PDA

Volledige versie bekijken : [WIELRENNEN] Heras test positief

Santa
8 november 2005, 15:55
Heras betrapt op epo

De Spaanse wielrenner Roberto Heras, viervoudig winnaar van de Ronde van Spanje, is door zijn team Liberty Seguros preventief op non-actief gezet, wegens een positieve dopingcontrole na afloop van de 20ste etappe in de Vuelta.

Had ik dus nog niet gehoord, staat vandaag in De Standaard.

Kvin het persoonlijk wel een zware kaakslag voor het wielrennen, aangezien nu een van de grotere renners van de voorbije jaren ook al positief test..
Dit geeft mij alleszins meer stimulus om zaken als Armstrong zijn positief testen ook te geloven, al is er geen rechtstreeks verband.
Hoeveel grote renners er de voorbije jaren niet betrapt zijn of in een dopingschandaal zaten.. fucked up die sport :sop:

Tweak37
8 november 2005, 16:16
Ook niet echt een verrassing, rijdt altijd een rotslechte tour om daarna als vanouds in spanje iedereen op een hoopje te rijden. Nuja, bij mij zijn zowat alle spanjaarden per definitie verdacht. (behalve de mannen die buiten spanje ook nog wel eens presteren, paco, alberto,... :p)
Ik denk dat het bij armstrong niet echt om het geloven in zijn schuld gaat, maar eerder om het geloven in het nut van dopingbeschuldigingen met een terugwerkende kracht van zeven jaar. Niets wint het wielrennen daarbij...

Reptiel
8 november 2005, 19:30
is Herras geen ex-ploeggenoot van Armstrong?

Mike Ty$on
8 november 2005, 19:38
is Herras geen ex-ploeggenoot van Armstrong?

ja

moeten we nu iedereen gaan verdenken?? :evil:

Santa
8 november 2005, 20:07
True.. zelfs Merckx emme ze inderdaad keer op doping betrapt ofzo zogezegd, wel vrijgesproken daarna.

Tweak37
8 november 2005, 20:51
True.. zelfs Merckx emme ze inderdaad keer op doping betrapt ofzo zogezegd, wel vrijgesproken daarna.

Drie keer zelfs. Maar dat was toen eerder regel als uitzondering. Zoetemelk, gimondi, ettelijke keren betrapt maar de dopingjacht stond toen nog in zijn kinderschoenen en ze werden zelden of nooit geschorst.Ik denk ook niet echt dat doping toen op grote schaal werd gebruikt, zeker niet tot 75, daarna kreeg je ene thevenet en in de jaren tachtig was het hek helemaal van de dam.
Maar mijn punt is dus dat het echt onmogelijk is nu met toen vergelijken, ook al komt dat steeds terug... (armstrong is ebtrapt - ja maar alle groten zijn betrapt, zelf merckx)

sjoene
8 november 2005, 21:53
khoop dat tegenexpertise aantoont dat heras niets gepakt eeft:)

em is al jaren men favoriet, een van die sjiekste coureurs om naar te kijken als em in vorm is

KlAzOiD
9 november 2005, 11:29
Is nog maar eens een bewijs hoezeer die shit de competitie beinvloed,
Heras in tour = 0
Armstrong voor tour = 0

eniac
9 november 2005, 12:45
Armstrong voor tour = 0

Beetje simpel hoor kerel. Trouwens, Armstrongs zogezegde positieve stalen dateren van zijn eerste twee overwinningen ofzo, zijn laatste vijf is er alleszins helemaal niks gevonden, en hij is genoeg gecontroleerd.

Tweak37
9 november 2005, 12:55
ze pakken allemaal who cares anyway?

wel, ik geloof niet da ze allemaal pakken, maar als dat zo zou zijn, dan moet je er blijven tegen vechten, want het kan niet en mag niet dat jonge renners verplicht worden om doping te nemen. (en bijgevolg hun leven in gevaar brengen)

herc
9 november 2005, 14:34
Laten we eerst de 2de test afwachten voor iemand al direct te gaan beschuldigen. Heras presteert al jaren niets in de tour, en rijdt dan iedereen op een hoopje in de vuelta. En nu vinden ze dan pas iets?

