PDA

Volledige versie bekijken : Simon Wiesentahl overleden

Red_Dog
21 september 2005, 01:57
Nazi-jager Simon Wiesenthal is dinsdag overleden. De 96-jarige Wiesenthal overleed thuis in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen in zijn slaap.
Wiesenthal overleefde in de Tweede Wereldoorlog de twaalf concentratiekampen waar hij als jood gevangen werd gehouden en wijdde de rest van zijn leven aan de opsporing van oorlogsmisdadigers, het levendig houden van de herinnering aan de holocaust en de bestrijding van antisemitisme en racisme.
Wiesenthal, die in de holocaust 89 familieleden verloor, zorgde er naar zijn zeggen voor dat elfhonderd nazi's voor de rechter werden gebracht. Maar hij trok ook ten strijde tegen neonazisme en racisme en hamerde erop dat de mensheid lering moest trekken uit de ervaring van de joden. Het verleden mag nooit worden vergeten, stelde hij. Zijn levenswerk begon toen de Amerikanen in mei 1945 het vernietigingskamp Mauthausen in Oostenrijk bevrijdden. Het was het twaalfde kamp waarin Wiesenthal had gezeten en het vijfde vernietigingskamp. Hij woog bij zijn bevrijding maar 45 kilo.
Wiesenthal besefte snel dat vrijheid zonder gerechtigheid niet mogelijk is. "Ik wilde hier een paar jaar aan wijden. Het werden decennia."
Ook toen hij al in de 90 was bleef Wiesenthal op het verleden wijzen en waarschuwen tegen een herhaling daarvan. De gruwelen van de Serviërs tegen de etnische Albanezen in Kosovo vervulden hem met afgrijzen, maar hij zei dat niemand hun tragedie mocht vergelijken met de moord op zes miljoen joden.
"Wij leven in een tijd van de trivialisering van het woord holocaust," zei hij in mei 1999 in een vraaggesprek met het persbureau AP. "Wat met de joden is gebeurd kan met geen enkele misdaad worden vergeleken. Iedere jood had een doodvonnis zonder datum."

Wiesenthal werd 31 december 1908 geboren in Buczacs, een dorp in de buurt van het tegenwoordige Lvov in Oekraïne dat toentertijd deel uitmaakte van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Hij studeerde civiele werktuigbouwkunde in Praag en Wenen en haalde in 1932 de ingenieurstitel. Hij werkte als bouwkundig ingenieur in Sovjet-Rusland alvorens naar Lvov terug te keren, waar hij een architectenbureau begon, voordat de Russen en vervolgens de Duitsers Lvov bezetten en de terreur begon.
Van 1941 tot 1945 zat Wiesenthal in concentratiekampen. Na de bevrijding wierp hij zich op de opsporing van oorlogsmisdadigers, aanvankelijk in samenwerking met de Amerikanen, later zelf vanuit een appartement in Wenen dat tot de nok toe vol stond met dossiers en uitgroeide tot het Joods Documentatiecentrum.

Zijn rol in de opsporing van Adolf Eichmann, de voormalige SS-commandant die de uitroeiing van de joden organiseerde, was onduidelijk. Eichmann werd in 1960 door Israëlische agenten uit Argentinië ontvoerd, waarna hij in Israël werd berecht en opgehangen. Wiesenthal is er dikwijls van beschuldigd zijn rol te hebben aangedikt. Hij beweerde niet alleen dat de opsporing van Eichmann aan hem te danken was, maar zei ook dat hij in 1954 al wist waar Eichmann uithing, maar dat Israël hem niet geloofde. De gevangenneming van Eichmann "was teamwork van velen die elkaar niet kenden", zo zei Wiesenthal in 1972. "Ik weet niet of en in welke mate de berichten die ik naar Israël heb gestuurd, zijn gebruikt."

