PDA

Volledige versie bekijken : 4040 - U maakt het nieuws

Karma Police
21 september 2005, 21:24
Voor wie het nog niet gezien zou hebben, VTM lanceerde laatst zijn 4040 project. Als mensen zoals u en ik nieuwsfeiten meemaken kunnen ze SMS'en of MMS'en naar 4040, of mailen naar 4040@vtm.be. Zo wil de VTM dadelijk bij de recentste gebeurtenissen zijn. Het concept komt van een buitenlandse zender.
http://www.vtm.be/4040/

Ik heb nog geen 4040 reportage gezien want ik probeer het VTM nieuws eigenlijk te vermijden. Dit lijkt mij weer een stunt van VTM om kijkers te lokken naar hun nieuws.

Enkele quotes van de website:
We vragen aan al onze kijkers om mee te werken aan ons nieuws. Wij willen weten wat zij zien, wat zij meemaken, welke verhalen voor hen belangrijk zijn.

Stef Wauters: “Zo is het. Niet de instellingen of hun woordvoerders, maar de mensen zijn onze eerste nieuwsbron. Daarom past 4040 helemaal in onze manier van Nieuws-maken.”

Journalisme gaat in mijn ogen nog altijd om kritische reporters die proberen de essenties en de waarheid achter een verhaal over te brengen naar ons, niet wat Jos om de hoek vindt van wat datgene wat er gebeurd is.

Als er al een thread over bestaat heb ik ze met de search niet gevonden.

SilentSpring
21 september 2005, 21:27
²ken, geldklopperij imo, in klein letters staat er dan bij 0.50cent per bericht eb ook nog gene gezien om de simpele reden dak tegen dat laat niefs begint al in men beddeke lig

[deleted]
21 september 2005, 21:35
[deleted]

Karma Police
21 september 2005, 21:44
Een tijdje geleden was het VTM nieuws toch bezig over hoe ze een serieuzer imago wouden bekomen. Bekijk het nu eens, de allereerste 5 seconden van het nieuws: een moederke dat zit te janken omdat een orkaan haar huis heeft weggerukt. Dan weet ge toch al genoeg...

[deleted]
21 september 2005, 22:26
[deleted]

The Patriot
21 september 2005, 22:45
En het blijft er niet bij ..

Wil je je nieuws melden aan de krant "het nieuwsblad" of "het volk" dan sms je naar het nummer 4004

Zit dus niet alleen op vtm te flamen ... dit is ier precies weer et fanboy clubke die bezig is ze .. Den enen kijkt liever naar vtm naar vtm .. Ik vind het op zich geen slecht systeem moest het gratis zijn maar de manier waarop het nu gebeurt vind ik toch wel een heel pak minder maar je zou eens moeten weten hoeveel mensen sturen naar dat nummer ;)

Karma Police
21 september 2005, 23:14
we hebben alleen over VTM gesproken, over andere zenders is geen woord gezegd. Dus over fanboys praten klopt niet. Ik erger me trouwens aan veel zenders en kranten.

Le Roy Landis
21 september 2005, 23:23
ze kunnen evengoe een ou doos in de studio zetten die bij elk nieuwsfeit 30 seconden de tijd heeft om commentaar te geven. Succes gegarandeerd.

Radiance
21 september 2005, 23:24
Ik ben geen fan (meer) van het medium tv in het algemeen.
Dat dit geldklopperij is daar geloof k niet in, zoveel kan je daar nu ook niet aan verdienen. Je kan evengoed mailen.
Wat het wel is, is een makkelijke manier van nieuws vergaren, dit is voor hen een mogelijkheid om nieuws op te pikken dat niet (of pas later) bij de persagentschapen is binnengekomen.
En ik ben er zeker van dat je al langer dan vandaag naar VTM of gelijk welke krant kunt bellen om hen iets te melden, alleen is VTM bij mijn weten de eerste die er zulke publiciteit rond maakt, mij ook niet echt gelaten.

VTM is een sensatiezender, ik denk dat het weinig zin heeft van dat te ontkennen, maar laten we eerlijk zijn, hun kijkcijfers zijn over 't algemeen niet slecht, dus mensen willen het blijkbaar toch zien. Elk zijn markt & als iemand liever naar VTM dan VRT kijkt zal ik daar echt geen seconde van wakker liggen. Zelf kijk ik meestal naar VRT als k al kijk naar het nieuws, Ter Zake bekijk meestal in de herhalingen op Canvas voor het slapen.

Le Roy Landis
21 september 2005, 23:29
Ik kan nu al niet meer wachten op de eerste mms'jes met naaktfoto's van coveliers.
Spannend! :)

dêsh'
21 september 2005, 23:47
Tja, hun 'campagne' heeft zijn doel niet gemist imo. Er wordt gesproken over 4040, mensen zijn benieuwd, wat weer resulteert in meer kijkcijfers. Of kijkcijfers halen dan weer het doel moet zijn van een nieuwsbulletin, daar spreek ik mij niet over uit..

