PDA

Volledige versie bekijken : Is Qi-Gong ook een (vecht)sport

The Mussels
18 november 2005, 18:29
Ik moet voor mijn examen LO (jaja kweet het) een sportenmap maken met 40 verschillende sporten (heb al jiujitsu, basketball, snowboarde en zo van die dinge) maar ik heb gisteren een initiatieles Qi-Gong gehad. Ben hier zo verhelderd uitgekomen en heb zin gekregen dit verder te beoefenen ed. Maar ik wil het ook implementeren voor mijn examen. Maar eigenlijk weet ik niet goed of het nu een meditatietechniek is of een sport. Misschien iemand hier die het weet?

(ben zelf fanatiek Jiujitsuka en Iaidoka)

Beavis_69
18 november 2005, 19:07
Meer info erover vind je hier (http://www.weiqi.nl/).

The Mussels
18 november 2005, 19:21
Meer info erover vind je hier (http://www.weiqi.nl/).

site had ik al, maar staat niet bij of het een sport is of meditatietechniek of geneeskunde

Beavis_69
19 november 2005, 12:03
site had ik al, maar staat niet bij of het een sport is of meditatietechniek of geneeskunde
Ah ok, maar je hebt toch een initiatieles gehad zeg je? Vraag het daar eens he :p

The Mussels
19 november 2005, 12:16
Ah ok, maar je hebt toch een initiatieles gehad zeg je? Vraag het daar eens he :p

was initiatieles tijdens de training jiujitsu van een trainer van de federatie. En die komt niet meer langs... Zal toch eens vragen aan mijn trainer

NSA.Rhinox
20 november 2005, 12:14
Bij welke club traint ge?

The Mussels
20 november 2005, 13:41
ippon sint-niklaas

Willem I
20 november 2005, 19:58
Qi kung (chi gung, ki gung, ... ) is een onderdeel van verschillende Chinese krijgskunsten.
Het leren omgaan en kanaliseren van energie wordt hier voor 2 zaken gebruikt.
Voor de gezondheid alsook voor eventueel schade toe te brengen bij de tegenstander of jezelf in staat te stellen slagtechnieken en dergelijke op te vangen. ( iron body chi kung, enz)

Anders moet je daar eens een keerjte gaan rond kijken.

Chi kung is gewoon het leren gebruiken/omgaan met 'energie'.

weiqi
21 november 2005, 11:20
Qigong heeft als hoofddoel het stimuleren en activeren van de diverse meridianen met als effect het bevorderen van de gezondheid.
Qigong is dus medisch.

Hoewel de acupunctuur punten die via aandacht (Yi) of aanraking ook gebruikt kunnen worden om te schaden valt dit buiten de Qigong.

Er zijn diverse soorten series met diverse uitwerking allen echter ter bevordering nooit als beschadiging van de gezondheid.

Daarnaast vraagt het oefenen ervan ook een bepaalde geestestoestand. Daarmee zou je het ook een meditatie techniek kunnen noemen.

Groet

Laoshi @ Weiqi.nl

The Mussels
23 november 2005, 07:32
Dank u voor jullie reply, meer medisch enzo. Dorie, anders kon ik het echt gebruiken om wat indruk te maken op de leerkracht :p

100fr
29 november 2005, 15:57
is da niet zo iets als din mak of the death touch ?

=Dujosh=
29 november 2005, 22:07
wat is het nu eigenlijk ?

sport of meditatie ....

weiqi
30 november 2005, 00:16
Noem het dan meditatie....

Savage
30 november 2005, 00:29
lijkt me ook meer meditatie, gezien ze een filosofische uitleg van het Taoisme brengen met allerhande aanverwante onderwerpen.

The Mussels
2 december 2005, 17:13
Taichi is een gevechtssport aangezien je mediteerd over bepaalde gevechtsmoves. Maar bij qi gong bestaan de oefeningen uit bewegingen die goed zijn voor het verwijderen van obstakels en obstructies uit je meridianen. Ik denk dat het geen sport is maar wel zeer handig om toe te passen in alle sporten. Bij gevechtssporten kun je sneller reageren en trouwens alle kracht komt uit het niets dus hoe dichter bij het niets je komt hoe krachtiger je stoten. Bij lopen kun je qi gong ook toepassen. Een goede ademhalingstechniek kan helpen je uithouding te verbetern.

=Dujosh=
3 december 2005, 16:07
Taichi is wel geen gevechtsport in mijn ogen ...
zoals je zegt, gaat het over een bepaalde bewegingen waarmee je mediteert en balans vindt ...
maar bij taichi is het toch niet de bedoeling om iemand een stoot te geve e...

Willem I
3 december 2005, 21:21
zoals je zegt, gaat het over een bepaalde bewegingen waarmee je mediteert en balans vindt ...

zou eigenlijk wel een krijgskunst moeten zijn, alleen gebruiken de meeste hier in het westen Tai Chi als soort Yoga

The Mussels
4 december 2005, 14:26

taichi = zachte vorm van kungfu
kungfu= bekendste martial art uit china

dus kben bijna zeker dannet martial art is, nie echt sport dan

=Dujosh=
4 december 2005, 15:31
heb het aan mijn trainer gevraagd ivm taichi
hij noemt het ook gevechtsport,
omdat het een afleiding is van kungfu,
veel bewegingen zitten erin ...

het is gewoon minder agressief/fysiek vergeleken met kungfu of andere gevechtsporten.
Dit wilt niet zeggen dat het een easy kalme sport is, want hogere niveau taichi's hebben oefeningen dat zéér snel en krachtig moeten uitgeoefend worden.