PDA

Volledige versie bekijken : Meer opvallen = vlugger tegenhouden.

128MB
16 oktober 2005, 20:52
Ik denk dat als ik met mijne oude mobylette 60 rij dat ze mij belange niet zo vlug zullen tegen houden als ik met een aerox, nitro, booster of dergelijke rij.

En 4 op 5 mensen wat ik ken met ne scooter heeft er ne 20mm carbu,yasuni pijp en polinni 70cc of iets erinzitten.

Die hebben al zoveel keer moeten ketsen voor de (edit) politie dat ze hunne scooter opspuiten om de zoveel weken :/

2s2k
16 oktober 2005, 20:55
check mijn brommer in sig, nog nooit tegengehouden. en van mijn 14e tot 15e heb ik ook nog met een Rocket op straat gereden met Polini Funky uitlaat (Vreselijk scherp geluid, a la polini EVO) en ook nooit tegengehouden

Preske
16 oktober 2005, 20:56
ik denk dat als ge 60 rijd, ze u toch tegenhouden, al rijd ge met een brommerke van 75 jaar oud.

(deftig nederlands typen mag ook wel)

=Dujosh=
16 oktober 2005, 20:58
ik rij al 3 jaar met aprilia rs,
rijdt snel genoeg om auto's etc in te halen.
kleuren zijn oranje,blauw en wit ( herspoten )

valt dus zeer neig op, maar ben wel nog nooit tegengehouden geweest door politie.
heb wel leren vestje, misschien zijn ze makkelijker als ze me daarmee zien rijden omdat ze weten dat ik denk aan men veiligheid ? ^^

anyway, zolang je reglementair rijdt, geen probleem.
indien het niet zo is, moet je gewoon beetje geluk hebben :)

skully25
16 oktober 2005, 20:59
defineer opvallen

optische veranderingen die opvallen of gewoon brommer die veel lawaai maakt, of onderdelen zoals een krulpijp die in het oog springen
opgevoerde brommers zijn er gewoon makkelijk uit te halen, maakt eigenlijk niet uit wat voor brommer het is, allé, degene die er iets van kennen kunnen ze er toch zo uithalen

eigenlijk als ik uw stelling zou doortrekken zouden mensen met een getunede wagen dus meer geviseerd worden als het gaat om te rap rijden of snelheidsovertredingen bijvoorbeeld omdat hun wagen meer opvalt, en dat de politie gewone wagens zal laten gaan als die eens te rap rijden omdat hun wagen niet opvalt

tis niet omdat ge met 1 of ander "wrak" rijd dat gij u daarom meer moogt permiteren dan ene met een booster bvb, als ze u zien te rap rijden hangt ge ook

H4ns //
16 oktober 2005, 21:30
hangt er gewoon van af waar je woont.

2s2k
16 oktober 2005, 22:00
idd^

in Sint-Truiden doen ze nie echt iets, iedereen kent iedereen hier.. ma 17km verder in Hasselt schijnt het een hel te zijn voor brommer :sad:

amdr
16 oktober 2005, 22:02
Ik rijd nu volledig ori me sito+ en varioring
En nen doppler me 2 gaten open. Goe wa lawaai en toch legaal... :p

Quilombo
16 oktober 2005, 22:30
eigenlijk als ik uw stelling zou doortrekken zouden mensen met een getunede wagen dus meer geviseerd worden als het gaat om te rap rijden of snelheidsovertredingen ...

dat is ook zo, bij routinecontroles waarbij niet iedereen wordt gecontroleerd zal je met je getunede wagen bijna zoiezo wél gecontroleerd worden..

eniac
16 oktober 2005, 22:50
Goe wa lawaai en toch legaal... :p

Maar wat is er uiteindelijk zo leuk aan lawaai maken? Mij werkt het mateloos op mijn zenuwen, zeker als ze in de straat met tien om de paar minuten voorbijvlammen. Krijg ik eerder goesting om ze goed op hun bek te gaan rammen.

amdr
16 oktober 2005, 23:11
mja, als ge me een krulpijp rijd trekte rapper en maakte ineens een leuk geluidje.
Rijd ge me ne sito trekt ge bonne door maar ge blijft bij da gezoem :)

skully25
16 oktober 2005, 23:14
Maar wat is er uiteindelijk zo leuk aan lawaai maken? Mij werkt het mateloos op mijn zenuwen, zeker als ze in de straat met tien om de paar minuten voorbijvlammen. Krijg ik eerder goesting om ze goed op hun bek te gaan rammen.

