PDA

Volledige versie bekijken : carburator schoonmaken mogelijk??

cooldude
21 september 2005, 23:00
hello

ik zou graag eens weten of een carburator schoonmaken
moeilijk is enz.... of als dit goed doenbaar is moet de
scooter daarna terug afgesteld ofzo worden??

greetz

zombie
21 september 2005, 23:10
hello

ik zou graag eens weten of een carburator schoonmaken
moeilijk is enz.... of als dit goed doenbaar is moet de
scooter daarna terug afgesteld ofzo worden??

greetz

als ge dr geen verstand van hebt doe het dan niet ,
vraag aan iemand die het wel kan om het een keer voor te doen.
en te zegge waar ge moet op letten.

in princiepeis het allemaal zo moeilijk niet. maar als ge iets fout doet i het nadien wel moeilijker voor nen andere om u probleemen op te lossen :p

Puijken
22 september 2005, 00:13
Idd is niet zo evident... echt moeilijk is het eigenlijk niet maar toch er kan veel misgaan. Als ge een beetje vertrouwt zijt met auto/moto of in uw geval scooters denk ik ook niet dat het een groot probleem zal zijn.

1. Luchtfilter losmaken en van de carburateur halen
Is eigenlijk het makkelijkste, simpel de vijzen van de luchtfilter losdraaien en dan de veer waarmee deze aan de carburateur zit openduwen en deze er af trekken. Je kan weinig tot niets verkeerd doen hier! Doe deze ook open en kuis deze ook uit, het filtertje zelf kan je uitblazen met perslucht of eventueel een goed bad geven...

2. Gaskabel(en eventueel chokekabel) losmaken
Is ook niet zo moeilijk maar hier moet je al iets voorzichtiger zijn. Je ziet (afhankelijk of het een electrische choke is of niet) dus één of twee kabels toekomen bovenop de carburateur. Deze zitten beschermd in een zwart plastic. Daar waar ze da carburateur binnengaan zit een dopje op, dit maak je los door het vijsje los te draaien. Dan trek je voorzicht het dopje naar boven. Je trekt er dan je gasschuif uit samen met je gassnaald. Maak deze voorzichtig schoon...

3. Darmen van de carburateur halen
Simpelste stap eigenlijk. Er komen nog enkele darmen toe ook op de carburateur en die moeten er natuurlijk uit. Het kleinste darmpje kan je er meestal gewoon aftrekken (dit dient voor de olie), hier zal niks uitlopen.

Dan is er een tweede iets grotere darm die er bij mij ook los op zit (dient voor het vacuum, om de scooter dus wel of niet benzine te geven). Trek deze er af, hier moet je ook niks onderzetten.

Dan aangekomen bij de benzinedarm. Deze is meestal het grootst en zit vast met een klemmetje. Duw het klemmetje samen en verschuif het naar boven op de slang. Als je deze slang er af haalt zal er een klein beetje benzine uitlopen (overschot dat nog in de darm zat). Doe er gewoon een vod rond, trek het er af en laat het uidruipen in de vod.

Als je eventueel een watergekoelde scooter hebt kan het zijn dat er nog twee extra darmen van je cilinder komen. Hierdoor loopt gewoon antivries en deze kan je er normaal gezien afhalen zonder dat er iets uitloopt.

4. Carburateur uit het spruitstuk halen
Aan de andere kant van de carburateur zit het spruitstuk (zwart stukje plastiek dat naar/in het blok gaat). Hierrond zit een spanband, draai deze los (belangrijk dat je deze VOLDOENDE los draait!!) en trek met een voorzichtige draaiende beweging de carburateur uit het spruitstuk.

Indien je de scoot een langere tijd zo laat staan duw je best een propere vod over het spruitstuk zodat er zeker geen vuil in het blok kan!!

--------------------------------------------------------------------------

Dan begin je met het uitkuisen van de carburateur... ik neem hiervoor meestal een tandenborstel en perslucht. Ik heb hier thuis een apparaat staan met ontvetter in (komt er dan uit in zo'n borsteltje... weet niet hoe zo'n ding noemt :rofl: ), hiermee was ik heel de carburateur af tot deze weer in "nieuwstaat" is. Nu de meeste mensen zullen dit thuis niet hebben, maar ik denk dat je met gewone benzine ook al een heel stuk verder kan. Neem dus gewoon een lege fles drinken, snij deze door en vul deze een stukje met benzine. Dan kan je er eventueel de carburateur in te week leggen zodat alles mooi proper wordt!

Vergeet ook niet al het zand en vuil weg te blazen met perslucht. De sproeiers (choke en gewone) kan je er eventueel uitdraaien om deze ook eens uit te blazen met perslucht.

Eens klaar doe je gewoon bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde... Indien je niet zeker bent alles te onthouden van wat waar zat, neem foto's ofzo of plak over papiertjes op (heb zelf men eerste pc uitmekaar gehaald en inmekaar gestoken met het fototoestel naast mij :crazy: :rofl: ).

BELANGRIJK: VERGEET AUB JE OLIEDARM NIET TERUG AAN TE SLUITEN!!

In ieder geval, veel succes en mocht je nog vragen hebben...en ohja ik ben niet aansprakelijk voor mogelijke gevolgen ! ;) :tongue:

PS: normaal moet je scooter niet opnieuw worden afgesteld en zou deze gewoon normaal moeten rijden (eigenlijk iets beter :p). Maar, indien er echt VEEL vuil zat kan het zijn dat de afstelling een klein beetje aangepast moet worden. Heb dit zelf al voorgehad met een verstopte luchtfilter... na alles uit te kuisen moest de gasnaald een standje lager zodat hij iets meer benzine kreeg :)... Maar, normaal is dit dus NIET nodig!

[B]Rocketeer
22 september 2005, 14:37
En uwe post staat in FAQ.
Twas de moeite waard :D

cooldude
22 september 2005, 17:34
weet niemand toevallig pagina met
wat fotos want ik weet wel ongeveer
hoe enz maar heb geen zin om het
de klote op te helpen :d:d

greetz

Puijken
22 september 2005, 19:27

greetz

Ik zal nog es rondkijken of eventueel zelf wat fotokes maken... komt in orde.. gewoon een beetje geduld tot het weekend dan :p

Rocketeer']En uwe post staat in FAQ.
Twas de moeite waard :D

Leuk :D
Heb men best gedaan! Zal nog eens kijken voor een paar fototjes zoals cooldude hier nog vraagt... misschien kunnen die er dan bijgezet worden (zal men vorige post editten ;))

zombie
22 september 2005, 21:10

greetz

niet eleke carbu is hetzelfde he :p

cooldude
23 september 2005, 08:21
neenee zo slim benk al :d:d ma
het principe is meestal ongeveert