PDA

Volledige versie bekijken : BSO afgestudeerd => hoge school

crossfader
2 november 2005, 21:51
hallo allemaal, dit is misschien beetje rare thread maar ik zal het eens proberen uit te leggen

ik zit in een 7ndejaar BSO electrische installaties, en na dit jaar zou ik graag nog enkele jaren hoger onderwijs volgen, maar ik heb hier enkele vragen over
zoals de meeste onder jullie wel weten stelt de algemene vorming in het BSO niet veel voor, waardoor ik denk ik wel een achterstand heb in taal/wiskunde.
hierdoor zit ik hier met twijfels ofdat hoger onderwijs niet te zwaar gaat zijn..
ik zou graag enkele mensen die in ongeveer dezelfde situatie zitten/hebben gezeten achter hun mening vragen.

alvast bedankt op voorand

greetz cros

zarathustra
2 november 2005, 21:53
is het mogelijk? ja
zal het moeilijk zijn? ja

en als je daar echt voor wil gaan is het mss nuttig om in de vakantie wiskunde of zoiets bij te werken naargelang de richting die wil doen.

(niet dat ik in dezelfde situatie zit, maar topics in deze aard hebben hier al veel gestaan :p )

[deleted]
2 november 2005, 21:55
[deleted]

Innerlife
2 november 2005, 21:56
ik zit hier toevallig toch in men boekje "Wat na het secundair onderwijs" te bladeren, en ik zie hier toevallig in grafieken staan;

3,5% van de hogeschoolstudenten is afkomstig uit het BSO
(tov 0,2% aan de unif)

dusja, het zal moeilijk worden, maar niet onmogelijk :)

mvg

crossfader
2 november 2005, 22:04
oke, natuurlijk zal het percentage zeer laag liggen, want meeste mensen die BSO afstuderen doen dit met als doel te gaan werken. ik heb deze topic gemaakt om me beetje voor de bereiden op wat me te wachten zou kunnen staat.

alvast bedankt voor jullie snelle reacties

NapalmBenny.
2 november 2005, 22:05
Er zijn richtingen waar je maar heel weinig wiskunde krijgt, maar talen zal altijd een steekpunt zijn.

Bij maatschappelijk assistent of informatica krijg je maar heel weinig wiskunde, zolang je maar breuken kent :p. De rest zijn gewoon nieuwe vakken, die je vanvoren tot vanachter moet doornemen, die iedereen aankan als je je maar inzet. Maar talen zullen er altijd bij zijn, als je op de rest heel goed haalt, zullen ze de taalvakken wel door de vingers zien, moest je die verpesten.

Ingenieur of iets dergelijks mag je vergeten, tenzij je dag in, dag uit wilt gaan leren :p.

crossfader
2 november 2005, 22:10
mja omdat ik electrische installaties heb gedaan, een richting willen nemen die daar toch beetje op aansluit bv: klimatisatie, koeltechnieken, of iets meer in de computer branche..

DBK
2 november 2005, 22:18
bachlor elektromechanica ofzo?

-Infinity-
2 november 2005, 22:28
Bij maatschappelijk assistent of informatica krijg je maar heel weinig wiskunde, zolang je maar breuken kent :p.

Excuseer? :)
Informatica is zo goed als wiskunde :p

NapalmBenny.
2 november 2005, 22:32
Excuseer? :)
Informatica is zo goed als wiskunde :p

Wat 1nen en 0len :p, en dan nog die oh zo nuttige statistieken kregen wij ;s.

Bachelor electro-mechanica is wel vrij zwaar, en toch ook veel wiskunde :s, als ge nog nooit van nen afgeleide of integraal gehoord hebt :s. Nog maar te zwijgen van al die chemie en fysica :s.

/ach ge kunt proberen, dat één jaar dat zou kunnen mislukken gaat uw leven niet bepalen :p, desnoods doe je achteraf avondschool of vdab op gewoon tso(A2) niveau. TSO Electro-mechanica is ook niet slecht, is enorm veel vraag achter, die kwamen ze letterlijk vant school plukken.

-Infinity-
2 november 2005, 22:33
Wat 1nen en 0len :p, en dan nog die oh zo nuttige statistieken kregen wij ;s.

Bachelor electro-mechanica is wel vrij zwaar, en toch ook veel wiskunde :s, als ge nog nooit van nen afgeleide of integraal gehoord hebt :s. Nog maar te zwijgen van al die chemie en fysica :s.

Om wiskunde te kunnen moet je toch wel wat logisch inzicht hebben, en je krijgt veel programmeren.. see my point.

NapalmBenny.
2 november 2005, 22:36
Om wiskunde te kunnen moet je toch wel wat logisch inzicht hebben, en je krijgt veel programmeren.. see my point.

Mja, toch, vrij grote verschillen :s. En programmeren was tenminste open boek :D

Karrde-
2 november 2005, 22:38
In mijn klas zit er dit jaar ook iemand uit de BSO. Ik zit in 1ste bachelor psychologie in Antwerpen. Normaal wordt ge niet toegelaten maar na een paar testen en jury-confrontaties mocht hij beginnen. Er is hem verteld dat hij maar 2% slaagkans heeft maar volgens mij gaat hij het halen. Ge moet wel veel werken dan. Maar het moet te doen zijn, als ge moogt beginnen.

DBK
2 november 2005, 22:41
Bachelor electro-mechanica is wel vrij zwaar, en toch ook veel wiskunde :s, als ge nog nooit van nen afgeleide of integraal gehoord hebt :s. Nog maar te zwijgen van al die chemie en fysica :s.mja das mss wel waar, voor de meeste van mijn klasgenoten is wiskunde moeilijk ( ik sukkel dan al wa meer me elektriciteit en hydropneumatica ).

