PDA

Volledige versie bekijken : Paolo Di Canio doet fascistische groet naar fans!

Mr. Jack!
14 december 2005, 17:56
Wat moeten we denken van Paolo Di Canio? De aanvaller van Lazio ging in de wedstrijd tegen Livorno het veld af met een fascistische groet. Dit was zelfs niet de eerste keer dat Di Canio zich hieraan schuldig maakte.

Het incident speelde zich eerder al af op 6 januari 2005, na de stadsderby tegen AS Roma. Fotografen namen foto’s van een Di Canio die het Lazio-publiek begroette op de Hitler-manier. Hij kreeg hiervoor een zware boete van 10.000 euro.

De speler zelf ontkende steeds dat zijn gebaar ook maar iets met politiek heeft te maken. Klein detail: de Lazio aanhang heeft een bedenkelijke reputatie op het gebied van racisme. Er werd zelfs gevreesd voor rellen tegen het linkse Livorno maar deze bleven gelukkig uit.

op onderstaande link vindt u het bovenstaande artikel terug en eveneens een foto van Di Canio die de groet brengt.

http://www.voetbalkrant.com/index.php?comp=14&menu=Nieuws&pag=Lezen&nieuws=119984

Persoonlijk vind ik dit niet kunnen, een voetballer heeft zoals elke "sportheld" een voorbeeldfunctie tov fans, kinderen, etc...

Wat is u mening daarover?

Ik wil het uitsluitend hebben op het gebaar dat Di Canio maakte en niet de redenering die u erachter ziet.

Mako
14 december 2005, 18:12
in lazio is dat nu eenmaal dé manier om te tonen dat je bij de harde kern van de supporters hoort (die allemaal extreem-rechts zijn)...
Of hij de redenering erachter nu goedkeurt of niet, doet niet terzake, want hij wil op deze manier alleen maar aan populariteit winnen bij het publiek.
En dit lukt hem zeer goed...

(ik keur het dus niet goed hé, ik zeg gewoon dat hij voor een ploeg als lazio wel het ideale gebaar maakt tgo de fans en dat hij zo zeer populair wordt...)

Bontus
14 december 2005, 18:13
attention whore natuurlijk :)

Reptiel
14 december 2005, 21:43
altijd al een heftig baasje geweest, maar dit kan NIET

rivercola
14 december 2005, 22:09
Vrije meningsuiting :)

Time
14 december 2005, 22:11
Vrije meningsuiting :)
Een hitlergroet is erover, dat ontkennen is gewoon stupide...

_DM_
15 december 2005, 01:39
in lazio is dat nu eenmaal dé manier om te tonen dat je bij de harde kern van de supporters hoort (die allemaal extreem-rechts zijn)...
Of hij de redenering erachter nu goedkeurt of niet, doet niet terzake, want hij wil op deze manier alleen maar aan populariteit winnen bij het publiek.
En dit lukt hem zeer goed...

(ik keur het dus niet goed hé, ik zeg gewoon dat hij voor een ploeg als lazio wel het ideale gebaar maakt tgo de fans en dat hij zo zeer populair wordt...)

Hij is al van kinds af een grote Lazio-fan, heeft als jonge gast zeer vaak op de Curva Nord gestaan (harde kern van Lazio).
Dus je kunt hem niet echt verwijten van te proberen om positief over te komen bij de fans, ze houden sowieso al van hem.
Wel kut voor mij vind ik, gezien hij een ex-speler van West Ham is en daar enkele zeer mooie goals gemaakt heeft.
Maar dit is ontoelaatbaar en moet gestraft worden.