Le Roy Landis
21 september 2005, 23:51
hoe je het ook draait of keert ...

de vrt heeft tange en vrankx

en daar kunnen dennnyyyyyy of steeefff nie aan tippen.

Tweak37
22 september 2005, 00:13
Tja, hun 'campagne' heeft zijn doel niet gemist imo. Er wordt gesproken over 4040, mensen zijn benieuwd, wat weer resulteert in meer kijkcijfers. Of kijkcijfers halen dan weer het doel moet zijn van een nieuwsbulletin, daar spreek ik mij niet over uit..

Voor een commerciele zender? Natuurlijk gaat het daarom....

Nog maar een reden om niet naar het vtm nieuws te kijken :)

[deleted]
22 september 2005, 00:31
[deleted]

BambooZelD
22 september 2005, 13:58
ik dacht dat het hun job was om het nieuws te maken :wtf:

[deleted]
22 september 2005, 15:00
[deleted]

Tyfius
22 september 2005, 16:33
Ik vind alle belgische nieuwsbulletins even slecht, maar als je naar het buitenland kijk, werken velen met soortgelijke SMS diensten. En daar slaat het toch aan.

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van VTM om een burenruzie die Jan Modaal in zijn straat storend vind in het 7 uur nieuws te brengen, maar eerder grotere dingen, die later of anders op de verschillende persagentschappen terechtkomen te verslaan.
Vanuit het standpunt van een gewone mens krijg je een heel ander idee over zo'n nieuwsfeit, en ik denk dat ze dat willen bereiken, en met zoiets rekening houden in hun verslaggeving om het nieuws meer naar en voor de mensen te brengen.

Preske
22 september 2005, 16:50
En niemand die er aan denkt dat het laatste nieuws dit ookdoet onder het nummer 4545. maar daar hoort ge niemand iets over zeggen ze.

Het nieuwsblad heeft 4004

vtm bashing is in zeker :p

[deleted]
22 september 2005, 17:17
[deleted]

Time
22 september 2005, 17:30
En niemand die er aan denkt dat het laatste nieuws dit ookdoet onder het nummer 4545. maar daar hoort ge niemand iets over zeggen ze.

Het nieuwsblad heeft 4004

vtm bashing is in zeker :p
hln = vtm
beiden sensatiezoekers

Genious
22 september 2005, 18:01
meh, kan moeilijk nog meer in niveau dalen.

wanneer er volgens de vrt 4 gewonden zijn, dan zijn dat 4 doden voor vtm (is niet uit de lucht gegrepen, echt al gehoord :doh: -eerst op vtm, ze kunnen dus niet overleden zijn-)

Karma Police
22 september 2005, 18:14
Aan al die mensen die hier zitten te roepen "VTM-bashers!", ik sprak enkel over de VTM, maar ik kan hln, hbvl en dergelijke evenmin uitstaan. Het is heus niet zo dat ik wat op VTM zit te kakken omdat het "in" is.
Vervelend als mensen op veronderstellingen werken.

Bubbling Zombie
22 september 2005, 19:57
Aan al die mensen die hier zitten te roepen "VTM-bashers!", ik sprak enkel over de VTM, maar ik kan hln, hbvl en dergelijke evenmin uitstaan. Het is heus niet zo dat ik wat op VTM zit te kakken omdat het "in" is.
Vervelend als mensen op veronderstellingen werken.

don't worry, u bent tegenwoordig even "in" als u op hln en hbvl basht hoor.

Karma Police
22 september 2005, 20:53
don't worry, u bent tegenwoordig even "in" als u op hln en hbvl basht hoor.
*zucht*

mja, ge zou ook voor minder

BambooZelD
23 september 2005, 13:26
Ik vind alle belgische nieuwsbulletins even slecht, maar als je naar het buitenland kijk, werken velen met soortgelijke SMS diensten. En daar slaat het toch aan.

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van VTM om een burenruzie die Jan Modaal in zijn straat storend vind in het 7 uur nieuws te brengen, maar eerder grotere dingen, die later of anders op de verschillende persagentschappen terechtkomen te verslaan.
Vanuit het standpunt van een gewone mens krijg je een heel ander idee over zo'n nieuwsfeit, en ik denk dat ze dat willen bereiken, en met zoiets rekening houden in hun verslaggeving om het nieuws meer naar en voor de mensen te brengen.

