PDA

Volledige versie bekijken : Onkelinx, weer iemand met meningen zonder huiswerk te maken

Willem I
6 december 2005, 12:34
Minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) onderzoekt hoe het parket het gewelddadige computerspel Bully uit de handel kan laten halen en de producenten en de verspreiders ervan kan laten vervolgen. Ze wil bovendien een wet tegen agressieve computerspelen.

Dat zei ze maandag tegen volksvertegenwoordiger Tony Van Parys (CD&V). In Bully probeert de speler zoveel mogelijk klasgenootjes te pesten door ze stompen in de maag te geven, in de wc-pot te duwen, geld af te troggelen of voetje te lichten. Er waren al petities tegen dit spel. Van Parys wilde maandag maatregelen.

Onkelinx zei dat er tientallen computerspelen in de handel zijn die aanzetten tot haat of tot geweld. Het gerecht kan vervolgen voor "aanzetten tot geweld", maar alleen als tengevolge van zo'n spelletje ook echt een misdrijf werd gepleegd. En dan nog zal het moeilijk zijn om het rechtstreekse verband tussen het spelletje en het criminele feit aan te tonen. Onkelinx onderzoekt nu of er nog andere mogelijkheden zijn. Ze wil dat de producenten kunnen worden vervolgd, zelfs als nog géén gewelddadig feit uit een agressief spelletje volgde. Als er onvoldoende mogelijkheden zijn, dan wil Onkelinx de wet wijzigen.

( bron gva.be)

=> in plaats eerst ne keer fatsoenlijk huiswerk te maken.
ze zien ergens 'pesten' staan en het is weer volle bak paniek !
hoop dat ze er niet op tijd bij zijn.... best PR ooit

Time
6 december 2005, 12:41
Moet leuk zijn om haar als moeder te hebben. :/

Unnamed
6 december 2005, 12:44
Wat bedoel je met huiswerk maken? In Bully is het toch juist de bedoeling om kinderen te pesten? Ja, ok, je moet pestkoppen pesten, maar het blijft pesten.

Time
6 december 2005, 12:48
Wat bedoel je met huiswerk maken? In Bully is het toch juist de bedoeling om kinderen te pesten? Ja, ok, je moet pestkoppen pesten, maar het blijft pesten.
Dat ze gewoon meeloopt met de hype (tis een politica voor iets zeker... :doh: ). Hoeveel kinderen zijn er niet die opgegroeid zijn met Wolfensteind 3d, doom, ... Dat zijn allemaal toekomstige psychopaten zeker? :ironic:

Unnamed
6 december 2005, 12:55
Jama... woflenstein en doom zijn onrealistische scenarios, pesten op school is een actueel thema. Daar zijn zelfs campagnes tegen. Mij lijkt het wel logisch dat je zo een spel als meer controversieel behandelt.

Time
6 december 2005, 12:57
Jama... woflenstein en doom zijn onrealistische scenarios, pesten op school is een actueel thema. Daar zijn zelfs campagnes tegen. Mij lijkt het wel logisch dat je zo een spel als meer controversieel behandelt.
Straatagressie en bendevorming zijn ook actuele gevaren, ik zie ze geen kruistocht tegen GTA ondernemen...

Tyfius
6 december 2005, 12:59
Dan mag niemand ook nog counterstrike spelen, er zijn een aantal gevallen geweest waarin iemand die een moord pleegde, of iets gewelddadigs die zijn inspiratie uit dat spel haalde.

Al zie ik eigelijk meer mensen gewelddadig worden of zelfmoord plegen als dat spel verboden wordt :p

Unnamed
6 december 2005, 13:03
Straatagressie en bendevorming zijn ook actuele gevaren, ik zie ze geen kruistocht tegen GTA ondernemen...

Je moet ergens beginne, hé? Zou een beetje stom zijn als je nu geen actie onderneemt, enkel en alleen omdat je dat vroeger nog niet hebt gedaan.

Tweak37
6 december 2005, 13:22

ik denk dat pesterijen toch net iets dichter bij de realiteit staan dan dat hoor....

