PDA

Volledige versie bekijken : strengste winter sinds 50 jaar?

Cazzz
21 november 2005, 23:10
Alarm voor koudste winter in halve eeuw
De Ardennen liggen einde deze week onder een sneeuwtapijt. Deze voorspelling van VTM-weerman Eddy De Mey luidt het begin in van een koude winter, misschien wel de strengste in 50 jaar. Britse voorspellers zijn daarvan overtuigd en de regering-Blair werkt al een noodplan uit, maar onze weermannen blijven er kalm bij.
Is oktober warm en fijn, 't zal een strenge winter zijn.'' Zo zegt een aloude weerspreuk het. Volgens de Britse meteorologische dienst wordt het deze winter waarheid. De schrik voor de barre winter zit er dan ook dik in. De krant The Independant spreekt zelfs van paniek: de Britten vrezen dat ze gas te kort gaan hebben.
Vooral het zuiden van het land en het aangrenzende deel van Europa, met ook België dus, zou getroffen worden door de zwaarste koude in vijftig jaar. Ewen McCallum, hoofd van het Koninklijk Meteorologisch Instituut van Groot-Brittannië, heeft de regering gealarmeerd. ,,We hebben een patroon van hele milde winters gehad de voorbije jaren, dus dit zal als een schok komen'', zegt hij.
Vooral de gezondheidsdiensten moeten waakzaam zijn, want in zo'n barre winter vallen altijd doden. Zieken en bejaarden zijn het meest kwetsbaar, zegt McCallum. Hij geeft zijn voorspelling twee kansen op drie om juist te zijn. Komende dinsdag roep hij een congres bijeen om alle bedrijfstakken uitvoerig te informeren over hoe ze de toestand moeten inschatten.
De regering van premier Tony Blair is niet bij de pakken blijven zitten: een heel noodplan is uitgewerkt om de energiebevoorrading te verzekeren en om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld voldoende gas is. Bovendien is al uitgemaakt welke bedrijven eventueel zouden sluiten of op halve kracht zouden draaien. Blair is niet de enige: een aantal regionale besturen heeft ook al extra maatregelen genomen, zoals de aanschaf van strooizout.

bron looknmeet forum..

hehe, nu ja :) lekker gezellig koude winter, zal wss weer voor de nodige bejaardesterftes zorgen? :/

DBK
21 november 2005, 23:44
voor mij zou het niet erg zijn, ik vind dat gezellig, maar voor mensen die niet veel geld hebben voor verwarming enz kan dat wel hard aankomen :(

sneax
21 november 2005, 23:45
Hopelijk sneeuwt het hier nog is - of zo goe hard hagelen dat we overal een 5cm dikke ijslaag hebben das ook zalig. Dan ziede veel mensen vallen enzo en als ge dan ne goeie scherpen bocht zoekt vliegen er altijd wel een paar uit den bocht op een paar minuten ^^

Het enige nadeel is dat het dan rond 25 februari ook koud gaat zijn, ma dan ist carnaval dan moet het warm zijn ... allé nen blauwe hemel en kben al content.

Pippoken
21 november 2005, 23:51
Hopelijk sneeuwt het hier nog is - of zo goe hard hagelen dat we overal een 5cm dikke ijslaag hebben das ook zalig. Dan ziede veel mensen vallen enzo en als ge dan ne goeie scherpen bocht zoekt vliegen er altijd wel een paar uit den bocht op een paar minuten ^^

Het enige nadeel is dat het dan rond 25 februari ook koud gaat zijn, ma dan ist carnaval dan moet het warm zijn ... allé nen blauwe hemel en kben al content.

Liefst sneeuwen zenne. Dan komen we 's avonds samen met een paar maten voor een mega sneeuwballengevecht :D.

De winter, zoals de zomer trouwens, niet mijn favoriete seizoen, liever ergens in het midden (rond de 20-21 graden zonder regen :D). Ik hoop alleszinds dat het gene strenge winter wordt. Want het zijn examens en dan is het altijd om te bevriezen smorgens in de lokalen....

+ Ik heb nog een hond die buiten slaapt...

En als het dan vriest dat het kraakt zal ik er als eerste bijzijn met mijn digicam :D

TooTall
22 november 2005, 00:00
Denk allemaal maar eens aan de arme soldaatjes die dan wacht moeten lopen... Heb mij gisteren in de Hema goed voorzien van zo ongeveer de dikste handschoenen/muts/sokken die ik kon vinden. En een grote thermosfles voor soep/choco ;) Tgaat ne interessante winter worden inderdaad...

Unnamed
22 november 2005, 00:06
voor mij zou het niet erg zijn, ik vind dat gezellig, maar voor mensen die niet veel geld hebben voor verwarming enz kan dat wel hard aankomen :(

Ze spreken al zelfs over een eventuele tekort aan aardgas... Dan gaat dat voor iedereen natuurlijk hard aankomen.

Dennoman
22 november 2005, 00:17
Njah, strenge winters zijn altijd nogal redelijk beangstigende periodes voor ons gezin: mijn grootmoeder, die op 3 kwartier rijden van ons woont, heeft de laatste tijd (het ouder worden :/) nogal eens de neiging om te vallen in de tuin, waarna ze nog wel recht kan, maar we weten niet of ze dat nu nog wel zou kunnen, gezien het feit dat het al zolang geleden is sinds de laatste keer... we hebben al zo'n dingetje aangeschaft dat ze rond haar nek moet hangen, waar ze alleen op een knop hoeft te drukken en dat er dan zo snel mogelijk iemand gebeld wordt. Wij willen ons natuurlijk niet inbeelden wat er zou gebeuren moest ze in die toestand een hele nacht blijven liggen als het min tien is, dat is begrijpelijk I suppose...
Ik moet zeggen: ik ben er weer tot maart niet gerust op -_- maar enfin ja, voor de rest kan ik de kou wel hebben :) ik moet niet meer met de fiets naar school, dus gedaan met op mijn smikkel gaan door het ijs :p

NSA.Rhinox
22 november 2005, 00:22
Bah, men superwarme-lekker-zachte-fleece handschoenen bleken vanmorgend al te koud... :angry: :cry: :angry:

Defkes
22 november 2005, 00:52
Als ik me niet vergis, voorspelden ze in het begin van het jaar ook een zeer hete zomer... Nuja, eerst zien dan geloven ;). Al vind ik het altijd wel tof als het -10°C is :). Zolajng er maar niet meer dan 1 dag sneeuw ligt.

