PDA

Volledige versie bekijken : Orkaan Rita - bus ontploft

joyraider
23 september 2005, 14:46
http://www.cnn.com/2005/WEATHER/09/23/rita/index.html

HOUSTON, Texas (CNN) -- Hundreds of thousands of would-be evacuees faced long lines of traffic and short supplies of gasoline on Friday as they crept away from the Texas coast to escape Hurricane Rita's fury.

Highways leading out of Houston and other coastal cities were lined with cars, vans and 18-wheelers that had pulled over -- many had broken down, run out of gas or their drivers were simply too tired to go on.

On gridlocked Interstate 45 near Dallas, a bus carrying Hurricane Rita evacuees caught fire, killing one and injuring others, according to a witness.

The Category 4 storm was expected to reach the coast late Friday or early Saturday, the National Hurricane Center said. (Watch Texas residents cope with gridlock on the roads and in the sky -- 2:18 (javascript:cnnVideo('play','/video/us/2005/09/22/zarrella.fleeing.rita.cnn')))

If motorists are still stuck in their cars when the storm hits, they could be in a dangerous situation, Ed Rappaport, the hurricane center's deputy director, said Friday.

"The hope, of course, is that this storm is off to the right as far as they're concerned," he said of Houston drivers. But "that just moves the problem to another community."

Rappaport said that Rita's current track would bring it ashore north of the Houston area, but he said that could change at any time.

At 8 a.m. ET, Rita was centered about 260 miles (418 kilometers) southeast of Galveston, Texas, and 220 miles (354 kilometers) south-southeast of Cameron, Louisiana. It was moving to the northwest at 9 mph (14 kph).

The storm had maximum sustained winds of 140 mph (225 kph).

Late Thursday, Houston Mayor Bill White said that except for people who live in high-risk areas near the water, those still at home should stay put, especially given the traffic conditions and an unanticipated fuel shortage.

"Now is not the time to get into your car to start the evacuation," White said. "We will get people who are stranded on the roadside off the roadside before the storm comes in," he said. "That is our commitment."

Gas stations along some of the major roads out of Houston and Beaumont, to the east, were running low on gas, said Steven McCraw, director of the governor's division of emergency management.

"We've traveled approximately 20 miles in nine hours with two sheepdogs," said Nick Nichols, who headed out of Houston at 6 a.m. on Thursday. "The orders were to evacuate from Houston, and ... we're out here on a parking lot."

The two National Guard tanker trucks, each carrying 5,000 gallons of gas, were sent at daybreak Friday to help thousands of people who had run low on gas while trying to evacuate, said Chief Master Sgt. Gonda Moncada, spokeswoman for the national guard.

The trucks were sent out to help motorists on Interstates 10, 45, 59 and 290, Moncada said.

Because nozzles on the military vehicles were too large to provide fuel to civilian vehicles, 1-inch nozzles had to be flown in, she said.

Moncada said that 10,000 gallons of gas might not be enough to help everyone who needs it.

Some Houston residents tried various routes out of the city only to become so flustered they returned home and thought about riding out the storm. Other Texans on gridlocked roads pushed their cars to help conserve fuel.

Officials said traffic would be allowed to drive north for 100 miles in the southbound lanes of Interstate 45, the major route to Dallas.

With the hurricane generating winds of tropical storm force extending 205 miles (335 kilometers) from the center, some areas in Louisiana already were feeling Rita's outer bands. (Watch a report on the science behind monster storms -- 3:50 (javascript:cnnVideo('play','/video/us/2005/09/22/hennen.science.storm.cnn')))

A hurricane warning was in effect from Port O'Connor, Texas, to Morgan City, Louisiana, meaning hurricane conditions such as sustained winds of at least 74 mph (118 kph) are possible within 24 hours.

New Orleans, still recovering from Hurricane Katrina, was under a tropical storm warning, meaning sustained winds of at least 39 mph (62 kph) are expected within the next 24 hours.

Vanmiddag was er nog maar 1 dode, net op CNN gekeken en t zijn er dus al 20...

