PDA

Volledige versie bekijken : Exames!!!!

eXtreme
26 november 2005, 16:39
Yow, binnenkort zijn het exames...althans voor de humaniora student zoals mezelf...

Ik zit in 6ASO, nog nooit blijven zitte, maareuh, ik ben niet bepaald de ideale student... ik ben lui en doe dus ni veel...

Nu is mijn examenvoorbereiding door die lui-heid van "'t zen zorge veu later!" niet al te denderent! Dus moe 'k veel tijdens da half dagske doen ;)

Kan 'r mij nu iemand = goeie studente, universitairen,.. is wa HEEL GOEIE tipkes geven! Inzake concentreren, ....

*aangezien de universitairen vaak lange dagen doen (van 's morgens tot soms 's nachts); hoe houden jullie je wakker in je hoofd!!??? Ik ben na dat middagje om 20u30 al zo moe in mijne kop....bepaalde voeding ofzo?

*Ik heb soms moeilijkheden om mij te concentreren...iemand trucjes omda drect in gang te krijgen??

*Hoe ziet jullie kamer er uit als jullie studeren? :p bij mij vaak groot licht uit en enkel bureaulamp aan..

*misschien zo van die concentratiepillekes? Welke? :)

*herhalen jullie alles die dag zelf? Ik herhaal vaak alleen 's morgens...

Grtz!

Time
26 november 2005, 16:42
-genoeg slapen
-gezond eten
-als ge pauze neemt, niet achter de pc of tv kruipen, de kans dat luie mensen als gij (en ik:p) blijven plakken is immens!

Ook handig: als het saai wordt, neem dan als pauze een ander vak dat ge liever doet.

syndrom
26 november 2005, 16:43
zet u maar in goed licht, dus groot licht aan

Sephiroth
26 november 2005, 16:44
ni studeren en uw jaar dubbelen dikke funn

Ghostdog
26 november 2005, 16:45
wilskracht is het allerbelangrijkste.

als je niet direct geconcentreerd geraakt (wat ik ook heb), begin dan met iets licht en schakel dan over naar de zwaardere dingen.
als je lange tijd moet blokken (en dan heb ik het over lange tijd wat niet echt toepasbaar is op ASO), dan is het ook belangrijk dat je een juist slaapritme hebt en aangepaste voeding eet eg gezond voedsel.
pillen, koffie etc zijn niet aan te raden, althans dat vind ik.

herhalen weet ik niet juist wat je bedoelt. Ik herhaal vaak alles dat ik gestudeerd heb gedurende dag voor ik slapen ga in mijn hoofd, een soort structuur uittekenen in mijn hoofd met verschillende ankerpunten.

anyway viel glück

Cakeman
26 november 2005, 16:47
Ik studeerde altijd met mijn muziek redelijk hard op. Anders was ik veel te hard afgeleid door omgevingsgeluiden zoals het rammelen van potten in de keuken, de buurman die met zijn hond thuiskomt, de wind, regen, ...

Tazz_
26 november 2005, 16:47
*aangezien de universitairen vaak lange dagen doen (van 's morgens tot soms 's nachts); hoe houden jullie je wakker in je hoofd!!??? Ik ben na dat middagje om 20u30 al zo moe in mijne kop....bepaalde voeding ofzo?
Nope, geen bepaalde voeding, juist nog meer eten dan, ge moet ergens energie halen

*Ik heb soms moeilijkheden om mij te concentreren...iemand trucjes omda drect in gang te krijgen??
[B]Nie echt, ge moet da gewoon zijn denk ik.. routine dus :)

*Hoe ziet jullie kamer er uit als jullie studeren? :p bij mij vaak groot licht uit en enkel bureaulamp aan..
Idem

Nope, voor mij gene brol

Nie echt, in't middelbaar heb ik al m'n examens op 1 dag geleerd, zelfs tot in het 6de toe.. in't hoger hebt ge meestal een dag of 3 voor examen, dus op't gemakske leren (meestal 's middags beginnen tot 's avonds 8u maximum, op de dag zelf herhaal ik niets.. als ge het dan nog nie kunt kunt ge het nooit

Grtz!
zie quote :)

Trip
26 november 2005, 16:51
- genoeg maffen
- herhalen ! gouden tip ;)
- water drinken & ni te veel brol boeffen
- van u pc blijven

Typhon`
26 november 2005, 17:02
Ik heb ook zware concentratieproblemen :(.
Nog wat vragen aan de studenten:
Waar leren jullie?
op bed, aan bureau, in zetel?
Aan bureau vind ik ambetant vermits mijn voeten dan kou hebben, en op bed is slaapverwekkend, iemand betere oplossing?
Schrijven jullie alles op of lezen jullie gewoon het grondig?

Ik zit ook constant aan andere dingen te denken (over wat ik ga doen de volgende dagen) wat mij op bepaalde dagen zelfs de helft van mijn leertijd in beslag neemt :(.
Oplossingen?:(

Ook over herhalen: Vroeg opstaan of niet?
nu durf ik smorgens nog een uur herhalen, maar is dat wel effectief? (heb dan een uur slaap minder).

eXtreme
26 november 2005, 17:04
kk thx tot nu toe,

met dat herhalen bedoel ik u leerstof trug overlopen... als ge bv. lijk ons 50 paginas Natuurwetenschappen hebt; nadat ge die geleerd hebt die nog is allemaal overlopen (gaat natuurlijk veel sneller) -50 is nu weinig, maar ook als ge dingen hebt van 150-200 bladen tamelijk moeilijke leerstof, als ge dus al tot 21u bezig zijt met da te leren; gade dat dan nog is herhale diën avond?-

-> dit doe ik altijd 's morgens, beter omdat na een pauze die dag zelf nog is te doen en dan 's morgens terug? of doen jullie da ni?

ps: schrijven jullie veel? met een vak als natuurwet schrijf ik echt ni veel op, me wi natuurlijk wel hé, me economie ook ni veel...jullie?

pieterm
26 november 2005, 17:12
Goed studeren, dus zorgen dat je alles goed kent en direct nadien nog eens 2maal overlezen. 's Avonds voor het slapen gaan nog eens alles 1 keer overlezen en normaal gezien zou je het 's morgens nog perfect moeten weten. Ik doe dit altijd en ben er elk jaar al door geweest.

Heb 4 jaar ASO gevolgd en nu Informaticabeheer en moet zeggen dat het niveauverschil toch wel redelijk groot is. ASO is gewoon zorgen dat je een paar bladzijden rats vanbuiten kent, Informaticabeheer is de vooral de linken leggen en een pak grotere cursussen, bij bijna elk vak.

De eerste vier jaar ASO heb ik dan ook elke dag voor het examen alles geleerd, nu ga ik voor een paar vakken een paar dagen op voorhand beginnen.

zarathustra
26 november 2005, 17:15
Meh, als ik studeer voor mijn unief examens is dat gewoon volgens het principe van blijven gaan en niet stoppen. 2 keer pauze ==> middag en avond eten.
van 11 tot 11 ongeveer.

En qua schrijven, dat hangt af van het vak eh. dingen als frans ofzo schrijft ge mss best wl eens, net als lange bewijzen wiskunde. Maar dingen zoals gesch of aardrijkskunde is gewoon 2 of 3 keer lezen en dan ken je dat wel.

[Jup]war-ass
26 november 2005, 17:19
ik heb altijd al hetzelfde gehad. tot mijn 6des heb ik altijd maar gestudeerd vanaf het weekend voor examens (en dan deed ik halve dag voor zwaarste vakken al eens te zien te hebben)
kdeed ook wewis 6u
kleerde ook altijd de 2 examens van de volgende dag in een middag tijd. Hoe deed ik dat?
geen idee. Meestal kon ik mijn aandacht maximum 10minuten er op houden en dan deed ik iets anders. Ik moest wel altijd iets te eten en te drinken hebben (en omt kwartier moestek dus weer naar de kelder).

Maar daarna hebbek wel methodes wat aangepast.
zo slaag ik er nu al wat meer in op voorhand te starten met studeren (tis vreed moeilijk, maar soms lukt het, gewoon doen en niet laten afleiden)

oja,
-PC buiten smijten die handel
-alle andere amusentsdozen ook buiten smijten
-alles stil maken (ik heb oordopkes)
-alsk echt muziek wil hebbek mijn collectie van klassieke muziek (maar das ook veradelijk, want als ge bv negende van beethoven oplegt dan kunde ook plots met u gedachten verdwalen, dus iets rustig zoeken.
kan niet direct tips geven, want meestal smijtek er beetje van alles tss (händel, tjaikovski, orff, beethoven, mozart, ...)
-echt alles dat u aandacht kan trekken wegnemen.
-ik studeer altijd 50minuten en dan 10 minuten pauze (maar meestal worden de cijfers omgedraaid, mijn karakter is nog ni zo sterk geworden in da jaar :p)
-ik studeer ook nooit na 22uur, dan is het tijd voor film of te slapen ofzo, want als ge moe zijt dan gadet nog slechter. Daarmee dat ik wekker ook nooit zet, kzie wel wanneer ik wakker word.
-goed eten en zo helpt mij dus ook altijd.
en de laatste uren herhaal ik alles gewoon wat.Vooral zeker zijn dat ik weet waar alles thuishoort en mij geen zorgen maken om details (zoals de meeste stressbeesten dat altijd rond mij deden en waarvan ik het echt kreeg)

tzijn wel nog dingen.
Maar zo werkt het wel voor mij

en zorg vooral dat je het berijpt, zo raakte ik overal door, niet door klote bewijzen volledig te herschrijven, maar zelf te zien hoe het in elkaar zit.

Schrijf ook dingen op die je echt moet kennen. ik heb bijna heel mijn leven nooit een definitie juist gehad tot ik er eens wat opschreef (plots had ik er wel wat juist :p)

misschien ook memotechnische woordjes, altijd handig

hopelijk ben je iets met mijn totaal onsamenhangende tekst :p
maar ge moet vooral zelf wat zoeken wat gij het beste kunt.

