PDA

Volledige versie bekijken : Uitdaging voor gevorderden: geen internetconnectie

DarkSensei
27 november 2005, 12:24
Sinds vrijdagavond heb ik geen internetconnectie meer. Hoe dat komt en wat ik allemaal al heb geprobeerd om het op te lossen, lees je hieronder. Omdat niks geholpen heeft, hoop ik dat iemand hier me kan helpen...

Hoe onstaan?
Vrijdagavond installeerde ik Daemon Tools, een programma dat virtuele drives aanmaakt op je pc. Ik had het programma gevonden via BearShare (een van de vele P2P-clients). Blijkbaar deed het meer dan alleen maar virtuele drives aanmaken, want na de heropstart ging mijn pc telkens resetten na een minuut of zo, zonder waarschuwing. Mijn eerste prioriteit was het verwijderen van het programma. Ik heb opnieuw opgestart in Veilige Modus en heb het programma weer verwijderd. Toen ik daarna weer gewoon opstartte, ging mijn pc niet meer vanwelf resetten, maar bijna alle Services in het taakscherm waren verdwenen. Resultaat: geen audio, geen printer, geen internet, enzovoort.

Wat heb ik allemaal gedaan?
Ik heb eerst alle internetinstellingen gecontroleerd, maar aangezien mijn probleem ook nog na een volledige format van de harde schijf nog bestaat, is wat ik heb gedaan waarschijnlijk niet echt relevant. Anders vraag je het maar.

Ik heb eerst Windows opnieuw geinstalleerd, bovenop de bestaande Windows-installatie. Dat hielp al veel, want alles werkte behalve de internetverbinding. Maar omdat die ook niet werkte, heb ik de schijf volledig geformatteerd en Windows nog een tweede keer geinstalleerd. Helaas werkte mijn internetverbinding nog steeds niet.

Ik heb ook de tool van Telenet die je internetinstellingen automatisch correct instelt, uitgevoerd. Dat veranderde ook niks. Telenet Easycare zei na zo'n automatische diagnose dat de kabels niet goed waren aangesloten. Nochtans zitten die goed (LAN-kabel verbindt netwerkkaart met kabelmodem).

De netwerkkaart van mijn moederbord gaf twee knipperende oranje lampjes wanneer de kabel er in stak, voordien waren de lampjes altijd groen. Ik heb een nieuwe netwerkkaart geinstalleerd die ik nog had liggen, die geeft wel een groen lampje. In de lijst van netwerkverbindingen staat dat die correct is geinstalleerd en dat hij ingeschakeld is.

Ik heb ook geprobeerd om een IP-adres te krijgen (zowel via WinXP zelf als via ipconfig /renew). In beide gevallen kreeg ik een error dat er geen IP-adres verkregen kon worden.

Wat is volgens mij zeker niet de oorzaak en waarom?
Wat ik al zeker uitsluit is een probleem met de kabelmodem of de kabelaansluiting zelf. Ik typ dit momenteel vanop de laptop van een kameraad, die via mijn kabelmodem op het internet is aangesloten. Dat is het dus al niet :D De LAN-kabel is dezelfde, dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb ook naar het 015-nummer van Telenet gebeld, en op basis van mijn klantnummer zei de vriendelijke computermadam me dat mijn modem goed werkt.

Wat het volgens mij ook niet is, is een internetinstelling die niet klopt. De tool van Telenet heeft die allemaal correct ingesteld.

Het is volgens mij ook geen driverprobleem van de netwerkkaart, want die wordt correct herkend door Windows XP en geeft ook aan wanneer de netwerkkabel aangesloten is of niet.

Wat is het dan wel?
Dat is dus de uitdaging voor gevorderden. Is het malware die op een of anderen manier op mijn geformatteerde schijf is gebleven? Is het iets op mijn moederbord dat genekt is? Is het iets zo vanzelfsprekends dat ik erover heb gezien? Hopelijk vindt iemand het...

Wat voor bakje heb ik?
Mijn relevante specs (als je meer wil weten, vraag maar):

CPU: AMD Athlon 64 3200+
Mobo: Asus A7V333
RAM: 1 Gb RAM
Audio: Creative SB Live
Video: ATI 9800 Pro
LAN: Realtek RTL8139 Family PCI Ethernet NIC
LAN driver: Microsoft versie 5.396 (RTL8139.SYS)
DVD: NEC RW ND-3520A
HD 1: Maxtor 6Y080L0 (hier staat Windows op)
HD 2: Maxtor 6Y160M0 SCSI Disk Drive (was niet herkend op de pc totdat ik de RAID controller installeerde, dus speelt waarschijnlijk geen rol in het probleem)
OS: WinXP (volledig up to date tijdens het probleem, nu Service Pack 1 van de cd)

Voila. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen. Als je meer wilt weten, vraag het dan gewoon hier. Ik kijk het geregeld na. Alvast bedankt voor de hulp!

--DS

Yank
27 november 2005, 12:50
Stekker van modem al eens paar minuten uitgetrokken?

Trouwens, A64 + Asus A7V333 :confused: , die past daar toch niet op?