Ether
2 november 2005, 22:56
Kdenk dat der ook een groot verschil is wat betreft de reden da je in BSO zit..

zit je daar, omda je gewoonweg niet intelligent genoeg bent om aso te doen (en das nu nie perse negatief bedoeld, de ene is slim, de andere is handig,..), dan zouek er eerlijk gezegd nie aan beginnen...

als je in bso zit eerder omda je te lui was ofzo :p dan denkek da je mss nog kans maakt, maar je gaat zoiezo een enorme knop moeten omdraaien..

crossfader
2 november 2005, 23:14
ik zit in bso omdat mijn ouders 4 jaar geleden die beslissing hebben gemaakt, heb er nog steeds spijt van omdat ik weet dat ik meer in huis heb

@DBK wa richting doe je? electromechanica?

greetz

DBK
2 november 2005, 23:26
ik zit in bso omdat mijn ouders 4 jaar geleden die beslissing hebben gemaakt, heb er nog steeds spijt van omdat ik weet dat ik meer in huis heb

greetzIk doe Industrial Sales Engineer, is deel van het departement Elektromechanica.

metaphore
2 november 2005, 23:30

greetz

hoezo u ouders maakten die beslissing?
da doet ge toch voor u eigen ... :s

volgens mij gaat gij het heel moeilijk krijgen op hoge school als bso student,
ze zeggen wel 3,5% van hogeschool studenten komt uit bso,
maar dan zou ge eigelijk nog moeten weten hoe hoog het slaagpercentage daarvan is...
ik vrees dat da niet echt hoog is...

hoge school is echt wel hard als ge 4jaar bso achter de rug hebt...
u hersenen zijn gewoon niet meer getraint om te leren/ na te denken
ge bent eigelijk voorgeprogrammeerd om te doen.

Om zo ineens wiskundig te beginnen redeneren, het gaat volgens mij zeer moeilijk zijn. Wat u natuurlijk niet kan tegenhouden het te proberen. Als ge het doet, laat dan in elk geval weten of het gelukt is :P

--ST!TRO--
2 november 2005, 23:42
offtopic: dbk, zit ge toevallig in boom?

ontopic: begin al maar bij te werken eh, vooral wiskunde !!, de rest volgt wel.. wiskunde is de bron van alle logica :)

crossfader
2 november 2005, 23:44
jah kijk ik ben nog maar 17 op het moment en zit al in men 7nde jaar, de beslissing om naar bso te gaan is 5 jaar gelede genomen toen was ik 12-13 jaar, je kan niet verwachten van iemand van 12 wat dit inhoud he, proberen ga ik het in ieder geval, al is het dat ik een jaar moet dubbelen

groetjes

Waldorf
2 november 2005, 23:44
Als BSO'er is het niet onmogelijk om een hogeschooldiploma te behalen. Op de KHK in Geel is enkele jaren geleden iemand afgestudeerd in Toegepaste Informatica, maar die heeft er wel keihard voor mogen werken. Ik ben daar ook in afgestudeerd zonder iets tijdens het jaar te doen, maar tweede zit was wel afzien en 't was altijd kantje boordje, maar ik heb het geluk dat ik mezelf goed kan inschatten :) TI is zeker geen moeilijke richting, maar ik vermoed dat voor iemand die uit het BSO komt het tempo toch heel erg hoog ligt, zeker als je in het tweede jaar belandt.

Nu, veel gaat ook afhangen van welke richting je uitwil. Een eerder technische richting vergt toch wel basiskennis wiskunde: limieten, afgeleiden, asymptoten, extrema/maxima, differientialen en integralen worden verondersteld gekend te zijn en daarnaast moet je ook de elementaire basis kennen zoals bijvoorbeeld rekenen met merkwaardige producten, ontbinden in factoren, breuken, ... Als je dat laatste niet kent, gaat het wel heel erg moeilijk worden. Ze starten zogezegd van het begin, maar ze gaan daar in sneltempo overheen omdat geacht wordt dat iedereen dat kent.

Talen kunnen toch ook een probleem vormen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar Frans is voor de ruime meerderheid al een struikelvlak en dat zijn dan studenten die uit een zwaardere TSO- of ASO-richting komen met soms tot vijf uur Frans per week.

Het beste wat je kan doen is je voldoende informeren naar de richting die je op het oog hebt en eventuelen mailen naar een school wat de vakinhoud is van een vak dat je vreest. Zoals eerder gezegd, een richting maatschappelijk assistent vergt geen kennis van wiskunde, in principe zou je die richting dan zonder al te veel voorkennis moeten aankunnen.

NonDotZer0
2 november 2005, 23:46
@ Threadstarter n/o: maar ik zou dan alvast beginnen je ABN (as in schrijftaal) wat bij te schaven.....

en niets is onmogelijk.....

crossfader
2 november 2005, 23:49
het is dus echt wel een technische richting die ik uitwil
heb al eens websites bezocht van plantijn en kdg hiervoor
frans is niet echt probleem voor me aangezien ik minstens 1-2 maanden per jaar in frankrijk verblijf, ik denk dat het struikelvak wiskunde gaat worden, kan ik bvb nu al avondschool volgen op voorbereiding tot volgend jaar?

@22, ik kan perfect nederlands als ik daar moeite voor doe, wat op dit moment niet het geval is...

Gunske
2 november 2005, 23:51
hallo allemaal, dit is misschien beetje rare thread maar ik zal het eens proberen uit te leggen

ik zit in een 7ndejaar BSO electrische installaties, en na dit jaar zou ik graag nog enkele jaren hoger onderwijs volgen, maar ik heb hier enkele vragen over
zoals de meeste onder jullie wel weten stelt de algemene vorming in het BSO niet veel voor, waardoor ik denk ik wel een achterstand heb in taal/wiskunde.
hierdoor zit ik hier met twijfels ofdat hoger onderwijs niet te zwaar gaat zijn..
ik zou graag enkele mensen die in ongeveer dezelfde situatie zitten/hebben gezeten achter hun mening vragen.

greetz cros

Zit nu in 1 EM bachelor, heb diploma TSO Elektrische installaties.
Ge kunt perfect starten in hoger onderwijs, maar denk niet dat Tso en Bso nu gelijk zijn met dat 7de jaar dat ge hebt bijgedaan :crazy: , der zitten er een paar bij mij in de klas die hetzelfde als u hebben gedaan en die na de 2de week " verdwenen" zijn...
Ge zult een serieus tandje moeten bijzetten, believe me, zelfs ik heb de 1ste week moeten bijleren om bij te raken met wiskunde ( kloof van wiskunde tussen middelbaar-technisch en hoger onderwijs is enorm groot, en als ik goed gok hebt gij al sinds het 4de geen wiskunde meer gehad ? )

give it a try zouk zo zeggen baad het niet, dan schaad het niet.

maar ge zult moeten leren man :woohoo: en de cantussen achteraf ook meedoen e :woohoo:

Darth-Falcon
2 november 2005, 23:57
ge zult serieus uw best moeten doen, maar iedere hoge school organiseert begin september cursussen wiskunde, voor mensen die van bso komen is dat meestal 2 weken waar zowat heel de basis van 2de en 3de graad gezien wordt, en onder het jaar grotendeels gewoon herhaald wordt, alleen komt daar nog statistiek bij (nie zo simpel) en complexe getallen

ge zult het wel moeilijk hebben maar mits inzet moet een bachelor Electromechanica ofzo te doen zijn, vooral omdat ge nu toch ook al een elektrische richting doet, wat uw kansen iets verhoogt.

ik heb het vorig jaar ook gezien, enkele personen die van mechanica kwamen, die gewoon niet konden volgen omdat er 2 keer zoveel electrische vakken waren als mechanische.

ik zit op KDG hoboken btw

talen grijgde meestal niet voor het 2de jaar in dit soort richtingen en eigelijk zelfs dan stellen die imo niet veel voor (Engels nu bv is om me te lachen)

Waldorf
3 november 2005, 00:00
frans is niet echt probleem voor me aangezien ik minstens 1-2 maanden per jaar in frankrijk verblijf, ik denk dat het struikelvak wiskunde gaat worden, kan ik bvb nu al avondschool volgen op voorbereiding tot volgend jaar?

@22, ik kan perfect nederlands als ik daar moeite voor doe, wat op dit moment niet het geval is...

Als Wiskunde echt te veel is om in één jaar bij te benen, kan je het eerste jaar nog altijd opnieuw doen aangevuld met een IAJ (of hoe dat nu ook tegenwoordig heet). Tegenwoordig werken de meeste scholen met modules zoals wiskunde 1 en 2 en dan kan je het eerste jaar concentreren op de eerste module en het jaar daarop het tweede. Dit is eerder een worst case scenario, maar 't is absoluut geen schande om het eerste jaar over te doen. Eerstejaarsstudenten vinden het eerste jaar zo leuk dat de helft besluit om het daarna opnieuw te doen :)

Gunske
3 november 2005, 00:02

als ge EM ingaat hebt ge geen frans... enkel in elektronica d8tek.
allee denk ni da siemens ofzo een frans bedrijf is ? of vergis ik mij ? :rofl:
Duits is de toekomst man ;) (de wijze woorden van ne prof.) :woohoo:
En het is niet omdat ge veel naar frankrijk gaat dat ge frans kunt e :woohoo:
klasgenote van mijn x, is tweetalig ( moeder ned, vader fra ) en die buisde ieder rapport op frans omda ze het niet kon schrijven.
DUS : ga is naar duitsland ;) als het ni voor de taal is ga dan voor de wijven :love:

Darth-Falcon
3 november 2005, 00:05
Als Wiskunde echt te veel is om in één jaar bij te benen, kan je het eerste jaar nog altijd opnieuw doen aangevuld met een IAJ (of hoe dat nu ook tegenwoordig heet). Tegenwoordig werken de meeste scholen met modules zoals wiskunde 1 en 2 en dan kan je het eerste jaar concentreren op de eerste module en het jaar daarop het tweede. Dit is eerder een worst case scenario, maar 't is absoluut geen schande om het eerste jaar over te doen. Eerstejaarsstudenten vinden het eerste jaar zo leuk dat de helft besluit om het daarna opnieuw te doen :)

de helft van de helft van de studenten die op het einde vant jaar nog overschieten zeker :crazy:

in EM worden weldegelijk talen gegeven maar bij mij is het eigelijk redelijk lachwekkend, docent is om te beginnen zo zot als een achterdeur :crazy: en het zijn semestervakken (2de jaar engels en duits, 3de jaar frans)

Gunske
3 november 2005, 00:11
[/QUOTE]
in EM worden welgedelijk talen gegeven maar bij mij is het eigelijk redelijk lachwekkend, docent is om te beginnen zo zot als een achterdeur :crazy: en het zijn semestervakken (2de jaar engels en duits, 3de jaar frans)[/QUOTE]

hehe engels en duits zit onder 1 vak : technische talen dat trimester vak is , dus op 9 weken bennek der al vanaf :applause:
en wiskunde is na 2 trimesters al gedaan voor de rest van mijn 3 jaar :woohoo: wel dikke shit op 18 weken alles kennen :doh: maar hier en daar een orgieke en da lukt wel zele :evil:

Darth-Falcon
3 november 2005, 00:18
trouwens nog vergeten te zeggen

in technische richtingen is de wiskunde na 1 jaar al gedaan :) (in meeste scholen toch)

Darth-Falcon
3 november 2005, 00:25
in EM worden welgedelijk talen gegeven maar bij mij is het eigelijk redelijk lachwekkend, docent is om te beginnen zo zot als een achterdeur :crazy: en het zijn semestervakken (2de jaar engels en duits, 3de jaar frans)[/QUOTE]

hehe engels en duits zit onder 1 vak : technische talen dat trimester vak is , dus op 9 weken bennek der al vanaf :applause:
en wiskunde is na 2 trimesters al gedaan voor de rest van mijn 3 jaar :woohoo: wel dikke shit op 18 weken alles kennen :doh: maar hier en daar een orgieke en da lukt wel zele :evil:[/QUOTE]

ik vermoed da gij op pts in boom zit

edit: wa is er hier aan de hand me die quotes :unsure:

evil aardappel
3 november 2005, 00:30

Direkt beginnen met bijscholing, en het eerste jaar gaat ge schrikken, maar u zeker niet laten afschrikken.
Beter nu dan nooit in feite.

DBK
3 november 2005, 00:34
offtopic: dbk, zit ge toevallig in boom?jop, gij ook ofzo?

KaZhAn
3 november 2005, 00:47
Lijkt me niet onmogelijk maar ge gaat serieus, serieus, serieus moeten blokken.
Kans zit er dik in dat ge 1ste jaar wrsch opnieuw gaat moeten doen (zeker als ge toegepaste informatica wilt doen --> wiskunde, talen...). Als ge daar niet teveel problemen mee hebt: niet twijfelen !