Een van degenen die Wiesenthal opspoorde was de Oostenrijkse politieman Karl Silberbauer, die verantwoordelijk was voor de arrestatie van Anne Frank en haar deportatie naar Bergen-Belsen, waar zij overleed. Hij besloot Silberbauer in 1958 te gaan zoeken, omdat een jongere had gezegd pas te zullen geloven dat Anne Frank had bestaan als Wiesenthal de man had gevonden die haar en haar familie had gearresteerd. Na vijf jaar zoeken kon Silberbauer in 1963 worden aangehouden.
Wiesenthal slaagde er niet in Josef Mengele, de "Engel des Doods" van Auschwitz, voor het gerecht te brengen. Mengele overleed in Zuid-Amerika na tientallen jaren aan arrestatie te zijn ontkomen.

----------------------

Onvoorstelbaar veel respect voor die man...

ec8or
21 september 2005, 08:15
het doet me persoonlijjk niet veel... en kom nu niet af met dat is omdat ik zus en zo ben. want dat heeft er niets mee te maken.

maar met die steenoude knarren uit ww2 heb ik helemaal geen voeling en of die mensen nu sterven of 150 zouden worden, dat maakt mij persoonlijk geen fluit uit.

FuLcRuM
21 september 2005, 09:36
Respect voor de man...

-TaRoT-
21 september 2005, 09:40
respect voor de man idd, heeft echt nog supergoeie dingen gedaan na in de holocaust gezeten te hebben, zoals die nazi opgespoord te hebben in argentinië...

Preske
21 september 2005, 10:39
het doet me persoonlijjk niet veel... en kom nu niet af met dat is omdat ik zus en zo ben. want dat heeft er niets mee te maken.

maar met die steenoude knarren uit ww2 heb ik helemaal geen voeling en of die mensen nu sterven of 150 zouden worden, dat maakt mij persoonlijk geen fluit uit.

het gaat er niet om, om hoe oud hij wel niet is geworden maar wat hij heeft beleefd en heeft betekend voor de latere generaties.

ec8or
21 september 2005, 10:49
het gaat er niet om, om hoe oud hij wel niet is geworden maar wat hij heeft beleefd en heeft betekend voor de latere generaties.
idd, wat hij beleefd heeft, het is erg wat er toen gebeurd is allemaal maar moet je daarom respect voor iemand hebben? om wat hij beleefd heeft? ok om wat ie daarna gedaan heeft kun je wel respect hebben - maar eerlijk gezegd zei zijn naam mij nix voor ik over hem gelezen en gehoord heb gisteren... via nieuws en kranten.

ik heb ook geen disrespect voor hem, helemaal niet, maar ik kende hem eigenlijk niet eens echt, en kan dus moeilijk instant-sympathie voor hem opbrengen gewoon omdat het mooi klinkt of zo 'hoort'.

TekkaBlade
21 september 2005, 10:59
idd, wat hij beleefd heeft, het is erg wat er toen gebeurd is allemaal maar moet je daarom respect voor iemand hebben? om wat hij beleefd heeft? ok om wat ie daarna gedaan heeft kun je wel respect hebben - maar eerlijk gezegd zei zijn naam mij nix voor ik over hem gelezen en gehoord heb gisteren... via nieuws en kranten.

ik heb ook geen disrespect voor hem, helemaal niet, maar ik kende hem eigenlijk niet eens echt, en kan dus moeilijk instant-sympathie voor hem opbrengen gewoon omdat het mooi klinkt of zo 'hoort'.

Dan wordt het tijd dat je eens de andere kant van het verhaal leert...

Met zijn werk heeft hij heel wat mensen terug een "beter" gevoel gegeven... Wetende dat massamoordenaars eindelijk achter slot en grendel zitten kan een mens weer wat op z'n gemakt brengen...