Dionysius
6 december 2005, 14:05
Ik denk toch ook dat mn moet ingrijpen; toch zeker in dit spel over pesterijen. Men doet er campagnes tegen en dan zo'n spel op de markt brengen zou verkeerd zijn. Men mag wel niet overdrijven (en al die "geweldadige" spellekes bannen; zou verkeerde reactie zijn)

Tspel zou me toch totaal niet interesseren..opdrachten doen om andere te pesten. :ironic:

jarco
6 december 2005, 14:13
dan moesten ze neighbours from hell ook verbieden. Daar zouden dan burenruzies van komen :s .
Allee ik snap da nie da ze der dan gewoon een minimum leeftijd of zo op zetten he

ec8or
6 december 2005, 14:14
Je moet ergens beginne, hé? Zou een beetje stom zijn als je nu geen actie onderneemt, enkel en alleen omdat je dat vroeger nog niet hebt gedaan.
wrong, je moet helemaal nergens beginnen - je kunt een +18 rating verplichten maar het zou niet mogen gebanned worden. Censuur is verkeerd. Waar is de tijd naartoe dat de rooien stonden voor progressief en openminded zijn.

eniac
6 december 2005, 14:17
Hoeveel kinderen zijn er niet die opgegroeid zijn met Wolfensteind 3d, doom, ...

Vrij weinig. Gaming is tegenwoordig veel meer wijdverspreid dan het vroeger was.

Willem I
6 december 2005, 14:26
+18 rating is veel beter dan proberen een ban te krijgen.

En ook nog, de ouders zouden ook een beetje op de hoogte moeten zijn wat er zoal in een spel omgaat.
Je koopt geen auto zonder het nodige zoekwerk. Waarom moet dit bij een game voor je kinderen anders zijn ?

Censuur is nog nooit als positief ervaren. Het is een teken van onmacht en angst.

Blackend
6 december 2005, 16:31
Nuja, tbh is het wel een bullshit game. Een game bedoelt om controverse te veroorzaken. Zo een goede verhaallijn zit er wel niet in hé ...

Kan haar perfect begrijpen maar anderzijds vind ik een ban weer veel te vergaand...

18+ rating & betere naleving van de regels imo...

marcel
6 december 2005, 16:35
idd, Rockstar heeft dees game puur gemaakt voor zo'n soort reacties imho...
alleen al daarvoor mogen ze het van mij uit de rekken houden... zo hunnen tijd om aan GTA4 te kunnen werken verkwisten:tongue:

Genious
6 december 2005, 16:37
Ze wil dat de producenten kunnen worden vervolgd, zelfs als nog géén gewelddadig feit uit een agressief spelletje volgde.
censuur is blijkbaar nog niet genoeg :doh:

Als dit iets te serieus wordt kunnen we ze in feite beter de pas afsnijden door zelf te ijveren om de pegi-ratings om te zetten van een richtlijn naar een verplichting, dan zal er lang niet zoveel volk meer te vinden zijn voor bans op bepaalde games of andere anti-games kruistochten.
(ja, ge kunt het iemand anders voor u laten kopen, maar zo kunt ge over vanalles beginnen he)

pina
6 december 2005, 16:41
de drempel om te pesten bij kinderen is veel lager en realistischer dan bvb een machinegeweer te pakken en heel het school neerknallen.

Avilowca
6 december 2005, 16:48
hoe is het mogelijk.

Ik kan zo meteen een levensecht spelletje battlefield 2 spelen, met bestaande wapens en al. het lijkt zelfs zo écht dat als ik erna beelden uit irak zie die evengoed in dat spel hadden kunnen zitten.

maar HOW zeg, als we gaan pesten moeten we een nieuwe wet aanmaken!!!

Bubbling Zombie
6 december 2005, 16:54
hoe is het mogelijk.

Ik kan zo meteen een levensecht spelletje battlefield 2 spelen, met bestaande wapens en al. het lijkt zelfs zo écht dat als ik erna beelden uit irak zie die evengoed in dat spel hadden kunnen zitten.

maar HOW zeg, als we gaan pesten moeten we een nieuwe wet aanmaken!!!

hopelijk ben jij op de leeftijd gekomen dat je de dingen van bully niet gaat toepassen op je klasgenoten of je collega's. Maar veel van die snotters zijn dat nog niet

deyoeri
6 december 2005, 17:06
Het spel zelf keur ik niet goed, verre van, pesten is niet meteen iets om een game rond te maken vind ik zelf (Rockstar again...pure controverse uitlokken zoals al eerder gezegd is). Maar het is net als bij sigaretten weet je, verbied het (aan -16-jarigen dan bij sigaretten) en het wordt des te aantrekkelijker...met verbieden kom je nergens, het zou heel wat beter zijn, moesten de ouders weten wat ze kopen voor hun kind. Wat meestal niet het geval is.