Als ge u aan de andere kant deftig wilt voorbereiden:
* er worden altijd wel 'cursussen' wiskunde gegeven voor beginnende hogeschool/univ studenten, nadeel is wel dat men van niveau aso uitgaat veelal en ik vrees dat ge helemaal niet mee gaat zijn :s
* een 'voorbereidingsjaar':
- schaf u wat aso niveau wiskundeboeken aan over middelbaar 1 tem 6 (ziet wel dat ge niet die van 8 uur wiskunde pakt :p)
- schaf u wat taalboeken aan van zelfde niveau
- blok
Hier gaat ge wel deftige zelfdiscipline voor nodig hebben en aangezien ge het blijkbaar veel te gemakkelijk hebt gehad in BSO gaat ge waarschijnlijk nooit een paar uur aan een stuk achter uw boeken gezeten hebben...

Kzou gewoon kijk in zomerverlof naar een soort van cursussen a la 'wiskunde voor noobies' ofzoiets, zou me verbazen moest de plaatselijke avondschool niet zoiets hebben. (kunt zelfs nu al beginnen dermee heet niet voor niks avondschool) en voor talen vant zelfde: dat hebben ze zeker op avondschool.

En dan: gewoon proberen, niet opgeven, moest ge het echt hard vinden: toch doorgaan. Ik zou in elk geval nooit stoppen voor ge de 1ste examens hebt meegedaan...

NSA.Rhinox
3 november 2005, 02:12
Ik zit min of meer in dezelfde situatie als threadstarter. Laatste jaar, BSO-richting, volgend jaar univ (eindelijk besluit kunnen nemen). Een raadgeving/preek die altijd terugkomt is dat als ge ervoor werkt ge er komt. Het zijn 3 of 4 harde knokjaren, maar later zult ge de vruchten plukken. Als ge dan iemand tegenkomt die zei dat ge het ni zou halen en uw diploma onder zijne neus schuift... Ge snapt me wel :D

Als het u kan boeien: in het krokusverlof zijn het openlesdagen aan de hogescholen en universiteiten. Het kan maar helpen...

Suicide Monkey
3 november 2005, 08:40
Ik denk voor iemand die BSO heeft gedaan Bach. EM niet zo gemakkelijk zal zijn omdat je bij de meeste vakken je wiskunde zal nodig hebben en het tempo veel hoger zal zijn dan dat je gewoon bent. De school waar ik zat gaf nu wel in de zomervakantie een cursus wiskunde voor wie aan zen eerste jaar begon dus je kan mss eens gaan horen bij de school waar je van plan bent om te gaan studeren of die ook zoiets hebben. Ik weet niet of het overal zo is maar bij mij begon men bij alle vakken vanaf 0 zodat je ook overal de basis zal van krijgen.

russian
3 november 2005, 09:46
Ik zit min of meer in dezelfde situatie als threadstarter. Laatste jaar, BSO-richting, volgend jaar univ (eindelijk besluit kunnen nemen). Een raadgeving/preek die altijd terugkomt is dat als ge ervoor werkt ge er komt. Het zijn 3 of 4 harde knokjaren, maar later zult ge de vruchten plukken. Als ge dan iemand tegenkomt die zei dat ge het ni zou halen en uw diploma onder zijne neus schuift... Ge snapt me wel :D

Als het u kan boeien: in het krokusverlof zijn het openlesdagen aan de hogescholen en universiteiten. Het kan maar helpen...

Een torenhoge inzet is een nodige, maar geen voldoende voorwaarde. In mijn ogen is het minstens even belangrijk om een aantal (hoger opgeleide) mensen te kennen die vertrouwd zijn met de materie (in het bijzonder wiskunde) om een aantal problemen uit te leggen. Inzet is immers waardeloos wanneer men niet over de juiste documenten beschikt (om iets aan te leren). Gelukkig (!) is er het internet, waar een kritisch persoon ook aan z'n informatie kan komen. In elk geval veel succes, en laat ons weten of het al dan niet vlot.

Gromme
3 november 2005, 10:37
Ga ervoor man, echt waar...
Als je dat wilt doen moet je het doen...En dan zet je je wel in. Ik kom zelf ook uit een BSO richting en ben toch blij dat ik op hogeschool zit.

sh0s
3 november 2005, 10:54
Ga ervoor man, echt waar...
Als je dat wilt doen moet je het doen...En dan zet je je wel in. Ik kom zelf ook uit een BSO richting en ben toch blij dat ik op hogeschool zit.

Ben ik mee eens, maar je zal het moeilijker hebben dan anderen uit ASO/TSO. Niet omdat je dommer zou zijn maar omdat je gewoon niet gewent bent aan de hoeveelheid leerstof en manier van lesgeven.

Wie niet waagt niet wint he ;)

succes !! :niceone:

Gunske
3 november 2005, 13:17
pto boom ?

Xios Diepenbeek hier .( bij hasselt )
( juist verhuisd, ging normaal naar de paardemarkt )
heb al 3 job-aanbiedingen gehad oa hesse-noordnatie.
aanlokkelijk loon, maar als ge even doorbijt hebt ge + - 1/2 tot 3/4 meer loon

hoe kan nen schoolverlater ooit werk vinden alszijnde vereisten :
- TSO EM/ELI/TEI/etc...
- Rijbewijs B
- 2 tot 5 JAAR WERKERVARING!!!
( zoek maar is bij vacatures in uw richting, bij IEDERE vacature moet ge minstens 2 jaar werkervaring hebben, hoe gaat ge dan ooit werkvinden ??? )

@ diegene die zijn ouders beslist hebben voor BSO; als ge het in u hebt of beetje bijdehand zijt, maakt de keuze van uw ouders dan niet veel uit. imo.

Japy
3 november 2005, 13:27
Ikzelf heb ook voor de keuze gestaan.

Heb dus BSO gedaan, omdat het vak dat ik toen wilde volgen enkel en alleen in BSO gegeven wordt (Decoratie en Restauratietechnieken)

Heb dus eerst 2 jaar TSO gedaan in een richting die mij helemaal niet aanstond was er wel goed door maar ben toch van richting veranderd.
Als ik het nu terug opnieuw moest doen van lagere school naar middelbaar had ik ASO gedaan omdat ik weet dat ik dat aankon, maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen.

Ik zit nu dus op een hogeschool in het eerste jaar Toegepaste Informatica.
Nu ik bis mijn jaar + IAJ, moet de helft van mijn vakken opnieuw doen en de meeste zijn algemene vakken.