Ik weet ook niet vanwaar die 3 keer komt dat merckx gepakt geweest is. Voor zover ik weet heeft hij maar 1 keer positief getest in de giro, en dat heeft hij altijd blijven ontkennen. Hij heeft erna nog veel gewonnen zonder dat hij positief testte. Weet ook dat men in die tijden er alles aan deed om toch maar een landgenoot te laten winnen, dus ze waren daar niet blij met merckx. ( even terzijde. )

Vind het ook maar zielig dat iedereen nu verwijst naar heras zijn uitstekende prestatie in die tijdrit. Het was wel vrij duidelijk dat heras super gemotiveerd was, en veel frisser was als de rest. Bij de 2 tijdrit overwinningen van menchov stelt men zich toch ook geen vragen? Een man die ervoor nog nooit echt iets had bewezen in een tijdrit.

Dus laten we gewoon nog even afwachten. Moest het blijken dat heras wel degelijk epo heeft genomen, is dit weer eens een zware slag voor de wielersport, en geef uiteraard al die bashers ( die der geen klote van kennen ) weer wat voer om nog harder te bashen.

Verder hoop ik dat verdere commentaar alla 'och ze pakken toch allemaal' onmiddelijk gewist wordt.
Draag niets bij tot deze discussie, leidt enkel tot ruzie en mensen die zoiets posten zijn het niet waard om hier te zitten.

En stop eens met dat bestempelen van wielrennen als dopingsport. Het wielrennen is de enige sport waarin de profs elke dag van het jaar onverwachts gecontroleerd kunnen worden. Moesten ze dit eens in alle sporten doen, ge zou nogal ogen trekken.

Glor
9 november 2005, 18:11
Expres gewacht op uw comment herc omdak geen zin had om voor de zoveelste keer hetzelfde te zeggen tegen al die zogezegde wielerkenners :)
²ded over de hele lijn as ussual ;):p

Armstrong voor de tour niks, waart ge dr bij mss tijdes zijn trainingen Klazoid?

herc
9 november 2005, 18:53
En over het feit dat spanjaarden in de vuelta ineens super sterk voor de dag komen. Dat is nu al jaar en dag zo. Die mannen komen daar super gemotiveerd aan de start.

Oke dat ze in de tour zo weinig presteren kan wel raar lijken, maar die mannen vatten de tour op als training. Dus die zullen sneller hun benen wat "stiller" houden, dan blijven aan te klampen en hun eigen in de vernieling rijden.

Ik stel mij persoonlijk meer vragen bij renners die in 1 seizoen enorm uitblinken en waar je daarna niets meer van hoort, dan renners ( zoals heras ) die al jaren op hetzelfde niveau presteren.

Goldrusher
9 november 2005, 19:07
Ik denk dat hoe beter je bent, hoe meer ze je controleren...en hoe gevoeliger de tests worden. En dan kan het al eens gebeuren dat je zogezegd positief bevonden bent, maar voor wat ? En waardoor ?

Teveel Fisherman's Friends kan resulteren in zogezegd dronkenschap, bij het blazen.
Of teveel maanzaadjes op je pistolet, en er kunnen sporen van opium in je urine worden gevonden. :crazy:

Tweak37
9 november 2005, 19:16
Laten we eerst de 2de test afwachten voor iemand al direct te gaan beschuldigen. Heras presteert al jaren niets in de tour, en rijdt dan iedereen op een hoopje in de vuelta. En nu vinden ze dan pas iets?

