PDA

Volledige versie bekijken : Vechtsport onderverdelingen

Amse
4 december 2005, 15:41
ik heb hier al wat rondgelezen en zo... ik ben nl van gisteren bezig
met een vechtsport forum uit de grond te stampen, en dat is niet zo eenvoudig.

ik zoek nog wat onderverdelingen/catergorieën en hoop dat jullie me hiermee
wat kunnen helpen... ik heb al:

Boks
Kick/Thaiboks
Prentjes, info, vragen, competitie, leuke opvallende berichten...
post het allemaal hier!

Engels Boksen
Van Muhammed Ali tot aan Mike Tyson,
Engels boksen!

Straatgevechten
jiu-jitsu
Jiu-Jitsu is een gevechtsport waarin kracht geen hoofdrol speelt en waarmee je in een paar seconden je aanvaller uitschakelt.

Disciplinegevechten
Judo
Gebruik maken van je tegenstander's kracht om hem neer te halen.
Karate
Karate is een vorm van zelfverdediging die niet alleen lichamelijk, maar zeker ook geestelijk ontwikkeld.
Taekwondo
Spelen met je vijand en hem dan uitschakelen...

Wapengevechten
Zwaardgevechten
Samoerai, ninja, met bamboezwaarden of echte...
pluis het uit van A tot Z.
Andere Wapens
Shurikens, dolken, nunchaku's, come and find it out...

Thomas120
4 december 2005, 15:52
misshcien kan dit samengevoegd worden met mijn samenvatting van alle gevechtsporten thread
word een informatieve thread voor opt forum, en ge kunt het ook op u forum gebruiken

Amse
4 december 2005, 16:01
ja dat zag ik ook, maar jij wilt alle vechtsporten beetje bekijken, ik ook
maar ik ga m'n forum niet volstoppen met ellenlange lijsten van soorten vechtsporten,
eerder wil ik alles beetje samenvatten, welke vechtsporten onder welke categorie
horen is m'n eerste doel...

Gamerke 1988
4 december 2005, 16:04
Wapengevechten
Zwaardgevechten
Samoerai, ninja, met bamboezwaarden of echte...
pluis het uit van A tot Z.
Andere Wapens
Shurikens, dolken, nunchaku's, come and find it out...
Ninjutsu is absoluut geen wapengevecht sport.

Het kan evengoed behoren tot de "straatgevechtsport"

Amse
4 december 2005, 16:10
ow ja, je hebt wel gelijk. maar kan iemand een ruime verbetering geven van mn categorieën? (ik bedoel dingen bijadden dan)
ik heb al wat gezocht op internet, maar toch blijft dit onduidelijk.

Gamerke 1988
4 december 2005, 16:17
ow ja, je hebt wel gelijk. maar kan iemand een ruime verbetering geven van mn categorieën? (ik bedoel dingen bijadden dan)
ik heb al wat gezocht op internet, maar toch blijft dit onduidelijk.
Ninjutsu is opgedeeld in zowel Taijutsu (het ongewapende gedeelte) als de wapenscholen.
Natuurlijk zijn dat traditionele wapens zoals het zwaard of de speer en zal je die ook nooit in je leven kunnen gebruiken.

ps: Nunchaku's zijn geen ninja wapens, ze worden alleen met ninja's geassocieerd dankzij de ninja turtles en the 3 ninja's :p

DangerSun
4 december 2005, 16:23
kungfu

//
Wushu
http://www.vlaamsewushufederatie.com/
\\

DEEL WUSHU
Wushu s de verzamelnaam van de Chinese Krijgskunsten. Het ontstond eeuwen geleden binnen de muren van een klooster en lag aan de basis van vele andere Oosterse Krijgskunsten. In het "westen" is Wushu beter bekend onder de benaming "Kung Fu", maar dit betekent echter "Vaardigheid".

De filosofie van deze krijgskunst legt de nadruk op; respect voor anderen, geen agressiviteit en een totale zelfontplooiing (zelfdiscipline).

DEEL Taiji Quan
Taijiquan is een methode die ontwikkeld werd in het oude China om de gezondheid van de geest en het lichaam te verbeteren. Doch van oorsprong is Taijiquan een onderdeel van de Wushu.