Milandir
15 december 2005, 05:01
Ik schaar me achter "vrije meningsuiting" :)

Achterliggende redenering waar niemand om vraagt: om van een democratie te spreken, moet er tolerantie zijn van de eigenheden in die democratie. Eenheid van mening is GEEN kenmerk van tolerantie, en dientengevolge evenmin van democratie; wel van fascisme en totalitarisme.
Het is aan de toeschouwers en eventuele opvoeders van jongere toeschouwers zelf om dergelijke daden in een duidelijke context te plaatsen. Wettelijke instanties dienen er uitsluitend te zijn om uitspattingen en extremiteiten te beperken tot een minimum. Confer: Di Canio werd niet beboet voor zijn groet, de gigantische vlag van de Lazio-aanhang met daarop een Keltisch kruis wel :)

:applause:

Piejie
15 december 2005, 11:33
Confer: Di Canio werd niet beboet voor zijn groet, de gigantische vlag van de Lazio-aanhang met daarop een Keltisch kruis wel :)

Naar Di Canio loopt atm een onderzoek dus wees er maar zeker van dat hij (net als vorige keer dus) een fikse boete zal krijgen.

e_talking
15 december 2005, 12:31
hopelijk een MEGA boete die ze dan doorstorten aan een goed doel in Afrika..

en daarnaast moeten ze hem ook verplichten om een paar weken gratis te gaan helpen als vrijwilligers ergens in 3de wereld land

Time
15 december 2005, 13:51

en daarnaast moeten ze hem ook verplichten om een paar weken gratis te gaan helpen als vrijwilligers ergens in 3de wereld land
Lol gij ziet het wel zitten gij. :lol:

hatetn
15 december 2005, 14:03

mag jestrovic ook direct meegaan:lol:

Shyheim
15 december 2005, 15:08
Wel kut voor mij vind ik, gezien hij een ex-speler van West Ham is en daar enkele zeer mooie goals gemaakt heeft.

M'enfin :lol:

Ferux
15 december 2005, 16:10
Ik schaar me achter "vrije meningsuiting" :)

Achterliggende redenering waar niemand om vraagt: om van een democratie te spreken, moet er tolerantie zijn van de eigenheden in die democratie. Eenheid van mening is GEEN kenmerk van tolerantie, en dientengevolge evenmin van democratie; wel van fascisme en totalitarisme.
Het is aan de toeschouwers en eventuele opvoeders van jongere toeschouwers zelf om dergelijke daden in een duidelijke context te plaatsen. Wettelijke instanties dienen er uitsluitend te zijn om uitspattingen en extremiteiten te beperken tot een minimum. Confer: Di Canio werd niet beboet voor zijn groet, de gigantische vlag van de Lazio-aanhang met daarop een Keltisch kruis wel :)

Die Hitergroet is een symbool voor ONdemocratie. En daar stopt uw verhaal..

Dat ze zo een mensen is uit het voetbal halen of zo.

Piejie
15 december 2005, 16:41
Volgens mij doet hij niet eens de Hitler groet, maar de groet der (oude) Romeinen die de nazi's hebben overgenomen. Hij speelt tenslotte bij Lazio ROMA.
Die uitleg heb ik al meerdere malen gehoord, komaan zeg, Di Canio heeft een tattoo van mussolini op z'n arm :wtf:

stuart__little
15 december 2005, 20:20
laat ekeer die mens gerust, zo'n fascistische dingen zijn TRADITIE bij lazio....

als je da wilt wegnemen,
kun je evengoed van de moslims eisen dat ze geen lammetjes meer offeren tijdens hun jaarlijkse shit daare... (omdat het morele schending is van dierenrechten)

Time
15 december 2005, 20:22
Sinds wanneer zout ge geen dieren meer mogen slachten..?

Shyheim
15 december 2005, 20:55
laat ekeer die mens gerust, zo'n fascistische dingen zijn TRADITIE bij lazio....

als je da wilt wegnemen,
kun je evengoed van de moslims eisen dat ze geen lammetjes meer offeren tijdens hun jaarlijkse shit daare... (omdat het morele schending is van dierenrechten)

Schitterende vergelijking! ...maar 't is ironisch zeker? :lol:

Shyheim
15 december 2005, 21:04
Volgens mij doet hij niet eens de Hitler groet, maar de groet der (oude) Romeinen die de nazi's hebben overgenomen. Hij speelt tenslotte bij Lazio ROMA.

