PDA

Volledige versie bekijken : Tweetakt.. Hoeveel olie hoeveel benzine?

SeppaR
17 september 2005, 21:16
Ik heb mij altijd al afgevraagd, ist mogelijk om u eigen tweetakt te maken gewoon met wat auto motorolie & benzine super 95 bij elkaar te kappen? (In de juiste hoeveelheden)
Of zit het complexer in elkaar?
Hoe werkt het.. Kan je tweetakt zelf maken, wat heb je hier voor nodig?

Iemand die me kan verder helpen ;)

lttuvix
17 september 2005, 21:36
euhmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm...

ik ga niet beschrijven wat een 2 takt motor is wegens te moe zijn daarom

http://www.vdbosch.com/kreidler/2takt.html

Burny
17 september 2005, 21:52
Geen motorolie voor automotoren gebruiken. Daar is 2taktolie voor. Je kan dat dus heel simpel zelf mengen. Alleen de juiste verhoudingen aanhouden (zie handleiding oid). Heb ik jaren gedaan voor mijne camino.

DBK
17 september 2005, 21:55
ja gewoon zien da ge 2takt olie hebt en dan zien wa het beste is voor uw brommertje qua mengverhouding :)

neo726
17 september 2005, 21:57
Normaal is da 1/50ste

Dus op 1L nafte, 20 cl 2taktolie...

MilM
17 september 2005, 22:19
Normaal is da 1/50ste

Dus op 1L nafte, 20 cl 2taktolie...

1liter = 100 cl :p

pina
17 september 2005, 22:24
het is zeker goedkoper om het zelf te mengen dan rechtstreeks te halen bij een tankstation?

Foose
18 september 2005, 00:04
Neem best wel syntetische 2takt olie, is beter voor de motor.
En de verhouding hangt af van brommer tot brommer.
Meestal is da 1 "streepje" (op de kant van de oliebus) op 10l dacht ik.
En goed schudden nadat je gemengt hebt (in de jerrycan) , want die olie blijft vanonder hangen en uwen brommer gaat alleen op olie ni rijden :p

lttuvix
18 september 2005, 00:11
ik snap topic niet, moet die de werking van twee takt weten? :(

Foose
18 september 2005, 00:14
ik snap topic niet, moet die de werking van twee takt weten? :(
Nee, hoe hij tweetakt benzine moet maken (olie+naft gemengd)

DBK
18 september 2005, 00:16
Normaal is da 1/50ste

Dus op 1L nafte, 20 cl 2taktolie...hangt er vanaf hoeveel toeren da beesje draait, 1/50 is goe voor std brommer, maar me andere cilinder enz zou ik toch gaan voor 1/40 ofzo

Foose
18 september 2005, 00:18
Ge kunt et eig. wa merken he, als em teveel blauwe rook geeft is het wat teveel olie allicht (maar beter iets te veel, als te weinig)

skully25
18 september 2005, 14:56
het is zeker goedkoper om het zelf te mengen dan rechtstreeks te halen bij een tankstation?

niet omdat het goedkoper is maar omdat die premix nafte uit de meeste stations echt op niks trekt, ze mengen er vanalles bij dat er niet bij hoort te zitten en vaak kloppen de mengverhoudingen ook niet

dus het is altijd beter van zelf uw nafte te mengen

Dirkxke
18 september 2005, 15:28
wij gebruikten altijd 5% in het begin. toen mijn kameraden begonnen met andere cilinders enz gingen we meer 8%-10% al naargelang de cilinder enz

SilentSpring
18 september 2005, 16:57
niet omdat het goedkoper is maar omdat die premix nafte uit de meeste stations echt op niks trekt, ze mengen er vanalles bij dat er niet bij hoort te zitten en vaak kloppen de mengverhoudingen ook niet

dus het is altijd beter van zelf uw nafte te mengen
². opa deed da vroeger ook zelf. van mijne cia ist 2% (maak ze nie zelf), dus veronderstel dat da 2l olie is op 100l naft? dus omgerekend 0.02l op 1l naft ongeveer?
edit: da percentage stond van mij op den naftedop, maar nu ek nen andere dop omdat de originele nie goe spande en as mn tank vol was durfde de naft er sos uitklutsen. dus heb nu 1 met ne slot in, zodanig dat ze gene naft fzo kunne rippe alsk er ooit es mee na school zou gaan

Hollow
15 juli 2006, 16:02
Ik haal even deze oude topic boven, want ik wil zelf ook mengen.
Ik heb een honda mtx, maar ik weet niet de precieze verhoudning, normaal voor een brommer 1:50 hé?
Tis nog altijd de originele 50cc cilinder, dus dan is het wrs1:50, of meer/minder?

Hollow
15 juli 2006, 16:11
Anyone :unsure: ?

Dj Aero
15 juli 2006, 16:14
zit er in den honda mtx vanonder het zadel geen tankske voor olie? ik heb nen suzuki ts en die mengt zelf

morph123
15 juli 2006, 16:17
nen mtx mengt zelf.maar moest uw injectiepompke kapot zijn is het bij ne mtx 4% dacht ik.

Hollow
15 juli 2006, 16:19
nee de vorigen eigenaar eeft da afgekoppeld dachtek

Dj Aero
15 juli 2006, 16:21
dan koppelde da terug aan e :D das toch lomp om da afte koppelen. nix is makkelijker dan da

Hollow
15 juli 2006, 16:25
Jama, dien beweerde da die oliepompen al is durven blokkeren, en da ge dus gene olie meer hebt in u naft en dus ne vastloper krijgt :confused:

brainwashed
15 juli 2006, 16:52
je die olie pompkes durve wel is vertstroppen en dan rijd ge zonder olie
ne maat van me heeft het een paar keer megemaakt met zijne brommer (mtx)

DBK
15 juli 2006, 16:59
kheb da ook eens gehad, men lampje van mijn olie kapot is mijn olie was dus op en dan vastloper gehad, achja, shit happens en ik had een reden voor nen 70 te kopen ^^

amdr
15 juli 2006, 18:15
NOOIT 2takt bij de pomp tanken. Ge weet niet wat de mengverhouding is!
Ook geen auto olie gebruiken.
Simpele half syntetische 2takt olie is het beste voor standaard brommertjes ;)

Xoliul
15 juli 2006, 19:47

Ik zou dat maar zo snel mogelijk weer aansluiten, want je kan het eens vergeten, en dat mengen is altijd extra moeite.
Wat je daarvoor moet doen is easy, ik heb zo'n Honda MTX motorblok al eens uiteen gehaald. Gewoon buisje van reservoir op oliepomp aansluiten, buisje dat eruit komt naar de nippel op het spruitstuk. Dan gaskabel op oliepomphendeltje, en zorgen dat hij net afgesteld staat naargelang de afstelstreepjes op dat hendeltje. Als je de eerste keer olie erin doet, duurt het even voor er effectief uitkomt dan. Best even op mengsmering rijden dan, tot er weer oliedoorgepompt wordt.

edit: en dat kan misschien wel dat dat vastloopt, maar ben het zelf nog nooit tegengekomen, het is eigenlijk simpele techniek. Een schoepenrad aangedreven door een vinylen tandwiel op de versnellingsbak. Als je veilig wil zijn haal je de pomp er even af en kijk je of hij goed draait en aangedreven wordt.

birdhouse85
15 juli 2006, 19:54
niet vergeten, beter teveel dan teweinig ( geen liter olie + liter naft, das ook nie goed :) )

voor een motor die lang stil gestaan heeft, of veel toeren draait ( opgefokt? ) doe gerust beetje olie bij in de benzine tank ( als het gescheiden mengsel is ) das goed voor extra smering, en voor uwen krukas ook, en carbu :)

boostah
15 juli 2006, 19:55
nen mtx mengt zelf.maar moest uw injectiepompke kapot zijn is het bij ne mtx 4% dacht ik.

pas op honda mt, mtx en nsr zijn gevoelig voor kapote oliepompjes (gaan nogal snel kapot)

regel is ook meestal, standaard 1/50, opgedreven 1/40

morph123
15 juli 2006, 20:10
pas op honda mt, mtx en nsr zijn gevoelig voor kapote oliepompjes (gaan nogal snel kapot)

regel is ook meestal, standaard 1/50, opgedreven 1/40

ik had vroeger nen mtx-r en op de tank hing een plakkerke met daarop dat mengverehouding 4% most zijn.en in die 4 jaar dat ik da brommerke had en de 50.000km da ik daarmee gereden heb is da pompke nooit kapot gegaan.de enige kost da ik daaraan gehad heb zijn de normale onderhoudskosten en ne nieuwe piston,da ding ging ook 90 ze.

Hollow
16 juli 2006, 01:48
Bwa kem nu 250ml op 5 liter super gedaan, en da draaide toch goe :)
Trouwens hoe halen ze me nen mtx zo een hoge snelheden, bij mij is dien op 7000 toeren begrensd, verder gaatem ni, dan valtme effe terug naar 6000 toeren. En kem al ligge zoeke om de cdi te ontgrenzen, ma das bijna onmogelijk aangezien da ingegoten zit in hars. Dan moetek al een ander tandwiel gan steke, en dan daar krachtiger onderdelen voor kopen omda te kunnen trekke :confused:

brainwashed
16 juli 2006, 02:15
rondel in uitlaat
voor de cdi moete gewoon nen andere kopen
of met tand wielen spelen

distinct
27 juli 2006, 17:32
geen gedacht hoe het bij scootertjes zit omdat die meestal zelf mengen (bij std setups).

bij 125cc crossers is het meestal +- 3% olie
bij 250 rond de 4%

MBK Nitro
19 april 2010, 19:37
Normaal is da 1/50ste

Dus op 1L nafte, 20 cl 2taktolie...En wat bedoel je met nafte?Ik weet dat het dom klinkt maar ik wil toch zeker zijn he :D
Tnx!

SpeedFreak.be
19 april 2010, 19:48
Juist en daarvoor een 3 jaar oude thread bumpen.... :ironic:

clowntje
19 april 2010, 19:49
super95 van aan de pomp das nafte :)

|) ][ |V| ][
19 april 2010, 19:49
En wat bedoel je met nafte?Ik weet dat het dom klinkt maar ik wil toch zeker zijn he :D
Tnx!

Nitro kennen ze allemaal, maar naft?

MBK Nitro
19 april 2010, 19:54
Geen motorolie voor automotoren gebruiken. Daar is 2taktolie voor. Je kan dat dus heel simpel zelf mengen. Alleen de juiste verhoudingen aanhouden (zie handleiding oid). Heb ik jaren gedaan voor mijne camino.Wat is handleiding oid.?
Tnx!

MBK Nitro
19 april 2010, 19:55
[ |V| ][;13165874']Nitro kennen ze allemaal, maar naft?
Sorry hoor!Kan jij het me dan zeggen?
Tnx!

clowntje
19 april 2010, 19:56
dude
gebruik google
1ste hit!
oid (http://www.encyclo.nl/begrip/o.i.d.)

goed begin zou ik zeggen

en lees ook aub :) zoals ik al zei, nafte is super 95 van aan de pomp

|) ][ |V| ][
19 april 2010, 19:56
Sorry hoor!Kan jij het me dan zeggen?
Tnx!

Naft = benzine.

Burny
19 april 2010, 20:25
Wat is handleiding oid.?
Tnx!

Handleiding of iets dergelijks.

Tis wel ff fronsen als je zo gequote wordt op een 5 jaar oude post :D

MBK Nitro
19 april 2010, 20:38
[ |V| ][;13165925']Naft = benzine.
Ja da weet ik ook wel ma welk soort in een tank station?

MBK Nitro
19 april 2010, 20:39
Handleiding of iets dergelijks.

Tis wel ff fronsen als je zo gequote wordt op een 5 jaar oude post :DHaha ja ik weet het maar ik ben van plan om een MBK Nitro te kopen en ik had zo is ge Googlet en toen kwam ik jullie berichten tegen he!:)

|) ][ |V| ][
19 april 2010, 20:39
Ja da weet ik ook wel ma welk soort in een tank station?

Die waar "diesel" opstaat. Dan hoef je geen olie meer toe te voegen. In principe is diesel gewoon naft met olie, voor de meeste brommers is de mengeling al ideaal. Dat het nog eens goedkoper is per liter, maakt het verhaal nog mooier. Jammer dat niet iedereen dit weet.

MBK Nitro
19 april 2010, 20:42
[ |V| ][;13166233']Die waar "diesel" opstaat. Dan hoef je geen olie meer toe te voegen. In principe is diesel gewoon naft met olie, voor de meeste brommers is de mengeling al ideaal. Dat het nog eens goedkoper is per liter, maakt het verhaal nog mooier. Jammer dat niet iedereen dit weet.

He ja!Thanx!Dus ik kan gewoon Diesel in mijn MBK Nitro kappen fzo?Zonder dan ook maar iets te doen?

[B]Rocketeer
19 april 2010, 20:42
closed