Vooral Wiskunde is bij mij een probleem en dat is altijd al zo geweest, taal heeft mij altijd beter gelegen maar moet wel Frans en Nederlands opnieuw doen.
De reden daarvan is dat men alle taalvakken samen optelt, en ik had in totaal 0.25 te kort om een vrijstelling te halen en 2de zit was slechter dan 1ste zit.

Nu ik ben ervan overtuigd dat ik dit jaar zal slagen maar heb wel wat meer schrik van het 2de jaar omdat daar nen hoop theorie geven wordt, dus een kwestie van studeren en omdat ik eigenlijk nooit iets voor school gedaan heb is het zeer moeilijk voor mij om uren achter mijn boeken te zitten.

Nu TI is niet zo'n heel moeilijke richting als ik mij wat meer had ingezet zat ik nu in het 2de jaar en dat steekt toch wel een beetje, weten dat je het kunt en toch ...

Ikzelf heb niets te verliezen ik heb al een diploma en ik geraak direkt aan werk maar ik wil meer uit mijn leven halen en mijn ouders willen dat ook en geven mij alle kansen.

Als je twijfelt ik zou zeggen gewoon doen en hou het een jaar vol en daarna kijk je maar verder, je hebt niets te verliezen.

stuart__little
3 november 2005, 14:13
Ik zit ook in dezelfde Situatie .. Ik zou ook graag de hoge school willen doen, oa vakken zoals Media & Grafische Vormgeving of Toegepaste Informatica.

lol good luck.... ik heb da gedaan !! :scream:

ik had heel m'n leven TSO gedaan, maar na het vijde moest ik naar BSO.
dusja... kzeg tegen m'n eigen "'ok ja geen probleem, who carez about da middelbaar", kga toch toegep. inform. volgen.

en guess what, kheb na mijn middelbaar dus TI gevolgd, en achter een maand ek het al mogen stoppeN.... die achterstand die je hebt opgelopen ivm wiskunde, in da 1 jaartje dat ik dus BSO deed, was er al te veel aan.

echt gek.
asje heel je leven nie minimum 4 uur wiskunde per week ebt gehad, mag jet vergeten.

Japy
3 november 2005, 14:25

dusja... kzeg tegen m'n eigen "'ok ja geen probleem, who carez about da middelbaar", kga toch toegep. inform. volgen.

en guess what, kheb na mijn middelbaar dus TI gevolgd, en achter een maand ek het al mogen stoppeN.... die achterstand die je hebt opgelopen ivm wiskunde, in da 1 jaartje dat ik dus BSO deed, was er al te veel aan.

echt gek.
asje heel je leven nie minimum 4 uur wiskunde per week ebt gehad, mag jet vergeten.
Da is echt wel niet waar.

Als ge wa mindere punten van wiskunde hebt betekent dat niet dat heel je jaar naar de klote is he.

Ik krijg wiskunde alleen in de 1ste semester en daarna nooit meer, aan het unief is TI het 1ste jaar zeker en vast 1 en al wiskunde maar in een hogeschool zeker niet.

Ik kan nu trouwens goed volgen bij wiskunde, vorig jaar ook maar tegen het examen was het gewoon even te veel.

stuart__little
3 november 2005, 14:27
Da is echt wel niet waar.

Als ge wa mindere punten van wiskunde hebt betekent dat niet dat heel je jaar naar de klote is he.

Ik krijg wiskunde alleen in de 1ste semester en daarna nooit meer, aan het unief is TI het 1ste jaar zeker en vast 1 en al wiskunde maar in een hogeschool zeker niet.

Ik kan nu trouwens goed volgen bij wiskunde, vorig jaar ook maar tegen het examen was het gewoon even te veel.

ma allé, da snap ik nu niet.

jij hebt vanaf het 3de middelbaar BSO gedaan, dus normaal is de regel in BSO, vanaf het 5de jaar nix meer van wiskunde, right?

hoe kun je dan limieten, afgeleiden, asymptoten, integralen enz.... ooit geleerd hebben?

zeg niet dat je da allemaal tijdens de vakantie in de zomer hebt ingehaald?

[deleted]
3 november 2005, 14:37
[deleted]

Japy
3 november 2005, 14:40
ma allé, da snap ik nu niet.

jij hebt vanaf het 3de middelbaar BSO gedaan, dus normaal is de regel in BSO, vanaf het 5de jaar nix meer van wiskunde, right?

hoe kun je dan limieten, afgeleiden, asymptoten, integralen enz.... ooit geleerd hebben?

zeg niet dat je da allemaal tijdens de vakantie in de zomer hebt ingehaald?
Ik weet niet over welke regel jij het hebt maar ik heb altijd Wiskunde gehad tot mijn 7de jaar.

Hetgeen ik zie van wiskunde is het volgende;

Deel 1

1: Talstelsens
2: Conversie tussen de verschillende talstelsels
3: Voorstellen van positieve en negatieve gehele getallen
4: Bewerking op binaire getallen

Deel 2

1: Algebra van Boole
2: Boolse formules
3: Vereenvoudigen van B - formules
4: Contactschakelingen
5: Logische schakelingen

Deel 3

1: Statistiek

ZedKet
3 november 2005, 14:43
Als het u in het BSO redelijk goed af ging met de theorie en ge had goede punten dan ik het zeker het proberen waard maar zal het toch heel moeilijk zijn.

Als ge in het BSO al hard moest leren om er door te geraken dan begint ge er best niet aan. Of ge kunt een jaar gaan feesten natuurlijk.

Darth-Falcon
3 november 2005, 14:43
Ben ik mee eens, maar je zal het moeilijker hebben dan anderen uit ASO/TSO. Niet omdat je dommer zou zijn maar omdat je gewoon niet gewent bent aan de hoeveelheid leerstof en manier van lesgeven.

Wie niet waagt niet wint he ;)

succes !! :niceone:

geloof het of nie, maar ASO'ers hebben het in technische richtingen zoals EM of electronica even moeilijk als bso'ers, ALLE aso'ers in mijn klas vorig jaar waren fameus geflest.

Japy
3 november 2005, 14:46
geloof het of nie, maar ASO'ers hebben het in technische richtingen zoals EM of electronica even moeilijk als bso'ers, ALLE aso'ers in mijn klas vorig jaar waren fameus geflest.
Dat kan ik wel beamen, als ik zie hoeveel er in mijn klas problemen hebben met Wiskunde en dat zijn dan ASO'ers.

