PDA

Volledige versie bekijken : Twijfelend over de toekomst

fat-beavis
8 november 2005, 18:36
Hoi , over enkele jaren ga ik apart wonen.
Ik weet dat dit land hoge belastingen eist, hoge prijzen, etc... (jullie weten er wel meer van dan ik)
Maar zou het dan niet slimmer zijn om voorbeeld naar een ander land te gaan wonen waar de belastingen niet ZO hoog liggen dan in ons land. Mijn vriendin zei als er lagere belastingen zijn ook lagere lonen zijn in de buurlanden. Dus twijfel ik nu wat ik het best zou doen. Want ik ben wel iemand die zeer goed kan sparen. Maar als iemand die tamelijk veel verdient en spaart zoveel belastingen moet betalen omdat hij geen vrouw en kinderen heeft. Dus raad was wel wat welkom. Ik studeer voor electriciën en weet niet wat dat ongeveer verdient. Ik doe Beroeps in school en ben van plan later huizen / appartementen/ enzoverder van electriciteit te voorzien

pina
8 november 2005, 18:44
hoge belastingen maar je kan ook "hoog" ontduiken. Je moet maar de juiste knepen kennen.

sneax
8 november 2005, 18:45
Ik zou hier in belgie beginnen werken, als ge naar een ander land gaat moet ge daar zeker al eerst de taal kennen (GOED de taal kennen) en moet ge goed weten hoe dat systeem daar ineenzit van werk vinden etc... ik zou het alleen doen moest ge op voorhand al plaats hebben om te wonen en ne eventuele werkgever etc...

Voor de belastingen zou ik het nu ni direct doen. Probeer hier gewoon in belgie cheap te leven, of hard te werken en véél te verdienen das ook een mogelijkheid.

fat-beavis
8 november 2005, 18:59
volgens mij is de beste oplossing cheap leven dus

Preske
8 november 2005, 19:07
Hoi , over enkele jaren ga ik apart wonen.
Ik weet dat dit land hoge belastingen eist, hoge prijzen, etc... (jullie weten er wel meer van dan ik)
Maar zou het dan niet slimmer zijn om voorbeeld naar een ander land te gaan wonen waar de belastingen niet ZO hoog liggen dan in ons land. Mijn vriendin zei als er lagere belastingen zijn ook lagere lonen zijn in de buurlanden. Dus twijfel ik nu wat ik het best zou doen. Want ik ben wel iemand die zeer goed kan sparen. Maar als iemand die tamelijk veel verdient en spaart zoveel belastingen moet betalen omdat hij geen vrouw en kinderen heeft. Dus raad was wel wat welkom. Ik studeer voor electriciën en weet niet wat dat ongeveer verdient. Ik doe Beroeps in school en ben van plan later huizen / appartementen/ enzoverder van electriciteit te voorzien

lagere belastingen ok, maar maar daar zult ge veel voor moeten opgeven.
In amerika bv zijt ge dik gescheten als ge ziek wordt (voor alles moet ge daar een verzekering hebben en das duur)
uw amandelen laten trekken kost daar bv al stukken van mensen.

fat-beavis
8 november 2005, 19:09
lagere belastingen ok, maar maar daar zult ge veel voor moeten opgeven.

Hoezo?

Preske
8 november 2005, 19:17
Hoezo?

Wij betalen bv mee voor de sociale zekerheid. In amerika bestaat zoiets niet (toch niet zo uitgebreid zoals bij ons)

sneller
8 november 2005, 19:33
Behoort dit tot de actualiteit??? :s

Cazzz
8 november 2005, 19:51
Behoort dit tot de actualiteit??? :s

is toch een actuele kwestie?

sneller
8 november 2005, 19:52
zo(actuele kwesties) zijn er vele topics in general forum... theeft op zich niks met
"de actualiteit" te maken eh.

Avilowca
8 november 2005, 20:49
zo(actuele kwesties) zijn er vele topics in general forum... theeft op zich niks met
"de actualiteit" te maken eh.

zeg krabber, laat 't is gaan jong.

democracy02
8 november 2005, 21:00
zeg krabber, laat 't is gaan jong.
hij heeft wel gelijk imo (sneller)

LSDsmurf
8 november 2005, 21:39
Op het gebied van sociale zekerheid heeft België inderdaad zowat het beste systeem ter wereld. Maar de prijs die we daar voor betalen is hoog, zeer hoog.

De exacte waarde weet ik niet meer maar meer dan 60 percent van wat we werkelijke verdienen (loonkost) gaat dus naar de overheid hier in ons land.

Genious
8 november 2005, 21:46
hij heeft wel gelijk imo (sneller)
²

en Preske, het is toch niet omdat ge in een ander land woont dat ge geen Belg meer zijt, niet? Dus betaalt ge toch nog altijd belastingen (op uw inkomen) aan de Belgische staat en hebt ge dus toch nog altijd recht op onze sociale zekerheid? :unsure:

Shade
8 november 2005, 22:28
²

en Preske, het is toch niet omdat ge in een ander land woont dat ge geen Belg meer zijt, niet? Dus betaalt ge toch nog altijd belastingen (op uw inkomen) aan de Belgische staat en hebt ge dus toch nog altijd recht op onze sociale zekerheid? :unsure:
euhm nee.

Als ge bvb in Nederland "woont" dan betaalt gij daar belasting, ziekteverzekering etc. alhoewel ge de Belgische nationaliteit behoudt.
(en geloof me, de belastingen hier zijn even erg als in belgie(actually erger), en voor ziekenzorg zijt ge ferm gescheten...een nieuw en efficienter systeem wat ervoor zorgt dat ge voor iets dat ge in belgie met de cm vergelijkt vanaf volgend jaar in Nederland een 1000€ per jaar/persoon neerlegt(ie als tandards is bvb niet inbegrepen, moet ge maar een andere verzekering voor afsluiten etc).
Dus zou zeggen ge zit tamelijk goe in belgie wat dat allemaal betreft...De belasting is hoog, maar de lonen zijn evenredig en de rest die ge erbij krijgt is enorm vergeleken met de rest van de wereld(en dat allemaal zonder dat het failliet gaat zoals altijd maar naar voren wil geschoven worden ;) ).

Shade

fat-beavis
8 november 2005, 22:43
Misschien een rare vraag hierop maar heeft iemand zo een waarde of richtwaarde van de belastingen van de landen rondom belgie

Feignasse
8 november 2005, 22:57
Als zelfstandige kan je toch vrij makkelijk links en rechts wat aan het oog van de fiscus onttrekken? Zolang je niet te hard gaat zeuren, want dan komt men er zeker op uit...

Shade
9 november 2005, 01:38
Misschien een rare vraag hierop maar heeft iemand zo een waarde of richtwaarde van de belastingen van de landen rondom belgie
Nederland: 52% voor de hoogste schaal(>25k/jaar IIRC), laagste 42% ofzo.

ZedKet
9 november 2005, 09:07
USA - 2003 Schedule X - Single Individuals

$0,000 - $6,000 ---------- 10%
$06,000 - $28,400 -------- 15%
$28,400 - $68,800 -------- 27%
$68,800 - $143,500 ------- 30%
$143,500 - $311,950 ------ 35%
$311,950 and above ------- 38.6%

In België 2004

€0000 - €5705 ------ 25%
€5705 - €8120 ------ 30%
€8120 - €12120 ----- 40%
€12120 - €24800 ---- 45%

Dit gaat dus puur over de belastingen en niet over de RSZ die je in België nog bovenop je loon moet betalen. Vergeet ook niet dat benzine/takab/alcohol in de USA een ENORM PAK goedkoper is! Met andere woorden met al die besparingen die je daar doet kan je die verzekering wel betalen ;)

Als ge een gezonde mens zijn bende in de USA een pak beter af er zijn daar namelijk een pak minder parasieten die op uw kap kunnen leven zoals in België het geval is (heb het dan over werklozen die een royale uitkering krijgen en zieke mensen waarvan het hun eigen schuld is dat ze ziek zijn). Ander deel van de zieken kunnen er helaas niks aan doen natuurlijk.

