PDA

Volledige versie bekijken : Belgische lonen stijgen te snel

FuLcRuM
14 oktober 2005, 11:28
De loonkosten in België stijgen sinds 2000 sneller dan het afgesproken maximum (de loonnorm) en fors sneller dan de lonen in de buurlanden.
Dat blijkt uit cijfers van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB). Ze werden bekendgemaakt door Tony Vandeputte, de voormalige gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen. Het officiële CRB-verslag volgt binnenkort.

Vandeputte gebruikt de gegevens om te pleiten voor een herziening van de wetgeving op de loonnorm. Hij doet dat in een boek over het succes en het falen van het Belgische model van sociaal overleg.

De loonnorm werd tien jaar geleden ingevoerd door de toenmalige regering-Dehaene. Het was (en is nog altijd) de bedoeling om de stijging van de loonkosten voor de Belgische bedrijven te beperken tot de gemiddelde loonstijging in de drie belangrijkste buurlanden, en handelspartners: Duitsland, Nederland en Frankrijk.

Sinds eind 1995 maakt de CRB jaarlijks een prognose op over de komende buitenlandse loonevolutie. Dat gebeurt op basis van Oeso-cijfers. De trend in de buurlanden is het richtcijfer voor de Belgische loonnorm, die aangeeft hoe ver de vakbonden en werkgevers in hun tweejaarlijkse cao-onderhandelingen mogen gaan met loonstijgingen.

De Oeso-gegevens - en bij uitbreiding de loonnorm - blijken niet erg correct te zijn. De werkelijke stijging van de loonkosten in de buurlanden blijkt een stuk lager te zijn dan de voorspelling (zie tabel). In de periode tussen 1997 en 2000 gingen de Belgische lonen minder snel omhoog dan wat volgens de loonnorm had gemogen. Ze bleven mooi het buitenlandse tempo volgen.

Maar sinds 2000 is dat niet langer het geval en ligt de werkelijke stijging van de Belgische lonen boven de loonnorm en dus een heel stuk boven de buitenlandse loonevolutie. In vergelijking met de buurlanden stijgen onze lonen te snel. En dat is slecht nieuws voor de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven. Vandeputte pleit daarom voor ,,all-in loonakkoorden waarbij het effect van een hoog oplopende inflatie (en automatische loonindexering) binnen de loonnorm wordt gehouden''. Als de loonnorm wordt overschreden, ,,moet er achteraf een correctie komen en moet de marge voor nieuwe loonstijgingen worden verminderd''.

Bron: www.standaard.be

Dus eigenlijk wil dit zeggen dat onze lonen niet zo snel meer gaan stijgen... Wat naar mijn mening wel zou mogen... Maar helaas niet kan dus...

3at
14 oktober 2005, 17:18
Maw alles word duurder en door de indexaanpassing stijgen onze lonen wat normaal is want alles word duurder.Nu gaan ze dus een grens leggen tot waar ons loon mag stijgen (het zal gene vette zijn) terwijl we meer gaan moeten betalen wat waarschijnlijk in de toekomst zo zal zijn, kijk maar naar de stijgende brandstofprijzen, enz....
Wel van mij kan vandeputte zijn voorstel steken waar de zon ni schijnt, we worden al genoeg leeggezogen.

FuLcRuM
14 oktober 2005, 17:32
inderdaad...

sneller
14 oktober 2005, 18:21
Maw alles word duurder en door de indexaanpassing stijgen onze lonen wat normaal is want alles word duurder.Nu gaan ze dus een grens leggen tot waar ons loon mag stijgen (het zal gene vette zijn) terwijl we meer gaan moeten betalen wat waarschijnlijk in de toekomst zo zal zijn, kijk maar naar de stijgende brandstofprijzen, enz....
Wel van mij kan vandeputte zijn voorstel steken waar de zon ni schijnt, we worden al genoeg leeggezogen.
², meneertje zal wss zelf wel genoeg verdienen dus die heeft geen zorgen...

Pemphigus
14 oktober 2005, 18:49
Het is een vicieuze cirkel eh.

Mensen willen meer --> meer loon --> zaken worden duurder --> mensen willen terug meer --> meer loon --> etc...

Maar er is wel een groot nadeel hieraan, nl het geld dat je opzij heeft gezet verliest heel snel zijn waarde, aangezien de interesten op een spaarrekening niet erg hoog zijn.

Vlaams_front
14 oktober 2005, 18:55
Mja t'is toch logisch dat het ooit eindigd? De lonen kunnen niet blijven stijgen.
Op een bepaald punt is het genoeg geweest en moet je aanvaarden dat je loon niet meer zal stijgen.

*Bios*
14 oktober 2005, 20:29
Ik vind het eigenlijk erger dat mensen steeds meer willen.. Vanwaar die drang om toch maar die nieuwe I-pod te kopen en blindelings te volgen wat de media bestempelt als hét perfecte leven.

Wees blij als je een woonplaats hebt en elke dag eten op je bord.

