PDA

Volledige versie bekijken : Boete voor lastige kinderen (in mechelen)

Pemphigus
24 september 2005, 12:02
In mechelen wil men ouders van lastige kinderen (staat niet in wat men bedoelt met lastig maar i kvul het in als: vechten, uitdagen, grafitti) een boete geven van 250€, aangezien ouders niet strafrechtelijk maar WEL burgerlijk aansprakelijk zijn kan dit.
Persoonlijk vind ik dit een zeer goede zaak, want tegenwoordig vind ik heerst er een veel te groot gevoel van straffeloosheid bij dem inderjarigen (en terecht ook, men doet er toch niets aan). Misschien zou de boete zelfs hoger mogen zijn (want tjah, 10 km/u te snel rijden of met uw wielen 2 cm op de stoep staan kost al 150€)
Ik vind het dus een stap voorwaarts, wat vinden jullie ervan?

freeza
24 september 2005, 12:05
en daarvoor moeten de ouders van die lastige kinderen geld neertellen? :s
imo vind ik die maatregel niet echt logisch... zou beter zijn dat die lastige kinderen een werkstraf krijgen ofzo

Cazzz
24 september 2005, 12:15
en daarvoor moeten de ouders van die lastige kinderen geld neertellen? :s
imo vind ik die maatregel niet echt logisch... zou beter zijn dat die lastige kinderen een werkstraf krijgen ofzo

heeft dat dan ook meestal niet met opvoeding te maken?

[deleted]
24 september 2005, 12:24
[deleted]

dommel
24 september 2005, 12:29
Karakter ligt voor een groot deel genetisch vast, dus altijd alles op opvoeding/slechte ouders steken is fout volgens mij.

[deleted]
24 september 2005, 12:54
[deleted]

escobar98
24 september 2005, 12:56
Karakter ligt voor een groot deel genetisch vast, dus altijd alles op opvoeding/slechte ouders steken is fout volgens mij.

Dat betekent nog niet de karakter de grote oorzaak is van jeugdcriminaliteit. En het kan wel helpen zo'n boete, vooral onder migrantenjongeren. Want bij deze jongeren weten de ouders meestal niet wat hun kinderen uitsteken. Als ze er dan achter komen, is het meestal te laat. En die jongeren hebben nog altijd angst voor hun ouders, want die hebben er geen probleem mee om regelmatig eens een oorveeg uit te delen. Ik ben zelf Marokkaan en ik kan u zeggen dat de meeste problemen met marokkaanse jongeren opgelost kunnen worden met een betere opvoeding. Het probleem is nu dat die te veel op straat rondhangen, waardoor ze door het 'straatleven' opgevoed worden, met alle gevolgen van dien.

dommel
24 september 2005, 14:43
mjah ok, als je je kinderen altijd maar op straat laat lopen zonder je af te vragen waar ze mee bezig zijn, ben je inderdaad niet goed bezig.

maar ik erger mij gewoon een beetje aan mensen die denken dat stoute kinderen altijd een direct gevolg zijn van slechte ouders/opvoeding

[deleted]
24 september 2005, 14:47
[deleted]

DGEN
24 september 2005, 14:48
opvoeding van de kinderen begint bij de ouders
ligt het daar al fout, BOETE...imo best wel goed
zal ze leren hun kids zo op te voeden zonder normen en waarden

devilface
24 september 2005, 14:51
Dit is imo gewoon het probleem van jeugdcriminaliteit verleggen van de maatschappij naar de ouders zelf. Het is belachelijk om ouders te laten opdraaien voor de misstappen van hun kinderen, omdat ouders daar zelden of nooit controle over hebben. Die boetes draaien dan om de 12-18 jarigen, pubers dus, die sowieso al een moeilijker contact met hun ouders hebben. Als je de ouders dan nog is gaat straffen om de (jeugd)zonden van hun kinderen gaat die relatie sowieso een stuk slechter liggen. Wat volgens mij een beter alternatief zou zijn is het kind zelf straffen onder de vorm van een werkstraf en er voor zorgen dat ouders en kinderen een beter contact hebben(dmv een of andere cursus ofzo).

De ouders kunnen tenslotte niet meer compleet verantwoordelijk gesteld worden voor de daden van hun halfvolwassen kind. Opvoeding heeft daar weinig of niets mee te maken. Elk kind dot op een bepaald moment wel iets dat niet door de beugel kan, maar om de ouders te straffen omdat de maatschappij daar geen antwoord op heeft is er over.

