PDA

Volledige versie bekijken : eb en vloed ?

fast_bunny
11 december 2005, 06:41
wat gebeurd er bij eb en vloed ? ik heb eens gelezen dat de ze niet "op" en "af" gaat om door de aantrekkingskracht van de maan naar omhoog en omlaag gaat ? hoe zit dat nu precies ? en waarom is de noordzee een van de enige plaatsen op de werld waar eb en vloed is ? ik heb me laten vertellen dat er op de meeste plaatsen geen eb en vloed is en de waterlijn gewoon blijft staan ?

LaXozz
11 december 2005, 06:46
huuh denk dat er overal eb en vloed is zunne... maar hoe dat komt weet ik nie

fast_bunny
11 december 2005, 08:15
da denk ik niet. heb eens gehoord dat je bv aan de westkust ( california) bij manier van spreken op een meter van het water je tent kan zetten zonder dat je voeten nat worden en je nacht (!) rust in het gedrang komt

sgt slingshot
11 december 2005, 08:53
ik dacht als aarde zon en maan op 1lijn staan dat het springtij is , als de rechte AARDE-MAAN loodrecht op de rechte ZON-AARDE staat dan is het doodtij , alles daartussen zal dan wel gewoon eb en vloed zijn ?

Typhon`
11 december 2005, 09:03
is idd de maan zijn aantrekkingskracht, simpel tekeningske gevonden:
http://www.nationaalpark.nl/schiermonnikoog/plaatje/maan.gif

Stiche
11 december 2005, 12:21
Wij hebben zo een groot getijdenverschil omda wij aan de Noordzee zitte en daarachter de Atlantische oceaan is. De invloed van de maan op zo een enorm grote watermassa is dus heel goed merkbaar.

Als ge bvb de Middellandse Zee bekijkt, dat is een veel kleinere watermassa die (bijna) gans omsloten is door land, dus daarop zal de aantrekkingskracht van de maan véél minder merkbaar zijn, dus een véél kleiner getijdenverschil.

Pomme
11 december 2005, 12:23
centripetale ofte middelpuntvliedende kracht.

waar het geen eb en vloed is, ligt da omdat het water ingesloten is (middellandse zee bv), dacht ik.

Morpheus
11 december 2005, 12:28
Bon even de mening en expertise van een Duiker/instructor (ook een Noordzeewrakduiker).

Overal ter wereld waar water is (zee of oceaan) is er een getijdenwerking.
Dit heeft tot gevolg dat die massa's water steeds in beweging zijn (tenzij juist op de getijkering). Dat noemen we dus stroming.

De noordzee is tot wat iedereen denkt de mooiste zee ter wereld door zijn diversiteit van dieren, wrakken, onderwaterkarakterestieken.
Maar ze is helaas ook één van de meest stromende zeeën ter wereld.

Tussen de getijden is het dus een complete no-go om even een zwempartijtje te houden van uw boot. Zo sterk is die stroming, die je als normale mens niet opmerkt tot je erin ligt.

één van de verklaringen waarom onze Noordzee zo sterk stromend is, is doordat hij ondiep is.
De meeste wrakken liggen tussen de 40m en 10m...

Dit heeft tot gevolg dat als je het continetaal bekijkt de noordzee een schijf is waar het water vanaf loopt als het naar laag gaat. Dit geeft extra sterke stromingen bij momenten.
Natuurlijk zijn er nog tal van factoren zoals wind, temperatuur, en andere omstandigheden.
Prachtige materie om te behandelen...

Morpheus
PADI Divemaster (en toekomstig Instructeur binnen twee maandjes)

Easter~Egg
11 december 2005, 12:58
Ehm, wij hebben ook een boot, en in de zomer zwemmen wij ook rond de boot, stroming is wel redelijk sterk maar ik speel al 8 jaar waterpolo, dus het gaat eingelijk nog. Mijn vader duikt wel regelmatig samen met mijn oom, die is duikinstructeur en moet moet ook de mijnen in de zee ontmijnen voor 't leger.

Anvilke
11 december 2005, 19:58

waar het geen eb en vloed is, ligt da omdat het water ingesloten is (middellandse zee bv), dacht ik.

Centrifugentale ;)

wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntzoekende_kracht)

metaphore
12 december 2005, 00:54

nix te maken met centripetale kracht
zoals al gepost is, aantrekkingskracht maan ...
meer nie

zarathustra
12 december 2005, 07:57

middelpuntvliedende bestaat eigenlijk wel niet.

Le Roy Landis
12 december 2005, 08:28

ooit van de straat van gibraltar (http://news.bbc.co.uk/olmedia/1285000/images/_1286045_tarifa_spain_150.gif)gehoord?

zarathustra
12 december 2005, 11:22
ooit van de straat van gibraltar (http://news.bbc.co.uk/olmedia/1285000/images/_1286045_tarifa_spain_150.gif)gehoord?

ooit van zin voor verhouding en grootteordes gehoord?

slash
12 december 2005, 11:47

ge denkt toch nie da die watermassa daar in 1 keer door gaat kunne???
ge hebt ook beetje eb en vloed in middelandse zee ma nie veel

[deleted]
12 december 2005, 11:55
[deleted]

slash
12 december 2005, 12:41
Imo is er dus wel een sterke stroming in die straat.

da denk ik ook wel da ter sterke stroming daar is

metaphore
12 december 2005, 12:53
Bwa :) De middelandse zee was vroeger droog, der was gewoon land waar je niet kon leven.
(Een soort van heel hoge dijk. Groter dan de caynon van amerika)
En op een tijd brak die dijk min of meer door en kwam er heel veel water daarin.
Zoiets duurde 5000 jaar voordat volliep.
Imo is er dus wel een sterke stroming in die straat.

Denk ik :p

stroming ja,
maar da heeft nie veel te maken met eb en vloed hé :p

Matn
12 december 2005, 13:29
Er is inderdaard zeer veel stroming in de straat van Gibraltar, maar je denkt toch niet dat er daar op enkele uren tijd genoeg water kan doorstromen om het water in heel de Middelandse zee enkele meters te doen stijgen?

Centripetale (of -fugale, weet niet meer precies welk een) kracht heeft er weldegelijk mee te maken. Het is vloed aan de kant van de aarde die naar de maan toestaat, door de aantrekkingskracht van de maan. Aan de andere kant van de aarde is het ook vloed, net door die kracht. (En ja, ik weet wel dat dat eigenlijk geen kracht is.)

metaphore
12 december 2005, 13:52
Er is inderdaard zeer veel stroming in de straat van Gibraltar, maar je denkt toch niet dat er daar op enkele uren tijd genoeg water kan doorstromen om het water in heel de Middelandse zee enkele meters te doen stijgen?

Centripetale (of -fugale, weet niet meer precies welk een) kracht heeft er weldegelijk mee te maken. Het is vloed aan de kant van de aarde die naar de maan toestaat, door de aantrekkingskracht van de maan. Aan de andere kant van de aarde is het ook vloed, net door die kracht. (En ja, ik weet wel dat dat eigenlijk geen kracht is.)

ahja inderdaad, zo had ik het nog nie bekeken :p
centripetale kracht heeft er dus wel mee te maken

en de straat van gibraltar is echt niet groot genoeg om eb en vloed te doen ontstaan in de middelandse zee, mss zeer miniem maar niet zoals wij het kennen in de vorm van tien meter of meer