PDA

Volledige versie bekijken : 3D-richting volgen

moemi
21 november 2005, 18:32
Ik zit nu in mijn zesde middelbaar KSO (kunst op ASO niveau) en ben aan het uitkijken wat voor richting ik volgend jaar zou volgen. Nu heb ik wel een idee maar weet nog niet persies waar ik die zou kunnen volgen. Ik zou graag 3D volgen, en ik weet wel dat er zo een richtingen bestaan zoals MCT , waar je vanaf het 2de of 3de jaar er 3D als keuzevak kan bijnemen. Dat zoek ik dus niet, ik zou veel liever van het eerste jaar specifiek 3D volgen. Ik heb me laten wijsmaken dat je dit kunt volgen aan de academie van Gent , maar als ik op hun site kijk, dan zie ik geen richting 3D staan. Mijn vraag naar jullie is dus ofdat iemand weet waar je in België de richting 3D kunt volgen (dus niet als keuzevak na een aantal jaar een andere richting te hebben gevolgd?)
Met 3D bedoel ik dus met de computer werken met 3D programma's om bijv. in reclame/pc-games/animatiefilms te gebruiken. Ik ben momenteel zelf een beetje Lightwave 3D aan het leren ...
:) thx voor de reacties

boogje
21 november 2005, 18:42
ik beoordeel niets, maar als iemand tegen mij zegt "3D" zeg ik "Wiskunde" en je doet KSo, weet niet precies wat het wilt zeggen ( ja, kunst onderwijs maar kbedoel iets anders ;) ) maar was KSO niet voor de wel zeer getalenteerde en zeldzame zielen die goed inzicht etc hebben

dunno hoor:)

JackM
21 november 2005, 18:49
volgens mij moede toch eerst wel nen basis van de wiskunde hebben vooraleer ge in 3d kunt gaan tekenen/ontwerpen (dan heb ik het wel over wat meer ingewikkeldere progies)
en dage nie een jaar kunt wachten, tjah, geduld is een schone deugt é:)

Holy Paladin
21 november 2005, 19:10
ge hebt niks wiskunde nodig

in belgie kunt ge da nie volgen, alleen avondschool ofzo

TheCrow7
21 november 2005, 19:14
in belgie kunt ge da nie volgen, alleen avondschool ofzo

Volgde er een regular van het 'Graphics' subforum zo geen richting ? Ik herinner mij toch zoiets vaag.

Holy Paladin
21 november 2005, 19:15
wss fixer die heeft dus avondschool gedaan
of dresse die doet animatie ma das vooral 2d animatie dacht ik

Brock
21 november 2005, 19:18
Volgend jaar naar PIH in kortrijk gaan.
Ze starten daar een nieuwe richting op DAE genaamd:

ik quote m'n overenthousiast broerke die nu in z'n eerste jaar MCT zit en daar enkel zit om het jaar tss z'n 6e en de oprichting van die richting te overbruggen:

Ik heb vandaag is het programma onder ogen gekregen van wat de richting DAE (digital arts and entertainment) zal inhouden:
- 1e jaar: anatomisch tekenen/photoshop illustrator, 3d basics, Programmeren (in C++) , een vak dat u "creativiteit" moet aanleren en pshychologie (hoe maak ik een spel dat bv fretn of tziek leuk vind...)

-2e jaar: 3d advanceter, programmeren (C++), story telling/story bords maken(2 afzonderlijke vakken, semester 1 en 2) en een vak waar gans de klas moet werken aan 1 game (een deel programmeurs, designers,....)

-3e jaar: Filmische aspecten (producer toestanden), sound engineering, Advancetest 3d design, C++, sound engineering
3e of 4de jaar(volledig dan): stage

moemi
21 november 2005, 19:22
Volgend jaar naar PIH in kortrijk gaan.
Ze starten daar een nieuwe richting op DAE genaamd:

ik quote m'n overenthousiast broerke die nu in z'n eerste jaar MCT zit en daar enkel zit om het jaar tss z'n 6e en de oprichting van die richting te overbruggen:

hmm das wel interessant :) zal nog es meer informeren dan bij mensen die ik ken die in PIH zitten en keer gaan zien of ze ne site hebben ofzo ...
thx

killer bel
21 november 2005, 19:23
je kan dat in Mechelen volgen dat is de richting IMD(Interactif Multimedia Designer), niet specifiek 3D maar in belgie is dat de richting die het dicht leunt bij jouw beschrijving.
Je kon dat ook ergens anders volgen in Kortrijk denk ik maar daar ben ik niet zeker van.
Ik als je die richting wil doen moet je er snel bij zijn want het zou me niet verbazen moest het nu al volgeboekt zijn tegen volgend schooljaar.
Die richting bestaat ook nog niet lang, vanaf het schooljaar 2005-2006 is die nieuw in Belgie dacht ik.

En je hebt helemaal geen wiskunde nodig, als je er door was in KSO met wiskunde zou je dit ook moeten kunnen volgens mij.
KSO is volgens mij zelfs de meest geschikte richting om die dan daarna te doen.

Zoek op google, 'hogeschool mechelen' en op die website zal wel wat informatie. Zo ben ik er ook op gekomen

Deefees
21 november 2005, 19:42
Ge kunt games leren maken ergens in holland :)
maja, das nogal ver zeker :p

ikzelf zou ook wel nog iets in richting film/animatie volgen, ik kan wel nie specifiek goed tekenen(voor die animatie dan) maar da zal wel nie zo nodig zijn zeker :)
kvolg Economie-wiskunde (en zwaaaaaaar da da is, nie ironisch)

dJeez
21 november 2005, 19:53
Het zou mij verbazen indien ze op 't RITS (http://www.ehb.be/rits/index.jsp), Sint-Lucas (http://www4.sintlukas.be/www/) (beiden in Brussel) ed geen 3D animatie zouden geven... Maar een volledig curriculum gewijd aan 3D toepassingen zal je - denk ik toch - niet snel vinden hier.

escobar98
21 november 2005, 20:02
WEER een nieuwe richting in t PIH? da's al de 3de in 3 jaar.

Brock
21 november 2005, 21:46
pih rox idd !

Arcan
22 november 2005, 11:28
Ik zit nu in mijn zesde middelbaar KSO (kunst op ASO niveau) en ben aan het uitkijken wat voor richting ik volgend jaar zou volgen. Nu heb ik wel een idee maar weet nog niet persies waar ik die zou kunnen volgen. Ik zou graag 3D volgen, en ik weet wel dat er zo een richtingen bestaan zoals MCT , waar je vanaf het 2de of 3de jaar er 3D als keuzevak kan bijnemen. Dat zoek ik dus niet, ik zou veel liever van het eerste jaar specifiek 3D volgen. Ik heb me laten wijsmaken dat je dit kunt volgen aan de academie van Gent , maar als ik op hun site kijk, dan zie ik geen richting 3D staan. Mijn vraag naar jullie is dus ofdat iemand weet waar je in België de richting 3D kunt volgen (dus niet als keuzevak na een aantal jaar een andere richting te hebben gevolgd?)
Met 3D bedoel ik dus met de computer werken met 3D programma's om bijv. in reclame/pc-games/animatiefilms te gebruiken. Ik ben momenteel zelf een beetje Lightwave 3D aan het leren ...
:) thx voor de reacties
lol, sorry dat ik u moet ontgochelen maar KSO stelt bijna niets voor. Mn ex heeft dat gedaan en nu staat ze nergens( iets van grafische vormgeving of whatever in Gent). Je kan niets van wiskunde, programmeren, databases,chemie, fysica,talen...
voor informatica richtingen ga je sowieso je wiskunde (hard) nodig hebben, want geloof het of niet: wiskunde staat als basis voor programmeren, iemand die goeie punten heeft in statistiek en wiskunde zal ook goeie punten hebben in programmeren.. en aangezien je geen deftige basis hebt...
het is echt wel iets anders dan dingskes schilderen of tekeningskes maken.