Taijiquan is gebaseerd op de Taoïstische filosofie van de dualiteit "Yin" en "Yang". Deze leer kan sommige chronische ziekten verzachten en zelfs genezen. Vooral aandoeningen die het gevolg zijn van STRESS kunnen door deze methode onder controle gehouden worden.

---------------------------------------------------------------------------------

//
wing chun
\\

info

Gamerke 1988
4 december 2005, 16:32
Bujinkan Budo Taijutsu

Algemeen wordt deze krijgskunst ook omschreven als ninjutsu of ninpo , met andere woorden de krijgskunst van de ninja's. Hoewel dit ook juiste algemene omschijving is moet er toch op gewezen worden dat Bujinkan Budo Taijutsu bestaat uit 9 scholen , waarvan er eigenlijk slechts 3 ninjustu-scholen zijn:

Dr. Masaaki Hatsumi heeft deze 9 scholen geerfd van zijn leraar Takamatsu Toshitangu Sensei. Op basis van deze scholen heeft hij Bujinkan Dojo opgericht. Bujinkan heeft ondertussen vertakkingen over de hele wereld. Ook zijn er sinds jaren reeds verscheidene dojo's in België.

Ninja 's ?

Ninja's , de mystieke figuren uit het oude Japan , spreken tegenwoordig tot ieders verbeelding. Zij dienen als basis voor kinderfiguren in de vorm van bijvoorbeeld vechtende schildpad-ninja's of 3 kleine ninja-broers in Hollywood-kinderfilms. Ook Martial artists kijken met een zeker ontzag en respect op naar deze vechtmachines uit het verleden. Zoals steeds is er een verschil tussen fictie en realiteit. Ninja's waren inderdaad zeer bedreven in hun vechtkunst , maar zij waren ook meer dan louter vechtmachines , zij waren bijvoorbeeld één met de natuur. Hierdoor waren zij in staat hun tegenstanders op het verkeerde been te brengen , waardoor zij aanzien werden als tovenaars.

"Koester iemands hart met geduld. Verbeter en moedig aan met eindeloze volharding en dat is wat een ware ninja is" , citaat van Toshutsugu Takamatsu , 33ste soke van de Togakure Ryu.

Bujinkan Budo Taijutsu bevat de kennis van de ninja's en geeft aan iedere Martial artist de mogelijkheid om op een realistische wijze te trainen in hun krijgskunst , waar er bijvoorbeeld niet gedweept wordt met mystiek.

Er wordt voornamelijk onderricht gegeven over ongewapende techniieken (Taijutsu) aangezien dit de basis is voor je vordering als krijgskunstenaar. Maar daarbuiten worden er ook veel aandacht besteed aan gewapende technieken : de voornaamste zijn mes (tanto) , zwaard (Bokken en Katana) , stokken (Bo , Jo en Hanbo). Maar ook andere wapens komen al eens aan bod : Yari , Naginata , Kusarifundo , Jutte , Shuriken , Tessen , ... .

bron: http://users.telenet.be/BujinkanDojoTurnhout/

cura
4 december 2005, 16:33
jiu jitsu zetten bij straatgevechten en karate niet? :wtf:
ksnap uw onderverdeling niet echt tbh

Amse
4 december 2005, 16:33
thx, kijk, je geeft me kung fu. ok dope.
maar waar moet ik die zetten in me lijst?
is dat een straat of discipline gevecht?
en is het een hoofdtak met vele zijtakken zoals karate?
of is het net een bijtak? dat is wat ik moet weten. :)

Amse
4 december 2005, 16:39
jiu jitsu zetten bij straatgevechten en karate niet? :wtf:
ksnap uw onderverdeling niet echt tbh

jiu-jitsu is meer bedoeld voor op de straat werd me verteld, in tegenstelling
tot karate.

cura
4 december 2005, 17:17
ju jitsu is de oorsprong van karate, judo en aikido
het wordt op verschillende manieren getrained, maar vnl voor competitie gevechten (waar er 3 fasen zijn; afstand, contact en grondwerk)

in tegenstelling tot karate waar men enkel afstand (en klein beetje contact) traint ben je dus met ju jitsu veel meer in competities

ook zijn er veel bewegingen die worden aangeleerd in ju jitsu die je nooit op straat zal proberen maar wel in competitie, en dan ook weer die je weinig in competitie zal zien wegens "te vuil" en dan weer wel op straat

maar het enkel onder "straatvechten" klasseren (naast dingen zoals close quarter combat en van dat gezeik, n/o) vindek toch wel iets verkeerd
het hoort infeite bij alle2 dus, maar als het toch op 1 plaats zou moeten staan zou ik het persoonlijk eerder bij discipline zetten

Amse
4 december 2005, 17:28
ok, het staat nu bij Disciplinegevechten. :)
(we zoeken ook nog moderators)

wat zijn straatgevechten dan?

