PDA

Volledige versie bekijken : Top Gear Survey 2005: results

DogFacedGod
3 november 2005, 16:10
De resultaten van Top Gear Survey 2005 zijn binnen.
http://www.topgear.com/content/features/stories/2005/11/stories/01/1.html

De Honda S2000 is de winnaar van de enquête met op 2 de Lexus IS200/300 en op 3 de Lexus R300. de Skoda Superb en Octavia vervolledigen de top 5.

Helemaal op de bodem ligt de 807, 307, Espace en de Laguna. 5de laatste van 159 wagens is de Mercedes M-klasse.

In de algemene rangschikking staat Lexus op 1, vervolgens Skoda op 2, gevolgd door 3 Jappen: Honda, Mazda en Toyota.
Beneden zit Peugeot als laatste, Fiat, Renault, Citroën en MErcedes als 5 laatste.
(de scores staan op de site)

Opvallend:
De slechte score van Mercedes tegenover de 2 andere Duitsers Audi en BMW. Mercedes op 32 terwijl BMW en Audi op 10 en 12 staan.

Frankrijk bengelt onderaan terwijl Japan zich in de bovenste regionen bevindt.

Prachtige score van Skoda.

Preske
3 november 2005, 16:11
Mercedes doet het de laatste jaren niet goed in die survey.
benieuwd wat de uitleg is daarover

(is dat al terug bezig? of wanneer begint het)

DogFacedGod
3 november 2005, 16:14

Top Gear begint pas 13 november. Nu tonen ze de compilaties van vorig seizoen.

ComputerVISTA
3 november 2005, 16:31

Look at the sig blind man :D

das nu echt het enige programma waar ik echt naar uitkijk ze....

Nogthans had mercedes beloofd hun leven te beteren en de bouwkwaliteit weer naar omhoog te duwen.

Laurens100
3 november 2005, 16:37
Op wat steunt die survey, want de E-klasse veel lager dan een Ford Ka :wtf:

Burny
3 november 2005, 16:49
Wederom worden de clichés bevestigd :D

ComputerVISTA
3 november 2005, 16:52

mensen die met die wagens rijden hun bevindingen, denk wel dat ge dat vrij serrieus moogt nemen.

DogFacedGod
3 november 2005, 16:55

De eigenaar van de wagen geeft ne beoordeling op 5 punten.
Build quality (22%) ,Craftsmanship (22%),Driving experience (19%),Ownership costs (17%),Customer care (20%)

Dus dat betekent dat ne Ford Ka-eigenaar meer tevreden is over zijn wagen dan een E-klasse-eigenaar over zijn wagen.

JCviggen
3 november 2005, 17:01
Ge kunt het niet helemaal vergelijken, er zit nl een serieus verschil in mentaliteit tussen kopers van het ene merk en het andere. Skoda bv scoort al jaren véél beter in dit soort tests dan VW/Audi ook al is het in principe quasi dezelfde mechaniek.
De japanners staan altijd bovenaan (terecht) maar mijn vader heeft een jaar of 2 geleden een nieuwe Avensis gekocht....en is het ding stilaan moe...te saai, hier en daar rammels die maar niet opgelost geraken...maar veel mensen zouden zo'n dingen niet eens merken

boaz
3 november 2005, 17:05
toch is het niet objectief denk ik;
Laat iemand die met een mercedes rijdt in een ford ka rijden en ik denk dat die ford ka wss minder punten zal hebben..
Maar waarom bmw en audi beter scoren..geen idee :p..

ComputerVISTA
3 november 2005, 17:06
de bouwkwaliteit van mercedes is al jaren niet meer wat het geweest is he, das gewoon een feit net zoals het een feit is dat honda nu eenmaal erg betrouwbare voiturekes op de markt brengt.

DogFacedGod
3 november 2005, 17:08
Ge kunt het niet helemaal vergelijken, er zit nl een serieus verschil in mentaliteit tussen kopers van het ene merk en het andere. Skoda bv scoort al jaren véél beter in dit soort tests dan VW/Audi ook al is het in principe quasi dezelfde mechaniek.
De japanners staan altijd bovenaan (terecht) maar mijn vader heeft een jaar of 2 geleden een nieuwe Avensis gekocht....en is het ding stilaan moe...te saai, hier en daar rammels die maar niet opgelost geraken...maar veel mensen zouden zo'n dingen niet eens merken

Daarom dak in de eerste post de vergelijking maakte tussen Mercedes,BMW en Audi. Die zijn wel vergelijkbaar.
Je moet natuurlijk geen Skoda Fabia vergelijken met ne Impreza of ne E-klasse.