XoN`-
24 september 2005, 15:01
er is tegenwoordig veel te veel sprake van vrijzinnige opvoeding (& uit wetenschappelijk onderzoek leid dit tot deviant gedrag, net zoals autoritaire opvoeding).
Kijk gwoon is om straat rond hoe 'spoiled' bengels z'n, ik was vroeger al content alsk 1 stom ding kreeg in de winkel, & nu wille bengels al bepaalde kleur, figuur etc.. & beginne gans het warenhuis bijeen te schreeuwen...

Ge moet erges een middenweg zoeken tussne vrijzinnige & autoritaire opvoeding.
Het id op zich van die boete is slim gezien, maar ge ga mensen zowiezo al uitlsaten (ik denk maar aan tal van allochtonen etc... die leven van leefloon & wie gaat er dan voor hun boete opdraaien? ocmw? wij zelf?

Het id op zich vindk geslaagd, maar een geldboete eraan vasthangen daar hebk zo nog m'n twijfels over...

Aezopp
24 september 2005, 15:01
Dat betekent nog niet de karakter de grote oorzaak is van jeugdcriminaliteit. En het kan wel helpen zo'n boete, vooral onder migrantenjongeren. Want bij deze jongeren weten de ouders meestal niet wat hun kinderen uitsteken. Als ze er dan achter komen, is het meestal te laat. En die jongeren hebben nog altijd angst voor hun ouders, want die hebben er geen probleem mee om regelmatig eens een oorveeg uit te delen. Ik ben zelf Marokkaan en ik kan u zeggen dat de meeste problemen met marokkaanse jongeren opgelost kunnen worden met een betere opvoeding. Het probleem is nu dat die te veel op straat rondhangen, waardoor ze door het 'straatleven' opgevoed worden, met alle gevolgen van dien.
Als je ze een werkstraf geeft, zal de politie ook wel naar de ouders thuis komen, en uitleggen wat hun kind fout heeft gedaan. Ik zou zo een werkstraf vele beter vinden. Als je de ouders ermee straft dan weten de kinderen nog steeds niet wat ze echt gedaan hebben, als je hun laat werken door (hier al gezegd) als ze vandalisme plegen, hun slachtoffers helpen met alles terug op te bouwen (bv). Dan zal het er wel inzitten dat ze het niet meer mogen doen. Want ik denk niet dat ze het fijn vinden om 100 uur te werken voor niks.

Pemphigus
24 september 2005, 15:27
Ja, natuurlijk zou een werkstraf voor die kinderen beter zijn, maar ik dacht dat het wetboek dit niet toelaat wagens minderjarigheid. Het is net dit dat de straffeloosheid creëert.
Om dit probleem te omzeilen doe nze nu beroep op de ouders. En dat de ouders hunne kleien dan maar wat in het huis laat werken om het terug te verdienen eh. Ik vind dat vele "ouders" tegenwoordig amper nog omzien naar hun kidneren, een zeer spijtige zaak.
Thans zo denk ik dat het is, ik ben geen kenner van het recht.

Preske
24 september 2005, 15:39
och, als het ooit zover komt dat die echt iets ferm uitsteken, steken de ouders het wel op de scholen "want ze hadden dat maar moeten zien aankomen". Zoals enige tijd geleden -_-

NSA.Rhinox
24 september 2005, 18:46
Om een werkstraf te bedenken meot ge ni creatief zijn. Eenzame, oude mensen een bezoekje brengen zodat die wa gezelschap hebben; Graffiti afwassen; zwerfvuil opkuisen; Bloemen en planten zetten; De bussen van De Lijn afwassen en kuisen; ...

En voor de hardleerse gevallen: heropvoedingsinstelling.

BBQezel
25 september 2005, 16:25
op het nieuws (VTM) werd een marrokaan geïnterviewd
"Ik snap niet dat als ge iets mispeutert ge een boete krijgt" had die gezegd wat mij serieus heeft doen nadenken over de mentaliteit daar dan.
ik als 16jarige ben gelukkig verstandig genoeg om te weten dat het niet fijn is als er spullen van jezelf of andersman worden gebroken/gestolen.
ik hoop dat ze die jongeren gemeenschapswerk laten doen aangezien ze dan eindelijk iets positief kunnen doen.

QplQyer
25 september 2005, 16:43
Een belachelijk voorstel, de ouders kunnen evengoed geen besef hebben van wat hun kind uitspookt buitenshuis en dan kunnen ze ook maar weinig ertegen doen.
Maar het past in het "een boete lost het probleem wel op"-kraampje natuurlijk.

