meisje uit de buurt (dat ik nota bene in mijn heel leven in totaal 3u gezien heb) en sindsdien kan ik mijn gedachten niet meer van haar verzetten. ik ken haar naam, weet waar ze woont omdat ze laat ons zeggen de zus van de vriendin van enzo is.

ik was ronduit gefrustreerd toen ik wakker werd en mij realiseerde dat het godverdomme een droom was :doh:

what to do now, ik ken haar dus enkel van ziens (die 3uurtjes dat ze op dezelfde fuif was als ik en ze viel mij daar in positieve zin op), zij kent mij niet maar ik droom er wel van enzo... :s