Jep, daar denkt ook iedereen aan die zoiets ziet, vergezeld van een stuk of tien svastikas. :lol:

Glor
15 december 2005, 21:09
Schitterende vergelijking! ...maar 't is ironisch zeker? :lol:

was da nie een van woot zijn vorige personagekes hier? 't is ironisch?
Ja toch?:unsure:

Shyheim
15 december 2005, 21:14
Idd, stuart__little is achterhaald. :)

eniac
16 december 2005, 13:21

Juist ja, laten we het daarom maar rustig laten passeren... NOT.

Hoe kan je ooit geweld, racisme en fascisme uit het voetbal weren als de spelers zelf dergelijke voorbeelden geven?

stuart__little
16 december 2005, 16:28
Juist ja, laten we het daarom maar rustig laten passeren... NOT.

Hoe kan je ooit geweld, racisme en fascisme uit het voetbal weren als de spelers zelf dergelijke voorbeelden geven?

daar heb je gelijk in.

ma toch, kvind lazio toch een coole club :)
pakweg 4 jaar geleden was dit het huidige real madrid.... die goeie tijden toch,
veron, mihailovic, nesta, s.inzaghi, ravanelli, salas, nedved, crespo, pobosky, claudio lopez, en dan de recordtransfer van gaizka mendieta.

sindsdien is alles naar beneden gegaan :wtf:

damn you, claudio cragnotti! :tongue:
en ik vergeet master bad ass, diego simeone nog.... :bow:

Glor
16 december 2005, 16:58
Akkoord ze hadden een zalige ploeg maar dat heft toch niks met het feit van die fascistische groet te maken? Het mogen nog zo'n sterspelers zijn...

_DM_
16 december 2005, 19:53
M'enfin :lol:

Nee maar k meen het.
Kerel heeft bij West Ham goed gespeeld, enkele wereldgoals gemaakt enzo.
Maar daar liet hij ook niks zien van gedachtengoed, en als ge dan ziet dat hij echt een vuile nazi is...

NemesisBE
16 december 2005, 19:58
mihailovic was ook een behoorlijk foute kerel, zalige speler dat wel

die shot nu nog bij Inter zeker, verwoestende vrije trappen heeft die ^^

Mako
16 december 2005, 20:47
Haha, idd, gelijk die vrije trap tegen Anderlecht, in 2001 denkek. Letterlijk vanop de middencirkel loeihard op de lat. Dat was wel vrij impressionant...

stuart__little
16 december 2005, 21:47
mihailovic :bow:

hij mag nog zo vuil zijn als ie wil, the man got the money, power & respect :)

Piejie
20 december 2005, 08:11
Paolo Di Canio zal het nooit afleren.
Na zijn vervanging, in de partij tegen
Juventus, groette Di Canio de Lazio-
aanhang opnieuw met een gestrekte arm.
De Italiaanse bond bleef dit keer niet
bij de pakken zitten en schorste Di
Canio meteen voor een wedstrijd. Lazio
kreeg een boete van 8.000 euro. Begin
december deed Di Canio al hetzelfde in
de match tegen Livorno. De Italiaanse
bond opende in die zaak een onderzoek.

ShadesOfJae
21 december 2005, 18:24
Di Canio wordt de laatste tijd afgeschilderd als een ware massamoordenaar. Hij doet de Romeinse groet (jawel, Romeinse, en niet hitler, -of nazigroet zoals de pers het maar al te graag noemt) naar de ultras (zijn vrienden) en in de Westerse pers wordt het compleet uit zijn context gegrepen en wordt hij gezien als een neo nazi. Natuurlijk hoort zo'n groet niet in het stadion, natuurlijk is hij eerder nationalistisch (fascistisch), maar mij doet het allemaal niet veel, sorry. Elke wedstrijd van Roma en Lazio (iets meer) wordt die groet gebracht, voor hen is het weldegelijk de Romeinse groet, een ode aan hun stad, hun afkomst.