iedereen krijgt graag aandacht, of het nu direct is on indirect

ik betrap er mij ook op als ik met mijne moto door het centrum van m'n dorp rij dat ik soms eens goe aan het gas draai gewoon om die 2 meiskes langs de kant vant straat eens mijne kant op te doen kijken, ze mogen dan nog denken van "were zo ne lawaaimaker", kan mij eigenlijk niks schelen, ik heb hun aandacht gekregen :p, het rare is dat ik eigenlijk zeer bedeesd ben en zoiets nooit zal doen alsek nie op mijne moto zit of mijn helm niet op heb :D

Kindercrash
16 oktober 2005, 23:16
iedereen krijgt graag aandacht, of het nu direct is on indirect

ik betrap er mij ook op als ik met mijne moto door het centrum van m'n dorp rij dat ik soms eens goe aan het gas draai gewoon om die 2 meiskes langs de kant vant straat eens mijne kant op te doen kijken, ze mogen dan nog denken van "were zo ne lawaaimaker", kan mij eigenlijk niks schelen, ik heb hun aandacht gekregen :p, het rare is dat ik eigenlijk zeer bedeesd ben en zoiets nooit zal doen alsek nie op mijne moto zit of mijn helm niet op heb :D
Idd, als ik op men gemakske rijdt, maakt men hoogtoerige uitlaat + cilinder niet echt veel lawaai. Dus als ik dan meiskes ofzo zie, ff gas geve :p

skully25
16 oktober 2005, 23:22
loud pipes save lives

voor de meeste die niet tegen lawaai kunnen een idiote uitspraak

feit is wel dat als ik daar afkom met mijne luide motard ze mij ten minste hebben horen afkomen en dus geen excuus kunnen maken uit het feit dat ze mij niet hebben zien/horen afkomen, iets dat lawaai maakt trekt aandacht, als iets uw aandacht trekt zult ge er over het algemeen ook naar kijken (meestal met afkeur als ge er zelf niet voor zijt), maar ge let er dan toch ten minste op nietwaar?

Quilombo
16 oktober 2005, 23:45
idd, maar nen dax met een moto geluid da vin k er toch over gaan ;)

Massis
17 oktober 2005, 00:10
mjah, ze zien u wel komen, mr zo een auto/brommer die trager accelereert dan een slak die stoned is maar wel klinkt als een hayabusa of F1 is toch maar vrij onozel...

en'k heb der zo al vaak gezien zenne...

(nuja, gisteren reed der ene voorbij die een bobbelke in de weg tegenkwam van zo'n 4-5 cm hoog, en die moest heeeeeel voorzichtig rijden en em schuurde der nog tegen... da's nog grappiger)

TheCrow7
17 oktober 2005, 00:18
@skullbacher25: Met lawaai geen probleem, maar iemand horen rijden in een ander dorp is er toch wat over. M.a.w. sommigen maken zichzelf onsterfelijk belachelijk.

Kindercrash
17 oktober 2005, 00:35
Die singatjes zijn keigrappig. Lawaai vo 1000 en dan rijden ze aan 30 voorbij :D

Dirkxke
17 oktober 2005, 00:43
dat is ook zo, bij routinecontroles waarbij niet iedereen wordt gecontroleerd zal je met je getunede wagen bijna zoiezo wél gecontroleerd worden..

fact, sinds ik mijn st heb met de striping kijken de flikken me serieus na en ben ondertussen al eens tegengehouden geworden zonder reden en een volledige strip van de ST moeten ondergaan tot onder de installatie toe gvd. nie te vergeten wa een gezeik die mannen hadden over mijn luchtfilter + probeerden ze mij in het nauw te zetten met mijn 17" velgen (standaard van ford btw)

die mannen wisten niet meer wat ze nog moesten verzinnen om mij langs de kant te houden. ze hadden gene poot om op te staan omda mijn tuuteke nog volledig standaard is op luchtfilter na.

lieten ze mij daar achter op de pechtstrook met een st die van voor tot achter rommelig lag. nog te laat op mijn werk gekomen toen door die apen.