Ik weet ook niet vanwaar die 3 keer komt dat merckx gepakt geweest is. Voor zover ik weet heeft hij maar 1 keer positief getest in de giro, en dat heeft hij altijd blijven ontkennen. Hij heeft erna nog veel gewonnen zonder dat hij positief testte. Weet ook dat men in die tijden er alles aan deed om toch maar een landgenoot te laten winnen, dus ze waren daar niet blij met merckx. ( even terzijde. )

Vind het ook maar zielig dat iedereen nu verwijst naar heras zijn uitstekende prestatie in die tijdrit. Het was wel vrij duidelijk dat heras super gemotiveerd was, en veel frisser was als de rest. Bij de 2 tijdrit overwinningen van menchov stelt men zich toch ook geen vragen? Een man die ervoor nog nooit echt iets had bewezen in een tijdrit.

Dus laten we gewoon nog even afwachten. Moest het blijken dat heras wel degelijk epo heeft genomen, is dit weer eens een zware slag voor de wielersport, en geef uiteraard al die bashers ( die der geen klote van kennen ) weer wat voer om nog harder te bashen.

Verder hoop ik dat verdere commentaar alla 'och ze pakken toch allemaal' onmiddelijk gewist wordt.
Draag niets bij tot deze discussie, leidt enkel tot ruzie en mensen die zoiets posten zijn het niet waard om hier te zitten.

En stop eens met dat bestempelen van wielrennen als dopingsport. Het wielrennen is de enige sport waarin de profs elke dag van het jaar onverwachts gecontroleerd kunnen worden. Moesten ze dit eens in alle sporten doen, ge zou nogal ogen trekken.

1. Dit heeft misschien te maken met de dopingcultuur die toch wel heerst in Spanje? Maatschappelijk meer geaccepteerd, weinig controle, nog minder preventie...
2. Hij is daarna nog twee keer betrapt geweest, samen met een hele rits andere renners (oa gimondi). Maar omdat die testen nog in hun kinderschoenen stonden zijn ze nooit geschorst. (vandaar ook dat je dat alles met een korreltje zout moet nemen, en een vergelijking met nu onmogelijk is...)
3. Menchov was een tijdrijder bij de beloften.
(dat neemt niet weg dat ik mij idd vragen stel bij zijn prestatie :p)
Maar toch, Heras rijdt zomaar eventjes een record in een tijdrit! Nog nooit had er iemand zo snel gereden in een lange tijdrid. (behalve dan natuurlijk Plaza juist daarvoor, en die reedt maar een zuchtje sneller...). Dat is toch op zijn minst verbazingwekkend te noemen voor een uitgesproken niet tijdrijder...
4. Nu ik hoop ook dat de tegenexpertise negatief is, Heras is een aangename renner als hij in grote doen is, hij won de vuelta dankzij de sluwste tactische zet die ik - de absoluut niet tactisch aangelegde- Manolo ooit heb zien doen. En Menchov heeft er ook weinig aan, vraag het maar aan Lejaretta. Om nog maar te zwijgen van de slag die deze zaak weer toebrengt aan het wielrennen.
5. @Glor: zogezegd? Ik zal maar hopen dat dat niet op mij sloeg... :)

KlAzOiD
9 november 2005, 19:22
ik deed aan een hoog niveau aan competitieve sport (geen wielerennen maar wel vergelijkbaar) om te weten dat die piekmethodes niet normaal zijn.

De vooruitgang die geboekt wordt kan niet zomaar toegeschreven worden aan een schitterende seizoens periodisatie waarin één piekmoment zit. Iets wat normaal gezien in individuele sporten nooit gedaan wordt, meestal plaatst men er minimum 2 à 3 waarbij de laatste dan de grootste is. De periode voor de tour waar Armstrong z'n voorbereiding doet geldt voor mij niet als een pre-"super" piek moment omdat z'n prestaties op dat moment ivm zijn prestaties tijdens de tour zwaar verschillen. Blijkbaar slaagt hij er toch wel iedere keer in om van dat niveau plots een superrenner te worden en iedereen naar huis te rijden die misschien voordien nog meekon.