Onore A Di Canio, eer aan Di Canio (http://www.curvanord12.com/speciale/Lazio_juve0506/img/juve01.jpg), een spandoek van de Juventus-fans tijdens de wedstrijd Lazio - Juventus.

john de non
21 december 2005, 18:28
Lees zijn boek eens. Hij komt er openlijk voor uit Mussolini te bewonderen.

_DM_
21 december 2005, 18:31
Di Canio wordt de laatste tijd afgeschilderd als een ware massamoordenaar. Hij doet de Romeinse groet (jawel, Romeinse, en niet hitler, -of nazigroet zoals de pers het maar al te graag noemt) naar de ultras (zijn vrienden) en in de Westerse pers wordt het compleet uit zijn context gegrepen en wordt hij gezien als een neo nazi. Natuurlijk hoort zo'n groet niet in het stadion, natuurlijk is hij eerder nationalistisch (fascistisch), maar mij doet het allemaal niet veel, sorry. Elke wedstrijd van Roma en Lazio (iets meer) wordt die groet gebracht, voor hen is het weldegelijk de Romeinse groet, een ode aan hun stad, hun afkomst.

Onore A Di Canio, eer aan Di Canio (http://www.curvanord12.com/speciale/Lazio_juve0506/img/juve01.jpg), een spandoek van de Juventus-fans tijdens de wedstrijd Lazio - Juventus.

Djeezes gast, zet uw oogkleppen af en merk op dat hij een fascistische klootzak is.
En zijn 'vrienden' zijn geen haar beter, au contraire:

http://img.stern.de/_content/53/89/538978/Hakenkreuz_250.jpg
http://www.graffitipress.it/Sport/20050410LazioLivorno_3_1/tifolazio_laziolivorno8726_std.jpg
http://www.graffitipress.it/Sport/20050410LazioLivorno_3_1/tifolazio_laziolivorno9726_std.jpg
http://www.graffitipress.it/Sport/20050410LazioLivorno_3_1/tifolazio_laziolivorno9714_std.jpg

Ook een ode aan Rome ?

ShadesOfJae
21 december 2005, 18:33
Ah, en ik neem aan dat een hakenkruis ook een ode aan Rome is ?
Zeg ik ook niet hé ..
Ik wil alleen maar zeggen dat de media het weer helemaal anders ziet dan het wel degelijk is !
Ze gebruiken het daar wel degelijk als Romeinse groet hoor !
Die swastika's daarentegen ..
Maar dat geldt ook voor de supporters van Livorno met hun hamer en sikkel hé !

Piejie
21 december 2005, 18:34
Elke wedstrijd van Roma en Lazio (iets meer) wordt die groet gebracht, voor hen is het weldegelijk de Romeinse groet, een ode aan hun stad, hun afkomst.
Bij Roma heb ik dat nog nooit gezien hoor :wtf: en ik zie nochtans heel veel matchen van Roma :wtf:

ShadesOfJae
21 december 2005, 18:41
Bij Roma heb ik dat nog nooit gezien hoor :wtf: en ik zie nochtans heel veel matchen van Roma :wtf:

Bij AS Roma inderdaad een pak minder ...

@_DM_ : inderdaad, het zijn fascisten, en dat ontken ik ook niet, maar daarom moet je niet alles fascistisch opnemen !
Die groet wordt (grotendeels) gebruikt als Romeinse groet !

_DM_
21 december 2005, 18:43
Zeg ik ook niet hé ..
Ik wil alleen maar zeggen dat de media het weer helemaal anders ziet dan het wel degelijk is !
Ze gebruiken het daar wel degelijk als Romeinse groet hoor !
Die swastika's daarentegen ..
Maar dat geldt ook voor de supporters van Livorno met hun hamer en sikkel hé !

Aha, het befaamde 'en zij dan ?'-argument.

Feit is: Lazio-fans (niet allemaal) zijn berucht om hun nazi-gedachtengoed.
En gezien Di Canio vroeger nog bij de harde kern van Lazio stond, een tattoo van Mussolini heeft en in een boek openlijk zijn bewondering voor Il Duce uitspreekt...

