PDA

Volledige versie bekijken : Bestand van 1GB naar 100MB Rar file

[Tom]
8 december 2005, 15:15
In't school werken we met Virtual PC 2004 om Linux te leren en we moesten een voorgemaakte iso afhalen, deze was gerared 136MB groot en eenmaal geunrared was het bestand 1,18GB groot.

Nu vroeg ik mij af hoe je een bestand van 1,18GB kan rarren naar een 136MB bestand.

Liefts onder windows, want ik suck in linux :p

Frado2005
8 december 2005, 16:57
dat moet ge doen als ge uw archive maakt. Ge kunt dan kiezen in hoeveel stukskes ge het wilt van aantal mb.

Featherfoot
8 december 2005, 17:19
dat moet ge doen als ge uw archive maakt. Ge kunt dan kiezen in hoeveel stukskes ge het wilt van aantal mb.

Hij vraagt niet hoe ge ne rar in stukjes moet onderverdelen, maar gewoon hoe je met Winrar een bestand van 1 gigabyte kan comprimeren tot 1 bestand van 100mb.

Je kan het op de manier doen van die stukjes, maar dan heb je verschillende delen en niet langer 1 bestand.

menlor
8 december 2005, 17:59
voor bestanden kan ik het niet uitleggen. Maar voor images, zijn de compressie technieken zeer uitgebreid.

Bv een wit vlak met 1 miljoen pixels, zal in lossless compressie, ong 3 bit per pixel bewaren. En met een lossy compressie word er gebruik gemaakt door te tellen hoeveel keer diezelfde kleur terugkomt. En zal men maar 4 bit nodig hebben voor de ganse afbeelding :)

heb daar een cursus van 150 pg's dus dit was het zeer simpel uitgelegd :)

dus valt te zien als er in da bestand veel hetzelfde terugkomt :)

Exit
8 december 2005, 19:43
hangt zoals hierboven staat af hoe elk bestand kan gerard worden
als ge een rar maakt kies dan linksonderaan ook voor max compressie ...

SMa
8 december 2005, 20:19
kun je ook niet comprimeren met ms-dos?

[Tom]
8 december 2005, 21:32
Ik kan wel werken met de standaard functies van winRAR zowel GUI als CommandLine en de door gewoon weg maximum compressie te kiezen komt ge er ni

oberon_sedai
8 december 2005, 21:41
je hebt ook nog eens advanced compression parameters. die moeten ook nog ideaal staan.

maar het compressieresultaat is sterk afhangkelijk van het bron bestand natuurlijk.

TheAntropoid
9 december 2005, 01:00
das zoals bij video é
Der zin losseless codecs zoals huff etc
& lossy codecs zin bv mpg etc ..
Dus eigenlijk compressies versta je..

echter waarom losseless ? Omdat dit soms beter & sneller werkt in edit progs echter het einde resultaat zal altijd lossy zin ( avi mpg divx h ...