ComputerVISTA
22 november 2005, 01:21
't gaat is tijd worden zeker dat er nog is een winter komt om U tegen te zeggen want eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat er tijdens mijn leven ooit meer dan 1 week sneeuw is blijven liggen. Terwijl als ik men grootmoeder hoor spreken het elke winter sneeuw a volonté was.

Ik hoop alvast op een goeie strenge winter dak nog eens serrieus kan benchen want voorig jaar was't geen vetten!

LSDsmurf
22 november 2005, 02:14
Het mag stilaan eens een beetje kouder beginnen worden, het is al November en ik heb deze week nog steeds enkele muggen in huis gezien :unsure:

Ik hoop dat het een strenge winter zal worden, liefst met veel sneeuw :D Het is echt al veel te lang geleden dat het hier eens deftig gesneeuwd heeft :)

Crashtestdummy
22 november 2005, 03:17
en ik moe in da kutweer gazetjes steken :cry:

vanochtend wast -1 op de lange munte en op t'hoge in kortrijk. vorig jaar konnek steken op een temperatuur van -6. zelfs me handschoenen aan vriest ge gewoon kapot :sad: en alst sneeuwt zittek helemaal in de miserie :angry:

zout strooien helpt niemeer vanaf dattet -5 is...

ZedKet
22 november 2005, 07:49
Winter = Tof
5°C = Tof
-5°C = Niet tof

NoReason
22 november 2005, 10:39
tmag zoveel winter zijn als het wil voor mij... maar gladde wegen = :naughty: :(

slash
22 november 2005, 11:05
kwil zo eens ne halve meter tot ne meter sneeuw zien ligge in onze tuin :) (en dan natuurlijk nie naar school moete omda ter teveel ligt :p)

en mss dan nog eens een 12 stedentocht in nederland? (of hoe noeme ze da schaatsding weer)

hatetn
22 november 2005, 11:08
zware winter is nice idd
nie moeten gaan werken
veel sneeuw is geen school
dus wa doen we dan
thuis bij het vuurtje zitten
gamen(xbox heeft blijkbaar toch het perfecte moment gekozen)
sneeuwballengevecht
kerstliedjes zingen
warme chocomelk
tis ook gezellig ze
zolang ge nie buiten moet

Preske
22 november 2005, 11:08
't gaat is tijd worden zeker dat er nog is een winter komt om U tegen te zeggen want eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat er tijdens mijn leven ooit meer dan 1 week sneeuw is blijven liggen. Terwijl als ik men grootmoeder hoor spreken het elke winter sneeuw a volonté was.

Ik hoop alvast op een goeie strenge winter dak nog eens serrieus kan benchen want voorig jaar was't geen vetten!

ik wel, maar ik moet toen een jaar of 6-7 geweest zijn :)

metaphore
22 november 2005, 11:14
waar is den tijd da ik in de winter iglos zat te bouwen samen met wat vriendjes

die tijd komt er nu terug aan !!! jochei

Radiance
22 november 2005, 11:22
Voor mij hoeft het niet echt. Zorgt voor veel miserie & gevaarlijke toestanden op de baan.

pieta
22 november 2005, 11:23
echt, ik wil echt eens wa fatsoenlijk sneuuw zien!!!
de vorige jaren zodra ik wa sneeuw zag vallen hup naar buiten, in de sneeuw spelen en dan zien dat er de volegdne dag niks meer is...du sik hoop dit jaar echt veel sneeuw!!!

wa ontopic: teveel sneeuw gaat ook nei gunstig zijn voor iegelijk iedreeen:) mja, om direct te spreken over noodsplan is al wa overdereven vind ik...we zien wel wat het weer schaft.

Sphinkx
22 november 2005, 11:35
Zou dat toch maar met een serieus korreltje zout nemen hoor...

Want ze hebben idd ook een hete zomer voorspelt en daaar heb ik ook niet veel van gezien. Het is niet de eerste keer dat ze een koude winter voorspellen terwijl we in diezelfde winter in februari met een mooi zonnetje zitten en 14 graden buiten...

Dit is trouwens ter sprake gekomen op het weerbericht van Q ook. En daar hebben ze idd gezegd dat ze dit in Londen beweren, maar collega's uit Oost Europa voorspellen bv exact het tegenovergestelde. Alleen december zou kouder uitvallen...

Time will tell

bLaZeR
22 november 2005, 11:36
kwil zo eens ne halve meter tot ne meter sneeuw zien ligge in onze tuin :) (en dan natuurlijk nie naar school moete omda ter teveel ligt :p)

en mss dan nog eens een 12 stedentocht in nederland? (of hoe noeme ze da schaatsding weer)

11 steden tocht :p

Dennoman
22 november 2005, 11:38
ik wel, maar ik moet toen een jaar of 6-7 geweest zijn :)

Njah :) het is geloof ik in het 1ste middelbaar (dus toen ik 12 was) voor de eerste en enige keer in mijn leven gebeurd dat er teveel sneeuw/ijs lag, en dat er zo de helft van de kinderen niet op school raakten :) njah, ik was er weer wel, aangezien ik op 200-250 meter van school woonde, jippie -_-

Anoniem0
22 november 2005, 11:50
ik heb eens zitten googlen naar extreem koude winter

en k kwam op dit

http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=69050

en als ge naar den datum dat ziet dat da gepost is. (hetzelfde artikel als in de krant een paar dagen geleden)
ziet ge dat den datum dateert van 20-9-2005

allez da vraag ik mij nu af waarom ze twee maand wachten om dat bekend te maken in belgie.

