PDA

Volledige versie bekijken : Geïmporteerde Spitstechnologie

Dj Aero
16 november 2005, 17:05
Ik ben opzoek naar een aantal sites over Geïmporteerde Spitstechnologie in België. Het mogen ook sites zijn over specifieke hoogtechnoligische snufjes, zolang er maar genoeg info op staat. Het mag ook een algemene site zijn. Alle info omtrend innovaties, nieuwe technologie en dergelijke, zijn dus welkom.

een voorbeeldje:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/magnetic/cyclot.html
http://www.kuleuven.ac.be/onderzoek/onderzoeksdatabank/apparatuur/E31046.htm

sites moeten niet enkel nederlandstalig zijn!

alvast bedankt

Stiche
16 november 2005, 19:15
Cyclotrons bestaan wel al lang, dus spitstechnologie kunt ge da ni echt noemen...
Er bestaan natuurlijk modernere cyclotrons ma echt spitstechnologie zou ik het toch ni noemen.

Zoekt nekeer op het gebied van fotonica, da is iets waarin ze de laatste jaren stevige vooruitgang maken, da valt veel meer onder spitstechnolgie...

Dj Aero
16 november 2005, 21:23
voor België valt dit toch onder spitstechnologie? ik heb mij late vertellen dat het nog steeds niet is aangekocht in belgie, omdat er een communautair probleem hieromtrend heerst... maar toch bedankt. ik zoek eens naar fotonica

Stiche
16 november 2005, 22:28
Cyclotrons worden al redelijk lang gebruikt in belgie ze, bvb in klinieken ofzo of wetenschappelijk onderzoek.
Aan de VUB is een redelijke grote vakgroep die zich bezighoudt met fotonica (onderzoek dus, maar wel toegepast), hoe het aan de andere universiteiten zit weetik ni...

wlibaers
16 november 2005, 22:30
Het probleem met bedrijven van hier op te noemen is dat het dan natuurlijk geen geïmporteerde spitstechnologie is. Ik werk zelf trouwens in een fotonica-onderzoeksgroep, maar daar houden we ons in de eerste plaats bezig met het ontwikkelen van nieuwe dingen, niet met import van apparaten (wel met het importeren van labo-apparatuur zoals lasers, maar lasers zijn nu ook niet echt nieuw, al hebben we wel wat recente modellen).

Als je naar import van technologie wil kijken moet je eerder gaan kijken naar toepassingen, dingen die in de industrie al gebruikt worden. Voor fotonica is dat vooral glasvezelcommunicatie, dus ik zou aanraden de beheerders van de grote glasvezel netwerken te contacteren, BNIX bijvoorbeeld.

Verder kan het ook nuttig zijn iets preciezer te zeggen op welke gebieden je zoekt (fysica, elektronica, chemie, geneeskunde,...) en wat je precies bedoelt met spitstechnologie.

Stiche
16 november 2005, 22:58
Ik zei van te zoeke op fotonica omda op de sites v onderzoeksgroepen soms interessant links staan naar vanalles, dus ook mss naar spitstechnologie veronderstel ik...

Dj Aero
17 november 2005, 15:06
de taak gata over Belgie. We ontleden belgie in al zijn factoren (technologie, politiek, economisch, ...) iedereen kreeg hiervoor een bepaald onderwerp. ons onderwerp is "geimporteerde spitstechnologie in belgie". het eerste deel bestaat er in enkele intressante (recente) artikels te zoeken. specifieken voorbeelden zijn mogelijk maar het zou intressant zijn moesten het artikels van bvb kuleuven zelf zijn (in het algemeen)...

hendrik1
17 november 2005, 15:31
Had er één of andere Belg niet onlangs een nieuw concept bedacht van deeltjesversneller? Het zou de lengte van een deeltjesversneller drastisch inkorten en de energie-output serieus verhogen.

Dj Aero
17 november 2005, 20:21
deeltjesversneller, bedoel je hiermee dat CERN systeem?

hendrik1
18 november 2005, 11:48
Idd, in dacht dat het uit EOS kwam, als ik het artikel vind dat post ik wel terug :) Ze hadden het eerst over de deeltjesversneller uit Geneve en dan hoe hun ontwerp kan verbeteren...