Wil geen discussie laten opwaaien hierover, maar in mijn ogen is de aftakeling van Amerika echt begonnen... Ze kunnen er idd niet veel aan doen dat die bus is ontploft, maar het is één en al chaos, begonnen met New Orleans, en 't wordt erger imo...

ec8or
23 september 2005, 14:51
wat denk jij dat hier zou gebeuren als steden tot 2 miljoen inwoners allemaal tegelijk wensen te evacueren??
ben je al eens op een doordeweekse ochtend/avondspits op de ring rond brussel komen rijden? dat zijn dan nog maar een paar 10,000den mensen...

Time
23 september 2005, 14:55
ik kan me niet inbeelden dat een evacuatie van zoveel personen niet chaotisch zou verlopen, zulke incidenten zijn onvermijdelijk volgens mij...

killgore
23 september 2005, 15:01
moesten ze al eens mensen verplichten met zoveel mogelijk in 1 auto te kruipen en zoveel mogelijk bagage achter te laten daarom, tzou al makkelijker gaan.
en asser zo een file zou zijn wetek zelf snel wat te doen: auto aan kant zwieren en beginne stappen (ik weet ook dat niet iedereen dit kan).

Ma al bij al denk ik dat dit nog vrij goed georganiseerd is, je kan nu eenmaal niet voor alles zorgen als zo een natuurramp afkomt.

`SeriOUs
23 september 2005, 15:49
Nu ja, mss offtopic, maar die natuurrampen gaan elk jaar wel feller worden, want ze worden veroorzaakt door de opwarming van het water daar.

ec8or
23 september 2005, 16:23
Nu ja, mss offtopic, maar die natuurrampen gaan elk jaar wel feller worden, want ze worden veroorzaakt door de opwarming van het water daar.
ze worden veroorzaakt door het warme water daar, niet door de opwarming (als die er al zou zijn) ervan.

en kheb ergens gelezen dat dit de 3de grootste orkaan kan zijn die USA aandoet - die andere waren decennia geleden, dacht zelfs rond de eeuwwisseling, zodus daar gaat de opwarming-van-de-aarde theorie.

`SeriOUs
23 september 2005, 17:06
El Ninõ (ofzoiets) is de laatste decennia toch aan het verergeren als ik me niet vergis.

Het staat wel redelijk vast dat de aarde opwarmt he. Daarom niet onmiddellijk door pollutie.
Dus hoe warmer het water daar wordt, hoe meer stroming, hoe erger de rampen.

Timmie
23 september 2005, 17:09
was El nino geen orkaan zelf? :x

Racemaniac
23 september 2005, 17:11
El Ninõ (ofzoiets) is de laatste decennia toch aan het verergeren als ik me niet vergis.

Het staat wel redelijk vast dat de aarde opwarmt he. Daarom niet onmiddellijk door pollutie.
Dus hoe warmer het water daar wordt, hoe meer stroming, hoe erger de rampen.
wilt niet noodzakelijk zeggen dat het aan het klimaat ligt hé...
er zijn zo veel factoren (ook zonne activiteit en zo, of zuiver toeval, klimaat meet ge over eeuwen, ni over een paar jaar)

`SeriOUs
23 september 2005, 17:14
wilt niet noodzakelijk zeggen dat het aan het klimaat ligt hé...
er zijn zo veel factoren (ook zonne activiteit en zo, of zuiver toeval, klimaat meet ge over eeuwen, ni over een paar jaar)Djees, waarom gelooft niemand me dat het wel bijna zeker is (die slimme wetenschappers zeggen dat) dat de aarde aan het opwarmen is. Kijk rond je, je kan het zelfs waarnemen met het blote oog. Ook niet meer als normaal hoor, de aarde heeft altijd al felle klimaatsveranderingen gehad. Vele culturen zijn daardoor uitgestorven.

`SeriOUs
23 september 2005, 17:19
was El nino geen orkaan zelf? :xNeen, dat is een effect van de opwarming van de oceaan ofzo.

Anyway, ik was mis over El Niño. Die is hier irrelevant. Hij zorgt er zelfs voor dat er minder orkanen boven de Atlantische Oceaan zijn.

Avilowca
24 september 2005, 12:47
Neen, dat is een effect van de opwarming van de oceaan ofzo.