Sir.Killalot
26 november 2005, 17:19
Ik em echt enorme last om mij te concentreren, heb echt dikwijls dat ik opeens gewoon wegdroom en dit pas half uur later merk :s

[Jup]war-ass
26 november 2005, 17:21
oja, ik leer ook altijd een deel, ik herhaal het, leer nieuw deel, herhaal de 2, leer nieuw deel, herhaal, ...

is wel vreed tijdrovend. Maar zo leerde het echt wel goed, wel genoeg tijd hebben, want anders zullen laatste hoofdstukken er niet ingaan wegens tijdsgebrek

zarathustra
26 november 2005, 17:27
war-ass']oja, ik leer ook altijd een deel, ik herhaal het, leer nieuw deel, herhaal de 2, leer nieuw deel, herhaal, ...

is wel vreed tijdrovend. Maar zo leerde het echt wel goed, wel genoeg tijd hebben, want anders zullen laatste hoofdstukken er niet ingaan wegens tijdsgebrek

ik ga eerder voor 'vluchtige lezing' - 'grondige lezing' - 'heel grondig bepaalde stukken nog eens nakijken'. Maar dat is dan gespreid over meerdere dagen natuurlijk aangezien de huidige cursussen niet meer te doen zijn op 1 dag :/

Frisbijerre
26 november 2005, 17:28
nen tip probeer de omgeving waarin ge gaat leren zo goed mogelijk op die van de examenplaats te laten lijken. Dus als ge met een balpen ofzo leert zal het examen gemakkelijker moeten gaan. 't is namelijk bewezen dat ge u dingen beter zult herrineren als ze opgevraagd worden als je in dezelfde omgeving zit.

volgende tip : Gebruik dingen die je als kant als kapstok. EN natuurlijk HERHALEN. hoe sneller je de dingen herhaalt hoe minder tijd je nodig zal hebben om de zaken terug opnieuw te leren.

[Jup]war-ass
26 november 2005, 17:32
ik ga eerder voor 'vluchtige lezing' - 'grondige lezing' - 'heel grondig bepaalde stukken nog eens nakijken'. Maar dat is dan gespreid over meerdere dagen natuurlijk aangezien de huidige cursussen niet meer te doen zijn op 1 dag :/
ja, meestal doe ik het ook zo, hangt af van vak tot vak. Als het vak is met veel teksten dan is het ook vlug lezen. 2de keer lezen en ge weet wat er belangrijk is en zo dus die belangrijke punten al meer aandacht geven.
en zo iedere keer alles lezen en dus de belangrijke punten altijd grondig bekijken

maar da hangt af van vak ttot vak.
Fysica ofzo waarbij mijn eerst de basis moet kennen doe ik daar stuk per stuk volledig te leren (want anders is de rest ,om het met mister T zijn woorden te zeggen, jibba jabba )

hangt gewoon af van vak tot vak

moemi
26 november 2005, 17:33
ik kan me ook niet goed concentreren, meestal maak ik mij iets warms klaar zoals warme chokomelk of théé, en zet mij dan aan mn bureau zonder veel erop want anders begin ik er mee te prutsen. Dan begin ik nie echt een samenvatting te maken, maar gwoon alle belangrijkheden op te schrijven, (heel slordig, anders neemt het te veel tijd in als ik mooi schrijf) , op die manier heb ik alles al eens goed herhaald, en dan lees ik alles over, en leer ik het (luidop) en nog eens lezen, en nog eens, en nog eens .. en dan moet ik het kennen normaal :p herhalen doek ook nog eens s'morgens. Kzit nu ook in 6de, hopelijk blijft mn leerstijl goed werken :p

ale veel plezier allemaal met uw examens (ik begin 8 december) :sad:

bhaalspawn
26 november 2005, 17:34
Voor middelbaar is een echte voorbereiding nog niet echt nodig. Met het zitten in de les (aandachtig of niet) krijg je al een mooie voorbereiding mee.

Voor het examen zelf moet het wel lukken de dag ervoor, tenzij wiskunde ofzo maar daar zal je een weekend voor krijgen.

Herhalen doe je een (half)uurtje voor de dag van het examen of/en op de dag van het examen zelf (hiervoor is het handig dat je met fluo ofzo hebt aangeduidt in cursus want dan kan je over die herhaling heen vliegen wat handig is bij zware cursussen).

Echt ne goeien truuk om diep en geconcentreerd te leren is er imo niet maar, eens na het middelbaar, is het wel handig om zo veel mogelijk op voorhand te doen (cursus toch al 2 keer geleerd hebben voor den blok begint) en zo bij herhalingen (niet vlak voor het examen) steeds meer details uit de cursus te halen. Allemaal gemakkelijk gezegd maar om het te doen is iets anders want veel dezelfde boek bekijken is (voor mij) moeilijk...

Ik kan mij ook nooit lang concentreren dus op een dag in de blok presteer ik niet meer dan 6 uur of uitzonderlijk maximaal 8 uur per dag (en onder het jaar kan je zowel het aantal uur als het aantal dagen gerust door vieren delen, en dan is het al vééél :) )

Veel succes allesinds.

Santa
26 november 2005, 17:40
Wa ne zever toch altijd he die vragen met 'gouden tips' voor te leren :p
Enige daje moet doen is uw wekker om een deftig uur zetten als je een volle dag hebt, zodaje bvb om 8u of om 8u30 ten laatste mooi gewassen en ontbeten kunt beginnen.
Dan werk je gewoon anderhalf uur (of twee uur maar da kan ik meestal ni), pauzeer je 20minuutjes/half uur; werk je weer zolang, eet je 's middags, pauzeer je halfuurtje, en zo voort tot 20.30 maximum ofzo. Dan ontspan je uurtje en ga je slapen :)
Zo heb ik het verleden jaar op unief toch gedaan.
Feit is wel dak dan al gans het jaar door mn stof wel bijgehouden had enzo.

Voor humaniorastudenten; bereid gewoon je zware vakken paar weekends ervoor al voor.
Koop wa bananen en mss wa druivensuiker en maar starten :p

neomitochondria
26 november 2005, 17:51
ik heb in het middelbaar niet echt zo veel gedaan, gewoon de dag voordien altijd begonnen aan examen, dan leerde ik wel altijd zo'n 4-5 uur, afhankelijk van het vak.

nu zit ik in het hoger en doe ik echt nog minder :s, omdat je geen toetsen meer hebt en heb ook examen na de kerstvakantie, das niet leuk:sad:

Hellrabbit
26 november 2005, 17:59
Druivensuiker kan wel nen handigen boost geven, vooral aan te raden op uw examen zelf :p

Echt ne goeien truuk om diep en geconcentreerd te leren is er imo niet maar, eens na het middelbaar, is het wel handig om zo veel mogelijk op voorhand te doen (cursus toch al 2 keer geleerd hebben voor den blok begint) en zo bij herhalingen (niet vlak voor het examen) steeds meer details uit de cursus te halen. Allemaal gemakkelijk gezegd maar om het te doen is iets anders want veel dezelfde boek bekijken is (voor mij) moeilijk...

2 Keer? Hebt gij soms enorm dunne cursusjes?

Ik ga echt al alles uit de kast moeten halen om al mijn cursussen ene keer geleerd te krijgen tegen den blok (en ik ben weldegelijk al van int begin vant jaar goe begonnen me leren).

Brazuca
26 november 2005, 18:03
Weet er iemand iets da ge constant kunt eten tijdens het leren zonder erna 20kilo bijgekomen te zijn? Zoals noten ofzo?

phixiuZ
26 november 2005, 18:04
Alé schrijven ze tegenwoordig exames in een 6ASO?

druivensuiker :bow:

eXtreme
26 november 2005, 18:29
we zitten op een forum...

@zarathustra: van 11 tot 11 met 2 pauzes? Hoe lang zijn die dan? Wa eet ge om wakker te blijven in uwe kop? En hoe leert ge dan just? :)

Santa
26 november 2005, 18:33
Van 11 tot 11 in twee pauzes.. ik kan het zonder pauzes, maar mn rendement zal lager zijn als bij vijf pauzes verdeeld over de dag ze :sop:

eXtreme
26 november 2005, 18:38
dan moet ge toch trucjes hebben om u wakker te houden in uwe kop; om uwe kop der bij te kunnen houden...?

Iets specifiek eten/drinken...? Specialen temperatuur ofzo :p

Vlaams_front
26 november 2005, 18:42
Yow, binnenkort zijn het exames...althans voor de humaniora student zoals mezelf...

Ik zit in 6ASO, nog nooit blijven zitte, maareuh, ik ben niet bepaald de ideale student... ik ben lui en doe dus ni veel...

Nu is mijn examenvoorbereiding door die lui-heid van "'t zen zorge veu later!" niet al te denderent! Dus moe 'k veel tijdens da half dagske doen ;)

Kan 'r mij nu iemand = goeie studente, universitairen,.. is wa HEEL GOEIE tipkes geven! Inzake concentreren, ....

Grtz!

Lol véél koffie drinken. Echt zware koffie hé dus gene deca ofzo.

Hellrabbit
26 november 2005, 18:43
Hmmm, ik neem normaal gezien ook zo weinig mogelijk pauzes.

Als ek een pauze neem ben ek immers steeds uit men concentratie en dan moet ge weer moeite doen om die terug te vinden enzo :(

Firefoxbt
26 november 2005, 18:47
kk thx tot nu toe,

met dat herhalen bedoel ik u leerstof trug overlopen... als ge bv. lijk ons 50 paginas Natuurwetenschappen hebt; nadat ge die geleerd hebt die nog is allemaal overlopen (gaat natuurlijk veel sneller) -50 is nu weinig, maar ook als ge dingen hebt van 150-200 bladen tamelijk moeilijke leerstof, als ge dus al tot 21u bezig zijt met da te leren; gade dat dan nog is herhale diën avond?-

-> dit doe ik altijd 's morgens, beter omdat na een pauze die dag zelf nog is te doen en dan 's morgens terug? of doen jullie da ni?

ps: schrijven jullie veel? met een vak als natuurwet schrijf ik echt ni veel op, me wi natuurlijk wel hé, me economie ook ni veel...jullie?

tjzesus, op welke school zit jij? ik kom naar jou :D

ik zit in 5de ASO Eco Mtalen en heb verdomme 100 pagina's voor nat wetenschappen terwijl da totaal m'n richting nie is :doh:

en heb laatste examendag (een maandag) volledig mondeling examen van frans en dat is m'n slechtste vak...
dan geeft em bevoorbeeld een vraag : Wat vind je van de directeur? en dan mag ik daar enkele minuten over volpraten :cry:

eXtreme
26 november 2005, 18:55
geen gemakkelijk school...school die bekend is in het scholenwereldje, voor goed onderwijs en niveau, ik ken hier wel andere scholen in de buurt...

we hebben wel 150 bladen economie :p

niveau is gewoon hoog

Santa
26 november 2005, 18:56
we hebben wel 150 bladen economie :p

Wij 700 :sop:
Ok, tis unief; but care :p

Bontus
26 november 2005, 18:59
buiten balleke tegen de muur shotten als pauze :niceone:

eXtreme
26 november 2005, 19:02
@Santaa again: dan moet ge toch trucjes hebben om u wakker te houden in uwe kop; om uwe kop der bij te kunnen houden...?