Typhon`
3 november 2005, 17:10
jepjep, die toyotas/lexussen blijven bollen!
Wat ik wel raar vind is de hoge notering van Rover, is dat niet hét klotemerk?

DogFacedGod
3 november 2005, 17:14
Nog een kleine vergelijking.
De BMW 3-serie staat op plaats 38. de C-klasse op 115.

C-Klasse
Engine/Gearbox Reliability
2 star rating
*
Electrical Reliability
2 star rating
*
Brakes/Suspension/Steering
3 star rating
*
Fit/Finish
3 star rating
*
Squeaks/Rattles
3 star rating
*
Performance
3 star rating
*
Handling
3 star rating
*
Comfort/Practicality
2 star rating
*
Customer Care
2 star rating
*
Ownership Costs
2 star rating

3-serie
Engine/Gearbox Reliability
3 star rating

Electrical Reliability
3 star rating
*
Brakes/Suspension/Steering
4 star rating
*
Fit/Finish
4 star rating
*
Squeaks/Rattles
4 star rating
*
Performance
4 star rating
*
Handling
4 star rating
*
Comfort/Practicality
3 star rating
*
Customer Care
4 star rating
*
Ownership Costs
3 star rating

Preske
3 november 2005, 17:28
Laat iemand die met een mercedes rijdt in een ford ka rijden en ik denk dat die ford ka wss minder punten zal hebben..

is ook niet de bedoeling.

het zijn de mensen zelf die hun auto beoordelen.

Dirkxke
3 november 2005, 17:40
de fiesta mk6 op plaatske 100 ^^

/me is tevreden. alleen spijtig dat ford zo laag staat bij de merken :(

ola en de puma op 52 :D

en mijn vriendin haar ouders hunne S60 op 36 ^^

Moto
3 november 2005, 18:52

Der is ook wel nog een ander klein verschil namelijk de prijs :)

Mercedes heeft de laatste jaren veel slecht geteste rommel op de markt gegooid, nu zijn ze der terug verandering in aan het brengen omdat veeel mensen hun vertrouwen verloren hebben.
En als ge veel geld neer legt voor kwaliteit + degelijkheid, tja
Zelfde voor de service, die is prijs-kwaliteit echt wel niet goed

skully25
3 november 2005, 18:53
volkwagen golfke op de 67ste plaats, valt nog mee :p

Burny
3 november 2005, 19:04

Das nie de kern van het onderzoek hé.
Mensen kopen een wagen met een bepaald budget, met bepaalde verwachtingen. Deze survey laat zien hoe goed die verwachtingen ingevuld worden, met cold hard facts. Het zou dus goed kunnen dat als jij een Honda koopt, dat jij helemaal niet tevreden bent, omdat je andere verwachtingen en eisen stelt aan wagens.
En hier tellen dingen als betrouwbaarheid ook nog mee natuurlijk hé. Waar mss (wss) de Ka beter zal scoren als de E-klasse.

MilM
3 november 2005, 19:46

Wel, das toch algemeen geweten?
Zelfs de grote baas gaf toe dat het slecht ging

Nogthans had mercedes beloofd hun leven te beteren en de bouwkwaliteit weer naar omhoog te duwen.

idd, en volgens mij is da al bezig ze
Maar het is nog efkes wachten op resultaten van de betrouwbaarheid van de nieuwe S klasse enzo hé

Het gaat enkel over de betrouwbaarheid hé
Ik denk dat over het algemeen gezien, de meesten wel een E klasse een stuk hoger zullen inschatten dan een Ford ka ;)

Mensen met een E klasse zijn ook minder rap tevreden en zullen rapper klagen, doordat ze een stuk meer betaald hebben en dus hogere kwaliteit verwachten.
Dus bv een topmodel van een duur merk met dezelfde betrouwbaarheid als een instapmodel van een goedkoop merk, zal zoiezo lager staan door de strengere beoordeling.