Anyway, ik was mis over El Niño. Die is hier irrelevant. Hij zorgt er zelfs voor dat er minder orkanen boven de Atlantische Oceaan zijn.

el nino heeft zelfs een zeer beperkte invloed op noord amerika, het is zuid amerika die de volle laag krijgt.

`SeriOUs
24 september 2005, 13:13
el nino heeft zelfs een zeer beperkte invloed op noord amerika, het is zuid amerika die de volle laag krijgt.Idd, I was totally wrong with the niño-thing.

Preske
24 september 2005, 15:36
http://mfile.akamai.com/12944/live/reflector:41088.asx = live report van rita.
ik heb ook een filmpje over de potentiele overstroming van de gebieden (uploading now)

hierzo
http://media.putfile.com/5006558200k

The Patriot
24 september 2005, 16:05
Djees, waarom gelooft niemand me dat het wel bijna zeker is (die slimme wetenschappers zeggen dat) dat de aarde aan het opwarmen is. Kijk rond je, je kan het zelfs waarnemen met het blote oog. Ook niet meer als normaal hoor, de aarde heeft altijd al felle klimaatsveranderingen gehad. Vele culturen zijn daardoor uitgestorven.

Ik geloof u .. Ze zijn hier gewoon naief tot over hun oren ... De bewijzen zijn er, de poolkappen smelten af en etc etc .. het dringt gewoon niet door tot sommigen dat er een serieuze klimatsverandering aan de gang is, tgaat weliswaar traag drm merk je er ook niet zo veel van maar tgebeurt toch :)

NapalmBenny.
24 september 2005, 19:00
Is er misschien ook geen natuurlijke opwarming van de aarde?? Vanaf het onstaan van de aarde zijn er constant klimaatsveranderingen geweest, om de zoveel 1000 jaar kwam er een ijstijd. Ooit waren er zeeën die woestijn werden. De natuur beweegt nu eenmaal.

Het is nu mss wel wat gemakkelijk om alles op het broekaseffect te steken, ...

joyraider
24 september 2005, 20:34
Is er misschien ook geen natuurlijke opwarming van de aarde?? Vanaf het onstaan van de aarde zijn er constant klimaatsveranderingen geweest, om de zoveel 1000 jaar kwam er een ijstijd. Ooit waren er zeeën die woestijn werden. De natuur beweegt nu eenmaal.

Het is nu mss wel wat gemakkelijk om alles op het broekaseffect te steken, ...

denk dat je enerzijds wel gelijk hebt; waarschijnlijk zijn er in de geschiedenis van onze aardbal al ontelbaar veel opwarmingen geweest, maar hebben we daar geen weet van... aan de andere kant; onze vervuilrotzooi zal er toch ook wel voor iets tussenzitten ;)

Shyheim
25 september 2005, 01:48
klimaat meet ge over eeuwen, ni over een paar jaar

gemiddelde van de afgelopen vijf jaar :)

killgore
25 september 2005, 01:53
denk dat je enerzijds wel gelijk hebt; waarschijnlijk zijn er in de geschiedenis van onze aardbal al ontelbaar veel opwarmingen geweest, maar hebben we daar geen weet van... aan de andere kant; onze vervuilrotzooi zal er toch ook wel voor iets tussenzitten ;)
1 mega vulkaan uitbarsting vervuilt evenveel als de mens de afgelopen 50 jaar of zoiet

BBQezel
25 september 2005, 16:16
1 mega vulkaan uitbarsting vervuilt evenveel als de mens de afgelopen 50 jaar of zoiet

dat zou ik toch niet denken aangezien de mens continu vervuilt en amerika alleen kan al goed is voor 2-3mega vulkaan uitbarstingen volgens jouw grootte

killgore
25 september 2005, 19:25
dat zou ik toch niet denken aangezien de mens continu vervuilt en amerika alleen kan al goed is voor 2-3mega vulkaan uitbarstingen volgens jouw grootte
nja, kheb es zoiet gehoord, ma da zal prolly enkel zijn op luchtvervuiling of zo, vervuiling van land, water, natuurlijke bronnen uitputten, ... zal daar niet bijzijn denkek.