PDA

Volledige versie bekijken : Vers van de nederlandse teletext

Racemaniac
16 oktober 2005, 12:04
Hier in belgie mogen sinds kort de illegalen niet meer meestemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen...

tot voor kort dus wel? en waarom nergens in't belgisch nieuws gehoord/gelezen?

Erinyes
16 oktober 2005, 12:24
Naar mijn weten moeten mensen hun paspoort voorleggen voor ze gaan stemmen...

Hebben illegalen een paspoort?

pro_Vlaming
16 oktober 2005, 14:17
Naar mijn weten moeten mensen hun paspoort voorleggen voor ze gaan stemmen...

Hebben illegalen een paspoort?

haha, inderdaad :) Waarom zouden in godsnaam illegalen mogen stemmen in de eerste plaats? Die mogen hier niet zijn, zou toch maar te gek voor woorden zijn dat ze nog is konden stemmen

LSDsmurf
16 oktober 2005, 14:19
Dat kan gewoon niet kloppen.

Tijdje geleden was er nog zo'n heisa rond het vreemdelingenstemrecht en dan zouden illegalen zomaar mogen stemmen zeker :p

Drag0n
16 oktober 2005, 15:54
Was het niet enkel voor EU-onderdanen? Die hebben trouwens wel een passpoort... Een illegaal kan NIET stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen, het woord zegt zegt het zelf, ze zijn hier ILLEGAAL. Ze bestaan niet op papier, hoe kunnen ze dan stemmen? :oink:

Massis
16 oktober 2005, 16:08
illegalen mogen niet stemmen, immigranten wel (op gemeentelijk vlak)

Vlaams_front
16 oktober 2005, 16:10
haha, inderdaad :) Waarom zouden in godsnaam illegalen mogen stemmen in de eerste plaats? Die mogen hier niet zijn, zou toch maar te gek voor woorden zijn dat ze nog is konden stemmen

Waarom mogen vreemdelingen stemmen int algemeen? Schandalig ist, ze willen geen belg zijn maze willen wel het beleid bepalen of beinvloeden tss.

Drag0n
16 oktober 2005, 16:14
Waarom mogen vreemdelingen stemmen int algemeen? Schandalig ist, ze willen geen belg zijn maze willen wel het beleid bepalen of beinvloeden tss.

Misschien omdat ze hier wonen en ook hun belastingen betalen, vindt je het dan niet logisch dat ze ook het recht hebben om te stemmen? Of is hun mening gewoon nietswaard?

bhaalspawn
16 oktober 2005, 16:27
Bwa, dat Eu-inwoners hier kunnen stemmen voor Europese verkiezingen is imo maar normaal.

Dat ze mogen meestemmen in gemeenteraadsverkiezingen en zich verkiesbaar mogen stellen voor bepaalde functies, vind ik in principe niet kunnen.
Als je wil deelnemen aan de openbare macht in België moet je imo een belg zijn.

Het is gewoon maar een papier dat laat zien dat je belg bent en de meeste Eu-onderdanen die een politiek recht op gemeentelijk vlak willen uitoefenen zullen dat papier wel zonder probleem verkrijgen.
Veel moeite is dit nu niet, dus is dit imo best een mogelijke voorwaarde.

Langs de andere kant kan je nu wel zeggen dat een papier waarop staat dat je belg bent er niet veel toe doet als je die functie uitoefent en dat is waar.
Daarom dat ik er enkel in principe tegen ben maar in de praktijk er niet zoveel op tegen heb :)
Voor de één is het maar een kleine moeite die laat zien dat je je wilt inzetten in deze samenlevingen voor de ander is het een symbool dat er in de praktijk niets toe doet en enkel maar conservatievelingen geruststelt :)

Misschien omdat ze hier wonen en ook hun belastingen betalen, vindt je het dan niet logisch dat ze ook het recht hebben om te stemmen? Of is hun mening gewoon nietswaard?
De regel geldt alleen voor eu-onderdanen, dus de mening van niet eu-inwoners doet er zowieso niet aan toe, belastingen of niet.
Als ik mij niet vergis heeft deze wet in zich ook de mogelijkheid om uitgebreid te worden naar alle vreemdelingen maar is daar tot dusver nog niets van in huis gekomen (en zal er ook niets veranderen tot de grondwet herzien is).

Vlaams_front
16 oktober 2005, 16:47

Ze betalen belastingen ja, maar dat geeft hen niet automatisch het stemrecht. Als ze weigeren om de belgische nationaliteit aan te nemen is het toch ook logisch dat ze geen stemrecht krijgen, ook al betalen ze belastingen.