LSDsmurf
14 oktober 2005, 20:43
Mja de inkomens mogen niet te snel stijgen want als dat gebeurd krijg je veel meer inflatie.

zarathustra
14 oktober 2005, 21:00
Ik vind het eigenlijk erger dat mensen steeds meer willen.. Vanwaar die drang om toch maar die nieuwe I-pod te kopen en blindelings te volgen wat de media bestempelt als hét perfecte leven.

mt zo'n mentaliteit leefden we nog steeds in de middeleeuwen. Wat misschien goed zou zijn voor u, maar ik pas daarvoor toch wel.

ThX
14 oktober 2005, 21:15

*kuch*

Denk eens wat verder dan uw neus lang is...
Wat heb je liefst, een (in België toch wel zeer deftig) loon dat nu mss ietsje minder snel zal stijgen en waardoor je aan koopkracht zal moeten inboeten, of liever helemaal geen loon?
Je ziet nu toch al dat alle simpele arbeid geheralloceerd wordt doordat de lonen hier te hoog liggen? En de ietwat moeilijkere jobs zullen algauw ook hier niet meer te vinden zijn...

Best dat er zo'n voorstellen zijn, dat getuigt dat er tenminste nog een paar mensen verder denken dan de komende 5 à 10 jaar...

@ bios, welke woonplaats verkies je? het krot uit bangladesh of jouw bakstenen huis met een deftig dak? Welk eten verkies je? het droge brood en de haring van vroeger, of dat wat je vandaag in de winkel kan kopen?

@vlaams front, inflatie zal altijd blijven voortduren... lonen zullen altijd blijven stijgen, koopkracht daarentegen zal gelijk blijven...

mvg

*Bios*
15 oktober 2005, 10:36
mt zo'n mentaliteit leefden we nog steeds in de middeleeuwen. Wat misschien goed zou zijn voor u, maar ik pas daarvoor toch wel.

Ik heb het vooral over luxeproducten die toch maar iedereen moet hebben gewoon als statussymbool. Ik ken mensen die 4 keer per jaar een reis maken en dan nog durven klagen dat het leven te duur is :s

@thx waar begin jij nu over? Het gaat hier toch over België en niet een of ander derde wereld land.

ThX
15 oktober 2005, 13:09
@thx waar begin jij nu over? Het gaat hier toch over België en niet een of ander derde wereld land.

de rest van de wereld is aan een forse inhaalbeweging bezig... de voorbije 50 jaar waren voor het westen (vs + west-europa) luxe jaren, heel azië en oost-europa zijn nu aan een inhaalbeweging bezig...
we moeten ervoor zorgen dat de concurrentiepositie van belgië sterk genoeg blijft zodat bedrijven zoveel mogelijk in belgië willen blijven...
ik overdrijf mss een beetje en het is wel zo dat de kennis en de hoge opleidingsgraad de hoge lonen hier verklaren, maar toch moet je daar mee opletten...

en wat ik bedoelde was dat zij ook een woonplaats hebben, en een beetje eten.. maar wat jij in uw woonplaats als normaal aanziet is voor hen luxe..
Je hebt wel gelijk dat er veel mensen veel dingen kopen zuiver als statussymbool... beste vb vind ik auto's..

dJeez
15 oktober 2005, 21:01
Maar er is wel een groot nadeel hieraan, nl het geld dat je opzij heeft gezet verliest heel snel zijn waarde, aangezien de interesten op een spaarrekening niet erg hoog zijn.
De interest op uw spaarrekening is lager dan de huidige inflatie, maw het geld op je spaarrekening wordt eigenlijk elke seconde minder waard.

BraveHeart
16 oktober 2005, 16:14
Belgische lonen gaan te snel omhoog, dan heb ik recht op opslag :scream:

Er is dees jaar toch niks veranderd ze :p

Ik weet niet waar men het haalt dat lonen omhoog gaan, mensen mogen niks verdienen en moeten meer en langer werken LOL :rofl:

Maar ja ik zal deze studie maar weer geloven zeker :unsure:

Fredo
16 oktober 2005, 16:37
vrij vicieuze cirkel natuurlijk, tijdens CAO onderhandelingen schatten de vertegenwoordigers van de werknemers de inflatie altijd zo hoog mogelijk om hogere lonen te kunnen bedingen. En net door die (te) hoge schattingen, en bijgevolg hoge lonen, valt de inflatie achteraf altijd hoog uit. (self fulfilling prophecy)

-Helld0g-
17 oktober 2005, 22:03

ieder half jaar betere gsms

ieder jaar stravvere fototoestellen, betere pc's

een nieuwe moto (ieder jaar) of auto (om de 3-5jaar)

altijd voorstellen alsof dat vorig model zoveel keren slechter is (liefst nog met een vergelijking)

voelt aan dat tegenwoordig de kostprijs van goederen sneller stijgt dan de lonen hoor (of schiet ik de bal mis?)

Dirkxke
17 oktober 2005, 23:31

een dikke inderdaad!

DigitalOverdose
18 oktober 2005, 01:57
Mja, Tony Vandeputte wordt waarschijnlijk betaald om zulk nieuws de wereld in te sturen en liefst zo hard mogelijk.

