PDA

Volledige versie bekijken : Meerderheid Nederlanders kent Verhofstadt niet

Timmie
14 oktober 2005, 12:22
Vanmorgen las ik dit toch wel opmerkelijke artikel in de Standaard.

AMSTERDAM - Onze premier Guy Verhofstadt is voor een ruime meerderheid van de Nederlanders een volslagen onbekende. Dat blijkt uit een enquête die TNS Nipo heeft uitgevoerd in verband met de Week van de Geschiedenis. Die heeft plaats vanaf 29 oktober bij onze noorderburen.

836 Nederlanders kregen zes geschiedenisvragen voorgelegd. De vragen waren vooral toegespitst op België en Duitsland, buurlanden van Nederland. Het thema van de geschiedenisweek is Buren.

Zes op de tien Nederlanders blijkt geen idee te hebben wie de eerste minister is in België. Een klein aantal (7 procent) noemt voorgangers als Jean-Luc Dehaene (1992-1999) en Wilfried Martens (1979-1992) of maakt eigenaardige keuzes als Gerhard Schröder - de uittredende Duitse bondskanselier - en Piekhaar. Dat laatste is vermoedelijk een verwijzing naar het kapsel van Verhofstadt.

Dan stel ik mij toch serieus vragen bij de algemene kennis van de Nederlandse bevolking, of van de mensen in het algemeen ...
Iets weten van de wereld rondom ons lijkt alsmaar onbelangrijker te worden heb ik de indruk.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF14102005_010

pina
14 oktober 2005, 12:24
dat zal in andere landen hetzelfde zijn.

Time
14 oktober 2005, 12:42
Dit vind ik toch wel erg... Ik ken toch wel de bekendste hoogste posities in Europa hoor. Balkenende, Merkel, Chirac, Berlusconi, Blair, ... vind dat zelfs vanzelfsprekend.:s

pina
14 oktober 2005, 12:57
en belgie hoort niet direct bij dat rijtje thuis. Neem nu pakweg Denemarken of zo. Ik weet niet wie daar staatshoofd of premier is. Natuurlijk is het wel zo dat je wel mag veronderstellen dat je iets weet van de buurlanden.

Time
14 oktober 2005, 13:10
Natuurlijk is het wel zo dat je wel mag veronderstellen dat je iets weet van de buurlanden.
Welja, dat bedoelde ik eigenlijk.

Ik veronderstel dat ze de Gucht wél kennen na zijn Harry Potter-incident. :D

marcel
14 oktober 2005, 14:22
ja, time, da ge Merkel kent is ni moeilijk he, ze is nog maar een paar dagen aangesteld :p

maar de meeste moet men toch wel kennen.... zeker in Europa, aangezien ons land veel met die anderen samenwerkt.

[deleted]
14 oktober 2005, 14:39
[deleted]

Irtimid2001
14 oktober 2005, 15:29
Ik vind da zeker ni raar, dat er veel mensen zijn die dat niet weten. Ge kunt ni alles weten eh, qua politiekers in Nederland zou ik der ook geen 5 kunnen opnoemen. De politiek in nederland boeid mij totaal ni, voor mij is het voldoende om op de hoogte te zijn van de Belgische politiek. Er zijn belangerijkere dingen die je moet weten dan de naam van een politicus in een buurland.

EvilBork
14 oktober 2005, 15:58
mensen int algemeen zijn domme kloten... en zeker hollanders en amerikanen :D

Unnamed
14 oktober 2005, 16:02
Ik ken ook geen politiekers uit Nederland... Who cares eigenlijk? Ik zie niet in waarom dat zo belangerijk zou zijn. Je moet je vooral bezig houden met eigen politiek. Dan weet je tenminste op wie je moet stemmen.

Timmie
14 oktober 2005, 17:03
Verder kijken dan je neus lang is kan nooit geen kwaad.
Met zo'n ver van mijn bed show mentaliteit kom je niet ver.

volpetrolski
14 oktober 2005, 17:10
De Belgen zouden het niet beter doen.

Ik vrees het ook. De enige die ik ken is Balkenende. De enkele anderen zijn volgens mij allang terug vertrokken... :unsure:

Avilowca
26 oktober 2005, 23:22
mensen int algemeen zijn domme kloten... en zeker hollanders en amerikanen :D

zoals men hier zegt: "spreekt voor uzelf".

LSDsmurf
26 oktober 2005, 23:57
Ik vind het toch maar raar dat er zo weinig mensen in Nederland de naam van onze eerste minister kennen. Of komt onze regeringsleiders zo weinig in de Nederlandse media?

Genious
27 oktober 2005, 00:07
Ik veronderstel dat ze de Gucht wél kennen na zijn Harry Potter-incident. :D

misschien doen ze daarom juist express alsof ze onze regering niet kennen, om te tonen hoe onbelangrijk ze (en vooral De Gucht) wel niet zijn. ;)

mensen int algemeen zijn domme kloten... en zeker hollanders en amerikanen

hmm, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe men klachten wegens racisme behandelt in het CGKRB

Tyfius
27 oktober 2005, 00:59
Hoe vaak komt Balkenende in het nieuws ?
Enkel wanneer er in Nederland iets noemenswaardig gebeurd dat op Europees niveau iets van belang heeft.
Hoe vaak komt Verhofstadt in het nieuws met iets dat een Europese aangelegenheid is ? Naar mijn mening zelden. Omwille van de binnenlandse politiek komt hij vaak in de pers, maar kwa buitenlands beleid toch wel een pak minder.

[deleted]
27 oktober 2005, 01:05
[deleted]

DGEN
27 oktober 2005, 03:52
balkenende = harry potter....bekend fenomeen in belgie en omstreken...zeker als je weet hoe een drukke handel dat was met 'the halfblood prince'...

verhofstadt = el lapino...wie kent die nu? :p

ZedKet
27 oktober 2005, 12:24
Het intereseerd de meeste mensen gewoon niet, en dan kan ik ze niet echt ongelijk in geven eingelijk. Maakt voor mij niet echt uit we er in Frankrijk ofzo President is, ik woon niet in dat land dus...

Undeadhunter
27 oktober 2005, 12:29
als iemand mij da zou vragen van andere europeese landen zit ik er gegarandeerd mijlenver naast.
1ste minister van Portugal of denen of litouwen, who cares?

zolang ge die van u eigen maar kent

Genious
27 oktober 2005, 22:07
als iemand mij da zou vragen van andere europeese landen zit ik er gegarandeerd mijlenver naast.
1ste minister van Portugal of denen of litouwen, who cares?

zolang ge die van u eigen maar kent

dat zijn dan ook niet onze buren en/of voornaamste handelspartners.
wie er aan de macht is in Portugal gaat niet echt een invloed hebben op ons he.