PS. Wees er maar zeker van dat als je echt wilt werken je in de USA in alle gevallen een pak beter af bent, ben je bang om ziek te worden dan kan je je nog altijd verzekeren natuurlijk.

Emerxill
10 november 2005, 14:46
USA - 2003 Schedule X - Single Individuals

$0,000 - $6,000 ---------- 10%
$06,000 - $28,400 -------- 15%
$28,400 - $68,800 -------- 27%
$68,800 - $143,500 ------- 30%
$143,500 - $311,950 ------ 35%
$311,950 and above ------- 38.6%

In België 2004

€0000 - €5705 ------ 25%
€5705 - €8120 ------ 30%
€8120 - €12120 ----- 40%
€12120 - €24800 ---- 45%

Is er ni een hoger schijf na die laatste in Belgie? :unsure:

dêsh'
10 november 2005, 15:51
Wij betalen bv mee voor de sociale zekerheid. In amerika bestaat zoiets niet (toch niet zo uitgebreid zoals bij ons)
Correct, maar hier komt dan de Internationale Sociale Zekerheid bij te pas;

Je hebt 2 situaties, ofwel ga je definitief naar het buitenland (A), ofwel kies je voor een tijdelijke tewerkstelling in het buitenland (B).

(A) definitief naar het buitenland
Je volgt de RSZ-regeling in het land van tewerkstelling, maar indien die van een lage kwaliteit is, kan je rekenen op de DOSZ (Dienst voor Overzeese Sociale Zekerheid) rekenen. Dat is een soort van aparte verzekering die je hier in België afsluit en die regelt dan je pensioen, ziekte, werkloosheid, enzoverder in één enkele verzekering.

(B) tijdelijke tewerkstelling in het buitenland
Hier spreken we van de ex pats regeling, en is er keuze tussen 2 mogelijkheden;

- E.E.R. (Europese Economische Ruimte): ofwel ga je detacheren voor maximum 5 jaar in de E.E.R., maar dan blijf je onderworpen aan de Belgische Sociale Zekerheid. Ga je langer als 5 jaar in het buitenland werken, dan val in je in de DOSZ regeling.

- Ander land: Hier mag je maximum detacheren voor 1 jaar, en zo dus onderworpen blijven aan de Belgische Sociale Zekerheid. Ga je langer als 1 jaar in een niet E.E.R - land werken, val je ook weer onder de DOSZ regeling.

DGEN
10 november 2005, 17:25
even min of meer gerelateerd vraagje..iemand ooit al eens de fiod aan het werk te zien gekregen?

Ironpole
10 november 2005, 18:11
De vergrijzing van België gaat nog voor enorme problemen zorgen. We krijgen lagere lonen, oudjes krijgen geen geld, België in de shit.

mathieu
13 november 2005, 12:46
voor uwen rsz gaat der 13.07 van uw brutoloon af, bij arbeiders is dit 107% van uw brutoloon
uwen werkgever moet dan ook nog een heel groot bedrag betalen aan rsz(dit hangt af van sector tot sector)
dan gaat der nog een deel belastingen af dit is hierboven al beschreve
maar ge kunt idd een groot deel aftrekke als ge weet wat en hoe, ge kent wss wel nen maat die da weet oeveel, als ge het weet kunde vrij veel aftrekke

dyab
13 november 2005, 20:09
voor uwen rsz gaat der 13.07 van uw brutoloon af, bij arbeiders is dit 107% van uw brutoloon

effe verduidelijken. No offence maar ik denk niet da iedereen da begrijpt hoe gij het geformuleerd hebt...

Bediende: 13.07% van u brutoloon.
arbeider: ook 13.07% maar op 107% van u brutoloon

verdiende dus als bediende bv. 1000 euro, dan betaalde 130.70 EUR.
Verdiende als arbeider bv. 1000 euro, dan betaalde 139.84 Euro