Gamerke 1988
6 december 2005, 18:43
volgens mij werd zij (http://www.magixl.com/caric./star/onkelinx.gif) zelf gepest vroeger :p

go_ndw
6 december 2005, 18:51
Het is idd een prachtige zet van RS. Een campagne die hun naam weer wat meer roem aanrijkt...En ik denk echt niet dat ze hiervoor door het slijk worden gehaald...Alle jongeren horen, zien of lezen de naam van Rockstar in de media.

Nu over het spel zelf...Voor mij hoeft dit spel er ook niet persé te zijn.

Crashtestdummy
6 december 2005, 19:13
als het nie in de rekken komt, gaan de mensen het gewoon downloaden, zo simpel ist.

killgore
6 december 2005, 19:13
hopelijk ben jij op de leeftijd gekomen dat je de dingen van bully niet gaat toepassen op je klasgenoten of je collega's. Maar veel van die snotters zijn dat nog niet
:applause:

SJans da er mensen zijn die hun niet beperken tot hun eigen kleine wereldje :).

Voor diegenen die zeggen dat censuur alleen nodig is: censuur hier in belgië is dikke bullshit, je kan als 11-12 jarige zonder problemen 16+/18+ games gaan kopen hoor ;).

liquido
6 december 2005, 21:02
Moet leuk zijn om haar als moeder te hebben. :/

rofl

ik kreeg het toen dat ik dat van de morgen las..
PS De rotste partij van Belgie , ze blijven verbazen

Zijn er hier (.be) ooit al serieuze problemen geweest door gewelddadige computerspellen

Ale Hoe kortzichtig ben je niet als ge zo een verband legt tussen een pc spel en de realiteit..
Het probleem ligt em bij mensen die geen onderscheid kunnen maken tussen realiteit en virtualiteit en als zo'n goeikoop spelconcept je gaat inspireren en aanzetten tot pestgedrag ben je ofwel zeer laagbegaafd , extreem jong (-8jaar) of ziek in het hoofd.

Nadat ik het gespeeld heb ga ik mensen hun kop doorspoelen in het toilet , beginnen pesten
Om daadwerkelijk over te gaan tot 'pestgedrag' zijn er btw nog een paar andere factoren die belangrijker zijn..

dJeez
6 december 2005, 22:12
Wat hier van blijft hangen : het is ok van alles aan flarden te schieten (realistische WWII en hedendaagse shooters), maar pesten : "oh no, think of the children!!!". Hmmm, dan toch liever virtueel pesten dan in 't echt (net zoals het schieten trouwens).

Niet dat ik het spel zou kopen, maar ik dacht dat het sowieso al een 18 rating zou krijgen. Wat is het probleem dan eigenlijk? Geldingsdrang? Nog meer betutteling? Dat de politici zich nu eens bezighouden met prangende problemen ipv met dergelijke onnozele futiliteiten. Onkelinckx zou verdorie wakker moeten liggen van Francorchamps, niet van Bully.

ZedKet
7 december 2005, 10:17
Ik heb in het algemeen geen enkel probleem met geweld enz in games/films. Maar dit spel vind ik er echt wel DIK over.

Gewoon schandalig dit. Ik zou het zeer goed vinden als deze makers worden vervolgd.

Thallyos
7 december 2005, 10:52
Bwa, kleef er een +18 rating op en alles is in orde imo. Als een 18 jarige zich al zou bezig houden met pesten, dan scheelt er mss toch iets met hem :)

zweebee
7 december 2005, 11:00
want da helpt natuurlijk die 18+ rating ...

natuurlijk ligt het probleem bij de "zwakke psyche van de jonge mens" en natuurlijk is ook de oplossing daar te vinden. Maar, dit wil niet zeggen dat je die mensen met zulke games moet gaan provoceren.

Bannen die handel en vervolgen dus.

Onckelinx heeft groot gelijk dat ze dit doet. Ik vind haar absoluut geen goeie politica maar hier heeft ze geen ongelijk in.

liquido
7 december 2005, 11:02
Ik heb in het algemeen geen enkel probleem met geweld enz in games/films. Maar dit spel vind ik er echt wel DIK over.

Gewoon schandalig dit. Ik zou het zeer goed vinden als deze makers worden vervolgd.

waarom , hebben ze de wet overtreden ?

liquido
7 december 2005, 11:15

natuurlijk ligt het probleem bij de "zwakke psyche van de jonge mens" en natuurlijk is ook de oplossing daar te vinden. Maar, dit wil niet zeggen dat je die mensen met zulke games moet gaan provoceren.