En over "de jeugd van tegenwoordig ditten en datten", de jeugd is écht wel net hetzelfde gebleven, alleen zie je als je er niet middenin zit enkel de excessen en niet de vele normale. Het probleem bij de interpretatie van de jeugd ligt hem in het volgende: men leest een bericht over een jongere die iets verkeerd doet en automatisch denkt men "dat deed ik toch niet in mijn tijd", naast het feit dat de herinnering van zijn eigen jeugd gekleurd is, vergeet men na te denken of er niet nog andere jongeren in die tijd zouden kunnen geweest zijn die wel zoiets zouden gedaan hebben. En ik denk dat velen wel anderen zullen gekend hebben die wel ook gelijkaardige dingen zullen gedaan hebben.
Bijgevolg geloof ik ook helemaal niet in het feit dat de jeugd altijd erger wordt zoals zovelen beweren.

Macdude
25 september 2005, 16:58
Dat is weer 1 grote geldklopperij, dat ze dan eerst een waarschuwing geven(aan de ouders he) en dan pas een boete. Ik ben het er nl wel mee eens dat er in bepaalde streken van het land degelijk iets moet gaan veranderen aan de mentaliteit van sommige jongeren. Maar daar moeten de ouders in eerste instantie niet voor dokken, in 2e of 3e instantie misschien wel omdat ze zich der anders waarschijnlijk niks van aan trekken.

dunno
25 september 2005, 17:18
Ik vind het ook goed, raak de mensen waar ze het het meeste voelen, nl de portefeuille.

Bosvos
25 september 2005, 17:43
goed initiatief, er zijn namelijk veel lastige kinderen in Mechelen (vooral alochtonen)
het zal een deel van hun cultuur zijn zeker, maa rik vind dat die kinderen veel te vrij zijn...

ik wil nu niet zeggen dat er geen Belgische lastpakken zijn he;)

Invader
25 september 2005, 18:40
goed initiatief, er zijn namelijk veel lastige kinderen in Mechelen (vooral alochtonen)
het zal een deel van hun cultuur zijn zeker, maa rik vind dat die kinderen veel te vrij zijn...

ik wil nu niet zeggen dat er geen Belgische lastpakken zijn he;)
mja, de ouders van die allochtonen gaan veel moeite hebben om zo'n boete te betalen ze

Preske
25 september 2005, 18:43
Dat is weer 1 grote geldklopperij, dat ze dan eerst een waarschuwing geven(aan de ouders he) en dan pas een boete. Ik ben het er nl wel mee eens dat er in bepaalde streken van het land degelijk iets moet gaan veranderen aan de mentaliteit van sommige jongeren. Maar daar moeten de ouders in eerste instantie niet voor dokken, in 2e of 3e instantie misschien wel omdat ze zich der anders waarschijnlijk niks van aan trekken.

het zijn de ouders die de kinderen horen op te voeden. Als ge die goed op voed hebben di een gezonde mentaliteit.

Bosvos
25 september 2005, 19:29
mja, de ouders van die allochtonen gaan veel moeite hebben om zo'n boete te betalen ze
tuurlijk...

ze kunnen een van hun BMW's/Mercedessen verkopen om hun boete te kunnen betalen...

Tae
25 september 2005, 19:30
Goed zo hopelijk houden ze hun jong dan thuis ipv ze zomaar doelloos op straat laten rondhangen en (oude)mensen (vooral dan niet van hun eigen soort) te liggen lastig vallen ;)

Macdude
25 september 2005, 19:35
het zijn de ouders die de kinderen horen op te voeden. Als ge die goed op voed hebben di een gezonde mentaliteit.

Ben ik het helemaal mee eens. Ma om daar dan direct van den eerste keer 250€ voor te laten neertellen daar ben ik het niet mee eens. Geeft de ouders dan eerst ne keer een waarschuwing want ik denk dat er heel veel ouders niet weten wat voor kinderen ze hebben.

Bosvos
25 september 2005, 19:45
Ben ik het helemaal mee eens. Ma om daar dan direct van den eerste keer 250€ voor te laten neertellen daar ben ik het niet mee eens. Geeft de ouders dan eerst ne keer een waarschuwing want ik denk dat er heel veel ouders niet weten wat voor kinderen ze hebben.
zo'n situatie is dan ook weer de fout van de ouders he...hoe ver is het gekomen als ge niet weet wa voor iemand uwe kleine is?

QplQyer
25 september 2005, 20:06
zo'n situatie is dan ook weer de fout van de ouders he...hoe ver is het gekomen als ge niet weet wa voor iemand uwe kleine is?
Alsof kinderen niet thuis het engeltje kunnen zijn en buitenshuis een echt varken? Je zou verbaasd zijn hoe goed sommige mensen hun ouders rond hun vinger kunnen draaien, dan ligt de fout bij de naïviteit van de ouders, maar daar kan een mens nu niet echt aan doen me dunkt (pas wanneer iemand eindelijk ontdekt dat zijn kind buitenshuis geen engeltje is kan die maatregelen treffen nietwaar).