En in je eerste post zeg je dat we het niet mogen wijten aan je rechts gezindheid... Wel, dat is gewoon op voorhand zeggen dat dat net je zwakke plek is... Maar oh wee als we daar over beginnen want je hebt immers gezegd dat we dat niet mogen doen!
Denk toch eens na... Geen respect voor z'n acties hebben is ronduit absurd...

ec8or
21 september 2005, 11:15
ohw neeje, tekkablade, het is gewoon omdat er genoeg zijn die mij enkel hier op pakken - cfr expeditie robinson thread door 'serious - ik geef m'n mening en dan wordt daar meteen door seriouske op gereageerd dat het is omdat er iemand 'licht donker' zou zijn... astamblieft zeg, het begint echt te gek te worden voor woorden.

en lees de ge-quote reply nog maar eens mooi opnieuw, dan zul je zien dat ik erken dat je respect kunt hebben voor wat iemand gedaan heeft, maar om iemand respect te geven om wat ie tegen z'n eigen wil in beleefd heeft, dat snap ik toch niet.

natuurlijk denk ik vanuit een rechts gevoel, maar dat is BIJLANGE NIET zo rechts als velen mij aansmeren op bepaalde punten. en op andere punten ben ik dan nog veel meer dan je zou vermoeden...
ik wou enkel dat (ook) hier op de bal gespeeld wordt en niet (weeral) op de man ;)

ik kende wiesenthal omzeggens niet voor deze week - dus kan ik ook geen echte diepe emotie uiten op zijn overlijden.

Le Roy Landis
21 september 2005, 11:21
het laat mij eerlijk gezegd ook koud.
goed voor de mensen dat hij dat gedaan heeft,
maar het laat mij echt steenkoud.

lttuvix
21 september 2005, 11:27
ik vind het feit da zo weinigen hem kennen eig fout van media en scholen nuja soit

ik vind dat hij zen rust wel heeft verdient en denk nie dat iemand hem ooit zal vergeten

Red_Dog
21 september 2005, 11:28
@ ec8or: als je hem toch niet kent, waarom dan commentaar geven ? :)
Niet als aanval bedoeld, maar ik vraag het me echt af. Je geeft comments als "iets dat hij onvrijwillig beleefd heeft", de man heeft 12 concentratiekampen overleefd, weetwel.
Waarna hij tot diep in zijn 80 jaren nog fervent op nazi's heeft gejaagd.
Kan begrijpen dat je hem niet kent (ken hem zelf ook nog maar enkele maanden) maar wat zijn wij er mee dat het jou niets doet ?
Dit was een thread om medeleven te betuigen aan een (voor velen) groot man, niet om eventjes te verkondigen dat het je weinig kan schelen. ;)

Le Roy Landis
21 september 2005, 12:29
Dit was een thread om medeleven te betuigen aan een (voor velen) groot man, niet om eventjes te verkondigen dat het je weinig kan schelen. ;)

Daar staat toch nergens "enkel medeleven betuigen"?

En trouwens, die krel was 90 jaar ofzoiets,

is toch normaal dat die sterft zeker? Zo erg zal hij het precies wel niet gehad hebben, op kamp.

Deus ex Machina
21 september 2005, 12:34
lol ^^ op vorige reply

nuja mij laat het ook koud omdat ik hem niet ken, maar ik geef toen hij heeft zich beziggehouden, die nazibeulen moesten het maar niet doen, dat hij er een hoop aan de galg heeft geholpen is maar fair imo.

ec8or
21 september 2005, 12:48
idd red dog, er staat nergens 'enkel medeleven betuigen' ofzo - dat ik, velen samen met mij, hem niet ken(nen) omwat voor reden ook maakt dat ik er geen emoties bij heb, niet positief en niet negatief. dat was wat ik er mee wenste uit te drukken.

maar om dan weer op z'n tekkablades, het toe te schrijven aan mijn 'rechts zijn' is al te gemakkelijk en totaal ongegrond, zo moge de inbreng van le roy landis duidelijk maken. ;)

Morpheus
21 september 2005, 12:50
ec8or, altijd hetzelfde met u hé!

Post gewoon niet dan.

mvg

[deleted]
21 september 2005, 12:52
[deleted]

Time
21 september 2005, 13:03
was dit eigenlijk een gekend iemand? heb er nog nooit van gehoord :(

respect voor zijn verwezenlijkingen na de ww idd, maar op dat vlak volg ik sommigen hier wel: respect hebben voor iemand omdat hij de holocaust heeft meegemaakt? medelijden ja, spijtig voor hem dat hij dat moeten meemaken heeft, maar wat is daar respectvol aan... :)

is toch normaal dat die sterft zeker? Zo erg zal hij het precies wel niet gehad hebben, op kamp.
funny:lol: :p

Bubbling Zombie
21 september 2005, 13:08
Daar staat toch nergens "enkel medeleven betuigen"?