Blackstone
26 november 2005, 19:05
Als het angstzweet u nu uitbreekt voor de examens over 2 (?) weken, hebt ge toch nog tijd om wat bij te werken. In het middelbaar moet zoiets nog goed te doen zijn. Met wat wilskracht kunt ge per weekdag toch zeker een 4-tal uur leren, wat normaal toch voldoende moet zijn om min of meer terug op schema te zitten :)

Tips:
- voldoende slapen! cliché tot en met maar ik heb zelf al ervaren hoe enorm belangrijk dit is :)
- blijf van de computer/tv weg. Niet zozeer om wille van de verslavingsfactor, wel omdat het u suf en loom maakt.
- Neem pauzes, maar overdrijf er niet in: te weinig pauze en uw rendement daalt enorm. Te veel pauze en ge geraakt nimeer op dreef + ge verliest veel kostbare tijd. Ik neem pauzes van ca. 30min na 2 à 3 uur leren (afhankelijk van hoe vlot het gaat).
- Eet gezond, veel beter dan pillen slikken ;)
- ...

Dit is natuurlijk vrij persoonlijk allemaal: kan goed zijn dat gij het perfect volhoudt zonder pauzes en met 3uur slaap per dag. Na een tijd ga je vanzelf wel zien wat voor u de beste leermethode is. En laat u vooral niet opjagen door uw collega's die beweren dat ze 'alles al lang kennen' en 'maximum 3 uur geleerd hebben' en blablabla. Helpt u nix vooruit en meestal zijn die verhalen met de nodige kilo's zout te nemen :p

Succes ermee :)

Santa
26 november 2005, 19:08
@Santaa again: dan moet ge toch trucjes hebben om u wakker te houden in uwe kop; om uwe kop der bij te kunnen houden...?

Nope.
Kamertemperatuur, gewoon gezond eten op normale tijdstippen.
Leerschema elke dag tijdens blok da er zo uitziet :
8.30u - 10u : leren
10u - 10u30 : pauze
10u30 - 12u30 : leren
12u30 - 13u30 : pauze/eten
13u30-15u : leren
15u - 15u30 : pauze
15u30 - 17u : leren
17u - 18u : pauze
18u - 20u : leren

Ergens fout gemaakt want ik eet normaal om 18u en ik stop om 20u30 ofzo; maar tis in principe zoiets.
Int begin is da natuurlijk mooi die uurtjes, na weekske of twee is de middagpauze wel uur en half enzo :p

Voor de rest nix speciaals. Wa wel kan helpen is veel water drinken. Zeker geen frisdrank want daar wordt je loom van.

(en afrukken vergroot de concentratie erna; dus als je in een dipje zit :unsure:)

Massis
26 november 2005, 19:11
ik was ook zo als den TS in't middelbaar, tot 6 ASO , toen heb'k mij zo opgepept met het vooruitzicht op't studenteleven en't zuipen dat'k wél geblokt heb :D

resultaat was 80% ofzo op men eindexames :D (anders justekes 70 of justekes eronder)

zie gewoon da ge niks in de buurt hebt om te prullen en leer desnoods ergens anders...
ik ben bijv hierthuis aan'n kale tafel in de veranda gaan zitten met men boeken...

da was toen zo'n 8 cm aan geschreven cursusbladeren voor wiskunde + 2 handboeken ; PER trimester
resulteerde in zo'n 15-20 bladzijden oefeningen gemaakt en een totaal van 15-18 uur leren (gemiddelde in de klas lag ergens rond de 30u)

nu zit'k hogeschool en heb'k nog steeds exames voor de vakanties , 2 weken lang , 3 exames per week...
ben nu zo stillekes aan wa aan't leren voor proefexames (die overmorgen beginnen) :p

Bontus
26 november 2005, 19:15
Altijd een rare periode de blok, in men kamer kom ik anders nooit behalve voor te slapen.
ipv bier volle dagen op plat water en koffie.
Men schema vanaf 25 december:
8 u: opstaan en ontbijt
9 u - 9.30u: PC (internetverslaving)
9.30 u -12u: Leren
12u - 13u: Middageten en pauze
13u - 15u: Leren
15u - 16u: Pauze
16u - 18u: Leren
18u - 19u: Avondeten en pauze
Daar stop ik meestal ook, tenzij de laatste dagen voor een examen dan doe ik nog tot 20u, en als het de allerlaatste dag is, misschien uitzonderlijk nog langer. Anders kan ik mij toch nooit motiveren om zo laat nog te gaan leren.

Hellrabbit
26 november 2005, 19:34
nu zit'k hogeschool en heb'k nog steeds exames voor de vakanties , 2 weken lang , 3 exames per week...
ben nu zo stillekes aan wa aan't leren voor proefexames (die overmorgen beginnen) :p

aaargh, weer zo iemand die leert voor proefexamens

ipv dan te doen zoals ik : niet leren, even hard buizen als al de rest die wel geleerd heeft en dan blij zijn omdat het toch goeie punten zijn zonder een speciale blokinspanning

eXtreme
26 november 2005, 19:37
@punkrock: 80% en geen unief???

Nagrom
26 november 2005, 20:12
Ik denk dat iedereen zijn eigen manier moet vinden om deftig te blokken. Ikzelf ben een nachtblokker, ik begin niet voor 20u, ik ga het nachtje door en ik slaap overdag. Enorm lange pauzes heb ik niet nodig, maar ik zet regelmatig eens een stukje muziek op in de achtergrond en dan herhaal ik bepaalde zaken of lees ik minder belangrijke zaken.

Het is zeker geen blokmethode die aan iedereen aan te raden is, want na de blok + examens (nu zo'n pakweg 6 weken) heb ik minstens 3 weken nodig om mijn bioritme terug aan een 'dagleven' aan te passen (met alle slaapstoornissen als gevolg). Het voordeel ervan is (in mijn geval) dat ik 's nachts minstens dubbel zo snel leer. En dat de fin d'examen fuiven achteraf minder vermoeiend zijn :lol:

Glor
26 november 2005, 20:16

Nu is mijn examenvoorbereiding door die lui-heid van "'t zen zorge veu later!" niet al te denderent! Dus moe 'k veel tijdens da half dagske doen

Waar gij over klaagt, ik zit in 4latijn en doe da ook allemaal op ne namiddag, tot 8 uur maximum meestal behalve voor mijn probleemvakken en ben ook enorm verre van de vlijtige student :p Doe gewoon zoals u 5 andere jaren en je zal er prolly wel weer doorraken ;)

sh0s
26 november 2005, 20:24
tja examens, blok... altijd rare toestand he :)

- In't middelbaar heb ik ook nooit echt op voorhand moeten leren, maar dit is altijd persoonlijk en dus ZEKER geen tip of aamoediging.
- Nu : unief
Zorgen dat ik alles begrijp en aangeduid heb in cursus voor de blok.
Naargelang het examenrooster de nodige vakken leren in de blok.
Tijdsplanning : vroeg opstaan (8 uur), eten en kleden in half uur.
Doorleren tot 12 uur met nodige eet en drink pauze.
Niet te lang middagpauze aangezien een middagdipje nogal snel voorkomt.
En dan verder doen tot 18uur (weer met nodige pauze : eten, drinken, ******,..). Koken, eten, filmke kijken,...
Gaan slapen om 22uur.

Vroeger kon ik dit regime ook niet aanhouden, maar vanaf ik samenkot met mijn vriendin werkt het echt fantastisch. We leren ook in zelfde kamer (onze living) dus als het effe niet meer gaat kun je tegen elkaar praten zodat je dat eenzaam exaam gevoel toch niet krijgt.

Pillentjes, drankjes, nachtjes doordoen... daar geloof ik toch allemaal niet in. Is volgens mij maar ongezond : je eigen lichaam iets wijsmaken waardoor je vroeg of laat toch je klop dubbel zo hard krijgt.

Mijn raad : paniekeer niet, doe gewoon je best, laat die pc af staan (heb ik ook wel soms last mee :) ) en laat de natuur zijn gang gaan!!!

zarathustra
26 november 2005, 20:27
we zitten op een forum...

@zarathustra: van 11 tot 11 met 2 pauzes? Hoe lang zijn die dan? Wa eet ge om wakker te blijven in uwe kop? En hoe leert ge dan just? :)

bwah, middag is eten tijdens het nieuws, dus dat is zo'n half uur en 's avonds een 3 kwartier ofzo. Ik eet niet anders dan anders. Maar bon, ik heb vrij veel wiskunde vakken of andere dingen die fysica gerelateerd zijn. Dus als ge eenmaal oefeningen aan het maken zijt vliegt de tijd wel.

En leren, tja hoofdstukjes leren oefn maken die daarbij horen, volgende hoofdstukken, etc. In den blok alle vakken doen + oefn, tijdens de examens de oefn nog eens grondig doen.