complot complot.
:baard: :D

tikketim
22 november 2005, 11:58
koude winter ? :s
Ik heb nog geen winter gezien dit jaar ... :s

hatetn
22 november 2005, 12:10
koude winter ? :s
Ik heb nog geen winter gezien dit jaar ... :s

mss omdat nog geen winter is:eek:
ale just wel maar tga nie van de ene op de andere vriezen dat kraakt e

Suphafly
22 november 2005, 12:14
laten we het hopen
en dat er veel sneeuw valt
dan kunnen we tenminste snowboarden zelfs in ons eigenste stad

WolCoM
22 november 2005, 12:15
Stel u voor, hier in Kortrijk zijn ze juist een immense bowl aan het bouwen. Lekker gaan jumpe met snowboard. :love:

Suphafly
22 november 2005, 12:18
Stel u voor, hier in Kortrijk zijn ze juist een immense bowl aan het bouwen. Lekker gaan jumpe met snowboard. :love:

gewoon handrails rippen :D

of wa jibben idd kickerke scheppen

LaXozz
22 november 2005, 12:21
ik hoop op geen al te strenge winter... wat is er te doen in de winter? NIKS , behalve nog meer binnen zitten en nog minder mensen tegen komen op straat enzo...

de belgen hebben meestal al ganse dagen een gezicht tot op de grond, en met de winterperiode is da al nie veel beter....:ironic:

leve het weer in afrika :cool: in tunesie das dan nog in het noorden van Afrika +- 15 graden in de winter en das dan al redelijk koud
:cool:

moest ik het geld hebben koop ik mij hinder direct een huisje... :cool:

Anoniem0
22 november 2005, 12:26
alst er een halve meter sneeuw valt is mijn plan ergens aan een 50cc crosbrommerken te geraken met een touw aan als ski lift.
een hellingsken in het vlaamsche landschap te vinden. een schopje mee te nemen en met een paar maten gaan jumpen.

maar helaas pindakaas. het zal een droom blijven en ik zal weer zwaar zorro's mogen neerleggen om naar france te gaan boarden. :sad:

hatetn
22 november 2005, 12:29
ik hoop op geen al te strenge winter... wat is er te doen in de winter? NIKS , behalve nog meer binnen zitten en nog minder mensen tegen komen op straat enzo...

de belgen hebben meestal al ganse dagen een gezicht tot op de grond, en met de winterperiode is da al nie veel beter....:ironic:

leve het weer in afrika :cool: in tunesie das dan nog in het noorden van Afrika +- 15 graden in de winter en das dan al redelijk koud
:cool:

moest ik het geld hebben koop ik mij hinder direct een huisje... :cool:

veel geld ebde nie nodig ze
en aangezien iedereen toch een gezicht tot op de grond eeft is et toffer binnen

polleke
22 november 2005, 12:31
het zou leuk zijn. ik vind de winter wel altijd fun als het vriest en sneeuwt ipv als het 5 - 10°C is en het regent constant.

tikketim
22 november 2005, 12:44
mss omdat nog geen winter is:eek:
ale just wel maar tga nie van de ene op de andere vriezen dat kraakt e

neen inderdaad ma de herfst is vele warmer geweest dan normaal imo , 2 weken geleden was het nog 15 graden :p

$anka
22 november 2005, 12:48
Zou dat toch maar met een serieus korreltje zout nemen hoor...

bekijk dat even langs de andere kant, en dan is da best wel een grappige openingszin om hier te beginnen :D

voor de rest was men eerste gedacht hetzelfde als dat van Suphafly en WolCoM

kunnen we in "den tuin" gaan boarden. Ik hoop stiekem da ze gelijk hebbe en da we ni meer kunnen gaan werken vanwege het teveel aan sneeuw, dan bouw ik mij ook ergens nen jump en kannek mij is lekker uitleven zonder naar de piste in verwegistan te moeten rijden

langs den andere kant, vanaf er 1cm sneeuw ligt ist gigantische paniek in belgie want er durft niemand meer te rijden. zelfs ni op banen waar het deftig gestrooid is, hebbek mij vorig jaar wel aan ge-ergerd, moetek een half uur eerder vertrekken om op tijd opt werk te geraken

dêsh'
22 november 2005, 12:51
het zou leuk zijn. ik vind de winter wel altijd fun als het vriest en sneeuwt ipv als het 5 - 10°C is en het regent constant.Akkoord, liever een strenge winter, met wat sneeuw (nu niet overdreven dat heel het verkeer strop zit), dan een warme winter en constant regen.

hatetn
22 november 2005, 12:55
neen inderdaad ma de herfst is vele warmer geweest dan normaal imo , 2 weken geleden was het nog 15 graden :p

ja maar de temp zakt(wa zegt ik valt) gewoon naar beneden
gisteren nog 4 graden hier
zaterdag haalden we over de middag ook maar rond de 3-4
s'morgens ligt er al overal een schoon wit tapijtje
wat zelfs vorige week nog nie het geval was(heel plaatselijk)
imo halen we binnen de week, anderhalve week overdag de 0 niet meer

Reptiel
22 november 2005, 12:55
Na een 7-tal kutwinters zou het nog wel eens mogen.

12 steden tocht :lol:

grievie
22 november 2005, 13:02
blah, da beperkt uw mobiliteit zo hard he >.<
Sneeuw of ijzel op de baan is al ni om mee te lachen, en veel mensen blijven met ijskoud weer liever thuis.
Toch maar zomer dan voor mij, ik heb het snel koud en net niet snel warm.
Het wordt dus afzien voor mij :-/

$anka
22 november 2005, 13:10
met wat sneeuw (nu niet overdreven dat heel het verkeer strop zit)

daar heb je het probleem al, het verkeer hier in belgie zit al "strop" vanaf 1 cm

@ grievie: hier net het omgekeerde, in de zomer heb ik het altijd een pak te warm ... (als het ECHT zomer is tenminste)

TheOrdreMan
22 november 2005, 13:19
De winter is nog niet eens begonnen. Het is elk jaar van dezelfde zever. Koudste winter blablabla, opwarming, blablabla. Altijd in dezelfde periodes van het jaar.

Dennoman
22 november 2005, 13:26
De winter is nog niet eens begonnen.

Euh, nee, het zou nogal stom zijn om te verkondigen dat de strengste winter in 50j eraan komt als je er al middenin zit hé o_O

Schummi88
22 november 2005, 13:35
Een paar jaar geleden die sneeuwstorm ineens, de schoolgaande jeugd (waar ik bij hoor) had toen vakantie of een dagje vrijaf weet het al niet meer. In ieder geval nog nooit zoveel sneeuw gezien. Ik woon naast 1 van de drukste wegen die Turnhout met Antwerpen verbind en daar was geen doorkomen aan. Allemaal tegen een 30km/u naar Antwerpen. In onze straat stond 5 tot 6cm sneeuw, ongelofelijk gwn maar wel een zalig sneeuwballen gevecht gedaan:D

phatom
22 november 2005, 17:33
dure winter dus. kbevries nu al thuis.

Tazz_
22 november 2005, 17:53
Alarm voor koudste winter in halve eeuw
De Ardennen liggen einde deze week onder een sneeuwtapijt. Deze voorspelling van VTM-weerman Eddy De Mey luidt het begin in van een koude winter, misschien wel de strengste in 50 jaar. Britse voorspellers zijn daarvan overtuigd en de regering-Blair werkt al een noodplan uit, maar onze weermannen blijven er kalm bij.
Is oktober warm en fijn, 't zal een strenge winter zijn.'' Zo zegt een aloude weerspreuk het. Volgens de Britse meteorologische dienst wordt het deze winter waarheid. De schrik voor de barre winter zit er dan ook dik in. De krant The Independant spreekt zelfs van paniek: de Britten vrezen dat ze gas te kort gaan hebben.
Vooral het zuiden van het land en het aangrenzende deel van Europa, met ook België dus, zou getroffen worden door de zwaarste koude in vijftig jaar. Ewen McCallum, hoofd van het Koninklijk Meteorologisch Instituut van Groot-Brittannië, heeft de regering gealarmeerd. ,,We hebben een patroon van hele milde winters gehad de voorbije jaren, dus dit zal als een schok komen'', zegt hij.
Vooral de gezondheidsdiensten moeten waakzaam zijn, want in zo'n barre winter vallen altijd doden. Zieken en bejaarden zijn het meest kwetsbaar, zegt McCallum. Hij geeft zijn voorspelling twee kansen op drie om juist te zijn. Komende dinsdag roep hij een congres bijeen om alle bedrijfstakken uitvoerig te informeren over hoe ze de toestand moeten inschatten.
De regering van premier Tony Blair is niet bij de pakken blijven zitten: een heel noodplan is uitgewerkt om de energiebevoorrading te verzekeren en om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld voldoende gas is. Bovendien is al uitgemaakt welke bedrijven eventueel zouden sluiten of op halve kracht zouden draaien. Blair is niet de enige: een aantal regionale besturen heeft ook al extra maatregelen genomen, zoals de aanschaf van strooizout.
milde winters de laatste jaren? da klopt toch eigenlijk ook nie.. theeft wel niet zo heeeel veel gesneeuwd vorige jaren, maar ik weet nog ferm goed dat het de jaren ervoor zelfs helemaal niet heeft gesneeuwd..

vorig jaar (of dit jaar nog denk ik) heeft het daar zo eens ene dag ferm gesneeuwd dat er bijna 20-25cm lag in Gent, en dat had ik nog nooit meegemaakt..

LeSec
22 november 2005, 18:07
Lap :doh:

2x raden wie er in januari aka putteke winter 18 wordt en de maand ervoor moet leren per auto rijden :cry:

BASTARDS!

Dr_pimpie
22 november 2005, 18:16

2x raden wie er in januari aka putteke winter 18 wordt en de maand ervoor moet leren per auto rijden :cry:

BASTARDS!

ge hebt 9 maand, maak u ni dik, ik ben pas de laatste 3 begonne:p

The Patriot
22 november 2005, 19:19

Blij dat je het beseft, voor ons iedere winter "hard" zallek maar zeggen :)

Ik zeg niet dat het ontbreekt aan geld voor verwarming maar de warmte ontsnapt hier gewoon heel gemakkelijk. Enkel glas, oude isolatie, nen zolder die uit een houten frame bestaat en daar dakpannen op ..

Nuja, dat heb je met die oude huizen als je ze huurt, het zijn sterke huizen maar potverdikke moeilijk op te warmen :p Wij hebben van dees jaar nog nooit zo lang moeten wachten met de chauffage aan te steken :p

Enja, wij kijken dus ieder jaar heel erg uit naar de warmere tijden :p

FeNiX4LiFe
22 november 2005, 19:37
lol.
T'is ne keer koud en ze gaan al klagen van strengste winter ooit.
doet me denken aan pas op zomer 2004 wordt nog warmer dan deze van 2003. Rotzomer ja.

de weerfklikkers weten er zelf geen bal van en willen gewoon leuk doen en paniekzaaien.
Ze weten zelf al niet zeker welk weer het morge is

Ironpole
22 november 2005, 20:09
Eindelijk eens een fatsoenlijke winter dan! En hopelijk ook veel sneeuw met kerst en nieuwjaar enzo :)

hatetn
22 november 2005, 20:13
lol.
doet me denken aan pas op zomer 2004 wordt nog warmer dan deze van 2003. Rotzomer ja.

de weerfklikkers weten er zelf geen bal van en willen gewoon leuk doen en paniekzaaien.

:rofl: idd die waarmannen
eerst geven ze regen uit
schijnt de zon dagen
vorige week geven ze dan ne keer et goede uit
ne hele dag regen de maandag
zeggen ze dan wel nie da het in de namiddag gaat droger zijn
regenen heeft et ne hele dag gedaan:rofl:
nu blijkbaar gebeurt dit enkel met onze weermannen
ik keek ne keer naar f1 en daar zeiden ze da het tussen da en da uur zou beginnen regenen
wel precies correct waren ze:eek:
en op andere races ook, de beste weermannen zitten daar denkek, heb ze nog maar zelden zien missen daar

TheCrow7
22 november 2005, 20:20
2x raden wie er in januari aka putteke winter 18 wordt en de maand ervoor moet leren per auto rijden

Eigen schuld.

frensj
22 november 2005, 20:33
lol.

Die uitspraken zijn al wel langer dan 5 dagen geleden gedaan hoor...

ik vind een strenge winter best. Eindelijk... ik kan me er nog net 1 herinneren, niet met exrteem veel sneeuw ofzo, maar lange tijd vriestemperaturen, ik heb in mijn omgeving ook nog nooit meer dan 30 cm sneeuw zien liggen, en als het eens hard sneeuwt dooit het de volgende dag zo hard dat die 20 die er in 1 dag viel al na 2 dagen weg is. En ik ben ook een persoon die verslaafd is aan de winter. De koude doet me niets, ik ben dan meer buiten dan in de zomer :unsure: tot -15°C gaat da goed imo. (ok, tmoet nu ni te hard gaan waaien dat gevoelstemp van -30 is ofzo e... :P)

Vlaams_front
22 november 2005, 20:43
:rofl: idd die waarmannen
eerst geven ze regen uit
schijnt de zon dagen
vorige week geven ze dan ne keer et goede uit
ne hele dag regen de maandag
zeggen ze dan wel nie da het in de namiddag gaat droger zijn
regenen heeft et ne hele dag gedaan:rofl:
nu blijkbaar gebeurt dit enkel met onze weermannen
ik keek ne keer naar f1 en daar zeiden ze da het tussen da en da uur zou beginnen regenen
wel precies correct waren ze:eek:
en op andere races ook, de beste weermannen zitten daar denkek, heb ze nog maar zelden zien missen daar

Wat ook vrij logisch is...

Het weer is moeilijk te voorspellen maar voor de F is het gewoonweg noodzakelijk dat ze er prak op zitten. Voor "het weer" op tv speelt dat uiteindelijk geen rol. Het word wel gecontroleerd maar bijlange niet zo nauwkeurig als op F1.

Destroyer
22 november 2005, 20:45
milde winters de laatste jaren? da klopt toch eigenlijk ook nie.. theeft wel niet zo heeeel veel gesneeuwd vorige jaren, maar ik weet nog ferm goed dat het de jaren ervoor zelfs helemaal niet heeft gesneeuwd..

vorig jaar (of dit jaar nog denk ik) heeft het daar zo eens ene dag ferm gesneeuwd dat er bijna 20-25cm lag in Gent, en dat had ik nog nooit meegemaakt..

tis nie omdat er lokaal ff 20 cm valt da na een half dagske weer wegsmelt da ge een strenge winter hebt gehad:sop:

we zullen wel zien wat het wordt zeker, maar veel geloof hecht ik hier niet aan, ge hebt zulke meldingen elk jaar van strenge winters en extreem warme zomers, maar veel zie ik er niet van

Orochimaru
22 november 2005, 20:51
yeesss hopelijk is het waar, lekker veel sneeuw om op te boarden :D

GhO$T
22 november 2005, 20:58

BASTARDS!
so what, ik hem auto examen gedaan in januari -aka putteke winter- en twas nen super mooien dag met geen vuiltje aan de lucht. Er zijn er die het in putteke zomer gedaan hebben en van de 1ste tot de laatste minuut echt in een stortbui rondreden dat ze geen 10 meter verder zagen.

Zeker als je nog moet leren rijden, kies dan toch de goede dagen eruit h&#233; :p

ik hoop dat we es een schone kerstvakantie hebben, met hopen sneeuw (dan moet ik toch vo niks buiten :p ) vo de rest liever geen vriesweer want ik hem schrik om in den otto te rijden met ijs en sneeuw en ijzel en toestande, zeker in den donker

en voor de rest haat ik de kou en haat ik het dat het zo rap donker is, weg met de winter dus, nog voor dat hem er is ^^ , tis nu al veel te koud naar mijn goesting, en het vriest nog niet :(

themuslim
22 november 2005, 21:06
hmm de Britten zijn nooit gewend en zullen nooit gewend raken aan extreem weer(dus strenge zomers en winters), is een gekend feit(hun klimaat bevat amper extreem weer). ze panikeren dus al heel snel als er zo'n extreem weer komt. Allé wij zullen dees winter dus wss nie echt als extreem kenne, miss wa kouder, da wel...

Grim
22 november 2005, 21:24
Leve Koning Winter ! WB

Dennoman
22 november 2005, 22:38
yeesss hopelijk is het waar, lekker veel sneeuw om op te boarden :D

Euh, in de Ardennen dan toch ofzo? -_O

Anyway, ik heb ook al een aantal keer echt veel sneeuw meegemaakt, maar van koude winters mogen we in België toch echt niet zozeer klagen. Het is al zeldzaam als in de winter de temperatuur onder de -5 zakt, terwijl het in buurland Duitsland schering en inslag is 's winters. Dit is natuurlijk omdat Duitsland dieper in het continent ligt, zacht zeeklimaat, blabla :) ik ken mijn middelbaaraardrijkskunde ondertussen wel :P
In Brétagne is het in zekere zin nog slechter weer dan hier op dat vlak :P het is het hele jaar door eigenlijk fris (nooit koud en zelden warm), en 's winters valt er bijna nooit sneeuw :p Zij krijgen dus het slechtste van beide werelden, denk daar maar eens aan als de reclamaties over het Belgische weerbeeld nog eens bij u opborrelen :p

Destroyer
23 november 2005, 00:19
eind dit weekend ligt er 25cm sneeuw in de ardennen:p

sneax
23 november 2005, 00:20
+ Ik heb nog een hond die buiten slaapt...

Laat da beest dan toch binnenslapen - kweenie ja hoe ge uw hond opgevoed hebt (ik ben voorstander om die gewoon in huis te laten leven, en natuurlijk mogen ze buiten wanneer ze willen) maar allé ksta open voor alles, maar alst koud is laat em dan tenminste toch ergens in ne gang ofzo van uw huis maffen dattem ni bevriest!!!

$anka
23 november 2005, 08:13
ja da vin ik nu toch ook wel, gade gij uwen hond buiten laten slapen alst -5 ofzo is? wat een dierenvriend ben jij even zeg. onzen hond zit altijd binnenshuis. en als ge hem ni vertrouwt (ivm zetels opeten ofzo :) ) zet hem dan in de garage ofzo, en geef hem een lekker dik deken om op te liggen, zodat hem ni op de koude vloer ligt.

Sphinkx
23 november 2005, 09:44
Een hond kan beter tegen de kou dan je denkt hoor. Als die altijd buitenzit zal dit wel een dik wintervachtje krijgen en zal die nooit koud hebben tijdens een Belgische winter... Honden die echter nooit buiten gaan krijgen die wintervacht niet en gaan sneller kou hebben van die 20 min buiten omdat ze dan eens uitgelaten worden...

s.p.a.w.n.
23 november 2005, 11:58
kverheug mij al op sneeuwcrossen me de moto (kunt dan draaien gelijk in dirt track racing :p)

kga mij wel een nieuwe veste mogen aanschaffen, kleef al jaren op kaw&#233;'s, ook in de winter :p (motovesten ebbik wel geneg, ma das pokkezwaar vo gewoon aan te doen)

en honden en katten kunnen daar idd wel redelijk goe tegen ze ... op voorwaarde da ze droog zijn

Blue-Bora
23 november 2005, 12:01
Ik vind ook als ge nen hond hebt da ge hem binnen moet laten slapen.
Ocharme da beest als da elke nacht buiten zit....

on-topic : Laat die sneeuw maar komen :) Dan kan ik men 4-motion + winterbanden nog eens testen voorda ik men auto verkoop :)

TheOrdreMan
23 november 2005, 12:07
Honden binnen houden, die van ons zitten altijd buiten. Die weten zelfs niet hoe het voelt om binnen aan de haard te liggen. Den oudste wist da wel, maar die is niet meer. :sad:

hatetn
23 november 2005, 13:12
ja da vin ik nu toch ook wel, gade gij uwen hond buiten laten slapen alst -5 ofzo is? wat een dierenvriend ben jij even zeg. onzen hond zit altijd binnenshuis. en als ge hem ni vertrouwt (ivm zetels opeten ofzo :) ) zet hem dan in de garage ofzo, en geef hem een lekker dik deken om op te liggen, zodat hem ni op de koude vloer ligt.

ik als dierenvriend heb al gezien da wnr et warm is mijn hond binnen gaat liggen en als het sneeuwt em gezellig buiten in de sneeuw ligt te rollen en em daar gaat slapen(ooit was em eens helemaal ondergesneeuwt(onze honden kunnen trouwen binnen en buiten wnr ze willen)
toch verkiezen ze buiten in de winter meer dan in de zomer
wrm denkte, honden hebben een vetlaag+dikke vacht

$anka
23 november 2005, 13:53
ja, onzen hond speelt ook heel graag in de sneeuw, dan ziede die de zotste dingen doen. maar slapen doet hij toch liever binnen. maja elke hond zijn keuze (of gewoonte). ma van die mensen dat dun hond in een kot in den tuin zette en die daar zelden uitlaten krijg ik wel het schijt. ma als hem heel den tuin heeft en hij is daar gelukkig, mij goe ze ;)

ma late we over honden stoppen voor we hier naar ons voete krijgen :)

$p|Ne
23 november 2005, 13:56
Pff erge winter in belgie, 5 dagen sneeuw ipv 2? -4 ipv -2 ? Wie weet!

sneax
23 november 2005, 14:53
Mja als het over ne strenge winter gaat spreek ik wel over -10, -15 enzo eh. -5 daar zal nen hond die gewoon is van buiten te maffen wel een mouw aan passen.

En als het sneeuwt ligt em onder de sneeuw das om warm te hebben -> 's nachts is het onder nul, maar sneeuw heeft een temperatuur van 0 graden.

De mijne all&#233; kdenk ni dat diene da buiten zou uithouden zenne, tis nen boxer (kortharig) heeft z&#233;ker geen vetlaag (nochtans krijgt hij 3 dubbel de aanbevolen voeding :p ) en hij is idd wel gewoon om 's avonds enzo binnen te zitten. Het probleem is dattem altijd bij 'ons' wilt zijn. Zijn wij binnen, dan wilt hij ook binnen, zijn wij buiten dan wiltem ook buiten.

Trouwens het jaar dat ik geboren ben (1985) was het tschijnt nen zeer koude winter, -20&#176; of meer - zeer veel sneeuw etc... mijn ouders woonden toen nog in een huurhuis enzo en als ze toen gingen slapen was da me ne pull, een frak, ne sjaal aan en een muts op!!

XoN`-
23 november 2005, 17:12
klimaten z'n aant verschuiiven & helemaal nr de zak aant gaan, vooral laatste 2 jaar ...

fucked up \0>

djith
26 november 2005, 12:27
't mag nie vriezen!! ... 'k woon op een boerderijtje op 8km van de dichtsbijzijnde stad..gistel...17km van oostende....15km van torhout... 25km van brugge en 16km van diksmuide .
Hier zijn enkel kleine weggetjes die niet gestrooid worden... 'k heb ook geen auto, da wordt dus miserie......

Reptiel
26 november 2005, 12:48
Als het zoveel sneeuwt, als het hier hagelt en regent, dan zal er een pak sneeuw vallen imo.

Donder hebben we ook al gehad :)

Kid_C
26 november 2005, 13:16
Als ik me niet vergis, voorspelden ze in het begin van het jaar ook een zeer hete zomer... Nuja, eerst zien dan geloven ;). Al vind ik het altijd wel tof als het -10°C is :). Zolajng er maar niet meer dan 1 dag sneeuw ligt.

Het was dus effectief wel een warme zomer, het heeft enkel veel geregend...

Preske
26 november 2005, 13:21
't mag nie vriezen!! ... 'k woon op een boerderijtje op 8km van de dichtsbijzijnde stad..gistel...17km van oostende....15km van torhout... 25km van brugge en 16km van diksmuide .
Hier zijn enkel kleine weggetjes die niet gestrooid worden... 'k heb ook geen auto, da wordt dus miserie......

geen reclame :naughty:

A_BELGIAN_DUDE
26 november 2005, 13:26
In het Journaal zei men: Het hele land ontwaakt onder de sneeuw.
Hier, in Harelbeke heeft het de hele nacht geregend en er was veel wind.

Ik geloof niet echt in weersvoorspellingen, die zijn altijd te vaag.

djith
26 november 2005, 13:39
't huis naast ons is getroffen door de bliksem !!! ( 250m verder) z'n halve dak weg !!!
niet gezeverd...het gebeurde in koekelare....
http://webnieuws3.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gbvejogm

en das nu toch gen reclame he :)

Vraeck
26 november 2005, 13:45
gisteren door de vele sneeuw op mijn ruit mijne ruitewisser afgebroken, dit in volle sneeuwstorm, tijdens de electriciteitspanne (pikdonker op de weg), visibility zero. 15 km onderweg, yihar! Toch veilig thuisgeraakt :-)

Orochimaru
26 november 2005, 13:57
gisteren door de vele sneeuw op mijn ruit mijne ruitewisser afgebroken, dit in volle sneeuwstorm, tijdens de electriciteitspanne (pikdonker op de weg), visibility zero. 15 km onderweg, yihar! Toch veilig thuisgeraakt :-)

lol, ja eerst de sneeuw van je ruit doen voor je je ruitewissers aansteekt hé makker :p

CyberLama
26 november 2005, 13:59
Zielig weer om te zien hoe een land half ontwricht wordt door enkele cm sneeuw. Het feit dat ze er in de GB al zo'n spel van maken omdat er een eventuele kans is dat het een koude winter zou kunnen worden... Winters zijn koud, zomers zijn warm. So what? En om het cru te zeggen, als de "oude mensen" in de koude winter niet doodgaan, gaan ze wel dood in de hete zomer. Of anders in de kille herfst of zonnige lente. Of in de donkere nacht. Of aan een dodelijke ziekte.

Tae
26 november 2005, 14:05
't Heeft zo z'n voor-en nadelen he een strenge winter zoals eens een goei pak sneeuw, de gezelligheid met kerstmis, al die microben in de lucht die worden etc.
gedood.

Maar zoals altijd is er een keer zijde van de medaille en dat is zoals gevaarlijk gladde wegen, koude=verstoken, etc.

Maar zoals altijd is het maar gissen dat het een strenge winter gaat worden, want die weermannen en vrouwen zitten er toch meestal zwaar naast. Ze kunnen nog niet met zkerheid een voorspelling doen voor de volgende dag laat staan dat ze al zover kunnen vooruit zien, het zijn allemaal maar voorspellingen die met een korreltje zout kunnen opgenomen worden ;)

Eagle`
26 november 2005, 14:20
is goe vriezen da het klettert moet het doen, da al da gebisj dood is verdoemme

FeNiX4LiFe
26 november 2005, 14:48
Maar zoals altijd is het maar gissen dat het een strenge winter gaat worden, want die weermannen en vrouwen zitten er toch meestal zwaar naast.
als ge weet dat sommige legerbassisen zelfs het weer van een half uur later niet perfect kunnen voorspelen :D

Je ziet dit bv ook bij F1. Elk hebben hun eigen weerpierewiet maar hoeveel keer zitten die er wel niet naast.

huidige weerkunde = statistieken
statistiek zijn NOOIT juist.

cram
26 november 2005, 14:58
Laten ze maar weg blijven met hunne strenge winter,anders zit ik te veel thuis
En moet ik tijdelijk doppen.

Firefoxbt
26 november 2005, 15:00

een medewerker van mijn pa zijn werk heeft een ongeluk gehad deze nacht...

zo zie je maar -> you were lucky :)

ComputerVISTA
26 november 2005, 15:15
Ge moest in elk geval mij smoel zijn als ik van morgen de deur open trok met men sportschoenen aan om naar de bakker te gaan :sop:

't Is ne keer wat anders en zeker in deze tijd van't jaar al sneeuw...

metaphore
26 november 2005, 15:22
Ge moest in elk geval mij smoel zijn als ik van morgen de deur open trok met men sportschoenen aan om naar de bakker te gaan :sop:

't Is ne keer wat anders en zeker in deze tijd van't jaar al sneeuw...

geen ramen in u huis?? :confused:

ComputerVISTA
26 november 2005, 15:31
geen ramen in u huis?? :confused:

Wel gordijnen, en vermits die waar ik zit altijd toe zijn....

fr][st][
26 november 2005, 16:09
ik ben heel erg aan het hopen op een strenge winter , goe veel sneeuw , lekker koud

gezellige boel is dat ;)

en ik vind het toch wel zielig hoe het volk kan overreager en bij een beetje sneeuwval , alsof er niets ergers is . In canada en sommige plekken i nde vs sneeuwt het 50 cm elk jaar , en als die foempen dat al aankunnen dan zouden wij het met ons ochot 10cmterkes sneeuw wel moeten overleven he ?

ik heb alvast de gluhwijn klaarstaan :p

moemi
26 november 2005, 17:45
[st][']ik ben heel erg aan het hopen op een strenge winter , goe veel sneeuw , lekker koud

gezellige boel is dat ;)

en ik vind het toch wel zielig hoe het volk kan overreager en bij een beetje sneeuwval , alsof er niets ergers is . In canada en sommige plekken i nde vs sneeuwt het 50 cm elk jaar , en als die foempen dat al aankunnen dan zouden wij het met ons ochot 10cmterkes sneeuw wel moeten overleven he ?

ik heb alvast de gluhwijn klaarstaan :p

mja moet gij een half uur met de fiets rijden in de vriezende kou ,waar geen enkele handschoen tegen opgewassen is ( :ironic: ) om naar je werk/school te gaan? snif ... En dan nog keer de kans te lopen een pijnlijke val te doen met uwe fiets enzoo :eek: kgeef toe dat het wel gezellig is als ge binnen zit enzo, maar toch ... ( ik heb niets tegen de winter anders hoor :))

CyberLama
26 november 2005, 19:23
Wel, het is al miljoenen jaren koud in de winter en warm in de zomer. Mensen moeten maar eens beseffen dat je de natuur niet helemaal uit je leven kunt bannen.

Anyway, vandaag door een winkelstraat gewandeld en de hoeveelheid winkels die gewoon de deur/voorgevel openlaat en warme lucht naar buiten blaast, is hallucinant. De elektriciteit kan niet duur genoeg zijn.

Preske
26 november 2005, 19:47

n/o mor dat vind ik vrij gevaarlijk.

Das zoals met die ezels die volle tuub zitten te geven bij ijzel, hevige regen en/of sneeuwval, en dan zijn ze verwonderd dat ze een aksident hebben.

Vraeck
26 november 2005, 23:24
n/o mor dat vind ik vrij gevaarlijk.

Das zoals met die ezels die volle tuub zitten te geven bij ijzel, hevige regen en/of sneeuwval, en dan zijn ze verwonderd dat ze een aksident hebben.

... vrij gevaarlijk, ge moet het mij niet zeggen :oink:

had de keuze, ofwel stranded midden in 't hol van pluto in mijnen auto blijven slapen, of een zeeeer voorzichtig efforke doen om thuis te geraken. Zoals ik al zei ist nog vrij goed gelukt aan 20 km per uur. Afstand houden, nie panikeren, nie bruusk remmen of gas geven, en ontkoppelen als ge voelt dat ge begint te glijden en dan lukt het wel. Kloterij was dat mijne ene ruitenwisser die wel nog werkte zal zijn sneeuw links afzette, recht voor mijn neus. Ben dan maar op mijn handrem gaan zitten om door de rechtse kant nog wat te kunnen zien. Ik moet zeggen dat ik in sneeuwweer altijd 100% op mijn eigen vertrouw, ik ken perfect mijn auto en mijn grenzen. 't zijn de andere chauffeurs die ik niet vertrouw ;-)

Dennoman
27 november 2005, 00:19
Het was inderdaad enorm gevaarlijk op de weg.
Vrijdagnacht (of zaterdagmorgen, whatever :)) rond 0.00u viel hier de elektriciteit uit. Ik dacht dat er een zekering was gesprongen ofzo, maar bleek dat zo'n beetje de hele Zuiderkempen zonder elektriciteit zat (Heist-op-den-Berg, alle deelgemeenten, en zone Mechelen + alle deelgemeenten). Mijn ouders zaten in een deelgemeente op 1 of ander feest, en daar ook alles uitgevallen. Zijn dan maar naar huis gekomen toen de verwarming stopte met werken :).
Op straat alle verlichting uit (verkeerslichten, straatlichten, you name it). Alleen in de school brandde nog licht, en in de banken in de buurt door de noodgeneratoren. Moet wel spooky geweest zijn om zo naar huis te rijden. Rond 1.00u was er weer stroom, nog efkes TV gekeken, gaan slapen. Blijkt achteraf dat die nacht de stroom nog eens was uitgevallen en rond 6.00u weer opgesprongen.
Sterkste van alles: ik zit vanmorgen bij de kapper en op den duur gaat het zowiezo over het weer :) ik begon over de stroompannes, en ik zeg u: mijn woorden waren nog niet koud of vlam, alweer uitgevallen in heel Heist. Thuisgekomen en de hele voormiddag zonder elektriciteit gezeten, in totaal van 10.00 tot 14.00, ongeveer 4 uur lang dus. Geen pretje. Als je zolang zonder elektriciteit zit, merk je pas hoeveel je het gebruikt :)
"Ik ga een kop warme bouillon maken... ahnee, geen waterkoker"
"Zie eens op Teletekst wat er is gebeurd... ahnee... xD"

m***
27 november 2005, 00:34
ik hoop op sneeuw met nieuwjaar. met kerstmis ga ik toch gaan skien

CyberLama
27 november 2005, 10:54
oudejaarsnacht/nieuwjaar is toch wel een van de slechtste dagen van het jaar om gevaarlijk weer te hebben...

Inch
27 november 2005, 11:21
Ik geloof daar nu eens geen fluit van.

Het is niet dat ze zich goed voorbereiden, dat het effectief een koude winter gaat worden.

Weersvoorspellers kunnen begot niet veel verder zien dan de volgende paar dagen, laat staan dat ze nu al weten wat het weer in januari zal worden.

Als men al weersvoorspellingen wil doen, dan is dat ofwel op superkorte termijn gedetailleerde uitspraken doen, ofwel op lange termijn (jaren) zeer algemene uitspraken doen gebaseerd op klimatologische gegevens van de laatste decennia.

Maar het weer voor de komende paar maanden voorspellen: bollocks!

In het beste geval hebben ze een paar indicaties (El Nino, temperatuur van de zee,...) waar ze zich ietwat kunnen baseren om zoiets te zeggen. En dan nog kan iedereen die gegevens weer anders gaan interpreteren.

Het is anders wel goed dat ze zich voorbereiden op mogelijke koude winters. Maar ik neem aan dat dat iets is wat ze eigenlijk wel elk jaar zullen doen.

WolCoM
27 november 2005, 11:24
Ze baseren zich op gegevens van vorige winters eh... Ze kunnen vergelijken met een 100-tal winters en op die basis een -schijnbaar- patroon vinden en zo een voorspelling maken voor bv. deze winter. Wat nog niet wil zeggen dat hun voorspelling daarom zal juist zijn. :p

distinct
29 november 2005, 20:36
Winter owns, tijdens die periodes slaap ik het beste van allemaal :P lekker warm binnen ;)