Piejie
21 december 2005, 18:44
Bij AS Roma inderdaad een pak minder ...
Bij Roma gewoon NIET :naughty:, Roma heeft een heel ander publiek

ShadesOfJae
21 december 2005, 18:48
Aha, het befaamde 'en zij dan ?'-argument.

Maar het is toch maar mooi zo hé !
Als er swastika's bij Lazio aanwezig zijn, dan staat de media daar wel, en zeker als er dan nog eens een speler een 'Nazigroet' gaat brengen ..
Maar als er een hammer en sikkel, Ché-vlaggen, ... zijn bij Livorno is er geen haan die kraait ..

Lucarelli, zowat de Di Canio van Livorno, heeft zich in het verleden al vaak ge-uit als communist. Who cares. Di Canio komt uit voor zijn fascistische gedachtengoed en de voetbalwereld staat op zijn kop.

_DM_
21 december 2005, 18:50
*kuch* http://www.ultrasworld.com/romaajax23.jpg *kuch*

AS Roma-fans dus he ;)

edit: maar met communisme in zijn puurste vorm is niks mis, met nazisme daarentegen...

Shyheim
21 december 2005, 19:03
wa staat daar?

"..."go have a shower?

Btw, Luger, maar blijven koppige doen hé... Heb het u op FC toch ook al duidelijk gemaakt...

Shyheim
21 december 2005, 19:06
Nee maar k meen het.
Kerel heeft bij West Ham goed gespeeld, enkele wereldgoals gemaakt enzo.
Maar daar liet hij ook niks zien van gedachtengoed, en als ge dan ziet dat hij echt een vuile nazi is...

Kheb het meer op uw uitspraak "wel kut voor mij, vind ik", ge zijt nog maar supp van West Ham van op de moment dat ge diene film met Frodo hebt gezien... Dervoor waarde West Sham. :lol:

ShadesOfJae
21 december 2005, 19:28
wa staat daar?

"..."go have a shower?

Btw, Luger, maar blijven koppige doen hé... Heb het u op FC toch ook al duidelijk gemaakt...

"And now ..." denk ik

No offence, maar het is niet omdat jij wat mooie tekstjes post, dat ik plots van mening ga veranderen hé ;)
Ik blijf bij mijn standpunt en ik zal dat niet snel veranderen !

Pol
21 december 2005, 19:33
Een hitlergroet is erover, dat ontkennen is gewoon stupide...
Hij zei dat het een oude Romeinse groet was (wat eigenlijk wel waar is) en dat hij zo z'n vrienden (fans) en romeinse broers begroet.

(Ik quote maar uit de krant, ik keur dit ook ten zeerste af)

Edit : Sorry was hier al gepost, waarvoor mijn excuses

_DM_
21 december 2005, 20:10
Kheb het meer op uw uitspraak "wel kut voor mij, vind ik", ge zijt nog maar supp van West Ham van op de moment dat ge diene film met Frodo hebt gezien... Dervoor waarde West Sham. :lol:

qué ?
Die film zuigt.
Hard.

Ben fan van West Ham sinds ze gepromoveerd zijn naar de Premier League, eind vorig seizoen dus.

deyoeri
21 december 2005, 20:23
Luger heeft - deels - gelijk. Iemand die zich uit als fascist is wereldnieuws, communisten zijn maar een randgeval, volgens de media. Het zijn beide extremen die niet in de (sport)wereld horen. En nog iets, aanhangers van Mussolini zijn gewoon fascisten, geen nazi's.

_DM_
21 december 2005, 20:24
Kerel, het hangt daar vol met hakenkruizen, dus dat heeft niet veel meer met enkel fascisme te maken he.
En als hij zijn steun betuigt aan die fans, tja...

deyoeri
21 december 2005, 20:30
Kerel, het hangt daar vol met hakenkruizen, dus dat heeft niet veel meer met enkel fascisme te maken he.
En als hij zijn steun betuigt aan die fans, tja...

