PDA

Volledige versie bekijken : Lange teksten studeren

reen
16 december 2005, 19:04
Ik heb maandag een examen van geschiedenis waarvoor ik ongeveer 50blz gewoon tekst moet kennen. Ik weet echter niet hoe ik dit moet studeren. Het zijn echt gewoon getypte bladzijdes die we moeten kennen, er staan geen vragen of dergelijke...
Hoe kan ik dit aanpakken?

Boukreev
16 december 2005, 19:08
tja de goeie manier: indele, samevatte, belangrijke dinge fluoricere...

mijn manier: 3x grondig lezen en grote lijne onthoude

reen
16 december 2005, 19:11
Hmm. Dan zal ik het maar op uw manier proberen :p Ik haat samenvatten.

Lukky
16 december 2005, 19:18
Indelen in kleinere stukken (per 5 pagina's ofzo)
Ieder blad 2x lezen (achter elkaar) en na die 5 dan nog eens die 5 herhalen
Als ge dan al verder zijt en ge hebt er zo 10 gedaan moet ge die 10 nog eens herhalen.
Na een tijd kent ge die eerste hoopkes knal vanbuiten.

Het probleem is natuurlijk dat ge de laatste pagina's nie zo goed kent dan => s' Morgens een uurke vroeger opstaan om die nog eens te herhalen :niceone: (of hopen op uw geluk dat er geen vraag over gesteld gaat worden :p )

Cazzz
16 december 2005, 19:18
ik zou het toch maar samenvatten want want anders ga je bij detailvragen uit de boot vallen..

Timmie
16 december 2005, 19:22
Wel, ik doe geschiedenis en ik zal even uitleggen hoe ik studeer (wel iets langere teksten al 50p).

Eerste fase: uw leerstof eens doornemen, kijken waar de moeilijke stukken zitten.
Tweede fase: structuur zoeken in de leerstof, schrijf desnoods alle titels en tussentitels in een schema'tje op een blad.
Derde fase: alles doornemen, titel voor titel de leerstof leren (zo kunt ge makkelijk indelen).

Herhaal die laatste stap tot ge het kent ...
Zo doe ik het, maar da's geen garantie voor u natuurlijk.

psyko-monchske
16 december 2005, 19:29
ik heb deze week ook 100 pag voor bio en 100 voor aar moeten leren. ik lees de teksten gewoon 3 keer heel aandachtig en onthou de belangrijkste zaken, zoals een defenitie, belangrijke kenmerken,... Volgens mij is het onmogelijk op 50 paginas van buiten te leren, en zeker op een weekend...

alvast veel geluk, moet ook nog 2 dagen volhouden:)

psyko-monchske
16 december 2005, 19:31
Het probleem is natuurlijk dat ge de laatste pagina's nie zo goed kent dan => s' Morgens een uurke vroeger opstaan om die nog eens te herhalen :niceone: (of hopen op uw geluk dat er geen vraag over gesteld gaat worden :p )

zijn er hier mensen die dat doen? dat helpt volgens mij niet, wat je 's avonds niet weet, weet je volgens mij 's morgens ook niet. is het niet beter om een uurtje langer te slapen en wa geconcentreerder in de klas zijn?

Bontus
16 december 2005, 19:33
Beginnen met titels en tussentitels in overzicht te zien en te vatten.
Dat is de grote rode draad normaal gezien. Tenzij die stukken niet op elkaar volgen of niets met elkaar te maken hebben maar dat zou me verbazen.
Dan alles 1 maal lezen en na elk stuk (bladzijde ongeveer) uzelf afvragen: "Wat heb ik net gelezen" Als ge dan ongeconcentreerd waart zulde al opnieuw moeten beginnen. Anders komen automatisch de grote lijnen boven. Die schrijfde neer.
Dan alles nog een 2de maal lezen dicht bij het examen.

Blackend
16 december 2005, 19:33
Bwa, soms heb ik dat ik 's avonds echt wel te moe ben om nog te leren, dat ge om de 5 sec aant dromen zijt etc. Dan gaat ge best gewoon direct maffen en zet ge uwe wekker een uurke voort school en dan leert ge dan gewoon.

Avilowca
16 december 2005, 19:34
zijn er hier mensen die dat doen? dat helpt volgens mij niet, wat je 's avonds niet weet, weet je volgens mij 's morgens ook niet. is het niet beter om een uurtje langer te slapen en wa geconcentreerder in de klas zijn?

das niet waar. het is bewezen dat een mens 'smorgens, mits voldoende slaap, het helderste is van heel de dag. Ik kan dat beamen, als ik op tijd ga slapen en smorgens om 6 uur opsta kan ik tot 3 keer zovee lstof verwerken als savonds.

freggelsof2
16 december 2005, 19:52
Ik heb meestal dat als ik bepaalde dingen s'avonds voor het slapen ga niet helemaal meer kan herinneren en dan 's morgens weet ik het ineens weer.

reen
16 december 2005, 19:56
's morgens leren helpt echt wel. Natuurlijk niet als je om 12 uur gaat slapen en om 6 uur opstaat maar. Als je rekent dat je MINSTENS 7 uur slaap hebt, helpt het echt wel.

LSDsmurf
16 december 2005, 20:12
's morgens kan ik totaal niet leren. Pas 's avonds laat begint het erdoor te vliegen, maar dat kan ook door de tijdsdruk komen.

is het niet beter om een uurtje langer te slapen en wa geconcentreerder in de klas zijn?
Dat hangt denk ik van persoon tot persoon af. In het middelbaar heb ik nooit (behalve voor de laatste examens) op voorhand geleerd en begon ik meestal nogal laat en daardoor moest ik soms tot 4u 's nachts of later doordoen om alles te zien. Bijgevolg had ik soms maar 3-4u slaap maar veel last had ik daar niet van.

Nujah, geschiedenis in het middelbaar vond ik redelijk simpel. Ik kon dat gemakkelijk onthouden en behaalde redelijk goeie scores door alle teksten en bordschema's 1 of 2x te lezen.

cG`
16 december 2005, 20:15

Wel ik heb nu examens (nog 2 te gaan) en ben elken dag een half uur vroeger opgestaan als gewoonlijk en dan zo nog een 30-45min leerstof terug bekeken. Das dan wel meestal gewoon formules ofzo, of doorlopende tekst/bewijzen dan lezen. Dus niks van oefeningen ofzo. Helpt toch wel imo, is nog een opfrissing en het kan zeker geen kwaad. Maar TE vroeg opstaan is ook echt nie goe. Zo 1of2 jaar gelede om 5uur opgestaan vor wiskunde nog is te doen, maar das echt nie goe gegaan toen ze :) Tis zoals ne leerkracht van mij zei: ge moet u dan al 2-3 uur 's morgensvroeg concentreren en dan nadien nog is 4-5uur (voor wiskunde toch) examens gaan afleggen. Dan moete u veel te lang concentreren.
Nja ge moet voor uzelf maar uitmaken of ge da wilt doen of nie he (iedereen moet het maar is testen :)). En ik bedoel dus wel leerstof nog is bekijken nie nieuwe leerstof beginnen leren 's morgens he...

psyko-monchske
16 december 2005, 20:19
hehe, raar, bij mij kan ik me 's avonds het best concentreren:p achja.

PureFun
16 december 2005, 20:23
Lees gewoon blad per blad. Per blad schrijf je enkele kernwoorden op.

Verschillende mensen hebben verschillende leerstijlen. Zelf vind ik de visuele/associatie manier het efficiëntste.

Zorg voor structuur, vb hoofdtitel aan kantlijn, ondertitels verder van kantlijn, details nog verder. Schrijf enkel substantieven/adjectieven/werkwoorden en jaartallen op. Probeer zoveel mogelijk info op 1 blad te krijgen dus schrijf klein, hierdoor heb je in 1 oogopslag een grote hoeveelheid info.
Tijdens pauzes maak je desnoods kleine tekeningen/schetsen op de lege plekken op je blad, varieer de tekeningen. Zo link je vb renaissance met 3D geometrische figuren die je getekend hebt. Je kan de rest van je blad ook opvullen door horizontaal te schrijven, tracht wel niet in hetzelfde onderwerp van verticaal op horizontaal over te schakelen.
Eenmaal je de schema's hebt gebruik je enkel deze nog om te leren, als het gelukt is kan je je alles herinneren door te denken aan hoe, waar en met welke effecten je het hebt geschreven.

Het feit dat je hiervoor maar 1 weekend hebt is natuurlijk een probleem :p Als je in middelbaar zat had je tijdens de les deze artistieke samenvatting kunnen maken ipv naar de leraar te luisteren die voor de zoveelste keer iets herhaalde.

Suicide Monkey
16 december 2005, 21:04
's morgens leren helpt echt wel. Natuurlijk niet als je om 12 uur gaat slapen en om 6 uur opstaat maar. Als je rekent dat je MINSTENS 7 uur slaap hebt, helpt het echt wel.

Ik dacht dat het nog altijd beter is om alles 's avond te leren omdat je tijdens je slaap alles verwerkt.

YuRiPa
16 december 2005, 21:06
Idd, alles heel aandachtig doorlezen en desnoods belangrijke dingen nog es herhalen. Heb al genoeg tentamens (is eigenlijk ook gewoon een examen, alleen noemen wij t in NL anders:p) gehad waarvoor ik 600+ blz moest kennen. Da moe je dan gewoon heel aandachtig doorlezen (soms staan er samenvattingen in een boek, dan kunt ge die ook gewoon leren) en als ge aantekeningen hebt uit de lessen kunt ge die ook leren. Maar 50 blz op een weekend lukt gemakkelijk hoor.:) Da's bij mij iets minder dan 1 hoofdstuk en aangezien ik meestal 1 hoofstuk per dag leer voor tentamens...:D