Onckelinx heeft groot gelijk dat ze dit doet. Ik vind haar absoluut geen goeie politica maar hier heeft ze geen ongelijk in.

als het probleem bij "zwakke psyche van de jonge mens" ligt , waarom dan het spel uit de rekken halen?

Ik vind het spel ook maar cheap , commercieel en laag

maar serieus wat zouden de gevolgen zijn als het spel zomaar zonder label uitkomt , ..
toename van pesterijen :ironic: komaan zeg ,

Ik vind gewoon niet dat de overheid eender welk spel kan verbieden (ook al is het spelconcept ziek of whatever) De keuze ligt aan de (volwassen ) mens

+18 label doet idd nix , ik had op men 10 ook duke nukem gekocht..
Maar dat is de fout van de overheid , dat ze er dan controles op uitoefenen en boetes geven..

Al die beperkingen op de duur je mag steeds minder en minder
2jaar geleden nog dat wetsvoorstel van groen van het mountainbiken te verbieden in de Ardennen..

zweebee
7 december 2005, 11:49
kzegget toch, ge moet die zwakke geest ni provoceren door zo'n spellen aan te bieden.
ge kunt moeilijk elke mens psychologisch gaan behandelen, maar ge kunt wel - en dat is veel minder effectief, maar het helpt - de stimulans voor eventuele problemen wegnemen, zoals oa extreem geweld & provocaties in oa games.

Holy Paladin
7 december 2005, 11:51
Onkelinx zei dat er tientallen computerspelen in de handel zijn die aanzetten tot haat of tot geweld. Het gerecht kan vervolgen voor "aanzetten tot geweld", maar alleen als tengevolge van zo'n spelletje ook echt een misdrijf werd gepleegd. En dan nog zal het moeilijk zijn om het rechtstreekse verband tussen het spelletje en het criminele feit aan te tonen. Onkelinx onderzoekt nu of er nog andere mogelijkheden zijn. Ze wil dat de producenten kunnen worden vervolgd, zelfs als nog géén gewelddadig feit uit een agressief spelletje volgde. Als er onvoldoende mogelijkheden zijn, dan wil Onkelinx de wet wijzigen.
en welke games zijn dat dan die aanzetten tot geweld, als ze nog steeds niet aangezet hebben tot geweld :ironic:

da spel gaat geen verschil maken, ge gaat niemand pesten die ge zoiezo al nie ging pesten, en "inspiratie" da kunt ge al jaren uit films halen, maar toch doet niemand da na

Gamerke 1988
7 december 2005, 12:02
het laatste nieuws (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_147004.html) doet ook mee :doh:

Bubbling Zombie
7 december 2005, 12:16
het laatste nieuws (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_147004.html) doet ook mee :doh:

Kinderen protesteren tegen het pestspel Bully.

En da's dan geen manipulatie ofzo?

Crashtestdummy
7 december 2005, 12:21
ik wist het, en khaddet ook gezegd :doh:

dees spel gaat het verkloten voor andere spellen

ng
7 december 2005, 12:26
Hmm ja, kinderen tegen het spel, het is nog niet uit é mensen....
Durf wedden dat het eerder de leerkrachten zijn dat voor die petitie hebben gezorgd...

Alé komaan zet er dan gewoon boetes op, verdient de staat er ook nog wa aan, maar toch ni gaan verbieden. Pakt dan ook maar van die superboetes van 1000€ ofzo (mss een beetje overdreven, maar denk ni da er één enkele handelaar is dat da ga willen betalen zenne)

mathieu
7 december 2005, 12:36
rechzaak belgische staat vs rockstargames
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
wie zout der da nu winnen tzal teerste nie zijn peisk :p

als ze zo gaan beginne dan moete ze alle race games ook verbieden, dan mogen we alleen nog the sims spele, en da nog da zet aan tot sexualiteit, das ook nie goe e :doh:

viewer
7 december 2005, 16:02
In het algemeen ben ik drastisch tegen het verbieden van "geweldadige" spellekes, maar di gaat er naar mijn gevoel echt wel over ze. 't Is nie da'k zelf vroeger ooit gepest ben, ma de situatie waar deze mensen zich in bevinden is slecht.

Ik ben trouwens tegen dit spel in het algemeen, want het versterkt het beeld dat videogames slecht en gewelddadig zijn. Als die mensen van rockstar nie gaan oppassen gaan die een kettingreactie veroorzaken en veel andere actiegames mee gaan verbannen.

