PDA

Volledige versie bekijken : Angst voor vogelpest nu ook definitief tot in België doorgedrongen!

Dennoman
25 oktober 2005, 08:55
De vogelgriep, waaronder zijn gevaarlijke variant, het virus H1N5, is inmiddels tot in het Verenigd Koninkrijk doorgedrongen, waar een papegaai aan een variant is gestorven die ook dodelijk is voor de mens. Is er reden voor paniek?
Ja zegt de Belgische overheid, want de marktkramer Gorgon Bellekens heeft nu officieel een verbod gekregen om nog vogels te verkopen in zijn overbekende kraam op de maandagmarkt van Heist-op-den-Berg (waar ik momenteel mijn thuisbasis heb). Voorlopig moet deze man het redden van de verkoop van enkele cavia's en konijntjes.
Over de desbetreffende papegaai uit het Verenigd Koninkrijk: deze werd ingevoerd uit Suriname en droeg het virus reeds tijdens het transport, maar voorlopig wordt gezegd dat de andere vogels in het transport niet besmet zouden zijn.
In Rusland zijn twee kippen overleden aan de H1N5 variant, en in hetzelfde plaatsje werden ook zeventig kippen en eenden onderzocht, waarbij het virus eveneens is teruggevonden in een deel van deze dieren.
Recenter nieuws: in Indonesië is een man bezweken aan H1N5, de gevaarlijke variant voor de mens. Hij is het vierde slachtoffer van het virus in ongeveer een jaar tijd.

ec8or
25 oktober 2005, 09:11
4 mensen gestorven op een jaar, 60/+ ofzo wereldwijd... echt reden tot paniek. aan de andere kant is het wel beter te voorkomen dan genezen en dus ben ik wel te vinden voor dat soort preventieve maatregelen. die papegaai is gestorven in de UK in quarantaine, toont meteen weer het nut van quarantaine aan, maar dus geen reden tot paniek.
voor de rest kan gorgon wat mij betreft den buum in met z'n vogelkes en z'n mening over de vogelpest - als z'n 'boerenverstand' zelf aangetast zou worden door h1n5 zullen we eens zien of hij het werkelijk overdreven en ongevaarlijk vindt.

Dennoman
25 oktober 2005, 09:14
Njah, ik moet wel zeggen dat ik mij schaamde in zijn plaats xD zijn uitlatingen op tv waren toch een serieus beetje teveel van het goede -_- enfin ja, het antwoord van Groot-Brittanië is dat de ziekte nog niet in de UK is doorgedrongen.
In China is trouwens een nieuw geval ontdekt: 2000 besmette ganzen waarvan reeds 500 gestorven.

daFour
25 oktober 2005, 11:34
ik hoop dat wij er niets van merken

Tyfius
25 oktober 2005, 12:09
Maar wat ze al 100x gezegd hebben; het doodgewone griepvaccin helpt er niet tegen.
En toch zie je dagelijks mensen naar de apotheek lopen.

BraveHeart
25 oktober 2005, 12:19
7 TV zenders zeggen het allemaal, geen enkel vaccin helpt.
1 & VTM moeten weer gaan verkondigen dat de boel te bestrijden valt met inentingen.
Men zit gewoon de burger totaal op te hitsen en angst op het lijf te jagen (media).
Het gaat hier om een pluimveevirus, dat op lees PLUIMVEE slaat.
Er valt 1 mens neer dat "mogelijk" is besmet met een virus en de media maakt er weer een doomsday scenario van, we gaan er aan :ironic:

Hoe lang is het geleden met SARS ? hebben wij daar iets van gemerkt ?

Waarom moet men alles zo opblazen, moest het zo'n ramp zijn waren wij allemaal al thuis in ons bed aan het snotteren.
En dan zijn er mensen die dan hopen medicatie inslaan via het internet wat ze niet vastkrijgen via de arts om zich te weren tegen een onbekend en op dit moment onverslaanbaar virus.
Maar ja geen gehoor, ze blijven medicatie inkopen.
Ze willen iets gaan bestrijden waar geen middelen voor zijn.