Tazz_
26 november 2005, 21:43
in't middelbaar kon ik ook wel redelijk goe leren, da was meestal 2 examens tegen de volgende dag en die 2 waren geleerd tussen 14u en 20u.. :)
dan kon ik dus echt aan 1 stuk door leren, maar sinds ik in het hoger zit lukt mij dus da echt niet meer, t'is meestal zo: 15min leren, 15min pauze :p

en de wekker zetten 's ochtends doe ik ook nie meer, als ik de kans heb om uit te slapen dan doe ik dat ook.. het gebeurt soms dat ik dan tegen 12u in mijn bed lig, maar ja, ik heb nog nooit 's ochtends geleerd.. :D

grievie
26 november 2005, 21:50
Het meeste is denk ik al gezegd.
***Slaap genoeg, en probeer uw ritme van altijd aan te houden.
***Zie da ge genoeg blijft eten.
***Begin er op tijd: Dit was voor mij het moeilijkste, ma naarmate de vakken zwaarder worden, zult ge het wel rap leren, en ge voelt u ook beter en zelfzekerder als het examen dichterbij komt.
***Probeer alles al ne keer over voorhand doorgelezen te hebben, dat ge weet over wa het allemaal gaat en kunt inschatten hoeveel leerwerk ge eraan gaat hebben, maak een schemake en probeer u daar aan te houden.
En voor de rest, herhaal genoeg ;)

Zie ook da ge zo weinig mogelijk afleiding in uw buurt hebt: ne pc naast u kan dodelijk zijn voor de examens ;) (found out the hard way)

Fighting Hobbit
26 november 2005, 23:01
Een tip die ik u geef, luister niet te veel naar die anderen die 12 uur geleerd hebben enzo, want dat maakt u enkel onzeker (ervaring).

DGEN
26 november 2005, 23:03
exames op middelbaar = vakantie :D
deze zaterdagmiddag examen gehad...hopen maar zeker :)

Fighting Hobbit
26 november 2005, 23:09
exames op middelbaar = vakantie :D
deze zaterdagmiddag examen gehad...hopen maar zeker :)
Welk exame had je?

Monkey
26 november 2005, 23:10
als ge der al geraakt zijt in al die jaren op uw manier zullen ze u nu ook wel ni meer tegenhouden.

had in t middelbaar tzelfde 'probleem' als u , nu (3de kan) blok ik probleemloos 14u per dag in de blok/examens. Als 't u interesseert en ge hebt een vast doel voor ogen is dat allemaal geen probleem.

Pippoken
26 november 2005, 23:15
Oef zeg, 'k ben blij dak niet den enigste ben die hier overal mee 'sukkelt'.

Wat ik wel nog is extra heb is dat ik enorm zenuwachtig ben vlak voor het examen (ook enorm prikkelbaar)... Hefet iemand hiervoor een oplossing?
Zit in 5de Economie Wiskunde...

Fighting Hobbit
26 november 2005, 23:45
Ik stop meestal na minder als twee uur met leren omdat ik het gewoon allemaal al ken, en dat bewijs ik mezelf dan door nog eens door mijn boek te bladeren en te zien dat ik het echt wel kan/ken. Ik dnek dat als ik op unif een cursus van enekele duizende blz. heb, dat ik dan ook wel langer zal leren... (enfin, ik hoop het)

metaphore
27 november 2005, 00:19
tijdens uwen blok gewoon een goede levenshouding aannemen
(en best een paar weekjes dervoor ook al!)
zorgen dat je goed uitgerust aan de examens begint.

tijdens examens:
-zorgen voor evenwichte voeding (genoeg fruit / groeten , maar ook geen vlees vergeten!)
-zorg ervoor dat je niet met een slaaptekort komt te zitten
(beter een stukje niet leren dan slaaptekort krijgen... dan leert ge heel wat trager)
-als je aan het leren bent moet ge zien hoe lang ge concentratie kunt houden
bij mij +-2uur aan een stuk, dan een kwartiertje pause (stukje fruit eten en met andere mensen babbelen, of ff wandelen + muziek)
-als je aan het leren bent, gooi alles van u bureau en houdt u kamer een beetje ordelijk... alleen balpen/lat/potlood en cursussen op de bank
-als ge dikke cursussen moet leren kunt ge best al wel iets op voorhand gedaan hebben anders is het vrij fataal :D (schema's zijn verdomd handig!)

als ik het zo doe lukt het normaal wel :p

veel succes ;)

Dennoman
27 november 2005, 00:41
Ik stop meestal na minder als twee uur met leren omdat ik het gewoon allemaal al ken, en dat bewijs ik mezelf dan door nog eens door mijn boek te bladeren en te zien dat ik het echt wel kan/ken. Ik dnek dat als ik op unif een cursus van enekele duizende blz. heb, dat ik dan ook wel langer zal leren... (enfin, ik hoop het)

Haha, ik herken mezelf hier zo sterk in :)
Kijk, als je één keer op de universiteit zit, kan ik je garanderen dat het qua werk niet weinig is (allesbehalve), maar het is zeker niet zo onoverkomelijk als jij het nu beschrijft (e.g. cursussen van enkele duizenden bladzijden). Kan wel zijn dat mensen die voor ingenieur gaan zulke cursussen krijgen ja, geen ervaring mee, dus daar spreek ik ook niet over. De kwestie is gewoon zorgen dat je elke dag een beetje werkt en elke week of om de 2 weken eens herhaalt. Echt, vele kleintjes maken een véél sterkere basis dan 1 groot. Het is wel een hele schok om erachter te komen dat je nu opeens elke dag (nujah, ook met een korrel zout te nemen hoor :)) moet proberen te werken, maar op zich raak je het wel gewend. Je leerstof goed bijhouden is meer dan het halve werk tijdens de examens, je zal zien hoeveel makkelijker je het dan hebt dan je klasgenoten die in uren waarschijnlijk evenveel werken als jij, maar niet zo evenwichtig en gespreid. Ik heb trouwens ook ervaren dat ik me makkelijker kan concentreren als ik vele korte periodes werk, na een tijdje valt mijn concentratie gewoon weg, bij de aanwezigheid van teveel afleiding dan toch.

Anyway, @ threadstarter: geen zorgen maken, humaniora examens zijn toch easy as shit :p leren tot je het kent, verder niks aan. Eigenlijk vind ik het wel een beetje een no-no dat hier een 1001ste thread over gemaakt wordt, maar goed, we gaan niet moeilijk doen :)

In het middelbaar was ik ook lui en erg laks. Dit is zelfs toegenomen in de laatste 2 jaar omdat ik het in het 5de en 6de totaal niet moeilijk had, niemand van onze klas trouwens. Het vierde jaar was ons allermoeilijkste jaar in het middelbaar, daar is iedereen van onze klas het roerend mee eens. Om op enkele van je vragen te beantwoorden:

- Tijdens de examens studeerde ik in periodes van ongeveer anderhalf uur, gevolgd door pauze naargelang het examen. Sommige examens waren zelfs zo simpel dat ze op een uur geleerd waren, kon ik niets aan doen :) als je het kent, ken je het. De tijd hangt volledig van jou af, zet een paardenbril op voor de studeertijden van anderen.

- Ik studeerde de laatste 2 jaar in het waterbed op de kamer van mijn ouders :) altijd knus, warm en vooral rustig. Nooit afleiding, aangezien het gros van de activiteit overdag zich natuurlijk beneden afspeelde. Ik zat wel constant recht op een TV te kijken, maar het moet van een beetje wilskracht getuigen om deze dan ook niet aan te zetten en even door de zure appel heen te bijten.

- Ik had geen bijzonder eetpatroon tijdens de examens, maar ik at op regelmatige tijdstippen en zweerde steevast bij een stevig ontbijt met veel trage suikers, dat helpt je goed door het examen en de studeersessies erna.

- Ik nam mezelf telkens voor op voorhand te studeren, maar moet met het schaamrood op de wangen toegeven dat dit zelden tot nooit lukte :/ eigenlijk begon ik altijd pas de week, meestal de dag voor de examenperiode pas te leren. Deze verleiding was te groot, simpelweg omdat er niet bepaald veel leerstof te verwerken was. Het was echter anders indien de periode begon met Latijn, geschiedenis of wiskunde, of indien deze examens vroeg in de periode kwamen. Dan nam ik alle tijd om deze te leren, aangezien dit pure blokvakken waren.

Voor de rest verwijs ik u naar de tips van grievie :) blijf trouwens van die brol à la concentratiepillen af. Werk bvb een beloningssysteem uit door jezelf na een lange studeersessie te belonen met bijvoorbeeld je favoriete snoepje of even een game te spelen. Je moet dan wel de wilskracht hebben om van alle beloningen af te blijven tot jij eerst je plicht vervuld hebt :)

Fighting Hobbit
27 november 2005, 00:51
Ja, ik kijk op zich wel erg op tegen unif omdat het allemaal zo nieuw is, ik ben niet bang voor het onbekende, maar wel om het alleen te trotseren. En ik vrees dat ik volgend jaar alleen zal zijn.

Dennoman
27 november 2005, 01:00
Wat ga je doen dan? (ik was nota bene ook bang voor de unief, is volstrekt normaal hoor)
En trouwens, jij bent zo'n beetje op alle aspecten van studeren vergelijkbaar aan mij :p
De meeste examens waren qua studeren ook afgesloten op een uur of 2 bij mij, hoewel ik voor sommige vakken wegens de hoeveelheid leerstof een uitzondering maakte, zoals voor Latijn en geschiedenis.
Laatste edit: ik ga maffen, ik lees het morgen wel :) (als ik nog on kom, werken voor proefexamen... JA, IK LEER VOOR PROEFEXAMEN!) xD

Hellrabbit
27 november 2005, 01:06
Kan wel zijn dat mensen die voor ingenieur gaan zulke cursussen krijgen ja, geen ervaring mee, dus daar spreek ik ook niet over. De kwestie is gewoon zorgen dat je elke dag een beetje werkt en elke week of om de 2 weken eens herhaalt. Echt, vele kleintjes maken een véél sterkere basis dan 1 groot. Het is wel een hele schok om erachter te komen dat je nu opeens elke dag (nujah, ook met een korrel zout te nemen hoor :))

hmmm, eigenlijk omgekeerd

1) Ingenieurs krijgen ook geen cursussen van 1000'en blz hoor. Iemand die voor ir gaat heeft niet meer te leren dan iemand anders, het ligt em enkel in de moeilijkheidsgraad (hoewel ik daar dan geen uitspraak over kan doen, aangezien ik nooit iets anders gedaan heb ;))

2) Ik moet weldegelijk elke dag best wel wat leren hoor :/ Ik heb namelijk ondervonden dat proffen (de mijne toch in ieder geval) niet de neiging vertonen om te leuteren in hun cursussen, gevolg : ge zit enorm lang aan een klein stuk (ook natuurlijk omdat het den eerste keer is da ge het leert en omda ge nog wa nota's maakt of daarom nie alles van den eerste keer begrijpt en kent natuurlijk).

