PDA

Volledige versie bekijken : Astra 1.6 motor valt uit tijdens rijden

Soundstorm
3 november 2005, 22:36
Hallo,

We zijn van plan een tweedehandsauto te kopen. Nu hebben we een Astra Break Sport 1.6 gevonden. Is van 2001 en heeft 100pk en 56000km. Voor 8500 is hij van ons. We mogen er ook mee naar de VAB gaan voor een diagnose en hij wordt nog gekeurd ook.

Nu zijn we vandaag eens gaan kijken. Zag er goed uit. Gewone slijtage, paar krasjes en de motorruimte was extreem proper naar mijn idee.
Wij daar dus mee gaan rijden (ik mocht rijden omdat ik meer op bepaalde dingen let). Toen ik de remmer eens wou testen, 50 rijden, koppeling in en goed remmen viel de motor uit. Na nog eens testen gebeurde dit nogmaals. De verkoper beweerde dat hij dat nog nooit heeft voorgehad.

Daarna hem in stilstand getest tot hoe laag hij ging in toeren bij ralentie. Gas geven tot 4000 en dan lossen. Dan valt hij direct naar 1000 om te dalen naar 900 wat de normale ralentie is. Dan zakt hij heel traagjes naar 600 en weer traagjes naar 800.

Weet iemand aan wat dat dit kan liggen? Verkoper beweert dat de ralentie wat hoger zetten dit zou helpen maar dat betwijfel ik. kan dit compressieverlies zijn of zo? Of een verstopte injector?
De verkoper gaat er allesinds mee naar de garage, maar ik zou zelf toch willen weten of dit iets kan zijn dat tijdelijk opgelost kan worden of permanent.

Thnx
Tom

Burny
3 november 2005, 22:56
Ik ben nie zone Opel kenner. Is het een diesel of een benzine?

Soundstorm
3 november 2005, 23:00
Is een benzine. Dacht nie da er 1.6 diesels bestonden en ging er dus van uit dat iedereen dat maar moest weten ;)

morph123
3 november 2005, 23:03
1600 cc 100 pk... ik denk ne naft.

kan veel oorzaken hebben:
-luchtfilter vuil
-benzinefilter vuil
-verslete bougies
-vuil in het injectiesysteem
-temperatuursensor stuk
-enz...

9 van de 10 is het iets onozels,maar ik zou hem toch eerst laten nakijken voor de ge de auto koopt.

Burny
3 november 2005, 23:05
Oké, nen benzine dus :) Ik dacht het wel, maar omdat het een break was twijfelde ik toch.

Anyhow, ik verdenk de gasklep (vuil, aanslag) en/of 1 van de sensoren op het inlaattraject.

Soundstorm
4 november 2005, 09:31
Hij wordt zeker nagekeken, gaat naar de gewone keuring en de VAB diagnose. Maar als het zo iets kleins is, is dat dan ook iets dat ze rap vinden, of moet je 583 keer terug gaan eer ze het gevonden hebben?

Is da ook mogelijk dat hij zo weinig kilometers heeft? Hij heeft namelijk geen onderhoudsboekje omdat de vriend van de eerste eigenaar (een vriend van de huidige eigenaar) die altijd repareerde. Was iemand die bij Opel garage werkte en dat na zijn uren deed. Omdat die auto een boordcomputer heeft komen daar meldingen op voor service en dergelijke. Hij moet dus aan de pc gehangen worden om die weg te doen wat dus gebeurd is. Maar mijn vader denkt nu dat ze op die manier ook met de km's gefoefeld hebben.

bds
4 november 2005, 09:32
Als de moterruimte (extreem) proper is, dan is er zeker iets met de motor wat niet juist is.
Was is de reden van verkoop?

Soundstorm
4 november 2005, 09:38
De auto is te klein voor 3 kinderzitjes achteraan. Ik zal nog eens vergelijken met onze auto hoe proper dat er uit ziet. Zal wel normaal zijn dat als je een auto koopt dat je de motorruimte eens opkuist ook.
Op het eerste zicht is het iemand die heel impulsief dingen koopt. Dat verklaart ook waarom hij de auto in mei heeft gekocht en nu al wegdoet. Hij wist het niet van te voren dat die stoeltjes er niet in konden (of het te krap is) en heeft de auto waarschijnlijk gewoon gekocht omdat zijn vriend aandrong dat het zo een goede auto was.