Stimpy
22 november 2005, 11:35
pih rox idd !
nee die pakke teveel hooi op hun vork
1600 mct'ers terwijl der maar voor 1200 studenten geld is etc

Tyfius
22 november 2005, 11:45
Die richting maakt niet zoveel uit. 't Is mooi als ge met een diploma kunt zwaaien, maar vergeet niet dat ge op elke school van alle soorten een basis gaat krijgen, en met de schoolrichting alleen niet kunt zeggen: ik kan het.

Daar kruipt tijd, oefening en ervaring in. Als der 2 personen soliciteren bij een design bedrijf, eentje met diploma en alleen schoolkennis, en eentje zonder diploma maar met een high quality portfolio van hier tot in boejoemboera, dan kan is de kans vrij groot dat er voor de persoon zonder diploma wordt gekozen.

Daar denken er bij MCT ook velen verkeerd. Het is namelijk niet mogelijk van AL die dingen die ze daar geven grondig te geven. Het merendeel van je tijd ga je zelf thuis moeten werken. En dat moet op je kunnen opbrengen.
Er gaat imo daar een grote groep beginnen, die na verloop van tijd afhaakt. Omdat het niet is wat ze verwacht hadden, of omdat ze zich wel interesseren in 1 bepaald aspect, en de rest niet nodig hebben.

Tyfius
22 november 2005, 11:48
voor informatica richtingen ga je sowieso je wiskunde (hard) nodig hebben, want geloof het of niet: wiskunde staat als basis voor programmeren, iemand die goeie punten heeft in statistiek en wiskunde zal ook goeie punten hebben in programmeren.. en aangezien je geen deftige basis hebt...

Ik zit nu in m'n 3de jaar toegepaste informatica, was absoluut gene straffe in wiskunde, heb al 3 jaar geen wiskunde meer gehad (geven ze op Erasmus niet) en ik kan toch een aardig stukje programmeren.

Arcan
22 november 2005, 15:20
Ik zit nu in m'n 3de jaar toegepaste informatica, was absoluut gene straffe in wiskunde, heb al 3 jaar geen wiskunde meer gehad (geven ze op Erasmus niet) en ik kan toch een aardig stukje programmeren.
mja, ik spreek maar uit eigen ervaring hoor, heb zelf vorig jaar informatica gedaan. maarja, ik neem aan dat je ook geen wiskunde gehad hebt in je middelbaar op KSO niveau...

Bubbling Zombie
22 november 2005, 15:22

ik second that: derde jaar TI @ kdg, kan geen knijt wiskunde (volgend jaar een probleem als ik ga voortdoen) maar ga toch voor programmeren (een van de weinigen van ons klas).

Ik heb wel wetenschappen wiskunde gedaan, maar dat lijkt mij hier irrelevant

TheCrow7
22 november 2005, 16:22
Allemaal omgevormd tegenwoordig zeker ? Toen ik mijn eerste jaar KDG deed, meer dan 5 jaar geleden ben ik ook in niet verder dan dat eerste jaar geraakt, omdat die wiskunde boven mijn petje was. Ik kwam ook uit een technische richting.

Anoniem0
22 november 2005, 17:55
lol, sorry dat ik u moet ontgochelen maar KSO stelt bijna niets voor. Mn ex heeft dat gedaan en nu staat ze nergens( iets van grafische vormgeving of whatever in Gent). Je kan niets van wiskunde, programmeren, databases,chemie, fysica,talen...

alstufukinblief. da gij ambras hebt me u ex of zo en da ge daarmee beetje doort slijk moet halen.

ik kom ook vanuit een kso richting. heb toch lekker architectuur gestudeerd
(wel ma twee jaar):D stak me tegen daarachter
ik werk nu op nen studiebureau. schoon pre en toffe projecten (huge maw)
en sorry zelle. twee klasgenoten van mij hebben nu een succesvol reclamebureau.

mannen en vrouwen van de kso hebben veel meer inzicht in 3dmaterie. kunnen ideeen vormgeven op papier. zit ge daar wel vet met uwe wiskunde.
enneuh als ge iets van de game wereld kent zijn er
a ontwerpers designers (tekenen)
b 3d tekenaars (3d modellekens maken dus)
c programmeurs; (da zijn die die 3dmodelekens in een spelleken gieten)

dus @moemi. zoekt u een goede richting
ik ga niet zeggen da ge het gemakkelijk gaat hebben maar met inzet is
ALLES mogelijk.

veel succes

groeten

BAROBA
22 november 2005, 17:55
Beter een algemeen vormende of kunstrichting te volgen en dan volwassenen onderwijs gaan volgen ( realisator van animatiefilm) bij Syntra Hasselt ( ligt helaas niet in jouw buurt :s)
Echte 3D opleiding bestaat niet in belgie, het beste is ( en meeste kans op werk) is architecturale vormgeving te volgen, daar maken ze intensief gebruik van 3D ( de markt is ongeveer 1.000 groter dan die van games, films of waarvoor je 3d ook gebruikt).
3d als een bron van inkomsten is voor niemand in belgie voldoende om te overleven....

moemi
22 november 2005, 19:11

euh ik zei dus wel dat ik KSO volg op niveau ASO, dus da wil zeggen dat ik evenveel zie als iemand die bv. humane volgt ofzo ... En ge moet de kunstrichting niet zitten afbreken, nogmaals ik heb alle talen (frans, engels, nederlands) en geschiedenis enzo samen met de sportrichting. Terwijl sport helemaal nie als laag niveau wordt beschouwd, en dan de kunstrichting ineens wel. ik weet da ge kunst kunt volgen op technisch en beroeps niveau , wat dat ik dus niet doe eh. Het niveau ligt zeker geen meters onder da van iemand die moderne volgt ... Al ga ik dan nog nie zeggen da't niveau wiskunde optimaal is, maar dan nog heb ik een basis. Dus t'is echt nie alleen tekningskes en schilderingskes maken ze, als ge der nie veel van weet moede uw ex nie als referentie stellen en dan gwoon zeggen da kunstonderwijs geen basis heeft aan algemene vakken. :oink:

En nog iets, denk je da grafische (en reclame) vormgeving niets voorstelt? Door welke mensen denkt ge dat al de duizenden reclames gemaakt zijn? Ge verzet nog gene voet of ge zie al een reclame. Dus kzou niet direct zeggen dat ze nergens staat ...

bij deze heb ik mijn zegje gedaan, als het grof overkomt is dat niet de bedoeling, ik geef gewoon mijn mening.. :)

moemi
22 november 2005, 19:14
Beter een algemeen vormende of kunstrichting te volgen en dan volwassenen onderwijs gaan volgen ( realisator van animatiefilm) bij Syntra Hasselt ( ligt helaas niet in jouw buurt :s)
Echte 3D opleiding bestaat niet in belgie, het beste is ( en meeste kans op werk) is architecturale vormgeving te volgen, daar maken ze intensief gebruik van 3D ( de markt is ongeveer 1.000 groter dan die van games, films of waarvoor je 3d ook gebruikt).
3d als een bron van inkomsten is voor niemand in belgie voldoende om te overleven....

mja ik blijf niet perse in belgie wonen :p
heb overlaatst gelezen in de krant van een vlaming die ook 3d gedaan had, en eerst ier zo wat in belgie op 2 verschillende plaatsen gewerkt had, en nu werkt bij EA games in England.Ik weet wel dat je om daar binnen te geraken vrij goed moet zijn, maar ik ga liever iets studeren dat ik graag doe , dan dat ik iets doe dat mij niet aantstaat, en der nie voor ga slagen...

btw ken je gij nessie en ebt gij ne tutorial over een pen gemaakt in Lightwave? :p omda die mens ook BAROBA als nickname heeft enja :p (ik ben anders de zus van nessie :p)

Arcan
22 november 2005, 19:30
euh ik zei dus wel dat ik KSO volg op niveau ASO, dus da wil zeggen dat ik evenveel zie als iemand die bv. humane volgt ofzo ... En ge moet de kunstrichting niet zitten afbreken, nogmaals ik heb alle talen (frans, engels, nederlands) en geschiedenis enzo samen met de sportrichting. Terwijl sport helemaal nie als laag niveau wordt beschouwd, en dan de kunstrichting ineens wel. ik weet da ge kunst kunt volgen op technisch en beroeps niveau , wat dat ik dus niet doe eh. Het niveau ligt zeker geen meters onder da van iemand die moderne volgt ... Al ga ik dan nog nie zeggen da't niveau wiskunde optimaal is, maar dan nog heb ik een basis. Dus t'is echt nie alleen tekningskes en schilderingskes maken ze, als ge der nie veel van weet moede uw ex nie als referentie stellen en dan gwoon zeggen da kunstonderwijs geen basis heeft aan algemene vakken. :oink:

En nog iets, denk je da grafische (en reclame) vormgeving niets voorstelt? Door welke mensen denkt ge dat al de duizenden reclames gemaakt zijn? Ge verzet nog gene voet of ge zie al een reclame. Dus kzou niet direct zeggen dat ze nergens staat ...

bij deze heb ik mijn zegje gedaan, als het grof overkomt is dat niet de bedoeling, ik geef gewoon mijn mening.. :)
ik weet echt niet wat ze jou hebben wijsgemaakt, maar KSO wordt bijna lager beschouwd dan TSO (ik zat in een school die beide deed) . En wat je daar zegt van KSO op ASO niveau daar heb ik serieus mn twijfels over zu. En dan nog met sport erbij... het is niet omdat je 'alle' talen hebt gezien dat die op een hoog niveau zijn é (ik zie trouwens ook geen duits in KSO, en die is volgens mij een van de moeilijkste talen) om te zeggen dat KSO meters hoger ligt dan moderne...:wtf:
volgens mij is KSO = KSO en niet KSO = ASO. Het lijk me heel onwaarschijnlijk dat KSO op verschillende niveaus wordt gegeven hoor :s
ik weet waarover ik het heb ik heb 1.5 jaar samen in school gezeten met ex, en ik wist dus alles van haar cursussen, taken en opdrachten.
Sport is mss lichamelijk zwaar ja, maar intellectueel mss niet zoveel.
allé ja, tis echt mn bedoeling niet om je richting af te breken, maar ik wil je gewoon waarschuwen dat je niet te hoog grijpt...

moemi
22 november 2005, 20:06
ik zit in een school die alleen ASO geeft, dus waarom in godsnaam zouden ze dan KSO geven op niveau lager dan TSO :s ... En ik zei niet dat KSO meters hoger ligt dan moderne, ik zei dat het geen meters lager ligt ... En KSO wordt echt wel op verschillende niveaus gegeven; ge hebt da in TSO, BSO en ASO. ik volg beeldende vorming, en niet beeldende kunsten, beeldende kunsten is op TSO niveau, en als ge u alleen basseerd op uw school, en wa uw ex volgde zoude er beter niet meer op in gaan want t'is niet omdat KSO op TSO niveau gegeven wordt in uw school, dat er geen op ASO niveau bestaat eh ... wij hebben echt kweni hoe veel algemene vakken samen met deze die ASO volgen, dus waar kan het verschil dan liggen? Tis nie omda ge der nog nooit van gehoord hebt, dat je kunst op ASO niveau kan volgen, dat dat niet bestaat é. Ik zit in het atheneum in kortrijk, en denk nie da ze in een atheneum een richting zouden geven die bijna lager beschouwd wordt dan TSO ze ..

Holy Paladin
22 november 2005, 20:07
ma omg zeg hou eens op, als iemand uit de beroeps komt vragen of hem kan verderstuderen zegt iedereen "natuurlijk ma ge moet werken", waarom kan ene uit KSO da nie?
de wiskunde in mct wordt blijkbaar als moeilijk bestempeld ma zelfs ne analfabeet zou het kunnen moest hij genoeg werken want et wordt echt volledig uitgelegd (zelfs breuken enzo :wtf: )

enige probleem is da er geen ene goeie 3d richting is, ik zit hier nu ook tegen men goesting mja
brossen en zelfstudie :)

Bubbling Zombie
22 november 2005, 20:09
Allemaal omgevormd tegenwoordig zeker ? Toen ik mijn eerste jaar KDG deed, meer dan 5 jaar geleden ben ik ook in niet verder dan dat eerste jaar geraakt, omdat die wiskunde boven mijn petje was. Ik kwam ook uit een technische richting.

't zal zijn. 't eerstejaar is ondertussen ook al dri ejaar geleden, en met al die bachelor rommel weet ik ook niet wat de eerstejaarkes krijgen atm :)

moemi
22 november 2005, 20:46
ma omg zeg hou eens op, als iemand uit de beroeps komt vragen of hem kan verderstuderen zegt iedereen "natuurlijk ma ge moet werken", waarom kan ene uit KSO da nie?
de wiskunde in mct wordt blijkbaar als moeilijk bestempeld ma zelfs ne analfabeet zou het kunnen moest hij genoeg werken want et wordt echt volledig uitgelegd (zelfs breuken enzo :wtf: )

enige probleem is da er geen ene goeie 3d richting is, ik zit hier nu ook tegen men goesting mja
brossen en zelfstudie :)

mja zou die richting DAE in 't PIH voor volgend jaar dan nie goe zijn? kheb gekeken op de site maar kvind kik geen richting die zo noemt ... dusja, mja kzal blijven informeren. Kheb nu ne gsm nr gekregen van iemand die 3D gevolgd heeft in de academie in gent, zal morgen es bellen...

gtrz

dee
22 november 2005, 21:36
ik zit in een school die alleen ASO geeft, dus waarom in godsnaam zouden ze dan KSO geven op niveau lager dan TSO :s ... En ik zei niet dat KSO meters hoger ligt dan moderne, ik zei dat het geen meters lager ligt ... En KSO wordt echt wel op verschillende niveaus gegeven; ge hebt da in TSO, BSO en ASO. ik volg beeldende vorming, en niet beeldende kunsten, beeldende kunsten is op TSO niveau, en als ge u alleen basseerd op uw school, en wa uw ex volgde zoude er beter niet meer op in gaan want t'is niet omdat KSO op TSO niveau gegeven wordt in uw school, dat er geen op ASO niveau bestaat eh ... wij hebben echt kweni hoe veel algemene vakken samen met deze die ASO volgen, dus waar kan het verschil dan liggen? Tis nie omda ge der nog nooit van gehoord hebt, dat je kunst op ASO niveau kan volgen, dat dat niet bestaat é. Ik zit in het atheneum in kortrijk, en denk nie da ze in een atheneum een richting zouden geven die bijna lager beschouwd wordt dan TSO ze ..

Beeldende kunst is eigenlijk de verzamelnaam voor beeldende vorming, industriele kunst, archi, etc.

BAROBA
22 november 2005, 21:53
btw ken je gij nessie en ebt gij ne tutorial over een pen gemaakt in Lightwave? :p omda die mens ook BAROBA als nickname heeft enja :p (ik ben anders de zus van nessie :p)

Ik ken Nessie ja :)
En ik wacht nog altijd op jouw renders van die pen :)

Om bij EA binnen te geraken moet je beter dan je broer zijn he ( en die is al goed), ik wens je alvast veel succes :)

moemi
22 november 2005, 22:09
Ik ken Nessie ja :)
En ik wacht nog altijd op jouw renders van die pen :)

Om bij EA binnen te geraken moet je beter dan je broer zijn he ( en die is al goed), ik wens je alvast veel succes :)

haha miiijn renders? :p mja moet toegeven dat ik het heb opgegeven met die pen :cry: kga ze dan nog keer proberen maken ze :p zeker weten ! want ik vond het wel goed uitgelegd enzo, maar tging niet zo goed. ondertussen al een simpel model gemaakt http://img475.imageshack.us/img475/516/murfilw3ih.jpgdus mss zallet nu beter gaan :)
mja ik gaf maar een voorbeeld van die EA games :)

Arcan
22 november 2005, 23:09
http://www.ond.vlaanderen.be/permanente_vorming/beeldkunst.htm
zoals dee zei...

Robken
23 november 2005, 01:03
zelfstudie...

ik ben 1 jaar naar het Khlim geweest in genk, animatiefilm...da was niets voor mij... anderen vinden et wel gepast...kzie nie in waarom.

ik verdien m'n boterham met 3D animatie door me der dag en nacht mee bezig te houden...met een school ben je niets als je je er niet voor gaat inzetten.
diploma's zijn trouwens bullshit in de grafische sector, je portfolio is 95% waar het van af hangt.

WoDkA
23 november 2005, 02:45
mja zou die richting DAE in 't PIH voor volgend jaar dan nie goe zijn? kheb gekeken op de site maar kvind kik geen richting die zo noemt ... dusja, mja kzal blijven informeren. Kheb nu ne gsm nr gekregen van iemand die 3D gevolgd heeft in de academie in gent, zal morgen es bellen...

gtrz

voor DAE @ PiH

probeer eens :
koen.samyn@howest.be

ik weet dat die deels meewerkt aan de OpenGL engine dat ze aan't maken zijn voor die richting ..

of anders een Multimedia docent ( ronald.bastiaens@howest.be / regis.le.roy@howest.be )

als die niet genoeg info kunnen verschaffen, dan kunnen ze je zeker doorverwijzen .. want weet voor de rest niet goed wie er allemaal zal in les geven ..
en ik betwijfel het dat er al info folders over DAE richting liggen in onze school .. al zal ik eens zien ..

fixer187
23 november 2005, 03:25
Ik ben degene die avondschool 3D volgde en heb vorig jaar de opleiding beëindigd.

Het betreffende een cursus in het KISP in Mariakerke, Gent

Het is 1 jaar 3D basis en 1 jaar 3D voor gevorderde en je werkt met Maya

http://www.kisp.be/index.lasso?m=cursus&a=r&p=detail&groep=Grafisch&-session=kisp:D577A17C1b6b10786CJwu147A34D

Als je echt een speciefieke school zoekt voor 3D of gamedesign is het dichtsbijzijnde in Utrecht of in de UK. Maar ik dacht ook dat er 1 in Leuven is gekomen voor gamedesign
Het grootste minpunt is bij al die scholen zijn de inschrijvingsgelden die heel hoog kunnen oplopen. Een minimumprijs zal voor 1 jaar een 2000 euro zijn.

De avondschool in het KISP is het enigste in Belgie en is heel goed betaalbaar.

Wat de meesten zeggen die met 3D bezig zijn hebben gelijk. Jouw portfolio is het belangrijkste. Werkgevers malen helemaal niet om welk diploma je hebt.
Zelfstudie is altijd aangewezen ook al als je een opleiding volgt. Daarom vond ik de opleiding in het KISP zeer handig ik begon net met 3D en mijn leercurve schoot daar direct de hoogte in.
Je zal elk onderdeel wat met 3D te maken heeft leren, maar denk niet dat je alles van Maya kent. Dit is in werkelijkheid een fractie van het totaal. Het zal aan jouw zijn om je in je eigen tijd je te verdiepen in een onderdeel van 3D. ( modelen, texturing, lighting, animation, dynamics, scripting, enz... )
Je moet er altijd wel veel thuiswerk in steken want je werkt met projecten die op het einde van het jaar af moeten
De examens is in het begin theoretisch en praktijk zal je een klein projectje moeten maken alleen of in groep.
Het is zelf interessant om een jaar voor gevorderde 2 keer te volgen, gewoon omdat je altijd iets bijleert...

registreer je al in ieder geval op cgtalk als je verder wilt in 3D
http://forums.cgsociety.org/

Als je meer vragen hebt, just shoot........ :)

edit* een search kan natuurlijk ook helpen ;)

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=303865&highlight=opleiding

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=327775&highlight=opleiding

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=315802&highlight=opleiding

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=288942&highlight=opleiding

http://games.telenet.be/forum/showthread.php?t=273266&highlight=opleiding

btw een reden meer om het te leren. Crazy frog je weet wel dine irritante kikker is door 2 man gemaakt, ik dacht 2 Zweden. En ze hebben zowat voordat er een liedje in den top50 in Engeland verscheen een 14M euro verdient...:oink: :oink: :doh:

Tyfius
23 november 2005, 10:46
Er zijn nog Belgen die naar het buitenland trokken om in 3D verder te gaan doen, denk maar aan de gamedesign moderator Hourences, die in Nederland aan Shellshock en Killzone heeft meegewerkt, en tegenwoordig aan Spellborn werkt.

Hourences
23 november 2005, 11:22
Kom hier toevallig uit, zeker op dit moment
En kwoon al meer dan jaar terug hier, ma reis elke dag naar NL, beter wone hier :)

Meeste is gezegd, diploma is er niet voor en ook onnodig. Zelfstudie is het allerbelangrijkste als ge er iets mee wilt bereiken. Zelfs als volgt ge een avondschool of echte school dan nog moet ge na uw schooluren intensief bezig zijn met eigen projecte als ge later ooit uwzelf wilt kunnen distantieren van de massa en dus werk vinden of beter werk vinde
Kijk school op zich is eigelijk goed voor 1 ding ivm dit soort zake, tijd rekken. Tis niet de vraag van ga ik naar daar om iets te lere maar de vraag van hoe goed ben ik nu en hoeveel tijd heb ik nog nodig. En die tijd da ge dan nog nodig hebt kunde nog naar school gaan terwijl ge ondertusse in eigen tijd bijleert. Zo doen meeste het, of ge kunt natuurlijk ook gewoon brosse :)

En ge wilt ni voor EA werken, die zuigen uw uit qua arbeidsomstandighede. Meeste big coorperations zijn niet fun, zeker in een industrie die heel los is

en
Is wel te doen ma ni simpel nee. Het lukt mij aldoch met internationale projecte en de mense die bij onze volle 5 games/film bedrijven ofzo werken slagen er ook in ma voor de rest...50-75 man in belgie mss. Heel kleine wereld, ook internationaal eigelijk, weet waar ge aan begint

Games en films zijn super specifieke internationale zaken, die 2 hebben hun eigen wereld met eige wette, ge geraakt daar zeker in zon land als belgie moeilijk aan dergelijke job ma het kan wel. Enigste vraag is nu, hoeveel moeite wilt ge der zelf voor doen, als ge meer werkzekerheid/makkelijkheid ofzo wilt gaat ge best naar reclame of architecturale jobs idd want die zijn er meer
Mense zegge hier ook wel, ga dan architecturale doen ofzo ma I dunno wa ge eigelijk van school hebt gevolgt, KSO is geen richting. Als gij Vrije Beeldende kunst hebt gevolgt bv gaat ge een serieuse harde overstap krijgen als ge dan architecturale gaat doen..

En KSO is TSO afsplitsing, ge krijgt ook TSO niveau diploma

Diploma is enkel echt aan te raden als ge naar de USA ofzo wilt verhuizen btw, kwestie van visum makkelijker te verkrijgen

Tyfius
23 november 2005, 11:35
Als ge van de duivel spreekt...

Holy Paladin
23 november 2005, 22:29
der zijn nog veel meer belgen he bvb die kerel dat nu bij pixar werkt (fyi dat is de hemel op aarde :p)

fixer187
24 november 2005, 01:45
eerste leraar van de avondschool is ook aan Killzone gaan werken...

Yo-Han
24 november 2005, 12:57
voor het programmeren van physics en 3d engines moet ge redelijk wa wiskunde kennen en fysica..maar voor 3d inzicht???..ken zo 2 broers,gewoon gemiddeld a2 niveau kwa wiskunde,...maar 3D inzicht nie normaal

elk technisch vak vereist toch wiskunde kennis en logica kennis..3d(cad,3d animatie) is in mijn opzicht een technisch vak...

3d vormgeving kan dan ook soms artistiek gezien worden,maar handvaardigheid en inzicht liggen hier aan de basis..bij het artistiek is het meer de expressie en voeling dat je in je 3d werk steekt

Flippie124
12 januari 2006, 15:44
ik vermoed dat jij 3D animatie en artistieke dingen wil doen en niet 3D programmeren met open-gl etc.. Wel ikzelf ben op zoek gegaan naar zo'n opleiding in belgië, specifiek XSI gericht. Spijtig genoeg is het gene vette bij ons. Wil je je specialiseren in 3D modeling, texturing ofzo dan moet je bijna zeker naar het buitenland om een school te vinden. Momenteel doe ik een cursus XSI in Spanje omdat het hier goedkoper is dan in de US. Beste scholen bij mijn weten zijn : Gnomon (los angeles) and Vancouver film school (canada). Je kunt er een opleinding van 1 of 2 jaar volgen en als je afstudeert heb je wel een diploma met een hoge status. Spijtig genoeg zijn deze scholen verschrikkelijk duur!
De school waar ik nu zit is niet slecht maar programma vind ik te beperkt (enkel software educatie, niet gecombineerd met klassiek tekenen en sculpting). Ik raad je aan om hier de maya cursus te volgen omdat deze leerkracht erg goed is.

website school: www.aulatematica.com

BTW. Het feit dat jij uit het KSO komt is een absoluute plus in de 3d wereld. Ikzelf doe nu nog tekenlessen om zo zelf bleuprints, schetsen te maken. Nie gemakkelijk zunne! Langs de andere kant is het ook veel niet noodzakelijk omdat de meeste bedrijven wel voor elke job een specialist hebben. Concept artists - 3D modellers,... . 3D visualisaties zijn bijna altijd copiën van bestaand materiaal: schetsen,foto's,sculpturen,...

moemi
12 januari 2006, 17:41
k thx, maar gij zit nu in Spanje zeg je? hmm dat was toch niet echt mijn bedoeling om nu al zo int buitenland te gaan ... geen geld genoeg daarvoor, ma toch bedankt voor 't antwoord. Kzou dus idd liever zo artiestieker willen gaan dan programmeren...
Morgen ga ik naar de sit-in beurs met school , waar alle scholen - richtingen te vinden zijn van in belgie, mss vind ik daar iets... Zou allesinds gaan vragen van PIH of die richtin DAE zou doorgaan volgend jaar of nie ..
thx
greetz

Quilombo
12 januari 2006, 17:48
vraag misschien eens op t graphics forum

Flippie124
12 januari 2006, 17:58
In belgië is er niks specifiek voor 3D animatie ... Je kunt wel naar Genk gaan. Daar kun je 3 of 4 jaar animatie volgen. Je leert er lightwave maar ook veel dingen die niks met 3D te doen hebben. Dus ook papier, theorie en reutemeteut... School is wel cool, heb er ook gezeten maar dan voor webdesign.

http://www.khlim.be/eCache/DEF/873.html

killgore
12 januari 2006, 18:47
Grafische programmatie (vooral 3D) vereist toch wel wat wiskundig inzicht en kennis :). Das nie onmiddelijk iets waar ge goed in wordt, hoe goed ge ook gewoon kunt programmeren (cfr: vele wiskundigen in die tak, die daarom geen goeie programmeurs zijn).
Daarnaast zijn simpelweg niet alle programmatie-richtingen even goed te doen zonder wiskunde :). Zodra je iets zwaardere algoritmes moet opstellen is het toch ook wel leuk naast een goede kennis van de taal ook een vrij vlotte wiskundige kennis te hebben.
N/O t.o.v. de hogeschool informatici die da hier al gezegd hebben (tyfius & bubbling zombie, en kweet da ze allebei verdomd goe kunnen proggen) :), ma met de basis die jullie zeggen dat ze aanbieden denk ik niet da ge aan sommige zaken zult kunnen beginnen zonder extra studie (al dan niet zelfstudie :p).
Voor informatica heb je niet noodzakelijk deftige wiskunde kennis nodig, maar ge moogt het zeker niet algemeen doortrekken ze. Kzou graag is iemand zien die 3D engines schrijft of meewerkt aan directx die geen hogere opleidingen wiskunde heeft gehad :) (mssch extreme vbn, ma tgaat erover iets duidelijk te make :p).

QplQyer
12 januari 2006, 22:02
De richting 3D bestond aan de academie van Hogent, maar die is in het BaMa systeem verdwenen (staat alleszins niet meer op de site).

moemi
14 januari 2006, 11:37
voila, kheb de richting gevonden :) Digital Arts & Entertainment, ben gisteren naar de sit-in beus geweest en da is hett wat dat ik wil doen. Modelleren van figuren in 3D studio max, programmeren, wiskunde is geen probleem als ge 4 u hebt gehad zei hij, diegene die genoeg gemotiveerd zijn en hun goenoeg inzetten, geraken meestal verder dan dedie gewoon met hun vele uren wiskunde die ze gehad hebben... Het is dus beetje gericht op het maken van spelen etc... Ook leer je als je een spel moet maken voor bv meisjes van 8-12j waar je dan moet op letten om erin te steken dat het succes zal hebben, ook het leerrijke erin verwerken, handcoördinatie, denken etc... dus da zal het worden, als ge eits doet wat ge echt graag wilt doen, dan lukt dat wel...

killgore
14 januari 2006, 12:13
voila, kheb de richting gevonden :) Digital Arts & Entertainment, ben gisteren naar de sit-in beus geweest en da is hett wat dat ik wil doen. Modelleren van figuren in 3D studio max, programmeren, wiskunde is geen probleem als ge 4 u hebt gehad zei hij, diegene die genoeg gemotiveerd zijn en hun goenoeg inzetten, geraken meestal verder dan dedie gewoon met hun vele uren wiskunde die ze gehad hebben... Het is dus beetje gericht op het maken van spelen etc... Ook leer je als je een spel moet maken voor bv meisjes van 8-12j waar je dan moet op letten om erin te steken dat het succes zal hebben, ook het leerrijke erin verwerken, handcoördinatie, denken etc... dus da zal het worden, als ge eits doet wat ge echt graag wilt doen, dan lukt dat wel...
n/o, kwil u droom niet afbreken of zo, ma als ge hoopt later in gamedev wereld te geraken is er nog iets meer nodig dan zo een studie volgen ;). Dan probeerde u best in uw vrije tijd al wat in te zetten in de "amateur"-gamedev wereld ;).

moemi
14 januari 2006, 12:30
n/o, kwil u droom niet afbreken of zo, ma als ge hoopt later in gamedev wereld te geraken is er nog iets meer nodig dan zo een studie volgen ;). Dan probeerde u best in uw vrije tijd al wat in te zetten in de "amateur"-gamedev wereld ;).

kweet ook wel dat je daar niet zomaar geraakt, dat dat een competetieve wereld is, en ge er alleen geraakt als ge er erg goed in zijt, maar als ge nie probeert sta ge ook nergens. En ik ben niet van plan een studie te doen wa dat mij maar half en half interesseert, en 40 jaar zelfde werk te doen datik echt ni gaag doe ofzo, dan staak ook nergens eh ..

NotaBene
14 januari 2006, 14:22
kweet ook wel dat je daar niet zomaar geraakt, dat dat een competetieve wereld is, en ge er alleen geraakt als ge er erg goed in zijt, maar als ge nie probeert sta ge ook nergens. En ik ben niet van plan een studie te doen wa dat mij maar half en half interesseert, en 40 jaar zelfde werk te doen datik echt ni gaag doe ofzo, dan staak ook nergens eh ..
wie niet waagt, niet wint !
zo simpel is het, als er iets is dat je interesseert dan ga je der gewoon voor, het is je eerste jaar hoger onderwijs, je bent gemotiveerd waarom zou je het niet wagen !
Werken moet je in iedere richting, zelfstudie/bijscholen voor projectwerking in't school moet tegenwoordig ook meer en meer (ik durf nog niet zeggen altijd, maar uiteindelijk zal het zo wel evolueren), in het bedrijfsleven zal je ook moeten bijscholen en al de zever.
Kortom evenwicht vinden in hoeveel tijd en moeite je moet steken in je studies en je leven daarbuiten.
En geniet nu nog van die laatste maanden :p (middelbaar)

kondamin
14 januari 2006, 14:55
WEER een nieuwe richting in t PIH? da's al de 3de in 3 jaar.

ESD zou van af volgend jaar stoppen
vraag me niet warom het is een rumor die ik heb opgevangen

en mct op zich is wat aan het stabiliseren nu zijn er 600 eerste jaars 200 2de jaars en iets minder dan 200 3de jaars.
IPO groeit dan wel weer sterk maar van af volgend jaar word dat los gekoppeld van MCT.

niet dat dat veel uit maakt het blijven allemaal richtingen op het over bevolkte PIH ik krijg nu les op 3 lokaties. volgend jaar denk ik dat dat er 4 zullen zijn.

mooi terug over DEA, spring er als eerste op zou ik zeggen
van wat ik al heb kunnen merken word het elk jaar moeilijker dit is zo met mct en ipo waarschijnlijk zal het ook zo zijn in DEA.
het nadeel aan bij de eerste zijn is dat er nog docenten gevonden moeten worden en een uitgebalanceerd curiculum moet worden opgesteld.

moemi
14 januari 2006, 21:27
mooi terug over DEA, spring er als eerste op zou ik zeggen
van wat ik al heb kunnen merken word het elk jaar moeilijker dit is zo met mct en ipo waarschijnlijk zal het ook zo zijn in DEA.
het nadeel aan bij de eerste zijn is dat er nog docenten gevonden moeten worden en een uitgebalanceerd curiculum moet worden opgesteld.

mja ik ben al blij dat die richting juist volgend jaar word ingevoerd, voor het zelfde geld had dit binnen 2-3 jaar of later kunnen zijn :) en nog een pluspunt voor mij is da't ni ver van huis is :applause:

killgore
14 januari 2006, 21:48
Asge da inziet ist al goei zaak en hebde zelfs nog meer kans om er te geraken en zo niet een ander job te doen da u even zwaar zal aanstaan ;).

en tzelfde als NB :): geniet van uw laatste maanden middelbaar :p.

Holy Paladin
14 januari 2006, 22:27
nu maakt ge wel de indruk dat middelbaar plezant is en hogeschool niet :unsure:

ja moemi ghebt geluk, ik zou da ook willen doen maar twas er toen nie, bij gebrek aan beter mct gekoze en da steekt tegen ze >_<

killgore
14 januari 2006, 22:54
nu maakt ge wel de indruk dat middelbaar plezant is en hogeschool niet :unsure:
zeggek nie, ma der zijn wel dingen da ik mis van middelbaar ze (zoals verdomme bekans niets doen vo exames :p)

moemi
14 januari 2006, 23:29
zeggek nie, ma der zijn wel dingen da ik mis van middelbaar ze (zoals verdomme bekans niets doen vo exames :p)

kweetwel, maar lik nu zijn der toch kweetnie hoeveel vakken waardat ik niets mee wil doen later ( kweetwel dat dat handig is voor algemene kennis enzo, bv geschiedenis, chemie, aardrijkskunde etc...) maar lik als je dan in hoger zit, valt er toch veel weg da ge echt niet graag doet van vaken (zal wel altijd iets tussenzitten da ge minder graag doe). En iets da ge liever doe, leert ook beter, of ge gaat u der meer voor inzetten, denk ik toch...
:)

NotaBene
14 januari 2006, 23:33
oh girl :/ , well mm nah i won't say it ^^
'k zou zeggen check je curricula van de richting dat je gaat doen, er gaan vakken bij zijn die je humeur danig verpesten en niet direct in de zin van moeiijk maar eerder van: WWWWWHHHHYYYYY .

swat nog 10 blz en ik ben er door voor vandaag, damn ik had gevreesd voor 1:00 AM maar het zit er nog in dat ik het haal om 0:00h :sopleased:

moemi
15 januari 2006, 10:32
'k zou zeggen check je curricula van de richting dat je gaat doen, er gaan vakken bij zijn die je humeur danig verpesten en niet direct in de zin van moeiijk maar eerder van: WWWWWHHHHYYYYY .

swat nog 10 blz en ik ben er door voor vandaag, damn ik had gevreesd voor 1:00 AM maar het zit er nog in dat ik het haal om 0:00h :sopleased:

heb gezien wat ik zal krijgen van vakken, en het is allemaal wel van nut ze, tga minder bijzitten dak denk van nooit nodig te hebben, dan int middelbaar... en kweet echt wel dat zwaar werken ga zijn ervoor maar ge krijgt niet iets voor niets eh...

killgore
15 januari 2006, 11:07

Hm, vinnek niet, ik doe niet alles even graag ma ik vind wel dat ik met alle vakken die ik atm krijg wel iets ben, ook al ga ik er niet verder in specialiseren :).

Volgend semester filosofie, ma ziet er nog interessant genoeg uit voor wat we krijgen, werd eerder voorgesteld als morele kennis ivm wetenschappelijke vooruitgang, logica, ... . Nja, kan gewoon "mooi" voorgesteld zijn en prutsvak zijn, kzie wel :).

NotaBene
15 januari 2006, 11:11
wlja het was mss iets te sterk uitgedrukt, maar zoals sommige mensen bv. zeggen van bv. godsdienst heeft geen nut. terwijl het hen mogelijk wereldlijker kan maken ...

zo heb je op hoger onderwijs filosofie, dat best wel interessant kan zijn maar als je dan tot de ontnuchterende vaststelling moet komen dat je die hele syllabus van buiten moet kennen (aja want eigen woorden was not done voor die prof) dan vloek je wel even ;)

swat ik ben het hier te ver off topic aan het drijven, waarvoor men excuses :)

KoenDK
16 januari 2006, 12:07
er is hier maar 1 antwoord op threadstarter zijn vraag

S A E

:love: :love: :love: :love:

QplQyer
16 januari 2006, 12:30
Pih is toch goed in richtingen aanbieden die veel mensen aanspreken, maar waar je eigenlijk niets met zijt :/

Quilombo
16 januari 2006, 12:49
:?

verklaar.. ?

QplQyer
16 januari 2006, 13:11
De richtingen die ze aanbieden, zoals MCT, DAE, zijn gewoon veel te specifiek op 1 richting toegespitst. Daarnaast volgen mensen in de bedrijfswereld niet op welke nieuwe richtingen er allemaal zijn in bepaalde scholen, waardoor bij sollicitaties niet altijd geweten is wat er achter dat diploma schuilt. En in België zitten vrees ik niet veel bedrijven te wachten op mensen met een diploma in DAE/MCT.

Je kan er een portfolio opbouwen (als je in de grafische sector wilt gaan werken), maar dat is ook ongeveer alles.

Holy Paladin
16 januari 2006, 13:15
daarom dat 60% van de mct'ers direct werk vind na de studies waarvan 90% werk waarvoor ze effectief gestudeerd hebben
en dat is bijlange nie op 1 ding toegespitst, tis zelfs veel te breed imo
portfolio opbouwen gaat er niet beter dan ergens anders (der is bijna niks grafisch in mct)

S A E

ma das een franse school nee? enfin, in wallonie ofzo

DSK
16 januari 2006, 18:37
De richtingen die ze aanbieden, zoals MCT, DAE, zijn gewoon veel te specifiek op 1 richting toegespitst. Daarnaast volgen mensen in de bedrijfswereld niet op welke nieuwe richtingen er allemaal zijn in bepaalde scholen, waardoor bij sollicitaties niet altijd geweten is wat er achter dat diploma schuilt. En in België zitten vrees ik niet veel bedrijven te wachten op mensen met een diploma in DAE/MCT.

Je kan er een portfolio opbouwen (als je in de grafische sector wilt gaan werken), maar dat is ook ongeveer alles.

Excuseer, maar MCT is toch wel de breedste Informaticarichting die er bestaat imho...
Je ziet zowel Databases, Programmeren, Multimedia, Beeldbewerking, Webprogrammeren en scripten,...

zoek maar eens één richting die een breder aanbod heeft.

Over het teveel aan leerlingen heb ik ook maar één ding te zeggen : examens ;)

hyperlite
16 januari 2006, 18:43

S A E

Blijkbaar vergeten er een hele boel mensen dat men aan SAE een 3D opleiding kan volgen. Ben daar vorig jaar is geweest op een opendeurdag en 'k denk wel dat een vrij serieuze school is. Als je op de website kijkt, is die school wereldwijd bekend en heeft ze over de hele wereld campussen... Een nadeel voor sommigen is dat het lesgeven in het Frans is. Ma em zei dat de Vlamingen het gemiddeld beter deden dan de franstaligen :lol: Een van de problemen waar met kampen is dat er te weinig studenten zijn en pas beginnen lesgeven vanaf minimum 25 mensen ofzo. De reden waarom er zo weinig studenten eraan beginnen is dat het prijskaartje zeer hoog ligt. 't was iets van een 5000€ ofzo om er aan te beginnen. Kan ook meer zijn weet het eigenlijk ni meer van buiten. Waarom zijn die opleidingen eigenlijk zo duur?! Komt dit door die licenties van die programma's ofzo? Kan toch ni anders :confused: Je kan daar ook een BA en een MA behalen. Klinkt wel stoer enzo MA in creative media. Maar 'k ben er ook wel vrij zeker van dat uw ervaring en kennis telt en niet da papiertje!

Voor meer info just check the website:
http://www.sae.edu/

-> Belgium, Brussels ;)

Momenteel eerste jaar Grafische en digitale media @ Artevelde en doe ik misschien ook later zo'n Maya curus aan KISP. 't ligt er toch vlak naast :p

QplQyer
16 januari 2006, 18:44
Ja, ik doelde eerder op DAE dan op mct (die richting lijkt me eerder té breed dan te specifiek op één iets gericht ;)).

2s2k
16 januari 2006, 18:52
zou ge zoiets ook kunnen volgen als ge latijn-talen doet? :p

NotaBene
16 januari 2006, 20:04
ja mits ge wilt blokken & wat van pc's kent.

waarom zeg ik dat je toch iets van pc moet kennen, bij ons IMS zat een maske komt van erh ik dacht communicatie in antwerpen en die moest te veel tijd en moeite steken in vakken die ergens toch een redelijk brede basis verwachten (en daardoor al voor stuk gekend zijn), als ge die basis niet hebt heb je pakken minder tijd om met projecten voor hoofdvakken of blokken voor hoofdvakken en dat is vrij tot zeer nadelig

2s2k
16 januari 2006, 20:42
wel, van hardware ken ik praktisch alles, tis nie da ik een lek ben op dat gebied met alleen maar msn-kennis :p Software iets minder..

Holy Paladin
17 januari 2006, 07:20
Blijkbaar vergeten er een hele boel mensen dat men aan SAE een 3D opleiding kan volgen. Ben daar vorig jaar is geweest op een opendeurdag en 'k denk wel dat een vrij serieuze school is. Als je op de website kijkt, is die school wereldwijd bekend en heeft ze over de hele wereld campussen... Een nadeel voor sommigen is dat het lesgeven in het Frans is. Ma em zei dat de Vlamingen het gemiddeld beter deden dan de franstaligen :lol: Een van de problemen waar met kampen is dat er te weinig studenten zijn en pas beginnen lesgeven vanaf minimum 25 mensen ofzo. De reden waarom er zo weinig studenten eraan beginnen is dat het prijskaartje zeer hoog ligt. 't was iets van een 5000€ ofzo om er aan te beginnen. Kan ook meer zijn weet het eigenlijk ni meer van buiten. Waarom zijn die opleidingen eigenlijk zo duur?! Komt dit door die licenties van die programma's ofzo? Kan toch ni anders :confused: Je kan daar ook een BA en een MA behalen. Klinkt wel stoer enzo MA in creative media. Maar 'k ben er ook wel vrij zeker van dat uw ervaring en kennis telt en niet da papiertje!

Voor meer info just check the website:
http://www.sae.edu/

-> Belgium, Brussels ;)

Momenteel eerste jaar Grafische en digitale media @ Artevelde en doe ik misschien ook later zo'n Maya curus aan KISP. 't ligt er toch vlak naast :p
aan de licenties zal het nie liggen, die krijgen we op mct ook voor 150-200€ per jaar

killgore
17 januari 2006, 12:02
wel, van hardware ken ik praktisch alles, tis nie da ik een lek ben op dat gebied met alleen maar msn-kennis :p Software iets minder..
't is nog steeds de bedoeling da ge dergelijke zaken daar leert.

moemi
17 januari 2006, 20:02
waarom zeg ik dat je toch iets van pc moet kennen, bij ons IMS zat een maske komt van erh ik dacht communicatie in antwerpen en die moest te veel tijd en moeite steken in vakken die ergens toch een redelijk brede basis verwachten (en daardoor al voor stuk gekend zijn), als ge die basis niet hebt heb je pakken minder tijd om met projecten voor hoofdvakken of blokken voor hoofdvakken en dat is vrij tot zeer nadelig

maja 't is toch niet dat ge in een 3D richting bijvoorbeeld moet ne pc in mekaar moet kunnen steken.. (veronderstel ik toch :)) en iets kennen van pc's is ook relatief eh. nuja ge volgt een richting om iets te leren, en zoals ik al zei, zei die persoon op die beurs daar (die wss les geeft in't PIH, dunno) dat je voor bv. programmeren (waar ik wel t meeste miserie zal mee hebben waarschijnlijk) geen basis nodig hebt, ge alles van't begin leert.. en dan nog, als ik iets niet versta, k ken mensen die mij wel willen helpen alster mij iets niet lukt... tga wel lukken, en als't mij ni lukt kannek nog altijd ander richting volgen, kheb't mij dan tenminste niet te verwijten dak niet geprobeerD heb...

NotaBene
17 januari 2006, 20:35
Moemi die tekst was neit specifiek gericht op je maar meer op 2Stoned2k (denk ik dat zen nickname is :unsure: )
En idd men zegt heel dikwijls (zoniet altijd) dat voorkennis niet nodig is maar weet wel dat ze in hoger onderwijs aan een hoger tempo gaan.

Dit wil niet meer zeggen dan: doe buiten je lessen ook iets of je komt er niet als je heel zwak staat in een bepaald vak.

Wie werkt wordt meestal beloond.

en Moemi men eerste post was (na een reeks negatieve die ik toen had gelezen) dat je ZEKER moest proberen zo'n een richting te gaan doen en je niet te laten afschrikken !

Mvg,
ik ga nog beetje cursus herzien (490 blz to go and counting :sad: )

moemi
17 januari 2006, 20:39
Moemi die tekst was neit specifiek gericht op je maar meer op 2Stoned2k (denk ik dat zen nickname is :unsure: )
En idd men zegt heel dikwijls (zoniet altijd) dat voorkennis niet nodig is maar weet wel dat ze in hoger onderwijs aan een hoger tempo gaan.

Dit wil niet meer zeggen dan: doe buiten je lessen ook iets of je komt er niet als je heel zwak staat in een bepaald vak.

Wie werkt wordt meestal beloond.

en Moemi men eerste post was (na een reeks negatieve die ik toen had gelezen) dat je ZEKER moest proberen zo'n een richting te gaan doen en je niet te laten afschrikken !

Mvg,
ik ga nog beetje cursus herzien (490 blz to go and counting :sad: )

ahja k, srry als't beetje aanvallend klonk, niet de bedoeling :)
veel blokgenot (:ironic: ) nog :woohoo:

sPITerman
20 juli 2006, 17:36
ik vermoed dat jij 3D animatie en artistieke dingen wil doen en niet 3D programmeren met open-gl etc.. Wel ikzelf ben op zoek gegaan naar zo'n opleiding in belgië, specifiek XSI gericht. Spijtig genoeg is het gene vette bij ons. Wil je je specialiseren in 3D modeling, texturing ofzo dan moet je bijna zeker naar het buitenland om een school te vinden. Momenteel doe ik een cursus XSI in Spanje omdat het hier goedkoper is dan in de US. Beste scholen bij mijn weten zijn : Gnomon (los angeles) and Vancouver film school (canada). Je kunt er een opleinding van 1 of 2 jaar volgen en als je afstudeert heb je wel een diploma met een hoge status. Spijtig genoeg zijn deze scholen verschrikkelijk duur!
De school waar ik nu zit is niet slecht maar programma vind ik te beperkt (enkel software educatie, niet gecombineerd met klassiek tekenen en sculpting). Ik raad je aan om hier de maya cursus te volgen omdat deze leerkracht erg goed is.

website school: www.aulatematica.com

Studeer je in Madrid? En doe je het in het spaans of in het engels?
Ik woon al 9 jaar in Spanje en doe alles in het spaans, en ik was op zoek om 3D (en later in de game industrie te gaan) te doen in België, maar zo te zien kan ik maar beter in spanje blijven om dat te studeren :lol:
Ik studeer in deze school:

http://www.arteneo.com/

Heb er juist 2 jaar Ilustratie gedaan. (int spaans)
en in deze school doe je wel iets klassiek tekenen (vooral personages ontwerpen) in de cursus van 3D de rest is ook allemaal digitaal, en sculpting doen ze hier ook niet, daarvoor moet je naar US denk ik...
En het is artisitiek 3D (animatie, personages....) niet programeren.