Hellrabbit
27 november 2005, 01:08
(... JA, IK LEER VOOR PROEFEXAMEN!) xD

wussy :p

Dennoman
27 november 2005, 01:08
Omgekeerd? Wat zei ik dan anders? :/ Iedereen moet elke dag een beetje zien te werken hé (ik doe Sinologie trouwens, als ik mijn Chinees niet elke dag bijhou en gebruik, ben ik ferm screwed :))

Hellrabbit
27 november 2005, 01:09
Omgekeerd? Wat zei ik dan anders? :/ Iedereen moet elke dag een beetje zien te werken hé (ik doe Sinologie trouwens, als ik mijn Chinees niet elke dag bijhou en gebruik, ben ik ferm screwed :))

omgekeerd zoals in : duizenden blz = niet , elke dag ferm leren = wel :(

Fighting Hobbit
27 november 2005, 01:25
Wat ga je doen dan? (ik was nota bene ook bang voor de unief, is volstrekt normaal hoor)
En trouwens, jij bent zo'n beetje op alle aspecten van studeren vergelijkbaar aan mij :p
De meeste examens waren qua studeren ook afgesloten op een uur of 2 bij mij, hoewel ik voor sommige vakken wegens de hoeveelheid leerstof een uitzondering maakte, zoals voor Latijn en geschiedenis.
Laatste edit: ik ga maffen, ik lees het morgen wel :) (als ik nog on kom, werken voor proefexamen... JA, IK LEER VOOR PROEFEXAMEN!) xD
Ik ga fysica doen en ken niemand anders die dat ook van plan is, nuja, we zien wel, het middelbaar was ook nieuw, 6 jaar geleden...

m***
27 november 2005, 01:43
't is examens en geen exames

eXtreme
27 november 2005, 10:01
nee meent g'et...we zitten op een forum...

het is ook " 't is " ni " t'is " :)

Santa
27 november 2005, 10:37
nee meent g'et...we zitten op een forum...

het is ook " 't is " ni " t'is " :)
Pwned :')

eXtreme
27 november 2005, 10:46
:P en om hoe laat stond ge op toen da ge in 't middelbaar zat?

just to know

klootvis
27 november 2005, 11:45
- veel water drinken (geen frisdrank)
- als ontspanning een toerke gaan lopen ipv tv kijken / achter pc zitten
- altijd minstens 8u slapen
- ni te veel koeken/chips
- ni te lang aan een stuk studeren: rendement zakt
- geen medicatie nemen: uw lichaam zal op lange termijn toch terug in zijn normale ritme willen vallen, dus de extra energie die je dan kreeg, krijg je dan als een slag van vermoeidheid terug in je gezicht
- alles begrijpen en niks van buiten leren dat je niet begrijpt

works for me :unsure:

zarathustra
27 november 2005, 11:47
hmmm, eigenlijk omgekeerd

1) Ingenieurs krijgen ook geen cursussen van 1000'en blz hoor. Iemand die voor ir gaat heeft niet meer te leren dan iemand anders, het ligt em enkel in de moeilijkheidsgraad (hoewel ik daar dan geen uitspraak over kan doen, aangezien ik nooit iets anders gedaan heb ;))

idd, eigenlijk zijn de cursussen over het algemeen vrij 'dun' (burgelijk ir. dan)

analyse waren bijvoorbeeld 200 tal blz./semester. Probleem is wel dat daar grote stukken zijn van bij wijze van spreken 5 blz/uur om er iets van te begrijpen.

klootvis
27 november 2005, 11:50
idd, eigenlijk zijn de cursussen over het algemeen vrij 'dun' (burgelijk ir. dan)

analyse waren bijvoorbeeld 200 tal blz./semester. Probleem is wel dat daar grote stukken zijn van bij wijze van spreken 5 blz/uur om er iets van te begrijpen.

²nd that (als bio-ir. dan toch)
Ze maken vaak afleidingen waarbij ze ervan uitgaan dat je de tussenliggende stappen zelf in uw hoofd construeert. Op 't examen peilen ze wel of je de constructie en de peilers van die afleiding volledig vat.

Hellrabbit
27 november 2005, 12:22
²nd that (als bio-ir. dan toch)
Ze maken vaak afleidingen waarbij ze ervan uitgaan dat je de tussenliggende stappen zelf in uw hoofd construeert. Op 't examen peilen ze wel of je de constructie en de peilers van die afleiding volledig vat.

³ (ook als bio-ir ;))

Mijn cursus calculus is 330 blz om precies te zijn. Maar, zoals zara reeds gezegd heeft, gaat dat zo ongeveer gemiddeld tegen 5 à 6 blz per uur voorbij om da volledig in u op te nemen. Tussenstappen worden idd gewoon nie geschreven (tenzij ze natuurlijk inhoudelijk van vitaal belang zijn) en soms zit ge een volledig blad vol te schrijven om simpelweg een dom regeltje uit te schrijven. :/

Maar kom, klagen doen we niet, 't is best interessant :p

sh0s
27 november 2005, 12:24
³ (ook als bio-ir ;))

zeker als je in de laatste jaren komt :niceone:

Hellrabbit
27 november 2005, 12:25
jaja, ALS ik in de laatste jaren kom ;) ;)

The Patriot
27 november 2005, 12:33
Middelbare examens waren altijd chilled :p

zelf 5 uurs vakken zoals elektronica waren gewoon den dag op voorhand blokken. Het belangrijkste was gewoon er ieder jaar door zijn. Ik had weliswaar de slechtste punten op papier maar mondeling was er niemand die hoger had dan mij. Ik flip soms op papier wat mij nekt, kvind da een beetje spijtig en zeker omdat er leraars waren die zeiden dak minder had dan dak eigenlijk verdien in die betekenis van dak het wel weet maar dak het soms nie verwoorden of op da moment vergeten ben.

Nu zittek in mijn 1ste jaar hoger onderwijs in de elektronica - ict, richting elektronica eh :D
En die examens zijn nog allemaal een beetje nieuw voor mij. Kzal wel zien hoe het loopt. Ik denk dak over een weekske of twee stillekes aan op mijn gemak ga beginnen leren. :)

waffel
27 november 2005, 12:42
ni studeren en uw jaar dubbelen dikke funn

u haalt de woorden uit mijn mond

ik doe lekker men 5de jaar opnieuw, and I like it big time :applause:

killgore
27 november 2005, 12:57

²nd da (als 1e bach burgerlijk ir dan eens :p), toch voor hetgene ik tot nu toe al geleerd heb :).

De dikste cursus die we atm hebben is scheikunde en zelfs da valt zeer goed mee, want die overloop je vrij vlot vind ik.

Bij de andere cursussen kan het idd zo traag gaan (met analyse op kopt, bewijs na bewijs), maar dit hangt ook beetje af van hoe je leert. Voor Meetkunde bv. leer ik alleen in mijn cursus als er daar iets extra instaat. Voor de rest leer ik in men notities omdat die gewoon veel duidelijker zijn.
Ook belangerijk is (vooral bij wetenschappelijke vakken) zoveel mogelijk proberen links leggen met wat je al geleerd hebt. Dit kan je onder het leren langer kosten, maar door die links zal je dingen beter doorgronden en vooral beter onthouden. Je moet echt niet lineair leren, maar alles als 1 geheel :).

Dé grote moeilijkheidsgraad ligt bij ons in mijn ogen in de oefeningen, de theorie op zich is niet moeilijker dan wat wij in het middelbaar gezien hebben (meer in 1 keer natuurlijk wel).

Natuurlijk is het voor mij ook nog wat afwachten over die moeilijkheidsgraad en zo aangezien men eerste examens er nog aankomen :).

Joachim_staelen
27 november 2005, 13:34
ik heb in het middelbaar niet echt zo veel gedaan, gewoon de dag voordien altijd begonnen aan examen, dan leerde ik wel altijd zo'n 4-5 uur, afhankelijk van het vak.

nu zit ik in het hoger en doe ik echt nog minder :s, omdat je geen toetsen meer hebt en heb ook examen na de kerstvakantie, das niet leuk:sad:

Dezelfde story hier:p hoe denk je dat jij erdoor gaat geraken (en welke richting doe je?):p

The Patriot
27 november 2005, 13:40
Dezelfde story hier:p hoe denk je dat jij erdoor gaat geraken (en welke richting doe je?):p

Vraag ik mij af want ik krijg toch redelijk veel werk in het hoger :p Veel verslagen, voorbereidingen, oefeningen maken en bij sommige vakken nen test :p

Firefoxbt
27 november 2005, 13:52
zeg, vraagje :

hoe leer je een mondeling examen frans?

zal zowel gaan over geziene teksten in de les als grammatica en een grote persoonlijke vraag ... :x

frans is echt één van m'n slechtste vakken en kzit in 5ASO ... what to do... what to do...

zarathustra
27 november 2005, 14:01
Dé grote moeilijkheidsgraad ligt bij ons in mijn ogen in de oefeningen, de theorie op zich is niet moeilijker dan wat wij in het middelbaar gezien hebben (meer in 1 keer natuurlijk wel).

Natuurlijk is het voor mij ook nog wat afwachten over die moeilijkheidsgraad en zo aangezien men eerste examens er nog aankomen :).

Dat eerste klopt als een gratis bus in hasselt met een trommelvereniging aan boord.

En qua moeilijkheidsgraad.. Voor analyse, +/- even moeilijk als tijdens de oefenzittingen, nog een tikje moeilijker mss. Statistiek beduidend ingewikkelder dacht ik, net als bij chemie. Wat hebt ge zo nog.. ahja mechanica, op het niveau van de laatste oefn van een reeks meestal.