Naar en voor de mensen ok, maar niet VAN de mensen

Het nieuws wordt zo herleid naar een spel en verliest zijn waarde en objectiveit. Het zal een verzameling worden van banaliteiten, en het echte nieuws ( = nieuws dat belangerijk is voor de mensen) daar wordt niet meer overgesproken ...
Als ik journalist was bij VTM,hln ik zou mij echt vernederd voelen ...

dropkicker
24 september 2005, 04:51
Als ik ni kan slapen in t weekend kijk ik es naar de herhaling van vtm en vrt.
Het eerste nieuwsfeit dat ik gezien heb dat binnengelopen was via 4040 was een scheur in een tank in de suikerfabriek van Tienen met een of ander giftig ding in. Dat is een nieuwsfeit dat vtm ook zou verslaan zonder 4040, dus ik heb den indruk dat ze niet jan met de pet gaan intervieuwen die aangevallen is door een duif. Natuurlijk spelen ze in op de betrokkenheid die de vtm-kijkers dan hebben. Wie weet zijn er mensen die elke dag op straat lopen met de gsm in de hand op zoek naar nieuws^^.
Zoals velen al zeggen, is er geen enkele goede verslaggeving in Belgë. Klinkt raar maar ik zou liever naar het nieuws kijken zoals dat van kanaal-z. Natuurlijk minder gespecifiëerd op economie, maar mss met enkel het nieuws dat nieuws is en geen sensatie. Ik bedoel daar mee geen ongevallen (zware natuurlijk wel maar geen verzameling van ongevallen met blikschade gevolgd door een interview voor tijd te rekken), geen burenruzies, mensen die over iets hun beklag willen doen,... maar eerder zinvole politiek, de economie, alle nieuws dus :)

Als journalist u beschaamd voelen als je voor VTM of HLN zou werken? Als die mensen daarmee hun bvrood verdienen is dat hun volste recht.
Elk land heeft een zender als VTM nodig, elk bevolkingssegment moet toch aan zijn trekken komen? Ketnet is voor klein kinderen, VTM voor de net iets minder ontwikkelde mens, VRT voor mensen die zich te min voelen voor VTM :p:p
Hoe meer diversiteit hoe beter

Th0R
26 september 2005, 12:22
ik vind 4040 toch een goed id, maakt het makkelijker voor gewone mense om kleine of grote problemen een groter licht te geven.

McBr@in
26 september 2005, 19:42
Dat systeem zat er al langer aan te komen e. Al bij al vind ik het zeker geen slecht idee. En durf zelf wedden, werd het als eerste bij VRT in gebruik genomen, het zou zeker en vast meer succes gehad hebben.

VTM heeft nogal een kwalijke reputatie. Ik kijk ook niet zo vaak naar die zender, maar moet wel zeggen dat ze op sommige vlakken qua service beter zijn dan VRT, en CANVAS. Zo denk ik aan de uitzending van F1 op kanaal2. Dat verliep toen veel beter dan nu op Sporza.

Maar goed, VTM-nieuws vindek idd wat meer sensatiegericht. MAAR dat is niet persé slecht. Ik onthoud meer van het nieuws van VTM dan van het nieuws van VRT, gewoon omdat het wat sensationeler wordt gebracht. En beide zender geven nochtans verslag over dezelfde feiten ze. Soms komt er bij VTM es iets bij dat eigenlijk ni echt nieuws is, maar dat moet ge der dan maar bijpakken.

Geef 4040 wa tijd en da komt wel in orde.

pina
26 september 2005, 20:22
de onderwerpen van het nieuws bij vrt en vtm zijn quasi identiek. Zelfs bij de benadering ervan verschillen ze niet zoveel hoor. Ik zou eerder zeggen dat vrt meer richting vtm is gegaan.

Altijd die caroline vandenberghe die ter plaatse is en moet zeggen dat er geen nieuws te rapen is...zucht.

NapalmBenny.
26 september 2005, 20:25
Niemand verplicht u er heen te kijken, niemand verplciht u te bellen.

[deleted]
26 september 2005, 21:10
[deleted]

McBr@in
26 september 2005, 21:28
Allebei de zenders hadden vertraging tegenover de waalse en de franse zender :)

Maar kanaal2 zendde wel de kwalificaties uit, en begon altijd mooi op tijd. Tegenover Canvas heeft de start al eens paar maal verlaat uitgezonden omdat et ergens wielrennen was ook.

BloodSeaker
26 september 2005, 22:09
Het is zo dat zowat elke krant werkt met lokale contactpersonen, waarmee de afspraak is dat ze meteen als ze iets weten, dit aan die krant laten weten.