Ook zal er bij een duurdere wagen meer zaken opzitten die gemakkelijk kapot gaan ;)
Al zou dat geen excuus mogen zijn

Dus een E klasse zal een stuk betrouwbaarder moeten zijn dan een Ford ka om dezelfde score te halen.
Aangezien het niet om de objectieve betrouwbaarheid gaat, wel om de subjectieve tevredenheid van klanten.

Maar van de E klasse is bekend dat hij veel problemen had ;)

zombie
3 november 2005, 20:00
de jappen aan den top :party:

eniac
3 november 2005, 22:02
Mensen kopen een wagen met een bepaald budget, met bepaalde verwachtingen.

Conclusie: een Skoda-koper heeft bijzonder lage verwachtingen? :)

Burny
3 november 2005, 22:13
Conclusie: een Skoda-koper heeft bijzonder lage verwachtingen? :)

Ik denk eerlijk gezegd dat ze toch aangenaam verrast zijn. Daar zal het nog steeds negatieve imago niet vreemd aan zijn. Anders begrijp ik ook niet goed waarom Skoda het zoveel beter doet dan VW / Audi.

simpele duif
3 november 2005, 23:55
Ik denk eerlijk gezegd dat ze toch aangenaam verrast zijn. Daar zal het nog steeds negatieve imago niet vreemd aan zijn. Anders begrijp ik ook niet goed waarom Skoda het zoveel beter doet dan VW / Audi.
skoda kost een stuk minder als ik me niet vergis, maar toch gaat het om quasi dezelfde dezelfde mechaniek. de skoda-klanten krijgen dus meer fuck/buck en zijn dus meer tevreden over hun wagen...
voor zover mijn verklaring :unsure:

eniac
4 november 2005, 08:36
skoda kost een stuk minder als ik me niet vergis, maar toch gaat het om quasi dezelfde dezelfde mechaniek. de skoda-klanten krijgen dus meer fuck/buck en zijn dus meer tevreden over hun wagen...
voor zover mijn verklaring :unsure:

En hoe verklaar je dat een Golf dan blijkbaar meer rammelt, electrisch niet zo betrouwbaar is, en minder goed scoort op vlak van ophanging/stuurinrichting/remmen dan een Octavia? Het is praktisch dezelfde wagen :)

Verwachtingspatronen dus. Blijkbaar is de customer care van Skoda wel een heel pak beter dan bij VW. En je betaalt er idd wel minder voor.

mathieu
4 november 2005, 14:03
bij een duits merk zijn er gewoon heel wat meer verw8tingen dan bij een merk zoals skoda dat een heele tijd niet zo'n goeie naam heeft gehad dermee ;)

Herr_Trigger
4 november 2005, 18:41
En hoe verklaar je dat een Golf dan blijkbaar meer rammelt, electrisch niet zo betrouwbaar is, en minder goed scoort op vlak van ophanging/stuurinrichting/remmen dan een Octavia?

V.A.G. brengt hun nieuwe motoren/technieken/... meestal eerst uit in de VW/Audi's. Na feedback etc vanuit de werkplaatsen, worden de 'kinderziektes' eruit gewerkt.
Het zijn dan ook deze motoren etc die je in de recente Skoda's aantreft.

Deze survey-uitslagen steunen dan wel weer op 'verwachtingspatronen', zoals gezegd.

Bramboogie
7 november 2005, 12:09
wat zouden de resultaten zijn als je dezeldfe survey zou houden in duitsland, frankrijk of belgië?

zijn de britten niet een beetje bevooroordeeld t.o.v. franse merken?
gaat hun "trots" voor rover niet wat meespelen?

in belgië rijden we bijvoorbeeld meer met diesel, hoe brengt lexus of honda het er dan van af?

en hoe kan mercedes hun kwaliteit zo laten dalen? zijn ze dan zo nerveus om haantje de voorste te zijn met techniek en technologie? waren ze op hun lauweren aan het rusten? (doen ze het nog steeds?) waar is het beginnen misgaan met mercedes?

voor sommige merken zijn overnames een godsgeschenk (skoda, seat, etc...), maar wat heeft het voor saab gedaan de laatste jaren?