Maw voor de examens de moeilijkste uit de oefenzittinge en dan nog wat extra. In veel gevallen toch en naar mijn mening. Maar goed, mijn eerste jaar was niet echt een groot succes :)

metaphore
27 november 2005, 14:10
bij mij ist nie zo bijzonder moeilijk maar gewoon te veel

chemie zijn pakt 2000blz ofzo int totaal ... echt nie om mee te lachen
voordeel: het is nie zo moeilijk

maar biofyisica is ook veel + moeilijk en da slaagt wel harder tegen

in elk geval liever veel en makkelijk dan weinig en moeilijk
kheb liever dat het wa sneller vooruitgaat per blz ;)

en onder het jaar veel leren valt bij mij eigelijk nog wel mee
gewoon voor de proefexamens wa leren
en tijdens het weekend leren ... tijdens de week is da toch nie zo heel veel (hoewel ik nu nekeer ga beginnen ... die examens komen schrikwekkend dicht bij)

Hellrabbit
27 november 2005, 14:11
zeg, vraagje :

hoe leer je een mondeling examen frans?

zal zowel gaan over geziene teksten in de les als grammatica en een grote persoonlijke vraag ... :x

frans is echt één van m'n slechtste vakken en kzit in 5ASO ... what to do... what to do...

net hetzelfde als da ge een schriftelijk examen frans zou leren, enkel moet ge nu uw antwoorden luidop zeggen :)

raar trouwens da zoveel mensen pas vanaf het 5e mondeling frans hebben, wij hadden al van int 3e jaar mondeling frans :o

Lun4r
27 november 2005, 14:11
Als je studeert gewoon doorgaan tot je erbij neervalt, imo hangt alles af van karakter. Het maakt niet uit wat je eet, drinkt of slikt maar je houding is bepalend.

Mss had dat bij mij altijd met 'eergevoel' te maken maar ik kon het niet laten gebeuren dat ik faalde. Ik heb heel mijn universitaire loopbaan als volgt gestudeerd:

-max twee dagen van te voren beginnen (meestal cursus nog uit de plastic halen)
- leeg blad om lijnen op te trekken (de illusie van het schrijven)
- beginnen en niet meer stoppen
- oor-dopjes

Gewoon gaan tot je erbij neervalt, ik raakte door cursussen van 700 bladzijden op twee dagen (geschiedenis, bedoel meer datums en verdragen kom je niet tegen).

metaphore
27 november 2005, 14:18
Als je studeert gewoon doorgaan tot je erbij neervalt, imo hangt alles af van karakter. Het maakt niet uit wat je eet, drinkt of slikt maar je houding is bepalend.

Mss had dat bij mij altijd met 'eergevoel' te maken maar ik kon het niet laten gebeuren dat ik faalde. Ik heb heel mijn universitaire loopbaan als volgt gestudeerd:

- oor-dopjes

Gewoon gaan tot je erbij neervalt, ik raakte door cursussen van 700 bladzijden op twee dagen (geschiedenis, bedoel meer datums en verdragen kom je niet tegen).

wat ge eert en drinkt maakt juist kei veel uit, als ge heel den tijd vitamine rijk voedsel eet gade veel betere concentratie hebben enzo...
evenwichtig voedsel = betere leerprestaties

dus op eten kunt ge best wel min of meer letten

en 2 dagen voor examen beginnen is in zo goed als alle richtingen praktisch onmogelijk...
de tips dat ge geeft zijn dus nie echt zeer positief :x

eXtreme
27 november 2005, 14:18
hhmm :) respect :P

maareuh, ik begrijp echt niet hoe je van 11 tot 11 non-stop kan studeren...
als ik van 's middags begin voel ik mij tegen 20u30 zo moe in mijne kop, allée ik heb het gevoel dat het geen zin meer heeft om nog verder te doen, zo het gevoel da 'k 't dan toch ni zal onthouden of da 'k delen van 't vorige zal vergete...

iemand nog da gevoel? :p Wa moet 'k dan doen? Gewoon da gevoel negeren -want ge zult da toch ni vergete- en doorzette? Maar da voelt soms zo slecht... :(

Hellrabbit
27 november 2005, 14:21
hhmm :) respect :P

maareuh, ik begrijp echt niet hoe je van 11 tot 11 non-stop kan studeren...
als ik van 's middags begin voel ik mij tegen 20u30 zo moe in mijne kop, allée ik heb het gevoel dat het geen zin meer heeft om nog verder te doen, zo het gevoel da 'k 't dan toch ni zal onthouden of da 'k delen van 't vorige zal vergete...

iemand nog da gevoel? :p Wa moet 'k dan doen? Gewoon da gevoel negeren -want ge zult da toch ni vergete- en doorzette? Maar da voelt soms zo slecht... :(

Hangt er echt vanaf welk vak da ge aant studeren zijd. Zoals zaartje reeds zei, is het perfect mogelijk om een vak als Wiskunde of Fysica 10u aan een stuk te leren, met enkel een pauze om te eten. Die vakken zijn namelijk vooral oefeningen en uzelf trainen op de theorie, het is meestal nie zo dat ge die dingen maar letterlijk vanbuiten leert. Een vak als Frans ofzo kon ik anders ook wel maar max 2u volhouden zonder een pauze te nemen :)

Firefoxbt
27 november 2005, 15:11
net hetzelfde als da ge een schriftelijk examen frans zou leren, enkel moet ge nu uw antwoorden luidop zeggen :)

raar trouwens da zoveel mensen pas vanaf het 5e mondeling frans hebben, wij hadden al van int 3e jaar mondeling frans :o

Jij woont bij Leuven, ik bij Gent ;)

Snap je het verschil met de taalgrens :)

Fighting Hobbit
27 november 2005, 15:47
Hangt er echt vanaf welk vak da ge aant studeren zijd. Zoals zaartje reeds zei, is het perfect mogelijk om een vak als Wiskunde of Fysica 10u aan een stuk te leren, met enkel een pauze om te eten. Die vakken zijn namelijk vooral oefeningen en uzelf trainen op de theorie, het is meestal nie zo dat ge die dingen maar letterlijk vanbuiten leert. Een vak als Frans ofzo kon ik anders ook wel maar max 2u volhouden zonder een pauze te nemen :)
vandaar dat ik nooit lang leer voor die vakken, ik heb de slechte gewoonte van nooit oefeningen te hermaken...
Ik heb het één keer gedaan en ik stelde vast dat ik de dag erna al die oefeningen nog vanbuiten kende, gewoon zonder nadenken opgeschreven, et voila, goeie toets. Maar om een exame te leren steek ik daar mijn tijd niet in, als ik al mijn oefeningen vind en lees ist veel.

Hellrabbit
27 november 2005, 16:06
Jij woont bij Leuven, ik bij Gent ;)

Snap je het verschil met de taalgrens :)

Ik woon eigenlijk in Brecht, helemaal in het noorden van de kempen :p

die Leuven is gewoon omdat 5/7 van de week in leuven zit :)

bhaalspawn
27 november 2005, 16:13
2 Keer? Hebt gij soms enorm dunne cursusjes?

Ik ga echt al alles uit de kast moeten halen om al mijn cursussen ene keer geleerd te krijgen tegen den blok (en ik ben weldegelijk al van int begin vant jaar goe begonnen me leren).

Nee, tuurlijk zijn die niet dun (I wish :) ) maar wat ik vaak aan concentratie en diepheid mis compenseer ik met snelheid.
Als ik mij echt kan opleggen een dag te studeren dan kom ik makkelijk aan 100 à 150 paginas per dag, er zijn dan echter veel details die mij ontgaan en sommige zie ik dan voor het eerst in de blok :)
Het is zeker niet de beste methode maar ik kan gewoon niet lang op dezelfde pagina blijven kijken (liever 5 aparte keren een minuut per pagina dan 1 pagina 5 minuten lang bestuderen).

Hangt natuurlijk ook wel af van welk soort vak je leert:
het systeem dat ik volg is goed voor 'geschreven' vakken zoals socio, psycho, filo, recht, ...
Bij 'numerieke' vakken zoals wiskunde, statistiek, accountancy, ... ligt dat echter anders, daar gaat het natuurlijk veel trager.

Hellrabbit
27 november 2005, 16:15
oh, mja, da verandert de zaak natuurlijk

zoals hierboven reeds gezegd gaan mijn cursussen gewoon véél te traag vooruit voor da te halen

Firefoxbt
27 november 2005, 17:06
Ik woon eigenlijk in Brecht, helemaal in het noorden van de kempen :p

die Leuven is gewoon omdat 5/7 van de week in leuven zit :)

lol oke :applause:

dan euh... heb jij een pijnlijke school ^^

kzal dan maar vooral tekstjes leren zeker :x

@ bhaalspawn : he, ik heb dat ook, enkel in het klein :)
5min. op 1 pagina en ben et kostbeu... daarom dat ik het vertik duits woordenschat (+-3 blz. van 100 woorden per les (tja, kweet het, weinig :) ) en andere zaken op één pagina goed te leren... heb liever iets zoals nat wetensch ofzo... kan je makkelijk doorrushen :) en dan behoud ik mijn concentratie (nog dit stukje en kmag naar de volgende pagina denk ik dan :p )

klootvis
27 november 2005, 17:08
³ (ook als bio-ir ;))

Mijn cursus calculus is 330 blz om precies te zijn. Maar, zoals zara reeds gezegd heeft, gaat dat zo ongeveer gemiddeld tegen 5 à 6 blz per uur voorbij om da volledig in u op te nemen. Tussenstappen worden idd gewoon nie geschreven (tenzij ze natuurlijk inhoudelijk van vitaal belang zijn) en soms zit ge een volledig blad vol te schrijven om simpelweg een dom regeltje uit te schrijven. :/

Examen van prof. Poedts zijn vragen die nogal verwachtbaar zijn ;). Heel analoog aan proefexamen :p
Good luck, 1ste bac :niceone:
(Aanschouw het legendarische gevoel als uw gigaexamen biologie gedaan is :cool: )

Hellrabbit
27 november 2005, 17:28
Examen van prof. Poedts zijn vragen die nogal verwachtbaar zijn ;). Heel analoog aan proefexamen :p
Good luck, 1ste bac :niceone:
(Aanschouw het legendarische gevoel als uw gigaexamen biologie gedaan is :cool: )

ik aanschouw op dit moment de pijn van het leren van het gigaexamen biologie :p

hoewel ek eigenlijk ferm op schema zit enzo :)

en men proefexamen was een vlotte 6,25/20

maar zoals eerder gezegd : nie geleerd ervoor
en ik zat dan toch nog meer dan een punt boven het algemene gemiddelde :p

maar als het analoog is, dan zou dat toch niet te moeilijk moeten zijn ... is het examen chemie eigenlijk ook analoog met het proefexamen? da zou immers een ferme opluchting zijn :)

Blackstone
27 november 2005, 17:46
Aanschouw het legendarische gevoel als uw gigaexamen biologie gedaan is :cool: ... en het nog veel legendarischere gevoel van een 9 terug te krijgen :cool: Al wens ik dat gevoel absoluut niemand toe :p

Als je studeert gewoon doorgaan tot je erbij neervalt, imo hangt alles af van karakter. Het maakt niet uit wat je eet, drinkt of slikt maar je houding is bepalend.Sommigen kunnen dat idd, maar lang niet iedereen is in staat zijn lichaam weken (/maanden) aan een stuk uit te putten. 1 à 2 weken is nog makkelijk haalbaar, maar voor die weken die daarop volgen krijgt ge het wel extra zwaar.
Zelf heb ik dat op een pijnlijke manier ervaren bij men examens in juni vorig jaar (laatste week ziek van oververmoeidheid + bijhorende hitte = kansloos gebuisd). Voor mn 2e zit heb ik dan de zaak heel anders aangepakt: gezonder eten (fruit :woohoo: ), genoeg ECHTE ontspanning en véél slapen. Ik heb op die manier 2maand lang dagelijks gemiddeld 8/9 uur geleerd en had na 2 maand nog niet het gevoel van volledig uitgeblust te zijn (wat ik WEL had in juni na een paar weken al).