vorige fiesta nooit geen problemen gehad buiten 1 keer moeten blazen op een rotonde waar ze iedereen aan de kant zette, met deze moet ge ze eens zien nakijken en loeren :ironic:

skully25
17 oktober 2005, 00:43
@skullbacher25: Met lawaai geen probleem, maar iemand horen rijden in een ander dorp is er toch wat over. M.a.w. sommigen maken zichzelf onsterfelijk belachelijk.

als ge het over scooters/brommerkes hebt kan ik daar nog een beke inkomen, maar als ik eens mijn gas openzet vind ik toch niet dat ik mijzelf belachelijk maak, als anderen daar wel zo over denken, mij niet gelaten hoor, daar trek ik mij niks van aan :p

GhO$T
17 oktober 2005, 00:49
idd, maar nen dax met een moto geluid da vin k er toch over gaan ;)
amai nog nie, ook zone pipo op't school hier, lawaai tot en met (echt, als je die niet ziet verwacht je gewoon dat er een zware chopper zal langskomen...) en dan maar schakelen met zijn dax-krot en uiteindelijk gaat em nog nie rapper op topsnelheid dan ikke met men krot van ne velo alsek gehaast ben :doh:

mijn gedacht over het onderwerp van de topic hier:

voor nen brommer maakt het juist niks uit alsem opvalt ofnie, als er langs hier controle is wordt iedereen zonder pardon aan de kant gezet, als het nu een bomma van 90 is met ne wallaroo of een gastje van 16 met nen booster in't fel roze.... maakt allemaal niks uit hier.

Auto's daarentegen, dan mag je erop rekenen dat ze u voor het minste opzij zetten en er iedere keer uitpikken bij controle als er ook maar iets van optische tuning te bemerken valt aan uwe auto... ook al omdat het dan meestal om een jonge gast gaat achter het stuur, en daar hebben flikken zo ook nogal 'lichte' vooroordelen over :ironic:

CAS
17 oktober 2005, 01:20
GhO$T']

Auto's daarentegen, dan mag je erop rekenen dat ze u voor het minste opzij zetten en er iedere keer uitpikken bij controle als er ook maar iets van optische tuning te bemerken valt aan uwe auto... ook al omdat het dan meestal om een jonge gast gaat achter het stuur, en daar hebben flikken zo ook nogal 'lichte' vooroordelen over :ironic:

Ze hebben soms wel de opdracht dachtek bepaalde wagens eruit te halen, maar idd, bij jonge gasten is het altijd grappig. Zeker als ze zo duidelijk blijven zoeken en dan toch maar niks vinden...

Vorige keer vond ik ni direct alle papieren (gaf un mapje ma ni alles zat er in) die flik direct beginnen roepen dak ni in orde ben, terwijl et gewoon nog in de enveloppe van verzekeringsmakelaar zat... Aangezien de overheid zo op tijd was met alle papieren had ik mijn papieren paar weken te laat gekregen en zat da er dus ni bij. Kvind da ze mij wel ne gratis nafte tank ofzo hadden mogen geven ze, volledig in orde en alles op mijn naam...

Red_Dog
17 oktober 2005, 01:22
loud pipes save lives

voor de meeste die niet tegen lawaai kunnen een idiote uitspraak

feit is wel dat als ik daar afkom met mijne luide motard ze mij ten minste hebben horen afkomen en dus geen excuus kunnen maken uit het feit dat ze mij niet hebben zien/horen afkomen, iets dat lawaai maakt trekt aandacht, als iets uw aandacht trekt zult ge er over het algemeen ook naar kijken (meestal met afkeur als ge er zelf niet voor zijt), maar ge let er dan toch ten minste op nietwaar?

Heeft weinig nut als je op 3u 's nachts door een woonwijk rijdt.

skully25
17 oktober 2005, 02:01
Heeft weinig nut als je op 3u 's nachts door een woonwijk rijdt.

op da moment lig ik zelf in mijn bed, de eerste motorrijder die voor zijn plezier om 3 uur snachts gaat rijden moet ik nog tegenkomen...

serial
17 oktober 2005, 16:32
Idd, als ik op men gemakske rijdt, maakt men hoogtoerige uitlaat + cilinder niet echt veel lawaai. Dus als ik dan meiskes ofzo zie, ff gas geve :p

Euh, moest ge er iets van kennen dan weette dat een hoogtoerige uitlaat +cc ook zeer veel lawaai maken als ge op uw gemakske rijdt...