al bij al ben ik toch verrast door een aantal merken in de survey... skoda en peugeot verrasten me het meeste, bmw verraste me door hun kwaliteit en mercedes door het gebrek eraan

maar misschien gaat merceded ook het zwaarst becritiseerd worden, maar dat is dan de prijs die ze moeten betalen voor hun hoge prijzen ;)

Burny
7 november 2005, 12:43
bij een duits merk zijn er gewoon heel wat meer verw8tingen dan bij een merk zoals skoda dat een heele tijd niet zo'n goeie naam heeft gehad dermee ;)

Bij een Japans merk zijn de verwachtingen minstens zo hoog volgens mij hoor. Ze staan bekend om hun degelijkheid, en ze zijn ook niet van de goedkoopsten. En toch staan die wél hoog in de rangschikking.

@Bramboogie: Honda en Toyota (= Lexus) hebben de laatste jaren zeer goede dieselmotoren ontwikkeld en op de markt gebracht. Motoren die afwisselend elk jaar de prijs voor beste dieselmotor (in hun klasse) gewonnen hebben. Dus ik denk niet dat ze op dat vlak (zouden) teleurstellen in een survey in de Benelux.

MilM
7 november 2005, 13:44
hoe brengt doet lexus of honda het dan?

De S2000 zal wel altijd goed scoren.
Is zo'n typisc model.

er bestaan enkel zware modellen van en het wordt apart geklasseerd. (M/RS/AMG staat er bv niet apart tussen en wordt over de volledige lijn geklasseerd, dus de lagere modellen in feite)
Dus op da vlak zal hij al goed scoren.

Wat ook een zeer grote rol speelt. Het koperspubliek. Duitsers worden door iedereen gekocht. Een rijke met veel geld zal zich rap een vette bmw/mercedes/audi/porsche kopen etc ...
Maar niet rap een S2000.
Het koperspubliek van een S2000 zijn meestal autoliefhebbers die zot zijn van die auto.

Koppel daaraan de zeer goeie degelijkheid en mensen zullen niet rap ontgoocheld zijn in die auto. (waar dit bij duitsers wel het geval kan zijn)

Dus da model zou waarschijnlijk wel op veel plaatsen goed scoren ze

Bramboogie
7 november 2005, 14:54
ik bedoel dat er in GB minder diesels rijden dan hier... en diesels verschillen soms redelijk met hun benzine-broertjes..

ik geloof je best dat toyota goeie diesels heeft (maar vinden die ook goed hun weg naar lexus?)... zo een avensis met 177pk kan me wel bekoren ;)

eniac
7 november 2005, 15:01
Probleem met Toyota's diesels is dat ze nogal fiscaal onvriendelijk zijn, eens je een aantal PK's wil. De 1.4 met 90PK is fiscaal heel vriendelijk, de volgende stap is al een 2.0 met 116PK (al heel wat minder vriendelijk gezien het vermogen) en wil je meer, dan moet je al naar een 2.2 gaan zien.

Bramboogie
7 november 2005, 20:36
een 2.0 met 116 is idd niet zo interessant... peugeot en volvo halen da uit een 1.6

MilM
7 november 2005, 22:05
maar da zijn zaken die niet tot uiting komen in deze test é

[B]Rocketeer
7 november 2005, 22:26
Probleem met Toyota's diesels is dat ze nogal fiscaal onvriendelijk zijn, eens je een aantal PK's wil. De 1.4 met 90PK is fiscaal heel vriendelijk, de volgende stap is al een 2.0 met 116PK (al heel wat minder vriendelijk gezien het vermogen) en wil je meer, dan moet je al naar een 2.2 gaan zien.

Idd, das wel waar.
Maar diesels zijn alleen voor de europeese markt in trek.

In amerika en japan rijden ze ni echt met diesels.
En voor een japans merk dat veel omzet heeft in japan en amerika, is een europeese markt een segment waarin ze wel willen scoren, maar waar het ni noodzakelijk is.

Das nu eenmaal het verschil.
Voor dieselmotoren is toyota enzo ni goe.

Maar voor benzinemotoren dan weer juist het omgekeerde.
Is puur de afzetmarkt die ze hebben.