Waarmee ik personen als de threadstarter wil waarschuwen voor dit soort methodes. Voor sommigen werken ze idd goed, voor anderen kunnen ze een pak slechter aflopen.

Massis
27 november 2005, 18:10
aaargh, weer zo iemand die leert voor proefexamens

ipv dan te doen zoals ik : niet leren, even hard buizen als al de rest die wel geleerd heeft en dan blij zijn omdat het toch goeie punten zijn zonder een speciale blokinspanning

bwah, eigenlijk heb'k niks gedaan buiten de oefeningen afgemaakt die we moeten afmaken :p en 'k heb mijn proefexamen linux eens bezien... (jah, da steekt gewoon bij onze cursus)

trouwens kernijntje, wat'k nu leer moet'k volgende week niemeer leren he (want de week erop heb'k exames...)

Hellrabbit
27 november 2005, 18:21
trouwens kernijntje, wat'k nu leer moet'k volgende week niemeer leren he (want de week erop heb'k exames...)

feit, maar ik ben eerder iemand die dat al lang geleerd zou hebben int jaar zelf :p

Typhon`
27 november 2005, 18:58

- oor-dopjes

Right.
700 blz op 2 dagen is onmogelijk, zeker als je het zo bekijkt:

700 blaren, 2 dagen = 48 u
2* 8 uur slaap + stel 2 uur pauze, 1 uur per dag = 48-18 = 30 uur leren.

700 blaren op 30 uur = 23 blaren per uur, grof gerekend 2 minuten per blad.
Sorry, maar een blad lees je nog niet eens grondig op 2 minuten.

blackman
27 november 2005, 21:00

euhm wij hadden in het eerste middelbaar al frans :evil: .
voor te leren heb ik een heel SLECHTE gewoonte : bijna niks leren tot 10 uur savonds dan u der vollenbak opgooien (niet tijdens de exames hé) mja ik ben er altijd aldoor geweest dus....

boogje
27 november 2005, 21:15
kzit nog maar int derde, maar ik droom gewoonweg mega veel weg + pc scherm stta dus RECHT voor mijn neus ( ong 1 meter) en de tv staat NAAST mij (2 meter) met dus kabeltv + mijn xbox staat daar onder

en nu hebk gevraagd of dak ergens anders mocht studeren, zodat ik ni zo afgeleid word, en nu mag ik ni :(

anyway, het enigste wat ik graag leer is Wiskunde (enkel examens! int jaar vind ik dat een rotvak) omdat dat gewoonweg kunnen is en niet kennen, na uw definities.

en nu ben ik ziek en hbek geen reet kunnen leren int weekend, en ja, nu juist, in den avond is alles natuurlijk picobello :help:

Hellrabbit
27 november 2005, 21:59
voor te leren heb ik een heel SLECHTE gewoonte : bijna niks leren tot 10 uur savonds dan u der vollenbak opgooien (niet tijdens de exames hé) mja ik ben er altijd aldoor geweest dus....

ik had het over mondeling examen frans :/

frans heeft iedereen denk ik al van int 1e jaar

metaphore
27 november 2005, 22:05

de tijd komt nog wel dat het zo niet meer lukt

en iedereen in aso heeft vanaf het eerste middelbaar frans...
kheb vanaf het 5e lagere school al frans ...

maar hellrabbit had het dus duidelijk over mondeling examen

The Patriot
27 november 2005, 22:40
Wete wa ik niet versta, hoe sommige mensen geen werk kunnen hebben in het hoger onderwijs ?

Ik ben vanamiddag begonnen en kben nog bezig :p

Voorbereidingen gemaakt voor de labo's, verslagen gemaakt .. Keer de les overlezen van de vorige keer ..

Hellrabbit
27 november 2005, 23:38
feit

ik ben weeral 2 dagen volop aant leren en nog loop ek massaal achter op men schema (en met da schema kwam ek maar juist toe). Buizen here I come

*He@d$hOt*
28 november 2005, 00:42

- oor-dopjes

No offence, maar ik geloof absoluut geen jota van wat je zegt. Ik studeer rechten, was er vorig jaar eerste zit door, moet enorme cursussen verwerken en begin ook altijd veeel te laat, maar 2 dagen voor 700 blz, no way. Tenzij je misschien bedoelt: "ik was erdoor op dat examen met 2 dagen studeren" Geluk hebben op de vragen is volgens mij nog altijd niet hetzelfde als "een cursus van 700 blz doorgeraken". Ik doe geen afbreuk aan je intelligentie, maar je studeert geen 700 blz vol data en feiten uit het hoof op 48 u, zelfs als je maar 2 keer een uurtje slaapt. No way....

Dennoman
28 november 2005, 13:10
Welja headshot, dat geloof ik ook. Het is ook erg interessant als je af en toe aan jezelf bewijst dat je de leerstof dankzij bijhouden tijdens het jaar weldegelijk goed beheerst.
Maareuh, mensen, deze thread gaat imo niet over uniefexamens, maar over het al dan niet oplossen van de vraag van de starter :???:

pit24
28 november 2005, 16:10
Nog niks gedaan, deze woensdag begin ik (3uur in strafstudie leren, eigenlijk wel goed)

volgende Dinsdag exaam wiskunde.

Tzal wel lukken, buiten wiskunde en Frans kan ik alles goed aan. Frans hoop ik wel op een halve dag te kunnen, zal nipt worden. Wiskunde moet wel lukken op nen woensdag en een weekend+ maandag minddag.

Het moeilijke is een zeker niveau 2 weken vol te houden.

Ik zie het wel zitten

eXtreme
28 november 2005, 20:09
Ik ben de threadstarter :p En mijn vraag is/ heb ik wel al 'ns gesteld maar antwoorden ontbraken wat...

-> Na dat ik al uren heb geleerd (dus ook met pauzes ertussen!) krijg ik 's avonds steeds het gevoel (soort van koppijn :p ) dat het geen nut meer heeft om te leren, ik het (= het stuk/de stukken die ik dan aan het leren ben) toch niet zal onthouden...Is dit nu een gevoel of zal het ook echt zo zijn? ;)

+ om hoe laat stonden/staan jullie op bij examens in middelbaar? <-

marre_man
28 november 2005, 20:12
en iedereen in aso heeft vanaf het eerste middelbaar frans...
kheb vanaf het 5e lagere school al frans ...

Ik had al in 2e lagere school frans -> 5u/week, uw punt = ?

Dennoman
28 november 2005, 21:24
@ starter, wist wel da gij starter waart en uw vraag, was gewoon mislukte emoticon xD

Njah, qua patroon slapen/opstaan laat ik de examens niet verschillen van dat van tijdens de week. Ik ging tijdens de examens, net als tijdens de week, steevast nooit na 22.30u slapen, en ik kwam eruit om 7.00-7.30u

epsilon
28 november 2005, 21:30
Even laat als elke andere schooldag, 7:15 voor mij in die tijd :)
s'Avonds leerde ik tot max 23h toen (als ik nog 2 vakken van 0 moest :naughty: )

Sk8erMatty
28 november 2005, 21:41
Ik heb altijd den dag voor het examen beginnen leren. Ben er altijd al doorgeraakt. 4 jaar ASO , vorig jaar Multimediatechnieken en dit jaar ook (6e dus) multimediatechnieken. Vorig jaar als 1ste geslaagd en dit jaar zie ik ook wel goed zitten behalve voor m'n GIP (Ge&#239;ntegreerd Proefwerk met jury)

Mijn methode:
*1 dag op voorhand beginnen leren
*Bij alle vakken gewoon es goed lezen, bij wiskunde is het vooral dan de oefeningen kunnen snappen .. bij taalvakkan gewoon uw woordjes es goed lezen en 2x opzeggen in uw hoofd.
*Ik begin 's middags te leren aan bureau (waar m'n pc vlak naast mij staat, jaja zot he :crazy: )
*'s avonds herhaal'k nog es in bed maar de kans is redelijk groot da'k in slaap val (ben zo ooit eens wakker geworden rond een uur of 02:00h met een map frans naast mij op de grond en een flaske cola dat er over gevallen was :rofl: )
*'s morgens ook nog es vlug alles herhalen
*examen zelf: alles goed lezen, maken dajje heel 't antwoord et (if possible :p) en ook nog es goed overlezen, ge haalt ALTIJD nog een fout of 2 &#224; 3 der uit. Zeker de moeite bij het examen wiskunde !!

En ja .. &#233;&#233;n keer dat 't allemaal gedaan is , is't vakantie he .. dan kunde lekker uit de bol gaan en gewoon chill'n met de gedachte dat de lessen nog veraf zijn :p

Holy Paladin
28 november 2005, 21:43
ik studeerde meestal maar een uurke of 2-3, das genoeg als ge parate kennis hebt
nu in hogeschool is da eigelijk ook al genoeg

Hellrabbit
28 november 2005, 22:48
-> Na dat ik al uren heb geleerd (dus ook met pauzes ertussen!) krijg ik 's avonds steeds het gevoel (soort van koppijn :p ) dat het geen nut meer heeft om te leren, ik het (= het stuk/de stukken die ik dan aan het leren ben) toch niet zal onthouden...Is dit nu een gevoel of zal het ook echt zo zijn? ;)

-> Beetje van allebei. Ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent. Leren gaat gewoon veel trager, maar normaal gezien onthoude het wel even goe (als ge der meer tijd insteekt). Ik heb da vooral veel gehad bij fysica (wss ook omdat ik dat altijd in 1 trek door leerde :)). Maar ik heb in die staat nog ganse hoofdstukken geleerd en die kende ik de dag erop even goed als de rest (ook als was het veel moeilijker om ze geleerd te krijgen).

-> Hing ervan af of het mondeling of schriftelijk was :p

Troj
28 november 2005, 23:18
Kunt anders beetje uit mijn cursus algemene psychologie lenen, heel veel nuttige geheugentips.. Hoe onthoud ik het best? Hoe leer ik het best systematisch etc.
Eerst moet ge weten hoe het geheugen werkt:
Zintuiglijk -> Onmiddellijk -> Permanent geheugen.
Tips zijn onder andere:
-Er zijn significante verbeteringen merkbaar bij het inbeelden van de plaats van studie tijdens het afleggen van het examen. Op beoordelingstaken tijdens experimenten was er sprake van een verbetering van 5 tot 10%. Het best is dus om te studeren waar ge examen maakt, al is da vaak onmogelijk.
-Zinloos herhalen helpt eigenlijk weinig, het idee erachter is dat door veel herhaling het 'beeld' langer in het onmiddellijk geheugen blijft hangen en dus makkelijker wordt opgenomen in het permanent geheugen.. het permanent geheugen is in principe oneindig, het zijn problemen met oproepen die het lastigst zijn (tip of the tongue-syndroom) daarom moet ge over leerstof vooral nadenken en de nodige links leggen, zelf eens iets opzoeken ofzo. Bijvoorbeeld bij genetica kunt ge eigen experimentjes doen ipv standaard de oefeningen te volgen. Misschien extra werk maar wel beter geheugen
-Enkel lezen is maar &#233;&#233;n van de zintuigen die ge gebruikt om via het zintuiglijk geheugen in uw onmiddellijk geheugen op te nemen. Probeer ook eens een film te kijken of een geluidsfragment te beluisteren... Bij geschiedenis is dit heel simpel, en het is vaak ook leuker.
-Het is geen onzin om 'uw bureau leeg te maken om te studeren': het effect is tweevoudig: er is minder om mee te prullen, want afleiding is de grootste boosdoener die het overbrengen naar permanent geheugen verstoort, maar het feit dat ge uzelf voorbereid om te gaan studeren helpt u te motiveren.

Andere studenten kunnen mij mss wat verbeteren, tis nu ni da ik de cursus al van buiten ken :).

Hellrabbit
29 november 2005, 11:46
Bijvoorbeeld bij genetica kunt ge eigen experimentjes doen ipv standaard de oefeningen te volgen. Misschien extra werk maar wel beter geheugen

hoera, voor practica erfelijkheid

maar erm, hoe zijd gij van plan op uw eentje experimenten te doen met genetica? :o

sh0s
29 november 2005, 13:03
fruitvliegjes opkweken,...
erwten planten,...

Hellrabbit
29 november 2005, 14:37
het opkweken van fruitvliegjes is niet zo aan te raden op uw eentje op uw kamer (das nu immers hetgeen wij doen in practica erfelijkheid) :)

en het kweken van erwten is ook niet zo handig als ge een week later examen hebt :p

metaphore
29 november 2005, 14:59
lol

morgen exaam .... rap nog wa fruitvliegjes kweken en mutaties onderzoeken voor ik examen heb :)

volgens mij zijn de oefeningeskes maken dan toch nog iets efficienter
(maarja wat weet ik ervan hé :p )

Emu
29 november 2005, 15:20
Ik ben zo blij dat ik van die school vanaf ben sinds vorig jaar :D

hendrik1
29 november 2005, 15:53
Mja, 700 blz op 2 dagen lijkt me ook straf. In mijn hoogdagen deed ik over een cursus van 1000 blz meer dan 3 weken, dus ja :)

Hellrabbit
29 november 2005, 17:12
lol

morgen exaam .... rap nog wa fruitvliegjes kweken en mutaties onderzoeken voor ik examen heb :)

volgens mij zijn de oefeningeskes maken dan toch nog iets efficienter
(maarja wat weet ik ervan hé :p )

wa zoude gij daar nu niks van weten? :p

Firefoxbt
29 november 2005, 18:00
iemand een idee hoe ik een algemene achterstand frans inhaal? :p
kzit in 5aso eco-talen maar da frans wil nie echt meer gaan... mijn achterstand wordt steeds groter : /

The Patriot
29 november 2005, 18:20
iemand een idee hoe ik een algemene achterstand frans inhaal? :p
kzit in 5aso eco-talen maar da frans wil nie echt meer gaan... mijn achterstand wordt steeds groter : /

Wete hoe het bij mijs was, tot in mijn 4de jaar waren het al woordjes enzo, eigenlijk vree gemakkelijk en ene keer int vijfde jaar, volledige teksten vertalen enzo .. Resultaat, de ene buis na de andere kwam er voor frans waardoor dak eigenlijk mijn frans heb gelaten voor dat was. Keb da toen uitgelegd aan de lerares waarom dak het heb laten schieten en khad altijd goeie punten voor taken enzo maar da was het dan ook, een overhoring wast rampzalig en een examen was al even erg. zij eeft mij dan geprobeerd van te helpen en ik werkte wel mee maar tlukte gewoon niet meer maar ze eeft er mij wel doorgetrokken door da frans.

Maar kzeg het, ge moet nen leraar hebben die begrip eeft voor zijn leerlingen want ge hebt er die de leerlingen aan hun lot over laat. Vandaag in het hoger zit ik te luisteren naar "chinees" in de franse les. Gelukkig krijg ik da maar voor een semesterke en een uurke te week. Maar ik zit er mij wel voor in hoor ;)

Mijn punten :

8/20
12/20
8/10
8,5/10

Ik eb mij precies een beetje erpakt voor frans omdak zoiets had van een nieuw jaar, een nieuw begin. Alles ligt eigenlijk in uw handen.

Firefoxbt
29 november 2005, 18:31
alles in m'n handen... not anymore :(

nee, ik heb een kloot der kloten als franse leerkracht... Die kerel staat bekend erom om u te buizen als ge hem niet aanstaat, vandaar ook dat'k geen motivatie heb...

EternalSilence
29 november 2005, 18:33
ik krijg het ervan hee
ICT .. is zwaardere richting dan IW ... alle voor de IW'ers .. gelijk.. da er geen geflame komt .. :sop:
nu.. zij beginnen op 9/12 en wij op 12/12 met de examens, tot allebei 21/12
je ziet dat IW eerder begint.. maar wij beginnen dan ook zo vroeg.. want wij hebben 3 voorexamens .. programmeren + frans + digitaal
ze willen gewoon niet ICT gelijk stellen met IW.. :doh:
vind ik gewoon belachelijk...

nu goed.. ik zie het al nie meer zitten :p
ma denk wel dat de gip er mij zal doortrekken

RaGeR
29 november 2005, 18:37
Good Luck iedereen ... :unsure:

Firefoxbt
29 november 2005, 18:40
ik begin den 6den en eindig den 21ste met frans mondeling :(

tis is going to do so much pain...

nuja, succes, hopen dat'k m'n 55% haal voor frans (if not stap ik het af van die school en god weet wat ik dan doe : / )

metaphore
29 november 2005, 18:40
wa zoude gij daar nu niks van weten? :p

omdat ik maar 7 uur biologie heb in de week :(
(incl 3u practicum)

en omdat ik bijna geen genetica zie dit jaar
dus ik weet nix af van fruitvliegen tot bonenplanten ;)

daarom weet ik daar nix van

voor die kerel die in problemen zit met frans:
zorgt er gewoon voor dat ge al uwe voc al heel goed kent... bij ons stonden daar al heel wa punten op
ik zat ook in de problemen met frans (en buis voor dagelijkswerk + int 4e een vakantie taak die ik niet gemaakt had)
maar uiteindelijk ben ik erdoor geraakt door gewoon super hard te leren aan dieje voc
en dan de teksten ook goed leren ... (eigelijk dus gewoon hard leren voor frans nu ge nog kunt)

en nu ... ben ik voor eeuwig (eigleijk maar tot het 5e jaar ofzo >< verlost van frans)

EternalSilence
29 november 2005, 18:45

... daar krijg ik het van hee.
door zulke mensen die het totaal niet nodig hebben is relatine verdubbeld in prijs en ik moe da dus wel slikken
aangezien ik grote miserie heb met mij te concentreren..
sommige studenten kopen da gewoon zomaar zonder voorschrift. en slikken da voor de examens..... denkte nu echt da het wa gaat uitmaken? (bij mij maakt het veel uit.. ge ziet direct of ik mijn relatine geslikt heb of nie... gedrag in klas, concentratie tijdens de lessen, ... :sop: )

nie da ik wa heb tgen studenten die pillen slikken in de hoop betere punten te scoren (vind ik nogal .. ZWAK) .. maja.. :ironic:

Fighting Hobbit
29 november 2005, 20:04
Ik mag volgende week woensdag al direct met nederlands beginnen.
19e eeuwse literatuur, jeej! :ironic:
En dan twee dagen kalmpjes aan om dan maandag en dinsdag exame wiskunde te hebben, ik ben es benieuwd...

Dennoman
30 november 2005, 09:22
Ik mag volgende week woensdag al direct met nederlands beginnen.
19e eeuwse literatuur, jeej! :ironic:
En dan twee dagen kalmpjes aan om dan maandag en dinsdag exame wiskunde te hebben, ik ben es benieuwd...

Njah, hangt ervan af wat je interessant vindt :) ik vind Guido Gezelle en Ibsen (toch ook 19de eeuw, nee?) geweldig interessant :)
Trouwens, gebruikt ge Taalkracht 10?