Ik ben die mediasensatie rond dees onderwerp al beu alvorens het begonnen is.
Ge ziet iedere dag niks anders dan vogelgriep en hoe het wordt opgeblazen tot proporties om de gewone burger alweer van de stoel te blazen.
Ziekelijk gewoon, hebben ze nu echt niks beters te doen ?
Geef de feiten zoals ze zijn en laat die hitserij achterwege, het is nog erger of ze er op hopen dat het in ons land komt, ze roepen er gewoon op.
De media :doh:

hendrik1
25 oktober 2005, 12:42
Ivm met vaccin voor vogelgriep:
Er is inderdaad één in ontwikkeling en de eerste resultaten zouden positief zijn. Maar het is nog ver van een eventuele verkoop op de markt.
Het enige wat ZOU kunnen werken tegen de vogelgriep (lees, het virus vertragen) dat zijn antivirale middelen zoals Tamiflu. Het is meteen ook de reden waarom de hele stok van 400.000 doosjes in beslag zijn genomen door de regering... :(

Het gevaarlijke echter in deze situatie is dat het vogelgriepvirus zou muteren na contact met het menselijke griepvirus dat nu ongeveer aan het opkomen is. Deze nieuwe variant zou dan ook meteen van mens tot mens kunnen besmetten.
Dat is de reden waarom men toch aanraad om je in te enten tegen de gewone griep. Het vogelgriepvirus zou dan minder kans hebben om de mutatie door te maken naar de gevaarlijke (nieuwe) variant.

ZedKet
25 oktober 2005, 13:00
Ik eet al 2 weken geen kip meer en ander gevogelte, niet dat ik dat al veel at maar ik neem liever het zekere voor het onzekere, ik zou niet echt graag zwaar ziek vallen om welke reden dan ook.

Dennoman
25 oktober 2005, 13:19
Nog zo'n typische uitspraak van het ministerie van Volksgezondheid:

"De besmetting is niet mogelijk via het vlees"

Dan vraag ik me wel af via wat dan wel -_-

GTM
25 oktober 2005, 13:24

door de lucht :confused:

boe
25 oktober 2005, 13:44
4 mensen gestorven op een jaar, 60/+ ofzo wereldwijd... echt reden tot paniek. aan de andere kant is het wel beter te voorkomen dan genezen en dus ben ik wel te vinden voor dat soort preventieve maatregelen. die papegaai is gestorven in de UK in quarantaine, toont meteen weer het nut van quarantaine aan, maar dus geen reden tot paniek.
voor de rest kan gorgon wat mij betreft den buum in met z'n vogelkes en z'n mening over de vogelpest - als z'n 'boerenverstand' zelf aangetast zou worden door h1n5 zullen we eens zien of hij het werkelijk overdreven en ongevaarlijk vindt.
30 jaar geleden heeft AIDS via een kleine beperkte groep mensen zich ook langzaam maar zeker verspreid. Vandaag is het de grootste doodsoorzaak op dat ene continentje daar.
Beter voorkomen dan genezen inderdaad !
Zeker met iets dat zich nog O-zo veel sneller verspreidt dan HIV. Inderdaad, deze griep zou zich zelfs al kunnen verspreiden door het inademen van lucht die recent in contact kwam met uitwerpselen van besmette vogels. O-wee aan de stadsbewoners, die al jaren de stadsduiven over-voederd hebben.

Time
25 oktober 2005, 23:04
Het gaat hier om een pluimveevirus, dat op lees PLUIMVEE slaat.
Er valt 1 mens neer dat "mogelijk" is besmet met een virus en de media maakt er weer een doomsday scenario van, we gaan er aan :ironic:

Hoe lang is het geleden met SARS ? hebben wij daar iets van gemerkt ?
Sars werd alleen overgedragen van mens op mens. Deze griep wordt door trekvogels verspreid in Europa en omstreken, is gewoon niet te vergelijken.

Door een besmette kip in uwen tuin te hebben veronderstel ik.

Red_Dog
25 oktober 2005, 23:46

Door de lucht.
HET IS GRIEP FFS.
Informeer je beter voor je dingen neer pent als "het is toch neit gevaarlijk voor de mens ?"
Die variant (H5N1) is gevaarlijk voor iemand die de gewone griep ook heeft.
Mutatie enzo.

Dennoman
26 oktober 2005, 08:40
Mijn beste, informeer u beter voor je uitspraken doet zoals dat ik gezegd zou hebben dat het niet gevaarlijk is voor de mens. Ik weet goed genoeg dat H1N5 (of H5N1 in andere nieuwsberichten) dodelijk is voor de mens, dus hou zulke commentaar voor uzelf.
Dat het via lucht overdraagbaar is omdat het griep is, oké, klinkt idd wel logisch, dus daar geef ik u gelijk in :p

hendrik1
26 oktober 2005, 11:42
Vogelgriep kan je krijgen door intensief contact met gevogelte of door de besmette ontlasting. Maar ook via de kleine deeltjes ontlasting in de lucht!