Heb nog een spirit full MHR gehad waarvan de cc zelf gefreesd was en gelijk hoe ik reed, da maakt niet te doen veel lawaai...
Da lawaai is trouwens de reden waarom ik nu met sito rond rij

Kindercrash
17 oktober 2005, 16:37
Euh, moest ge er iets van kennen dan weette dat een hoogtoerige uitlaat +cc ook zeer veel lawaai maken als ge op uw gemakske rijdt...

Heb nog een spirit full MHR gehad waarvan de cc zelf gefreesd was en gelijk hoe ik reed, da maakt niet te doen veel lawaai...
Da lawaai is trouwens de reden waarom ik nu met sito rond rij
lol..
Die maken een zacht lawaai ze als ik in lage toeren zit..
Pas als die op toeren is maakt die echt een luid, maar mooi, lawaai.

128MB
17 oktober 2005, 16:51
Tjah, de zwaantjes komen bij mijn school tot aan de poort :/
soms is er ook zelfs brommercontrole tijdens de middag.
Ik woon in genk, school is in munsterbilzen.

Quilombo
17 oktober 2005, 17:02
hier zulle wel wa studenten zitten zeker.. ?

is er veel controle in leuven/heverlee eigenlijk?

HeavyMetalDude
17 oktober 2005, 17:38
Noord Antwerpen (Hoevenen) is pokke chill :D ik rijd tegen 100 op den 'hoofd weg' om 9 u s'avonds en ze zijn der nog ineens ni !

serial
17 oktober 2005, 18:01
lol..
Die maken een zacht lawaai ze als ik in lage toeren zit..
Pas als die op toeren is maakt die echt een luid, maar mooi, lawaai.

gelieve uw setup te posten :p

tzal nie hoogtoerig zijn, anders hoorde da onmiddelijk met een hoogtoerige uitlaat (Malossi MHR / Polini Evo / Yasuni C12 (?)) zijn zowa de enige die ge echt als hoogtoerig moogt beschouwen voor op 2takt.

Slipsnot
17 oktober 2005, 18:09
:offtopic:
@ 2stoned2kill: Waar zit ge op school?

eniac
17 oktober 2005, 19:20
Dus als ik dan meiskes ofzo zie, ff gas geve :p

En dan ben je de man en willen ze allemaal je vriendinnetje zijn? :p

Soit, kheb niks tegen het geluid op zich, wel als er zo een groepje brommerjohnnies gedurig op dezelfde plaats zit show te geven. Vooral als je dan zelf wat op je gemak wil zitten.

serial
17 oktober 2005, 19:31

Soit, kheb niks tegen het geluid op zich, wel als er zo een groepje brommerjohnnies gedurig op dezelfde plaats zit show te geven. Vooral als je dan zelf wat op je gemak wil zitten.

² that!

mijn brommer maaktte vroeger ook te veel lawaai, maar haalde die enkel uit om in de zomer op boereweggetjes te crossen :p

Kindercrash
17 oktober 2005, 19:46
gelieve uw setup te posten :p

tzal nie hoogtoerig zijn, anders hoorde da onmiddelijk met een hoogtoerige uitlaat (Malossi MHR / Polini Evo / Yasuni C12 (?)) zijn zowa de enige die ge echt als hoogtoerig moogt beschouwen voor op 2takt.
MHR 50
C16

serial
17 oktober 2005, 19:49
tja MHR 50 :p

dan kan het idd, ik dacht dat je hoogtoerige 70cc bedoelde :p

amdr
17 oktober 2005, 22:40
Noord Antwerpen (Hoevenen) is pokke chill :D ik rijd tegen 100 op den 'hoofd weg' om 9 u s'avonds en ze zijn der nog ineens ni !
Hoevene en putte is idd chill :D

Foose
18 oktober 2005, 19:43

Idd; een Ducati, KTM, een sportieve auto (geen johny), etc .. die passeert vind ik zelfs "tof". Maar die brommerkes hoort ge van ver al afgemolken (gas, gas los, gas, gas los, .....) komen met een ronkende carburateur.
Of van die brommers waar de uitlaat er niet goed opzit.