En trouwens, die krel was 90 jaar ofzoiets,

idd, liever een serie "respect" posts. Nja, ik denk er ongeveer hetzelfde over als de gequoteerde. 't is natuurlijk heel erg die holocaust enzo, maar is't niet een beetje normaal dat em dood is en al? (ik zal blij zijn als ik zo oud zou worden :-/ )

Red_Dog
21 september 2005, 13:15
was dit eigenlijk een gekend iemand? heb er nog nooit van gehoord :(

respect voor zijn verwezenlijkingen na de ww idd, maar op dat vlak volg ik sommigen hier wel: respect hebben voor iemand omdat hij de holocaust heeft meegemaakt? medelijden ja, spijtig voor hem dat hij dat moeten meemaken heeft, maar wat is daar respectvol aan... :)

funny:lol: :p

Niet het feit dat hij dat heeft moeten mee maken, maar dat mij laar liefst 12 kampen heeft overleefd.

Time
21 september 2005, 13:18
Niet het feit dat hij dat heeft moeten mee maken, maar dat mij laar liefst 12 kampen heeft overleefd.
de vraag is dan hoe hij het overleefd heeft, als je het geluk hebt nooit geselecteerd te worden voor de gaskamers...

VinceFeet
21 september 2005, 13:25
Diep triest hoe sommigen op zijn overlijden reageren: "Zo erg zal hij het wel niet gehad hebben op kamp". De manier waarop alleen al, "op kamp".
Maar hier maak ik liever geen woorden aan vuil.

Aezopp
21 september 2005, 13:29
de vraag is dan hoe hij het overleefd heeft, als je het geluk hebt nooit geselecteerd te worden voor de gaskamers...
Vooral de zwakkeren werden geslecteerd voor de gaskamer, als ge sterk waard moeste er niet direct naartoe omdat je dan nog 'nuttig' was. Dus zal het wel een sterke man geweest zijn zeker?

Time
21 september 2005, 13:33
Vooral de zwakkeren werden geslecteerd voor de gaskamer, als ge sterk waard moeste er niet direct naartoe omdat je dan nog 'nuttig' was. Dus zal het wel een sterke man geweest zijn zeker?
en omdat hij bij de fysiek sterkste hoorde en daardoor van de gaskamers is gespaard gebleven, verdient hij respect? :confused:

amai:/

ec8or
21 september 2005, 13:35
en omdat hij bij de fysiek sterkste hoorde en daardoor van de gaskamers is gespaard gebleven, verdient hij respect? :confused:

idd dat is wat ik bedoel - het lot is geweest dat hij 4 jaar concentratiekamp overleefd heeft. dat heet eerder geluk dan respect in mijn woordenboek.

/edit : ik zou er eventueel zelfs nog iets anders achter kunnen zoeken ook, maar gezien de anti-ec8or teneur hier zal ik m'n speculaties maar voor mezelf houden zeker :woohoo:

VinceFeet
21 september 2005, 13:42
Kijk nu is verder dan je neus lang is. Die man heeft ervoor gezorgd dat sommigen van de grootste misdadigers van de 20ste eeuw gestraft zijn voor hun daden. Hij heeft zich zijn hele leven lang ingezet om ervoor te zorgen dat de 6 miljoen slachtoffers van Wereldoorlog 2 gewreekt zouden worden. Verdient hij daarvoor respect? Ik hoop dat je die vraag zelf ook kan beantwoorden...

VinceFeet
21 september 2005, 13:44
idd dat is wat ik bedoel - het lot is geweest dat hij 4 jaar concentratiekamp overleefd heeft. dat heet eerder geluk dan respect in mijn woordenboek.