Fredo
25 september 2005, 20:07
Een belachelijk voorstel, de ouders kunnen evengoed geen besef hebben van wat hun kind uitspookt buitenshuis en dan kunnen ze ook maar weinig ertegen doen.

Is het niet de bedoeling dat ouders dit juist wel weten over hun kinderen?

tuurlijk...

ze kunnen een van hun BMW's/Mercedessen verkopen om hun boete te kunnen betalen...

amai, heb je dat helemaal zelf bedacht?

Genious
25 september 2005, 20:22
ik ga akkoord dat problemen met jongeren vaak aan de opvoeding liggen, maar soms kunnen ouders dat niet merken, wat als je kind zich gedraagt als jij erbij bent en achterbaks is als de pest?

of wat als het niet aan de opvoeding ligt? ('vrienden' en groepsdruk -bij zwakke karakters- zijn ook grote boosdoeners)

en zoals gezegd wordt het kind hier niet mee gestraft (wat zowiezo zou moeten)
ik vind het al erg genoeg als ik lees dat jongeren massale schade aanrichten en de ouders voor alles moeten opdraaien (dat ze die gasten dat later laten afbetalen, het is al bij al hun fout)

ik denk dat de opvoeding -in het algemeen- in de maatschappij het andere uiterste heeft bereikt (laksheid, niet straffen maar belonen...) terwijl dat sancties wel goed kunnen zijn voor de bewustmaking van de jongeren in kwestie.

gepaste werkstraffen en -indien mogelijl- confrontatie met het eventuele leed dat ze anderen hebben aangedaan zijn denk ik betere oplossingen.

QplQyer
25 september 2005, 20:34
Is het niet de bedoeling dat ouders dit juist wel weten over hun kinderen?

Tuurlijk, maar moet dat dan direct met een boete bij komen? Ik denk dat een gesprek met de lokale politie in eerste instatie al wat beter zal helpen.

eniac
25 september 2005, 20:40
Tuurlijk, maar moet dat dan direct met een boete bij komen? Ik denk dat een gesprek met de lokale politie in eerste instatie al wat beter zal helpen.

Zo geen bal. Er zit zo een bende recht tegenover het huis van m'n schoonouders, die houden steevast lawaai, steken vandalenstreken uit etc.

Antwoord van de politie? "We zullen eens komen patrouilleren". Zo één keer in de maand, hoera, problem NOT solved.

Darkness
25 september 2005, 20:42
een werkstraf zou beter zijn, maar als er dan toch enkel een boete komt vind ik dat de ouders hun kinderen die boete maar moeten laten betalen van zakgeld of weet ik veel wat. ok het geld komt dan toch nog van de ouders maar dan zal het kind in kwestie het toch ook missen...

QplQyer
25 september 2005, 20:45
Zo geen bal. Er zit zo een bende recht tegenover het huis van m'n schoonouders, die houden steevast lawaai, steken vandalenstreken uit etc.

Antwoord van de politie? "We zullen eens komen patrouilleren". Zo één keer in de maand, hoera, problem NOT solved.
En wat heeft dat te zien met wat ik zei? Niets ...

DigitalOverdose
26 september 2005, 02:08
'k Vin het een goed idee. 't Is ni meer dan normaal dat ge als ouder grenzen trekt voor uw kinderen. Kunt ge da ni, dan maar gedwongen door zo'n boete.

In mijn ogen heeft iedereen jonger dan 16 jaar normaal gezien niks meer op straat te zoeken na 9 à 10 uur 's avonds.

k995
26 september 2005, 08:51
'k Vin het een goed idee. 't Is ni meer dan normaal dat ge als ouder grenzen trekt voor uw kinderen. Kunt ge da ni, dan maar gedwongen door zo'n boete.

In mijn ogen heeft iedereen jonger dan 16 jaar normaal gezien niks meer op straat te zoeken na 9 à 10 uur 's avonds.
precies ofdat jij in je jeugd nooit als 15 jarige om 21 of 22 uur rondliep op straat.

De tolerantie tegen zowat alles is deze dagen echt wel laag.

XoN`-
26 september 2005, 09:26
precies ofdat jij in je jeugd nooit als 15 jarige om 21 of 22 uur rondliep op straat.

neen? heel uitzonderlijk wneer het weekend was ofzo ...

Le Roy Landis
26 september 2005, 11:54

De tolerantie tegen zowat alles is deze dagen echt wel laag.
twordt een echte politiestaat

ergste is dan nog dat de ****** het allemaal maar goedkeuren

NapalmBenny.
26 september 2005, 11:54
Boete is goed, de ouders zien dikwijls gewoon niet om naar der jong, en voor de rest kweekt dat maar verder.

Zo strafkampen waar je stenen moet kappen en zo :p mogen ze ook terug gaan invoeren.

Al de softy bullshit heeft tot nu toe nog niets uitgehaald, en zal ook nooit iets uithalen :p

Th0R
26 september 2005, 12:19
schoon zou zijn als ze een kleinere boete "€50" geven aan de ouders en daar bovenop een werkstraf voor de kinderen.

KN-StrideR
26 september 2005, 12:55
doen!

ik stak ook regelmatig op straat tot de late uurtjes, maar is wel raar dat ik geen nood had om fietsen te stelen en grafitti te spuiten en wat nog allemaal. Misschien omdat ik nog een fatsoendelijke opvoeding heb gehad?Wil niet zeggen dat ik geen kwajongens streken uithaalde.

En meestal bij die "probleemgevallen" als de politie daar aanbelt me die kleine tussen hen dan krijgt de politie het toch maar naar hunne kop gesmeten da het allemaal "racisten" of "klootzakken" zijn en trekken die zich der voor derest NIKS meer van aan want "ze moeten zich ni moeien me de opvoeding van hun(ne) zoon/dochter"

k995
26 september 2005, 13:04
neen? heel uitzonderlijk wneer het weekend was ofzo ...

Wel en was dat zo erg voor jou dat je na 21h nog rondliep? Ben je nu compleet crapuul geworden?

sneax
26 september 2005, 13:07
Als jongeren iets mispeuteren dan vind ik het evident dat ze een werkstraf krijgen, en de ouders een geldstraf als boete. Jammer dat da nu nog ni volledig zo is.

Kheb niks tegen mensen die tot 's avonds laat op straat rondhangen maar als er illegale dingen worden gedaan dan moet dat bestraf worden. De kinderen een werkstraf en de ouders een boete.

Alleen een boete: De kinderen worden niet 100% zeker op hun fouten gewezen, de ouders kunnen dit ook verzuimen als ze geld genoeg hebben.
Alleen een werkstraf: De kinderen worden gestraft, maar het moet ook duidelijk zijn dat de ouders verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de kinderen. Een boete moet ervoor zorgen dat de ouders zelf beter hun kinderen gaan controleren.

sneller
26 september 2005, 14:19
des te meer effect dat zal hebben op hun kinderen...

Preske
26 september 2005, 14:24

nee, maar hij heeft wel gelijk.
250 euro is wel erg veel.
Maak er een waarschuwing van 50-75 euro bv. Niet overdreven veel, maar toch genoeg om een indruk na te laten. (nu, als die daar brievenbussen zit op te blazen of nadere zwaar vandalisme uitspookt, dan mag het wel wat meer zijn.)

Herhaalt het snotjong het, direct de volle pot.

Bosvos
26 september 2005, 17:17
nee, maar hij heeft wel gelijk.
250 euro is wel erg veel.
Maak er een waarschuwing van 50-75 euro bv. Niet overdreven veel, maar toch genoeg om een indruk na te laten. (nu, als die daar brievenbussen zit op te blazen of nadere zwaar vandalisme uitspookt, dan mag het wel wat meer zijn.)

Herhaalt het snotjong het, direct de volle pot.
ok ge hebt gelijk, maar ge gaat me ni vertellen da als ge zo een milde boete hebt gekregen omdat uw kind dingen doe die het niet moet doen, dat ge uw zoon/dochter kunt wijsmaken dat ze het niet meer mogen doen omdat ge anders een boete krijgt...

Pemphigus
26 september 2005, 17:30
Tjah, in het verkeer geven ze ook superboetes eh, daar is men ook medoogenlos.
Ik ben ook voor mildere boetes, maar dan in het algemeen (toch zeker voor zaken die de maatschappij niet erg storen)

eniac
26 september 2005, 17:53
En wat heeft dat te zien met wat ik zei? Niets ...

Tiens, ik dacht toch dat jij het had over spreken met de lokale politie.

QplQyer
26 september 2005, 17:57
Tiens, ik dacht toch dat jij het had over spreken met de lokale politie.
Een gesprek tussen lokale politie en de ouders in eerste instantie.

devilface
26 september 2005, 22:45
ok ge hebt gelijk, maar ge gaat me ni vertellen da als ge zo een milde boete hebt gekregen omdat uw kind dingen doe die het niet moet doen, dat ge uw zoon/dochter kunt wijsmaken dat ze het niet meer mogen doen omdat ge anders een boete krijgt...

Vraag uzelf dan is af of ge uw kinderen kunt wijsmaken da ze het ni meer mogen doen als gij een boete van €250 moet betalen. Uit mijn ervaring(niet als ouder, maar wel als toeschouwer van de opvoeding van menig puberende neef en nicht) kunde tegen uw puberende kinderen zeggen wat ge wilt, die nemen u toch niet serieus. Daarom ook dat een boete geven aan de ouders redelijk zinloos is. Als puber zijt ge verdorie zelf verantwoordelijk voor uw daden(das zelfs een belangrijke evolutie die ge doormaakt, verantwoordelijkheid nemen). Uw ouders moeten dan toch ni opdraaien voor de dingen die gij mispeuterd?

BongZrGooD
27 september 2005, 01:26
Veel te weinig nuanceringen in die "wet"...weeral.
Als een minderjarige een vandalenstreek uithaalt en er schade is, dan moet dit betaald worden, lijkt mij logisch.
Als een paar jongeren van een jaar of 15 na 10 uur op straat nog wat kabaal maken, tja...Hangt een beetje af van de frequentie natuurlijk.
Ik hing op mijn 15 soms tot 2 uur 's nachts nog bij ons vanachter in het bos rond met een paar kameraden. Ok, het is niet op straat maar tis wel buiten, en natuurlijk was dit tijdens vakantieperiodes of weekends. Wij stookten daar kampvuurkes, jatten de diepvriezers leeg (van onze ouders natuurlijk) en barbequeden met een bakske bier erbij. Meestal was da 1 bak voor een 10 tal juveniles... :p
Later, toen we uitgingen riepen we al eens als we met de fiets naar huis reden, maar ja...die jeugd van tegenwoordig :ironic: (in 1985).
We braken niks af, en als er iemand dit toch deed werd die persoon uit de groep gesloten, simpel als dat.
We verstoorden de nachtmis op kerstmis meer dan eens, en werden aanzien als crapuul maar uiteindelijk was het niet meer dan kattekwaad. De occasionele brievenbus (meestal van leraars die in de buurt woonden) werd al eens besmeurd met viezigheid. Of de brandende gazet met de goedgedraaide drol werd al eens voor een deur gelegd...
Crank calls over die piano die ipv om 14.00u geleverd ging worden pas om 15.30 kwam...
Hier in Vosselaar zijn dit zo een beetje de "problemen" waar men nu nog mee kampt, allemaal geen boete waard imo. Als je jong bent heb je gewoon recht op wat kattekwaad. Ik vraag mij af of het in bepaalde steden dan zo erg is ?
Of is het weer iets dat door het "instant news" weer overgeproportioneerd wordt? Ze zullen in Mechelen en andere steden hun werk wel hebben, maar waar ligt de grens?
Ouders zijn nu éénmaal verantwoordelijk voor hun kinderen tot ze 18 zijn, en de recidivisten zullen sowieso bekend zijn bij het gerecht. Mijn vrees is een beetje dat dit niet op federaal niveau maar op lokaal niveau gaat uitgewerkt worden en wederom noopt tot misbruik. Zal een fils a papa van een welgestelde familie dezelfde behandeling krijgen als anderen?
Het grootste krapuul dat in mijn jonge jaren rondliep waren de zoontjes van oa de burgemeester, den directeur van het "glasfabriek" en nog van die hooggeplaatsten. Ikzelf had ook het voordeel om het "stiefzoontje" te zijn van de groten baas van ASB interim (toen was ASB de marktleider in belgie :oink: )
Maar nooit heb ik diefstal (buiten wa patatten en peekes uit hoven te pikken) of vandalisme en aanverwanten gepleegd. Nochtans ben ik redelijk vrijzinnig opgevoed, nooit slaag gehad of zo...
Deze wet kan theoretisch werken, maar bij de uiteindelijke uitvoering heb ik mijn grootste twijfels; bijgevolg vind ik het een slecht idee. Een werkstraf lijkt ook mij een beter alternatief.

Groetjes,
BongZ

k995
27 september 2005, 08:35
Als een minderjarige een vandalenstreek uithaalt en er schade is, dan moet dit betaald worden, lijkt mij logisch.
Als een paar jongeren van een jaar of 15 na 10 uur op straat nog wat kabaal maken, tja...Hangt een beetje af van de frequentie natuurlijk.
Ik hing op mijn 15 soms tot 2 uur 's nachts nog bij ons vanachter in het bos rond met een paar kameraden. Ok, het is niet op straat maar tis wel buiten, en natuurlijk was dit tijdens vakantieperiodes of weekends. Wij stookten daar kampvuurkes, jatten de diepvriezers leeg (van onze ouders natuurlijk) en barbequeden met een bakske bier erbij. Meestal was da 1 bak voor een 10 tal juveniles... :p
Later, toen we uitgingen riepen we al eens als we met de fiets naar huis reden, maar ja...die jeugd van tegenwoordig :ironic: (in 1985).
We braken niks af, en als er iemand dit toch deed werd die persoon uit de groep gesloten, simpel als dat.
We verstoorden de nachtmis op kerstmis meer dan eens, en werden aanzien als crapuul maar uiteindelijk was het niet meer dan kattekwaad. De occasionele brievenbus (meestal van leraars die in de buurt woonden) werd al eens besmeurd met viezigheid. Of de brandende gazet met de goedgedraaide drol werd al eens voor een deur gelegd...
Crank calls over die piano die ipv om 14.00u geleverd ging worden pas om 15.30 kwam...
Hier in Vosselaar zijn dit zo een beetje de "problemen" waar men nu nog mee kampt, allemaal geen boete waard imo. Als je jong bent heb je gewoon recht op wat kattekwaad. Ik vraag mij af of het in bepaalde steden dan zo erg is ?
Of is het weer iets dat door het "instant news" weer overgeproportioneerd wordt? Ze zullen in Mechelen en andere steden hun werk wel hebben, maar waar ligt de grens?
Ouders zijn nu éénmaal verantwoordelijk voor hun kinderen tot ze 18 zijn, en de recidivisten zullen sowieso bekend zijn bij het gerecht. Mijn vrees is een beetje dat dit niet op federaal niveau maar op lokaal niveau gaat uitgewerkt worden en wederom noopt tot misbruik. Zal een fils a papa van een welgestelde familie dezelfde behandeling krijgen als anderen?
Het grootste krapuul dat in mijn jonge jaren rondliep waren de zoontjes van oa de burgemeester, den directeur van het "glasfabriek" en nog van die hooggeplaatsten. Ikzelf had ook het voordeel om het "stiefzoontje" te zijn van de groten baas van ASB interim (toen was ASB de marktleider in belgie :oink: )
Maar nooit heb ik diefstal (buiten wa patatten en peekes uit hoven te pikken) of vandalisme en aanverwanten gepleegd. Nochtans ben ik redelijk vrijzinnig opgevoed, nooit slaag gehad of zo...
Deze wet kan theoretisch werken, maar bij de uiteindelijke uitvoering heb ik mijn grootste twijfels; bijgevolg vind ik het een slecht idee. Een werkstraf lijkt ook mij een beter alternatief.

Groetjes,
BongZ

Wel in deze tijd zou jij van bendevorming, piromaan, ordeverstoording en nog een pak andere zalen beschuldigd worden.

eniac
27 september 2005, 08:50
Een gesprek tussen lokale politie en de ouders in eerste instantie.

En ik ging niet akkoord met het feit dat zoiets beter zou kunnen helpen. Maar m'n antwoord had wel degelijk met jouw reply te maken.

drostof
27 september 2005, 13:09
Ik woon in Mechelen en ik kan u zeggen dat deze maatregel of een gelijkaardige echt wel nodig is. Overdag lopen er veel jongeren gewoon over straat, terwijl die eigenlijk op school horen te zitten. En dan gaat het niet alleen over allochtone jongeren (want die voelen zich uiteraard weer geviseerd). Maar er moet hier in Mechelen dringend met hardere hand opgetreden worden.

En het is inderdaad vaak zo dat de ouders hier volledig tussen zitten. Ik mocht als kind niet op een weekdag tot 1 of 2 uur 's nachts buiten rondhangen. Dit is wel iets waar de ouders in tussen moeten komen. Nachtlawaai is een veel voorkomend probleem, gewoon omdat die gasten eigenlijk in bed horen te liggen.

Preske
27 september 2005, 13:36

hangt af van de ouders ook hé.
ik denk dat als ze al 2 keer zo'n boete moeten betalen hebben de ouders dan wel strikt gaan zijn op hun kinderen en ze straffen. (gsm afnemen, of pc, playstation, xbox of whatever)

als die ouders van het type "je m'en fous" sja, dan zou ik overstappen op alternatieve straffen. Gemeenschapswerk laten doen.
De stallen van de bereden politie laten uitkuisen ofzo :p

QplQyer
27 september 2005, 14:38
En ik ging niet akkoord met het feit dat zoiets beter zou kunnen helpen. Maar m'n antwoord had wel degelijk met jouw reply te maken.
Dus in eerste instantie de ouders laten weten met wat hun kinderen zich bezig houden is niet goed? We geven ze gewoon direct een boete zonder dat ze weten waarvoor? Komaan ...