2s2k
18 oktober 2005, 19:48
:offtopic:
@ 2stoned2kill: Waar zit ge op school?

atheneum

Terror Factor
19 oktober 2005, 21:44
lawaaierige brommerkes vin k om eerlijk te zijn ook irritant.
gans veel lawaai en dan nog amper vooruitkome(das be de meeste zo, sommige kome natuurlijk wel goe vooruit,ma die zijn zo slim om ni int midde van de dag door t stad te rijde).
ook zo van die ape die achter ne auto hange en dan de hele tijd an hun gas zitte te snokke,zoda toch mar iedereen gezien heeft da ze ne brommer hebbe me n ander pijp.

nu,ne moto die e lekker geluidje maakt of ne sportwagen ofzo, geen probleem mee. da lawaai past me die voertuige(=sportief)

ne "getunede" golf me een kachelpijp onder reken ik natuurlijk ook onder het irritante lawaai.

besluit: lawaai mag als ge de power hebt :cool:

@silent_spring@
20 oktober 2005, 23:41
hier zulle wel wa studenten zitten zeker.. ?

is er veel controle in leuven/heverlee eigenlijk?

in Heverlee zelf niet nee, ik zit op school op 't HHH, misschien 1 x per jaar, vorig jaar zijn ze zelf ni geweest, dit jaar miss wel terug 'ns. Rij je meer richting Leuven/Naamse Poort heb je idd meer en meer kans op controles.

lttuvix
21 oktober 2005, 11:50
its all about having luck

Rikkie
21 oktober 2005, 12:24
ik denk dat als ge 60 rijd, ze u toch tegenhouden, al rijd ge met een brommerke van 75 jaar oud.

(deftig nederlands typen mag ook wel)

Er bestaat een wet die zegt dat een bromfiets die ingeschreven is voor 01.01.1975 niet snelheidsgelimiteerd moet zijn !

Je moet natuurlijk wel kunnen aantonen dat de brommer voor die datum ingeschreven is en ik heb geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen.

Greetz, Rikkie

SkateDivision
21 oktober 2005, 16:43
Er bestaat een wet die zegt dat een bromfiets die ingeschreven is voor 01.01.1975 niet snelheidsgelimiteerd moet zijn !

Je moet natuurlijk wel kunnen aantonen dat de brommer voor die datum ingeschreven is en ik heb geen flauw idee hoe je dat zou moeten doen.

Greetz, Rikkie
klopt dus voor geen kloot, alleen in brugge passen ze da toe. Kheb voor de FAQ van daxboard eens gemaild naar de commissaris van mijn politiezone en dit was de mail.

Omdat hier constant topics over zijn heb ik eens gemailt naar mijn locale politiezone, en de commissaris heeft er een goede 2 weken over gedaan om alles maar dan ook ALLES op te zoeken voor mij. Hier de email met alle uitleg in:

Beste,

Vooreerst wens ik mij te verontschuldigen voor de lange tijd dat U hebt moeten wachten op een antwoord.
U zal denken, stel ik een vraagje over verkeer en dan weten ze het niet. Deels juist, maar uw vraag ging wel wat verder dan de domeinen die wij in onze dagelijkse praktijk moeten toepassen. Een antwoord wel snel gegeven, maar bij uw vraag moeten verschillende wetgevingen aan elkaar worden afgetoetst en bestaat de vrees dat in het antwoord met een minder gekende wet geen rekening is gehouden.

Hierbij het antwoord , het is wat uitgebreid , maar het is volledig.

Het KB 10/10/1974 definieert een bromfiets als volgt:

Quote:
Art. 1.1
« bromfiets »
1° ofwel een « bromfiets klasse A », dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
2° ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen elk voertuig uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm³ of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller dan 40 km/u* kan rijden, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A alsook voertuigen bestuurd door mindervaliden, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen.
Deze klasse is onderverdeeld in twee categorieën:
a) de tweewielige bromfietsen,
b) de bromfietsen met meer dan twee wielen.
De tarra van de bromfietsen met meer dan twee wielen is beperkt tot 400 kg;
voor de elektrische voertuigen geldt dit gewicht zonder de batterijen;

Noot: ingevolge Richtlijn 92/61/EEG van de Raad van 30 juni 1992 is de maximum snelheid van een bromfiets 45 km/u. Deze richtlijn moest uiterlijk op 01/01/1994 zijn omgezet naar Belgisch recht. Het KB 10/10/1974 werd tot op heden nog niet aangepast.

