PDA

Volledige versie bekijken : veiligheid: cross banden <=> baanbanden

Bosvos
1 oktober 2005, 17:37
ik heb me overlaatst een derbi senda r '99 gekocht, met de crossbanden erop natuurlijk.

nu hoor ik van sommige mensen dat het niet zo slim is om met crossbanden de baan op te gaan zeker niet als het nat is.

en van andere mensen hoor ik dan weer dat het niets uitmaakt...

zit er hier een kenner die me kan vertellen wat het veiligste is en of het dan de moeite is om baanbanden te kopen?

scorpken
1 oktober 2005, 18:03
Cross banden zijn gemaakt voor op een droog en liefst zanderig oppervlak, het hangt er natuurlijk vanaf hoe diep de banden ingesneden zijn, tot 0.6 cm zijn ze zeker geschikt voor op de weg

(ik bedoel dus wat er tussen u vierkantjes zit)

skully25
1 oktober 2005, 18:16
hoe groter het contactoppervlak met de grond, hoe meer grip ge hebt, het profiel dat in een band voorkomt dient om bij natte omstandigheden het water als het ware op te heffen en af te voeren langs de zijkant van de band

bij een crossband is het contactoppervlak met de weg veel kleiner dan het oppervlak van een straatband, dus ge hebt zowiezo minder grip met een crossband, degene die zegt dat het niks uitmaakt heeft dus echt geen verstand van zaken

als het dan nat is heeft uw crossband niet het juiste profiel om water af te voeren vanonder uw band en zweeft ge dus als het ware boven de grond omdat het water niet vanonder uw band wordt afgevoerd, dat en het feit dat ge dus al een klein contactoppervlak hebt met crossbanden is het helemaal niet slim om met crossbanden de baan op te komen, en al zeker niet als het nat ligt, bij een beetje te hevige acceleratie bij het uitkomen van een bocht hebt ge veel kans dat ge gewoon wegschuift als ge met crossbanden rijd, het mag dan nog droog zijn

mathieu
1 oktober 2005, 21:40
crossbanden zijn gemaakt voor opt veld e ;)
als ge da toch doet, dan zijde best om heel voorzichtig te zijn in de regen en uw zeker nie te leggen in de bochte

Foose
1 oktober 2005, 22:46
Theeft ook zen voordeel die crossbanden; ge kunt op 't straat en in de beboste gebieden rijden. Met uw straatbanden in de beboste gebieden is meestal sleren geblazen ;).

skully25
1 oktober 2005, 23:58
Theeft ook zen voordeel die crossbanden; ge kunt op 't straat en in de beboste gebieden rijden. Met uw straatbanden in de beboste gebieden is meestal sleren geblazen ;).

"beboste" gebieden, zeg dan gewoon zandwegetjes of dirtroads, der zullen der wel niet veel zijn die met hun brommer meer offroad dan onroad gaan
met straatbanden lukt het nog om een offroad stukske mee te pikken, ik doe da soms ook es met mijne SM, en ge hebt veel meer grip op de weg waar ge dus ook het meest zult rijden

voor die paar keren dat ge eens een gravel wegetje oid neemt moet ge niet speciaal crossbanden steken
een senda is zowiezo niet gemaakt voor echt mee te crossen dus genoeg gezevert, steekt straatbanden als ge voornamelijk op straat zult rijden, het is maar logisch

sQueal
2 oktober 2005, 03:12
Ik heb vanvoor een crossband, vanachter een baanband...

veilig / onveilig?

blazingsvbiker
2 oktober 2005, 10:48
nee als je op de weg gaat moeje er racebantjes opleggen veel beter vriend heeft zelfde gedaan met gillera gsm

Bosvos
2 oktober 2005, 19:33
Ik heb vanvoor een crossband, vanachter een baanband...

veilig / onveilig?

ok heb besloten om toch minstens 1 baanband te kopen, nu heb ik wel dezelfde vraag als in de quote :)

Morpheus
2 oktober 2005, 19:56
voor op de weg baanbanden natuurlijk.

Crossbanden zijn gewoon no go op onze wegen.

Kunde geen remkracht mee zetten, laat staan op nat

--ST!TRO--
2 oktober 2005, 20:01
crossbanden op de weg zijn idd no good, ne crossband is gemaakt om te crosse, punt :) Al denkik nu ni da ge met ne senda zoon rare toeren kunt uithalen da ge massa's grip en baangevoel moet hebben..

Th3 aLmIgHtY
2 oktober 2005, 21:58
ik heb mt5, nu staan ik heb cross bande
die da der opstaan zijn verslete, ik rij nimeer op de toppe ma op den band zelf, alleen aan de buitekant staan nog echte toppe
nu ik heb nog andere bande ligge (ook cross) die nog ni afgeslete zijn dus me echte toppe

nu ik heb gehoord: me verslete bande hebde bij droog weer meer grip dan me nieuwe
maar bij nat weer minder grip ...

mijn vraag nu :) wa moetek doen late steke of nieuwe bande der op ?
(tis dus ook voor op de weg natuurlijk :))

skully25
3 oktober 2005, 00:48
ok heb besloten om toch minstens 1 baanband te kopen, nu heb ik wel dezelfde vraag als in de quote :)

onveilig, nu zult ge platter door uw bochten willen gaan of ze iig sneller willen nemen omdat ge denkt dat ge met uw achterbandje alleen wel toekomt, maar uw voorbandje zal vroeg of laat wel eens grip verliezen en dan ligt ge ook gegarandeerd tegen de grond

ik heb u al een volledige uitleg gegeven waarom noppenbanden op straat nie veilig zijn, veel meer woorden kan ik daar niet aan vuil maken, ge leidt er zelf maar uit af wat de eventuele gevolgen kunnen zijn

nu ik heb gehoord: me verslete bande hebde bij droog weer meer grip dan me nieuwe
maar bij nat weer minder grip ...

hebt ge het nu over noppenbanden of straatbanden, versleten straatbanden hebben zeker niet meer grip dan nieuwe straatbanden alst droog is, en alst nat is al zeker niet

versleten noppenbanden hebben miss iets meer grip op een droog wegdek omdat door afsltijting van uw noppen uw contactoppervlak met de grond miss iets groter geworden is, veel zal het alleszins niet schelen, bij nat weer hebt ge zowiezo dan weer nog minder grip

voor zowat iedere conditie kunt ge een andere set banden steken, meeste mensen onderschatten blijkbaar nog altijd de keuze van hun banden, het is het enige onderdeel dat u op de baan houd, gaat gij dan beginnen met noppenbanden te steken om op straat mee te rijden, dat is gewoon vragen om miserie, punt

Bosvos
3 oktober 2005, 09:20
onveilig, nu zult ge platter door uw bochten willen gaan of ze iig sneller willen nemen omdat ge denkt dat ge met uw achterbandje alleen wel toekomt, maar uw voorbandje zal vroeg of laat wel eens grip verliezen en dan ligt ge ook gegarandeerd tegen de grond

ik heb u al een volledige uitleg gegeven waarom noppenbanden op straat nie veilig zijn, veel meer woorden kan ik daar niet aan vuil maken, ge leidt er zelf maar uit af wat de eventuele gevolgen kunnen zijn

ik begrijp wat ge wilt zeggen ze, maar ik bedoel, ik koop nu al zeker 1 band (wegens tekort aan geld:p) en ik koop zo snel mogelijk de 2de...

en platter gaan in de bochten...denk ni dak da zo snel gaan doen ze...hier in mechelen, op een gewone dag naar school moet ik bijna geen bochten pakken, en als ik ze moet pakken is het zeer traag (stom mechels verkeer)
en ik rij btw nog geen 2 weken he:p dus ik moet nog beginnen durven ;)

simpele duif
3 oktober 2005, 10:01
en platter gaan in de bochten...denk ni dak da zo snel gaan doen ze...hier in mechelen, op een gewone dag naar school moet ik bijna geen bochten pakken, en als ik ze moet pakken is het zeer traag (stom mechels verkeer)
en ik rij btw nog geen 2 weken he:p dus ik moet nog beginnen durven ;)
eens zien hoelang het duurt eer ge de binnenweggetjes neemt om naar school te gaan :p
dan komt ge altijd wel een paar leuke bochtjes tegen

Bosvos
3 oktober 2005, 10:21
eens zien hoelang het duurt eer ge de binnenweggetjes neemt om naar school te gaan :p
dan komt ge altijd wel een paar leuke bochtjes tegen
nope nergens binneweggetjes...

de grote steenweg: altijd file, kan ik vlot voorbij...
rechts afslaan, dan een "binnenweg" gwn een kleiner straatje (rechtdoor dus geen bochten:p)
en dan zijn we er al bijna...

angelus2002
5 oktober 2005, 20:58
zoals al meerdere keren gezegd, een band is het enige wat hetcontact met de weg verzorgd. Bij een brommer is dit niet meer dan enkele luttele cm² per band. Je MOET dat contact maximaliseren, hetgeen je zeker NIET doet met er een crossband op te leggen. Zeker als je dagelijks de (openbare) weg op moet.

Ik zou er zelfs niet over twijfelen... grip is zoooo belangrijk...

Bosvos
5 oktober 2005, 21:13
zoals al meerdere keren gezegd, een band is het enige wat hetcontact met de weg verzorgd. Bij een brommer is dit niet meer dan enkele luttele cm² per band. Je MOET dat contact maximaliseren, hetgeen je zeker NIET doet met er een crossband op te leggen. Zeker als je dagelijks de (openbare) weg op moet.

Ik zou er zelfs niet over twijfelen... grip is zoooo belangrijk...
ik twijfel nimeer ze, maar wa ik nu wil weten is: is het veilig dat ik 1 baanband en 1 crossband heb? of beter wachten en er 2 crossbanden oplaten en wachten tot ik 2 baanbanden in een keer heb?

angelus2002
5 oktober 2005, 21:49
het zal in ieder geval beter zijn dan twee crossbanden. Alleen ben ik het niet helemaal eens waar j ebest kan beginnen. Vanvoor of vanachter. Het heeft beide zijn voor en nadelen. Me dunkt zou ik vanvoor beginnen, aangezien daar de meeste remkracht zal gezet worden, en dan is grip wel belangrijk. Bochtwerk is andere koek uiteraard. Ben ik nog niet helemaal uit, kan je mss eens best vragen aan iemand die dagelijks met de brommer/moto rijdt.

Succes!

simpele duif
5 oktober 2005, 22:27
idd moeilijk om te kiezen
het meeste gewicht zit op je achterwiel, dus je denken dat je hem best achteraan steekt, maar als je remt zit het meeste gewicht vooraan...
probeer gewoon ergens aan een beetje geld te raken (lenen van ouders ofzo) zodat je ineens 2 baanbanden hebt

-Helld0g-
9 oktober 2005, 01:44
zou er ni mee inzitten voor een ding dat maar 50 loopt...

bollie69
13 oktober 2005, 21:58
ik heb nu zelf derbi senda met 2 vee rubbers op (crossbanden)
mijn achterste band is nu juist vervangen door nieuwe noppenband, met huge toppen op, nog niet mee gereden eigenlijk (uitlaat ligt eraf)
maar op men vorige die zo goed als versleten was, waar toch nog ongeveer 0.5cm noppen op het middenste loopvlak op stond, kon ik alles mee van baan tot veldwegen tot modderige bossen.

heb nooit gevallen met deze brommer, ook al zou ik zelf zweren dat er punten waren dat het zo goed als moest, slippen doen schuinlinks(was lucker zag op buitenste nop dat ik nog 0.5mm over had((dat niet was weggeschaafd))), bochten tegen veel te hoge snelheid met mede pasagier, en toch niet wegschuiven.

van geen remkracht dat ik hier hoor...
wel, vooraan bs, want heeft dezelfde remkracht als baanband, doe ik ook perfect stoppys mee van 10, 15 m (ask cron :cool: )
achteraan is het natuurlijk alof je op een kussen remt, het minste dat je je achterrem te strak neemt slipt je band.

Op nat wegdek heb ik mij 1x gewaagd en kwam ik in bocht in dendermonde (voor grote markt op te rijden, aan movy max daar) en schakelde ik terug in bocht en band sleerde direct weg, toch recht kunnen houden.
dus op nat wegdek rijden raad ik niemand aan met noppen.

toch zou ik niets anders willen omdat ik niets liever doen dan offroad te rijden met mn bike...
dus noppen all the way:d

tot zover mijn bijdrage. :crazy:

17 oktober 2005, 15:29
Ge kunt gij tevreden zijn van uw noppen, het is gewoon een feit dat een straatband NOG meer grip geeft dan een noppenband aangezien het contact oppervlak groter is.

Voor mensen die kans lopen om in de regen te rijden is een noppenband op asfalt gewoonweg belachelijk gevaarlijk...
Kunt net zo veilig op de velg gaan rijden.

128MB
17 oktober 2005, 16:53
:offtopic: wrm is het achterwiel van een crossmotor kleiner dan het voorste wiel?

Bosvos
17 oktober 2005, 18:01
Ge kunt gij tevreden zijn van uw noppen, het is gewoon een feit dat een straatband NOG meer grip geeft dan een noppenband aangezien het contact oppervlak groter is.

Voor mensen die kans lopen om in de regen te rijden is een noppenband op asfalt gewoonweg belachelijk gevaarlijk...
Kunt net zo veilig op de velg gaan rijden.
en zeker als ge in den bocht wa gaat doorhangen...ik voel me ni veilig meer :p

dus zo rap mogelijk ne band gaan kopen ...

en @ 128MB: bedoelt ge in breedte? want ik denk dat dat is om nog meer grip te hebben (in de modder/zand) om goe te kunnen vertrekken...maar ik ben geen kenner ;)