VTM doet nu hetzelfde, maar dan naar iedereen toe. Ik vind het zeker geen slecht idee. De bedoeling van het nieuws is nog altijd snel op de bal spelen en de feiten weergeven. Als dit beter en sneller kan doordat mensen smsen, is dat zeker een goed idee.
Ik denk nog wat verder. Door zoiets worden mss meer gevallen gemeld van bvb een ongeval, waardoor wat zulke zaken betreft, de statistieken beter kloppen en de regering beter kan beslissen wat te doen aan een bepaalde problematiek.
Het is wel ver gedacht, maar dingen als die 4040 zouden effectief kunnen bijdragen tot dit.
En het is idd niet zo dat VTM ff alles wa op 4040 binnenkomt, zonder te checken aanneemt voor waar. Neen, ze gaan na of de informatie klopt en als het echt het nieuws waard is, wordt het getoond. Dit kan tijdsbesparing opleveren.

Trouwes, ik ben niet voor een of andere zender, maar vtm is nie slechter dan de vrt. Alleen spreken ze andere doelgroepen aan en is het zo dat de vtm moet leven van reclame en andere inkomsten en de vrt zich daar geen zorgen over moet maken dankzij vadertje staat. Neem subsidies weg van de VRT en ze zullen ook meer sensatie brengen, want tenslotte trekt sensatie wel degelijk de mensen aan.
VTM keert nu trouwes duidelijk terug naar zijn beginjaren, met het terug invoeren van een hoop populaire programma's uit die tijd, eventueel in een nieuw jasje, en ze scoren wel degelijk. Ik vind het een goede evolutie van de VTM. Zij kiezen voor een duidelijk publiek voor VTM en geven op kanaal2 andere doelgroepen hun programma's. Op zich voor elk wat wils. En om nu een voorbeeld te geven van de VRT die ook nie goe bezig is: Bij de VTM kon iemand die es een match ging zien, rustig op zondagmiddag de samenvattingen doornemen. Iemand die nu op zaterdag nie thuis is, kan fluiten naar samenvattingen van de rest, want buiten studio 1 de goals, is er geen heruitzending van de zaterdagavond uitzending. Ook formule 1: bij kanaal2 kon ge die live volgen, net als alle kwalificaties. Bij de VRT ist hopen dat ze alles uitzenden en dan komt er ne pipo bij zeveren die nie eens de naam van de rijders kent. ZO heeft elke zender zijn negatieve en positieve punten. Het zal nooit voor iedereen goed zijn, en iets dat mij niet aanstaat, daar kijk ik nie naar. En kga zeker nie op forum dan elke kans gaan gebruiken om dat even af te breken, zoals sommigen hier wel doen

Ben niet de enige die zo denkt

Orgineel gepost door McBr@inless
Zo denk ik aan de uitzending van F1 op kanaal2. Dat verliep toen veel beter dan nu op Sporza.

Marsmillo
28 september 2005, 15:17
VTM zoekt gewoon een manier om de VRT voor te zijn.
Want alle zaken die belangrijk zijn komen toch binnen op alle nieuwsredacties via het persagentschap BELGA of ander...

Maar als de VTM nu al een SMS'je of telefoontje binnengekregen heeft zijn ze daar veel eerder dan wanneer het pas binnenloopt via de teltex (of hoe noemt dat apperaat) Ook kleinere gebeurtenissen locaal kunnen ze zo in beeld krijgen. Zaken die niet op een andere manier zouden binnenkrijgen.

Geen slecht idee van de VTM
En naar alle leuke mensen die hier zo erg tegen VTM zijn. Hun Nieuws vindt ik persoonlijk niet minderwaardig aan dat van de VTR (EEN) Ik kijk soms naar beide en vind dat ze beide goed genoeg zijn...

[deleted]
28 september 2005, 15:44
[deleted]

Marsmillo
29 september 2005, 15:53
Yeah, zit wel iets in...
Ik kijk persoonlijk naar het nieuws op vtm van 19u en het Journaal van 20u op Canvas.
Ze hebben +/- de zelfde onderwerpen en gegen ongeveer de zelfde uitleg, ik merk niet echt zoveel verschill. Het journaal is meer op politiek gericht (vroeger meer dan nu) en vtm is meer op algemene gebeurtenissen (sensatie gericht meestal :p)

Idd zijn verschillen, maar beide hebben hun waarden
Ik zou geen een van de 2 beter besouwen als de ander

EagleEye
29 september 2005, 15:57
Op eender welke nieuwszender, I DON'T CARE about al die onbelangrijke mensen en wat zij van de zaak vinden! Tenzij het belangrijke getuigen zijn ivm de zaak waar het over gaat...

phixiuZ
29 september 2005, 17:47
Ik vind dit een absurd idee. Waarom zouden wij 0.50€ moeten betalen om aan hun nieuws te melden? Het zou net omgekeerd moeten zijn :). Wie gaat er nu nieuws gaan melden waar zij dan de eer gaan opstrijken?

Wie doet hier nu aan mee? Zoals reeds gezegd hebben ze lokale contactpersonen enzo en als die iets melden dan zullen die zeker vergoed worden denk ik, maar hier is het blijkbaar andersom.

Geldklopperij :naughty: