PDA

Volledige versie bekijken : Hulp gevraagd: elektromotoren

PsYmon
20 november 2005, 15:12
'lo,

ik heb het gevoel dat ik 3-bultige kemels aan het schieten ben, en aangezien google het gevoel niet wegwerkt, vraag ik hier even om hulp.
Laat me eerst even de situatie schetsen:

Ik ben een 3de jaarsstudent vertaalkunde, met als vreemde talen engels-russisch. Nu hebben wij als vakken uiteraard het vertalen van allerlei soorten teksten. Nu, onze leerkracht vond er niet beter op, dan iedereen van ons een verschillende tekst te geven, aangepast aan onze interesses. Ik zit opgescheept met een tekst over elektromotoren... in het russisch. Bon, ik ken daar geen zak van (ik heb even vermeld in het begin van het jaar dat ik geinteresseerd ben in motos en auto's, maar van de mechanica ken ik nougabollen oftewel niets)

Nu zit ik met het vervelende probleem dat ik een tekst moet vertalen die ik maar half snap. Ik ga jullie niet lastigvallen met de werking van een elektromotor, maar ik heb 1 kwestie die mij echt niet duidelijk is. Misschien kunnen jullie mij erbij helpen.

Here goes:

Het gaat over een nieuw soort elektromotor die kan gebruikt worden als aandrijfmechanisme voor vanalles en nog wat, maar vooral voor transportmiddelen. Ze hebben het constant over "mechanisch moment van belasting" en "moment van trekkracht" al dan niet op de as van de motor. Na wat googelen kwam ik bij de term koppel.
Aan de kenners: zou ik deze 2 termen kunnen vertalen met koppel, of bestaan die termen (of iets gelijkaardigs) ook in het nederlands, en hebben ze niets met koppel te maken?

Ik heb op mijn zoektocht vele definities van koppel gezien, de ene al duidelijker dan de andere, maar ik heb echt geen idee hoe ik die termen mag/kan vertalen.

Alvast dankuwel, als het niet duidelijk zou zijn, zeg het gerust, dan probeer ik concreter te zijn.

!manticore!
20 november 2005, 15:16
Een koppel is laat maar zeggen het dubbel van een moment..
Een moment is een draaing of poging tot draaien.

Een moments is gelijk aan de kracht uitgeoefend op da krachtarm maal de lengte van de krachtarm.
Dus M=F*r

Bv. als een bout vast draait men een sleutel van 20cm met een kracht van 50N

Dan bekom je een moment van 50N*0.2m=10Nm

zavVi
20 november 2005, 16:15
De kracht die vrijkomt bij de verbranding en omgezet wordt via de zuiger/drijfstang in een beweging van de krukas noemt men het koppel (denk aan kracht maal arm)

http://www.squadra-tuning.com/wat_is_koppel_en_vermogen.htm

moment van trekkracht en belasting vind ik dus niet terug, ook ni in boeke hier thuis :) , mss omdat het echte termen van elektromotor zijn ipv ontstekingsmotoren

het moment van trekkracht is mss gemakelijk te vertalen als het moment waarop de motor het meeste kracht ontwikkelt met de minste wrijving/energie....wat dus verband houdt met het koppel/vermogen
(dit weet ik dus niet zeker he, tis wat men verstand zegt)

maar als je de juiste uitleg vindt... moogde het zeker hier poste,
gl

Zeta Reticula
20 november 2005, 17:01
Koppel of draaimoment is de kracht die een ronddraaiende as levert zogezegd. In het Engels is dit torque. Lastkoppel (wat waarschijnlijk wordt bedoeld met "mechanisch moment van belasting") is het koppel van hetgene wat je aandrijft; dus als je je motor aansluit op een machine, de hoeveelheid kracht die nodig is om die machine aan te drijven is het lastkoppel. Wat je met "trek moment" bedoelt ... misschien de kracht die je levert om een last op te trekken of zo, dat is dan gewoon een kracht zonder meer...

Maar let op in het Engels met termen zoals moment en momentum. Momentum is namelijk in het Nederlands impuls en dat is massa x snelheid. En Angular Momentum is dan wel weer iets met moment. En moment is moment (of hefboomskracht).

http://en.wikipedia.org/wiki/Torque Zoek anders eens wat verder op Wikipedia.

Nu ja, als ingenieur gebruiken we zaken zoals: lastkoppel, wrijvingskoppel, ventilatorkoppel... dat slaat dus op de kracht die gaat naar de last, wrijving, ventilator etc ... bij een motor.

Oh, ja vermogen = koppel * toerental.