In artikel 2 vinden we het toepassingsgebied

Quote:
2§1. De bepalingen van dit besluit zijn toepasselijk op de bromfietsen en de motorfietsen.
2§2.
1. Sommige bijzondere categorieën van voertuigen zijn evenwel slechts aan bepaalde voorschriften van dit algemeen reglement onderworpen:

Het zijn:
de voertuigen die meer dan 25 jaar geleden in dienst werden gesteld en die slechts uitzonderlijk op de openbare weg gebruikt worden, hetzij ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, hetzij voor proefritten met het oog op deze manifestaties tussen zonsopgang en zonsondergang, binnen een straal van 25 km, hetzij om zich naar deze manifestaties te begeven.
Deze zijn enkel onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 10, 11, §3 en 13 van dit besluit.
2. Andere bijzondere categorieën van voertuigen zijn niet aan de voorschriften van dit besluit onderworpen.
Het zijn:
de voertuigen ingeschreven onder een aan het Ministerie van Landsverdediging voorbehouden bijzonder plaatnummer alsook de voertuigen die overeenkomstig de vigerende reglementering voorzien zijn van een inschrijvingsbewijs en een proefrittenplaat

Noot: een bromfiets of motorfiets die meer dan 25 jaar oud is kan het statuut van oldtimer bekomen door het beperkt gebruik dat de eigenaar ervan maakt.

Een voertuig dat in het verkeer werd gebracht voor de inwerkingtreding van het KB 10/10/1974 is nu ofwel een bromfiets ofwel een motorfiets. De door het voertuig ontwikkelde snelheid is bepalend.

Ook andere reglementeringen definiëren het begrip "bromfiets".

Quote:
Art. 2.17 KB 01/12/1975
"Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :
elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;
De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.
De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.
De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
De voertuigen bestuurd door personen met een handicap, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen, worden niet als bromfiets beschouwd.

Quote:
Art. 1, 4° KB 23/03/1998 (rijbewijs)
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
4° «bromfiets» :
a) ofwel een « bromfiets klasse A », dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;
b) ofwel een « bromfiets klasse B », dit wil zeggen:
elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor de andere typen motoren, met een netto- maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur.
De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

.

Wanneer het voertuig sneller kan rijden dan 45 km/u is het een motorfiets en dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs
categorie A.

Het KB 20/07/2001 geeft een defintie van een motorfiets:

Quote:
Art. 1,6°,b)motorfietsen, dat wil zeggen tweewielige voertuigen, al dan niet met zijspanwagen, met een motor waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 bedraagt, indien het een motor met inwendige verbranding is, en/of met een door de contructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/u;

Wanneer een "bromfiets" sneller kan dan 45 km/u kan rijden is het voertuig een motorfiets en zal het als dusdanig dienen te worden ingeschreven.

Niets belet de eigenaar om het voertuig te laten afstellen tot een maximum snelheid van 45 km/u en aldus het voertuig te gebruiken als bromfiets.

De stelling dat de door een bromfiets ontwikkelde snelheid meer dan 45 km/u mag bedragen indien het voertuig in het verkeer werd gebracht voor de inwerkintreding van het KB 10/10/1974 is dus fout.

Men kan evenwel niet altijd verbaliseren op basis van artikel 3 § 2 van het KB 10/10/1974

Quote:
Het te koop stellen en de verkoop met het oog op aanwending op de openbare weg, evenals het op de openbare weg in het verkeer brengen van voertuigen die niet volstrekt gelijkvormig zijn met het overeenkomstig § 1 goedgekeurde type, is verboden.

Vanaf 01.07.1971 dienden de bromfietsen te worden onderworpen aan een goedkeuringsprocedure. Wanneer aan deze voertuigen wijzigingen worden aangebracht is er ook een inbreuk op voornoemd artikel.

Ik blijf verder tot uw dienst,

Met de meeste hoogachting,

Roland FRAIPONTS
Commissaris
Diensthoofd Verkeer

citrofenwick
21 oktober 2005, 20:13
al mijn vrienden zijn al tegengehouden geweest, ik nog nooit
dit omdat ik ws met een gewone mobilet rijd en in een "boerendorp" woon.
is wel handig :p

@ bovenstaande post
zeer handig :)

Rikkie
23 oktober 2005, 17:14
klopt dus voor geen kloot, alleen in brugge passen ze da toe. .........

Ik had dat eens gehoord, maar waarom passen ze dat dan alleen in Brugge toe? Da is toch ook weer volkomen idioot hé!