Nuja, moeten ze zelf weten natuurlijk..

Willem I
7 december 2005, 17:57
wat zou er gebeuren moest er ne kerel wat volk omver schieten, zeggen dat hij het uit een boek heeft

Misschien wilt ze dan bepaalde boeken ook verbieden.

Daar was ne duitser ne tijd geleden die ook zoiets deed.

Marsmillo
7 december 2005, 19:05
Nu, geen probleem als ze dit game willen verboeden staat niet in mijn 'most buy lijstje' maar het is wel een teken dat we gaan moeten beginnen oppassen... Binnenkort spelen we allemaal kinderspelletjes.

Zou het invoeren ook illegaal zijn?

holycrus
7 december 2005, 19:34
Sorry man , maar het is niet omdat ik vroeger in Soldier of Fortune ledematen af kon snijden , dat ik daarom de drang voelde dit te gaan proberen op willekeurige mensen. Kinderen kunnen dit onderscheid wel maken, tussen een computerspel en realiteti.

Bubbling Zombie
7 december 2005, 19:43
Sorry man , maar het is niet omdat ik vroeger in Soldier of Fortune ledematen af kon snijden , dat ik daarom de drang voelde dit te gaan proberen op willekeurige mensen. Kinderen kunnen dit onderscheid wel maken, tussen een computerspel en realiteti.

der is imo nog wel een verschil tussen iemand z'n ledematen afsnijden en iemand in de goot stampen omdat een een bril opheeft.

s.p.a.w.n.
7 december 2005, 19:47
man maak gewoon dat er toezicht is op de 18+ regeling eh

Gamerke 1988
7 december 2005, 22:43
ach, zoals ik het zie kan men hier in Belgie geen games verbieden zonder er misdaden mee begaan worden ofzo, en dan nog.. Rockstar zal er zijn slaap niet om laten, wees daar maar zeker van.

Daarbij vind ik niet dat de plicht bij de verkoper of makers ligt maar wel bij de ouders! Op mijn versie van GTA of Manhunt staat redelijk opvallend: "18+"..

ChfZ | Hanky
7 december 2005, 22:51
'k zou zegge:

1. Tijd om internet af te schaffe, ge kunt der site's vinden om bommen te maken.
2. TV afschaffen, teveel geweldadige films etc etc
3. Gene reclam ivm lingerie of modellen, kan mannen aanzette tot verkrachting..

soit, terug naar't stenentijdperk en alles is oké!

NeoGeo
8 december 2005, 01:38
Dat ze er een duidelijke rating van 18+ opzetten, via de media en het onderwijs de ouders op de hoogte brengen, desnoods winkelketens als Game Mania vragen om het spel niet aan minderjarigen verkopen, ... Als ze echt geloven dat Bully schadelijk is hebben ze alle recht om dat te doen.

Het verbieden van spellen gaat er echter wel over, als ik Bully wil spelen moet ik dat kunnen doen, zonder het daarvoor 'illegaal' te moeten downloaden. De overheid heeft het recht niet om me dat te verbieden, punt.

Voorts is het duidelijk dat dit tot het verbieden van andere games kan leiden, en dan denk ik meteen aan de toekomstige GTA. Niet bepaald een leuk vooruitzicht.

Verder is het totaal niet bewezen dat Bully tot meer pesten zou kunnen leiden, ik zie iemand niet ineens 'pester' worden omdat hij Bully speelt. Misschien dat een paar ettertjes hier wat 'inspiratie' opdoen maar aanzetten tot pestgedrag... ik betwijfel het ten zeerste.

Misschien heeft het spel wel een positieve invloed op het pestgedrag, kinderen die gepest worden zouden zich kunnen identificeren met Bully en beslissen om zich niet meer te laten doen. En eerlijk gezegd zou het me niet storen mochten de pestkoppen zelf wat gepest worden hoor...

Al denk ik nog altijd dat Bully amper effect zal hebben op het pestgedrag, net zoals GTA mensen er niet toe aanzet prostituees op straat aan te vallen of om bejaarden te overrijden met een monstertruck...

Marsmillo
8 december 2005, 02:10
Rating systeem beginnen toepassen zoals het hoort, het is er voor gemaakt...
Ik denk dat wij er het hier allemaal eens zijn dat sommige games niet aan minderjarige zou mogen verkocht worden. Pas die wetgeving aan, laat het rating systeem zijn werk doen en straf winkels die de regels aan hun laars lappen.

Het rating systeem is nog niet optimaal, en mag ook nog aan gesleuteld worden want vele zaken worden te hoog gerate. Daarnaast zou er ook een 21+ label mogen komen. En zoals ik zei, lappen winkels de regels aan hun laars, moeten zij aangepakt worden, niet de makers van games of andere kopers.

Verbieden zouden we met alle macht van de wereld moeten zien te voorkomen, want eenmaal ze dit gaan beginnen doen, is het hek van de damm en verbieden ze binnen de korste keren alles... ik heb geen zin om 'Winnie the Pooh' games te spelen.

liquido
8 december 2005, 12:35
+21 , Vanaf 18 ben je volwassen punt

Avilowca
8 december 2005, 12:38
en spelletje waar je in kan pesten moet 18+ worden of er onstaat een rel over.

sorry hoor, maar ik kan er gewoon niet bij dat een samenleving die jongeren vanaf 16 laten roken en drinken al wat ze willen zo gaat stijgeren over een pestspelletje. beetje hypocriet vind ik.

NeoGeo
8 december 2005, 14:30
+21 , Vanaf 18 ben je volwassen punt

Idd, als je op je 18/19/20 nog niet volwassen genoeg bent om het onderscheid te maken tussen een spelletje en de realiteit (wat ik en de meerderheid van de gamers al heel hun gamende leven kunnen) dan is er gewoon iets mis met jou en zal je het wrs nooit leren.

Van mijn part mag die +18 zelfs weg, gasten van 16 (en jonger !) zijn over het algemeen wel in staat het onderscheid te maken hoor. Dat ze bij heel gore horrorgames de rating laten staan zodat ouders Silent Hill niet kopen voor hun achtjarig zoontje is nuttig. Maar als diezelfde rating ervoor zorgt dat een 17 jarige het spel niet meer kan kopen vind ik het maar bullshit.

Vanaf dat de jeugd wat ouder wordt hebben ze soms de neiging om strenger te zijn voor de 'nieuwe jeugd'. Blijkbaar vergeten ze zelf dat ze op hun 12 jaar al ontelbare mensen virtueel hadden neergeknald.

BTW:Mijn broer is 12 en speelt GTA (+18), TimeSplitters (+18) en zowat alle games (buiten horror) en dat heeft echt geen merkbare invloed.

Het enige wat hij vroeger deed was een beetje 'vechten' na het spelen van Tekken of het zien van een actiefilm (Streetfighter, Karate Kid en wat onschuldige kinderfilms). Maar dat was een paar jaar terug, hij is nu wel volwassen genoeg.

Gamerke 1988
8 december 2005, 15:49
Het enige wat hij vroeger deed was een beetje 'vechten' na het spelen van Tekken of het zien van een actiefilm (Streetfighter, Karate Kid en wat onschuldige kinderfilms). Maar dat was een paar jaar terug, hij is nu wel volwassen genoeg.
waar is de tijd dat we met z'n alle de powerrangers nadeden op de speelplaats :lol:

daar zijn ook heel wat blauw plekken van gekomen, maar tis toch ook nooit verboden geweest eh! :tongue:

Crashtestdummy
8 december 2005, 16:10
waar is de tijd dat we met z'n alle de powerrangers nadeden op de speelplaats :lol:

daar zijn ook heel wat blauw plekken van gekomen, maar tis toch ook nooit verboden geweest eh! :tongue:blah, kmoest altijd kimberly spelen door mijn lang haar en gebrek aan meisjes die wilden meedoen :sop:

Gamerke 1988
8 december 2005, 16:21
blah, kmoest altijd kimberly spelen door mijn lang haar :sop:
:rofl: :rofl:

QplQyer
9 december 2005, 16:42
De titel zegt het allemaal, een reactie op een spel zonder na te denken of die reactie wel gepast is. En dat allemaal door een paar leraars die een spel wensen te verbieden dat ze zelf nog niet gespeeld hebben, die claimen dat er maar al teveel onverdraagzame spelen zijn en daarbij in één adem claimen dat het in GTA de bedoeling is bejaarden en gehandicapten omver te rijden. Met andere woorden, twee personen die een actie tegen iets starten maar geen enkele degelijke kennis hebben over hetgeen waar ze actie tegen voeren. En dan springt daar nog een politici op die klakkeloos aanneemt wat deze ongeïnformeerde heren zeggen.

Nog niemand heeft Bully gespeeld, maar gaat het spel veroordelen op basis van het verhaal. Welnu, er is nog steeds een verschil tussen een verhaal of thema en de implementatie van zo'n verhaal in een film, een spel, een muziekstuk, ...