->ALS<- de test van Heras inderdaad positief blijkt te zijn toont dit toch wel aan dat je (als je er nog geen had) toch ook grote vraagtekens mag stellen bij Armstrong (niet enkel bij die tour van 99 waar hij zogezegd betrapt zou zijn).
De vooruitgang bij beide renners is even groot als ze onwaarschijnlijk is.

Dan nog enkele correcties:
* Procentueel gezien is atletiek nog altijd de meest gecontroleerde sport, inderdaad wielerennen zit ook hoog in de top van de controles.
* Buitencompetitie controles zijn zeer makkelijk te ontlopen, iemand die je waarschuwt waneer ze aan je deur staan *verdwijntruc* en wanneer je terugkomt test je clean, is met epo zeer gemakkelijk op te lossen. Spierversterkende middelen is een andere zaak maar laat ons stellen dat deze in veel mindere mate voorkomen.

Zoals je waarschijnlijk al doorhad doe ik atletiek. Als je weet dat spierversterkende middelen zeer makkelijk op te sporen zijn, dan is het toch verwonderlijk hoe weinig positieve gevallen er zijn aan de top (sprint/sprint/werpnummers) en toch zijn daar ook prestaties en vooruitgang bij atleten die bijna niet te verklaren zijn. Ik ben hierin niet naïef en weet daardoor ook dat in de atletiek de top niet te bereiken is zonder doping (zeker niet bij de mannen). Ik heb het hier dus nu over MIJN sport en niet over het "vuile wielerenner milieu" (jullie denken toch dat ik er zo over denk, wat trouwens niet zo is) en toch geef ik simpelweg toe dat 90% van de toppers niet clean zijn, om de andere 10% het voordeel van de twijfel te geven. Dit zeg ik niet uit gissing ofzo, ik heb ondertussen ook al genoeg verhaaltjes gehoord (ook over atleten uit België, voor alle duidelijkheid, de atleten waarove ik het nu heb zijn al gestopt) dat zelfs in België, een atletiek dwerg doping geen vreemde zaak was/is? want als ik dan zie dat zelfs die atleten doping namen en dan bekijk wat ze er maar hebben mee bereikt.... is makkelijk conclusies trekken zo.

Over één ding ben ik het zeker, zonder talent kom je er sowieso niet!

herc
9 november 2005, 20:33
1. Dit heeft misschien te maken met de dopingcultuur die toch wel heerst in Spanje? Maatschappelijk meer geaccepteerd, weinig controle, nog minder preventie...

Is een feit. Maar dit mogen we nu wel verleden tijd noemen. Hans de clercq beaamde dit ook in een interview op sporza radio.

3. Menchov was een tijdrijder bij de beloften.
(dat neemt niet weg dat ik mij idd vragen stel bij zijn prestatie :p)
Maar toch, Heras rijdt zomaar eventjes een record in een tijdrit! Nog nooit had er iemand zo snel gereden in een lange tijdrid. (behalve dan natuurlijk Plaza juist daarvoor, en die reedt maar een zuchtje sneller...). Dat is toch op zijn minst verbazingwekkend te noemen voor een uitgesproken niet tijdrijder...

Wel ja, ze hadden daar wel te maken met een fameuze meewind. Had ullrich daar gezet en die reed gemiddeld 60 :P ( just kidding ) Maar je ziet ook in de tour dat in de afsluitende tijdrit, klassementsrenners die eigenlijk niet zoveel tijdrijders capaciteiten hebben toch goed uit de verf komen. Combinatie van motivatie en frisheid volgens mij. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet mogelijk is dat heras doping heeft genomen, maar wil maar aantonen dat er andere manieren zijn om zijn prestatie enigszins te verklaren.
[/QUOTE]

@KlAzOiD : ik ga grotendeels wel akkoord met jou tekst, maar er zijn paar dingen die ik toch anders zie.