DarkSensei
27 november 2005, 13:20
Stekker van modem al eens paar minuten uitgetrokken?

Trouwens, A64 + Asus A7V333 :confused: , die past daar toch niet op?

Stekker uittrekken heb ik geprobeerd, zonder succes. En de processor is 939-pins, die past op het moederbord hoor. :)

P2K-
27 november 2005, 13:36
probeer mss eens met een linux live-cd of ge via daar connectie kunt maken ? Dan weet ge al vrij zeker of het nu hardwarematig is of het aan windows ligt.

Yank
27 november 2005, 13:38
Dat moederbord is S462, niet S939, 't zou een wonder zijn moest die processor daarmee werken :)

Als je de LAN-kabel in je pc steekt, wat heeft Windows dan aan? Windows geeft aan dat er een kabel verbonden is, maar wat zegt gij op IP-instellingen?
Staat de proxy-server trouwens ingesteld (http://proxy.telenet.be:8080 denk ik).

DarkSensei
27 november 2005, 13:51
Dat moederbord is S462, niet S939, 't zou een wonder zijn moest die processor daarmee werken :)

Als je de LAN-kabel in je pc steekt, wat heeft Windows dan aan? Windows geeft aan dat er een kabel verbonden is, maar wat zegt gij op IP-instellingen?
Staat de proxy-server trouwens ingesteld (http://proxy.telenet.be:8080 denk ik).

Je hebt gelijk, 't is een Asus A8V Deluxe. :)

De proxyserver is correct ingesteld, en als ik de LAN-kabel in de pc steek, dan krijg ik geen pop-up of zo, maar in netwerkverbindingen gaat het bij de LAN-verbinding van 'Netwerkkabel is niet aangesloten' naar 'Ingeschakeld'. Helpt je dat verder?

P2K, ik zou eerst een paar andere dingen willen proberen voor ik ga zoeken naar iemand die een Linux-cd heeft. Ik ken ook niks van Linux, dus misschien maak ik dan meer nieuwe problemen bij dan dat ik er oplos...

Yank
27 november 2005, 14:13
- Trek de stekker van de modem ff uit
- steek de kabel in de pc
- wacht een minuutje
- uitvoeren: cmd *enter* ipconfig /all *enter*
en kun je dan eens zeggen wat er staat bij IP-adres, subnetmask en standaard gateway van de LAN-verbinding

Een Linux Live CD is ook een optie, dat is gewoon een bootable CD, die schrijft niets op je HD.

P2K-
27 november 2005, 19:30
een linux live-cd instalelert inderdaad niets op uw hd. Draait gewoon van uw cd'ke. Aangezien ge telenet hebt zou uw internet connectie direct moeten werken (bij de ubuntu live-cd's hier toch).
Kan wel helpen naar welke richting ge moet verder zoeken.

Trouwens ik gebruik al heel lange tijd geen proxy server meer. Is ni echt meer nodig voor telenet, dus die moogt ge gewoon weglaten.

orez
28 november 2005, 17:49
als zijne modem werkt via ne laptop moet hij helemaal niets veranderen, of resetten, gewoon geduld hebben. Telenet heeft regelmatig moeite als er een ander MAC Adress is aangesloten op dezelfde kabel. Een dagje geduld kan mss wonderen doen.

Btw, mss heb je nu ook geleerd van eens te googlen op je software en niet altijd P2P te vertrouwen. Daemon tools is een heel handig tooltje, maar mits gegoogle vind je onmiddelijk de officiele site. Vertrouw nooit P2P progs als je toch software wil downloaden. Daemon tools is overigens freeware. Dit programmaatje werkt naar behoeven, en heeft bij alle pc's da ik ken toch nog niets verkeerd uitgespookt ;)

Wundagore
28 november 2005, 19:59
toen je de andere netwerkkaart inplugde waarbij je wel het groene status lampje kreeg werkte je internet toen wel ?
mijn eerste gedacht is dat je netwerkkaart naar de haaien is,
plug hem eens in een andere computer als dit mogelijk is.
kijk ook voor stof op de connector en het slot van het moederbord

btw probeer ook eens zonder proxy server. dit is toch niet meer nodig bij telenet.

maatje
29 november 2005, 21:44
wat ik zou doen
1) kun je pingen naar jezelf? Ja
2) Kun je pingen naar andere gebruiker of gateway? Ja
3) Kun je pingen naar een DNS server? Ja
4) kun je pingen naar een www adres? Ja
5) Kijk de instellingen van de proxy server. Dan moet de probleem normaal verholpen zijn...

DarkSensei
30 november 2005, 17:38
als zijne modem werkt via ne laptop moet hij helemaal niets veranderen, of resetten, gewoon geduld hebben. Telenet heeft regelmatig moeite als er een ander MAC Adress is aangesloten op dezelfde kabel. Een dagje geduld kan mss wonderen doen.

Dit bleek het juiste antwoord te zijn. Ik typ dit vanop mijn vaste pc, alles werkt dus precies zoals er nooit iets gebeurd zou zijn. En nu alle drivers en Windows updates en zo weer installeren.

Bedankt voor de hulp iedereen!

--DS