Ik zie nog altijd niet in wat dit persoonlijk verhaal te maken heeft met het feit dat een gesprek met de ouders in eerste instantie niet zou helpen.
Wordt er in het verhaal gesproken met de ouders? Neen, de politie patrouilleert. Heeft het probleem dan te maken met de ouders of met de politie die niet de moeite doet om eerst maar eens met de ouders te gaan praten? Jij wilt dus in dit geval direct de ouders een boete gaan aansmeren terwijl ze evengoed niet kunnen weten wat hun kind uitsteekt?

Nu ja, wat zijn vandalenstreken en lawaai, oudere mensen durven al eens snel klagen over de jeugd, het lijkt mij nogal een sterk gekleurd verhaal (en het zijn allicht streken die snel voorbij zijn als de ouders er plots weet van hebben).

eniac
27 september 2005, 15:04
Dus in eerste instantie de ouders laten weten met wat hun kinderen zich bezig houden is niet goed?

Ik gaf gewoon met een klein voorbeeld aan dat zich tot de politie wenden "die eens een klapke gaat doen" niet echt veel zin heeft.

Ik zie nog altijd niet in wat dit persoonlijk verhaal te maken heeft met het feit dat een gesprek met de ouders in eerste instantie niet zou helpen.
Wordt er in het verhaal gesproken met de ouders? Neen, de politie patrouilleert.

Oh maar die ouders weten goed genoeg wat er gebeurt. Geloof me vrij.

Nu ja, wat zijn vandalenstreken en lawaai, oudere mensen durven al eens snel klagen over de jeugd, het lijkt mij nogal een sterk gekleurd verhaal (en het zijn allicht streken die snel voorbij zijn als de ouders er plots weet van hebben).

Hele dagen op hun stomme brommers zoveel mogelijk lawaai zitten maken, piraten aan de mensen hun vensters leggen, om ter langste remsporen maken vlak voor m'n schoonouders hun huis, even tot aan de oprit rijden en wat komen uitdagen (kan je wel als intimidatie beschouwen, zou je niet zeggen?), het plaatselijk rond puntje met 5 brommers bezetten zodat er geen auto opkan, de straat in de tegenrichting rijden (het is éénrichting) en vlak voor aankomende auto's wegspringen (maar dan echt NET voor een botsing) etcetera, etcetera, etcetera. Ouders weten ervan, doen niks, gebeurt wel meer bij dat krapuulvolkje. Flikken weten ervan, komen eens rondrijden, hoera.

edit: maar goed, als de ouders er niet van weten worden ze best eerst op de hoogte gebracht ja. Daar geef ik je wel gelijk in.

Pemphigus
27 september 2005, 23:28

Groetjes,
BongZ

Ik kan je zeer goed volgen in dit betoog. Wat jij daar verteld zijn zaken die, denk ik, veel jongeren in hun jeugd hebben meegemaakt. Maar zoals je zelf zei is er nooit schade berokkend aan een 3de partij.
Ik denk dat die wet in mechelen voor een heel andere problematiek is opgezet. Nl: 1) tijdens schooldagen zeer laat op straat, 2) spijbelende kinderen, 3) Schunnigheden roepen naar mensen op straat, 4) agressieve intimidatie op straat, 4) Plassen tegen openbare gebouwen, 5) Openbaar drugsgebruik, etc...

Als dit enkele jongeren zijn die zich hieraan beschuldigen is de invloed op de maatschappij niet zo groot. Maar in vele grootsteden is het zover gekomen dat het de algemene cultuur is geworden bij jongeren. (zeker niet bij allemaal hoor, eerder een minderheid natuurlijk).
Maar het is zoals jij zegt, hoe kan men de wet interpreteren. Want alsm en deze dan weer te streng gaat toepassen en elk kind op straat dat ook maar iets of wat te scheef loopt een bekeuring gaat geven, tjah, dan komen we meer in een dictatoriale maatschappij terecht hé.

BongZrGooD
28 september 2005, 00:11
Wel in deze tijd zou jij van bendevorming, piromaan, ordeverstoording en nog een pak andere zalen beschuldigd worden.

DAMN!!!! ;) Dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik nu geen 16 meer ben... :p

Groetjes,
BongZ

Yo-Han
9 oktober 2005, 15:05
eerst een verwittiging,2de keer werkstrafke en bij 3de keer de boete+zwaardere werkstraf , zie ik zitten

en geen straffen voor onnozelliteiten hé..enkel bij echte serieuze herrieschoppers..de grens tussen kattekwaad en echte porblemen moet duidelijk zijn,anders is de jeugd een stukje van hun vrijheid kwijt vind ik en gaan we zo de controlerende bully toer op en dat werkt veelal nefast..