Gamerke 1988
4 december 2005, 18:22
ok, het staat nu bij Disciplinegevechten. :)
(we zoeken ook nog moderators)

wat zijn straatgevechten dan?
K-1 :unsure:

Amse
4 december 2005, 18:22
ja maar dat is een competitie.

Gamerke 1988
4 december 2005, 18:31
ja maar dat is een competitie.
kijk, feit is dat geen enkele verdedigingssport bedoelt is om op straat te vechten... Ik denk dat ge het wa doorelkaar haalt.

Tis louter voor verdediging, of competitie.

cura
4 december 2005, 18:33
mja je kan de meeste gevechtsporten op straat gebruiken, maar de meeste clubs die straatgevecht trainen zijn close quarter combat clubs, die gebruiken gewoon technieken van verschillende soorten en kiezen deze eruit die het best toepasbaar zijn op straat.. tprobleem is dat die clubs meestal maar agressieve amateurs aantrekken of zelf de trainers zo zijn eerlijk gezegd

ik zou persoonlijk kickboxen eerder bij straatgevecht zetten

Amse
4 december 2005, 18:40
nieuwe indeling:

Grondleggers
Muay Thai
Engels Boksen
Kung-Fu
Capoeira

Verdedigingsgevechten
Jiu-jitsu
Judo
Karate
- Taekwondo
- Kempo
Aikido

Wapengevechten
Zwaardgevechten
Andere Wapens

Andere (stijlen)
Worstelen
Bodybuilding
Diversen

zijn er overigens ook nog vechtssporten die specifiek gericht zijn
op aanvallen?

Willem I
4 december 2005, 18:52
misschien kunt ge anders beginnen per land.
China, Japan, Korea, Thailand, Indonesië, Amerika, groot Britanië, frankrijk, ...

het is nogal moeilijk om een verdeling te maken naargelang de leerstof aangezien het voor een deel van de leraar afhangt hoe de leerstof wordt gebruikt.

De ene leert meer aanvallender te vechten dan de ander. Heeft daarom niet persee met de stijl te maken maar misschien meer met het manneke en zijne trainer

is zo mijn gedacht

Gamerke 1988
4 december 2005, 18:57
Indonesie-> Pancak Silat

Amse
4 december 2005, 19:05
misschien kunt ge anders beginnen per land.
China, Japan, Korea, Thailand, Indonesië, Amerika, groot Britanië, frankrijk, ...

het is nogal moeilijk om een verdeling te maken naargelang de leerstof aangezien het voor een deel van de leraar afhangt hoe de leerstof wordt gebruikt.

De ene leert meer aanvallender te vechten dan de ander. Heeft daarom niet persee met de stijl te maken maar misschien meer met het manneke en zijne trainer

is zo mijn gedacht

dat zou ik kunnen doen, maar zoals ik al zei ben ik niet vanplan een ellenlange
lijst met Catergorieën en subfora's te maken, het oogt onaantrekkelijk
en is een serieus minpunt van je site. :)

Gamerke 1988
4 december 2005, 19:39
dat zou ik kunnen doen, maar zoals ik al zei ben ik niet vanplan een ellenlange
lijst met Catergorieën en subfora's te maken, het oogt onaantrekkelijk
en is een serieus minpunt van je site. :)
het zou pas een minpunt zijn van je site mocht hij onvolledig zijn.. Daarbij nog is "Vechtsport" een heel breed begrip en als je er een forum over wil maken moet je volledig zijn :)

Amse
4 december 2005, 19:55
ja zeker en ik denk er ook nog serieus aan om misschien het alleen bij boksen,
kickbox en thai-boks te houden.

=Dujosh=
4 december 2005, 21:11
vergeet krav maga niet !
Weet er wel niet veel van,
buiten dat het aangeleerd werd aan de israelische politie en geheim was tot 1963 ? ( niet volledig zeker kwa jaartal )
later ook aangeleerd aan fbi, franse politie en nog andere ...

Voordeel van deze gevechtsport is, dat het alle realistische aanvallen enzovoort behandelt.
Wat je moet doen wanneer je in de rug wordt aangevalle, geklemd, met geweer wordt bedreigd, etc etc ...
In mijn ogen : Zeer efficient, maar ik heb toch liever karate omdat daar veel meer traditie schuilt in mijn ogen.

Amse
4 december 2005, 21:33
ja het staat erop... het forum is nu qua onderverdeling grotendeels af,
hier is het: http://boksclub.tk

Gamerke 1988
5 december 2005, 21:44
vergeet krav maga niet !
Weet er wel niet veel van,
buiten dat het aangeleerd werd aan de israelische politie en geheim was tot 1963 ? ( niet volledig zeker kwa jaartal )
later ook aangeleerd aan fbi, franse politie en nog andere ...

Voordeel van deze gevechtsport is, dat het alle realistische aanvallen enzovoort behandelt.
Wat je moet doen wanneer je in de rug wordt aangevalle, geklemd, met geweer wordt bedreigd, etc etc ...
In mijn ogen : Zeer efficient, maar ik heb toch liever karate omdat daar veel meer traditie schuilt in mijn ogen.
mja, ik verkies toch efficientie boven traditie.. Wat ben je trouwens met traditie op straat?

Je tegenstander in dat café gaat niet eerst buigen hoor :p

=Dujosh=
8 december 2005, 22:39
mja, ik verkies toch efficientie boven traditie.. Wat ben je trouwens met traditie op straat?

Je tegenstander in dat café gaat niet eerst buigen hoor :p

Traditie houdt de sport en zijn geschiedenis in ere. Hiermee toon je je respect voor deze sport, en de mensen die het hebben uitgevonden.

Als jij denkt , ik kan een beetje vechten, kom maar op café gangers ...
slecht bezig !

Denk dat veel trainers je proberen aan te leren om je in te houden wanneer het er heet aan toe gaat ... vechten komt als geen andere opties meer zijn.
De manier dat jij het zegt, geeft me de indruk dat jij gewoon wilt leren vechten om spel te zoeken met iedereen zodat je eens iemand kan afranselen ?

Gamerke 1988
9 december 2005, 20:42
Traditie houdt de sport en zijn geschiedenis in ere. Hiermee toon je je respect voor deze sport, en de mensen die het hebben uitgevonden.

Als jij denkt , ik kan een beetje vechten, kom maar op café gangers ...
slecht bezig !

Denk dat veel trainers je proberen aan te leren om je in te houden wanneer het er heet aan toe gaat ... vechten komt als geen andere opties meer zijn.
De manier dat jij het zegt, geeft me de indruk dat jij gewoon wilt leren vechten om spel te zoeken met iedereen zodat je eens iemand kan afranselen ?
nope totaal niet, ik vind de tradities en de geschiedenis van Bujinkan Taijutsu fantastisch en ik vind het spijtig dat onze dojo zeer weinig tradities er op na houd :lol:

Maar ik heb liever dat men mij liever leert verdedigen dan mij een heel japans gebed leert om het zo te stellen :)

=Dujosh=
9 december 2005, 23:00
nope totaal niet, ik vind de tradities en de geschiedenis van Bujinkan Taijutsu fantastisch en ik vind het spijtig dat onze dojo zeer weinig tradities er op na houd :lol:

Maar ik heb liever dat men mij liever leert verdedigen dan mij een heel japans gebed leert om het zo te stellen :)

Het uiteindelijke doel is idd jezelf kunnen verdedigen :)
maar de achtergrond etc mogen zeker niet missen.

anyway ... wanneer komt die vechtsporten onderverdeling he ...

je kunt desnoods onderverdelen in
Westerse gevechtsporten
Aziatische gevechtsporten
( nog andere regio gevechtsporten ? )

met in elk van die, desnoods kleine onderverdelingen in specifieke sporten ( taibox, kickbox, karate, judo, ju jitsu etc etc )

Gamerke 1988
10 december 2005, 13:39
ja het staat erop... het forum is nu qua onderverdeling grotendeels af,
hier is het: http://boksclub.tk
@ dujosh ;)

=Dujosh=
10 december 2005, 13:46
stom opera, site werkte niet :)

go_ndw
10 december 2005, 17:47
Extreme Martial Arts Performance