Die aanhangers van het fascisme was bedoelt op Di Canio. En die hakenkruizen is - in dit geval - een teken van nazisme ja, en dat praat ik niet goed. :)

_DM_
21 december 2005, 20:35
En fascisme wel ? :p

Shyheim
21 december 2005, 20:43
No offence, maar het is niet omdat jij wat mooie tekstjes post, dat ik plots van mening ga veranderen hé ;)
Ik blijf bij mijn standpunt en ik zal dat niet snel veranderen !

Wat mooie tekstjes? Mijn mening is onderbouwt, en slaat op iets. Uw "en zij dan" en "waarom zou het niet"-reacties zijn gewoon weglachbaar.
Anyway, als gij bij uw racistisch/fascistisch standpunt blijft, en niet van plan zijt dat snel te veranderen, tja, dan zijt gij in mijn ogen gewoon nen idioot. Punt.

eniac
21 december 2005, 22:50
en in de Westerse pers wordt het compleet uit zijn context gegrepen

Westerse pers? Italië is een Oostblokland ofzo?

De pers in Italië zelf hekelt het ook btw, is die pers dan ook "te Westers"? De Italiaanse voetbaldbond ook?

Piejie
21 december 2005, 23:35
Ik snap echt niet hoe sommige mensen dit proberen goed te praten of relativeren...:doh:

smason
22 december 2005, 00:19
Wellens wou zondag ook een hitlergroet brengen met zijn been ;)

Pol
22 december 2005, 00:22
lol die was wel funny :d

DGEN
22 december 2005, 02:24
is dit dezelfde di canio die in engeland had gespeeld?
ik herinner me een di canio die een prachtgebaar maakte naar de keeper toe :)...keeper raakt gehinderd door iets tijdens de wedstrijd; di canio staat vrij en krijgt de bal; die ziet dat de keeper gehinderd werd door iets....en dus trapte hij de bal gewoon over :bow:

Shyheim
22 december 2005, 03:09
Nee, hij vangde gewoon de bal op uit de lucht en wees de scheidsrechter erop dat de doelman van de andere ploeg geblesseerd op de grond lag. Speelde toen voor West Ham.
Kreeg daarvoor nog een of andere fair play-prijs geloof ik.

Shyheim
22 december 2005, 03:14
Ge moet het zelfs niet meer vragen, 'k zal het direct posten ;):

http://users.telenet.be/midgard/Di_Canio.wmv

DGEN
22 december 2005, 13:32
ah ja :D
prachtig gebaar ja :)
is dat dezelfde van toen??

Marginale
22 december 2005, 18:37
Dattem dat gebaar tegen Livorno bovenhaalde kan ik nog "begrijpen". Das namelijk de match tss extreem links en extreem rechts. Zelfde als die spelers/supporters van Livorno op tijd en stond de linkervuist hoog de lucht in steken om hun communistische sympathieën te uiten.

Klees hier ergens datter met communisme niets mis is, de miljoenen die onder STalin gestorven zijn zullen ze het graag horen. Even erg als get mij vraagt...

eniac
22 december 2005, 19:04
Klees hier ergens datter met communisme niets mis is, de miljoenen die onder STalin gestorven zijn zullen ze het graag horen.

Dat lag aan het regime en niet aan de ideologie.
Bij het nazisme/fascisme hoort haat tot de ideologie.

En dit is toch het verste dat ik wil gaan qua politieke discussies op een sportforum :p

_DM_
22 december 2005, 19:05
Dattem dat gebaar tegen Livorno bovenhaalde kan ik nog "begrijpen". Das namelijk de match tss extreem links en extreem rechts. Zelfde als die spelers/supporters van Livorno op tijd en stond de linkervuist hoog de lucht in steken om hun communistische sympathieën te uiten.

Klees hier ergens datter met communisme niets mis is, de miljoenen die onder STalin gestorven zijn zullen ze het graag horen. Even erg als get mij vraagt...

Dan moet je nog eens beter lezen.
Ik zei 'met het idee achter communisme is niks mis, met nazisme daarentegen'.