Er zijn er ook natuurlijk die alles direkt doorhebben, zoal programmeren bijvoorbeeld daar zijn er die al verder staan dan diegene die informaticabeheer hebben gedaan etc...

Elfanor-
3 november 2005, 14:49
besluit: zorg da je goe studeert in de middelbare school en da je in aso/tso blijft en niet naar bso moet

Japy
3 november 2005, 15:03
besluit: zorg da je goe studeert in de middelbare school en da je in aso/tso blijft en niet naar bso moet
Niet noodzakelijk, er zijn er die bewust voor BSO kiezen om een vak te leren en daar is toch niets mis mee ?

Ik heb een groter probleem met ouders die hun kinderen absoluut naar het ASO willen sturen omdat TSO en zeker BSO veel te min is voor hun kinderen.

Het is een feit dat zeker BSO onderwijs minder en minder leerlingen aantrekken omdat een job in de bouw toch zeer zwaar is (geloof me ik werk al 3 jaar in de bouw) en zeer onderbetaald is (naar mijn mening).

Ik studeer nu verder omdat ik niet op mijn 40 à 50 kapot wil zijn.

Ik heb het al gezegd, als ik opnieuw mocht kiezen ging ik naar het ASO en dan rechten of een economische righting studeren.

De 2 eerste jaren in het middelbaar waren echt een hel voor mij, de richting was zwaar kut en de medeleerlingen ook.
Dan van richting en school veranderd en heb me 5 jaar zwaar geamuseerd de richting beviel me prima, maar ergens in mijn achterhoofd weet ik dat ik verkeerd heb gekozen.

stuart__little
3 november 2005, 15:05
Het is een feit dat zeker BSO onderwijs minder en minder leerlingen aantrekken omdat een job in de bouw toch zeer zwaar is (geloof me ik werk al 3 jaar in de bouw) en zeer onderbetaald is (naar mijn mening).

Ik studeer nu verder omdat ik niet op mijn 40 à 50 kapot wil zijn.

lol de bouw onderbetaald
das ne goeie :bow:

die mannen verdienen zakkenvol geld, weliswaar niet alles netjes aangegeven.

hiere, dien van onze straat:

ast regent schrijft zijn baas hem in als "technis werkloos" waardoor ie kan gaan doppen, en ondertussen doet ie z'n regenvest aan, en werkt ie WEL;
waardoor ie 2 inkomens krijgt: één van z'n baas in t zwart, en de werkloosheidsuitkering :rofl: ja, bso'ers zijn daarom niet minder vindingrijk, me dunkt :)

DBK
3 november 2005, 15:08
technis werkloostechnisch

stuart__little
3 november 2005, 15:10
technisch
ja dbk had da wel zien staan, ma had geen zin om op m'n backspace knop te duwen.
;)

Japy
3 november 2005, 15:17
Een goede zelfstandige aannemer zal goed verdienen ja maar een werknemer verdient amper meer dan pakweg een bediende die zijn 8 uurkes doet.

Ik zwijg nog over de aannemers die zwaar onder de prijs werken.

Als je in de bouw geen overuren klopt is het loon naar werken maar pover.

Je zal hard moeten werken om ergens te komen en ik ben niet rap content, ik verdien goed tijdens mijn vakanties maar een week is voor mij 7 dagen en geen 5 ...

Probeer dat maar eens vol te houden voor 1 maand zonder 1 dag vrijaf, dan heb jij recht van spreken over het loon.

Verder ga ik hier niet op in.

NapalmBenny.
3 november 2005, 15:30
Als BSO'er is het niet onmogelijk om een hogeschooldiploma te behalen. Op de KHK in Geel is enkele jaren geleden iemand afgestudeerd in Toegepaste Informatica, maar die heeft er wel keihard voor mogen werken. Ik ben daar ook in afgestudeerd zonder iets tijdens het jaar te doen, maar tweede zit was wel afzien en 't was altijd kantje boordje, maar ik heb het geluk dat ik mezelf goed kan inschatten :) TI is zeker geen moeilijke richting, maar ik vermoed dat voor iemand die uit het BSO komt het tempo toch heel erg hoog ligt, zeker als je in het tweede jaar belandt....

Ben daar dit jaar ook afgestudeerd, :p, ik heb dat verhaal ook gehoord van die BSO'er die daar is afgestudeerd :p.

Toevallig niet dirk de peuter (leerkrachtnederlands) die dat zei? :p

NapalmBenny.
3 november 2005, 15:43

echt gek.

Ik snap niet dat iedereen hier toep info associeert met wiskunde.

Enkel in het eerste jaar krijg je een heel klein beetje wiskunde, binair rekenen en statistieken, iets wat iedereen volledig van 0 kan leren zonder dat je enige basiskennis nodig hebt. Als je breuken kent, weet je eigenlijk al te veel.

En dan nog, je mag een buis hebben he :s, zelfs met 3 buizen laten ze je er nog dikwijls door, zeker als uw totaal procent redelijk hoog is. Als je boven de 65% hebt int totaal, zijn je slaagkansen al enorm groot.

Daedie
3 november 2005, 15:50

Enkel in het eerste jaar krijg je een heel klein beetje wiskunde, binair rekenen en statistieken, iets wat iedereen volledig van 0 kan leren zonder dat je enige basiskennis nodig hebt. Als je breuken kent, weet je eigenlijk al te veel.

En dan nog, je mag een buis hebben he :s, zelfs met 3 buizen laten ze je er nog dikwijls door, zeker als uw totaal procent redelijk hoog is. Als je boven de 65% hebt int totaal, zijn je slaagkansen al enorm groot.

universitair informatica is 1 en al wiskunde. Ze halen dat hier blijkbaar wat onder elkaar.

ontopic:@ topicstarter: ge klinkt heel erg gemotiveerd en vrij snugger. bereid u goed voor en ik denk dat ge dat wel geflikt krijgt, met de juiste motivatie kunt ge ver geraken.

probeer mss in de vakanties wat voorkennis op te doen betreffende uw toekomstige richting.

NapalmBenny.
3 november 2005, 15:55
Je hebt maar 1 richting die 'toegepaste informatica' heet :s, das graduaat(of bachelor).

Er zijn nog richtingen die informatica heten, maar dat is niet toegepaste informatica :p :D.

Ach ja.. :p

Japy
3 november 2005, 16:04

Vanaf dit jaar werken ze met buispunten op de KHK dus ze gaan u niet zomaar delibereren.

QplQyer
3 november 2005, 16:19
Je hebt maar 1 richting die 'toegepaste informatica' heet :s, das graduaat(of bachelor).

Er zijn nog richtingen die informatica heten, maar dat is niet toegepaste informatica :p :D.

Ach ja.. :p
Licentiaat/master in de toegepaste informatica bestaat ook hoor (bij de licentiejaren moet je een optie kiezen en één daarvan noemt dus toegepaste informatica).

.Acku.
3 november 2005, 16:49
ik zit hier toevallig toch in men boekje "Wat na het secundair onderwijs" te bladeren, en ik zie hier toevallig in grafieken staan;

3,5% van de hogeschoolstudenten is afkomstig uit het BSO
(tov 0,2% aan de unif)

dusja, het zal moeilijk worden, maar niet onmogelijk :)

mvg

Is het 3.5 van die dat zich ingeschreven hebben om eventueel te buizen, of 3.5% van de afgestudeerden? 'Tis een nuance

[deleted]
3 november 2005, 17:23
[deleted]

.Acku.
3 november 2005, 17:25
Staat duidelijk op, 3.5% van de hogescholieren zijn afkomstig uit het BSO

En dat is dan welk van de twee?

sh0s
3 november 2005, 17:26

geloof het maar al te best hoor :)
BSO'ers gaan denk ik meer inspanning leveren, waar ASO'ers denken van ja zal wel gaan en niet teveel leren enzo... Maar dan komen de examens.

Was in mijn geval toch zo, het eerste jaar unief.

ByTEsPaWn
3 november 2005, 17:48
geloof het maar al te best hoor :)
BSO'ers gaan denk ik meer inspanning leveren, waar ASO'ers denken van ja zal wel gaan en niet teveel leren enzo... Maar dan komen de examens.

Was in mijn geval toch zo, het eerste jaar unief.
Ge weet van tevoren dat de pakken veel groter zijn als in ASO, als ge niet constant blijft studeren door de week heen, gaat ge er idd niet geraken.

--ST!TRO--
3 november 2005, 18:16
Zit nu in 1 EM bachelor, heb diploma TSO Elektrische installaties.
Ge kunt perfect starten in hoger onderwijs, maar denk niet dat Tso en Bso nu gelijk zijn met dat 7de jaar dat ge hebt bijgedaan :crazy: , der zitten er een paar bij mij in de klas die hetzelfde als u hebben gedaan en die na de 2de week " verdwenen" zijn...
Ge zult een serieus tandje moeten bijzetten, believe me, zelfs ik heb de 1ste week moeten bijleren om bij te raken met wiskunde ( kloof van wiskunde tussen middelbaar-technisch en hoger onderwijs is enorm groot, en als ik goed gok hebt gij al sinds het 4de geen wiskunde meer gehad ? )

give it a try zouk zo zeggen baad het niet, dan schaad het niet.

maar ge zult moeten leren man :woohoo: en de cantussen achteraf ook meedoen e :woohoo:

zwanzer, ik vind de wiskunde veels te makkelijk in bachelor EM, kom zelf van middelbaar-technisch nl. elektro-mechanica en wiskunde is boeremakkelijk int hoger :p

Darth-Falcon
3 november 2005, 18:18
idd ik heb eigelijk ook weinig nieuwe dingen gezien bij wiskunde en ik kom zelfs van een 3uurs richting (Electro-technieken)

crossfader
3 november 2005, 18:38
Jah oke, maar kweet niet of jullie het weten maar de wiskunde van BSO is gewoonweg zielig hoor...

Dat het studeren word besef ik wel, anyway ik ga et proberen. en hopelijk met succes :)

[deleted]
3 november 2005, 18:40
[deleted]

Waldorf
3 november 2005, 18:44
Ben daar dit jaar ook afgestudeerd, :p, ik heb dat verhaal ook gehoord van die BSO'er die daar is afgestudeerd :p.

Toevallig niet dirk de peuter (leerkrachtnederlands) die dat zei? :p

Yups, dat was onze aller hooggeëerde docent De Peuter die dat zei. Dergelijke sujetten kom je als student ook beter niet te veel tegen gedurende je schoolcarrière of dat zou wel eens nefast kunnen aflopen :)

Divine_One
3 november 2005, 18:45
Ik kom ook uit een BSO richting. Heb zelfs 3 jaar GEEN wiskunde gehad.

Volg nu TI in de hogeschool. Wiskunde zal moeilijk worden maar zeker niet onmogelijk. Ik moet wat meer leren als iemand die van ASO komt, ja.

Maar ik heb tot nu toe nog nix gekregen dat voor mij onmogelijk is om te leren.

Helene
19 januari 2009, 22:59
Hej allemaal !
ik ben hier op 9lives terecht gekomen omdat ik een vraag had en ik er maar niet uit geraak !
ik zit nu in het BSO 7 de jaar decoratie, renovatie en schilderen.
een vak die ik met de rapte gekozen heb omdat ik eind 2de middelbaar een B-attest gekregen had.
Waarom? omdat ik toen het besef nog niet had dat je beter je best moest doen vor school in plaats van nooit je boeken open te zwaaien. nu in BSO heb ik het al sinds 3de middelbaar héél gemakkelijk, ik heb wat ik wou. ik leer niets en ben er simpel door.

maar nu???
18 jaar geworden en de klik gekregen dat ik méér wilde dan dit !
ik heb een grote achterstand waarschijnlijk! ( wiskunde enzo .. )
maar toch zou ik echt super super supergraag hogeschool willen doen!

ik ben 2talig opgevoed ( Frans en Nederlands )

kunnen jullie mij een vak aanwijzen dat niet al TE zwaar is, waar ik gewoon goed voor moet studeren en waar motivatie enorm belangrijk is! en liefst iets zonder zware wiskunde enzo...

alvast bedankt !

Groetjes Hélène

NotoriousP
19 januari 2009, 23:07
Rechten, taal&letterkunde, geschiedenis, communicatiewetenschappen, pol&soc,...

Vrallie
20 januari 2009, 01:42
Hej allemaal !
ik ben hier op 9lives terecht gekomen omdat ik een vraag had en ik er maar niet uit geraak !
een vak die ik met de rapte gekozen heb omdat ik eind 2de middelbaar een B-attest gekregen had.
Waarom? omdat ik toen het besef nog niet had dat je beter je best moest doen vor school in plaats van nooit je boeken open te zwaaien. nu in BSO heb ik het al sinds 3de middelbaar héél gemakkelijk, ik heb wat ik wou. ik leer niets en ben er simpel door.

maar nu???

kunnen jullie mij een vak aanwijzen dat niet al TE zwaar is, waar ik gewoon goed voor moet studeren en waar motivatie enorm belangrijk is! en liefst iets zonder zware wiskunde enzo...

alvast bedankt !

Groetjes Hélène

Met alle respect maar wat zou JIJ graag doen, het lijkt me een beetje raar dat 'wij' hier allerhande richtingen aangeven en dat je er dan gewoon eentje uitkiest. Wat kan je goed? Wat doe je graag? Het lijkt me niet zo slim om bepaalde richtingen uit te sluiten omdat er toevallig een stuk wiskunde in zit. Om een verhaal kort te maken, vermeld gewoon eens wat je goed kan en graag doet.

@ Notorious, merendeel van die richtingen lijken me voor iemand uit BSO toch een beetje te hoog gegrepen hoor, al moeten we tegenwoordig opletten wat we zeggen, maar toch... :)

Benjamin
20 januari 2009, 02:24
Hej allemaal !

maar nu???

alvast bedankt !

Groetjes Hélène
Als je niet al te veel inzicht nodig wil hebben dan zal je een niet-exacte studie moeten kiezen: sociale wetenschappen of talen dus.
Begin, voorlopig, niet aan de unief maar kies voor een studie aan de hogeschool. Mocht je er in slagen om een professionele bachelor te halen dan kan je alsnog, via een schakelprogramma een master aan de universiteit proberen.

Kijk vooral eens naar wat jij interessant vindt. Kijk eens naar wat websites van de hogescholen en zie welke studie jou aantrekkelijk lijkt.

JPV
20 januari 2009, 07:45

alvast bedankt !

Groetjes Hélène

wat DOE je graag?

Vedeco
20 januari 2009, 07:52
Rechten, taal&letterkunde, geschiedenis, communicatiewetenschappen, pol&soc,...

Nu niet omdat ik zelf in fac. letteren en wijsbegeerte zit maar deze vallen zeker en vast niet te onderschatten hoor... Ik hoor veel mensen zeggen dat ze gesch. gekozen hebben omdat je enkel moet "blokken" maar velen mispakken zich hier aan...
En het is sowieso fout een vak te kiezen omdat het niet te moeilijk is... 3-5 jaar geschiedenis of talen volgen zonder enige interesse is zeker niet aangeraden

tragezot
20 januari 2009, 08:13
En taal en letterkunde is ook niet van de poes. Er zijn er heel veel die tweetalig opgevoed zijn maar dan toch flagrant buizen op franstalige vakken zoals taalkunde. Natuurlijk heb je wel mijlen voor op de andere als het op spreken of schrijven aankomt. Maar dan nog, de meeste franstaligen moeten niet onder doen qua schrijffouten voor een anderstalige.

Doe hogeschool? Daar is het talenonderwijs meer op spreken/ praktijk gericht (denk ik) en daar zal je meer uit je tweetaligheid kunnen puren.

Want taal&letterkunde is nu niet de moeilijkste studie aan de universiteit maar het zijn moeilijke examenperiodes met alles heel dicht op elkaar. En dat er weinigen zijn die het eerste jaar doorkomen zonder herexamens, bewijst dat wel.

Vegitoo
20 januari 2009, 10:09
ergonomie lijkt me wel doenbaar?

JPV
20 januari 2009, 10:37
ik vermoed dat je ergotherapie bedoelt? Bevat toch een zware cursus anatomie...

Green Pea
20 januari 2009, 11:43
Ik zit nu zelf op hogeschool en volg er de lerarenopleiding. Hier zitten heel wat mensen die uit TSO en BSO komen.

Wat ik merk is dat de leerlingen uit BSO erg veel moeite hebben met algemene vakken. Omwille van de achterstand, maar ook door taalgebruik en soms echt door aandachttekort in de lessen. Sommigen zijn wel heel actief, maar dan komt het. Zitten nu in examenperiode en de hoeveelheid van de leerstof en het tekort aan motivatie en aan studiemethode is hier toch ook brokken aan het maken hoor.

Dus ik denk, als je er 100 % voor gaat, bewust bent dat je een enorme achterstand hebt op bepaalde vakken, je bereid bent om tijdens het hele jaar te investeren, je sociale leven op de zijkant kant te zetten en het niet snel opgeeft, dan kan het lukken. Anders moet je er niet aan beginnen.

Privatetor
27 april 2012, 18:05

greetz cros

Ik volg nu klimatisering BSO en ik zou ook graag in deze richting verder studeren in een hogeschool, maar men vraag is:

Ben je nu naar de hogeschool geweest en ben je geslaagd, of hoe is het verlopen? Want ik ben bang dat mijn basis niet groot genoeg is voor verder te leren in een Hogeschool...

MVG

NotoriousP
27 april 2012, 23:59
Jup 3 jaar later ga je hier echt nog een antwoord krijgen. :niceone:

MrKend54l
28 april 2012, 07:28
Even de TS starter uit zijn illusie halen. Als je uit een pure elektrische richting komt. En daarna doe je een puur elektrisch specialisatiejaar, dan vernauw je uw kansen zo veel dat een bachelor zeer moeilijk is.
Het is uiteraard mogelijk als je heel de vakantie en zelfs nu al bijlessen wiskunde volgt. Vergeet niet dat uw kennis van wiskunde wat je ook mag denken veel te zwak is.
Je hebt nog nooit iets gehad van mechanica wat toch ook een grote handicap is, de meeste mensen die EM gaan doen hebben een voorsprong in de technische vakken waardoor ze hier minder moeite in moeten steken.
Jij hebt enkel voorsprong in elektriciteit wat opzich goed is. Maar onderschat mechanica niet. Vanaf de eerste week beginnen ze te gooien met momenten en krachten, energie, evenwichten,...