Waar hij waarschijnlijk niet voor betaald wordt is verkondigen dat vele bedrijven het tegenwoordig maar normaal vinden om winst te maken om vervolgens nog mensen af te danken om zo NOG MEER winst te kunnen maken. Kijk maar naar Fortis nu of Renault indertijd.

Hoe kunt ge begrip van de mensen verwachten als ze tegelijkertijd zo'n dingen zien? Als ze de mensen willen sensibiliseren voor zaken als te hoge loonkosten, dat ze dan eerst eens naar zichzelf kijken.

Zoals ze nu bezig zijn is vrij hypocriet IMO:
Ze willen dat de mensen zoveel mogelijk consumeren en brengen om den haverklap nieuwe dingen op de markt die ge 'nodig' hebt. Een goei voorbeeld daarvan zijn dus GSM's. Ondertussen mogen die mensen wel liefst zo min mogelijk kosten en als het kan verhuizen ze nog liefst naar een of ander lageloonland voor hun produktie...
Da's in mijn ogen een vrij ongezonde situatie die ze zelf creëren, of toch voor een groot deel.

ZedKet
25 oktober 2005, 13:42
De prijzen van de huizen stijgen nog sneller! Ik zou ook graag binnen een paar jaar een huisje kunnen betalen. Als er al een loonstop is of iets dergelijks moet ik al helemaal met mijn handen in mijn haar gaan zitten!

Red_Dog
25 oktober 2005, 14:49
Mja t'is toch logisch dat het ooit eindigd? De lonen kunnen niet blijven stijgen.
Op een bepaald punt is het genoeg geweest en moet je aanvaarden dat je loon niet meer zal stijgen.

Wel pech dat goederen zich daar niet aan houden, alles gaat duurder worden maar je loon blijft hetzelfde.

spray-bunny
25 oktober 2005, 17:34
De prijzen van de huizen stijgen nog sneller! Ik zou ook graag binnen een paar jaar een huisje kunnen betalen. Als er al een loonstop is of iets dergelijks moet ik al helemaal met mijn handen in mijn haar gaan zitten!
daar zorgt de vergrijzing wel voor :)

ZedKet
26 oktober 2005, 11:35
daar zorgt de vergrijzing wel voor :)

Bij mijn weten is meer oude en kapitaalkrachtige oude mensen, die er het stokje maar niet bij willen neerleggen en steeds ouder worden alleen maar negatief voor die huizenprijs en zal dit de huizenprijs alleen maar laten stijgen...

presser
30 oktober 2005, 10:47
Lonen stijgen sneller, dus meer inkomsten voor de staat op belastingen door die inkomsten. Moest de staat nu gewoon iets minder belastingen heffen, dan moet het bedrijf minder betalen aan de werknemer, terwijl de werknemer meer koopkracht heeft en de staat nog steeds even veel inkomsten heeft. Just kidding eigenlijk...

Beter een lager loon dan geen loon. *Bios* en Vlaams_Front zitten volledig naast de kwestie en zijn veel te kortzichtig aan het denken. Ze zijn de 'big picture' niet. Om een gezonde economie te hebben moet je meer uitvoeren dan invoeren, met andere woorden er moet meer geld naar België toestromen, dan naar buiten. Als onze lonen te snel stijgen worden onze producten te duur, waardoor de concurrentiepositie van Belgische bedrijven ondermijnd wordt. Wat op langere termijn leidt tot 'geen lonen'. Als de snelheid van de loonstijging geremd wordt resulteert dit in 'lagere lonen'. IMHO veel beter dan 'geen lonen'.

eniac
30 oktober 2005, 11:35
Bij mijn weten is meer oude en kapitaalkrachtige oude mensen, die er het stokje maar niet bij willen neerleggen en steeds ouder worden alleen maar negatief voor die huizenprijs en zal dit de huizenprijs alleen maar laten stijgen...

Aan de andere kant: veel meer scheidingen dan ooit -> meer nood aan kleinere huizen / appartementen -> de iets grotere huizen stijgen zo snel niet in waarde? Just a wild guess. Maar als je ziet wat een appartementje tegenwoordig kost...

Gunstn
30 oktober 2005, 14:28
kheb niet heel het topic gelezen, maar die ministerkes zijn prutsers, die mannen verdienen zakken met geld, en dan gaan die pipo's zeggen dat de lonen te snel stijgen ?

mathias's here
30 oktober 2005, 14:40
kheb niet heel het topic gelezen, maar die ministerkes zijn prutsers, die mannen verdienen zakken met geld, en dan gaan die pipo's zeggen dat de lonen te snel stijgen ?Ahja, natuurlijk, want als dat zo doorgaat verdienen ze binnen 2 jaar niet meer meer dan de gewone werkmens en kunnen ze niet meer doen alsof ze de baas zijn. En dat zou toch zonde zijn hé. ;)

L@TrO
31 oktober 2005, 11:56
- onze lonen stijgen te snel
- belg werkt gemiddeld minder lang dan de gemiddelde europeaan
- bijscholing van belgen tss de 25 en 65 is ook een stuk lager dan het europese gemiddelde
-....

Mss moeten we maar eens beginnen oppassen... :)