Enerzijds, dopingcontroles ontlopen dezer dagen wordt alsmaar moeilijker.
Ik wist niet dat atletiekers ook gans het jaar gecontroleerd werden. Je zegt echter wel dat er maar "weinig positieve gevallen er zijn aan de top" waar ik toch niet volledig mee akkoord ben. De laatste jaren is het merendeel van de echte grote kanonnen toch al tegen de lamp gelopen? Als ik me niet vergis komt men bij de vrouwen ( dacht op de 200m ) zelfs niet meer in de buurt van het huidige wereldrecord sinds ze meer zijn beginnen testen.

Voor de rest volg ik je zeker in het feit dat geen enkele sport clean is. Ik ben ook geen moraalridder die verkonding dat de wielersport clean is. En ik wil ook jou laatste zin "zonder talent kom je er niet" ook eens benadrukken. Blijkbaar denken sommigen hier nog dat je met de juiste middeltjes van een schildpad een haas kunt maken. Je kan enkel van een haas, een iets betere haas maken.

KlAzOiD
9 november 2005, 20:34
en zo groeiden we weer naar elkaar toe :)

mja wou met m'n lange post verduidelijken wat ik bedoelde met mijn misschien 'directe' korte post ervoor, wou even duidelijk stellen dat ik niet zomaar zwart of wit zie. Kon je reactie er anders wel op begrijpen dat mijn comment iets te 'makkelijk' was

@ vorige post:

reden waarom men niet meer bij record van 200m geraakt is omdat dit record zo belachelijk is als het groot is...

net zoals het record bij de 100m: 10.49
2de tijd ooit: 10.73 van Arron

als je dan weet dat Marion Jones ook rond de tijden liep van Arron maar nu haar geschiedenis kent, weet je genoeg over dat record bij de vrouwen, zelfde als bij de 200m & 400m. Was toen het Oost-Duitse tijdperk waar gewoon alles werd genomen door vrouwen. Volgens mij zijn ze daar zwaar voorzichtiger in geworden na het plotse overlijden van Florence Griffith-Joyner op haar 38'ste.
Het was duidelijk dat die vooral mannelijke hormonen zwaar negatief inwerkten op het vrouwelijke lichaam. Daarom dat ik ook zei dat ik er zeker van ben dat de vrouwen top cleaner is dan de mannen omdat het risico qua gezondheid bij hen veel groter is, laat staan de baard die opkomt, zoweel op die kin als in de keel ;)

Maarja, het nieuwtje zijn nu de groeihormonen, iets wat zo goed als onopspoorbaar is tenzij het net ingenomen is. Als je weet dat anabolen toch zeker minstens een maand opspoorbaar zijn tot sommigen zelfs 18 maanden dusja... Groeihormonen zullen in het wielerennen ook wel niet onpopulair zijn denk ik.

Eigenlijk is het gewoon best een onderwerp waar je niet teveel bij stilstaat en wanneer je één van deze sporten beoefend je gewoon blij stelt met het misschien lage niveau dat je behaald, en er 10* meer plezier uit put

herc
9 november 2005, 23:03
volledig mee eens :)

Het is spijtig dat er altijd figuren zullen zijn die proberen vals te spelen. Wat nog spijtiger is dat er altijd figuren zullen zijn die dit gedrag zullen veralgemenen voor heel de sport.

TippedTerox
10 november 2005, 00:08
Verbaasd me niets dat hij positief bevonden is. Net als zovele Spanjaarden moet hij in de Tour al erg snel lossen als het nog maar bergop gaat, in de Vuelta rijden de Spanjaarden iedereen naar huis op ene Menchov na ...

Epo wordt zeker ingenomen, en werd tijdens de tour verdoezeld, via bloedtransfusies met het eigen bloed ... Er zijn al meerdere gevallen bekend.

Wel jammer dat het weer eens het wielrennen is dat in een slecht daglicht wordt gesteld, waarom is er in andere sporten zoveel tumult niet ? Daar is overigens meestal veel meer geld mee gemoeid.

herc
10 november 2005, 00:42
waarom is er in andere sporten zoveel tumult niet ?

Daar wordt niet zo hard gecontroleerd.

Btw menchov werd ook zwaar op een hoopje gereden in de tour ;)