/edit : ik zou er eventueel zelfs nog iets anders achter kunnen zoeken ook, maar gezien de anti-ec8or teneur hier zal ik m'n speculaties maar voor mezelf houden zeker :woohoo:

Ga je gang maar, vrije meningsuiting! Geef ons dan ook de kans om jouw mening te weerleggen met deftige argumenten OF om akkoord te gaan met wat je zegt.

Time
21 september 2005, 13:45
Kijk nu is verder dan je neus lang is. Die man heeft ervoor gezorgd dat sommigen van de grootste misdadigers van de 20ste eeuw gestraft zijn voor hun daden. Hij heeft zich zijn hele leven lang ingezet om ervoor te zorgen dat de 6 miljoen slachtoffers van Wereldoorlog 2 gewreekt zouden worden. Verdient hij daarvoor respect? Ik hoop dat je die vraag zelf ook kan beantwoorden...
ik heb al van in het begin gezegd dat hij idd respect verdient voor zijn verwezenlijkingen na de WO, maar dat er imo niks speciaals is aan zijn overleving van die kampen, behalve dan de factor geluk. lees mss ook verder dan je neus lang is:)

mijn excuses als je het op ec8or bedoelde:)

Ga je gang maar, vrije meningsuiting! Geef ons dan ook de kans om jouw mening te weerleggen met deftige argumenten OF om akkoord te gaan met wat je zegt.
zal hij hopelijk niet doen, een warning volgt dan sowieso, zet maar aanhalingstekens rond je 'vrije' :)

Aezopp
21 september 2005, 13:46

Dat heb ik toch niet gezegd. Ik leg uit waarom hij waarschijnlijk gespaard is gebleven van de gaskamers.
& lees nu ff VinceFeet zijn post.

Time
21 september 2005, 13:49
Dat heb ik toch niet gezegd. Ik leg uit waarom hij waarschijnlijk gespaard is gebleven van de gaskamers.
& lees nu ff VinceFeet zijn post.
mijn vraag was op red dog gericht, sinds jij die in zijn plaats beantwoordde veronderstel ik dat jij dezelfde mening als hem bent toegedaan... namelijk dat hij respect verdient voor het overleven van die kampen
en die post van vincefeet is op mij niet van toepassing.
lees nu ff mijn post.

Red_Dog
21 september 2005, 13:51
Of hoe je alles kunt vereenvoudigen zodat je nergens nog respect voor moet hebben.

"ja, Hitler was ook wel slim eigenlijk om al die landen zo razendsnel in te nemen, dus ik heb daar respect voor" ?

VinceFeet
21 september 2005, 13:51
ik heb al van in het begin gezegd dat hij idd respect verdient voor zijn verwezenlijkingen na de WO, maar dat er imo niks speciaals is aan zijn overleving van die kampen, behalve dan de factor geluk. lees mss ook verder dan je neus lang is:)

mijn excuses als je het op ec8or bedoelde:)

zal hij hopelijk niet doen, een warning volgt dan sowieso, zet maar aanhalingstekens rond je 'vrije' :)

My fault. Ik bedoelde het eigenlijk op niemand specifiek, gewoon op diegenen die het "raar" vinden waarom we respect voor hem zouden hebben. Ik ken die man ook alleen maar van naam en ik ga niet wakker liggen van zijn dood maar respect hebben voor zijn daden is toch het minste dat we kunnen doen vind ik.

ec8or
21 september 2005, 13:53
Of hoe je alles kunt vereenvoudigen zodat je nergens nog respect voor moet hebben.

"ja, Hitler was ook wel slim eigenlijk om al die landen zo razendsnel in te nemen, dus ik heb daar respect voor" ?
respect kun je niet hebben - dat moet je verdienen ;) en net dat is waarom sommigen respect hebben voor iets en anderen niet - de waarden zijn verschillend voor verschillende individuen.

VinceFeet
21 september 2005, 13:54

Eigenlijk nog niet zo dom wat je daar zegt. Als we Hitler puur als strateeg bekijken moeten we inderdaad respect voor hem hebben. Wat hij daarbuiten nog verricht heeft, daar bestaan natuurlijk geen woorden voor.

Morpheus
21 september 2005, 14:03
Bon, als we hier meer moeten deleten dan wat anders... (9 stuks)