Glor
22 december 2005, 20:22
Eig is dit geen topic voor dit forum, akkoord het gebeurd op een voetbalveld maar dit leidt automatisch naar politiek, denk niet dat dat hier echt thuishoort :)

ShadesOfJae
23 december 2005, 17:28
Wat mooie tekstjes? Mijn mening is onderbouwt, en slaat op iets. Uw "en zij dan" en "waarom zou het niet"-reacties zijn gewoon weglachbaar.
Anyway, als gij bij uw racistisch/fascistisch standpunt blijft, en niet van plan zijt dat snel te veranderen, tja, dan zijt gij in mijn ogen gewoon nen idioot. Punt.

Dat je het gewoon weglacht, dat maakt alleen maar duidelijk dat je er geen deftige tegenargumenten meer hebt. En dan vindt jij mij maar een idioot, dat laat mij koud. Punt.

Westerse pers? Italië is een Oostblokland ofzo?

De pers in Italië zelf hekelt het ook btw, is die pers dan ook "te Westers"? De Italiaanse voetbaldbond ook?

Wij wonen in West-Europa, net als de Italianen, maar wij West-Europeanen hechten maar aandacht aan nazisme dat waar dan ook, dat snap je toch wel hoop ik ?

Glor
23 december 2005, 18:22
Smaar normaal ook, tis hier allemaal gebeurd en ontstaan, en je zegt dat Italianen in West-Europa leven---->West-Europeanen-->hechten zij toch evenveel aandacht aan het nazisme als wij? Het blijft niet kunnen, nu duidelijk is dat het een nazi-groet is geworden (zijn tattoo van Mussolini en dergelijke, blijf je het nu nog altijd goedpraten en hem verdedigen?

Marginale
23 december 2005, 18:29
Dat lag aan het regime en niet aan de ideologie.
Bij het nazisme/fascisme hoort haat tot de ideologie.

En dit is toch het verste dat ik wil gaan qua politieke discussies op een sportforum :p

groot gelijk dat dit niet thuis hoort op een sportforum, kga replyen in pm :)

mijn excuses voor de off-topic!

ShadesOfJae
23 december 2005, 18:54
Smaar normaal ook, tis hier allemaal gebeurd en ontstaan, en je zegt dat Italianen in West-Europa leven---->West-Europeanen-->hechten zij toch evenveel aandacht aan het nazisme als wij? Het blijft niet kunnen, nu duidelijk is dat het een nazi-groet is geworden (zijn tattoo van Mussolini en dergelijke, blijf je het nu nog altijd goedpraten en hem verdedigen?

Inderdaad, ik zeg toch niet dat de Italianen er minder belang aan hechten ?
Omdat je een tatoeage van Mussolini hebt, kan je geen Romeinse groet brengen of wat ?) :ironic:
Ik ontken niet dat hij een neo-nazi is, ik ontken echter wel dat hij een Hitlergroet brengt !

Shyheim
23 december 2005, 19:54
Dat je het gewoon weglacht, dat maakt alleen maar duidelijk dat je er geen deftige tegenargumenten meer hebt. En dan vindt jij mij maar een idioot, dat laat mij koud. Punt.

Noem mij eens één deftig argument om fascistische uitlatingen goed te praten, wetende dat sociaal Darwinisme een ontegenhoudelijk feit is dat al honderden eeuwen lang in de mensheid zit. Your shot.

ShadesOfJae
23 december 2005, 20:23
Noem mij eens één deftig argument om fascistische uitlatingen goed te praten, wetende dat sociaal Darwinisme een ontegenhoudelijk feit is dat al honderden eeuwen lang in de mensheid zit. Your shot.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer fascisme niet goed te praten, hetgene jij wel probeert met communisme.

Shyheim
23 december 2005, 20:34
Dan zal ik eens mijn gedacht geven:

Er is helemaal niks verkeerd met communisme. Het heeft geen haatdragende propaganda en stelt in feite gewoon een ander economisch en politiek stelsel voor. Het communisme volgens Karl Marx zou eruit bestaan dat de macht van het proletariaat zou afgeschacht worden (= democratie in zijn meest absolute vorm), en dat arbeid gemeenschapsstichtend zou werken. Arbeid verrichten in dienst van de medemens en uzelf, in plaats van voor geld in een kapitalistische consumptiemaatschappij. Natuurlijk, bij de verwezenlijking van die communistische stelsels is altijd misbruik het grote obstakel (Marx zei daarom zelf dat het enige probleem van het communisme de mens zelf is, die altijd voor het eigen belang zal willen vechten), waardoor het hele stelsel in elkaar stort (Lenin en de bolsjewisten >< afschaffing van machthebbend proletariaat).
Fascisme en racisme, daarentegen, zijn een vorm van politiek die haatdragend en discriminerend werkt tegenover bepaalde etnische bevolkingsgroepen.

Did I make myself clear?

ShadesOfJae
23 december 2005, 20:42
Dan zal ik eens mijn gedacht geven:

Er is helemaal niks verkeerd met communisme. Het heeft geen haatdragende propaganda en stelt in feite gewoon een ander economisch en politiek stelsel voor. Het communisme volgens Karl Marx zou eruit bestaan dat de macht van het proletariaat zou afgeschacht worden (= democratie in zijn meest absolute vorm), en dat arbeid gemeenschapsstichtend zou werken. Arbeid verrichten in dienst van de medemens en uzelf, in plaats van voor geld in een kapitalistische consumptiemaatschappij. Natuurlijk, bij de verwezenlijking van die communistische stelsels is altijd misbruik het grote obstakel (Marx zei daarom zelf dat het enige probleem van het communisme de mens zelf is, die altijd voor het eigen belang zal willen vechten), waardoor het hele stelsel in elkaar stort (Lenin en de bolsjewisten >< afschaffing van machthebbend proletariaat).
Fascisme en racisme, daarentegen, zijn een vorm van politiek die haatdragend en discriminerend werkt tegenover bepaalde etnische bevolkingsgroepen.

Did I make myself clear?

In theorie klinkt het misschien allemaal zo mooi, maar in de praktijk is dit gewoon niet mogelijk !
Ik denk dat ik uit u post mag afleiden dat jij dit dus ook wel snapt ?

Dus communisme is misschien niet rechtstreeks slecht, maar onrechtstreeks gewoon even erg als fascisme.

Shyheim
23 december 2005, 21:19
Nee, het idee achter communisme is niet haatdragend, enkel de uitvoering liet in het verleden te wensen over. Ik raad u aan dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Communisme) eens te lezen, en dan de laatste twee alinea's in het bijzonder.
Fascisme is hoe je het ook draait of keert nadelig voor een bepaalde bevolkingsgroep omdat het haatdragend is.

Met vlaggen als die in Standard, Marseille, Livorno, ... val je niemand aan omdat ze symbool staan voor een economisch systeem. (Een Che Guevara nog minder in principe, aangezien deze symbool staat voor de liberta (=vrijheid) van de Ultras.) Met een svastika val je "niet-arische" mensen aan.

MilM
23 december 2005, 21:44
:offtopic:
Het idee achter communisme is niet haatdragend, maar het brengt wel (terechte) haat en frustraties met zich mee. (en nee, ik heb het niet over de mensen achter het systeem)
Het zijn beiden imo extreme gedachtegoeden. (ja, het systeem ook)
Maar je (jullie) hebt (hebben) wel gelijk dat er een verschil is in het tonen van sympathie voor deze zaken. (aangezien het vaak gepaard gaat met discriminatie)

On-topic.

Het verhaal van de romeinse groet is natuurlijk een perfecte uitleg als verdediging.
Maar ik denk dat het voor de objectieve mensen wel duidelijk is welke groet hij brengt en dat het niet door de beugel kan.

Die mensen zijn trouwens op de eerste plaats gewoon fascist om erbij te horen. (groepsvorming)
(eerder zielig dus dan stoer)