Suicide Monkey
4 november 2005, 14:21
IK zou die wagen zeker niet kopen!!! Als je er al problemen mee hebt tijdens een testritje ... En de motor die extreem proper is lijkt me toch verdacht.

eniac
4 november 2005, 14:24
Allez, wat zitten jullie nu bezig dat een propere motor verdacht is. Als je je auto verkoopt dan kuis je die toch vanbinnen en vanbuiten, inclusief motorruimte zeker?

[B]Rocketeer
4 november 2005, 14:48
Allez, wat zitten jullie nu bezig dat een propere motor verdacht is. Als je je auto verkoopt dan kuis je die toch vanbinnen en vanbuiten, inclusief motorruimte zeker?

Idd, wa is er verdacht aan ne propere wagen.

Dan gaanek met de mijnen ook problemen hebben -> voila (http://home.scarlet.be/~biezie/myRide/ice/ice13.jpg)

Als de body van den auto heel vuil is zoude u wa zorgen moeten maken. Aangezien vuil vanalles verdoezeld ;)

AkiMbO
4 november 2005, 14:52
Rocketeer']Idd, wa is er verdacht aan ne propere wagen.

Dan gaanek met de mijnen ook problemen hebben -> voila (http://home.scarlet.be/~biezie/myRide/ice/ice13.jpg)

Als de body van den auto heel vuil is zoude u wa zorgen moeten maken. Aangezien vuil vanalles verdoezeld ;)

Je hebt proper en proper he ....

Als de motor zo perfect glanzend is gestoomd, dan is de kans groot dat de verkoper een gebrek te verbergen heeft...
Wat win je er trouwens aan, met een perfect opgepoetste motor rond te rijden? NIKS ...

Veel garagisten die ik ken poetsen dan ook nooit de motor van de wagen eer ze hem verkopen, en wees maar zeker, het schept een hoop vertrouwen...

Ontopic :

Draait de motor lang op starttoerental? (ietsje hogere ralentie) , dan is de kans groot dat de temeratuursensor kapot is, of een verkeerde waarde geeft.

Anders eens alle inlaatstukken nakijken, en waar nodig het vuil verwijderen.

Ralentie hoger zetten zal niks uithalen, uitgezonderd een hoger verbruik :)

FeNiX4LiFe
4 november 2005, 15:19
een probere motor is totaal verdacht.

karcher erin om olielekken ,... te verbergen.

eniac
4 november 2005, 15:33
En is het ook al in jullie opgekomen dat je, als je een motor helemaal proper stoomt, je nog veel beter ziet dat er een lek zit of niet? Een paar oliedruppels vallen VEEL meer op op mooi afgespoten gerief dan op een zwarte smurrie die overal zit.

MilM
4 november 2005, 15:34
En is het ook al in jullie opgekomen dat je, als je een motor helemaal proper stoomt, je nog veel beter ziet dat er een lek zit of niet? Een paar oliedruppels vallen VEEL meer op op mooi afgespoten gerief dan op een zwarte smurrie die overal zit.

ik zat hetzelfde te denken
hoe properder, hoe meer zaken met het oog toch opvallen ?

en voor zaken die nie gemakkelijk met het blote oog op te vallen zijn -> dan doet het er toch nie toe of hij proper is of nie?

Burny
4 november 2005, 15:50
Als er niet meer mee gereden is lekt hij ook niet meer (bv aan de koppakking). Dus dan moet je wantrouwig zijn. Na 1000 km zie je dan alles heel duidelijk :)

Soundstorm
6 november 2005, 12:10
Het enige wat heel mooi blonk was dat zilveren plastiek over de motor. Hij rijd er nog dagelijks mee, tot hij verkocht wordt natuurlijk.
Hij zal ons alles laten weten wanneer hij naar de garage is geweest. Dan gaan we weer bij hem en ga ik zelf naar de VAB rijden. Is 15km, dus zou het dan wel merken wanneer het niet in opgelost (had mss maar max 3km gereden op de testrit).

Toch bedankt voor de hulp.

Bramboogie
6 november 2005, 14:57
als em even dezelfde kwaaltjes heeft als zijn voorganger, dan is die redelijk gevoelig aan vuile naft e.d.
mss dat da er iets mee te maken heeft... zal dan wss een filterken zijn da wa verstopt zit

heb da ook es gehad met een A3, maar da was omda zijn luchtmassameter nie was aangesloten en em de sturing dus nie goe deed... (uitleg van garagist, heb em maar geloofd)

turbopel
6 november 2005, 15:05
heb ik ook aan de hand gehad met mijne astra coupe 1.8 ,gewoon het gasklephuis laten proper maken en hij bolt weer als nieuw .