SilentSpring
16 december 2005, 21:22
Ik dacht dat het nog altijd beter is om alles 's avond te leren omdat je tijdens je slaap alles verwerkt.
da wel, maar smorgens nog es overleze help ook wel goed bij mij. ask om et gewone uur examen eb( rnd 8u30) dans tak 6u in plek van 6u30 anders. na ne week begint da wel moeilijker te gaan om zo vroeg op te staan, ma gelukkig ebbek gister maom 10u moen beginne, dan konnek beke langer blijvn liggen.
edit: ik en dinsdag als laatste ex geschiedenis, zijn ook getypte bladjes. kweet nie hoeveel et er zijn omdak pas de middag voordien ga blokke. ik lees da gewoon paar keer zoals bij mn andere vakken. luisteren in de les is al de helft vant werk gedaan (bij mij toch). ik zorg gewoon dak da kan vertelle lik ne verhaaltje enzo, en da lukt altijd wel, kem toch altijd rond de 70 vo ges dusja

deyoeri
16 december 2005, 21:32
Hoe ik geschiedenis leer, is heel simpel: gewoon lezen, herlezen en herlezen. Maar ik heb toevallig het voordeel dat ik de grote lijnen al ken (intresse) en dus gewoon wat randgevallen moet onthouden. Als dit niet lukt zou ik het gewoon proberen samen te vatten, kernwoorden opschrijven en die zaken.

phatom
16 december 2005, 21:49
beginnen met in de les goed op te letten en iedere overhoring te studeren.
dan kan je voor de examens werken met de kernwoorden uit de text.

beware
16 december 2005, 22:03
Ik doe het zo :
-eerst de tekst eens doorlezen
-dan nog is en alles wat belangrijk is aanduiden ( zelf kunnen onderscheiden wat belangrijk is en wat niet !!!!!)
-wat ik aangeduid heb vat ik samen , door dingen samen te vatten 'leer' je ook al aangezien je ermee mee bezig bent
-al die samenvattingen doorlezen , dingen die je niet meer wist nog eens opzeggen

's ochtends : doorlezen

zarathustra
16 december 2005, 22:23
2 dagen voor 50 blz is nu toch geen probleem eh. Je kan dat 5 keer per dag op je gemak doornemen. en dan ken je het wel

Chickenlal
16 december 2005, 22:38
ik heb eens gehoord wat je voor je gaat slapen nog leest verwerk je in je slaap.

En ik merk da wel. Elke avond voor ik ga slapen lees ik nogeens alles en ga direct slapen en 's morgens weet ik altijd meer dan de dag ervoor.

NapalmBenny,
16 december 2005, 23:31
GEwoon de eerste keer alles heel grondig lezen, en met nen markeerstift de belangrijkste woordjes aanduiden. En achteraf een paar keer snel achtereen doorlezen.

Vergeet samenvatten als u dat te veel tijd kost. Ik heb nooit van mijn leven een samenvatting gemaakt, gewoon met nen markeerstift alles volsmossen :D. Ik snap niet dat sommigen daar echt zo blz per blz zitten samen te vatten, dan zijde zo lang bezig :s, zeker als ge dan nog traag typt.

50Blz is zeker te doen op 2 dagen. Op een uur kun je zeker 6-8 blz grondig doornemen.

Doe morgen alles grondig, en duidt alles aan wat belangrijk is. En de zondag lees je alles snel door, een paar keer achter elkaar.

Hellrabbit
17 december 2005, 01:12
GEwoon de eerste keer alles heel grondig lezen, en met nen markeerstift de belangrijkste woordjes aanduiden. En achteraf een paar keer snel achtereen doorlezen.

Vergeet samenvatten als u dat te veel tijd kost. Ik heb nooit van mijn leven een samenvatting gemaakt, gewoon met nen markeerstift alles volsmossen :D. Ik snap niet dat sommigen daar echt zo blz per blz zitten samen te vatten, dan zijde zo lang bezig :s, zeker als ge dan nog traag typt.

Ik duid normaal gezien ook alleen maar met markeerstift aan.

Enkel als het belachelijk slecht en onoverzichtelijk staat uitgelegd durf ik (na 3 verschillende bronnen naast elkaar te leggen om er toch maar aan uit te kunnen >>_<< ) toch wel eens een samenvatting te schrijven voor later (hoewel dat meer een schema wordt).

Shyheim
17 december 2005, 01:41
Mijn manier is altijd al geweest: een les volledig doornemen. Dan samenvattingen opmaken, en dan ken ik het 100%.
Heb zo vorig jaar voor economie 75/75 gehaald. :)

Voor geschiedenis vandaag had ik ook zo'n lange, doorlopende teksten, en heb daar zelf wat structuur ingebracht... Bvb dingen indelen in politieke, sociale, culturele en economische kwesties... En ik kon het precies véél beter dan al die anderen in het lokaal... :p

Als 'k thuiskom van een examen kan ik niet leren, ik ontspan eerst tot ten vroegste 18u, om dan rustig te beginnen en door te werken. Dan 's ochtends vroeg opstaan, mijn samenvattingen eens doornemen; et voila. Kees is klaar.