Greetz

Doctor Pantera
31 oktober 2005, 12:23
Hehe, als je stikkers van malosie en hebo op je brommer gaat plakken dan vraag je er om, rij je als een zot dan vraag je er ook om, haal je alle 2 je spiegels er af vraag je er ook om,...

Over het geluid dan:
Ik rij voorlopig met een Velofax tot mijn nieuwe is afbetaald en de mensen uit mijn straat en omstreken, spreken over mij, over het lawaai ( ik schaam mij er over ) maar ik ben niet vanplan om een nieuwe uitlaat van 100€ te steken om heb binne 3weken die brommer weg te smijten,... het toppunt van al,.. mijn uitlaat was op een gegeven moment gewoon doorgekraakt, niet dat ik mij daar veel van aantrok want ik ging juist die avond uitgaan en ik ree gewoon verder, ewwel de mensen achter mij riepen allemaal verwijten naar mij toe ze deden teken van zot etc, een vriend van mij heeft de politie aan zijn deur gehad voor lawaai overlast, ( ik heb mijn uitlaat dus maar laten lassen ) en het probleem een beetje opgelost,...

Ik moet zeggen de politie keek serieus, ma ze hadden zo iets van, wa gaan we daar aan doen, als we er achter lopen zijn we potdoof :p

Teknohol1c
1 november 2005, 11:32
Ik rij met een nitro rond, complete airbrush van Joe Bar racing team :)
setup: 125cc racecilinder van malosi - 28mm Del'Ortho - korter vertanding - malosi vario - Gianelli-uitlaat
Top van 115km/u en nog nooit tegengehouden door de flikken.

Da's dan ook de reden waarom er een moto-plaat aanhangt :D :rofl:

Ma 't is wel een feit, hoe meer je opvalt hoe sneller je aan de kant word gezet, heb dit al enkele keren meegemaakt met mijn wagen en daar zit enkel ma een velgske (18") onder met een goei verlaging (-6) ne volledige uitlaat en nog wa prullen...
Als tuner worde altijd geviseerd door de flikken :( zeker door zo gefrustreerde groentjes die zich nog willen bewijzen van kijk, kzen hier de flik en ik hebt 't voor het zeggen dus luistert ma ne keer goe en derna zulde mogen neertellen voor ieder dingske da ni reglementair is :angry:

mathieu
4 november 2005, 13:48
Ik rij met een nitro rond, complete airbrush van Joe Bar racing team :)
setup: 125cc racecilinder van malosi - 28mm Del'Ortho - korter vertanding - malosi vario - Gianelli-uitlaat
Top van 115km/u en nog nooit tegengehouden door de flikken.

nen 125 van mallossi en gij haald maar 115? ken der die me nen 70 en nen sito uitlaat al 100 hale, en nen 80cc al 140
zijde zeker dat em genoeg nafte krijgt? sebiet ebde nen vastloper
en is die ingeschreven als moto of als b?a?

ik rij me een mbk mach g lc, (zelfde blok of nitro gewoon me andere kappen)
kdoe der 65 mee gewoon gewichtjes verandere en op top doek toch wel vrij veel toeren, en vrij veel geluid ma nie overdreven
ook nog nie tegengehouden, mja kies mijn baantjes ook, kga naar deinze (erasmus) naar tschool, en krij den helen tijd over boerenbaantjes en 100m int stad ben een van de enigste die langs daar reid en nog nooit tegengehouwe geweest, in tegenstelling tot de rest
tis een kweestie van baantjes kennen en in uwen spiegel kijken volvo(breack) en audi(de goedkope) = 45 gaan rije dan doen ze nix ;)
ook nen auto die al nen hele tijd op 200m ofzo achter u hangt zouk vertrage

128MB
4 november 2005, 17:02
hm ok :unsure:

LeSec
4 november 2005, 17:31
besluit: lawaai mag als ge de power hebt :cool:

Idd, alsge nu ne V8 ofzo steken hebt moogde die gerust eens ferm in zijn toeren laten gaan vind ik ^^

Maar die getunede wa ik onder de noemer "prutsautokes" plaats die veel te veel lawaai maken kan ik me enorm aan ergeren, meer zelfs als ze dan ineens moeten remmen is het precies of het boelke begint te ontploffen :s

vrrrrooeem.. paf paf paf paf paf.. vrrrooeeem pafpafpafpaf kan het ni beter omschrijven infeite :/ bah te ridicuul voor woorden gewoon