PDA

Volledige versie bekijken : Europa overweegt nieuw onderzoek tegen Microsoft

FuLcRuM
20 september 2005, 18:23
Terwijl het beroep van Microsoft tegen een uitspraak van de Europese Commissie nog loopt, komt er misschien een nieuw onderzoek naar de softwaregigant. Volgens Commissaris voor mededinging Nellie Kroes ontving de EU nieuwe klachten over zakenpraktijken van Microsoft. Dat zegt Kroes in een interview in de International Herald Tribune.

Het eerste onderzoek van de Europese Commissie ging van start in 2001 en onderzocht of Microsoft zijn bijna-monopoliepositie in de desktopmarkt misbruikte. In maart 2004 kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat dit inderdaad het geval was. Microsoft werd veroordeeld tot een recordboete van 497 miljoen euro en moest een aantal maatregelen nemen, waaronder het aanbieden van Windows XP zonder Windows Media Player. Het beroep van Microsoft tegen deze uitspraak is nog lopende en kan nog verschillende jaren duren.

In de Tribune zegt Kroes nieuwe klachten over het gedrag van Microsoft te hebben ontvangen. Bedrijven deden weliswaar enkel informeel hun beklag, maar toch neemt de Commissaris ze serieus. "We gaan niet wachten en niets doen", zegt de politica. Ze maakt duidelijk dat de Commissie niet zou wachten op een uitspraak in het beroep tegen het eerste onderzoek om een tweede te beginnen.

Kroes lost geen details over de klachten, maar zegt in de krant dat ze wederom handelen over het bundelen van applicaties, zowel nu als in de toekomst. De Tribune weet dat een van de klachten gaat over het feit dat het Office-pakket zowel een tekstverwerker (Word) als een e-mailprogramma (Outlook) bevat.

Bron: www.zdnet.be

Komaan de klacht: "De Tribune weet dat een van de klachten gaat over het feit dat het Office-pakket zowel een tekstverwerker (Word) als een e-mailprogramma (Outlook) bevat."

Omfg, waar gaan we naartoe? ALs men als ontwikkelaar geen softwarebundel meer mag uitbrengen?
Wat moet men dan doen? Elk pakket appart beginnen verkopen? Erg...

Avilowca
20 september 2005, 20:02
het is erg gestelt als mensen er geen erg meer in zien dat een bedrijf of instelling de absolute alleenheerser is over iets, en het gaan bestempelen als een kleinigheidje.

freeza
20 september 2005, 20:50
mja zolang ze er geld kunnen aan verdienen waarom niet :doh: :sop:

windows xp verkopen zonder windows media player... ik vraag me dan toch echt af hoeveel mensen WMP niet zullen downloaden... :s

wlibaers
20 september 2005, 21:12
het is erg gestelt als mensen er geen erg meer in zien dat een bedrijf of instelling de absolute alleenheerser is over iets, en het gaan bestempelen als een kleinigheidje.

Klopt, maar dat geldt niet alleen voor Microsoft, maar ook voor overheden die te veel macht in een instelling concentreren.

Laurens100
20 september 2005, 21:46
Het is gewoon één grote zeverboel.
Niemand is verplicht om windows te kopen, en als het product de mensen niet aanstaat .. so be it!

zarathustra
20 september 2005, 21:52
k, deze vat ik helemaal niet meer.. bedoelen ze nu dat op het 'office' geen mail gebruikt wordt ofwa? Office is een bundel dat weet iedereen die dat koopt. Als je die webdevelopment studio van macromedia (nu ook adobe zeker) koopt, dan hebt je ook fireworks en dreamwaver en.. (nog iets :p )

[deleted]
20 september 2005, 21:56
[deleted]

zarathustra
20 september 2005, 22:26
Ik koop dus liever alles appart hoor. Bij Office Pro zitten daar Visio, Note of wat is dat allemaal dat ik niet nodig heb. Zelfs bij een standard edition zit er onnodige software. Ja installeer die dan niet zeggen anderen. Maar je betaald er ook wel voor ;)

ok, en dat is ook uw goed recht.

Maar als je office koopt weet je toch dat het er bij zit? Dus wil je dat niet, koop dan geen office.

[deleted]
20 september 2005, 22:29
[deleted]

FuLcRuM
20 september 2005, 22:35
Dat is net het probleem, je moet dan alles appart gaan kopen. En ik zweer je dat als dit zo zou zijn dat pc shops meer van microsoft soft zouden verkopen. Uit eigen ervaring want m'n pa eeft er één.

En ik weet uit eigen ervaring dat het geen bal uitmaakt...

Maar dat is misschien omdat wij B2B zijn en naar overheden toe...

[deleted]
20 september 2005, 22:40
[deleted]

FuLcRuM
20 september 2005, 23:13
Mja voor B2B kan het hen weinig schelen het is maar detail maar als je veel particulieren hebt als klant...

voor mij is het ook maar een klein detail zenne :)

DGEN
20 september 2005, 23:27
voor office kan je ook studentenversie ofzo kopen *hier bij ons op unief*
dan heb je alleen word, excel en powerpoint
wtf hebben die europese bankzitters dan met te neuten met ms?

dJeez
20 september 2005, 23:29
Wie gebruikt er nu in 's hemelsnaam Office als je OpenOffice kan gebruiken. Goed zot ja :p.

En het gaat uiteraard over geheel andere zaken dan dat "gerucht" dat de Tribune heeft opgevangen. ZDNet is imho zowat de meest onbetrouwbare bron voor correcte informatie.

FuLcRuM
20 september 2005, 23:31
Wie gebruikt er nu in 's hemelsnaam Office als je OpenOffice kan gebruiken. Goed zot ja :p.

Ik ben niet zo vertrouwd met openoffice, maar kan die zo een degelijk e-mail programma + agenda verzekeren die je kan synchen met een ipaq als MS?

dJeez
20 september 2005, 23:33
Ik ben niet zo vertrouwd met openoffice, maar kan die zo een degelijk e-mail programma + agenda verzekeren die je kan synchen met een ipaq als MS?
Het is een office pakket, geen mail pakket, daar bestaan dan weer andere alternatieven voor. En als je wil synchen gebruik je dus best geen MS proprietary OS (maw PocketPC/WinCE is een pest aangezien MS de specs voor een groot stuk niet vrijgeeft).

FuLcRuM
20 september 2005, 23:46
Het is een office pakket, geen mail pakket, daar bestaan dan weer andere alternatieven voor. En als je wil synchen gebruik je dus best geen MS proprietary OS (maw PocketPC/WinCE is een pest aangezien MS de specs voor een groot stuk niet vrijgeeft).

Mja... Ik wil maar zeggen, ik zou mss wel een overstap overwegen... Maar als ik mijn agenda plan in Outlook, afspraken doorstuur en mijn Ipaq erop synchroniseer dan is het niet makkelijk om van Outlook af te stappen, snap je?

[deleted]
20 september 2005, 23:47
[deleted]

FuLcRuM
20 september 2005, 23:49
Same here maar dan voor m'n gsm :)

inderdaad, bij mij ook al :)

dJeez
21 september 2005, 00:07
Mja... Ik wil maar zeggen, ik zou mss wel een overstap overwegen... Maar als ik mijn agenda plan in Outlook, afspraken doorstuur en mijn Ipaq erop synchroniseer dan is het niet makkelijk om van Outlook af te stappen, snap je?
Sjah, als je op Windows blijft ken 'k niet direct een alternatief dat ook nog toelaat van te syncen. Op Linux is Evolution zeker een waardig alternatief voor Outlook (er zou trouwens ook een Windows port van Evolution in de maak zijn, maar 'k heb er nog niet veel van gezien eigenlijk), via MultiSync & SynCE kan je daar syncen met PocketPC (wel nog niet zelf getest eigenlijk, maar dat zal er binnenkort wel eens van komen).

FuLcRuM
21 september 2005, 00:13
Sjah, als je op Windows blijft ken 'k niet direct een alternatief dat ook nog toelaat van te syncen. Op Linux is Evolution zeker een waardig alternatief voor Outlook (er zou trouwens ook een Windows port van Evolution in de maak zijn, maar 'k heb er nog niet veel van gezien eigenlijk), via MultiSync & SynCE kan je daar syncen met PocketPC (wel nog niet zelf getest eigenlijk, maar dat zal er binnenkort wel eens van komen).

mja, en agendabeheer en al? :)

Crashtestdummy
21 september 2005, 14:14
wa nen zever, ik als gebruiker wil betalen voor een pakket waarda er zoveel mogelijk in mag zitten. waarom zit dienen commisaris daarover te bleiten zeg :ironic:

dJeez
21 september 2005, 17:17
mja, en agendabeheer en al? :)
Als je nu eens zou kijken naar Evolution (http://www.novell.com/products/desktop/features/evolution.html) zou je zien dat het een volledig groupware pakket is, dus inclusief kalender en todo lijstjes. Er is zelfs een connector voor Exchange beschikbaar.