Soundstorm
6 november 2005, 15:09
Ok,
Als die gast dan naar de garage zou gaan en zeggen verhoog de ralentie (ipv het probleem uit te leggen), gaan die dat dan doen of vragen waarom hij da wil?

turbopel
6 november 2005, 15:26
uw ralentie verhogen zal nie veel helpen zulle

Soundstorm
6 november 2005, 15:27
Da weet ik wel, maar volgens de verkoper ging da wel helpen. Als hij dus vol overtuiging naar de garage stapt om te zeggen dat de ralentie hoger moet, doen ze dat dan of vragen ze waarom?

turbopel
6 november 2005, 15:33
die zullen dan wel vragen wat er aan scheelt ,en zullen da probleem wel verhelpen .

Burny
6 november 2005, 18:14
heb ik ook aan de hand gehad met mijne astra coupe 1.8 ,gewoon het gasklephuis laten proper maken en hij bolt weer als nieuw .

Voila, volgens mij ist ook gewoon dat. Zie men eerste post hier :)

Bramboogie
6 november 2005, 21:46
ge kunt de ralentie nie zomaar omhoog doen... die sturing is ingewikkelder dan een bromfietsje...
hadden da ook gevraagd...
bij mijn vriendin hebben ze twee astra's en hadden hetzelfde probleem... toen ze elders gingen tanken was het van ene gedaan en van den anderen een pak minder...
hadden ook gevraagd of ralentie hoger gezet kon worden, maar da ging dus nie

Soundstorm
6 november 2005, 21:51
Dacht dat nu da alles via de ECU geregeld wordt da veel gemakkelijker was. Maar ja, zo veel te beter, dan zullen ze er tenminste iets aan doen.

Als alles in orde is en hij staat ier bij ons thuis eens gaan tanken van die nieuwe Shell daar. Om de alles te kuisen, want da zou het moeten doen. Daarna gewoon 98 pakken.
Ook voor de zekerheid eens aan hem vragen waar hij tankt.

Asserti
6 november 2005, 23:08
http://www.vab.be/NL/diagnosecentrum/ ga hier naartoe en voor een kleine prijs weet je alles over die wagen.

Suicide Monkey
7 november 2005, 16:29
zo betrouwbaar is de VAB weer ook al niet, men pa had ooit eens een auto gekocht bij een garage waar ze beweerden dat die bij de VAB eens was nagekeken maar die wagen was toch niet helemaal in orde. Ik weet wel niet meer wat het juist was omdat het al een eindje geleden is.

Soundstorm
7 november 2005, 18:29
Best da ge zelf naar de vab meegaat hé. En ge zou een attest of zo moete krijge dan. Dus gewoon zeggen mag die garage nie doen hé, die moeten da tonen.
En een garage die een auto verkoopt die niet in orde is! Schandalig

Burny
7 november 2005, 19:35
Best da ge zelf naar de vab meegaat hé. En ge zou een attest of zo moete krijge dan. Dus gewoon zeggen mag die garage nie doen hé, die moeten da tonen.
En een garage die een auto verkoopt die niet in orde is! Schandalig

Die VAB test zou ik me dus ook niet op blindstaren. De echt belangrijke dingen zoals de binnekant van je motor, roestvorming op plaatsen waar ze niet aankunnen etc kunnen ze daar ook niet controleren.

En het gebeurd héél vaak dat garages wagens verkopen die niet in orde zijn. Spijtig genoeg. Alleen bij de merkgarages is dat dan weer wat minder.

Soundstorm
7 november 2005, 19:48
Die VAB test zou ik me dus ook niet op blindstaren. De echt belangrijke dingen zoals de binnekant van je motor, roestvorming op plaatsen waar ze niet aankunnen etc kunnen ze daar ook niet controleren.

En het gebeurd héél vaak dat garages wagens verkopen die niet in orde zijn. Spijtig genoeg. Alleen bij de merkgarages is dat dan weer wat minder.
Ik bedoelde ook eerder merkgarages.

Nu ja, die VAB diagnose zegt mss niet alles, maar het geeft toch iets of wat van beter zicht op een wagen dan je zelf als leek hebt hé.

Highlander395
14 november 2005, 20:29
Tis da ofwel da stuurrelaiske aan de carburator... Em ik me de mijne voorgehad :)