Gavin
26 oktober 2005, 13:24
ge moet al ferm tussen uw kippen slapen wilt ge vogelgriep krijgen.

hoeveel mensen zijn er btw al gestorven door vogelgriep? 60?
en waar? hier in de buurt misschien?

maar laten we voor de rest elke dommerd ophitsen om de apotheken leeg te roven!
i :love: the media!

m***
26 oktober 2005, 13:30
en zodra er ergens een vermoeden is dat er mss een kip een verkoudheid heeft wordt alle door de mens gekweekte pluimvee in de hele omgeving afgemaakt. maar dat er ook nog wilde vogels rondvliegen die het virus zouden kunnen verspreiden daar wordt niet aan gedacht

BBQezel
26 oktober 2005, 16:33
de mensen denken dat ze veilig zijn omdat het zo ver van hier is...
maar AIDS was ook in het begin ver van ons landje en kijk waar het nu zit...OVERAL!
ontken dus niet dat het niet gevaarlijk is of dat je er niets van moet aantrekken, gewoon voor preventie zorgen is toch beter dan het willen hebben. spijtig genoeg is de media misbruik aan het maken en hebben de apothekers nu wel de beste verkoopscijfers in het jaar...

hendrik1
26 oktober 2005, 17:07
en hebben de apothekers nu wel de beste verkoopscijfers in het jaar...

Was dat maar waar.... :)

De voorraad antivirale middelen zijn volledig in beslag genomen door de overheid dus die kunnen ze al niet verkopen.
En betreffende de griepspuiten...
Een griepspuit is niet iets dat je op 3 dagen tijd maakt, dat is ook één van de reden dat de volledige batch aan spuiten op één moment wordt gemaakt. Apothekers moeten dan al maanden op voorhand hun volledige stock aan spuiten bestellen bij de firma.
Achteraf bestellen is dikwijls zeer moeilijk omdat de batches dan uitgeput zijn. De firma's maken er 'juist' genoeg zodat ook hun verlies niet te groot is.
Zeker nu, zijn de firmastocks bijna volledig weg! Het was absoluut niet te voorspellen enkele maanden geleden dat er zo'n stormloop zou zijn voor die griepspuiten, daarom dat veel apothekers hun normale hoeveelheid spuiten in huis hebben genomen (en de firma's dus niet veel meer spuiten hebben gemaakt).

Hun stock is nu sneller uitverkocht. Als je nu nog een griepspuit zou willen dan zal je die dikwijls moeten bestellen bij je apotheker, en zelfs dan weet je nog niet zeker of die gaat toekomen...

morphius
26 oktober 2005, 19:23
Onze beesten zijn wel al wat gewend...

Tae
26 oktober 2005, 20:48
Het zal mij toch niet weerhouden om een lekker kippeke te eten tegen promotie prijzen nu !!! :D

Ik vind het allemaal paniekzaaierij als je het mij vraagt, natuurlijk moeten we er niet licht over doen maar om nu ineens geen kip en andere gevogelte te eten is overdreven.

Laat staan al op voorhand medicatie te kopen dat toch niet gaat werken tegen de vogelgriep :ironic:

Voor mij morgen een goei kippebouteke se :p :D

ps. Als die ziekte dan toch uitbreekt dan ben je gewoon gezien, zo simpel is dat, de regering zal wel op tijd (hoop ik toch) zeggen wanneer je best gevogelte vermijd op het bord !

Toch nog een beetje vertrouwen in de regering he :D

Genious
26 oktober 2005, 21:59
ik denk dat er nu mensen in hun binnenste zitten te juichen, en dan heb ik het op al die gasten die al een eeuwigheid een grieppandemie voorspellen.

als ik er aan denk, dan is het al een hele tijd (ik denk zelfs al een aantal jaar) dat ze allemaal zitten te roepen dat er griep op ons afkomt.

nu zitten de vogels met de griep en blazen ze het allemaal op en zitten ze constant bezig dat dat virus gaat muteren om de mensen aan te pakken etc...

waarom zou dat virus muteren om via de mens overdraagbaar te zijn?
de meeste vogels hebben toch wel nauwer contact met andere soorten dan de mens? :unsure:

Avilowca
26 oktober 2005, 22:15
wat mij vooral verontrust is dat de cijfers relatief laag zijn aangaande sterftegevallen. Het zou niet de eerste keer zijn dat aziatische regeringen iets zo lang van de buitenwereld verdoken houden tot de emmer plotseling begint over te stromen.

@genious. In Azië leeft de overgrote meerderheid nog van de primaire sector, die mensen leven tussen hun beesten. 't is niet omdat het dichste contact dat jij met gevogelte hebt in het vriesvak van je locale supermarkt is, dat dat voor heel de wereld ook zo is.

DGEN
27 oktober 2005, 02:55
waar had ik het nu ergens gelezen/gehoord dat misschien vogels in de middeleeuwen ook aan de basis lagen van de spaanse griep? :s

ec8or
27 oktober 2005, 09:25
de meeste vogels hebben toch wel nauwer contact met andere soorten dan de mens? :unsure:
ik dacht dat dat muteren geactiveerd zou kunnen worden als bv iemand die besmet is met een 'gewone' griep ook besmet raakt met de vogelgriep - en dus de 2 virussen in zich draagt, die dan muteren naar een van-mens-tot-mens overdraagbaar vogelgriepvirus.

dacht ik he, dus sla me de kop niet af als het fout is :woohoo:

hendrik1
27 oktober 2005, 11:02
Allez tis goe we zullen uw kop laten waar dat em staat... :)

Het is idd zo dat een persoon met de 2 strengen in zich een potentieel gevaar is.

Thomas120
28 oktober 2005, 21:11
ik denk dat er nu mensen in hun binnenste zitten te juichen, en dan heb ik het op al die gasten die al een eeuwigheid een grieppandemie voorspellen.

als ik er aan denk, dan is het al een hele tijd (ik denk zelfs al een aantal jaar) dat ze allemaal zitten te roepen dat er griep op ons afkomt.

nu zitten de vogels met de griep en blazen ze het allemaal op en zitten ze constant bezig dat dat virus gaat muteren om de mensen aan te pakken etc...

de meeste vogels hebben toch wel nauwer contact met andere soorten dan de mens? :unsure:je weet het mss niet, maar voor de natuur zijn we enorm overbevolkt

en dat die juiche dat die griep komt
denk het ni...

go_ndw
29 oktober 2005, 11:47
Het virus op zich is niet de bedreiging maar wel de muteringsfactor, het veranderd zodanig snel van vorm dat we beter kunnen zorgen dat we heel preventief te werk gaan.

volpetrolski
29 oktober 2005, 17:12
aha! dankzij de domme massa krijgen we goedkoop kippevlees! :)

ps: doorbak uw vlees/eieren goed en er zal niks gebeuren.

The Patriot
7 november 2005, 19:00
De vogelpest affaire wordt veel te veel opgeblazen .. Ge gaat mij nie wijsmaken dat als uw vlees bakt dat die bactererieën nog actief zijn enzo, die sterven gewoon af ..

volpetrolski
7 november 2005, 19:45
De vogelpest affaire wordt veel te veel opgeblazen .. Ge gaat mij nie wijsmaken dat als uw vlees bakt dat die bactererieën nog actief zijn enzo, die sterven gewoon af ..

't is niet alleen de gezondheid van de mens die telt he. denk ook maar eens aan de economie én aan de wilde vogels...

The Patriot
7 november 2005, 20:55
't is niet alleen de gezondheid van de mens die telt he. denk ook maar eens aan de economie én aan de wilde vogels...

True maar ik vind het persoonlijk een beetje teveel opgeblazen, nix maar dan ook nix gaat mij tegenhouden van een goe kieken te fretten :p

Time
7 november 2005, 21:24
Voor dat vlees gebakken wordt, moet dat kieken eerst geslacht worden, gepluimd, in stukken gesneden, verhandeld, verkocht worden aan uw ma, uw ma legt dat in de pan. Allemaal situaties waarin het virus WEL kan worden overgedragen en dat los je heus niet op door handschoentjes te dragen tijdens elk van die handelingen.

De dioxine-crisis, DIE is zwaar opgeblazen geweest, dit voorlopig niet imo.:)

Dennoman
7 november 2005, 22:37
Shit, juist gemerkt da er vogelpest in topictitel staat xD

democracy02
8 november 2005, 19:30
World Bank To Put Up $1 Billion To Fight Bird Flu (http://www.noticias.info/asp/aspComunicados.asp?nid=116016&src=0 ) :sop: