PDA

Volledige versie bekijken : Het Francorchamps-schandaal

DogFacedGod
19 november 2005, 15:20
Wallonië wordt weer geteisterd met een groot schandaal.

ministers die liegen, bestuurders die een contract tekenen terwijl ze geen Engels verstaan. Kranten spreken al van een nieuw Agusta schandaal.

Waarover gaat het? kga het in chronologische volgorde geven

"De regering van Elio di Rupo heeft uitgerekend dat de GP jaarlijks tot 2010 tien miljoen euro zal kosten, bovenop de 6 miljoen euro die nu al in de begroting is ingeschreven voor het circuit. Ook als er geen F1-race komt, moet tot 2010 jaarlijks 14 miljoen euro afgedokt worden aan Ecclestone als schadevergoeding wegens eenzijdige contractbreuk" (contract werd ondertekend in 2003)
http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10190 artikel 08/11

Wat later
"Enkele leden van de Waalse regering twijfelen aan de rechtsgeldigheid van het contract, dat Wallonië tot 2010 opscheept met een F1-race in Francorchamps. Intussen komt huidig Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt in opspraak. De PS-minister zou 2 jaar geleden zijn fiat hebben gegeven voor het beruchte contract met Bernie Ecclestone." (Marcourt zat toen in het bestuur "Société de Promotion du Circuit de Francorchamps)

Het contract zou meeonderhandeld geweest zijn met Serge Kubla, voormalig minister van economie. Kubla ontkent
Wat blijkt: Het document is 'spoorloos' verdwenen en de Walen twijfelen over de rechtsgeldigheid van het contract.
http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10241 15/11

Nog wat later komt er wat info over het contract tevoorschijn onthuld door Ecolo.
Wat blijkt: er zit nog een mooie clausule in. de FOM van Bernie Ecclestone. de 2de partij in het contract kan EENZIJDIG beslissen het contract te verlengen tot 2015.
"Als Ecclestone vóór 30 november 2010 beslist om het contract voor de Belgische GP tot 2015 te verlengen, dreigt de factuur voor het Waalse Gewest op te lopen tot 211 miljoen euro. Tot 2010 kost een jaarlijks weekend F1 in België "slechts" 108 miljoen euro."
Grappige noot: Jean Marie Happart heeft het toenmalig contract ondertekend en zei de clausule niet gelezen te hebben omdat het in het Engels stond want dat verstaat hij niet. Happart heeft de goedkeuring gekregen van een minister om dat contract te ondertekenen maar wil nie zeggen wie dat was. De PS en CDH zeggen dat het Kubla (lid van MR) was terwijl Kubla zegt dat het van Cauwenberge en Daerden was (beiden PS)

Het contract blijft 'spoorloos'.
http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10257 17/11

op de middag van 17/11 beginnen VB en CD&V Reynders in het parlement te ondervragen. Volgens De Morgen zou Reynders spilfiguur zijn in heel de zaak.
http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10258 17/11

De details van het contract: de Waalse regering heeft hun versie nog altijd niet evonden.http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10259 17/11

Elio zit in grote problemen. Het F1-schandaal zou 1/5 van het budget kosten van zijn MArshall-plan. Hij wil een nieuw contrct afdwingen van Ecclestone dat minder zou kosten maar ofdat Ecclestone akkoord zou gaan, is heel twijfelachtig.
Intussen is het bekend geraakt dat de Waalse regering wel wist van de mogelijke gevolgen van dat contract. Het blijkt dat Daerden(voormalig minister begroting) de mogelijke problemen van het contract zou gezegd hebben voordat het ondertekend was maar hij heeft niks ondernomen. Hij wordt zelfs beschouwd als de verantwoordelijke voor het ondertekenen van het beruchte contract.
De zaak komt nu allemaal voor de Engelse rechtbank (staat in het contract).
http://pitstoptvftp.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10266 18/11

conclusie: Na alle kleine schandalen valt de grote bom, Wallonië zit in de miserie dankzij hun ministers en Het Marshall-plan is in gevaar. Ecclestone beslist de toekomst voor Wallonië.

Radiance
19 november 2005, 15:38
Ach het is grotendeels de schuld van de politiek natuurlijk (de federale dan), sinds ze tabaksreclame hebben afgeschaft. Maar dan nog, het moet toch wel lukken van de F1 in Francochamps winstgevend te laten draaien denk ik. Ipv hun schuld aan Echelstone te "beperken", wat toch niet zal lukkken zouden ze beter ne goeie nieuwe organisator zoeken die er winst kan uithalen, maar nee ...

Uiteraard schuift iedereen nu de zwarte piet door, maar k vind dat naast de kwestie.

DogFacedGod
19 november 2005, 15:47
Ach het is grotendeels de schuld van de politiek natuurlijk (de federale dan), sinds ze tabaksreclame hebben afgeschaft. Maar dan nog, het moet toch wel lukken van de F1 in Francochamps winstgevend te laten draaien denk ik. Ipv hun schuld aan Echelstone te "beperken", wat toch niet zal lukkken zouden ze beter ne goeie nieuwe organisator zoeken die er winst kan uithalen, maar nee ...

Uiteraard schuift iedereen nu de zwarte piet door, maar k vind dat naast de kwestie.

Wel de Waalse regering stelt voor om Ecclestone de organisatie te laten doen zoals in de oude tijden. Ecclestone had het na een tijdje gestopt omdat hij het beu was hier met al dat getouwtrek tussen de verschillende regeringen.
In landen waar hij de organisatie wel doet, kent hij minder problemen vb Hongarije. Maar het is weinig waarschijnlijk dat hij het weer zal doen.

Ollie
19 november 2005, 15:47

Inderdaad, stel u voor dat politiekers verantwoordelijk gaan moeten gehouden worden voor het verkwisten van het geld van de belastingsbetalers....waar zouden we naartoe gaan?

SilentSpring
19 november 2005, 15:53
tss, oe dom kunde zijn om iets te tekenen zonder het heel te lezen of zonder alles duidelijk te verstaan wat in dat contract staat...
Als happart geen engels verstond, dan heeft hij nog nooit van een woordenboek gehoord zeker ook fzo, soms vragek me echt wel af welke mannen daar wel in de politiek zitte, tis precies of iederen dat kan :x

Quxan
19 november 2005, 16:10
tss, oe dom kunde zijn om iets te tekenen zonder het heel te lezen of zonder alles duidelijk te verstaan wat in dat contract staat...
Als happart geen engels verstond, dan heeft hij nog nooit van een woordenboek gehoord zeker ook fzo, soms vragek me echt wel af welke mannen daar wel in de politiek zitte, tis precies of iederen dat kan :x
Twordt misschien tijd dat familie Happart toch een tweede taal leert :)

DogFacedGod
19 november 2005, 16:23

Ik vind het niet echt naast de kwestie eerlijk gezegd om de schuldige hieraan te zoeken. Het gaat over 211 miljoen euro hé. Nogmaals 1/5 van het budget van het Marshall-plan. Het plan dat zogenaamd Wallonië moet redden.

paar vragen dat je daarbij kan stellen is:
Waarom heeft Daerden (minister van begroting) zijn goedkeuring gegeven als hij paar dagen voordien de enorm grote risico's bekend maakt aan de rest van de regering bekend maakt?
Happart is maar een 'stroman'. Die heeft hoogstwaarschijnlijk te horen gekregen van iemand dat hij dat contract moest ondertekenen.

Ik lees nu het artikel derover in de krant.
"Gisteren bleek dat minister Daerden, hoofdboekhouder van de Waalse regering, perfect wist welk onheil er Wallonië boven het hoofd zou hangen, als er ooit te weinig volk naar het F1-gebeuren zou komen. Daerden vond zijn geheugen terug, toen zijn eigen nota met uitgebreide waarschuwingen op de redactie van de RTBF was beland. Een onevenwichtig akkoord; zware consequenties, een grondige analyse is nodig, het stond er allemaal in , zwart op wit. (...)
Dan rijst er onmiddelijk de vraag. Wie of wat heeft deze man zover gekregen om het fiat van Begroting te geven voor een contract die hij als 'uiterst risicovol' had omschreven"
(Bron: artikel "Het verdriet van Wallonië", Luc van der Kelen, HLN, 19/11/2005)

Belgianbonzai
19 november 2005, 16:27
16milioen €???

in nederland heb je daar een website voor:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/009342.html#comments

hendrik1
19 november 2005, 16:48
Allez, we staat er weer goed voor.
Ik hoop alleen maar dat de federale regering (lees Vlaanderen) ook hiermee geen moeilijkheden krijgt. Of is dat een utopie? Het zou wel straf zijn dat ze mogen opdraaien voor zo'n gekwakkel.

Cin
19 november 2005, 16:50

Gaan ze het geld niet voor hebben :p

Hij heeft het contract ondertekend en de Waalse regering borg gesteld. Maar die regering weet ineens van niets (bummer :D) dus gaat hijzelf in borg worden gesteld. Logisch gevolg: Happard kan dat geld ophoesten en niet de Waalse regering.

Dan zijn we daar tenminste al vanaf :)

PussyDuster
19 november 2005, 16:52
16milioen €???

OMG net post gelezen echt niet te doen.

DogFacedGod
19 november 2005, 17:31
Er is weer wat nieuws. Volgens RTL-TVi was het Serge Kubla die de borgstelling van de Walen heeft verzekerd ergens in een document.

Ecclestone over het heronderhandelen:

Ecclestone: "Ik verwacht geen delegatie uit België. Ik verwacht niemand, nee. Trouwens, ik zou niet weten waarover we het zouden moeten hebben."

http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=10271

Time
19 november 2005, 18:24
Ik hoop alleen maar dat de federale regering (lees Vlaanderen) ook hiermee geen moeilijkheden krijgt. Of is dat een utopie? Het zou wel straf zijn dat ze mogen opdraaien voor zo'n gekwakkel.
Ben ik ook voor aan het vrezen...:s

Ik ben trouwens eens benieuwd naar de electorale gevolgen voor de PS als ze erin slagen de zwarte piet bij een PS'er te doen belanden. Met al die huisvestingsschandalen die je rond de oren vliegen.

Fredo
19 november 2005, 18:26

Elke euro die in Wallonië verspilt wordt is sowieso slecht voor Vlaanderen aangezien dat zorgt voor meer transfers.

Dreamchaser
20 november 2005, 13:57
16milioen €???

Nuja, de site http://www.belgium.be heeft de Belgische overheid 55 miljoen euro (2.2 miljard befkes) gekost

Wel ietsje uitgebreider dan kiesbeter.nl, maar ik moet meestal lang zoeken tegen dat ik er terugvind wat ik nodig heb...

cram
20 november 2005, 14:06
Nuja, de site http://www.belgium.be heeft de Belgische overheid 55 miljoen euro (2.2 miljard befkes) gekost

Wel ietsje uitgebreider dan kiesbeter.nl, maar ik moet meestal lang zoeken tegen dat ik er terugvind wat ik nodig heb...

Ze zullen waarschijnlijk een hele dure server hebben 1ne van goud en diamantjes.

ec8or
21 november 2005, 11:33
of stopt met de functies die ze uitoefenen...

/edit : deze situatie is weer een mooi staaltje waals vakmanschap...

(vlaanderen onafhankelijk) :unsure:

k995
21 november 2005, 12:37
conclusie: Na alle kleine schandalen valt de grote bom, Wallonië zit in de miserie dankzij hun ministers en Het Marshall-plan is in gevaar. Ecclestone beslist de toekomst voor Wallonië.

Nu ook niet overdrijven he, het is geen agusta, dat was oplichting hier gaat het voolopig nog maar om incompetentie.

Wallonie is niet in gevaar, het marshal plan ook niet, alhoewel dit een domper op dat zet En ecclestone heeft amper iets te zeggen over wallonie.

k995
21 november 2005, 12:39

Dat was niet de federale maar europa die dat besliste.

yaris
21 november 2005, 18:16
Wie denk je dat dit uiteindelijk zal betalen? De vlamingen natuurlijk. Dat maakt dan 11 miljard euro gedurende 10 jaar ( tot 2015)+ 210 miljoen euro ( tot 2015) de mooie som van 110,210 miljard euro en nog wat meer met den index.
Als ik dat effe uitreken per vlaming dan kom ik op zon 700.000 belgische frank dat elke vlaming betaalt gedurende die 10 jaar aan wallonie. Ik zal wel verkeerd geteld hebben denk ik :doh: .

( Een studie van ABAFIM bracht eindelijk duidelijkheid over de omvang van de transfers van Vlaanderen naar Franstalig België. Jaarlijks gaat het over een stroom van meer dan 11 miljard euro, onder meer door de sociale zekerheid. De N-VA klaagt dit feit reeds aan sinds zijn ontstaan en wordt daarin hoe langer hoe meer bijgetreden. “Weigeren het debat te voeren, zou getuigen van een fatale kortzichtigheid”, stelt Bart De Wever, voorzitter van de N-VA. Nieuwsblad-editorialist Mathias Danneels sluit zich daarbij aan en hoopt alvast hetzelfde van alle partijvoorzitters en beslissers, ook in het zuiden van België. Op 6 januari 2005 voerde de N-VA een spectaculaire actie over dit dossier: www.n-va.be/11miljard)

Darth-Falcon
21 november 2005, 18:30
Dat was niet de federale maar europa die dat besliste.

nee maar de groenen wilden weer eens appart doen en het onmiddelijk gaan verbieden in 1999, de race is toen bijna niet doorgegaan, in plaats van het nog toe te staan tot het in heel europa van kracht ging, hebbe ze beslist van nog 3 keer toe te laten, met gevolg dat het in 2003 voorgoe fini was, en toen zijn de walen begonnen met deze zever.

Ik ben een zeer grote F1 fan en wil niets liever dat de F1 in Franchorchamps blijft, maar niet op kosten van vlaanderen, waar die walen wellicht altijd al vanuit waren gegaan dat het geld op den duur van hier zou gaan komen

k995
22 november 2005, 08:00
Wie denk je dat dit uiteindelijk zal betalen? De vlamingen natuurlijk. Dat maakt dan 11 miljard euro gedurende 10 jaar ( tot 2015)+ 210 miljoen euro ( tot 2015) de mooie som van 110,210 miljard euro en nog wat meer met den index.
Als ik dat effe uitreken per vlaming dan kom ik op zon 700.000 belgische frank dat elke vlaming betaalt gedurende die 10 jaar aan wallonie. Ik zal wel verkeerd geteld hebben denk ik :doh: .

Onzin natuurlijk wallonie betaald die rekening , vlaanderen zal niet meer betalen dan vroeger en of het geld nu naar daar gaat of naar ergens anders maakt mij weinig uit. Je kent toch het onderscheid tussen de verschillende regeringen?

k995
22 november 2005, 08:14
nee maar de groenen wilden weer eens appart doen en het onmiddelijk gaan verbieden in 1999, de race is toen bijna niet doorgegaan, in plaats van het nog toe te staan tot het in heel europa van kracht ging, hebbe ze beslist van nog 3 keer toe te laten, met gevolg dat het in 2003 voorgoe fini was, en toen zijn de walen begonnen met deze zever.

Zoals je zelf zegt het was europa dat dit besliste belgie voerde enkel uit.

Je haalt trouwens heel wat door elkaar, het was de SP (Vanvelthoven) die hetr in 96 voorstelde, er komt dan een waals decreet die uitzonderingen toestaat, dit word later vernietigd door het arbitragehof die ook een uitspraak doet dat louter gaat over grote manifestaties . Dit arrest eindigd echter in 2003 . Wallonie gaat op zoek naar een nieuwe verlening en argumenteerd dat het louter nog voor 1 wedstrijd is (2004) (In 2003 is er trouwens geen F1 geweest in belgie) de wet word door de senaat afgekeurd. Later komt de wet er toch door en in ruil wordt wel de wapenwet versoepeld de venootschapsbelastingsverlaging goedgekeurd en enkele dagen later ook de heffing op niet herbruikbare drankverpakking.

Het valt echter tegen het aantal bezoekers blijft weg en er word meer ipv minder verlies gEMAAKT en francorchamps komt in moelijkheden, door het domme contract zitten ze er aan vast

BambooZelD
23 november 2005, 12:51
tis echt wel schandalig.
Ik hoop echt dat hier iemand verantwoordelijk wordt gesteld en berecht ...

GTM
23 november 2005, 19:35
tis echt wel schandalig.
Ik hoop echt dat hier iemand verantwoordelijk wordt gesteld en berecht ...

Nie op rekenen denkik

yaris
23 november 2005, 19:44
Onzin natuurlijk wallonie betaald die rekening , vlaanderen zal niet meer betalen dan vroeger en of het geld nu naar daar gaat of naar ergens anders maakt mij weinig uit. Je kent toch het onderscheid tussen de verschillende regeringen?

Hmmm dream on, ze gaan dat gewoon in vlaanderen halen. BHV is daar, wij gaan daar mogen betalen, ook voor Ecclestone. Niet zo naief zijn hé. De waalse regering doet in tegenstelling tot de vlaamse niet echt aan pensioensparen.
Wij zullen blijven betalen voor incompetente politici, het profetariaat dat gecreeerd en in stand gehouden wordt door conservatieve profiterende ps'ers.
Tis tijd voor een revolutie denk ik of wij gaan ook mee ten onder.

Avilowca
23 november 2005, 20:04
jaja, tis weer is een potje.

k995
24 november 2005, 07:27
Hmmm dream on, ze gaan dat gewoon in vlaanderen halen.
Door een bank te overvallen? Denk je nu echt dat de walen maar met hun vingers hoeven te knippen en er bussen met geld naar ginds gaan? Nee hoor dit geld komt van de waalse regering en dus van wallonie niet van vlaanderen. De geldstromen liggen vast en buiten door nieuwe akkoorden zal er niet plots veel meer naar ginds gaan.

BHV is daar, wij gaan daar mogen betalen, ook voor Ecclestone. Niet zo naief zijn hé. De waalse regering doet in tegenstelling tot de vlaamse niet echt aan pensioensparen.
De vlaamse ook niet maar dat terzijde en BHV is nog niks voor betaald hoe dichter bij de deadline van de rechter hoe minder waarschijnlijk dat word.

Wij zullen blijven betalen voor incompetente politici, het profetariaat dat gecreeerd en in stand gehouden wordt door conservatieve profiterende ps'ers.
Tis tijd voor een revolutie denk ik of wij gaan ook mee ten onder.

Daar geef ik je gelijk (behalve voor de revolutie) maar als ze ginds minder geld hebben betekend dat niet automatisch dat vlaanderen extra moet betalen zoals je schijnt te denken.

hendrik1
25 november 2005, 15:43
Door een bank te overvallen? Denk je nu echt dat de walen maar met hun vingers hoeven te knippen en er bussen met geld naar ginds gaan? Nee hoor dit geld komt van de waalse regering en dus van wallonie niet van vlaanderen. De geldstromen liggen vast en buiten door nieuwe akkoorden zal er niet plots veel meer naar ginds gaan.
.

Sla er de krant meer eens op na; in het Nieuwsblad staat dat de Waalse regering in het verleden al enkele 'bedelbrieven' stuurde naar Verhofstadt ivm met Francorchamps. Die stuurde hun 'aanvraag' dan door naar begroting.
Ik hoop het natuurlijk ook dat we hier niet hoeven voor op te draaien, maar ik vrees ervoor...

yaris
25 november 2005, 23:50

De vlaamse ook niet maar dat terzijde en BHV is nog niks voor betaald hoe dichter bij de deadline van de rechter hoe minder waarschijnlijk dat word.

Daar geef ik je gelijk (behalve voor de revolutie) maar als ze ginds minder geld hebben betekend dat niet automatisch dat vlaanderen extra moet betalen zoals je schijnt te denken.

Met alle respect m8, tis echt tijd dat je wakker word. Ik heb er niks op tegen dat er geld van vlaanderen naar wallonie gaat, maar niet om het profetariaat in stand te houden. Kijk ik ben ook een jaar werkloos geweest en ik was blij dat ik kon doppen. Maar als je de mensen teveel verwent ( zoals ik, kreeg bijna 1000 euro om niks te doen) dan worden ze tam en dit is in wallonie hard aanwezig.

Het is gewoon de mentaliteit dat daar moet veranderen en door hun telkens te ondersteunen komen ze zelf niet vooruit. Effe voorbeeld. Mijn lief zegt altijd tegen mij om mijn kleren op te ruimen, ik doe dit niet omdat na haar gezaag doet ze dit zelf. Op een dag lagen mijn kleren in den tuin en nu doe ik dat wel :p , snappie

Defkes
26 november 2005, 01:32
Vlamingen financieren de F1 voor de Walen, MAAR mogen dan wel gratis naar de F1 gaan :p. Is dat geen gedacht? Dan moet ik daar ook geen 150€ voor neertellen ;).

dJeez
26 november 2005, 10:23
Als je weet dat zowat alle inkomsten van het F1 circus in Francorchamps naar Ecclestone gaan vraag ik mij af waarom dat nog doorgaat? Het kost de belastingbetaler enkel veel geld, dus afschaffen die handel.

16milioen €???

Beter lezen in 't vervolg, 't was omgerekend 16 miljoen NLG (dus pakweg 8 miljoen EUR) :p.