Wat is het probleem dus bij dit spel? Dat men op basis van het thema/verhaal en de overige info over wat "mogelijk" is in het spel, begint te fantaseren en zich begint voor te stellen dat dit in het spel allemaal superrealistisch verloopt en men zo als het ware getraind wordt in die handelingen en ze in het echte leven gaat gaan uitvoeren. Niets is echter minder waar, hoe zal het hoofd in de wcpot duwen verlopen? Door 1 druk op een knop waar je allicht een hilarische ingebouwde animatie ziet die na een tijd eindigt. Maar het zal in de verste verte niet lijken op zelf iemands hoofd in de wcpot duwen.

Mijn punt? Dat het effect net hetzelfde is als in een film iemands hoofd in de wcpot zien geduwd worden, echter bij een film is het nog realistischer in beeld gebracht dan bij een spel. Dus dat kinderen de handelingen uit dit spel in het echte leven zouden gaan uitvoeren durf ik ten zeerste te betwijfelen (dan nog is het aan de ouders om duidelijk te maken dat sommige zaken niet kunnen in het echte leven).

Ik betreur het dat die ongeïnformeerde leraars zoveel media-aandacht krijgen terwijl ze geen poot hebben om op te staan, ze kennen niets van de materie, maar denken om toch recht te hebben om er een mening over te vormen en die mening door te duwen, wel, hun mening is geen mening, maar een stelling en is fout.

Armodon
9 december 2005, 17:26
'k zou zegge:

1. Tijd om internet af te schaffe, ge kunt der site's vinden om bommen te maken.

²that

bhaalspawn
10 december 2005, 17:16
'k zou zegge:

Hebben ze dat bij de Afghanen vroeger ook niet geprobeerd?
Wel, daar zijn imo toch ook een paar rotte appels uitgekomen die niet al te braaf waren :unsure:

EternalSilence
10 december 2005, 17:57
"aanzetten tot geweld"

ja .. wa is da .. aanzetten tot geweld.. da's zoiets da ge nie weet wa het precies is
maw .. allee :: :crazy:
ieder ding kan aanzetten tot geweld .. zelf kijken naar tik tak ? :unsure:

anyway:: ik vind het een 'goe' zaak da ze bully uit de handel halen ..spel is niets waard in mijn ogen, da rockstar blijft bij hun GTA games ..
daar zijn ze het best in :p
ma dat er een wet moet komen om geweldadige games en hun makers ervan te verbieden en te vervolgen..dit gaat me toch ietske te ver

blah, kmoest altijd kimberly spelen door mijn lang haar en gebrek aan meisjes die wilden meedoen :sop:

:rofl: :rofl: :D
(ik speelde altijd diene rode of groene, ben hun namen al lang vergeten, .. waar is den tijd hee)

Kepa
10 december 2005, 18:04
vind het eigenlijk schandalig hoe dit aantoont dat politiekers echt niks te doen hebben in belgië.... ipv iets van belang te doen, of zich bezighouden met de talloze economische problemen zijn ze kruistochten aan't ondernemen tegen crappy games.. Als ze gewoon het spel hadden genegeerd werd het door het grootste deel van de gamers genegeerd, maar nu met al die sensatie erond gaan ik weet niet hoeveel man het toch eens willen checken.

het systeem van iedereen te straffen voor de fouten van enkelen is blijkbaar makkelijker dan de problemen van de enkelen aan te pakken.

L0k1-
10 december 2005, 19:48
'k zou zegge:

groot gelijk, is gewoon omdat ze in de media komen en direct springen enkele politiekers erop voor wat bekender te geraken.....

en van die mensen die zeggen over deze game dat het niet eerlijk is....

ik kan gerust een spel spelen waar ik meevecht in de eerste golf oorlog en honderden mensen afmaak, ik kan ze horen lijden en weet ik veel en gewoon afknallen. Zulke dingen zijn dus aangenaam en tof....

maar Ohh nee !!!!!!! er is eens een game gebaseerd op dingen die rondom ons gebeuren en direct een hele heise errond !!!! maar als het aan de andere kant van de wereld is, is het allemaal toegelaten:ironic:

dus voor de mensen die algemeen denken, steun de petitie. Want als ze zoiets kunnen regelen o p de game Bully zal het vroeg of laat ook gaan gebeuren met andere games :sop:

ec8or
12 december 2005, 10:37

ja dat is echt dé oplossing :ironic: een minderheid is labiel, bij hen zou het mss een foute 'connectie' in de bovenkamer kunnen activeren... laten we het dus meteen voor iedereen verbieden...

dát is echt de wereld van vandaag, verbied dit verbied dat, want er zou maar eens iemand moeten zijn die het niet aankan, en wat dan? godverdomme toch... laat volwassen mensen eens volwassen mensen zijn, laat ieder eens voor zich uitmaken of ie dit spel al dan niet koopt en speelt, of laat ouders voor zichzelf uitmaken of ze accepteren dat hun zoon/dochter dit spel speelt. my god, we worden meer en meer marionetjes van de algemene goegemeente, met minder en minder 'eigen' inbreng. fuck that!

pina
12 december 2005, 11:18
ja dat is echt dé oplossing :ironic: een minderheid is labiel, bij hen zou het mss een foute 'connectie' in de bovenkamer kunnen activeren... laten we het dus meteen voor iedereen verbieden...

dát is echt de wereld van vandaag, verbied dit verbied dat, want er zou maar eens iemand moeten zijn die het niet aankan, en wat dan? godverdomme toch... laat volwassen mensen eens volwassen mensen zijn, laat ieder eens voor zich uitmaken of ie dit spel al dan niet koopt en speelt, of laat ouders voor zichzelf uitmaken of ze accepteren dat hun zoon/dochter dit spel speelt. my god, we worden meer en meer marionetjes van de algemene goegemeente, met minder en minder 'eigen' inbreng. fuck that!zoals ik al eerder zei, is de drempel om te pesten bijzonder laag voor klein kinderen én ze worden extra beïnvloed. Ik ben er dan ook zeker van dat kleine kinderen dat kopieergedrag gaan hebben. Met kleine kinderen bedoel ik dan ook <11 jaar. Bij die leeftijd zijn het natuurlijk de ouders die de 1e verantwoordelijkheid hebben. Zij moeten dan ook beseffen dat het spel niet zou geschikt kunnen zijn voor hun kinderen, en dat kan voorlopig alleen maar door een speciale etikettering. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de verkopers. Zij verkopen zomaar alles omdat ze er geen verstand van hebben of omdat ze winst willen maken.

Iedereen is jong geweest en weet hoe ze werden beïnvloed door klasgenootjes e.d. Ik heb het zelf nog meegemaakt toen ik in de lagere school zat én vooral in het middelbaar. Hoe wij zaken deden om andere na te doen waarbij we het liefste zaken deden die niet mochten.

:offtopic: uw uitspraak over alles verbieden raakt mij een beetje :love: doet mij sterk denken aan heel wat andere zaken in de maatschappij waar ze bepaalde mensen iets willen verbieden :music:

ec8or
12 december 2005, 11:40
zoals ik al eerder zei, is de drempel om te pesten bijzonder laag voor klein kinderen én ze worden extra beïnvloed. Ik ben er dan ook zeker van dat kleine kinderen dat kopieergedrag gaan hebben. Met kleine kinderen bedoel ik dan ook <11 jaar. Bij die leeftijd zijn het natuurlijk de ouders die de 1e verantwoordelijkheid hebben. Zij moeten dan ook beseffen dat het spel niet zou geschikt kunnen zijn voor hun kinderen, en dat kan voorlopig alleen maar door een speciale etikettering. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij de verkopers. Zij verkopen zomaar alles omdat ze er geen verstand van hebben of omdat ze winst willen maken.

Iedereen is jong geweest en weet hoe ze werden beïnvloed door klasgenootjes e.d. Ik heb het zelf nog meegemaakt toen ik in de lagere school zat én vooral in het middelbaar. Hoe wij zaken deden om andere na te doen waarbij we het liefste zaken deden die niet mochten.

:offtopic: uw uitspraak over alles verbieden raakt mij een beetje :love: doet mij sterk denken aan heel wat andere zaken in de maatschappij waar ze bepaalde mensen iets willen verbieden :music:
idd - ik ben ook niet voor vrije verkoop aan iedereen (zoals ik al in een eerdere post zei) maar aan een 18+ rating ofzulksmeer. enkel de totale censurering en verbanning van games/dvds/cds/whatever vind ik absurd.

en jouw offtopic had ik zeker wel verwacht van iemand (zoals jij ;) ) en bewijst enkel dat je mij (nog) niet echt kent en dat je dus een (voor)oordeel over mij hebt dat niet correct is ;)